PDA

Näytä tavallinen näkymä : Edullinen retkipyörä matkailukäyttöön



Makulmal
04.11.2022, 11.43
Terve,

olisiko suosituksia todellisesta budjettiratkaisusta reissupyöräksi? Lähinnä, että pääsisi vähän makuun siitä, että miltä tuntuu ajaa matkaa varustuksen kanssa ja kuinka saa rakennettua pelin oikeisiin säätöihin itselle. Haaveissa olisi joskus pidempi reissu, mutta toistaiseksi vain muutama päivä on mahdollinen ja siksi ei tässä vaiheessa haluaisi kalustoon vielä ihan kamalasti panostaa. Muutama lähtökohta - runko retkipyörämäinen suht vaakatasoisella putkella, jäykkä etuhaarukka ja ketjuvaihteita enemmän kuin 1 x 7. Itsellä mittaa 174 cm, vartalo aika normaali ja ikää 50 vuotta, eli aika rento saisi olla asento.

Ehdotuksia uusista ja vanhoista malleista! Ja nyt tosiaan edullisia vaihtoehtoja - joo tiedän että voisio olla järkevää ostaa kunnon vehje kerralla mutta kun nyt ei voi :-)

Kiitos!

nure
04.11.2022, 12.17
Jos kaikkein paskimman ostat niin ajohalut häviää äkkiä. Toinen pointti omasta mielestä on se että millaisella tavaramäärällä on aikomus ajella? Määritä budjetti ja mieti että jos ostat jonkun "koepyörän" kunnolisen sijasta niin kalliiksi sekin tulee. Lue noita BikePacking ketjuja niin siellä varmaasti löytyy jopa viisaitakin kommentteja.

Ps. Vaakatasoinen putki ei ole mikään edellytys retkipyörälle, päinvastoin.

Antsa41
09.11.2022, 02.13
Itse katselisin noilla spekseillä hybridipyörää, jos tarkoitus on pysyä pääosin asfaltilla. Esim. Kona Dew (n. 700 €) on varmasti ihan toimiva valinta. Tämän foorumin kriteereillä se täyttää budjettipyörän kriteerit, mutta jos vielä halvemmalla haluaa päästä, niin katselisin käytettynä jotakin vastaavaa.

nure
09.11.2022, 08.57
Dew suht edullinen vaihtoehto, käytetty voi löytyä edullisemminkin.

Se minkä kuvittelet olevan rento asento voi olla kaikkea muuta, sanoo selkeästi vanhempi kuski...

nure
09.11.2022, 10.41
^Paljon kyse myös kuormauksesta, mennäänkö sivulaukuilla vai modernilla Bikepacking tyylillä? Ainakin sivulaukkujen kanssa kannattaa paneutua kuormaukseen ja ja pyörän tukevuuteen. Luottokorttiretkeilyssä suurtakaan merkitystä sillä mutta jos aikomus yöpyä esim. telttaillen niin tulee tiettyjä seikkoja tarkkaan pohdittavaksi.

M A
09.11.2022, 12.10
Kaveri paineli kahdeksassa päivässä 2000 km vanhalla peugeotilla, joten kai se on kuskista kiinni mistä tykkää. Tuollainen olisi ainakin halpa hankkia, toki vaatii varmasti rakenteluintoa retkipyöräksi :rolleyes:

Aakoo
09.11.2022, 12.45
Ahvenanmaalla tuli vastaan viime kesänä joku sälli sellaisella Powerista leivänpaahtimen kylkiäisenä saatavalla Triaclella, joten päivän tai kahden reissut ei ole ihan pyöräkalustosta kiinni. Henkkoht huomasin että pyörän painojakauman takia olisi hyvä saada tavaraa myös eteen, Konassa tämä ainakin onnistuisi.

nure
09.11.2022, 13.06
Pikku broidit joskus nuorena ruostuneilla talteenotetuilla 50luvun mummopyörillä Turku-Helsinki-Tampere-Turku kumisaappaissa kolmessa päivässä joten kaikella onnistuu. Kesäisin tuolla Saariston rengastiellä näkee kaikenlaisia suhareita, rinkka selässä Poni kopiolla iloisesti keinuen...

Ps. Oliks Triaclessa haarukka oikeinpäin?

Antsa41
09.11.2022, 15.40
Väittäisin mainitun Triaclen olevan hintaluokassaan (n. 100 € käytettynä) yksi parhaista vaihtoehdoista retkipyöräksi. Sen mitä olen saanut kavereita satunnaisilla pyöräkalustoilla houkuteltua telttaretkille, on tärkeimmiksi ominaisuuksiksi paljastunut reittiin nähden riittävän pienet välitykset ja leveät renkaat. Triaclesta löytyy molemmat monenlaisiin retkiin. Jarrut tosin taitavat olla tuohon touhuun riittämättömät, mutta eipä ne Poneissa tai mummopyörissä sen paremmat ole.

Yksi usein toistettu ajatus on, että retkipyöräilyn voi aloittaa ihan hyvin millä tahansa valmiiksi omistamallaan pyörällä, millä retkeiltyään tietää jo paremmin, mitä ominaisuuksia omaan retkipyöräänsä haluaa. Reittisuunnitelussa kannattaa tällöin huomioida pyöränsä rajoitteet mm. väylien päällysteen ja mäkisyyden suhteen.

nure
09.11.2022, 16.40
^Taitaa olla ainoa tuossa hintaluokassa joten ei ole kiivasta kilpailua! Jarruista sen verran että usein kuormattu pyörä vaatii hyvät jarrut.

Makulmal
09.11.2022, 17.32
Mulla on tulossa juurikin tuossa yksi erittäin hienokuntoinen Scott Rockwood vm. 2000 talvipyöräksi. Saas nähdä jos kokeilisi jalostaa siitä jotain, mikäli geometria on yhtään sinne päinkään. Mutta tosiaan Konan Dew osui myös silmään. Omassa tilanteessani on aika vaikea lähteä ostamaan aihiota yli tonnilla.

Makulmal
09.11.2022, 17.37
Sen verran voin salaisuuden savuverhoa raottaa, että Triacle ei tule olemaan valinta :-)

nure
09.11.2022, 18.04
^Taitaa olla ainoa tuossa hintaluokassa joten ei ole kiivasta kilpailua! Jarruista sen verran että usein kuormattu pyörä vaatii hyvät jarrut.

kni
09.11.2022, 22.01
Mikä sulla on budjetti edes suunnilleen, ja toisaalta paljonko tuo pidempi reissu tarkoittaa kilometrejä per päivä? Asfalttia vai hiekkateitä ja pikkupolkuja? Tykkäätkö ajaa droppitangolla? Ei sillä, että itsellä olisi ihan viime vuosilta kokemusta pidemmistä pyöräretkistä, mutta välillä käy mielessä että omalla cyclocrossilla pienimuotoinen pyöräretkeilykin onnistuisi varmaan mukavasti kun laittaisi tarakan ja sivulaukut. Ajoasento on nyt tuunautunut niin passeliksi että sen päälllä viihtyy huomaamatta tuntikausia, ja runko lienee riittävän tukeva kantamaan vähän varustettakin.

Ihan kohtuullisen näköisiä käytettyjä cyclocrosseja saa muutamalla satkulla, periaatteessa halpaa ja simppeliä tekniikkaa.

Lovejoy
10.11.2022, 13.07
Mulla on tämän pyörän ns. maantieserkku eli ilman tuota plussaa, mutta samalla rungolla:
https://www.bikester.fi/marin-nicasio--special-edition-M1173542.html?vgid=G1732790&eqrecqid=43df4f80-6072-11ed-8f67-0000310c7837

On ollut oikein toimiva paketti retkeilyyn, työmatkoihin ja lenkkeilyyn. Löytyy riittävästi kiinnityspisteitä, johon saa sovellettua roippeita kiinni. Itselläni retkikäytössä tarakka sivulaukkujen kanssa sekä tangossa isompi laukku ja isot vesipullot haarukan kiinnityksissä. Mukavan tasapainoinen paketti ollut ja pidemmätkin päivämatkat menee ihan kivasti.

Huonoksi puoleksi voisi ehkä ajatella painon ja budjettiosat. Oman olen päivitellyt 105/GRX komponenteilla, mutta tolla plussankin kokoonpanolla pääsee hyvään alkuun ja jos oikein tykästyy voi päivittelyä harkita. Tuossa toki voi sitten ikävänä ilmiönä tulla se, että heti alkuun ostamalla kunnon osilla oleva pyörä voisi olla halvempi. Excelillä ynnäillyt ja omaani on mennyt n. 700€ ja pyörässä ei enää ole kuin runko alkuperäinen.

Veivaaja
10.11.2022, 13.23
Moi! Minulle ei selvinnyt budjetti, mutta mieleen tuli käytetyn pyörän hankinta. Kippurasarvisissa (joita suosittelen monipuolisen ajo-otteen ja sitä myötä ajoasennon mahdollistajana) kiinnittäisin huomiota juuri kiinnitysmahdollisuuksiin ja jarruihin. Luonnollsesti mitkään kovin kaposet renkaat ei käy, mutta riippuu myös paljon ajoalustoista. Jos liikkuu vain asfaltilla, pärjää kapeammillakin.

nure
10.11.2022, 16.19
Jostain syystä en hankkisi vajaakokoista ainakaan jos ajo pääosin maantiellä mutta aivan puhdas makuasia.