Näytä tavallinen näkymä : Kysymys napalaakereista
 
 
Tuossa huoltaessani / vaihtaessani napalaakereita, huomasin että kartiot olivat kaikkea muuta kuin sileät. Eli luultavasti kuluneet laakerit syöneet kraatereita kartioihin. Laakerikuulien vaihdon jälkeen tuntuu kyllä toimivan hyvin ainakin toistaiseksi. Mahtaako nuo laakerit kulua nopeammin nyt ja olisiko siis syytä kartiot vaihtaa uusiin?
Mistähän navasta kyse? Yleisin syy on liian kireäksi säädetty napa ja voiko ko. navoista vaihtaa edes kartioita?
Mistähän navasta kyse? Yleisin syy on liian kireäksi säädetty napa ja voiko ko. navoista vaihtaa edes kartioita?
Pyörän navasta, eli tälläinen kyseessä. Numero 6 on tuo kartio.
ETUAKSELI QR M 9 x 108 PALJAS HB-M510 SHIMANO - Fillarikellari (https://fillarikellari.fi/tuote/etuakseli-qr-m-9-x-108-paljas-hb-m510-shimano/)
^Tuttuja nuo ovat... Kartiolla on myös vastakappale, laakeripesä. Jos se vahingoittunut niin ei pahemmin mitään tehtävissä. Itse tilapäisesti moista "korjannut" kaikkein paksummalla vaseliinilla, toimii kun säännöllisesti lisää.
maalinni
09.11.2022, 17.21
Jos kuudella eurolla saa uudet, niin en paljoa miettisi. Kyllähän ne varmaan nopeammin kuluu, jos pinta ei ole kosher.
K.Kuronen
09.11.2022, 20.07
^kait sen pinnan voisi kosheroida?
Vaihda nyt ihmeessä kartiotkin jos oli vioittuneet. Kuulatkin on kohta entiset taas.
Laakeripesät voi ihan hyvin vielä olla kunnossa.
En ko. napaa tunne mutta karkea veikkaus on että  laakerikuppi osa navan runkoa ja jos kulunut niin napa tullut tiensä päähän.
^ Noinhan se tapaa mennä. Kuppi kun on painosyistä pehmeämpää materiaalia.
^Yleensä jos navan pinta vahingoittunut niin sitä ei uusilla kuulilla ja kartioilla korjailla.
Omiani ole aukonut ja huoltanut, halpojakin, vanhojakin, kartiot joskus vaatineet vaihtoa, kuulat ja kupit kestävät pidempään jopa halvoissa Shimano RM-40 navoissakin. Eikä noissa iso ero ole kalliimpiin muuta kuin suojauksessa. Pesuainekuravettä eivät laakerit kestä oikeastaan ollenkaan.
Kartioissa on kirkas ja kiiltävä rinki siinä missä kuulat pyörivät, muuten pinta on tumma matta, ja jos vain tuo on havaittavissa eikä uraa ole kartioissa tai kupeissa, voi laittaa uudet vassut ja laakeri kasaan, ei lonksuvaksi muttei kireäksikikään missään tapauksessa.
Taas ajaa pitkään.
Katselin tuossa, että kartiot maksavat n. 8€ / kpl ja koko akseleita saa n. 16€ hintaan. Hi5 bikesissa sanoivat, että pitää olla tarkka, että tulee juuri oikeat kartiot, niin helpompi varmaan ostaa koko akselit? Tarvitseeko siinä ottaa huomioon muuta, kuin että tulee oikea pituus ja halkaisija? Ne näyttäisivät olevan M9x108mm ja M10x146mm
Saksan Amazonilta kun tilaa, niin ilmainen kuljetus.
Voi sopia tai ei, navan mukaan nuo varmimmin sopivat.
Tässä kotimainen tukkuri, näitä pyörähuoltoliikkeet myyvät, jotain olen noilta ostanutkin onnistuneesti.
https://powerfactory.fi/pyoraily/varaosat/navat.html?cat=1413
Voi sopia tai ei, navan mukaan nuo varmimmin sopivat.
Tässä kotimainen tukkuri, näitä pyörähuoltoliikkeet myyvät, jotain olen noilta ostanutkin onnistuneesti.
https://powerfactory.fi/pyoraily/varaosat/navat.html?cat=1413
Mistäs tuon navan mallin/merkin saisi selville? Kyseessä tälläinen
2017 Felt Verza Speed 20 – Specs, Comparisons, Reviews – 99 Spokes (https://99spokes.com/en-EU/bikes/felt/2017/verza-speed-20)
Front Hub
Felt, sealed mech, 32H
Rear Hub
Felt, sealed mech, 32H, 10-speed cassette
^Merkittömät kiinannavat, saattaa olla joku Jalcon tai vastaavan tekele. Jos hyvällä tuurilla löytyy joku varaosa lista mutta muuten pura napa ja niiden mitoilla uutta tilalle.
maalinni
10.11.2022, 20.36
Ja kokonaan uusia peruskiekkoja saa noin 50€:llä. Äkkiä kun noita osia tilailee, niin saattaa tulla postikuluineen lähelle sitä. 
Tosin se vassua sisään ja kovaa ajoa on myös harkinnan arvoinen vaihtoehto. Hommailee sitten joskus uudet kiekot.
Joskus vastaavaan tapaukseen napa täyteen merivaseliinia niin yhden talven ajoin kun edellinen omistaja oli kiristänyt liikaa.
Luultavasti, uskottavasti, kysyjän kiekoissa on Shimano-kopiot napoina, niissäkin on eroa sisuksissa. Yks keino hommaa uudet navat ja kasaa itse noihin vanteisiin hyvin pyörivät kiekot. Tuollaisia tullut kasatuksi, vaivaa ja aikaa, mutta ajossa palkitsevaa. Minulla vannejarrut kaikissa ja vanteet "räjähtävät" ensin, navat kestävät isältä pojalle kohtuullisella huolenpidolla.
Mikä Feltin navat mahtoi pilata?
^Yleensä väärä säätö paras tapa turmella navat, jos hiemankin huoltaa niin ei niitä ajamalla rikki saa. Hieman paremmilla Shimanon navoilla tainnut mennä jo yli satatonnia.
Huoltoväli meni itsellä liian pitkäksi ja se tuhosi nuo kartiot, itse kupit näyttäisi kyllä olevan ok. Kävisiköhän tämä taakse? Näyttäisi ihan samanlaiselta ja oikea mitta.
Shimano Alivio FH-M4050 Rear Hub Axle Assembly (sjscycles.co.uk) (https://www.sjscycles.co.uk/hub-spares/shimano-alivio-fhm4050-rear-hub-axle-assembly-y31h98020/?geoc=FI)
Hyvin isolla todennäköisyydellä sopii jos vielä samalta näyttää tuota suojaa myöten.
Varmasti tietää vasta kun yrittää asentaa...
^Ensiapua, jos mitat toimii niin aikansa toimii.
Huoltoväli meni itsellä liian pitkäksi ja se tuhosi nuo kartiot, itse kupit näyttäisi kyllä olevan ok. Kävisiköhän tämä taakse? Näyttäisi ihan samanlaiselta ja oikea mitta.
Shimano Alivio FH-M4050 Rear Hub Axle Assembly (sjscycles.co.uk) (https://www.sjscycles.co.uk/hub-spares/shimano-alivio-fhm4050-rear-hub-axle-assembly-y31h98020/?geoc=FI)
Jos satut pääkaupunkiseudulla asumaan, niin Helsingin Herttoniemessä löytyy Hiltusen Pyörähuolto jossa on hyvä valikoima kartioita ja vaikka koko akseli kartioineen. Myös kuulia löytyy samasta liikkeestä. Itse hain muutama viikko sitten tuolta taka-akseliin uudet kartiot 2€/kpl. Sitä ennen kävin Toni&Tonilla jossa ei ollut ja hi5bikesilla jossa oli, mutta ei sopivia. hi5bikesin myyjä vinkkasi tuon Hiltusen.
Jos satut pääkaupunkiseudulla asumaan, niin Helsingin Herttoniemessä löytyy Hiltusen Pyörähuolto jossa on hyvä valikoima kartioita ja vaikka koko akseli kartioineen. Myös kuulia löytyy samasta liikkeestä. Itse hain muutama viikko sitten tuolta taka-akseliin uudet kartiot 2€/kpl. Sitä ennen kävin Toni&Tonilla jossa ei ollut ja hi5bikesilla jossa oli, mutta ei sopivia. hi5bikesin myyjä vinkkasi tuon Hiltusen.
Kiitos vinkistä, pitääkin käydä tuolla. Huomasin, että ainakin edessä toinen laakeripesä on hapettunut tms, eli ei ole ihan kirkas. Olisiko se syytä puhdistaa kirkkaaksi?
Napaa näkemättä niin sanois että puhdistaa mikä puhdistusaineilla ja rievulla irti lähtee ja jättää silleensä ettei tee enempi haittaa kun hyötyä. Jatkossa vaan pitää muistaa kurkkia useemmin sinne että onko vaseliinit kunnossa. Ehkä juuri tuo puoli navassa on herkempi ottaan vettä sisään.
^Kuitenkin taas täytyy toistaa ettei ongelma korjaannu jos "laakeripesä" on vaurioitunut.
Niihin muutamiin pikalinkku napoihin, joihin olen kartiot joutunut vaihtamaan on kaikissa ollut juuri kartioissa näkyviä koloja. Kuulien pyöreyttä tai kuntoa on vaikea arvioida. Navan laakeripesän kunto on oikeastaan kaikkein helpoin todeta. Jos ei siinä ole koloja tai havaittavia uria, niin uudet kartiot ja kuulat sisään +  kunnolla vaseliinia kuulien alle ja päälle.
Tällainen magneettinostin MTX Tools Basic magneettinostin teleskooppivarrella "taskumalli" | Motonet Oy (https://www.motonet.fi/fi/tuote/806616/MTX-Tools-Basic-magneettinostin-teleskooppivarrella-taskumalli?gclid=Cj0KCQiAyMKbBhD1ARIsANs7rEF5Aso7f o9roBxXT8V76nLD4MmyS8HCri_4bKegtzlx422TyowcjVoaAl4 gEALw_wcB) on kätevä kuulien keräilyssä (varsinkin takanavassa). Jos niiden vanhojen kartioiden ympärillä on pölysuojat niin ne voi siirtää niihin uusiin kartioihin. Irtoaa ja voi kiinnittää sopivalla hylsyllä naputtaen. Jos jää löysäksi, pölysuojan sisäreunoja taivuttamalla saa tiukemmaksi. Yleensä etuakselissa on 15 mm halkaisijaltaan olevat kartiot. Pituus voi muutaman millin vaihdella.  Vanhat olisi hyvä olla mallina, kun uusia liikkeistä kyselee.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.