PDA

Näytä tavallinen näkymä : Apuja tarvittaisiin 80- luvun Nopsan päivitykseen



trdracing
01.11.2022, 11.38
Mielessä olis vähän päivittää 80- luvun Nopsa La Migliorea. Joku vuosi sitten vaihdoin siihen vaihdevivut rungosta tankoon. En ole oikein saanut takavaihtajan kanssa vipua pelittämään kunnolla ja mieleen tulikin, josko vähän päivittäisi fillaria.

Ja tietenkin päivitys pitäisi tehdä halvalla tai jopa puoli-ilmaiseksi, joten se rajoittanee jonkin verran.

1.Pyörään voisi vaihtaa takakiekon ja samalla takapakan vähintään 7 rattaiseksi. 8 ei taida sopia? Takahaarukan väli oli 126mm. Etukiekko on ok, alkuperäinen riittävän kevyt Weinemann. Kysymyksenä tässä siis se, että sopiiko sinne 7 vai 8 ratasta.

2.Takavaihtaja tietysti pitää päivittää, jos rattaitakin tulee lisää. Ja onhan sillä tietysti jo hiukan ikääkin... Etuvaihtaja hoitaa hommansa ihan ok, toki jos sellanen sattuu eteen vaikka takavaihtajan kanssa köntässä, niin mikä ettei sitä vaihtaisi. Mitä vaihtajaa suositellaan, 105? Vaatimukset ei tosiaan ole hirveän korkealla, mutta toimiva pitäis olla. Takavaihtajan kaveriksi pitäisi sitten vaihtaa sopiva triggerivipu, kun vanhassa on vaan 6 pykälää. Nykyinen on Shimanon TX-30 ja saman tyyppisellä ratkaisulla jatketaan, pykälää vaan rattaiden mukaan lisää..

Olenko ymmärtänyt oikein, että runkoon sopisi suoraan uudempikin vaihtaja? Kiinnike siinä on tämän näkönen: https://www.amazon.co.uk/DERAILLEUR-HANGER-ADAPTOR-TYPES-SHIMANO/dp/B01J4723P4

3.Saako vanhat vannejarrut uusiin vaihtamalla mitään parannusta jarruihin? Nyt ne on korkeintaan hidastimet, vaikka palatkin on tuoreet.. Tarkoitus olisi pitää alkuperäiset jarrukahvat, niitä on omasta mielestä mukava käytellä. Osa jarrutusvoimasta saattaa kyllä noissa vanhoissa kahvoissakin hukkua varsinkin suoralta tangolta ajettaessa...

maalinni
01.11.2022, 17.50
Vähän epäilen, että modernissa 105:ssa olisi sama vetosuhde kuin 7-vivussa? Mielestäni maastopuolen alle 10 vaihteiset takavaihtajat toimii 7-vivuilla(?)

Oisko joku claris järkevin? Pitää vaan selvittää se että mahtuuko 8 ratasta.

trdracing
01.11.2022, 18.31
Niin joo, pyörähän tosiaan on sellanen perus kasari kippurasarvinen retkipyörä malliltaan.

Torissa näkyi olevan ainakin Tiagra sopivaan hintaan, voi tietysti olla lusa.. Haitanneeko se, että Tiagra on ajateltu vissiin 10 rattaiseen? Kai se pelaa vaikka 7 rattaan alueellakin?

nure
01.11.2022, 18.45
Eikös vipu määritä vaihtamisen, takavaihtaja tekee mitä käsketään. Itse veikkaan että takana on kierteinen vapaaratas niin jostain kyllä löytyy kierteisiä pakkoja seiskalle.

Matti Heikkinen
01.11.2022, 18.54
Helpoin ehkä ei halvin tapa on ostaa vaikka käytettynä takakiekko,navan leveys 130 mm ja vapaaratasrunko 8-pakalle,käy pakka kymppiin asti,teräsrunkoa voi huoletta levittää 130mm navalle

Zykkel
01.11.2022, 19.21
Jos kysyjä asuu pääkaupunkiseudulla, niin Helsingin Kyläsaaren Kierrätyskeskuksessa Kyläsaaren kierrätyskeskus - Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy (kierratyskeskus.fi) (https://www.kierratyskeskus.fi/myymalat_ja_palvelut/kylasaaren_kauppa) on paljon ja halvalla vanhempaa osaa. Siellä on jopa erikseen fillarinosa kauppa. Kympillä-parilla projektipyöriä joista voisi hyvinkin löytyä sopivat osat.

nure
01.11.2022, 19.52
^^Tuolla systeemillä menee koko voimansiirto uusiksi ja jos kysyjä haluaa puoli-ilmaiseksi niin ei täytä ehtoja, helposti pyörän arvo moninkertaistuu.

Nuo jarrujen lisäkahvat ovat syvältä, aivan turhat. Jos vanteet ovat pahasti pinnasta kuluneet niin ei paljoa pelastettavana. Tuollaiseen on vaikea saada uusia jarrulänkiä koska asennuspiste ei varmaan sovi moderneihin. Yksi helppo tapa parantaa pitoa on hankkia mahdollisimman pehmeät palat, hyviä noita ei saa millään.

trdracing
02.11.2022, 09.27
Kun pääsen talliin, koitan tsekata millanen rataspakka sielä on. Josko korvaavaa osaa sais jostain vielä järkevästi. Sen tiedän, että takakiekko on joskus vaihdettu. Vuodesta ei tietoa..

Käytetty uudempi takakiekko jopa 10 rattaisella pakalla kuulostais myös hyvältä. Helppouskaan ei haittaisi.. Pitääpäs tutkailla mitä olisi tarjolla.

Pirkanmaan pohjoispuolella asustellaan. Pääkaupunkiseudulla käytettyjen osien tarjonta on kadehdittavaa... Jotain tietysti postikin kuskaa, mutta en tiedä mitä esimerkiksi kiekon kuljetus kustantaa.

Pyörän arvo moninkertaistuu tekipä mitä vaan :) Aikanaan maksoin siitä 25€. Joku 120+€ voisi olla realistinen jos käytettyjä osia käyttelee.

Ite tykkään jarrujen lisäkahvoista ja ajella just siitä suoralta tangolta. Välillä innostuu kippurasarveakin käytämään. Hetken oli fillari moderneilla yhdistelmäkavoill, mutta en tykännyt niistä yhtään..

Pehmeät jarrupalat onkin hyvä vinkki! Taitaa olla helpoin tapa ainakin kuvitella parantaneensa jarrutehoa.

Matti Heikkinen
02.11.2022, 18.28
Sloane raamatussaan määräsi lisäkahvat poistettavaksi,jos tulee kiperä tilanne niiden ulottuma ei välttämättä riitä vaan ottavat tankoon,lisäksi ovat painavat varsinkin rautaiset,suosittelen opettelemista ajamaan lepuuttajilta pelkiltä jarrukahvoilta jarruttaminen on kevyempää

nure
02.11.2022, 19.58
^Nuo lisäkahvat vain joustavat, jo vuosikymmeniä sitten Cressun "retkipyörästä" aika äkkiä ruuvasin pois ja jossain vaiheessa hankin Weinmannin maantiekahvat. Samat länget mutta pito parani.

trdracing
03.11.2022, 21.44
Jarrukahva-asia on varmaan laitettava mietintään, se on tosi, että joustaahan ne.. Suoran tangon otteesta en luovu, joten sitten on laitettava jarrukahvat suoralle tangolle tai hommattava jarrukahvalliset vaihdevivut, mietitään...

Rataspakan/takakiekon kanssa helpointa olis jos saisin vaihdettua uuden pakan vanhan tilalle. Täytyy tutkia YouTuben kanssa, miten sieltä saa osaa irti, ei ole tommosta tullut purettua ennen. Yhdenkin rattaan kun sais lisää, uus takavaihtaja ja vipu sille, nii sitte olis homma voimansiirron osalta paketissa

arctic biker
03.11.2022, 22.45
Paljon mahdollista että kyseessä on ns kierrepakka, hakusanalla freewheel pitäisi infoa löytyä.

nure
03.11.2022, 23.18
Kyllä kierrepakkoja seiskalle jopa Biltsusta löytynyt. Jarru ongelma ratkeaa kun vaihdat suoran tangon ja siihen sopivat kunnon kahvat, nuo apurahat hävisi jo tällä vuosituhannella käytöstä turvattomina.

trdracing
04.11.2022, 21.20
Kierrepakka lähtikin kivuttomasti irti. Sattu vielä omasta varastosta löytymään siihen sopiva hylsykin. Akselia siinä mittailin, niin näkyi edellinen seppä jo laittaneen 135mm akselilla(tai oikeestaan täytemuttereista mitaten oli 135mm) takakiekon. Eipä ole ennen tullut huomattua, ihmetellyt vaan kun meinaa olla piukka :)

Tuleeko ongelmia jos laitan 8 lehtisen pakan? 7 lehtisiä näkyy kylläkin olevan laajemmin saatavilla

arctic biker
04.11.2022, 22.14
Vastaava tilanne oli mulla jotain parikymmentä vuotta sitten. 9kierrepakka jostain löytyi ynnä enkä muista oisko taka-akselin pituuden kanssa ollu ongelmia.
Ja postihan kulkee jos 9pakkaa kaipaat koekäyttöön tai -asennukseen.

Alkujaan oli vintageMaverickissä 5 lehtinen kierrepakka, tai jotain, korkeintaan 6!

arctic biker
04.11.2022, 22.28
6/7/8 pakat niin kierteellisinä kuin nykyisellä vapaarattaalla oli mun muistin mukaan sillain samoja jotta vain pakka leveni, sama ketju kävi ynnä sama vipu. Ns kultaista aikaa. Ehken @Nure muistaa paremmin? Tai @Teru

Köfte
05.11.2022, 00.04
^ Sama muistikuva olisi täälläkin, odotellaan nyt vahvistuksia.

TERU
05.11.2022, 10.36
Odotellaan vahvistuksia, mutta samaa mieltä, ketju ja takavaihtaja toimivat noin yhteen, kun vielä vivusta löytyy pakan lukumäärä naksuja, niin saa koko pakan käyttöön.

Fillari on niin yksinkertainen laite ettei yhteensopivuuden suhteen mikään ole aivan varmaa.

arctic biker
05.11.2022, 10.58
Kierrepakka lähtikin kivuttomasti irti. Ihme, ehken oikeaoppisesti vaseliinin kanssa asennettu tai heikkojalkainen kuski.

TERU
05.11.2022, 13.16
Enpäs ole koskaan irroittanut kierrepakkaa, se noiden tuntemuksesta, aina käytin takakiekkoa huoltoliikkeessä tuohon aikaan. Pitkän aika olleet kasettipakkoja ja nehän ovat helppoja.

Yks kerta huoltomies vähän huonolla otteella aloitti ja rikkoi avaimensa, uuden avaimen kiinnitti viilapenkkiin ja väänsi kaksin käsin renkaasta, jotta sai irti - nuo kierrepakat joskus turkasen lujassa.

trdracing
05.11.2022, 14.41
Kattelen mitä on helposti saannilla. Jotain 12-32 rattaat pakassa sais olla. En muista mitä edessä oli, mutta vakiolla 14 rattaalla loppui "isoo lujaa" mentäessä välit kesken.

Kierrepakka lähti helposti ku päräytin akkumutterimopolla. En ees koittanu käsin, isku on kova sana

arctic biker
05.11.2022, 19.18
Kattelen mitä on helposti saannilla. Jotain 12-32 rattaat pakassa sais olla. En muista mitä edessä oli, mutta vakiolla 14 rattaalla loppui "isoo lujaa" mentäessä välit kesken.

Kierrepakka lähti helposti ku päräytin akkumutterimopolla. En ees koittanu käsin, isku on kova sana

Tallilla on kaikennäköistä vempaimta muttei tommosta kuiten. Metrinen teräsputki, lienee isävainaan peruja, on ollut joskus tarpeen.

skela
05.11.2022, 20.42
Kierrepakkoja on ilmeisesti edelleen käytössä joissain halvoissa sähköpyörissä, sillä Verkkokauppa.com myy niitä. Yhteen puoli-ilmaiseen romuun kävin hakemassa sellaisen. Kierrepakkoja oli ennen myynnissä Biltemassa, vaan eipä ollut enää.

arctic biker
05.11.2022, 22.31
Kierrepakkoja on ilmeisesti edelleen käytössä joissain halvoissa sähköpyörissä, sillä Verkkokauppa.com myy niitä. Yhteen puoli-ilmaiseen romuun kävin hakemassa sellaisen. Kierrepakkoja oli ennen myynnissä Biltemassa, vaan eipä ollut enää.

Tossa muuta hain niin Bike-discountilla näytti vielä olevan.

nure
06.11.2022, 00.05
Tuollainen 14 alkuinen on ns. Junnupakka. Voi olla että löytyy laajempi valikoima jostain mutta niinä vuosina suosittiin tuollaisia max. 28 pakkoja mutta etsivä löytää.

trdracing
06.11.2022, 10.24
Bikediscountilta kans katoin, sielä on aika laajakin valikoima. Voi olla että sinne lähtee tilaus, sais kaiken tarvittavan kerralla

kni
06.11.2022, 17.11
Sloane raamatussaan määräsi lisäkahvat poistettavaksi,jos tulee kiperä tilanne niiden ulottuma ei välttämättä riitä vaan ottavat tankoon,lisäksi ovat painavat varsinkin rautaiset,suosittelen opettelemista ajamaan lepuuttajilta pelkiltä jarrukahvoilta jarruttaminen on kevyempääSloane voi suksia v#&*&un, hyvillä jarrupaloilla ja oikein säädettynä lisäkahvat toimii aivan napakasti (nojuu, on niitä varmaan surkeitakin...). Mutta höpöhommaa niitä poistella, varsinkin jos pyörän haluaa pitää alkuperäisen kaltaisena. Omassa ysäri-retkipyörässä vaihtui alkuperäiset Shimanon länget Tektron R559:n, pysähtyy entistäkin paremmin mutta ei tietenkään ihan istu tavoitteeseen päästä mahdollisimman halvalla. Joskus kuitenkin voi käydä niin että päivitysnälkä kasvaa puuhastellessa (!) silloin kannattaa katsastaa nuo Tektrot.

nure
06.11.2022, 17.29
^Nuo lisäkahvat mitkä tuossa pyörässä ovat suht virattomat, jarrutkin jo nykyaikaisiin verrattuna virattomia. Muistaakseni noita lisäkahvoja ei pahemmin voi edes säätää, ne ovat kiinni varsinaisessa kahvassa.

arctic biker
06.11.2022, 17.42
^Nuo lisäkahvat mitkä tuossa pyörässä ovat suht virattomat, jarrutkin jo nykyaikaisiin verrattuna virattomia. Muistaakseni noita lisäkahvoja ei pahemmin voi edes säätää, ne ovat kiinni varsinaisessa kahvassa.

Samaa mieltä, niitä markkinoitiin muinoin turvallisuuskahvoina, nimi äkkiä vääntyi turvattomuuskahvoiksi.

hubba
06.11.2022, 18.17
Omassa ysäri-retkipyörässä vaihtui alkuperäiset Shimanon länget Tektron R559:n, pysähtyy entistäkin paremmin mutta ei tietenkään ihan istu tavoitteeseen päästä mahdollisimman halvalla.

Samat päivitin omaan retropyörään, joskus räntäsateessa vanhat jarrut eivät juurikaan edes hidastaneet. Noilla tektroilla saa lukkojarrutuksen kelillä kuin kelillä.

Köfte
06.11.2022, 19.45
Sloane voi suksia v#&*&un, hyvillä jarrupaloilla ja oikein säädettynä lisäkahvat toimii aivan napakasti (nojuu, on niitä varmaan surkeitakin...). Mutta höpöhommaa niitä poistella, varsinkin jos pyörän haluaa pitää alkuperäisen kaltaisena. Omassa ysäri-retkipyörässä vaihtui alkuperäiset Shimanon länget Tektron R559:n, pysähtyy entistäkin paremmin mutta ei tietenkään ihan istu tavoitteeseen päästä mahdollisimman halvalla. Joskus kuitenkin voi käydä niin että päivitysnälkä kasvaa puuhastellessa (!) silloin kannattaa katsastaa nuo Tektrot.

Kaupungin ängöksessä yläotteella hissukssen sompaillessa olivat mainio varuste.
Oikein säädettyinä sai takanakin lukkojaruun hyvinkin, edessä en kokeillut:)

trdracing
06.11.2022, 19.45
Tykkään pyörän kippurasarvilookista, joten se jää. Jarrukahvat jää joko entiselleen tai sitten lisäisin In-line jarrukahvat. Kai noille joku suomenkielinenkin nimi on..

nure
06.11.2022, 21.41
^Ajele sitten varovasti!

iltsi
11.11.2022, 13.02
Mun parin vuoden takaisen Migliore-projektin paras muutos oli alkuperäisten Weinmannin (?) turva-jarrukahvojen korvaaminen edullisilla Saccon-merkkisillä aerokahvoilla. Sekä pyörän ilme että jarrutusteho parani kertaheitolla + pystyi ajamaan mukavasti hupuilla toisin kuin Weinmanneilla

Vaihteita mun ei tarvinnut päivittää, koska alkuperäinen 7-v. Accushift VX indeksoidulla vaihtajalla on vaan niin kovis.

trdracing
11.11.2022, 14.10
Weinemannia on joo vakio jarrut, jarrukahvat ja kiekot.

Uudemmilla kahvoilla sais kyllä vaijerit piiloon pätkän matkaa, eikä noi pelkät jarrukahvat paljoo näytä maksavan. Noidenkin lisäksi sais vielä In-line kahvat suoran tangon ajoa varten, mietitään..

Sulla on sitten ollut alkujaan eri voimansiirto. Mulla oli 6 rattainen ja Shimano, oliskohan deore vaihtaja.

hubba
11.11.2022, 20.23
Vanhalla klassisen mallisella maantietangolla on hankala saada hyvää ajoasentoa hupuille uusillakaan kahvoilla. Jos päivitysnälkä kasvaa moderni compact tanko, stemmi ja quill stem adapter parantaa ajomukavuutta huomattavasti, varmaan 40-50€ saa koko paketin. Stemmiäkin voi samalla lyhentää.

nure
11.11.2022, 22.16
Voimansiirto ei vaikuta paskojakaan, saattaa olla myös että vanteiden jarrupinta kulunut ja jos niin nekin menee vaihtoon. Periaatteessa kannattaa miettiä mitä panostaa moiseen...

Makulmal
11.11.2022, 22.59
Voimansiirto ei vaikuta paskojakaan, saattaa olla myös että vanteiden jarrupinta kulunut ja jos niin nekin menee vaihtoon. Periaatteessa kannattaa miettiä mitä panostaa moiseen...

Koskaan ei kannata miettiä liikaa panostamista, harrastus on harrastus. Mulla on kaksi 80-lukuista, joista toista laitettu jollain rahalla ja toinen vaan ostettu koska oli mintti. Juurikin tuli vm. 2000 Scott Rockwood ja menee siihenkin näköjään satanen tai puoltoista hankinnan päälle. Ei mitään järkeä mutta kivaa on :rolleyes: Tai no sen verran on järkeä, että kunto nousee kun tulee lähdettyä lenkille.

nure
12.11.2022, 13.17
^Harrastus on harrastus jan itsekin rakentantanut kymmeniä pyöriä, uusia ja vanhoja mutta markettasoiset ylensä jättänyt rauhaan, en vaan koe mielekkääksi panostaa euroja johonkin satasen pyörään. Se on kylläkin vain oma mielipide...

trdracing
15.11.2022, 14.13
Osittain tämä päivitys on myös huoltoa, rataspakka taitaa olla kiekon alkuperäinen, ketjukin alkanee olemaan vaihtokunnossa kun sen saa melkein solmuun :D

Itse taas en pidä sitä pahana jos tämä päivitys, pyörän hankintahinta ja aikaisempi käyttöönottohuolto mukaanluettuna saan asiallisen(omasta mielestä) fillarin noin 200€ hintaan. Parempia on varmasti olemassa, mutta ei tähän hintaan. Saattaa jopa olla, että kilometrejä tulee enemmän kuin ennen, jos saan käyttömukavuutta paremmaksi.


Kierrepakan löytäminen 11 -> rattaalla EUn alueelta ei ollutkaan niin helppoa. Näyttää siltä että on laitettava tilausta sisään TradeINN/BikeINN kauppaan. Ilmeisesti vähän kirjavia kokemuksia siitä kaupasta, mutta otetaan luottokortilla ja odotellaan josko jotain tulis vastineeksi. Pitää vielä miettiä muut tarvittavat kilkkeet, että sais yhellä tilauksella kaikki.

nure
15.11.2022, 18.57
^Jos pyörälle mitään tehty niin huolla takanapa samalla vaivalla.

trdracing
15.11.2022, 19.15
Joo, siinähän se on käytännössä jo auki pöydällä kun akseli piti ottaa pois rataspakan irrotusta varten. Menee tosiaan samalla

trdracing
21.11.2022, 21.59
Projekti nytkähtikin mukavasti eteenpäin kun löyty edullisesti Shimanon takakiekko kasettipakalla ja vieläpä sopivalla 11 - 28 rattailla.

Loput hilppeet oliskin nyt hyvä tilailla Black friday week/month aikaan. Voi siinä jonkun euron säästää..

trdracing
29.06.2023, 23.55
Päivitelläämpä tämä; Talven aikana pikkuhiljaa neppailin fillarin kokoon. Ajokelitkin ehti jo tulla ennen kun pyörä oli valmis. Nyt kuitenkin fillaria testailtu jonkin verran ja vaihteet pelittää juuri niinkun projektin alussa olikin ajatuksena. Se osuus siis onnistu hienosti!

Mutta ne jarrut.. Ostin tuola ylempänä jutussakin olleet uuden malliset maantiejarrukahvat, niin sain vaijerit piiloon ja yhden ajoasennon lisää. Lisäksi laitoin vielä In-line kahvat. Molemmat kahvat on jees, mutta jarruvoimaa ei saa välitettyä kehille riittävästi.. Kyllä ne nyt vähän hidastaa, mutta lukkojarrusta on turha uneksia. En tiedä pitäskö kyttäillä uudempia (käytettyjä tietenkin :D) vannejarruja tohon tilalle

hubba
30.06.2023, 13.47
Jarrutehoa voi koittaa lisätä putsaamalla vanteiden jarrupinnat ja karhentamalla jarrupalojen pinnat hiekkapaperilla. Usein vanhojen jarrupalojen pinta alkaa lasittumaan eikä pidä niin hyvin.

trdracing
30.06.2023, 20.16
Se on kyllä totta, että jarrupintoja ei ole tullut putsattua. Jarrupalat on uudet, mutta mallia marketti.. Niissäkin tietysti vois olla varaa parantaa