Näytä tavallinen näkymä : 90-luvun loppupuolen mtb-freehubin avaus/vaihto
Tapahtui eräänä päivänä että töihin mennessä freehubissa taisi tulla metrit täyteen. Eli polkimet alkoivat pyörimään takavanteen mukana. Eli freehubi lukittui. Olen nyt avannut koko takapään ja ongelmat ovat:
1. en saa freehubia auki. Rämän pitäisi aueta 10mm avaimella. Tässä havainnekuva, EI SAMA MALLI.
https://i.stack.imgur.com/iGfdK.png
Sen sijaan kun 10mm avaimella vääsin niin lähti tämännäköisenä venkulana irti vanteesta, tässä taitaa olla tuo yksisuunta-osaston vastinratas samassa köntässä:
https://imgur.com/a/XuoJpDu
Tuossa on nyt 10mm hexi sisäreiän toisessa päässä, toisessa päässä on 13mm. Tuota en saa auki. Olen liuottanut sitä crceessä (senkin takia se pitäisi saada auki) ja väänsin yhden 10mm avaimen poikki... tiukassa on. Pulttipyssyllä ajattelin vielä kokeilla. Kuvissa näyttää ruosteiselta, lähinnä crc tehnyt siitä tommoisen näköisen.
2. en tiedä mikä malli tuo on. Shimanon osa se on. Kyseessä siis vanha tunturin 90-luvun mtb, (acera-x alivio?). Vaikea ostaa korvaavaa osaa. 7-lehtinen pakka on takana, tuon kiilaosan mitta on 31mm.
3. Mietin tässä nyt sitä, että jos tuota freehubia ei saa varaosana, niin menee koko takakiekon ostoon. Ei taida pinnojen viritys minulta onnistua, eli pelkän taka-akselin osto ei riitä. Miten sitten vannejarrujen yhteensopivuus ja vaihteet? Toisaalta yli 100 euroa tämän ikäiseen pyörään alkaa olla jo tyhmyyttä.
Harmittaisi kuitenkin ostaa uutta pyörää kun tässä olisi muuten hyvä työpyörä. Vaihteet toimii ja kaikenlaista pikkuosaa on myös vaihdeltu aina etukeskiöstä lähtien. Huoletta voi myös jättää minne vain kun ei varkaillekaan kelpaa. Uusi pyörä olisi sitten tonnin luokkaa ja pelko persiissä että katoaa kun illat piemenee.
Osuisko tämä: https://www.tradeinn.com/bikeinn/en/shimano-alivio-fh-t4000/137974162/p (satunnainen liike kun hakee shimano alivio 7 speed freehub, suomeksi siis 7v vapaaratas)
Kyllä noita 7v osia pitäisi vieläkin löytyä, paremmin ehkä perinteisistä pyörähuolloista kuin netistä.
Vapaaratas myydään kokonaisena, teoriassa niitäkin voi huoltaa mutta se on melko työlästä suhteessa uuden hintaan.
Osuisko tämä: https://www.tradeinn.com/bikeinn/en/shimano-alivio-fh-t4000/137974162/p (satunnainen liike kun hakee shimano alivio 7 speed freehub, suomeksi siis 7v vapaaratas)
Kyllä noita 7v osia pitäisi vieläkin löytyä, paremmin ehkä perinteisistä pyörähuolloista kuin netistä.
Vapaaratas myydään kokonaisena, teoriassa niitäkin voi huoltaa mutta se on melko työlästä suhteessa uuden hintaan.
Ei ole sama :). Tuossa minun freehubissa tuo pitkä kaula on samaa osaa tuon kiilaosan kanssa. Se freehubi pyörii tuosta kohtaa, missä näkyy tuota ruskeaa tuossa yhdessä sivukuvassa. En ole löytänyt yhtään tuollaista pitkää freehubia koko internetistä vielä.
shimano FH-R050 näyttää samalta...
Jos kyseessä on tuo sen aikainen silent freehub niin niitä saa ehkä enemmänkin metsästää.
Toisaalta 7v pakalle sopiva kokonainen 26" vannejarrukiekko ei paljoa maksa kunhan sellaisen jostain löytää.
huoltaminen olisi kuitenkin ykkösvaihtoehto, toki pitäisi saada auki tuo. Tietenkin riippuu millaisia osia siellä on sisällä. Hyvällä tuurilla olisi vain puhdistus ja pallojen vaihto. Tuo FH-R050 on näköjään shimanon sivuilla discontinued, eli metsästysoperaatio olisi edessä...
https://manualzz.com/doc/53869814/shimano-fh-r050-freehub-exploded-view Tuossa ainakin räjäytyskuva. Jos tuo "Silent Clutch" niin poistui markkinoilta aika äkkiä joten voi olla tuo Marcon suositus hyvä vaihtoehto...
shimano silent clutch hakusanoilla löytyy tosiaan paljon asiaa!
Purettu, pudistettu, öljyrasvattu ja kasattu. Huomenna näkee ollaanko töissä myöhässä vai ajallaan. Mitään vikaa en sisältä löytänyt. Mietin että mahdollisesti joku roska eksynyt sisään tai tuosta sisällä olevasta muovisesta pidikerattaasta olisi pieni muovipala irronut jostain kohtaa.
Oikeaa rasvaa ei ollut laitettavaksi sisuksiin niin ajattelin kokeilla ketjuöljyllä. Pieni yllätys oli tuo spesiaaliavaimen vaatiman "kannen" aukaisu, siinä olikin vääräkätiset kierteet. Hylsystä sai rälläkällä helposti tehtyä sen tarvittavan kaksihampaisen avaushylsyn.
Tässä on aika hyvin kuvattu mitä siellä sisällä on:
https://www.muzarde.com/reconditionner-un-moyeu-shimano-silent-clutch/
Jos menee taas lukkoon niin varmaan pallojen ja noiden lieriölaakereiden (vaikka eivät laakereina olekaan tässä) vaihto seuraavana.
... pallojen ...
Meillä fillariskenessä noita kutsutaan kuuliksi.
Meillä fillariskenessä noita kutsutaan kuuliksi.
no joo, voihan niitä hauleiksikin kutsua
no joo, voihan niitä hauleiksikin kutsua
Voi kutsua vaikka pirpanoiksi, mutta laakerin pallomainen komponentti on kuula.
Marsusram
16.11.2022, 23.16
Purettu, pudistettu, öljyrasvattu ja kasattu. Huomenna näkee ollaanko töissä myöhässä vai ajallaan. Mitään vikaa en sisältä löytänyt. Mietin että mahdollisesti joku roska eksynyt sisään tai tuosta sisällä olevasta muovisesta pidikerattaasta olisi pieni muovipala irronut jostain kohtaa.
Oikeaa rasvaa ei ollut laitettavaksi sisuksiin niin ajattelin kokeilla ketjuöljyllä. Pieni yllätys oli tuo spesiaaliavaimen vaatiman "kannen" aukaisu, siinä olikin vääräkätiset kierteet. Hylsystä sai rälläkällä helposti tehtyä sen tarvittavan kaksihampaisen avaushylsyn.
Tässä on aika hyvin kuvattu mitä siellä sisällä on:
https://www.muzarde.com/reconditionner-un-moyeu-shimano-silent-clutch/
Jos menee taas lukkoon niin varmaan pallojen ja noiden lieriölaakereiden (vaikka eivät laakereina olekaan tässä) vaihto seuraavana.
Hyvä ohje löytynyt. (jos kieltä ymmärtää, merci beaucoup!)
Laakereissa on alatyypit kuulalaakeri (https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuulalaakeri), rullalaakeri (https://fi.wikipedia.org/wiki/Rullalaakeri)ja neulalaakeri (https://fi.wikipedia.org/wiki/Neulalaakeri).
Tuo silent clutch -kytkin on tavallaan neulalaakeri, jonka kehikossa nuo vierivät "neulat" kiilaantuvat ja lukitsevat vedon toiseen suuntaan pyörittäessä.
edit: "needle bearing clutch" https://www.qbcbearings.com/Buy/NeedleRollerBearings.php
Muut laakerit tuossa ovat kuulalaakereita, siis laakerissa nuo ovat kuulia, haulikossa sitten hauleja kun niillä vesilintua yritetään.
Hyvä ohje löytynyt. (jos kieltä ymmärtää, merci beaucoup!)
Laakereissa on alatyypit kuulalaakeri (https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuulalaakeri), rullalaakeri (https://fi.wikipedia.org/wiki/Rullalaakeri)ja neulalaakeri (https://fi.wikipedia.org/wiki/Neulalaakeri).
Tuo silent clutch -kytkin on tavallaan neulalaakeri, jonka kehikossa nuo vierivät "neulat" kiilaantuvat ja lukitsevat vedon toiseen suuntaan pyörittäessä.
edit: "needle bearing clutch" https://www.qbcbearings.com/Buy/NeedleRollerBearings.php
Muut laakerit tuossa ovat kuulalaakereita, siis laakerissa nuo ovat kuulia, haulikossa sitten hauleja kun niillä vesilintua yritetään.
Avainasemassa tuossa lukittumisessa on tuo pieni jousi ja muovihäkki. Jos muovihäkki jumii niin silloin napa pyörii tyhjää tai ei irroita.
https://i0.wp.com/www.muzarde.com/wp-content/uploads/2022/03/SilentClutch16.jpg?resize=580%2C442&ssl=1https://i0.wp.com/www.muzarde.com/wp-content/uploads/2022/03/SilentClutch16.jpg?resize=580%2C442&ssl=1 (https://i0.wp.com/www.muzarde.com/wp-content/uploads/2022/03/SilentClutch16.jpg?ssl=1)
Voisin kyllä yhä suositella siirtymistä nykyaikaan ja hankkimaan edullisen peruskiekon vaikka HG:n vapaarattaalla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.