PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vinkkejä sähköautoiluun



fob
10.11.2022, 00.55
Yritetään asiallista keskustelua sähköautoilua helpottavista arjen pienistä vinkeistä. Sähköautoja kuitenkin alkaa olla Suomessakin huomattava määrä ja suurimmalle osalle niillä ajavista kyseessä on vielä ensimmäisestä sähköautosta.

Jätetään kaikenlainen sähköautojen ja sähköautomerkkien mollaaminen tai keskinäinen vertailua toisiin keskusteluketjuihin ja pidetään tämä vertaistuen jakamiseen keskittyvänä olipa sitten minkä tahansa merkkinen auto kyseessä tai sitten vaikka harkinnassa sähköauton hankinta. Voihan joku ajaa sähköautoa esim työnantajansa velvoittamana, mutta tuki työpaikan kautta on riittämätöntä.

fob
10.11.2022, 00.58
Aloitan kysymyksellä latauksesta kaupallisilla latauspisteillä Suomessa. Joko riittää, että lataa puhelimeen latausfirmojen sovelluksia ja luo niihin tilit vai pitääkö/kannattaako hankkia edelleen tageja roikkumaan avaimen yhteyteen?

Köfte
10.11.2022, 01.10
^ Olisiko paska visio vaikka rekkariperusteinen tunnistautuminen laturille?
Siihen kätevästi sisältyisi jo sinällään kaikki tarvittava informaatio.
Ei tarvisi mitään ylimääräistä härdelliä apeilla/tageilla. Nykyhomma vastaa
jotakin maailmanlopun polettisysteemiä 60-luvun Britanniasta/valuutta-
järjestelmää ennen €uroja Euroopan alueella.

Valitettavasti avautumiseni ei vastannut kysymykseesi, liittyi toki asiaan.
Kiitos ja anteeksi.

fob
10.11.2022, 08.35
Samaa mieltä kanssasi nykyisen maksujärjestelmän mutkikkuudesta ja saat anteeksi. Mutta yritetään pysyä niissä arjen vinkeissä, joilla nykyisessä tilanteessa selviää sähköautoilusta helpoimmalla.

Ripee
10.11.2022, 08.44
Suomen täyssähkö autokanta taitaa tällähetkellä pyöriä siinä 1% luokkaa, joten huomattavasta määrästä ei voi vielä puhua. Toki sesonki aikaan kuten hiihtolomat ja muut lomakaudet aiheuttaa pientä jännitystä ”tankkauksessa” ja silloin voi tuntua että sähköautoja on paljon.
Itse lataan talouden sähikäiset 99% kotona ja tien päällä käytän tägejä mitä itse en koe ongelmaksi, kun ovat auton keskikonsolissa.
Itsestäni tägi on todella nopea latauksen aloitukseen.

MRe
10.11.2022, 09.59
Jos satunnaisesti käyttää Virta-latureita, kannattaa perustaa tili ensin Helenille ja kirjautua sitten sillä Virta-appiin. Virralla on 1€ minimiveloitus/kk, joka menee latasi tai ei. Tämä siis lähinnä hyrpoti-kuskeille, jotka latailevat harvemmin reissussa.

F. Kotlerburg
10.11.2022, 10.22
^ Olisiko paska visio vaikka rekkariperusteinen tunnistautuminen laturille?
Siihen kätevästi sisältyisi jo sinällään kaikki tarvittava informaatio.

Aivan turhaa ja epäluotettavaa, kun ne laturit pystyy tarvittaessa tunnistamaan sen auton, kun piuha pistetään kiinni. Teslan laturit toimii esimerkiksi näin. Ei tartte ajaa kuin se Tesla sinne laturille ja pistää roikka kiinni. Ei tagien tai appien kanssa leikkimistä.

Ionity on vissiin toinen joka osalle autoista osassa latureista moisen tarjoaa.

Tämän pitää vaan kehittyä ja laajentua. Mitään tuollaisia purkkavirityksiä ei tarvita.

Sorry offari.

TomiTapani
10.11.2022, 11.08
Jos satunnaisesti käyttää Virta-latureita, kannattaa perustaa tili ensin Helenille ja kirjautua sitten sillä Virta-appiin. Virralla on 1€ minimiveloitus/kk, joka menee latasi tai ei. Tämä siis lähinnä hyrpoti-kuskeille, jotka latailevat harvemmin reissussa.

Osaatko sanoa ottaako Helen ison siivun välistä? Plugitin kautta ainakin roaming-ladatessa Virta-laturista, joutuisi maksamaan hyvin paljon enemmän (0,15 €/kWh vs 0,65 €/kWh, jos oikein muistan).

SuccessFactor
10.11.2022, 11.47
10tkm & 6kk sähköautoilua nyt takana. Suurin osa latailusta onnistuu himassa sekä hitauslatauksella (8A/230V) että vähän nopeammalla (16A/400V). Tehokkaammat erillislaturit toki näppäriä, mutta nyt jälkikäteen on huomannut että hidaslataus riittänyt tosi hyvin kun päiväajot pyörineet 20-30kw tuntumassa jonka saa yön aikana latailtua hyvin auton mukana tulleella laturillakin. Käytänteet muuttuneet dinoajoista niin, että latausta himassa tulee tehtyä suhteellisen usein vaikka rangea olisikin hyvin jäljellä (vrt tankilla käynti kun valo vilkuttaa), eikä kaupallisia latauspisteitä tule juurikaan käytettyä. Roadtrippailut rakentuneet siten että latailua tehty kohteessa yön yli ja jatkettu sitten taas aamusella. Kaupparatsut ja Lapin mökillä peräkärryn kanssa reissaajat varmasti arvostavat kovempaa lataustehoa enemmän..

Helenin tagia pitänyt autossa jolla onnistunut latailu Virran latureista tuolla yllämainitulla rekkauksella (ei tarvitse maksaa mitään ennakkoon, vaan jälkikäteen ja toteuman mukaan). ABCn appis osoittautunut myös näppäräksi. Muille tageille & appiksille ei ole ollut tarvetta.

Jatkossa kuluttajan kannalta paras ratkaisu olisi saada maksaminen toimimaan samoin kuin aiemminkin polttomoottoriautojen kanssa, ilman tarvetta luovuttaa operaattoreille muuta kuin välttämättömimmät maksu(kortti)tiedot ja tietysti täysin autovalmistaja-agnostisesti. Teknisestihän tämä olisi ollut mahdollista alusta asti latausinfrankin kanssa, mutta operaattoreille kaikki lisätiedot asiakkaista ovat aika arvokkaita joten paluu aiempaan voi olla kyllä haasteellista, vaikka vissiin jossain Keski-Euroopassa tätä taidettu jo kokeilla.


Osaatko sanoa ottaako Helen ison siivun välistä? Plugitin kautta ainakin roaming-ladatessa Virta-laturista, joutuisi maksamaan hyvin paljon enemmän (0,15 €/kWh vs 0,65 €/kWh, jos oikein muistan).

Tsekkasin aiemman latauksen Virran laturista Helenin tagilla, jossa veloitettu hinta oli 5,69 € / 35,6 kWh. Tämä näkyi Virran omasta appiksesta (jota en siis käytä maksamiseen). En usko että Virran appis osaisi näyttä hinnan siten että siinä olisi mahdollinen roaming-maksu mukana ja koska tämä oli myös se summa mikä veloitettiin kortilta, vaikuttaisi siltä ettei Helenille katetta menisi sitten ollenkaan?

Edit: Helen näköjään omistaa Virrasta ~25% joka varmaan selittää läpilaskutushintaa.

Concorde
10.11.2022, 11.55
Hybridiä en ole tien päällä ladannut, mutta huomio niistä muutamasta täyssähkärillä tehdystä reissusta:

Jos kabiinista löytyy matkustaja, niin hänelle kannattaa nakittaa vapaan latauspaikan etsiminen hyvissä ajoin ennen suunniteltua latauspysähdystä. Koska latausinfra laahaa jäljessä viimeaikaiseen patteriautomyyntiin nähden, ei ole läheskään itsestään selvyys että latauspisteellä on vapaata. Autojen navit näyttävät kyllä melko hyvin ne latureiden paikat, mutta vasta kunkin kioskin omasta sovelluksesta näkee, onko piuhoja vapaana. Tuon selvittäminen kuskin toimesta kännykällä liikenteessä on... no, laitonta.

Samoin latauspaikka kannattaa valita niin, että rangea on vielä jäljellä säätöä varten. Viimeksi Hämeenlinnan Tiiriöstä hain vapaata piuhaa kolmesta vai neljästä eri laturista ja jouduin ajelemaan useamman kilometrin pienellä aluella , ennen kuin tärppäs. Kerran olin konetien väärällä puolella, kun sovelluksesta näki, että toisella puolella vapautui... en ehtinyt...

Toinen taktiikka on tietty jäädä jonottamaan halutulle laturille ja laittaa kännystä Netflix pyörimään. Tämä on se toinen huomio, eli matkalle ei kannata ottaa minuuttiaikataulua.

Kaneli
10.11.2022, 14.03
Olin jo vakaasti päättänyt hankkia sähköauton mutta tämä Concorden postaus kiteyttää hyvin sen miksi tulin siihen tulokseen että vielä ei ole sen aika. Sähköautoilun maailma ei ole vielä valmis. Liikaa säätämistä.

Vinkkini onkin että kannattaa odottaa vielä hetken että sähköautoilun maailma valmistuu.

SuccessFactor
10.11.2022, 14.29
Olin jo vakaasti päättänyt hankkia sähköauton mutta tämä Concorden postaus kiteyttää hyvin sen miksi tulin siihen tulokseen että vielä ei ole sen aika. Sähköautoilun maailma ei ole vielä valmis. Liikaa säätämistä.

Vinkkini onkin että kannattaa odottaa vielä hetken että sähköautoilun maailma valmistuu.

Mun vinkki on että ei kannata tehdä päätöstä (mihinkään suuntaan) yhden henkilön muutaman sähkisreissukokemuksen perusteella :)

Pidempien reissujen suunnitteluun esim ABRP (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.iternio.abrpapp&hl=fi&gl=US&pli=1) on osoittautunut hyväksi.

Tuolta voi muuten kuikuilla latausverkoston tilannetta Suomessa: https://www.plugshare.com/fi

Kaneli
10.11.2022, 14.47
Range tai latauspaikkojen lukumäärä ei minua juurikaan ahdista. Paljon enemmän ahdistaa ajatus siitä että kun saavun laturille niin se ei sitten toimikaan.. eli vaatii aina ainakin sen yhden varasuunnitelman, mieluiten kaksi.

SuccessFactor
10.11.2022, 15.52
Range tai latauspaikkojen lukumäärä ei minua juurikaan ahdista. Paljon enemmän ahdistaa ajatus siitä että kun saavun laturille niin se ei sitten toimikaan.. eli vaatii aina ainakin sen yhden varasuunnitelman, mieluiten kaksi.

Juu ymmärrettävää että tuollainen ajatus ahdistaa. Mulla ei oo käynyt 10tkm kokemuksella noin kertaakaan (eikä usealla sähkistutullakaan), mutta tästä ei tietenkään voi yleistää miten suuri riski tuollaisen tapahtumiselle oikeasti on.

Vinkinomaisesti voisi mainita että koska suomalainen ajaa keskimäärin 38km (https://www.vapausvalitaauto.fi/blogi/2019/4/18/keskivertoautolla-ajetaan-nin) päivässä vaatimatonkin range (~300km) kotilatausmahdollisuudella voi riittää siihen ettei noita muita latauspisteitä kauheasti edes tarvitse.

Näitä kannattaa mietiskellä kun päätöksiä tekee. Kotilatausmahdollisuus ja vähentynyt maksullisten latauspisteiden käyttö ei tietenkään poista sitä riskiä että JOS joutuu maksullista latauspistettä käyttämään, VOI jotain ongelmia tulla, mutta eipä tuo ole itselle mikään merkittävä huolenaihe ole ollut. Tietty jos ajaa päivittäin tosi paljon, eikä kotona voi ladata, riskit ja ahdistuvuuskerroin voi nousta ja ehkä itsekin olisin nyt eri mieltä. Tätä voi ehkä osaltaan mitigoida käyttökulut.. tosta ym esimerkistä voi vähän kuutioida että ~100km hinnaksi tuli about pari euroa. Jos olis ladannut kotona, olisi ollut vielä halvempaa. Aiemmalla bensakoneella hinta olisi ollut noin kymmenen kertaa suurempi.

F. Kotlerburg
10.11.2022, 16.03
^muilla kuluilla ei tietenkään ole merkitystä...

SuccessFactor
10.11.2022, 16.18
^muilla kuluilla ei tietenkään ole merkitystä...

Toki niitäkin kannatta laskeskella samalla tavalla kuin olisi vaihtamassa bensa-autoa toiseen bensaan tai diiseliin. Omalla kohdalla kävi niin että kaikki kulut vakuutuksesta lähtien laskivat, eikä ole toistaiseksi tullut mieleen mitä ne muut kulut voisivat olla mitkä sähkiksessä olisivat korkeammat. Vaihturina mennyt bensa-auto arvotettiin muutaman satkun tarkkuudella saman hintaiseksi kuin uusi sähkis joka tietty helpotti vähän yhtälöä.

F. Kotlerburg
10.11.2022, 16.25
^ainakin kun katsoo noita omaan käyttöön sopivia sähkövatkaimia niin niiden hinnat on noin 9-10x nykyisen bensa-auton arvo eli pääomakulut on helvetin kovat. Lisäksi niissä on järkiään 19-20" renkaat jotka on helposti sen ainakin 2x kalliimmat kun nykyisen bensa-auton 16" pullat.

SuccessFactor
10.11.2022, 16.26
^ainakin kun katsoo noita omaan käyttöön sopivia sähkövatkaimia niin niiden hinnat on noin 9-10x nykyisen bensa-auton arvo eli pääomakulut on helvetin kovat. Lisäksi niissä on järkiään 19-20" renkaat jotka on helposti sen ainakin 2x kalliimmat kun nykyisen bensa-auton 16" pullat.

Jep, sitten ei ehkä sähkis oo oikea valinta just sulle.

F. Kotlerburg
10.11.2022, 16.28
Niinpä siksi ei kannata julistaa, että kuinka halpaa se sähköautoilu on pelkkien omien energiakulujen perusteella.

Ja ongelmahan ei tosiaan tule siitä paljon keskimäärin ajaa päivässä vaan paljon ajaa keskimäärin kerralla. Oma kottero on taas ollut liikkumatta useamman päivän, mutta kun se tuosta seuraavan kerran liikahtaa niin mennään taas 200km+ kerralla.

K.Kuronen
10.11.2022, 16.29
...
Vinkinomaisesti voisi mainita että koska suomalainen ajaa keskimäärin 38km (https://www.vapausvalitaauto.fi/blogi/2019/4/18/keskivertoautolla-ajetaan-nin) päivässä vaatimatonkin range (~300km) kotilatausmahdollisuudella voi riittää siihen ettei noita muita latauspisteitä kauheasti edes tarvitse.

...

Ratkaisevaa on, ajetaanko niitä pidempiä yleensä ollenkaan. Itse veikkaisin, että ajetaan. Ja kun matkalla tapahtuva lataus on harvinaisempi, niin kokemusta (eikä osaamista) kerry.

Siihen mistä ei ole kokemusta, on vaikea varautua oikein.

Polttoaineen tankkaus ei poikkea pidemmällä matkalla kummemmin arkena tapahtuvasta.

SuccessFactor
10.11.2022, 16.36
Niinpä siksi ei kannata julistaa, että kuinka halpaa se sähköautoilu on pelkkien omien energiakulujen perusteella.

Olipas varsin huono olkiukko, pystyt varmaan parempaan jos yrität?

Vinkkinähän tuossa oli että koska sähkistä voi ladata kotona, ei automaattisesti kannata olettaa että lataus pitäisi aina tehdä samalla tavalla kuin tankkaus polttomoottoriautoilla. Kotilataus laskee stressiä ja tuo säästöjä.

F. Kotlerburg
10.11.2022, 16.37
^tuokin säästö riippuu täysin siitä millaisen sähkösopimuksen on onnistunut saamaan. 40-50cnt per kWh + siirrot kun joutuu maksamaan niin säästö melko vähissä.

Sää yrität nyt yleistää sitä omaa sähkövatkaimen ihanuuttasi yleiseen tilanteeseen.

SuccessFactor
10.11.2022, 16.39
Ratkaisevaa on, ajetaanko niitä pidempiä yleensä ollenkaan. Itse veikkaisin, että ajetaan. Ja kun matkalla tapahtuva lataus on harvinaisempi, niin kokemusta (eikä osaamista) kerry.


Joo näin on ja tätä pohdintaa olikin siinä seuraavassa kappaleessa. Jos tietää oman ajoprofiilin olevan sellainen että ajaa paljon ja/tai kotilatausmahdollisutta ei ole, kannattaa antaa tuolle mainitulle riskille suurempi painoarvo.

JackOja
10.11.2022, 16.39
Mä olen vuoden hybridoinnin aikana tullut sellaiseen päätelmään, että täyssähköilijä ei käytännössä tarvitse kotilatausta, mutta hybridikuski tarvii. Jos haluaa sähköllä ajaa.

SuccessFactor
10.11.2022, 16.47
^tuokin säästö riippuu täysin siitä millaisen sähkösopimuksen on onnistunut saamaan. 40-50cnt per kWh + siirrot kun joutuu maksamaan niin säästö melko vähissä.

Sää yrität nyt yleistää sitä omaa sähkövatkaimen ihanuuttasi yleiseen tilanteeseen.

Enkä yritä, kerron vaan käytännön kokemuksia joita näyttäisi useammalta täältä uupuvan ja vinkkejä niihin perustuen. Ite projisoit omia epävarmuuksiasi ja esson baarin ennakko-oletuksiasi. (see what i did there)

Ja tokihan sitä sähkön hintaakin kannattaa miettiä. Tästähän on tehty hienoja kalkulaatttoreitakin mitä voi käyttää apuna; https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/. jos sitten TCO:a laskee, niin tuo ei kyllä ota huomioon auton jälleenmyyntiarvon käyttäytymistä jota on ihan mahdoton ennustaa seuraavien 2-3v päähän.

F. Kotlerburg
10.11.2022, 16.53
Esson baareile vaan ihan itse. Olen kyllä tämän asian laskenut ja miettinyt ja sähköautoilun aika ei ole vielä.

MRe
10.11.2022, 17.08
Tästähän on tehty hienoja kalkulaatttoreitakin mitä voi käyttää apuna; https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/.
Laskin käyttäen 60cnt/kWh ja 25 kWh/100 km, niin kulut tasassa 8.5 litraa sadalla bensaa kuluttavan kanssa. En jaksanut ajoneuvoveroja, ym. syötellä. Tällä hetkellä ja näillä bensan & sähkön hinnoilla ei sähkäristä saa kovin edullista.

Ehkä sitten voisi jakaa vinkkejä, miten noita kuluja saa alemmas. Kyllähän varmaan mun seuraava, tai itse asiassa seuraavaa seuraava on sähkis. Nyt on tulossa vielä hybridi.

fob
10.11.2022, 18.39
Kiitos vinkistä. Aion hankkia muutaman lataustägin autoon helpottamaan ja varmistamaan latauksen onnistumista mobiilihäiriöiden varalta.

Auto on tulossa näillä näkymin tammikuussa, hyvällä tuurilla jo jouluksi.

fob
10.11.2022, 18.42
Pidetään ketju arkea helpottavien vinkkien kyselyssä ja jakamisessa periaatteella: ei ole hölmöjä kysymyksiä.

Sähkön vertailu muihin käyttövoimiin tapahtukoon jossain muualla. Kiitos.

t-man
10.11.2022, 18.58
^ainakin kun katsoo noita omaan käyttöön sopivia sähkövatkaimia niin niiden hinnat on noin 9-10x nykyisen bensa-auton arvo eli pääomakulut on helvetin kovat. Lisäksi niissä on järkiään 19-20" renkaat jotka on helposti sen ainakin 2x kalliimmat kun nykyisen bensa-auton 16" pullat.

Omalla kohdalla taasen jos nykyisen bensavehkeen vaihtaisin uuteen samanlaiseen vs. esim. teslan yyhyn, niin hankintahinta on sama. Ei ole kovin vaikea laskutoimitus kumpaan kallistuu. Mitä kotilatauksen hintaan tulee, niin siinäkin kannattaa käyttää järkeä: jos omaa 50snt/kwh kiinteän sopparin, niin halvemmaksi tulee ladata muualla. Jos omaa pörssisähkön, niin kannattaa ladata esim. huomenna kun sähkö on alle sentin/kwh. Näähän on tietty aina yksilöllisiä ja ei voi yleistää. Muistan mummolassa käydessä, että lähimmällä bensa-asemalla oli aina 20-30 senttiä kalliimpaa soppaa mitä 10 kilometrin päässä valtatien aakkosasemalla, joten valintaa sai suorittaa siinäkin

SuccessFactor
10.11.2022, 19.00
Laskin käyttäen 60cnt/kWh ja 25 kWh/100 km, niin kulut tasassa 8.5 litraa sadalla bensaa kuluttavan kanssa. En jaksanut ajoneuvoveroja, ym. syötellä. Tällä hetkellä ja näillä bensan & sähkön hinnoilla ei sähkäristä saa kovin edullista.


Vinkkinä että jos haluaa tulevaisuuden energiakuluja spekuloida, voi käyttää vaikkapa lähteenä sahko.tk:a (https://sahko.tk/) joka kertoo kWhn keskihinnaksi viimeisen 12kk ajalta 17,62cnt. Jos nyt oikein luin dataa, niin viimeisen vuoden aikana hinta on ollut 60cent tai yli reilun kymmenen päivän ajan. Tulevaisuudesta ei voi varmuudella sanoa mitään, mutta en usko että tuollainen 60cnt/kWh kovin yleinen tulee ensi vuonnakaan olemaan enkä kyllä sitä käyttäisi laskelmien perusteena. Tämä siis kotilatauksessa. Kaupallista latauspistettä kun käyttää, taitaa hinta nyt olla jossain 20-25cent välillä, joten vaikka kalliimpaa, niin silti halpaa ;)

F. Kotlerburg
10.11.2022, 20.33
Omalla kohdalla taasen jos nykyisen bensavehkeen vaihtaisin uuteen samanlaiseen vs. esim. teslan yyhyn, niin hankintahinta on sama.
Mä en voi valitettavasti vaihtaa uuteen samanlaiseen, kun noita ei tällä hetkellä saa uutena samanlaisena. Joku laskee arvoa sille, että saa ajaa uudella autolla, minä en. Mitä analogisempi auto niin sen parempi.

SuccessFactor
10.11.2022, 21.33
Vinkkinä, jos omalle kohdalle tulee eteen tilanne joko säästää vähän rahaa ostamalla voimavirtarasiaan suoraan kytkettävä (~11kw) laturi, tai sitten asennuttaa kiinteä laturi sähkärin toimesta, vahva suositus jälkimmäiseen. Itsellä oli tuollainen voimavirtarasia tallissa valmiina ja ajattelin säästää pari satkua ostamalla laitteen joka ei vaadi sähkärin asennusta. Kävi sitten niin että ilmeisesti tallin rakennussaiheessa yksi vaihe oli kiinnitetty huonosti tms, joka johti liittimen kuumenemiseen ja lopulta yhden vaiheen piikin sulamiseen siten, että koko pistoke jäi jumiin. Hassuksi tilanteen teki se, että mitään oikaria ei tullut, vvs ei napannut kiinni ja lataus toimi ihan normaalisti, vaikkakin kahdella vaiheella. Piti sitten tilata sähkäri purkamaan & vaihtamaan rasia ja pistoke. Totesi siinä myös että mitään asennus/käyttövirhettä ei näyttänyt olevan, vaan ns paska säkä. Mainitsi myös että vaikka speksien mukaan rasioiden pitäisi kestää tuollaista käyttöä, ei niitä käytännössä ole sähköautojen lataukseen tarkoitettu.

ArtoW
11.11.2022, 08.22
Mä olen vuoden hybridoinnin aikana tullut sellaiseen päätelmään, että täyssähköilijä ei käytännössä tarvitse kotilatausta, mutta hybridikuski tarvii. Jos haluaa sähköllä ajaa.

Vuoden ajoin sähköautolla ja sanoisin, että tarvitsee. Ja itse en hankkisi sähköautoa jos ei olisi mahdollista saada kotiin kunnon latausta. Nimittäin se on ihan perseestä jos käyt jossain pidemmällä ja kotiin tullesssa, tai sieltä lähtiessä, on mentävä lataamaan autoa. Kotilatauksella auto latautuu yön aikana ja akku on täynnä lähtiessä. Mulla oli mahdollisuus ladata normaalista pistorasiasta ja se ei vaan riiittänyt jos oli pidempiä ajoja alla tai tulossa.

ArtoW
11.11.2022, 08.24
... Mainitsi myös että vaikka speksien mukaan rasioiden pitäisi kestää tuollaista käyttöä, ei niitä käytännössä ole sähköautojen lataukseen tarkoitettu.

Erikoinen kommentti omasta mielestä. Jos on 16 A rasia niin se on tarkoitettu 16 A käyttöön. Ei se rasia tiedä mikä sen 16 A siitä ottaa, sähköauto tai vaikka joku lämmitin.

MRe
11.11.2022, 09.12
^Erikseen on schuko-pistokkeita, jotka on normitettu 16A jatkuvaan käyttöön. Nämä normaalisti lämmitystolpasta löytyvät eivät sellaisia ole. Tuo rasia on muistaakseni vielä sininen. Mulla on sellainen talon lämmityspaikalla, kun vaihdettiin kWh-mittarillinen loota hybridin latauksia varten.

F. Kotlerburg
11.11.2022, 09.28
^ns. superschuko. Normi-schukoja ei ole suunniteltu jatkuvaan 16A virran syöttöön, vaikka ne jonkin aikaa sitä kestääkin. Tässä taloyhtiössä lataamisen ehtona on tuollaisen superschukon vaihdattaminen katokseen. Jotain lämmitintä harvoin porotetaan 10h putkeen.

ArtoW
11.11.2022, 09.50
Tuossahan puhuttiin 400 V voimavirtarasiasta eikä mistään schukosta.

miz
11.11.2022, 09.51
Tässähän on puhe nyt 3x16A voimavirtapistokkeesta, ei schukosta.
Jos noi ei ole jatkuvaan isohkolla virralla käyttöön niin mikä on? Nehän on raksoillakin viikko- ja kuukausitolkulla jatkuvassa käytössä. Samoin vaikka jäähdytettävät/lämmitettävät merikontit pitkillä merimatkoilla.

Yhtä lailla sen kiinteän latauslaitteen piuhat voi kiinnittää huonosti asennettaessa.

SuccessFactor
11.11.2022, 10.26
Tässä oli tosiaan kyse ihan legit 400v voimavirtapistorasiasta, ei 230v sukosta (https://fi.wikipedia.org/wiki/Suko) 4 (schuko on saksaa, suko suomea), super-sukosta taikka ns karavaanipistorasiasta.

Talossa on toinen samanlainen pistorasia josta lataaminen onnistui ongelmitta joten kyseessä oli tod näk huono asennus ja tietty jos tilaa kiinteän latauslaitteen voi siinäkin käydä asennuksessa käpy, mutta ehkä sitä toivoisi että sähkäri olisi sellaisen asennuksessa huolellisempi. Tuossa laitteessa ei ole myöskään ollenkaan erillistä virtakytkintä, joten se tulee aina irroitettua seinäpistokkeesta kun lataus ei ole käynnissä. Ehkä jatkuva pistokkeen irroittaminen ja kytkeminen rasiasta vaikutti osaltaan sen yhden vaiheen löystymiseen? Tällaisen voisi välttää kiinteällä laturilla.

Kaiken valossa tämä oli ihan yksittäistapaus eikä saisi yleistää, mutta jos olisin ennen latauslaitteen hankkimista kuullut tutulta tällaisen kokemuksen, olisin sen pari sataa maksanut lisää että olis saanut dedikoidun laitteen tätä varten sähkärin asentamana.

Reflektionomaisena vinkkinä että jos tuollaisen itse kytkettävän laitteen hankkii, tulisi siinä olla erillinen virtakytkin että saa vältettyä turhat irroittamiset. PS. jos jollain on tarve hyvälle voimavirtalaturille (https://blaupunkt.com/product/p3pm2t2-portable-charger-11kw/) niin multa vois löytyä edukkaasti :)

Scoobydoo
11.11.2022, 11.20
Pitääkö sitä irrottaa joka kerta vai riittääkö, jos irrottaa vain autosta?

F. Kotlerburg
11.11.2022, 11.26
Niin no joku alkoi jostain lämmittimistä jauhamaan. Kellään ei ole sellaista lämmitintä autossa joka vaatisi voimavirran. Kyllähän sen pitäisi kestää ja mikään ei toki estä sitä, että sähkäri kädettää sen latausasemankin asennuksen ja koko paska sulaa. En yleistäisi tuon perusteella, että se on automaattisesti parempi. Itse katselisin siltä pohjalta, että siitä asemasta löytyy kunnollinen kuormanhallinta jne.

SuccessFactor
11.11.2022, 11.28
Pitääkö sitä irrottaa joka kerta vai riittääkö, jos irrottaa vain autosta?

Kai se riittäisi (samalla tavallahan se kiinteästi asennettu latauslaitekin olisi kokoajan "päällä"), mutta jotenkin ahdistaa pitää tuollaista virroissa autotallissa kaiken muiden kamojen keskellä. Samasta syystä otin aina lohkolämppärin piuhankin irti seinästä kun sille ei ollut tarvetta.

ArtoW
11.11.2022, 11.40
Niin no joku alkoi jostain lämmittimistä jauhamaan. Kellään ei ole sellaista lämmitintä autossa joka vaatisi voimavirran. Kyllähän sen pitäisi kestää ja mikään ei toki estä sitä, että sähkäri kädettää sen latausasemankin asennuksen ja koko paska sulaa. En yleistäisi tuon perusteella, että se on automaattisesti parempi. Itse katselisin siltä pohjalta, että siitä asemasta löytyy kunnollinen kuormanhallinta jne.

Aloin jauhamaan lämmittimestä koska 16 A voimavirtapistokkeeseen voi laittaa esimerkiksi 11 kW rakennuslämmittimen niin kuin mainitun 11 kW laturin. Kukaan mistään auton lämmittämisestä puhunutkaan.

Sähkömies taisi olla vaan asenteellinen sähköautoja kohtaan kun tuollaisen kommentin sanoi. Tai sitten sähköasentajan ammattitaito on hieman kyseenalainen.

F. Kotlerburg
11.11.2022, 11.56
Aloin jauhamaan lämmittimestä koska 16 A voimavirtapistokkeeseen voi laittaa esimerkiksi 11 kW rakennuslämmittimen niin kuin mainitun 11 kW laturin. Kukaan mistään auton lämmittämisestä puhunutkaan.

Sähkömies taisi olla vaan asenteellinen sähköautoja kohtaan kun tuollaisen kommentin sanoi. Tai sitten sähköasentajan ammattitaito on hieman kyseenalainen.
Arvasin että täällä on joku erikoistapaus jolla on rakennuslämmitin autossa.

29er
11.11.2022, 12.01
En osaa vielä antaa vinkkejä, vain kysymyksiä.

Jos talon nurkalla olevan auton lämmittämiseen tarkoitetun sähkörasian korvaa sähköauton lataukseen tarkoitetulla, niin onko väliä minkälainen se on? Hinta edellä mennään?
Jos lataankin tuosta ^vanhasta rasiasta, niin pystynkö auton asetuksilla rajoittamaan virran 10 Ampeeriin?
Mikä etu on siinä että vetää varastosta latausta varten 3-vaihesähköä? Vain nopeus? Käykö siihen sama latauslaite kuin 2-vaihesähkössä?
Käytän pörssisähköä; voiko auton ajastaa lataamaan yön tunneilla? Onnistuuko etänä?

ps. yllättävän monta viestiä meni että käytettiin termiä sähkövatkain, tai siis yksi henkilö, jolla ei ole aikomustakaan sähköautoiluun. Termi sopii mielestäni paremmin sähköauton vastaiseen keskusteluun.

SuccessFactor
11.11.2022, 12.33
En osaa vielä antaa vinkkejä, vain kysymyksiä.

Jos talon nurkalla olevan auton lämmittämiseen tarkoitetun sähkörasian korvaa sähköauton lataukseen tarkoitetulla, niin onko väliä minkälainen se on? Hinta edellä mennään?
Jos lataankin tuosta ^vanhasta rasiasta, niin pystynkö auton asetuksilla rajoittamaan virran 10 Ampeeriin?



Jotkut ovat vaihtaneet tavallisia 230v rasioitaan ns supersukoihin (https://arctic-ev.omaverkkokauppa.fi/ESITTELYTEV/Sahkoauton-lataus-16A) tai karavaanipistorasioihin, joiden teoriassa pitäisi kestää jatkuvasti 16A/230v virta ja jännite, mutta tuo supersuko on käytännössä sama kuin tavallinen suko, jossa vain vähän tiukemmat kiinnitykset ja isommat kosketuspinnat liittimillä. Supersukot muutenkin vähän villiä länttä, enkä lähtisi tuollaista itse asentamaan tai asennuttamaan. Vaikka se pistoke kovemman virran kestäisi, niin ei voi tietää miten hyvin ne talon sisällä menevät piuhat tulee kestämään pidempikestoisen rasituksen noin kovalla virralla kuumentumatta liikaa. Vaikka periaattessa pitäisikin kestää, voi käytäntö helposti olla toinen.

Automallista ja laturista vähän riippuen voit säädellä lataustehoa 8-16A välillä. Tavallisesta ulkopistorasiasta voi lähtökohtaisesti ladata 8A virralla auton mukana tulleen laturin kanssa, mutta Viralliset Tahot(tm) (https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kysy-autoista-riittaako-sahkoauton-mukana-tuleva-sukolaturi-kotilaturiksi/) eivät suosittele tätä (https://www.vaasansahko.fi/energianeuvonta/sahkoauton-lataus-kaikki-mita-pitaa-tietaa/) jatkuvaan käyttöön riskien takia. Uskoisin kyllä että aika moni tuota käytännössä tekee.



Mikä etu on siinä että vetää varastosta latausta varten 3-vaihesähköä? Vain nopeus? Käykö siihen sama latauslaite kuin 2-vaihesähkössä?


3-vaihelataukseen tarvitaan oma laite joka lähtökohtaisesti pystyy tarjoamaan auton laturille korkeamman (~11kw)lataustehon. Etuna on siis nopeus, auton oman laturin tulee toki myös pystyä lataamaan tuolla teholla.



Käytän pörssisähköä; voiko auton ajastaa lataamaan yön tunneilla? Onnistuuko etänä?


Useassa autossa on mahdollisuus ajastaa lataus tietylle ajalle, joissakin tämä käsittääkseni myös onnistuu appiksen kautta. Sama toiminto on mahdollista saada erilliseen latauslaitteeseen -> kannattaa siis tutustua etukäteen sekä auton speksihin että mahdollisen erillisen latauslaitteen toimintoihin ennen tilausta.

Omien kokemusten mukaan tekisin nyt niin, että jos oma päivittäisajo on sen verran lyhyttä, että voin 1-2 päivää ajella ja saan sitten yön yli ladattua akun täyteen auton omalla hidaslaturilla, en lähtisi muuttamaan mitään. Jos ajoa on paljon ja/tai haluaisin optimoida pörssisähkön käyttöä, hommaisin erillisen latausaseman talliin tai talon kylkeen etäkäytettävillä ajastusominaisuuksilla. Nuo pistokkeelliset voimavirtalaitteet jättäisin kokonaan testaamatta koska hintaero "kunnolliseen" latausasemaan asennettuna on kumminkin aika pieni.

ArtoW
11.11.2022, 12.45
Arvasin että täällä on joku erikoistapaus jolla on rakennuslämmitin autossa.

Mitä sä nyt oikeen sekoilet? Puhe oli 16 A voimavirtapistokkeesta joka on ilmeisesti autotallissa ja sähkömies oli sanonut ettei sitä ole tarkoitettu auton lataamiseen. Totesin, että oli outo kommentti sillä voihan siihen samaiseen pistokkeeseen laittaa jonkun muunkin yhtä paljon tehoa vaativan laitteen, esimerkiksi lämmittimen.

F. Kotlerburg
11.11.2022, 13.28
Mielenkiintoinen voimavirtapistoke, kun se on on yleensä 3x16A.

ArtoW
11.11.2022, 13.34
^Sitähän tässä tarkoitetaan, puhekielessä käytetään 16 A ja 32 A pistokkeita ja tiedät sen vallan hyvin. Ilmeisesti pakko päästä pätemään ja kommentoimaan.

bici74
11.11.2022, 14.13
Kuten pari on maininnutkin, myös minä näkisin tämän siten että auto viettää yöt kotona kaapelin perässä siten että joka aamu on patteri täynnä. Aivan sama ajaako vähän vai enemmän, joka aamu on tankki piripintaan täysi. Näin toimin puhelimenkin kanssa.

Pitkät reissut erikseen, pitää pitää paussi pidemmillä etapeilla ja ladata perillä paluumatkaa varten. Viidensadan kilsan rangella pärjäisin tällä suht kivasti paria vuosittaista poikkeusta lukuunottamatta.

Mutkun sitä kotilatausta ei ole, en toistaiseksi vaihda sähköön.

r.a.i
11.11.2022, 14.57
En osaa vielä antaa vinkkejä, vain kysymyksiä.

Jos talon nurkalla olevan auton lämmittämiseen tarkoitetun sähkörasian korvaa sähköauton lataukseen tarkoitetulla, niin onko väliä minkälainen se on? Hinta edellä mennään?
Jos lataankin tuosta ^vanhasta rasiasta, niin pystynkö auton asetuksilla rajoittamaan virran 10 Ampeeriin?
Mikä etu on siinä että vetää varastosta latausta varten 3-vaihesähköä? Vain nopeus? Käykö siihen sama latauslaite kuin 2-vaihesähkössä?
Käytän pörssisähköä; voiko auton ajastaa lataamaan yön tunneilla? Onnistuuko etänä?

ps. yllättävän monta viestiä meni että käytettiin termiä sähkövatkain, tai siis yksi henkilö, jolla ei ole aikomustakaan sähköautoiluun. Termi sopii mielestäni paremmin sähköauton vastaiseen keskusteluun.

Tuollaisen super-sukon asentaminen on kaikkein halvin juttu. Rasia taitaa maksaa noin satasen ja se vaihdetaan normipistorasian tilalle. Super-sukosta ei kuitenkaan voi kovin isolla virralla ladata, koska muu sähköjarjestelmä ei oke tarkoitettu jatkuvaan maksimikuormaan 16A. Autoista voi määrittää millaisella virralla laturi ottaa ja itse en yli 10A ottaisi normi/super-suko 2-vaiherasiasta ilman että sähkäri tarkistaa johdotukset. Joka tapauksessa 2-vaihe laturista latausteho jää niin pieneksi, ettei akkua yön aikana saa täyteen, vaan aikaa menee helposti vuorokausi jopa kaksi. Vahva suositus on tilata erillinen latauslaite, joita taitaa saada jo noin 400e pintaan ja käyttää sähkäriä paikalla, joka vetää suoraan taululta latauslaitteelle piuhan. Tämä on tunnin max kahden homma. Näin menetellen isonkin 80-90kWh akun saa yön aikana täyteen. Tai siis siihen 70-90% mihin akku kannattaa päivittäisajossa ladata. Ainakin omasta pystyy ajastamaan latauksen aloituksen tai lopetuksen. En tiedä onko kaikissa tätä mahdollisuutta. En ole perehtynyt mutta luulisi markkinoilla jo olevan pörssisähkön hyödyntämiseen pystyviä automaatteja

MRe
11.11.2022, 15.09
Jos lataankin tuosta ^vanhasta rasiasta, niin pystynkö auton asetuksilla rajoittamaan virran 10 Ampeeriin?

Yleensä nuo "valovirtaan" tarkoitetut kaapelit on 8A teholla. On myös säädettäviä, mutta niissäkin maksimiteho taitaa olla alle 16A.

F. Kotlerburg
11.11.2022, 15.16
Ei kyllä jaksais täyssähköä ilman 11kW eli 3x16A laturia. Tuolla sen saa tarvittaessa yössä eli 5-6h täyteen ja kyllä latureissa/autoissa on ajastimet joista voi ajastaa milloin ladataan. Monissa myös etäohjattavina kännykällä.

Tuollainen perussukosta kun ladataan niin 8-10A virralla saa vähänkään isompi akkuista sähköautoa ladata tyhjästä täyteen liki pari vuorokautta. Itse en viitsisi. Tuollainen 11kW laturi helpottaa muutenkin elämää, kun ei tartte joka parkkeerauksella sitä tökkeliä laittaa kiinni vaan arkiajoissa usein riittää 1-2 viikkoon 80% lataus. Riippuen toki ajoista ja autosta.

Jotenkin rasittavaa, kun olet perjantaina lähdössä mökille niin asiaa pitää viikko suunnitella, että autossa on akku täynnä silloin perjantaina.


Tämänkin takia jätin kesällä sähköautotarjoukset pöydälle, kun taloyhtiössä ei vieläkään ole kunnon latausmahdollisuuksien suunnitteluun suostuttu.


^Sitähän tässä tarkoitetaan, puhekielessä käytetään 16 A ja 32 A pistokkeita ja tiedät sen vallan hyvin. Ilmeisesti pakko päästä pätemään ja kommentoimaan.
No ei kyllä käytetä.

terro
11.11.2022, 15.58
Ei todellakaan tarvi 11kW laturia sähköautolla ajamiseen. Itsellä 16A yksivaihelaturi ja ajan vuodessa sähköllä melkein 50tkm, joista melkein kaikki tuolla kotilatauksella. Eikä tarvi likimainkaan koko ajan roikottaa autoa laturissa, vaan pääosin yölle tulee ajastettua lataukset. Paljon enemmänkin saisi tuolla laturillakin ajettua vuodessa.

Tuollaisella 10A laturilla ajelee helposti vuodessa sen 30tkm+. Tuntuu, että väki tekee tuosta lataamisesta paljon isomman ongelman kuin se oikeasti onkaan. Pikalatureita on saatavilla jos sähköä tarvitsee nopeasti, eikä ole ehtinyt kotona syystä tai toisesta lataamaan riittävästi.

SuccessFactor
11.11.2022, 16.42
Tuntuu, että väki tekee tuosta lataamisesta paljon isomman ongelman kuin se oikeasti onkaan.

Oon alkanut tunnistamaan juuri tämän huolen boomerin tunnusomaisena polviheijasteena kun sähköautoilusta tullut puhe henkilön kanssa, jolla ei siitä ole käytännön omakohtaisia kokemuksia. Suurin virhe tuossa tehdään siinä alkuoletuksessa, että sitä akkua ladattaisiin tyypillisesti aina nollasta täyteen (kuten polttista). Kun tajuaa että näin ei kannata eikä tarvitse tehdä, elämä helpottuu huomattavasti. Jos taas kotilataus ei onnistu, tutkisin tosi tarkasti lähinurkkien latausverkoston tilanteen etukäteen.

Vinkkinä myös että kannattaa katsoa että auton pikalataus tukee CCS:ää Chademon sijaan, koska jälkimmäinen on poistuvaa teknologiaa ja uusia latauspisteitä kun rakennellaan, ovat nämä niistä poistumassa. Chademot nyt lähinnä Leafeissa (https://en.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO) käytössä Suomessa. Jos kotilataus onnistuu ja Leaf tulisi kakkosautoksi tai lyhyen matkan ajoon kauppakassiksi yms nurkka-ajoon, voisi kyllä siinä toimia oikein hyvin.

Rechargen laturit ovat muuten olleet ihan jännä poikkeus. Maksaminen onnistuu QR-koodilla, joka ohjaa piiitkän urlin taakse näkymään johon syötetään luottokorttitiedot. Ekan kerran kun tuollaista käytti, se tuntui todella epäilyttävältä koska tuohonhan olisi helppo pistää tarrana toinen QR-koodi päälle joka ohjaa aidonnäköiselle feikkisivustolle. Mutta hyvä juttu noissa on ollut se, että noin maksamalla tosiaan riittää vain kun antaa luottokortin tiedot, mitään rekisteröitymisiä ei tarvita, joka suuntana on se ainoa oikea.

javarja
11.11.2022, 17.26
Sähkäri kannattaa kylmällä ilmalla laittaa aina laturiin kiinni kun on vain mahdollisuus, lämmin akku latautuu paremmin. Tilanne jossa kylmä akku ja pakkanen, teholatauksessa ei oteta virtaa vastaan ennen kuin akku on oikeassa lämpötilassa ja minuuttiveloitteinen laturi tulee tässä kohtaa kalliiksi. Lämpeneminen voi kestää lähemmäs 20-30min jos autolla ei ole ajettu riittävän "repivästi". Varsinkin jos on valovirran päässä niin pahimmassa tapauksessa akkuun saa virtaa vasta useamman tunnin päästä. Fiksut valovirtalaturit kuten Charge amp osaa säätää virran pistokkeen lämpötilan perusteella, näitä saa 16A versiona, säätö taitaa olla 6-16A.

kmruuska
11.11.2022, 17.46
Hybridiä en ole tien päällä ladannut, mutta huomio niistä muutamasta täyssähkärillä tehdystä reissusta:

Jos kabiinista löytyy matkustaja, niin hänelle kannattaa nakittaa vapaan latauspaikan etsiminen hyvissä ajoin ennen suunniteltua latauspysähdystä. Koska latausinfra laahaa jäljessä viimeaikaiseen patteriautomyyntiin nähden, ei ole läheskään itsestään selvyys että latauspisteellä on vapaata. Autojen navit näyttävät kyllä melko hyvin ne latureiden paikat, mutta vasta kunkin kioskin omasta sovelluksesta näkee, onko piuhoja vapaana. Tuon selvittäminen kuskin toimesta kännykällä liikenteessä on... no, laitonta.

Samoin latauspaikka kannattaa valita niin, että rangea on vielä jäljellä säätöä varten. Viimeksi Hämeenlinnan Tiiriöstä hain vapaata piuhaa kolmesta vai neljästä eri laturista ja jouduin ajelemaan useamman kilometrin pienellä aluella , ennen kuin tärppäs. Kerran olin konetien väärällä puolella, kun sovelluksesta näki, että toisella puolella vapautui... en ehtinyt...

Toinen taktiikka on tietty jäädä jonottamaan halutulle laturille ja laittaa kännystä Netflix pyörimään. Tämä on se toinen huomio, eli matkalle ei kannata ottaa minuuttiaikataulua.

Kolmas ja oman kokemuksen mukaan erittäin sujuvasti toimiva taktiikka on ostaa sähköauto joka tietää reaaliajassa oman merkin erittäin luotettavien pikalatureiden tilan ja osaa reitittää niiden kautta.

bici74
11.11.2022, 18.11
Kolmas ja oman kokemuksen mukaan erittäin sujuvasti toimiva taktiikka on ostaa sähköauto joka tietää reaaliajassa oman merkin erittäin luotettavien pikalatureiden tilan ja osaa reitittää niiden kautta.

Varmaan toimii mutta jos sen merkin pikalatureita on harvassa, ja lähinkin sadan kilsan päässä, niin saahan siinä kiertää suorimman reitin sijaan.

F. Kotlerburg
11.11.2022, 18.36
Sähköautofanatiikkojen perussetti alkaa huutelemaan boomereista, jos joku on heidän kanssaan eri mieltä sähköautoilun kaikkivoipaisuudesta.

Vispe
11.11.2022, 18.50
Ekaan kysymykseen liittyen kaupallisista latauspisteistä. Itsellä on ollu nyt ioniq 5 vuoden verran ja kilsoja vajaa 20000. Hyundai avasi aika pian oston jälkeen oman palvelun jolla lataukset hoituu yhdellä kortilla (ei ole vielä tullut vastaan asemaa jolla ei toimisi). Tuo on aika fiksun hintainen ja tulipa auton mukana määraikainen lähes ilmainen ionityn käyttökin. Tuli hätäpäissään ennen tuota tilattua kaikki mahdolliset tagit mutta ne tilit jäi käyttämättä loppupeleissä.

Toistaiseksi ei ole tullut vastaan tilannetta jossa olisi lataukseen joutunut odottamaan ja muutamia reilu 500km suuntaansa reissuja on tullut tehtyä, Lappi nyt vielä puuttuu listalta. Jokaisen päätien varressa on suurteholatauspisteitä (150-300kW) nyt jo todella hyvin ja ainoa rikkinäinen on ollut Helsingissä Helenin voimalaitoksen kyljessä oleva josta oli kaikki pisteet toimintakelvottomia. Melko paljon Turku - Helsinki väliä ajavana tuli todettua että jos latausta matkalla tarvitsee niin Helsingin keskustan aluetta ei kannata edes yrittää käyttää latauspaikkana, laturit ovat joko rikki, hitaita tai varattuja. Talvikelillä Lohjalla vartin kahvitauko ja valmis.

Kotoota löytyy 11kW älylatausasema johon on mukava heittää reissun päätteeksi lähes tankki tyhjänä ja aamulla varmasti täynnä. Eikä pauku talvella kämpästä pääsulakkeet kun asema pitää huolta reservin riittävyydestä ja tiputtaa tarvittaessa latauksen tehoja. Latausasema tuli hankittua heti ja parin Keski-Suomen vuokramökkireissun jälkeen pidän aika älyttömänä 8A reissulaturin kanssa touhuamista jos kotona olisi mahdollisuus ihan oikean latauspisteen asentamiseen.

Reitit pidemmille reissuille tulee tsekattua ABRP:n sovelluksesta ja sen mukaan sitten navigointi niin auto lämmittää akustonkin valmiiksi latinkia varten. Aikalailla samat matka-ajat kuin aiemmilla polttomoottoriautoilla, täytyy sitä kuitenkin reissun päällä syödäkin jossain kohtaa. Ja huomiona muuten että jos mäkkisafka maistuu niin aikalailla jokaisen kaupungin mäkkärien parkkiksella alkaa olla komea rivistö suurteholatureita [emoji16]

Käytännön kokemuksen vinkkinä siis älyasema himaan ja jos vain mahdollista niin autovalmistajan tarjoama latauskortti joka toimii aikalailla missä vain. Aavistus reittisuunnittelua pidemmille reissuille niin ei huolen häivää.

SuccessFactor
11.11.2022, 20.02
Hyundai avasi aika pian oston jälkeen oman palvelun jolla lataukset hoituu yhdellä kortilla (ei ole vielä tullut vastaan asemaa jolla ei toimisi).

Meneekö laskutus ihan läpilaskutuksena kaikkien operaattoreiden kanssa vai joutuuko maksamaan väliä? Itse en tuota ottanut käyttöön kun tuntui vaivalloiselta eikä ollut varmaa että toimiiko se oikeasti kaikkien eri operaattoreiden kanssa.

Vinkkilinjalla jos jatkaa, niin kannattaa käydä rekkaamassa oma auto täällä (https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto-ja-liikenne/pysakointi/pysakointipaikat-hinnat-ja-maksutavat/vahapaastoisten-autojen-pysakointimaksujen-alennus) jota kautta saa 50% alennuksen stadin pysäköintipaikoista.

Vispe
11.11.2022, 21.30
Menee aikalailla läpilaskutuksena, kiinteät hinnat eri lataustehoille, mutta en ole tehnyt oikeastaan mitään hintavertailua siihen että jos olisi ollut aina kyseisen operaattorin oma tili. Nopsaan katoin laskuista että kesältä hinta on ollut noin 18 snt/kWh eli 3,6€/100km. Melkein tuplat kotilataukseen mutta silti aika ilmaista reissaamista. Nyt syksyn vallitsevista hinnoista en tiedä mutta vaikka tuplaantuisi tuosta niin ei se vieläkään hirveän kallista ole. Niin ja ionityt (ne pari joita Suomessa nykyisellään on) kuuluu toistaiseksi tuohon muutaman euron kuukausimaksuun.

Ja tosiaan ei ole tullut vielä vastaan asemaa jossa ei olisi toiminut. Ihan mielellään maksellut tuosta helppoudesta sen muutaman euron kuussa.

WECLIMITS
13.11.2022, 11.09
Olen lataillut sovelluksilla mutta lähinnä puolisoani ajatellen miettinyt pitäiskö tilata tagit. Onko helpompaa?

Maalla tuntuisi toimivan hyvin 3*25A taulusta raksapistokkeella. Autossa voi rajoittaa virran 0-32A ja käyttämällä 16A rajoitusta akun sai taas muutamassa tunnissa täyteen. Taitaa olla, että 16A olisi ollut myös piuhan/systeemin rajoitus joka tapauksessa. Pitänee talvemmalla valmistautua rajoittamaan esim. ->10A.

Mtx
13.11.2022, 11.28
Minulla on yksi tagi autossa juurikin puolisoa varten. Omassa käytössä 2 sovellusta, joilla hoidan julkiset lataukset.

SuccessFactor
13.11.2022, 12.16
Olen lataillut sovelluksilla mutta lähinnä puolisoani ajatellen miettinyt pitäiskö tilata tagit. Onko helpompaa?


Ainakin Virran latureilla + Helenin tagilla onnistuu todella helposti.

Tuntsan Palo
13.11.2022, 21.10
Miten toimitaan hypoteesissa jossa lauspistoke on jossain takakulman seutuvilla ja auton koukussa olevassa telineessä on pari maastopyörää? Lähinnä kuinka todennäköistä on että pisteen latauskaapelilla riittää pituus? Oletuksena noihin kai pitää peruuttaa, läpiajamisen mahdollisuus taitaa olla harvinaista?

javarja
13.11.2022, 21.33
Rikot sääntöjä ja ajat siihen jotta saat ladattua tai sitten tiputat pois, jos ei ruuhkaa niin kukaan ei valita


Sent from my iPad using Tapatalk

Vispe
14.11.2022, 00.51
Miten toimitaan hypoteesissa jossa lauspistoke on jossain takakulman seutuvilla ja auton koukussa olevassa telineessä on pari maastopyörää? Lähinnä kuinka todennäköistä on että pisteen latauskaapelilla riittää pituus? Oletuksena noihin kai pitää peruuttaa, läpiajamisen mahdollisuus taitaa olla harvinaista?Osassa latureita piuhat on turhan lyhkäsiä, mutta osassa sitten riittää ihan hyvin mitta. Itsellä thulen kolmen pyörän koukkuteline ja varsinkin kun on joku pakitusapuna niin että ajaa telineen aivan laturiin kiinni niin ei ole ollut ongelma. Osassa latureita voi myös soveltaa ja ajaa läpi niin että jää telinettä vähän vastakkaisen ruudun puolelle.

fob
17.11.2022, 09.20
Jos hankkii vanhaan taloon sähköauton latauslaitteen, mitä pitää ottaa huomioon? Mitään vikavirtasuojia ei vanhassa talossa ole, joten pitääkö sellainen asennuttaa?

SuccessFactor
17.11.2022, 09.44
Jos hankkii vanhaan taloon sähköauton latauslaitteen, mitä pitää ottaa huomioon? Mitään vikavirtasuojia ei vanhassa talossa ole, joten pitääkö sellainen asennuttaa?

Jos sellasta oikeaa kotilatausasemaa aattelit, niin ei kannata alkaa osaoptimoimaan vaan pistää urakkamaailmaan tarjouspyyntö asennuksesta avaimet käteen periaatteella. Voit speksata & ostaa sen aseman etukäteen. Tarjouspyynnössä sit kerrot sit sen aseman tiedot, asennuspaikan ehkä kuvineen ja sähköjen nykytilan niin hyvin kun tiiät. Sitten se sähköucco/acca tulee luultavasti käymään kohteessa että osaa varata oikean verran oikeeta tavaraa mukaan että saa sähköturvallisesti ja oikeaoppisesti asennettua sinne minne haluat.

r.a.i
17.11.2022, 10.09
Jos hankkii vanhaan taloon sähköauton latauslaitteen, mitä pitää ottaa huomioon? Mitään vikavirtasuojia ei vanhassa talossa ole, joten pitääkö sellainen asennuttaa?Jos pääsulakkeessa riittää potku, niin asennus on helppo. Sähkäri vetää suoraan sähkökaapilta (3x16A) piuhan latauslaitteelle haluttuun paikkaan. Latauslaitteissa on sisäisesti vikavirtasuojat, mutta siitä huolimatta sellainen tulee asentaa tuohon uuteen piuhaan vaikka sähkökaapin läheisyyteen.Jos pääsulake ei mahdollista yhtä-aikaista latausta ja muuta käyttöä, sähkökiuas, lämmitys tms. niin latauslaite tulee olla sellainen joka mahdollistaa kuormanohjauksen.https://stek.fi/energiatehokkuutta-sahkolla/sahkoautoilu

SuccessFactor
17.11.2022, 10.32
Jos hankkii vanhaan taloon sähköauton latauslaitteen, mitä pitää ottaa huomioon? Mitään vikavirtasuojia ei vanhassa talossa ole, joten pitääkö sellainen asennuttaa?

Jatkanpa tätä vielä sillä, että vaikka periaatteessa ja käytännössäkin latausaseman voi asentaa kuka tahansa tarvittavat luvat omaava (ref stekin linkki aiemmin), niin itse ottaisin kyllä sellasen kaverin jolla on aiempaa käytännön kokemusta latausasemien asentamisesta. Eli laita se tarjouspyyntöön tai kysy ennen kun valitset sähkärin :)

fob
20.02.2023, 12.54
Tällä viikolla pitäisi sitten suunnitelman mukaan dieselin vaihtua sähköön. Sen jälkeen alkaa sähköinen arki. Saas nähdä mitä iloja ja mitä yllätyksiä muutos tuo tullessaan.

MRe
20.02.2023, 14.24
ja mitä yllätyksiä muutos tuo tullessaan.

No, ensimmäiseksi mikä saattaa yllättää vaimon, on se koko selän Musk-tatuointi…

fob
21.02.2023, 14.15
^Heh.
Yhtään tatuointia ei ole eikä ole suunnitelmissa ottaakaan. Uusi auto ei ole myöskään Musk-tuotantoa.

fob
25.02.2023, 11.03
Diesel jäi kauppaan ja sähköauto saapui kotiin. Pari vuosikymmentä olen asunut nykyisessä osoitteessa ja jo toista kertaa tuli käyttöä voimavirtapistokkeelle. Auto oli yöllä latauksessa. Pitänee käydä katsomassa onnistuiko lataus. Ainakaan talo tai auto ei tuhoutunut yön aikana.

Kauppa ei ollut ihan naapurissa, matkaa edestakaisin kertyi reilu tonni. Sähköautolla Lapista Savoon onnistui kuten menomatka dieselillä. Pari taukoa molempiin suuntiin.

MRe
25.02.2023, 11.30
En tiedä onko tästä vinkiksi, mutta sekavaa on tämä kaupallinen lataus.

https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautojen-latausasemien-hinnoittelussa-vallitsee-villin-lannen-meininki-kalleimman-ja-halvimman-ketjun-hintaero-yli-100-prosenttia/

MRe
25.02.2023, 11.31
Diesel jäi kauppaan ja sähköauto saapui kotiin. Pari vuosikymmentä olen asunut nykyisessä osoitteessa ja jo toista kertaa tuli käyttöä voimavirtapistokkeelle. Auto oli yöllä latauksessa. Pitänee käydä katsomassa onnistuiko lataus. Ainakaan talo tai auto ei tuhoutunut yön aikana.

Saas nähdä millainen riemu mulla repeää schukon perässä lataillessa…

SuccessFactor
25.02.2023, 17.31
Diesel jäi kauppaan ja sähköauto saapui kotiin. Pari vuosikymmentä olen asunut nykyisessä osoitteessa ja jo toista kertaa tuli käyttöä voimavirtapistokkeelle. Auto oli yöllä latauksessa. Pitänee käydä katsomassa onnistuiko lataus. Ainakaan talo tai auto ei tuhoutunut yön aikana.

Kauppa ei ollut ihan naapurissa, matkaa edestakaisin kertyi reilu tonni. Sähköautolla Lapista Savoon onnistui kuten menomatka dieselillä. Pari taukoa molempiin suuntiin.

Oliko jotain latausasemaa suunitteilla hankkia? Itsellä vähän huonoja kokemuksia pelkästä voimavirtalaturista, nyt suunnitteilla latausaseman + energiamittarin asennus että saa myös kuormantasauksen, kerran onnistunut jo yhden pääsulakkeen polttaminen kun oli talvi-iltana liikaa laitteita päällä..


https://www.kotilaturi.fi/tuote/sahkoauton-latausasema-wallbox-pulsar-plus-11-kw-type2-5m-musta/
https://www.kotilaturi.fi/tuote/powerboost-energiamittari/

Hinta kertyis laitteille about tonni ja asennus päälle. Sähkäri arvioi 2-4h asennusaikaa 65€ tuntihintaan.

Jos talouden toinen auto kääntyy sähkäriksi tai edes hybbeksi niin silloin viimeistään pakkohankinta.

fob
25.02.2023, 23.11
Nykyratkaisuilla suunnittelen pärjääväni kesään asti. Sitten kokemusten perusteella jatkosuunnitelmat.

fob
26.02.2023, 11.24
Käyttäjätilihaasteet tuli vastaan. Ohjeita lukematta en saanut tuolle talousjohtajalle tehtyä omaa profiilia autoon. Pitää ihmetellä joskus toiste. Nyt sitten samalla tunnuksella ja asetuksilla ajellaan.

Saattaa olla, että vastaavia haasteita on myös moderneissa polttomoottoriautoissakin.

Pakkasta -15 ja nopeasti lämpenee. Skrapaa ei tarvinnut jään poistoon ikkunoista.

fob
06.03.2023, 18.23
Onko hyviä vinkkejä, miten seurata kotilatauksen sähkönkulutusta? Autosta tai latauslaittesta ei sitä tietoa irtoa.

terro
06.03.2023, 18.33
Onko hyviä vinkkejä, miten seurata kotilatauksen sähkönkulutusta? Autosta tai latauslaittesta ei sitä tietoa irtoa.
En tiedä mikä auto kyseessä, mutta Teslalla tuo onnistuu Teslan applikaatiosta lataustilaston kautta.

fob
07.03.2023, 12.28
^autona on Skoda

MRe
07.03.2023, 14.59
En tiedä mikä auto kyseessä, mutta Teslalla tuo onnistuu Teslan applikaatiosta lataustilaston kautta.

Kertooko tessun tilasto seinästä otetun, vai akkuun tungetun energian?

F. Kotlerburg
07.03.2023, 15.05
Kertooko tessun tilasto seinästä otetun, vai akkuun tungetun energian?
Kertoo ja oikeat lottonumerot.

terro
07.03.2023, 16.44
Kertooko tessun tilasto seinästä otetun, vai akkuun tungetun energian?
Akkuun laitetun energian, sen kun kertoo 1.1:llä (eli tyypillisellä 10% lataushäviöllä), niin saa aika tarkasti oikean seinästä otetun energian määrän. Itsellä on sattumoisin laturin edessä myös energiamittari niin sitä vasten tarkistellut kulutuslukemia.

fob
07.04.2023, 17.46
Muutaman viikon perusteella tuntuu, että sähköautokin kannattaisi talvella säilyttää lämpimässä tallissa, jolloin kulutus olisi pienempi. Pitänee raivata polkupyörät pois tallista.

terro
07.04.2023, 18.07
Muutaman viikon perusteella tuntuu, että sähköautokin kannattaisi talvella säilyttää lämpimässä tallissa, jolloin kulutus olisi pienempi. Pitänee raivata polkupyörät pois tallista.
Kyllä sähköauto lämpöisestä tykkää. Mutta se onkin sitten monimutkaisempi laskenta, että kumpaan kuluu enemmän energiaa: sähköauton lämmitykseen vai sen tilan lämmittämiseen kun sinne tuodaan pakkasesta kylmä sähköauto. Eli siirtyykö se auton lämmitykseen käytetty energia vaan toiseen paikkaan. Mutta jos pelkän auton kannalta ajattelee, niin lämpimästä lähtö toki parempi.

r.a.i
07.04.2023, 21.01
Kyllä sähköauto lämpöisestä tykkää. Mutta se onkin sitten monimutkaisempi laskenta, että kumpaan kuluu enemmän energiaa: sähköauton lämmitykseen vai sen tilan lämmittämiseen kun sinne tuodaan pakkasesta kylmä sähköauto. Eli siirtyykö se auton lämmitykseen käytetty energia vaan toiseen paikkaan. Mutta jos pelkän auton kannalta ajattelee, niin lämpimästä lähtö toki parempi.

Itse säilytän sähöautoa tallissa talvella. Maalämmöllä lämpiävä talo on oletukseni mukaan todennäköisesti energiatehokkaampi kuin suoralla sähköllä lämpiävä akun lämmitys. Akkukemian kannalta optimilämpötila on noin 20 c astetta, jolloin akkua ei tarvitse jäähdyttää/lämmittää latauksen aikana.

Erityisesti tuon eron huomaa, jos käy kovemmilla pakkasilla jotain kauppaan tai muuhun asiointiin liittyvää muutaman kilsan pikkuajoja, jolloin sekä auton että akun lämmitys alkulämmitys jää kokonaan pois. Pidemmissä ajoissa ero tasoittuu sitten kyllä. Ei pakkasesta mikään ongelma ole lähteä, mutta kyllä siinä sähköä enemmän menee. En ole kuitenkaan tehnyt mitään tilastoa tuosta erosta, lähinnä vilkuillut kulutusmittaria ajojen jälkeen.

fob
09.05.2023, 19.56
Toimintamatkaa syö talvella lämmitys. Olen valinnut sisälämpötilaksi 18,5C. Jos tuntuu kylmältä, lämmitän rattia ja istuimia. Hyvin pärjäsin normaaleissa talvivaatteissa ja ikkunatkin pysyivät kirkkaina.

J3K
09.05.2023, 20.23
Toimintamatkaa syö talvella lämmitys. Olen valinnut sisälämpötilaksi 18,5C. Jos tuntuu kylmältä, lämmitän rattia ja istuimia. Hyvin pärjäsin normaaleissa talvivaatteissa ja ikkunatkin pysyivät kirkkaina.

Paksut vaatteet heikentävät turvavöiden tehokkuutta ja ovat jopa vaarallisia. Ainakin AAA ja ADAC ovat tulleet siihen tulokseen testeissään.

WECLIMITS
11.05.2023, 00.14
Pari vuosikymmentä olen asunut nykyisessä osoitteessa ja jo toista kertaa tuli käyttöä voimavirtapistokkeelle. Auto oli yöllä latauksessa. Pitänee käydä katsomassa onnistuiko lataus. Ainakaan talo tai auto ei tuhoutunut yön aikana.

Kolmivaihepiuhalla lataus ei toiminut. Osoittautui, että sähkötaulussa raksapistoke oli hitsannut kiinni eikä suostu irtoamaan. Muistaakseni olin edellisellä kerralla rajoittanut auton puolelle virran 16 A (per vaihe). Ainakin jatkopiuhan liitin on mallia iäkäs, en löydä merkintöjä maksimikuormituksesta. Lienee virran tarjonta ja pyyntö ollut liikaa liittimille. Hyvä, ettei mökki palanut.

Kaupasta uutta urosta ja naarasta ostaessani totesin näissä suosituksen olevan maks. 16 A kuuden tunnin ajan. Jatkossa rajoittanen virtaa 12A, tms.

Tämä hyvä tiedostaa kyseistä latausmallia käytettäessä.

Scoobydoo
11.05.2023, 10.02
^siis normaali 16 A voimavirtapistorasia oli sulanut kiinni ja vikavirtasuoja/sulake oli napsunut? Onkohan siellä ollut huono kontakti? Kuudessa tunnissa pitäisi normiakun tulla kutakuinkin täyteen.

Auto on ilmeisesti 22 kW kykenevä, jos virtaa on pitänyt rajoittaa.

SuccessFactor
11.05.2023, 10.13
Kaupasta uutta urosta ja naarasta ostaessani totesin näissä suosituksen olevan maks. 16 A kuuden tunnin ajan. Jatkossa rajoittanen virtaa 12A, tms.

Tämä hyvä tiedostaa kyseistä latausmallia käytettäessä.

Voimavirtapistorasioiden 6h merkinnät eivät liity käyttöaikaan. (https://etn.fi/index.php/13-news/6551-16-ampeeria-mutta-vain-6-tuntia-pistorasian-merkinta-voi-hamata-sahkoauton-lataajaa)

"6h-merkinnällä ei nimittäin ole missään tekemisissä pistorasian kuormituskestoajan kanssa. Teollisuuspistorasioiden (joita arkikielessä kutsuaan voimavirtapistorasioiksi tai CEE-pistorasioiksi) ominaisuudet määritellään standardissa SFS-EN 60309. Standardin mukaan merkintä 6h tarkoittaa, että pistokytkimen suojakosketin sijaitsee ”kello kuuden” kohdalla, eli keskellä alhaalla. Raskaaseen käyttöön suunniteltuja pistorasioita voidaan teollisuudessa käyttää nimellisvirrallaan kellon ympäri – kuuden tunnin raja olisi absurdi."

Edit: meikällä suli myös pistoke kiinni rasiaan autoa ladattaessa. Korjauksen tehnyt sähkäri epäili että todennäköisiin syy oli siinä, että rasiassa oli yhden vaiheen kiinnitys johtimeen tehty huonosti, joka sitten aiheutti kuumentumisen ja lopulta kiinni sulamisen.

WECLIMITS
12.05.2023, 16.15
^^ Yhdellä vaiheella 32A ja kolmella 16 A, eli sinänsä rajoittaminen 16 A ei tässä tapauksessa vaikuttanut, koska se oli maksimi joka tapauksessa. Vikavirtasuoja ei ollut lauennut. Epäilen huono kontaktia, kosteutta tai jonkinlaista ylivuotoa, koska vanhalla jatkojohdolla lataus ei enää lähtenyt käyntiin.

^ Heh, kiitos. Eipä tullut kello kuusi mieleen tietoja tavatessa :-)

fob
25.06.2023, 13.16
Maantiellä käytännössä ajelen vakkarin kanssa. Alamäessä sitten auto lataa itsensä eikä tarvitse ylinopeuksista murehtia.

kauris
27.09.2023, 13.40
Ketuttaa, kun työpaikan hallissa (jossa paikkoja yhteensä yli 100) on vain 2 sähköauton latauspaikkaa ja joku on parkkeerannut aamulla aikaisin Teslansa siihen toiseen niistä eikä ole jaksanut laittaa latausjohtoa edes kiinni. Toisessa auto on sentään latauksessa vaikka toki akku täyttynyt jo varmaan aamupäivän aikana.
Kyllä, kävin laittamassa lapun tuulilasiin.

Marsusram
27.09.2023, 16.28
Meilläkin on lisätty latauspaikkoja, mutta silti päivällä yleensä käytössä 100%.
Kannustaa tulemaan varhain töihin :)

fob
30.09.2023, 17.57
Nesteen asemilla taitaa onnistua lataus ilman äppiä ja rekisteröitymistä. Ainakin Hankasalmella Jari-Pekassa oli maksukortilla maksaminen mahdollista. Hyvä uudistus.

fob
26.11.2023, 11.59
Ensimmäinen talvi sähköauton kanssa on itselläni alkanut ja samalla näyttänyt uusia asioita. Lyhyessä ajossa menee sähköä huomattavasti enemmän kuin kesäkelissä, todennäköisesti ohjaamon lämmitykseen. Tämän vuoksi ilmastoinnin lämpötila olen säätänyt 18 asteeseen. Mukavuuden otan sitten penkin ja ratin lämmityksellä.

Kunhan talvi etenee, näen kuinka paljon sähkönkulutus nousee ja toimintamatka vähenee kesään verrattuna. Veikkaan 50% lisäystä kulutuksessa ja kolmanneksen vähennystä toimintamatkassa verrattuna parhaisiin kesäkuukausiin. Ensimäinen on helppo tarkistaa pitkän ajan kulutuslukemista. Jälkimmäinen sitten hankalampi. Ehkä pitänee vain arvioida ajotietokoneesta ja sen ennusteista.

Vispe
26.11.2023, 12.51
Lyhyemmillä matkoilla kulutus on erityisesti korkeampaa kun lämmittämiseen menee melkoisesti sähköä. Lyhyet parin km matkat ovat laskennallisesti aina kylmällä aika hurjia lukemia, oli sitten polttis tai sähkäri. Pari Toyotan hybridiä ollut aikanaan ja jos ei ollut piuhan päässä pakkasella kunnolla niin muutaman km työmatkan keskikulutus huiteli jossain 15/l per 100km aina ajoittain. Pidemmillä matkoilla kulutuksen kasvu ei ole tietty läheskään noin suurta, sillä lämpötilan ylläpito ei tietty haukkaa ihan niin paljoa kuin vaikka - 15 asteisen auton matkustamon lämmittäminen mukavaan oleskelulämpötilaan. Omat kokemukset rangen tippumisesta on jotain -20-30% luokkaa kelistä riippuen.

Itse en ole vaivautunut hytin lämpötilaa tiputtamaan, aikalailla siellä 21 asteessa talvellakin. Omassa autossa laskuri näyttää laskennallisen rangen reaaliajassa per muutettu 0,5 astetta ja siinä tuollainen 21->18 tiputus tuo maantieajossa laskurin mukaan parikymmentä km lisää. Ei tässä tapauksessa ole itselle ainakaan ollut sen väärti. Ja ilmalämpöpumppu, kuten taitaa nykyään olla valtaosassa Suomeen myytävissä autoissa vakiona.

Coasting
26.11.2023, 12.59
Mulla menee talvella aika tasan tupla kesäkulutukseen. Tosi lyhyellä matkalla melkein tripla. Absoluuttinen hinta ei nouse pahasti mutta range tippuu todella paljon.

arctic biker
14.05.2024, 22.41
Heinäkuun alussa päästään testaamaan kuin upouusi Nissan täyssähkö pärjää Oulu-Kitee välillä.