Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Eksentrisen keskiön ongelma (kammissa välystä)



Pete a
13.11.2022, 22.17
Cuben kaupunkipyörässä on hihnaveto, Alfine 11 ja eksentrinen keskiö. Keväällä siihen vaihdettiin huollossa keskiö (Shimano BB-52). Pari kuukautta sillä ajettuani keskiössä alkoi olla selvää välystä, kammet liikkui toista senttiä sivusuunnassa. Huomasin, että kampi vähän löysällä ja kiristin sen. Ongelma alkoi kuitenkin pikku hiljaa uudestaan ja meni vielä pahemmaksi. Epäilin, että huollossa löysälle jäänyt kampi olisi tämän aiheuttanut. Vein uudestaan huoltoon ja keskiö vaihdettiin taas. Tarkistin, että kampi tällä kertaa tiukalla. Nyt 200-300 km ajon jälkeen kammissa huomaa selvästi klappia, tilanne kehittymässä kuten viimeksi. Tarkistin seuraavat:

- hihnan kireys on oikea
- keskiö on siis uusi, nyt Shimano BB-7900
- kampi on tiukkaan kiristetty
- eksentrisen keskiön kiristysruuvit on tiukalla
- keskiötyökalua minulla ei ole, joten en voinut sen kireyttä tarkistaa, mutta eihän sen asennuksesta kauaa ole

Silti kun ottaa polkimista kiinni, kammissa on selvää sivusuuntaista liikettä, ehkä 5 mm. Ei-vetopuolelta näkee, kuinka kampi liikkuu pienessäkin kuormituksessa (yhdellä kädellä työntäen) joka suunnasta keskiön tiivisteitä vastaan.

Omat kokemukset eksentrisistä keskiöistä olemattomat - mikä voisi olla vikana ja mitä vielä voisi kokeilla? Voiko itse eksentrinen osa keskiön ympärillä hajota tai kammen akseli (ihmettelen tosin, miksi eivät olisi huollossa tätä huomanneet...)?

paaton
13.11.2022, 22.38
Olisiko sieltä jäänyt asentajalta rikat pois? Ei kai bsa keskiö ja shimanon kammet voi mistään muusta syystä liikkua sivuttain.

https://off.road.cc/how-many-spacers-install-bottom-bracket-68-73-shimano-hollowtech-sram-gxp

Se päässä oleva muovinen mutteri kiritään ensin sormitiukkuuten. Tuo poistaa laakerin päittäisvälyksen. Sen jälkeen ne kaksi sivussa olevaa pulttia kiinni.

paaton
13.11.2022, 22.47
Tuossa cube hydessä? näyttää olevan 68mm bsa, eli tuon ohjeen mukaan tarvitsee molemmin puolin keskiötä 2.5mm spacerit, eli sinne kierremuhvien ja rungon väliin.

Mutta tämähän riippuu niistä hihnakammista, mistä ei minulla ole mitään tietoa. Ideana kuitenkin se, että päittäisvälys poistuu kokonaan kun sitä päätymutteria nätisti kiristää. Noissa hihnahimmeleissä täytyy tietystikkin olla hihnalinjan kanssa tarkkana.

Olisi kyllä harvinaisen outoa, jos vika johtuisi tuosta. Tai siis kun se on käytetty huollossa korjattavana. Ei oikein usko mekaanikon tekevän tuollaista virhettä.

Edit: silmällähän näkee hyvin onko siellä rungon ja keskiön välissä rikkoja. Ainakin ei vetopuolelta helpostikkin.

Jos asennetut keskiöt ovat tosiaan noita, mitä sanoit, niin kampien pitää olla nämä. Kaikki muut gatesin kammet ovat neliskantteja.

https://www.gatescarbondrive.com/products/cranksets?fitment=68mm%2F73mm%20megaexo%20threaded

Mega exojen kanssa päittäisvälys otetaan pois aaltoprikalla, ei tuolla shimanon päittäisruuvilla.

Puskis
14.11.2022, 00.18
Jos asennetut keskiöt ovat tosiaan noita, mitä sanoit, niin kampien pitää olla nämä. Kaikki muut gatesin kammet ovat neliskantteja.

https://www.gatescarbondrive.com/products/cranksets?fitment=68mm%2F73mm%20megaexo%20threaded


Tuon näköiset kammet on kai Cubeissa, joissa on Alfine 11. Ei löydy tuolta sivulta vastaavia.

https://cd.bike-discount.de/media/image/75/8d/f1/547400_D3.jpg

paaton
14.11.2022, 09.13
Ok, ei tosiaan osaa sanoa miten noissa päittäisvälys säädetään, mutta kovasti kuulostaa että tuo on ongelmana.
Tai sitten toisinpäin, eli päittäisvälys on kiritty liian tiukkaan ja tuo hajoittaa laakerit.

No mutta kivaa arvailuahan tämä on vaan, kun ei nää muita kuin webistä etsittyjä kuvia...

Pete a
14.11.2022, 09.14
Kiitos vinkeistä. Kyseessä Cube Editor, vm. 2019 eli kammet juuri Puskiksen laittaman kuvan näköiset. Otin pari kuvaa ja tässä vielä linkki lyhyeen videoon: youtu.be (https://youtu.be/YvLfXe5kwc0)
En osaa oikein tulkita, onko tuolla kaikki välikappaleet paikallaan.

https://i.imgur.com/r2xrT15.jpg


https://i.imgur.com/jwir2Fo.jpg
https://imgur.com/jwir2Fo

https://i.imgur.com/EddLUfu.jpg

paaton
14.11.2022, 09.31
Ei mitään hajua miten tuossa säädetään päittäisvälys. Niitä 2.5mm rikkoja ei laiteta normaalia määrää, koska tuo epäkeskosäätö tulee rungosta ulos. Aika varmaan kuitenkin ohuilla välirikoilla ja aaltoprikalla.

Mutta se päittäisvälyksen säätö tuon keskiön nyt on rikkonut, eli ollut saletisti liian tiukalla. Tuo laakerihan on nyt sökö, eli ei tuo enää ole mitään pelkkää päittäistä liikettä kammissa.

Takaisin liikkeeseen vaan. Normi maantiepyöriä huoltava korjaamo on varmaan ikinonnellinen tuollaisetsta cubesta :)

paaton
14.11.2022, 09.36
Uudempiin hydeihin muuten näemmä vaihtunut nelikanttikammet. Toimivat varmasti paremmin tuollaisessa sydeemissa.

nure
14.11.2022, 11.18
Tietenkin tuo kiristyssysteemi hieman outo mutta hakisin siitä vikaa, BSA ja nelikanttikeskiö ehkä yksinkertaisiin ja luotettaviin kombinaatio miten keskiön voi rakentaa.

maalinni
14.11.2022, 16.47
Siis se epäkeskiöhylsy liikkuu sivusuunnassa? Sittenhän nuo keskiön alla olevat pultit on vaan liian löysällä.

maalinni
14.11.2022, 17.11
Siis se epäkeskiöhylsy liikkuu sivusuunnassa? Sittenhän nuo keskiön alla olevat pultit on vaan liian löysällä.

Aa sori, en katsonut videota. Hylsy ei liiku vaan jotain on kyllä rikki.

maalinni
14.11.2022, 17.50
Onko noissa kammissa gxp tyylinen kiristys systeemi vain miten nuo kammet kiinnittyy akseliin? Mietin vaan kun on niin erikoisen näköiset, että vetääkö huoltoliike sen ihan väärään momenttiin ja jotain menee särki. Ja onko se edes HT2 yhteensopiva? https://www.gatescarbondrive.com/~/media/files/gcd/oemfactoryresources/gates-product-guide.pdf?la=en

paaton
14.11.2022, 18.41
Niin siis mega-exo se varmaan on ja just tuolla aaltoprikalla.

Kai sinne pitäisi shinamon keskiö mennä, mutta just toi päittäisvälys siellä nyt takuulla sakkaa. Se pitäisi saada säädettyä fiksusti, eikä vetää kampia suoraan momenttiin laakeria vasten. Takuulla hajoaa noin.

paaton
14.11.2022, 18.49
Hah.

https://www.gatescarbondrive.com/~/media/files/gcd/gates-tech-manual-en.pdf

Jos ne kammet on s300 mallit, niin tuossa sanotaan keskiön olevan gxp. Jos on noin, niin voi vähän lonksaa joo.

Pete ottaa vaan ne kammet pois ja katsoo mitä sisältä löytyy. Jos kammet ovat gxp, niin siellä tarttee olla sellainen soviteholkki välissä. Todennäköisesti tuo on laitettu, mutta joku ei vaan nyt asennuksessa toimi.

Pete a
14.11.2022, 21.33
Kyllä on. Ei-vetopuolelta kampi irtoaa 6-koloavaimella ja vetopuoli irtoaa sen jälkeen vetämällä.

Jos päittäisvälyksellä tarkoitatte, että pyörän pohjassa olevat ruuvit ovat liian tiukalla, näin oli mahdollisesti jo tehtaalta tullessa. Kun keväällä klappia ilmeni (n. 4000 km kohdalla), ajattelin, että keskiötä kiristävät ruuvit ovat liian löysällä. Kun yritin kiristää, huomasin, että ovat todella tiukkaan kiristettyjä - selvästi enemmän kuin pohjassa oleva tarra, jossa lukee max 8 Nm.

Mutta olisiko lopputulema siis se, että kolmannella keskiönvaihdolla selviää & mahdollisesti itse varmistaa jälkikäteen, ettei ole liian kireällä pohjaruuvit?

Tätä tahtia tulee halvemmaksi ostaa keskiötyökalu ja vaihtaa itse...

Pete a
14.11.2022, 22.11
Nyt irrotin keskiön, mitään prikkoja en havainnut.

Kammen malli lyhyellä videolla, tuon ruuvin varmaan kuuluukin liikkua vapaasti: https://youtu.be/pGm5cNPXZMk

Tässä vetopuoli:

https://i.imgur.com/cX2j5Gs.jpg

Molemmat puolet keskiöstä, ei ylimääräisiä osia:

https://i.imgur.com/gV7REh8.jpg

[IMG]https://i.imgur.com/e540mlo.jpg

Kurkistus sisään:
[IMG]https://i.imgur.com/hMlpO49.jpg
https://i.imgur.com/cX2j5Gs.jpg

maalinni
14.11.2022, 22.35
Sehän tuon selittäisi, että on laitettu gxp kampiin ht2 keskiö. Keskiössä on 24mm reiät ja gxp akseli on ei-vetopuolelta vain 22mm. En löydä netistä noiden kampien specsejä.

paaton
14.11.2022, 22.48
No tuo näyttää olevan gxp kampi. On kyllä jäätävän paksussa rasvassa, mutta eikös tuo ole ihan selkeästi ohuempi boorien kohdalta.

Eli tuonne pitää laittaa gxp keskiö, ei shimanoa. On ehkä viisainta, ettet kerro kuka liike tuon on asentanut. Tai tietysti voi se olla kaverikin :)

Tämän kun pyöräytät paikalleen niin ei lotise enää keskiö. Mutta en oikeasti vaan pysty uskomaan, että mikään fillariliike tuollaista mokaa tekee.

https://larunpyora.com/tuote/truvativ-bottom-bracket-gxp-team-cups-gxp-7368-mm-english/

paaton
14.11.2022, 23.01
Eli, shimanon kampisarjassa on suora 24mm akseli läpi asti. Siinä pitää säätää laakereiden päittäisvälys jollain tapaa. Sama juttu tuon sramin mega-exon kanssa.

Tuo sinun kampi ei näytä olevan shimano, eikä mega-exo, vaan sramin gxp. Siinä on se non-drive side 22mm ja vetopuoli 24mm. GXP kampien kanssa päittäisvälystä ei tarvitse säätää, koska ei-vetopuolen kampi kiristyy laakerin molemmin puolin.
Siinä täytyy tietystikkin vain tarkistaa asentaessa, että kampi tosiaan painuu laakeria vasten ja kaikki päittäisvälys katoaa.

Tuo klappi nyt johtuu siitä, että joku tampio on laittanut shimanon keskiön, eli se ei-vetopuolen laakeri on 2mm liian iso. Ihan varmasti lonksuu. Heti kaupasta ulos ajettaessa se ei välttämättä kolise, koska se vedetään päittäin kiinni.

Shimanon keskiötä olisi mahdollista käyttää gxp kampien kanssa tällaisella holkilla, mutta sitä ei näytä tuolla olevan.

https://i.ebayimg.com/images/g/Ot0AAOSwHnFVh3KB/s-l500.jpg

nure
14.11.2022, 23.35
Mielenkiintoista olisi tietää mikä liike tuota "huoltanut"?

Pete a
15.11.2022, 00.00
Suuret kiitokset avusta! Kampisarja on Gatesin, mutta he näköjään käyttävät SRAM GXP -standardia. Laitan tuon GXP 68mm/73mm -keskiön tilaukseen. Tajusin, että tarvin myös Shimanoon sopivan työkalun, jolla tuon saa irti...eli 16-koloinen 41mm ja 16-koloinen 44mm -palikat (esim. Park Tool 59.3 ja 69.3) lienevät oikeita.

Jotta kenelläkään ei mene yöunet pyöräliikettä miettiessä, sanotaan sen verran, että olen parhaillaan ulkomailla eli kyseessä ei ollut suomalainen tekijä (mutta kuitenkin alan liike).

Amfinaut
15.11.2022, 02.26
Suuret kiitokset avusta! Kampisarja on Gatesin, mutta he näköjään käyttävät SRAM GXP -standardia. Laitan tuon GXP 68mm/73mm -keskiön tilaukseen. Tajusin, että tarvin myös Shimanoon sopivan työkalun, jolla tuon saa irti...eli 16-koloinen 41mm ja 16-koloinen 44mm -palikat (esim. Park Tool 59.3 ja 69.3) lienevät oikeita.

SM-BB7900:aan pitäisi käydä kyllä ~44mm OD työkalut eli tämä ns. orkkisstandardikoko ajalta ennen suurta keskiöhajaannusta. Jos 41mm ei koskenut tuota keskiötä niin ei sit mitään :thumbsup:

maalinni
15.11.2022, 07.59
Luulisi että, jos viet takaisin samaan pajaan, niin korjaisivat mokansa ilmaiseksi ja itseasiassa niiden pitäisi maksaa sinulle takaisin.

nure
15.11.2022, 09.22
Jos ei ole sopivaa työkalua käsillä niin teippiä laakerin ympärille ja putkipihdeillä auki/kiinni. Parkilla hyviä työkaluja muttei niistä tarvi ylihintaa maksaa yhden keskiön vuoksi.

paaton
15.11.2022, 10.41
Ihan oikeasti nure. Ei noita vedellä putkipihdeillä.

Kuminauha
15.11.2022, 11.02
No jos ne roskiin menee ni mitä väliä vaikka vähän tulee nirhaumaa noihin kuppeihin?

maalinni
15.11.2022, 11.07
No jos ne roskiin menee ni mitä väliä vaikka vähän tulee nirhaumaa noihin kuppeihin?

Pitäähän ne uudet laakerit saada vielä kiinni. Sama työkalu käy molempiin.

paaton
15.11.2022, 11.19
Niin, ei noita nykyisiä Shimanon bsa kuppeja kärsi millään putkipihdeillä vedellä kiinni.

Marsusram
15.11.2022, 11.19
Kun keskiö on purettu, laakerikupit irti, on hyvä mittailla mikä tuo keskiön leveys on, onko 68 vai 73mm.
68mm keskiöön tulee 3 rinkulaa ja 73mm keskiöön yksi.
Yksi rinkula näkyi kuvissa.
-olettaen että akseli on normipituinen..

paaton
15.11.2022, 11.23
68 se runko kai on. Mutta tosiaan gxp kammet kyseessä ja tuolla alla on se leveä epäkeskoholkki.

Gxp kampien kanssa tarttee sitten olla tarkkana hihnalinjan kanssa. Sitä voi muuttaa rikoilla ei-vetopuolella. Toisella puolella rikoilla ei ole mitään merkitystä. Ulommaksi linjaa ei saa, mutta sisään kyllä.

Tosin se säätö taitaa onnistua myös tuota epäkeskoholkkia siirtämällä. Ei osaa sanoa, mutta tsekattava juttu.

nure
15.11.2022, 11.39
Paaton, SRAM kestää... Kylläkin avaimia löytyy muutamaan erilliseen.

Pete a
15.11.2022, 13.34
Hihnalinja katsotaan vain silmämääräisesti, että kulkee suorana takarattaalta eturattaalle? Tuolla väärällä Shimanon keskiöllä huomaa selvästi, että keskiötä voi liikuttaa ainakin sentin sivusuunnassa ja näin säätää hihnalinjaa.

Raportoin, kun saan kuun vaihteessa toimituksen osista.

paaton
15.11.2022, 13.43
Gatesin sivuilla oli ohjeita hihnalinjalle, mutta silmällähän tuollaisen linjan näkee tosi tarkasti. Varmasti tarkemmin mitä huonoilla laitteilla mittaamalla.

Pete a
24.11.2022, 21.01
Pientä päivitystä tähän. Sain työkalut ja varaosan. Tällä videolla on hyvä yhteenveto siitä, tarviiko välikappaleita: https://youtu.be/D1UHtUt_V2Q
Itselläni pyörän rungossa leveys 68mm ja kammet 70mm (maantie), joten välikappaletta ei tarvittu. Kiristin keskiön molemmat puolet ja kammen n. 40 Nm kireyteen. Pohjassa oleviin hihnan kireyttä säätäviin ruuveihin en koskenut, koska hihna oli oikeassa jännityksessä.

Yllätyksenä tuli se, että sama työkalu (44mm, 16 koloa, esim. Park Tool 69.2) käy sekä Shimanon että SRAM GPX -keskiöihin - toisin kuin valmistajien ja kauppojen sivuilla sanotaan. Käytin aika paljon aikaa oikean työkalun hakemiseen ja nyt siis tilasin turhaan 41mm työkalun. Tämä vinkkinä niille, jotka miettivät samanlaista projektia. Positiivista toki, että samalla adapterilla pärjää.

Uusi keskiö on nyt asennettu, toivotaan että kestää nyt pidempään kuin entinen. Ainakin se on nyt oikeaa tyyppiä.

maalinni
24.11.2022, 21.03
Pitäähän ne uudet laakerit saada vielä kiinni. Sama työkalu käy molempiin.

Niin, sehän lukee tuolla toisella sivulla, että sama työkalu käy molempiin...

Pete a
25.11.2022, 21.50
Niin, sehän lukee tuolla toisella sivulla, että sama työkalu käy molempiin...

Kyllä, siinä vaiheessa hätäinen oli jo tilannut ;-)

Amfinaut
27.11.2022, 16.48
Yllätyksenä tuli se, että sama työkalu (44mm, 16 koloa, esim. Park Tool 69.2) käy sekä Shimanon että SRAM GPX -keskiöihin - toisin kuin valmistajien ja kauppojen sivuilla sanotaan. Käytin aika paljon aikaa oikean työkalun hakemiseen ja nyt siis tilasin turhaan 41mm työkalun. Tämä vinkkinä niille, jotka miettivät samanlaista projektia. Positiivista toki, että samalla adapterilla pärjää.

Saksalaisten foorumilla joku noheva oli koonnut näitä ylös vuonna 2016: https://www.mtb-news.de/forum/attachments/kno-shimano-thread-in-outboard-bb-cup-tool-compatibility-chart-v1-1w-pdf.482762/

Typistettynä suurinpiirtein näin (jos linkki häviää jossain vaiheessa). Taulukossa oli myös tietoa eri työkalujen sopivuudesta mitä tässä alla ei ole.



Maantie-keskiöt
MTB-keskiöt
Kupin ulkohalkaisija


BB-RS500 (Tiagra), SM-BB6700 (Ultegra), SM-BB7900 (Dura Ace)
SM-BB52, SM-BB70 (XT), SM-BB80 (Saint), SM-BB90 (XTR)
44 mm


SM-BBR60 (Ultegra)
BB-MT800 (XT)
41 mm


SM-BB9000 (Dura Ace), SM-BB9100 (Dura Ace)
SM-BB93 (XTR)
39 mm

maalinni
29.11.2022, 12.22
^Onpa kyllä taas perseestä tuokin. Varmaan, että saadaan taas myytyä uusia työkaluja.

nure
29.11.2022, 17.58
^Niin ja tuossa vasta Virvelitehtaan avaimet...

paaton
29.11.2022, 18.53
No eihän noissa mitään ihmeellistä ole. Käytännössä dura-acessa on pienempi avain ja ultegrassa/105/xt isompi. Sovittimella käy molempiin sama. Sramiin käy sama.

Tietysti voi selailla museokamoja jos siltä tuntuu.

maalinni
29.11.2022, 23.03
No eihän noissa mitään ihmeellistä ole. Käytännössä dura-acessa on pienempi avain ja ultegrassa/105/xt isompi. Sovittimella käy molempiin sama. Sramiin käy sama.

Tietysti voi selailla museokamoja jos siltä tuntuu.

Eiks tossa ole kolmea eri kokoa? Ja sit dub päälle. Eli äkkiä pitää olla neljät eri avaimet tai kasa sovittimia. Not kuul.

paaton
29.11.2022, 23.05
Eiks tossa ole kolmea eri kokoa? Ja sit dub päälle. Eli äkkiä pitää olla neljät eri avaimet tai kasa sovittimia. Not kuul.

Älä lue niin paljon juttuja internetistä, vaan usko mitä minä sanon :)

maalinni
30.11.2022, 07.51
Älä lue niin paljon juttuja internetistä, vaan usko mitä minä sanon :)

Ok, mie uskon :)

Aakoo
30.11.2022, 08.15
Ostaa vaan Dura Acea tai XTR:ää, niin no problem.

nure
30.11.2022, 20.42
^ Tai käytä järkeä ja pysy SRAM:ssa. RED & XX1...

Aakoo
30.11.2022, 23.52
^Jos keskiöratkaisuista puhutaan, niin Shimanon HT2 on kestävyydeltään täysin ylivoimainen. GXP oli ihan kuraa, ja DUB on vain piirun parempi.

paaton
01.12.2022, 08.37
Kyllä se noin on. Yritettiin kaverille speksata 30mm kampia gravelliin, mutta shimanon bsa:n ohittamista ei vaan pysty millään perustelemaan tuossa käytössä.

Nämä konelaakereilla olevat ratkaisut ovat oikeasti aika huonosti suojattuja.

kh74
03.12.2022, 11.11
En kiistä, mutta mikä siitä HT2:sta niin paljon kestävämmän ratkaisun tekee? Eikö siellä samankaltainen paska konelaakeri oo sisällä kun GXP ja DUB keskiöissä. Onko ne jotenkin paremmin suojatuissa kupeissa vaan?

DUB:ssa etua kahteen muuhun mainittuun että laakeri on isompi ja lähtökohta kestävyydelle parempi.

maalinni
03.12.2022, 12.02
Onko tuosta Dubin kestävyydestä edes vielä kunnon dataa, kun se on aika uusi markkinoilla?

Kuminauha
03.12.2022, 12.22
Dubin laakerit ovat kyllä "isommat" sisämitaltaan mutta kun keskiömuhvin sisähalkaisija tekee niistä myös sitten "ohuet" eli heikommat tietynlaisissa rasitustilanteissa.

Tämä toki koskee enemmän pressfit keskiöitä, joissa laakerikuppi on keskiömuhvin sisällä. BSA hommissa yleensä sitten ulkoiset laakerikupit.

paaton
03.12.2022, 14.10
En kiistä, mutta mikä siitä HT2:sta niin paljon kestävämmän ratkaisun tekee? Eikö siellä samankaltainen paska konelaakeri oo sisällä kun GXP ja DUB keskiöissä. Onko ne jotenkin paremmin suojatuissa kupeissa vaan?

DUB:ssa etua kahteen muuhun mainittuun että laakeri on isompi ja lähtökohta kestävyydelle parempi.

Gxp kuormittaa päittäin vain ei vetopuolen laakeria, siksi se hajoaa herkemmin.

Dub laakerin koko riippuu rungon reiästä. Jos bb386, niin tuolla on isot 6806 laakerit. Jos pf86, niin dubin kanssa laakerit ovat hengettömän pienet. Dubissa se 29mm akseli mahdollistaa muoviholkin laakerin sisään, eli saa paremman suojauksen kuten on Shimanon ht2:ssa.

Niin ja olen vahvasti siinä uskossa, että Shimanon laakerit ovat viistokuulalaakereita. Kestävät vähän paremmin rungon huonoja toleransseja. Noitahan saa esimerkiksi endurolta.

Jukka4130
03.12.2022, 15.24
HT2 on kokonaisuutena erinomainen systeemi. Laakerin kesto on ok tasolla, kampien lujuus-painosuhde on hyvä ja hinta-laatusuhde on kohdallaan. Lisäksi asennus on helppoa ja purkuun ei tarvitse ulosvetäjätyökalua tai vastaavaan.

Shimano Hollowtech II -kammet ovat maastopyörän aliarvostetuin komponentti – Tämän takia ne ovat edelleen markkinoiden parhaat (https://tekniikanmaailma.fi/__trashed-21/)

maalinni
03.12.2022, 17.16
No ei kyllä dub/gxp:kään tarvitse ulosvetäjätyökalua.

kh74
03.12.2022, 17.22
Gxp kuormittaa päittäin vain ei vetopuolen laakeria, siksi se hajoaa herkemmin.

Tätä en tiennyt/muistanutkaan. On kyllä melkoinen aivopieru.


Dub laakerin koko riippuu rungon reiästä. Jos bb386, niin tuolla on isot 6806 laakerit. Jos pf86, niin dubin kanssa laakerit ovat hengettömän pienet. Dubissa se 29mm akseli mahdollistaa muoviholkin laakerin sisään, eli saa paremman suojauksen kuten on Shimanon ht2:ssa.

No joo toki. Itellä oli mielessä lähinnä BSA-kierteisiin tulevat keskiölaakerit kun omissa maastopyörissä on viimeiset 12 vuotta ollu vaan semmosia.


Niin ja olen vahvasti siinä uskossa, että Shimanon laakerit ovat viistokuulalaakereita.

Tuolla Shimanon sivuilla näyttäs ainakin mun silmään olevan tavallinen urakuulalaakeri sinne piirretty:
https://bike.shimano.com/en-EU/technologies/component/details/hollowtech-2.html

Jukan Hollowtech II -todistamiselle sanon aamen. Hyvä se on juuri noista syistä ja on XT:tä mullakin ollut, kunnes irrationaalisista syistä halusin kuitua.

Oman järkeilyn lähtökohta tässä on kuten jo vähän mainitsinkin että rungossa on BSA kierteet (tai joku muu reikä ja kiinnitys mihin mahtuu tarpeeksi iso laakeri) ja että varsinainen keskiölaakerin toteutus on tai ainakin voi olla erillinen varsinaisesta HT2 tai DUB standardista, niin siinä mielessä en tiä onko tuo DUB nyt sit ainakaan huonompi systeeminä. Molemmistahan saa välyksen säädettyä, ja lateraalikuormitus kohdistuu molempiin laakereihin, ja näin ollen molempiin on ainakin erikseen saatavilla viistokuulalaakereilla varusteltuja keskiölaakereita.

paaton
03.12.2022, 20.03
Niin minä olen tuon funtsinut vain niin, että pf86 keskiöön aina 24mm kammet ja bb386:lle 30mm tai dub, koska se on suunniteltukin isommalle akselille. Onhan se isompi jäykempi ja kevyempi. Vähän hölmöä laittaa väliin paksuja supistusholkkeja.

Ja voi tosiaan olla ihan normaali 6805 ht2:ssa. Muistaakseni vaan joskus kokeilin noissa olevan aika paljon päittäisvälystä ennen esikiristystä.

usko juntunen
11.12.2022, 18.47
^Jos keskiöratkaisuista puhutaan, niin Shimanon HT2 on kestävyydeltään täysin ylivoimainen. GXP oli ihan kuraa, ja DUB on vain piirun parempi.
Tuosta GXP:stä on jonkun verran kokemuksia (3 fillarissa)
Ittellä ei mene jakeluun nuo akselin & laakerien asennusvälykset. Nehän ovat ihan lonkkuväljiä (en puhu lonkerosta) Just äsken otin ja ihan uteliaisuuttani mittailin.
Olen tilkinnyt -ei vetopuolen horovälyksen simmiliuskoilla.
Vetopuolella välys jotakuinkin kohtuullinen.
https://photos.app.goo.gl/iC89YyaryoB2tdGH8

paaton
11.12.2022, 18.50
Tuosta GXP:stä on jonkun verran kokemuksia (3 fillarissa)
Ittellä ei mene jakeluun nuo akselin & laakerien asennusvälykset. Nehän ovat ihan lonkkuväljiä (en puhu lonkerosta) Just äsken otin ja ihan uteliaisuuttani mittailin.
Olen tilkinnyt -ei vetopuolen horovälyksen simmiliuskoilla.
Vetopuolella välys jotakuinkin kohtuullinen.
https://photos.app.goo.gl/iC89YyaryoB2tdGH8

JOO! Tuosta tosiaan oli vähän aikaa sitten jossain juttuakin. Jostain syystä joissan sramin orginaali laakereissa on 0.2mm välystä. Ei pienintäkään järkeä. Sitten taas jos ostaa sen enduron olakkeellisen 22mm laakerin, niin se on tasan 22.00, kuten laakerin kuuluukin olla.

Edit: No tuossa kuvassahan se välys näkyykin. Enduron laakerin vaihtamalla klappi katoaa. Ei vaan voi kaikkea ymmärtää.
Ehkä insinöörit ovat hakeneet tuolla parempaa laakerin kestoa? Siis jos tuolla yritetään korjata rungon linjausvirheitä?
Mutta eihän se noin toimi. Runtatessa klappi siirtyy takuulla toiseen laitaan, vaikka kammen kunnolla kiristäisikin.