Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pyörän akku kotivaloihin (sähkökatko)



Kiituri
06.11.2022, 15.53
Sattuukohan vaikkapa nyt Bosch Gen4 akkuun saamaan liitinadapteria millä saisi sähköä ulos akusta?
Vielä hienompaa olisi jos adapteri osaisi muuttaa 36V suoraan 12V tasolle jolloin autoon tai mökin 12V järjestelmään tarkoitettuja led-valoja voisi käyttää narun perässä kotona sähkökatkon aikana.

Nixuu
06.11.2022, 17.28
Avoimen järjestelmän akussa tuo olisi helppo toteuttaa. Ja akkujänniteestä 12 volttiin muuntavia dc/dc muuntimia löytyy paljon. Itsellä sellainen pyörässä muuntamassa akkujännitteen esim takavalolle, vilkuille, kahvalämmittimille, töötille, gps paikantimelle, arduinolle jne. Sekä toinen muuttamassa 12v -> 5v usb liitintä jne varten (puhelimen latausta)

Boschin ja muiden suljettujen järjestelmien akuissa tuo ei onnistu niin helposti. Akusta ei saa virtaa ulos välttämättä ilman, että akun bms ja virtaa ottava laite (pyörän tapauksessa siis moottorin ohjain) keskustelee esim can väylän yli. Ilman tuota "kättelyä" ei akusta tule virtaa ulos ja/tai menee vikatilaan.

Smo
06.11.2022, 21.53
^Lämpeneekö sulla tuo muunnin? Mulla toinen lämpenee, toinen (säädettävä ja pienempi) ei sillälailla .. luulisi vähän kuluvan energiaa hukkaan siinä. Mulla on myös 12v -> 19V ATK-sähkö, en ole uskaltanut suoraan tuosta säädettävästä laittaa vaan on tupakansytytinvirtalähde.

Hefty
09.11.2022, 09.31
Halvimmat 12V akut maksavat viitisenkymppiä ja normaalissa auton akussa Ah on yli 40 vs. sähköfillarin akun esim. 14 Ah. Volttimäärä on valmiiksi oikea eikä riskiä että kärventäisi fillarin akun mahdollisen ohjauselektroniikan.

Nixuu
09.11.2022, 11.26
Halvimmat 12V akut maksavat viitisenkymppiä ja normaalissa auton akussa Ah on yli 40 vs. sähköfillarin akun esim. 14 Ah. Volttimäärä on valmiiksi oikea eikä riskiä että kärventäisi fillarin akun mahdollisen ohjauselektroniikan.

Ah on aika huono vertailukohde, koska se ei ota huomioon jännitettä. Wh on siihen paljon parempi. Esim tuo auton akku 12v 40Ah on 480Wh ja tuo sähköfillarin 36v 14Ah akku on 504Wh eli kapasiteetiltaan suurempi. Tuosta, että volttimäärä on auton akussa suoraan oikea olet kyllä oikeassa.

Nixuu
09.11.2022, 11.28
^Lämpeneekö sulla tuo muunnin? Mulla toinen lämpenee, toinen (säädettävä ja pienempi) ei sillälailla .. luulisi vähän kuluvan energiaa hukkaan siinä. Mulla on myös 12v -> 19V ATK-sähkö, en ole uskaltanut suoraan tuosta säädettävästä laittaa vaan on tupakansytytinvirtalähde.
Ei lämpene merkittävästi. Tuo pyörässäni oleva muunnin muuntaa akkujännitteen 72v nominaali eli täytenä 84v sinne 12v. Ja 10A eli 120 watilla voi sitä kuormittaa.

harald
09.11.2022, 12.27
Huomatkaa että lyijyakusta voi turvallisesti purkaa vain 30-50% ilman että se oikeasti kuluu. Litiumakusta voi ottaa noin 80% vaikka kuinka pitkään ilman käytännön kulumaa. Ts. lyijyakkua tulee purkaa vain 50-70% lataustasolle, kun litiumakkua voi purkaa 10% asti ilman ongelmaa (tämä siis raakakapasiteetistä, usein akkumittarit näyttävät käyttäjälle alueen 10-90% ikään kuin 0-100%-sena.

Jehu
09.11.2022, 12.53
Lyijyakun kapasiteetti riippuu myöskin purkuvirrasta ja se ilmoitettu kapasiteetti on yleensä ilmoitettu 20h testin kapasiteettina, eli esim. 80 Ah akulle se vastaa 4 A purkuvirtaa. Jos virta on suurempi, kapasiteetti tippuu. Ampeerituntimäärä (Ah:na) pitäisikin olla huomattavasti suurempi kuin suurin tarvittava purkuvirta (ampeereina).

Meinasin itsekin kun sattuu olemaan yksi suurimmaksi osaksi käyttämättä oleva lyijyakku lojumassa käyttää sitä invertterillä sähkökatkon sattuessa esim. mikroaaltouunille mutta totesin että käytännön käyttöaika jää vähän turhan lyhyeksi, kun invertteri vetää akusta sen n. 120 A ja akku on vain 80 Ah, vaikka energia ei sinänsä niin suuri olekaan, mutta tuo lyijyakun ominaisuus muodostuu vähän ongelmaksi.

t. Janne

Smo
09.11.2022, 17.38
Halvimmat 12V akut maksavat viitisenkymppiä ja normaalissa auton akussa Ah on yli 40 vs. sähköfillarin akun esim. 14 Ah. Volttimäärä on valmiiksi oikea eikä riskiä että kärventäisi fillarin akun mahdollisen ohjauselektroniikan.

On noita lyijyakkujakin mutta ei niitä mukana viitsi pitää kun painavat aika paljon. Eikä noi bulkkiakut nyt ole moksiskaan pienestä kuormituksesta kun moottori voi ottaa sen kilovatin

Oatmeal Stout
09.11.2022, 17.55
Ah on aika huono vertailukohde, koska se ei ota huomioon jännitettä. Wh on siihen paljon parempi. Esim tuo auton akku 12v 40Ah on 480Wh ja tuo sähköfillarin 36v 14Ah akku on 504Wh eli kapasiteetiltaan suurempi. Tuosta, että volttimäärä on auton akussa suoraan oikea olet kyllä oikeassa.
Sitten pitää ottaa huomioon konvertterin hyötysuhde 36v>12v.

Smo
09.11.2022, 19.36
Sitten pitää ottaa huomioon konvertterin hyötysuhde 36v>12v.

Aika hyvä hyötysuhde, näin hiha-arviolla reilusti yli 90% kun ei kuitenkaan tarvi verkkovirrassa käydä välillä

Jehu
09.11.2022, 19.49
Jos se konvertteri on mitenkään järkevästi tehty niin hyötysuhde pitäisi olla >90%. Se kyllä vähän rokottaa jos se on täysin isoloitu (eli sisältää muuntajan) eli lähtöjännitteen voi kytkeä akkuun nähden mihin vaan. Isoloimattomalla voi hyvinkin päästä yli 95%:iin. 230 VAC lähtöjännitteen inverttereissä on aika suuri tyhjäkäyntiteho, joten hyötysuhde on huono pienillä kuormilla ja lähestyttäessä nimellistehoa hyötysuhde paranee, ja voidaan päästä sielläkin >90%:iin.

t. Janne

xubu
10.11.2022, 10.04
Avoimen järjestelmän akussa tuo olisi helppo toteuttaa. Ja akkujänniteestä 12 volttiin muuntavia dc/dc muuntimia löytyy paljon. Itsellä sellainen pyörässä muuntamassa akkujännitteen esim takavalolle, vilkuille, kahvalämmittimille, töötille, gps paikantimelle, arduinolle jne. Sekä toinen muuttamassa 12v -> 5v usb liitintä jne varten (puhelimen latausta)

Boschin ja muiden suljettujen järjestelmien akuissa tuo ei onnistu niin helposti. Akusta ei saa virtaa ulos välttämättä ilman, että akun bms ja virtaa ottava laite (pyörän tapauksessa siis moottorin ohjain) keskustelee esim can väylän yli. Ilman tuota "kättelyä" ei akusta tule virtaa ulos ja/tai menee vikatilaan.

Tästä olisi mukava tietää lisää. Tuleeko akusta kaksi kaapelia joista toinen menee moottorille ja toinen muuntajalle, käytännon toteutus kiinnostaa.

Oatmeal Stout
10.11.2022, 12.19
504Wh*0,95=478Wh versus 480Wh

Esim tuo auton akku 12v 40Ah on 480Wh ja tuo sähköfillarin 36v 14Ah akku on 504Wh eli kapasiteetiltaan suurempi.

Situm
10.11.2022, 21.58
180Ah, eli reilu 2kWh energiaa sisältävän lyijyakun saa reilulla parilla sadalla, sillä jo kirjaimellisesti keittää kahvit ja pitää sata 3W ledilamppua palamassa 40h.