Näytä tavallinen näkymä : Moottorin "irrotus" 25 km/h nopeudessa?
polarbeer
19.11.2022, 01.37
Ikinä en ole sähköavusteista polkupyörää vielä omistanut, mutta enenevässä määrin sellainen on alkanur kiinnostamaan. Työkaverit ovat olleet pääsääntöisesti tytyväisiä hankintoihinsa.
Yhden kanssa jutustellessa kertoi, että koska pyörä 25 km/h rajanopeudessa lain mukaan Suomessa lakkaa avustamasta, joutuu tätä suuremmissa nopeuksissa polkemaan ns. "moottoria vastaan".
Kertoja kertoi ratkaisuksi jonkinlaisen lisävarusteena pyöriin asennettavan vapaarattaan, joka toimisi rajanopeudessa 25 km/h niin, että se kytkee jotenkin täysin automaattisesti sähköavustusmoottorin "irti" voimansiirrosta, jolloin polkijan ei tervitse käyttöä lihasvoimaansa tämän moottorin pyörittämiaeen.Kun nopeus laskee alle 25, kytkeytyy avustus taas takaisin voimansiirtolinjaan täysin automaattisesti ja huomaamatta.
Kysyisin nyt, nko tällaista "vapaaratasta" todella olemassa, mikä sen oikea nimitys (suomi ja englanti) on, voidaanko tällainen asentaa kaikkiin keskiömoottorilla toimiviin sähköpyöriin ym. Ym.
Kiitos mahdollisista neuvoista!!
Koheltaja
19.11.2022, 07.40
Eiköhän suurimmassa osassa ole vapaaratas jo olemassa, kiinalaisista en osaa sanoa kun ei ole kokemusta. Isoilla tehoilla ajessa rajoittimelle tuntuu siltä kun seinä tulisi vastaan ja tuntuu että moottori jarruttaa polkemista. Tuntuma on usein valheellinen koska moottori on jo pudonnut pois voimalinjasta vapaakytkimen ansiosta ja joutuu tekemään isoimman duunin reisillä raskaan pyörän kanssa missä leveät renkaatkin vastustaa etenemistä.
Aja minimi tehoilla niin tilanne on realistisempi avustuksen loppumisen osalta, reisillä mennään avustuksella ja myös sen jälkeen. Joissain moottoreissa kuulee kun moottori sammuu ja kytkeytyy kokonaan pois pelistä, jos ei kytkeydy pois niin moottorin surinan kuulee kun polkee.
Jälkiasenteista vapaaratasta ei ole olemassa eikä voisikaan, koska keskiömoottorillisista puuttuu se keskiö siinä mielessä, kuin se on luomuissa. Poislukien nämä jälkiasennuskikottimet, jotka asennetaan luomupyöriin.
Kaikissa keskiömoottoreissa on oma vapaaratas, mutta johtuen keskiön toteutuksesta siellä on aina hieman vastusta.
Se moottorin "vastus" on niin minimaalinen, ettei sillä ole menoon mitään merkitystä. Ainakin Boscin performance line Gen 3 moottori toimii mielestäni kohtuullisen huomaamattomasti kun nopeusrajoitin saavutetaan. Varsinkin alemmilla avustustasoilla, mistä tuossa aiemminkin mainittiin.
Yamahan Pw moottorista kun koeajoin, niin siinä huomasi selkeämmin sen päälle/pois kytkeytymisen.
^kyllä sen Shimanon EP8:sakin huomaa sen avustustason loppumisen, mutta en tiedä kuinka paljon sitten johtuu itse pyörän raskaudesta ja paljonko moottorista. Olen onnistunut myös ajamaan shimanolla ilman avustusta epähuomiossa, enkä havainnut mitään suurta eroa. Nopeudet oli silloin siinä 15 km/h luokkaa.
Simo Ahtola
19.11.2022, 15.51
Hei,
Ajelin viikolla sähkö-läskillä luomuna 2x13km, nastarenkaan vanteen magneetti ei antanut kipinää anturille kun on vähän kaukana.
Ja Suunnon mukaan vauhti oli noin 15km/tunnissa.
Mutta on tuo liian hikistä, ei se moottori vastaan ottanut tuossa, vaan huono kunto.
T. Simo
Santtu75
19.11.2022, 17.57
Itselläni useampie sähköavusteisia ja niillä tulee ajettua ”sekaisin” joten jonkinlaista vertailua niiden välillä pystynee tekemään.
kolmea eri Boshin mallia:
Gen2 Performance
Gen3 Performance
Gen4 Performance CX
Näistä tuo Gen2 moottori (eli se pienellä eturattaalla varustettu) on avustuksen ulkopuolella todella selkeän raskas polkea.
Gen3 ja Gen4 moottoreissa en ole niiden välillä huomannut kovin isoja eroja. Molemmissa malleissa tuntuisi kyllä jonkinmoinen vastus löytyvän ilman avustusta ajettaessa, mutta todella paljon pienempi kuin toissa Gen2 moottorissa.
Mutta jos haluaa moottorin joka ”luomuna” ajaessa aiheuttaisi mahdollisimman vähän vastusta, niin Fazuan moottori voisi olla hyvä vaihtoehto.
Tuosta vastuksesta on tehty testiä aikanaan Fillarilehdessä. Toki tuossa ei ole uusimmat moottorit mukana, mutta jotain osviittaa antaa.
https://img.aijaa.com/m/00282/15105359.jpg (https://aijaa.com/fZPzbd)
Koheltaja
20.11.2022, 09.01
Vaikka moottori putoaa pois pelistä niin kampien ja moottorin välillä on laakereita, rattaita tai hihnoja joiden pyörittämiseen tarvitaan watteja. Brosessa voimayksikön sisäinen kitka on tuon mukaan hyvinkin pieni kun vanhemmassa Boschissa selkeästi suurempi.
Olen omalla (PW-X3) välillä ajanut luomuna lyhyitä vetoja sekä jonkin verran rullataan avustuksen ulkopuolella, suurin vaikutus -seinä efektiin- vaikuttaisi olevan rengaspaineet. Yleensä ajan 1.3-1.5 paineilla ja sen huomaa kun nostaa paineet 2.5 baariin, rajoitin tulee herkemmin vastaan ja on kevyempi polkea rajoittimen ulkopuolella mutta kyllä siinäkin voimayksikön sisäinen kitka, pyörän paino ja reisien rajallisuus tulee hyvin nopeasti vastaan. Ne on sitten eri pyörät mitkä rullaa herkemmin ja ajetaan kovempaa asfaltilla.
Nyt ois otollinen aika tehdä vanhalla Bossilla testi 5 m/sec koillistuulessa niin vois täysjousto pyöräkin laukata helposti kolmekymmpiä myötätuuleen ilman virtaa
Shimanon E8000 koneella varustetulla Canyon Neuronilla on tullut paljonkin ajettua ilman avustusta. En ole kokenut erityisen raskaaksi polkemista, toki sähkärin korkeampi paino tuntuu luomuun verrattuna, mutta tasaisella ei ole isoa eroa. Mäkinen maasto onkin eri asia.
Santtu75
20.11.2022, 13.20
Tuosta vastuksesta on tehty testiä aikanaan Fillarilehdessä. Toki tuossa ei ole uusimmat moottorit mukana, mutta jotain osviittaa antaa.
https://img.aijaa.com/m/00282/15105359.jpg (https://aijaa.com/fZPzbd)
Tuo vanha testi (olisi mielenkiintoista jos joku taho tekisi uuden testin nykyisillä moottorimalleilla), osoittaa aika hyvin oikeaksi nuo omat havaintoni tuon vanhan (mikä siis testissä) Bosch Gen2 Performance (CX) moottoriperheen moottorien sisäisten vastusten todella suuresta määrästä suhteessa mihinkään muuhun testaamaani moottoriin.
Tykkään itseasiassa kyllä kyseisen moottorin ominaisuuksista muuten (vaikka monien mielestä tänä päivänä jo edustaa vanhaa tekniikkaa, onhan kyseinen malli tullut myyntiin vuonna 2014 ja poistui vuonna 2019) erittäinkin paljon, mutta jos/kun onnistuu maastolenkillä itsensä ensin väsyttämään ja sitten saamaan akun tyhjäksi, niin kotiin polkemisesta tulee rankka toimenpide…
Kuminauha
20.11.2022, 16.48
Tommoset 5-10 watin erot tulee jo pelkän pyörän painon ja jousituslinkuston erojen kautta. Vähä vaikea moottoreiden todellisia eroja ilman dynoa selvittää. Keskinäinen järjestys ehkä vois pitää kutinsa mutta kuinka isolla erolla, ei ihan varmasti tosta selviä.
Mulla on Boschin Active Line Plussa (Cuben Acid Hydridissä) ja sillä ajelen joskus ilman akkua. Onhan se selkeästi raskaampaa polkea luomuun verrattuna. Riittää kun pyörittää kammesta takafillari ilmassa niin tuntee eron. Mutta rauhallisessa ajossa menee ihan ok.
Mutta on tuollakin ajeltu mukavassa myötätuulessa Sipoosta liki Korsoon +30kmh keskinopeudella, ts. Ilman avustusta. Tällä 60km reissulla Iähtiessä akkurange oli 120km ja lenkin jälkeen 140km. Keskari päälle 26kmh.
Omat kokemukset koeajoista ja omista pyöristä: Shimano (Tunturi e-Fat -20), PW-X2 (Haibike -19) ja Brose (Fantic -20 ja Levo -21) tuntuivat avustus pois kytkettynä laahaavan suunnilleen saman verran = liikaa, ei viitsi luomuna polkea lainkaan, gen 2 Bosch vielä selvästi enemmän ja Mahle (Spessun SL -22) sekä gen 4 Bosch (Cube 140 TM -22) eivät oikeastaan ollenkaan.
SL:ssä on ilmeisesti hihnaveto viimeisessä vaiheessa ja välissä vapaakytkin, gen 4 Boschissa vapaakytkin suoraan keskiössä. Molemmat vastustaa siis hyvin minimaalisesti, käytännössä vapaakytkimen verran lisää suhteessa luomun keskiölaakerien kitkaan.
SL:n tehdasasetus 35 % alin avustustaso on niin hengetön, ettei 25 km/h saavuttamista / avustuksen pois tippumista edes huomaa. Boschin Eco 60 % 5,0 kg painavammassa pyörässä samaa sarjaa, mutta sen verran eroa on, että vähänkin alamäkeen tiputan kevareilla ym. avustuksen kokonaan pois ja 25-30 km/h tulee ne osuudet pääosin ajettua. Molemmilla keskinopeus työmatkalla 22-23 km/h. Kovasti olen tykästynyt näihin minimaalisesti vastustaviin ja SL menee mun ajossa yleensä lk. 40 % keskimääräinen avustustaso, Cubella taas tyypillisesti luomuna 25-35 % ja n. 50/50 moottori/minä.
Ilmeisesti uudemmat Shimanot kuuluvat samaan sarjaan eli ei tarvitse kokea akkuahdistusta, aina pääsee kohtuu maitohapoilla kotiin, vaikka akku loppuisikin. Jälkikäteen näiden rakennetta ei kyllä pysty muuttamaan, eli on valittava minimaalisesti vastustava tai akkuahdistus. Kaikilla tuntee ajavansa seinään, kun täydellä avustuksella runtatessa tulee 25 km/h vastaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.