Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörä projektit



Santtu75
01.11.2022, 01.10
Tuolla "luomu" puolella olen pidempään seurannut ketjua "pyöräprojektit" jossa esitellään erilaisia polkupyörien rakenteluprojekteja eri vaiheissa sekä valmiina.
Etsin vähän aikaa viestejä taaksepäin, ettö löytyisikö "sähkis" puolelta vastaavaa ketjua sitä löytämättä ja kun tuolla "luomu" puolella joku saattaisi taas vetään herneen nenään jos tuonne pyöräprojekteihin laittaa jotain sähkiksiin liittyvää, niin ajattelin aloitta tällekkin puolelle vastaavan ketjun jossa voi esitellä omia rakenteluprojekteja, isoja taikka vähän pienempiäkin (palstan reunaehtojen mukaisia kuitekin lähtökohtaisesti). Eli ketju vapaa kaikille jotka haluavat omia rakentelu projektejaan esitellä.



Aloitan nyt sitten omalla projektilla joka alkoi pelkän puhtaan rungon (mukana akun kiinnikeet, sähkökaapeli akun ja moottorin välille sekä akun lukkopesä, ei muita sähkö taikaa muita osakomponenttejä) ostolla ja nyt sitten olen pikkuhiljaa koittanut haalia sopivia osia sekä Fillaritorilta että Torilta käytettyinä sekä sitten uusia osia verkkokaupoista niiden sijalle mitä ei ole joko järkevää ostaa taikka ei vain löydy käytettyinä.
Tavoite olisi mahdollisimman itseäni miellyttävä XC jäykkäperä noin 1500€:n budjetilla rakenneltu.
Vielä on budjettia käyttämättä, mutta niin puuttuu vielä useitakin olennaisia osia, että hieman vaikuttaa että vähän tuosta budjetista tullaan yli menemään, taikka riippuu vähän "oikooko" jossain kohdin alkuperäisestä ajatuksesta ja löytyykö sopivia käytettyjä osia vaiko joutuuko uutena kaikki puuttuvat osat vielä henkkimaan.

Ja sitten tämän hetken tilanteen esittely:

-Runkona on siis Cuben Reaction Hybrid sarjan alumiinirunko vm. 2018/2019 (joka siis pelkkänä runkona ensin hankittuna ja koko tämän projektin alkupiste)
-Moottorina normaali Bosch Performance CX Gen2 (koodikilvestä tulkittuna vm. 2018 moottori, kilometreistä ei tietoa, mutta moottori avattuna vaikutti ihan hyvältä yksilöltä)
-Akkuna pyörän väritykseen paremmin sopivaksi teippailta Powerpack 400 (molemma ennestään ollevat Powerpack 500:t oli jo teippailtu toisten pyörien väreihin, niin otan tuohon pyörään alustavasti käyttöön tuon jo itselläni olleen lisä akkuna käytetyn 400:n ja hankin isomman jos sattuu sopiva vastaan tulemaan)
-Keulana jonkusen vuoden vanha, mutta oletuksellisesti täysin toimiva Fox:n 32 Factory, 130mm joustomatka versiona
-Satulaputkena Box Onen alumiinitolppa ja satulana Selle italian X-LR
-Ohjaustankona/stemminä kaksi hieman erilaista Bontragerin 35 sarjan tanoa ja eripituiset stemmit, saa nähdä mikä yhdistelmä sitten pyörään menee kiinni.

Nämä kaikki siis käytettyina ostettuja osia.

https://img.aijaa.com/m/00834/15100277.jpg (https://aijaa.com/63pKTV)


Sitten uutta osaa, mitä tähän mennessä tullut hankittua:

-Mavix Crossmax 29" vanteet 25mm. sisäleveydellä
-Vittoria Barzo/Mezcal edessä takanä, tubolitoilla varustettuina.
-Shimanon RT86 jarrulevyt, 203mm eteen ja 180mm taakse
-Jarruina Shimanon 6120 nelimäntäjarrut eteen ja taakse, metallipaloilla varustettuna.

https://img.aijaa.com/m/00677/15100314.jpg (https://aijaa.com/YnYVEZ)


Se mitä isompaa vielä ainakin puuttuu:
-Voimansiirto kokonaisuudessaan, etsinnässä oletuksellisesti sopiva Shimanon 11s. systeemi.
-Kammet ja polkimet
-Sähköjen ohjausyksikkö. Itselläni olisi yksi ylimääräinen purion kaapissa, mutta Kiox/Nyon olisi se tahtotila mitä haluaisi pyörään laittaa.
Näihin (ja muihin loppuihin puuttuviin osiin) on tuosta 1500€:n ajatellusta budjetista enään noin 350€ jäljellä, että saattaa käydä niin ettei taida ihan valmiiksi tuolla 1500€:lla tulla (tai sii´tä riippuen laskenko tuolla jo itselläni olleelle akulle projektiin hintaa vaiko en).

Santtu75
02.11.2022, 18.38
Tuolla "luomu" puolella olen pidempään seurannut ketjua "pyöräprojektit" jossa esitellään erilaisia polkupyörien rakenteluprojekteja eri vaiheissa sekä valmiina.
Etsin vähän aikaa viestejä taaksepäin, ettö löytyisikö "sähkis" puolelta vastaavaa ketjua sitä löytämättä ja kun tuolla "luomu" puolella joku saattaisi taas vetään herneen nenään jos tuonne pyöräprojekteihin laittaa jotain sähkiksiin liittyvää, niin ajattelin aloitta tällekkin puolelle vastaavan ketjun jossa voi esitellä omia rakenteluprojekteja, isoja taikka vähän pienempiäkin (palstan reunaehtojen mukaisia kuitekin lähtökohtaisesti). Eli ketju vapaa kaikille jotka haluavat omia rakentelu projektejaan esitellä.



Aloitan nyt sitten omalla projektilla joka alkoi pelkän puhtaan rungon (mukana akun kiinnikeet, sähkökaapeli akun ja moottorin välille sekä akun lukkopesä, ei muita sähkö taikaa muita osakomponenttejä) ostolla ja nyt sitten olen pikkuhiljaa koittanut haalia sopivia osia sekä Fillaritorilta että Torilta käytettyinä sekä sitten uusia osia verkkokaupoista niiden sijalle mitä ei ole joko järkevää ostaa taikka ei vain löydy käytettyinä.
Tavoite olisi mahdollisimman itseäni miellyttävä XC jäykkäperä noin 1500€:n budjetilla rakenneltu.
Vielä on budjettia käyttämättä, mutta niin puuttuu vielä useitakin olennaisia osia, että hieman vaikuttaa että vähän tuosta budjetista tullaan yli menemään, taikka riippuu vähän "oikooko" jossain kohdin alkuperäisestä ajatuksesta ja löytyykö sopivia käytettyjä osia vaiko joutuuko uutena kaikki puuttuvat osat vielä henkkimaan.

Ja sitten tämän hetken tilanteen esittely:

-Runkona on siis Cuben Reaction Hybrid sarjan alumiinirunko vm. 2018/2019 (joka siis pelkkänä runkona ensin hankittuna ja koko tämän projektin alkupiste)
-Moottorina normaali Bosch Performance CX Gen2 (koodikilvestä tulkittuna vm. 2018 moottori, kilometreistä ei tietoa, mutta moottori avattuna vaikutti ihan hyvältä yksilöltä)
-Akkuna pyörän väritykseen paremmin sopivaksi teippailta Powerpack 400 (molemma ennestään ollevat Powerpack 500:t oli jo teippailtu toisten pyörien väreihin, niin otan tuohon pyörään alustavasti käyttöön tuon jo itselläni olleen lisä akkuna käytetyn 400:n ja hankin isomman jos sattuu sopiva vastaan tulemaan)
-Keulana jonkusen vuoden vanha, mutta oletuksellisesti täysin toimiva Fox:n 32 Factory, 130mm joustomatka versiona
-Satulaputkena Box Onen alumiinitolppa ja satulana Selle italian X-LR
-Ohjaustankona/stemminä kaksi hieman erilaista Bontragerin 35 sarjan tanoa ja eripituiset stemmit, saa nähdä mikä yhdistelmä sitten pyörään menee kiinni.

Nämä kaikki siis käytettyina ostettuja osia.

https://img.aijaa.com/m/00834/15100277.jpg (https://aijaa.com/63pKTV)


Sitten uutta osaa, mitä tähän mennessä tullut hankittua:

-Mavix Crossmax 29" vanteet 25mm. sisäleveydellä
-Vittoria Barzo/Mezcal edessä takanä, tubolitoilla varustettuina.
-Shimanon RT86 jarrulevyt, 203mm eteen ja 180mm taakse
-Jarruina Shimanon 6120 nelimäntäjarrut eteen ja taakse, metallipaloilla varustettuna.

https://img.aijaa.com/m/00677/15100314.jpg (https://aijaa.com/YnYVEZ)


Se mitä isompaa vielä ainakin puuttuu:
-Voimansiirto kokonaisuudessaan, etsinnässä oletuksellisesti sopiva Shimanon 11s. systeemi.
-Kammet ja polkimet
-Sähköjen ohjausyksikkö. Itselläni olisi yksi ylimääräinen purion kaapissa, mutta Kiox/Nyon olisi se tahtotila mitä haluaisi pyörään laittaa.
Näihin (ja muihin loppuihin puuttuviin osiin) on tuosta 1500€:n ajatellusta budjetista enään noin 350€ jäljellä, että saattaa käydä niin ettei taida ihan valmiiksi tuolla 1500€:lla tulla (tai sii´tä riippuen laskenko tuolla jo itselläni olleelle akulle projektiin hintaa vaiko en).



Piti vähän pikaisesti olohuoneessa kasailla pyörää tilapäisesti kokoon (vaikka osia puuttuu hyvin runsaasti), että saa pientä käsitystä kokonaisuudesta / väreistä yms. kun loppuja osia hankkimassa.
Nuo antrasiitin värisillä kyljillä varustetut Vittoriat sopii kokonaisuuten mielestäni yllättävänkin hyvin.


https://img.aijaa.com/m/00411/15100752.jpg (https://aijaa.com/tBzoze)

Santtu75
13.12.2022, 04.04
Ei valitettavasti ole tullut ketjuun ketään muita omia rakennusprojektejaan esittelemään, mutta toivottavasti jossain vaiheessa intoa omien projektien esittelyyn löytyy.

Mutta nyt olisi tuo oma ensimmäinen "täysprojeksti" valmis (tai siis teknisesti ajokunnossa, mutta muutokset vielä mahdollisia).
Homma alkoi hyväkuntoisen Cuber Reaction One -2018 rungon hankinnalla, ja siihen sitten kerännyt osia pikkuhiljaa sekä käytettyinä (Fillarito sekä Tori.fi, koita molempien myynti-ilmoitusia seurasin silmaä kovana sekä muutamia omia osto-ilmoituksia laittaen.

Tehdasuutta kaupasta/verkkokaupasta olevaa osaa on Kiekot (Uusin Mavic:n Crossmax 29" 25mm. sisäleveydellä, Tuboliton sisurit sekä Vittorian krenkaat), jarrut + jarrulevet (Deoren nelimäntäiset 6120 jarrut metallipaloilla sekä XT: 203/180 levyt)
Muuta tehdasutta pyörässä Newmen:n Stemmi ja ohjaustanko, Triple Eight:n flätit, Raceface.n Gripit selkä muutama yksittäinen pienosa (satulan kiristin, yms.).

Käytettynä hankittu /taikka uutta yksityishenkilön myymää osaa:
-Runko (Cube Reaction Hybrid One 2018) jonka mukana tuli akun kiinnikkeet sekä akun liitospiuha, akun alukko+avaimet sekä keulan laakeriosat ja moottorin alapuoliset muoviosat.
-Moottori Bosch Performance CX Gen2, mallikyltin mukaan valmistettu vuonna 2018 (avasin moottorin, kaikki näytti hyvältä ja kasatessa takaisin vaihdoin uudet suojatiivisteet ja suojamassat laakreita suojaamaan.
-Keula Fox 32 Factory 130mm (+kauhea kasa lisämääreitä keulalle...).
-Akku Bosch PowerPack 400, Omasta varastosta jo valmiiksi ollut, sopivaa 500h akkua katselemassa ja vaihdan kun sopiva tulee kohdille. Tämä yksilö teipattu pyörän vörimaailmaan sopivalla (toisen mallin) Cuben omalla PowerPack:n tarrasarjalla.
-Vaihteisto Shimano XT 11s. vaihdinvipu + takavaihtaja, takapakkana SRAM:n 11-42 pakka (tilalle tilatuna uusi Shimanon slx 11-42 pakka).
-Satulana Selle Italian erinomaiselta vaikuttava X-LR SuperFlow ja satulatoppana Box One.
-Ohjaimksi löytyi tuo Bosch:n maanmainio ja erittäin monipuolinen Nyon Gen1 ajotietokone/navigaattori.
-Poljinkammet tuli Racefacen valikoimista.

Suunnitelmissa oli alunperin että alle 20kg. raja olisi alittunut, mutta oma punnitukseni antoi painoksi 20,44kg. tosin polkimien kanssa joiden ilmoitteu paripaino on 300grammaa, joten virallinen paino ilman polkia olisi se noin 20,1kg. joka nyt ei ihan kauhean kauana tavoitteesta jäänyt. Kuitenkin tuo on ihan kohtuullinen lukema L-koon pyörälle kun valmista ilmoittaa tuolle Reaction Hybrid Onelle (minkä runko siis projektin lähtökohta) 22.5kg painoa M-koossa ilman polkia.

Alkuperäisessä suunnitelmassa oli rakentaa pyörä maks 1500€:n budjetilla, mutta tuo ei toteutunut, viimeisimmät laskelma antavat pyörään käytettyjen osien kokonaishinnaksi jonnekkin 1800-1900€:n välille olevan summan.

Sitten hieman kuvaa (ainakin melkein) valmiista pyörästä.
Otin pyörän Satulassa, akun tarroituksessa sekä keulan säätönupeista olleista kohdista mukaan vielä yhden uuden värin pyörän värimaailmaan, eli siniturkoosin värin jota nyt sitten löytyy pyörästä keulan spacereista, Grippien sisäpuolen päistä, Top-Cap:stä, satulatolpan kiristyksestä, etujarrun 180mm -> 203mm muutoskappaleesta sekä kampien suojakumeista. Pitkään mietin sopiiko tuo sininen vielä lisäksi pyörään ja minulla olikin osa vastaavista osista hankittun myös punaisena, mutta lopulta päädyin tuohon sinisen värin lisäämiseen pyörään, tuleeko tyosta "lisäväristä" kommentteja?

Tuossa sitten hieman kuvia valmiista pyöräst, sisällä otettuja kun tuo päällä oleva lumimyrsky ei oikein houkutellut olkokuvauksiin. Seuraavan auringonpaiste päivänä sitten vähän lisää kuvaa pyörästä auringonpaisteessa kuvattuna.

Mielenkiinnolla odotan mahdollisia kommenttia pyörästä, kun kyse kuitenkin käytännössä ensimmäinen täysin rakennettu pyrä itselläni (toinen hieman vastaava, mutta osittain pienempi tuli kyllä loppukesän, alkusyksyn aikana tehty.
Eli toivottavasti tulee jotain kommenttia, parannusehdotuksia yms. ei tuo vielä varmasti täysin valmis ole ja kesään on vielä pitkä matka, niin hyvin ehtii vielä rakennella jos hyviä ideoita joku keksii.

Kuvat Aijaa.com palvelun kattaa ja kuvia klikkaamalla niistä saa tavalliseen tapaan suuremman/paremman kuvan katseltavaksi.



https://img.aijaa.com/m/00736/15110881.jpg (https://aijaa.com/4Au5DA) https://img.aijaa.com/m/00137/15110888.jpg (https://aijaa.com/iovUM4)

https://img.aijaa.com/m/00921/15110887.jpg (https://aijaa.com/ZVJLtQ) https://img.aijaa.com/m/00522/15110883.jpg (https://aijaa.com/DOgl47)

https://img.aijaa.com/m/00690/15110885.jpg (https://aijaa.com/NoZCoz) https://img.aijaa.com/m/00899/15110884.jpg (https://aijaa.com/RprYPk)

https://img.aijaa.com/m/00062/15110890.jpg (https://aijaa.com/Iz7yY6) https://img.aijaa.com/m/00995/15110894.jpg (https://aijaa.com/fvIYQL)

https://img.aijaa.com/m/00551/15110886.jpg (https://aijaa.com/rSO2aS) https://img.aijaa.com/m/00687/15110892.jpg (https://aijaa.com/z0OeVu)

https://img.aijaa.com/m/00443/15110895.jpg (https://aijaa.com/c4eeJF)

Kuminauha
13.12.2022, 08.25
Olitko hissitolppaa harkinnu?

MRe
13.12.2022, 10.49
Nätin näköinen pyörä. Sähköpyörien rakentelun vähyyttä selittänee osaltaan osien, lähinnä moottorin, vaikea saanti. Välillä niitä näkee ja sitten voi mennä pitkäänkin, ettei mitään ole saatavilla. Lisäksi jo heti alussa on päätettävä mikä moottori ja lähdettävä siitä liikkeelle ja käytännössä varmistettava, että runko, moottori ja akku on kasassa, ennen kuin alkaa suunnittelemaan muuta. Luomupuolella voi lähteä enemmän puhtaalta pöydältä.

Santtu75
13.12.2022, 13.19
Olitko hissitolppaa harkinnu?

Oli mietinnässä kyllä projektin aikana, mutta kun tuota pyörää olen rakentanut XC tyylinen ajelu mielessä helpoilla neulastyyppisillä metsäpoluilla, metsäautoteillä yms. ajoympäristössä ja kun mietin minkä tyylisessä maastossa noissa kahdessa pyörässäni (täysjousto ja fat) joissa tuo hissitolppa löytyy, sitä tulee todellisuudessa omalla kohdallani käytettyä, niin totesin että tuon kyseisen pyörän kohdalla hissitolpan käyttö olisi oletuksellisesti niin vähäistä että päätin jättää toteuttamatta.

Santtu75
14.12.2022, 19.47
Nätin näköinen pyörä. Sähköpyörien rakentelun vähyyttä selittänee osaltaan osien, lähinnä moottorin, vaikea saanti. Välillä niitä näkee ja sitten voi mennä pitkäänkin, ettei mitään ole saatavilla. Lisäksi jo heti alussa on päätettävä mikä moottori ja lähdettävä siitä liikkeelle ja käytännössä varmistettava, että runko, moottori ja akku on kasassa, ennen kuin alkaa suunnittelemaan muuta. Luomupuolella voi lähteä enemmän puhtaalta pöydältä.


Tuo kyllä on totta, siis ainakin näiden "merkkivalmistajien" osien ja niihin vartavasten suunniteltujen runkojen osalta.
Varmastikkin joku osaava henkilö saisi toisen valmistajan sähköosat istutettua toisen valmistajan osille suunniteltuun runkoo, mutta jonkin verran metallitöitä yms. muokkausta sellainen projekti varmastikkin vaatisi.

MRe
14.12.2022, 20.12
Mä en usko, että kovin helposti toisen valmistajan moottoria saa toisen valmistajan runkoon. Sen verran erilaisilla mitoilla ja kiinnityksillä nuo ovat.

Toinen vaihtoehto on sitten rakentaa pyörä Bafangin tai vastaavan ympärille, jos sellaista haluaa.

PunainenTäysjoustoFatbike
15.12.2022, 07.48
Komian näköinen fillari! Tunnistin heti ensimmäisen viestin kuvasta entisen runkoni!:cool:

Santtu75
15.12.2022, 15.33
Komian näköinen fillari! Tunnistin heti ensimmäisen viestin kuvasta entisen runkoni!:cool:

Kiitoksia vain rungosta, siitä oli kiva alkaa ideoimaan ja rakentelemaan.

PetriJ
17.12.2022, 22.25
Jonkunlainen projekti kai tämäkin. Eli 2022 Orbea Rise M20 jonka paskoin bikeparkissa samalla kuin kaula ja rintarangan.

Fillari ehjänä ja sellaisessa kunnossa kuin hankinta hetkellä
https://live.staticflickr.com/65535/52085944363_5c8ce49e12_b.jpg (https://flic.kr/p/2nmE5Bv)

Sitten muutama ruutu "vahingon" jälkeen
https://live.staticflickr.com/65535/52465771250_512246c533_b.jpg (https://flic.kr/p/2nWdMUW)


https://live.staticflickr.com/65535/52464806717_4b9f1760f7_b.jpg (https://flic.kr/p/2nW8Rc4)

Siinä meni muutama kk itseä parannellessa ja asioita selvittäessä. Fillarihan oli kuntoon saatava ja saatiinhan se.
Tilailin hiilikuitua ja muita tarvikkeita valmiiksi, kun kunto antaa myöten niin laitetaan korjaten.

https://live.staticflickr.com/65535/52465770960_a165db521b_b.jpg (https://flic.kr/p/2nWdMPW)

Sitten venyteltiin pyörä takaisin mittoihinsa

https://live.staticflickr.com/65535/52564084620_699ec69c3e_b.jpg (https://flic.kr/p/2o5UF43)

https://live.staticflickr.com/65535/52465303406_d79816b6d0_b.jpg (https://flic.kr/p/2nWboQE)

Sen jälkeen kaivettiin vaurioitunut kuitu pois ja korvattiin uudella. Ulkopuolelle tuli pari kerrosta uutta mattoa ja sisäpuolelle tuli sitten useampi kerros.

https://live.staticflickr.com/65535/52465770700_05923296c1_b.jpg (https://flic.kr/p/2nWdMKs)

https://live.staticflickr.com/65535/52465855493_4c43021254_b.jpg (https://flic.kr/p/2nWedXp)

Tässä kohtaa runko onkin jo korjattuna ja lähdössä maalarille.

https://live.staticflickr.com/65535/52564084660_f0c30e9455_b.jpg (https://flic.kr/p/2o5UF4J)


Maalauksen hoiti kyllä loistavasti Timfix ja jälki on hänelle tuttuun tyyliin priimaa. Väriksi valikoitui hiukan alkuperäistä pirteämpi mandarin orange candy runkoon. Haarukkaan ja takakolmion osiin musta pohja jonka päälle ruiskutettu hologrammi kide lakan seassa. Reagoi kyllä hienosti valoona, samoin kuin tuo candy maalikin. Kyllä aurinko saa värit eloon.
Uudet alkuperäis tyyppiset tarrat tilasin ulkomailta joskin jätin toisen Orbea tekstin laittamatta ja laitoin alaputkeen yhden keskelle. Rytäkässä hajosi myös satula ja sen tilalle tuli SqLab 612 carbon. Ohjustangon vaihdoin Renthalin kuituseen SqLab 711 gripeilla. Renkaiksi Continental Kryptotal litkutettuna ja ohjain laakeriksi tuli Chris King versio.

https://live.staticflickr.com/65535/52569751650_6cd5b1b033_b.jpg (https://flic.kr/p/2o6pHEs)

Ennen lopullista kasausta runko kävi vielä paikallisella harrastajalla laakeripesien kairauksessa.

https://live.staticflickr.com/65535/52563156007_2c0645fb7b_b.jpg (https://flic.kr/p/2o5PV1t)

Tässä muutamia kuvia valmiista tuotoksesta. Pyörällä on jo hetken aikaa keretty taittaa työmatkaa sekä polkuja.

https://live.staticflickr.com/65535/52465308551_aaabe7ab0d_b.jpg (https://flic.kr/p/2nWbqnn)

https://live.staticflickr.com/65535/52481828109_5050f4c7f2_b.jpg (https://flic.kr/p/2nXD64k)

https://live.staticflickr.com/65535/52482103243_1a10893382_b.jpg (https://flic.kr/p/2nXEuR2)

https://live.staticflickr.com/65535/52481823604_6468a70192_b.jpg (https://flic.kr/p/2nXD4HE)

paaton
18.12.2022, 00.31
No mutta huomattavasti hienompi mitä uusi. Ehdinkin jo ajatella ensimmäisen kuvan olevan valmis korjaus ja katsoin laitetta vähän tylsäksi!

Hyvä osoitus miksi ostaa kuiturunkoa yli alurungon. Kuitu ei ole kertakäyttöistä.

arctic biker
18.12.2022, 06.49
Kertakaikkisen hieno ja kuskikin on kuntoutunut, lämpimät onnittelut.

MRe
18.12.2022, 10.58
Hieno tuli !

Santtu75
18.12.2022, 18.27
Ikävänkuuloinen tapahtuma johti sitten näköjään lopulta todella hyvännäköiseen pyörään, hieno on.

Dude
21.12.2022, 13.16
Hieno tuli. Tyhmä kysymys: Eikö ollu vakuutusta jokai olisi korvannut pyörän vahingot?

Takamisakari
22.12.2022, 12.46
On kertakaikkiaan upea pyörä

PetriJ
22.12.2022, 23.15
Hieno tuli. Tyhmä kysymys: Eikö ollu vakuutusta jokai olisi korvannut pyörän vahingot?
Kiitos. Pyörä kuuluu kotivakuutuksen piiriin ja tälle on otettu lisävakuutus sen arvon vuoksi. Jos olisin pyöräillyt sillä seinään kaupareissulla ja se olisi särkynyt niin vakuutus olisi korvannut kyllä, mutta ei harrastaessa. Vakuutus ehdoissa kyllä pilkulla erotellaan polkupyörä ja harrasteväline mut lopen ratkaisee tilanne missä käytetty.

PetriJ
22.12.2022, 23.22
No mutta huomattavasti hienompi mitä uusi. Ehdinkin jo ajatella ensimmäisen kuvan olevan valmis korjaus ja katsoin laitetta vähän tylsäksi!

Hyvä osoitus miksi ostaa kuiturunkoa yli alurungon. Kuitu ei ole kertakäyttöistä.
Kiitos ja juu, tuo oem väri on kyllä läheltä ja hyvässä valossa katsottuna hieno mutta muutoin on kyllä tumma .

Pexi
18.02.2023, 23.48
Hieno väri ja sellainen runkoprojekti, että olisi jäänyt itseltäni tekemättä. Tai edes aloittamatta. Syvä kumarrus.

Pexi
19.02.2023, 00.16
Paljon vaatimattomampi sähköistysprojekti tämä omani, mutta silti paljon onnistumisen iloa matkassa:

- Vaimon 25 vuotinen, vuodelta 1998 peräisin oleva, pienikokoinen MTB teräsrunko sai uuden elämän
- Tarrat pois, maali oli edelleen ihan ok, vähän paikkamaalausta kynsilakalla
- Tuumainen kierrekeula muuttui tuumaiseksi ahead-keulaksi, ohjauslaakerin vaihto
- Uusi double-crown-levyjarruhaarukka, 200 mm BB7 vaijerilevyjarru
- Tavarateline ja sivulaukut (akku toiseen näistä)
- DSTZ2 moottori, 360 Wh akku, SW102 näyttö
- Cruiser-tanko, uudet jarrukahvat, 10 speed vaihtaja, kiekot etc pikkusälää, rälläköintiä ja kaapelointia.

DSTZ2 momentintunnistimella toimii hienosti. Kokonaispainoksi tuli 20.4 kg. Ajotuntuma ei häpeä yhtään Shimanon Steps E8000 tsydeemiä (joka itselläni on vertailupohjana). Save the Earth, ride MBK.

https://photos.smugmug.com/photos/i-ZNHxb8X/0/cbf2b681/X2/i-ZNHxb8X-X2.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-xgRhj5q/0/ad857814/X2/i-xgRhj5q-X2.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-q6B5qhn/0/82fe14ea/X2/i-q6B5qhn-X2.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-gvbk6KZ/0/16a341a3/X2/i-gvbk6KZ-X2.jpg
https://pexi.smugmug.com/Projects/n-kZS4sG/i-NJ2Ff2M/A
https://pexi.smugmug.com/Projects/n-kZS4sG/i-NJ2Ff2M/A

Kiituri
19.02.2023, 12.24
^Pähee laite :)

Santtu75
19.02.2023, 13.56
Pakko olla samaa mieltä, ensivilkaisulla yhdistelmä näytti lievästi ilmaistuna "mielenkiintoiselta", mutta sitten hieman aikaa kuvia katseltuani aloin ennemmän ja enemmän "lämpiämään" pyörään ja lopulta mieli kääntyikin aivan toiseen suuntaan, ja pyörä näyttääkin erittäin hienolta tuotokselta jonka rakentamiseelle pitää nostaa hattua oikeinkin paljon.

Pexi:ltä pitääkin kysyä että mistä kyseiseen kokonaisuuten johtanut idea sai alkunsa ja oliko rakentamisessa lopulta mitään isompia ongelmia?

Pexi
19.02.2023, 20.44
Kiitos kehuista ja kommenteista! Jaa mistä idea sai alkunsa... en ole lainkaan varma, mutta ehkä lähtökohta oli se, että pajassa oli kaikenlaista ylijäämäkamaa ja tuo vanha pyörä, jolla ei ollut mitään käyttöä. Löytyi käyttämättömät "uudet" levyjarrut, 10S liipasinvaihtaja ja sellaista... levyjarrun laitto vaati uuden haarukan ja miksi laittaa tavallista kun voi vetää överiksi. Ja kun haarukasta tuli tuollainen, niin seuraavaksi tilasin banaanisatulan - joka oli huono idea, laitteesta tuli niin keuliva laitos, että ei sillä päässyt edes kotimäkeä ylös. Niin tuollainen siitä sitten tuli, peraatteella "if it is worth doing, it's worth doing twice".

Santtu75
11.05.2023, 23.16
https://img.aijaa.com/m/00834/15100277.jpg (https://aijaa.com/63pKTV)



Tänän vihdoin ja viimein tämä ketjun aloittanut "osakasa" näki tositoimia ulkoilmassa (vaikka olikin jo melkein valmis talvella mitä se sitten ei loppujenlopuksi ihan ollutkaan ja 11viikon kevättalven työkomennus oli vielä välissä).
Jarrut pitää vielä käydä varmaan läpi ammattimiehen toimesta, itse en niitä kahdenkaan ilmaamisen jälkeen saanut niin toimimaan kuin niiden pitäisi, todella kumimainen "vaste" kahvassa, pitää toisaan viedä jonnekkin ammattipajalle.

Muuten tykkään, kun saan kaiken kohdalleen niin tulee kyllä todella kiva XC-ajokki, jo tuo ensimmäinen 10km. lenkki kertoi että "sopii hyvin hanskaan" tuo pyörä.

https://img.aijaa.com/m/00078/15150439.jpg (https://aijaa.com/voC2Fh)

https://img.aijaa.com/m/00095/15150440.jpg (https://aijaa.com/yusxkn)

https://img.aijaa.com/m/00525/15150452.jpg (https://aijaa.com/xyl46T)

MRe
12.05.2023, 09.19
^hieno on. Jos vietä jarrut ilmattavaksi johonkin, lyhennytä samalla etujarrun letku...

Santtu75
27.05.2023, 00.09
^hieno on. Jos vietä jarrut ilmattavaksi johonkin, lyhennytä samalla etujarrun letku...

Nyt on jarrut ilmattu ammattilaisen toimesta (unohdin pyytää tuon jarruletkun lyhentämisen...) ja alkavat olemaan toiminnaltaan sillä tasolla kuin pitääkin...
Työkeikka Hankoon ja samalla pääsee testaamaa pyörää juuri sen tyyppisillä poluilla mihin sitä suunnittelinkin

https://img.aijaa.com/m/00795/15153937.jpg (https://aijaa.com/sv9a2T)

https://img.aijaa.com/m/00706/15153936.jpg (https://aijaa.com/KJ2ETP)

Ainoa vika alkoi tulemaan reilun 20km. ajon jälkeen pientä napsumista moottorin suunnalta hieman kovempaa polkiessa, todennäköisesti moottorin kiinnitys hieman löystyi ensimmäisen kunnollisemman ajosession aikana, pitänee kotiin psstyä ottaa suojamuovit pois ja tiukata konetta.

hartsu
06.12.2023, 20.59
Tällainen tuli väsättyä työmatkojen taittamiseen (ei toki talvella).

On minulla aiemminkin tehty omatekoinen sähköpyörä mutta sillä on ajot jääneet tosi vähälle, lähinnä siksi että se painaa liikaa.
Pelkkä pyörä 20kg ja siihen kauppakassit päälle niin ei ole mukavaa raahata rappuja ylös kotiin tullessa.

Tämä tekele on alta 15kg ilman akkua ja 240Wh akulla karvan alle 16kg. Työmatkaa tulee noin 22-25km päivässä johon tuo akku riittää mainiosti jos vähänkään viitsii itse polkea. Välitykset on sellaiset että pystyy myös luomuna ajamaan jos akku loppuu. Ja dynamovalot joten ei pimeys yllätä vaikka patteri tyhjenisi.
Runko on OnOne Pompetamine johon itse väsätty hihnaveto. Moottori on aito Bafang, akku kulkee sivulaukussa.
Kontrolleri on tuossa keskiön edessä joka on siitä hyvä paikka että saa johdotukset tehtyä suht siististi. Johdot on toki lyhennetty oikeaan mittaan.
(Ja aika kamalalta näyttää kuitukeula teräsrungossa mutta ehkä se tässä ei haittaa).

https://img.aijaa.com/m/00738/15203132.jpg (https://img.aijaa.com/b/00738/15203132.jpg)

Santtu75
07.12.2023, 03.00
Mistä hommasit nuo hihnan osat? Itsellä mietinnässä tuon oman City sähkiksen voimansiirron muuttaminen hihnalle, mutta osia tuntuu olevan suht niukasti saatavilla (ja mistä löytyy, niin aika hinnakkaita ovat).

Travelkicking
07.12.2023, 09.47
Hihnavedon lisäarvo itsessään on varsin vaatimaton. Vetolinjan suoruus on jo toinen asia. Jos reissussa sattuu hihna tai ketju pettämään, niin uuden ketjun löytää helposti.

hartsu
07.12.2023, 15.36
Hihnavedon lisäarvo itsessään on varsin vaatimaton. Vetolinjan suoruus on jo toinen asia. Jos reissussa sattuu hihna tai ketju pettämään, niin uuden ketjun löytää helposti.

Joo ei se hihnaveto mikään autuaaksi tekevä ole mutta on kyllä tällaiseen kaupunkityömatkakäyttöön mukava, ei tarvi rasvailla eikä viritellä pyykkipoikaa teryleenien lahkeeseen. Ja painoa hieman saa pois.
Hihnalinja pitää kyllä olla suora, muuten tulee ongelmia.
Tällähän ei mitään pitkiä reissuja tehdä joten jos hihna pettää niin sitten poljetaan ilman hihnaa niin kauan kun on akussa virtaa ja loppumatka talutetaan

hartsu
07.12.2023, 15.50
Mistä hommasit nuo hihnan osat? Itsellä mietinnässä tuon oman City sähkiksen voimansiirron muuttaminen hihnalle, mutta osia tuntuu olevan suht niukasti saatavilla (ja mistä löytyy, niin aika hinnakkaita ovat).

Minulla oli nuo hihnaosat jo valmiina tässä pyörässä, oli ennen napavaihteisena. Kalliita nuo ovat, välityksiä ei ihan kokeilumielessä vaihdella kun menee huonolla tuurilla kaikki osat vaihtoon.
Osat on täältä aikanaan hommattu https://vaust.com/Gates/

Travelkicking
08.12.2023, 14.18
Markkinoilla ei taida vielä olla takakolmion katkaisu-liitospaloja ?

hartsu
08.12.2023, 18.39
Markkinoilla ei taida vielä olla takakolmion katkaisu-liitospaloja ?

Tuollaisia löytyy https://framebuildersupply.com/collections/belt-drive-couplers http://www.sandsmachine.com/a_geekh_001.htm

Itse tein ihan lattaraudasta kun ei riitä taidot ohuiden putkien hitsaukseen.
https://live.staticflickr.com/6052/6851196710_693d56c700_z.jpg (https://live.staticflickr.com/6052/6851196710_693d56c700_b.jpg)

Santtu75
08.12.2023, 19.15
Itselläni tuossa "City sähkiksessäni" olisi tuo liitoskohta tehdastekoisena, siksi ehkä tullut mieleen että tuohon voisi tuota hihnavetoa alkaa suunnittelemaan.

https://img.aijaa.com/m/00572/15187493.jpg (https://aijaa.com/k0N4pG)

Santtu75
01.09.2024, 23.03
Hieman tuossa aloittelin uusinta projektia ja kieltämättä hieman nurinkurisessa järjestyksessä.
Tuli tuossa joku puolitoista vuotta sitten hankittua (käytetyt) Crankbrothersin Lithium 27,5+ kiekot (35mm sisäleveydellä) jotka omasta mileestäni omalaatuisen pinnasijoittelunsa takia erittäin hienon näköiset kiekot (toiset tykkää ja toiset ei)

https://img.aijaa.com/m/00247/15270711.jpg (https://aijaa.com/5hibGi)

Ja siitä lähtein pitänyt hieman silmällä joskos jostain tulisi vastaan pyörä missä voisi noita 27.5+ vanteita käyttää, mutta sopivia ehdokkaita on ollut hyvin niukasti mihin nuo olisivat hyvin soveltuvat.

Mutta nyt sitten viikko sitten "osui haaviin" hyvin edullinen akkuvikainen, ja hieman huonolla pidolla ollut ja kärsinyt Ghost Teru B2.7 (mutta täysin rehellinen, ensimmäiseltä omistajalta)

https://img.aijaa.com/m/00333/15269260.jpg (https://aijaa.com/LGmwJy)

Itselläni kun noita Bosch:n powerpack:a on "siunaantunut" isompikin kasa (kuvan pyörässä jo "oma akkuni" kiinni), niin akkuongelmaa ei tarvinnut miettiä ja kun yksi Fox:n 27.5" 24 AWL keula löytyy uutena tehdaspaketistista, niin tuo SRSuntourin XCR saa antaa paikkansa jatkossa Fox:lle.
Rungan maalit kärsineitä/haalistuneita ja niille joudun keksimään jotain, ajatuksena hieman tutustua / opetella tuota teippauksen maailmaa tuo pyörä harjoituskappalleena.

Noh, viikolla kun aloin pyörää hieman purkamaan, niin moottoria siinä kun paikoillaa pyörittelin suuntaan ja toiseen, niin pakko oli todeta että kyseisen moottorimallin (Bosch Gen2 Performance CX) perusongelma , eli vetopuolen laakereihin pääsevä kosteus joka sitten tekee laakerista selvän, oli iskenyt tähänkin yksilöön, eli ei muuta kuin moottoria avaamaan ja asiaa ihmettelemään.
Eihän se sitten niin helposti käynytkään, vetopuolen kampea poisottaessa huomasin että joku muukin oli joskus kyseistä kampea koittanut irroitella, mutta senverran huonolla menstyksellä että oli onnistunut kammesta veteämään kierteet paskaksi mihin kammen ulosvetäjä olisi pitänyt saada kiinni, ja yrityksistä huolimatta ei onnistunut ja kampi istui akselissä kuin hitsattuna.

Koitin sitten ulkopuolisella ulosvetäjällä laihoin tuloksin (ei saanut kammesta sellaista otetta että olisi onnistunut, kun tuo kuvan ketjusuoja ei kestänyt vetoa...)
https://img.aijaa.com/m/00805/15270790.jpg (https://aijaa.com/mbeY2x)

Lopulta oli pakko ottaa "järemmät keinot käyttöön", eli Dremel ja iso kasa (noin 10kpl) pienenpieniä kuitulaikkoja, joilla lopputulos vajaan tunnin puuhastelun jälkeen oli sitten tämä, eli kahtia sahattu kammenpää...

https://img.aijaa.com/m/00408/15270142.jpg (https://aijaa.com/6qTOeS)

Tästä jatketaan kun saksan paketit saapuvat ensiviikosta...

Santtu75
02.11.2024, 22.09
Nyt olisi yllä kerrottu projekti sitten jarrujen ilmaamista ja vaihteiden säätöä vaille valmis. Ulkonäöllisesti onnistui mielestänä kohtuullisesti.

https://img.aijaa.com/m/00252/15288650.jpg (https://aijaa.com/mZxLES)

https://img.aijaa.com/m/00613/15288649.jpg (https://aijaa.com/lNsBDs)

https://img.aijaa.com/m/00542/15288646.jpg (https://aijaa.com/KpuvK1)

https://img.aijaa.com/m/00538/15288648.jpg (https://aijaa.com/dYm4wO)

https://img.aijaa.com/m/00881/15288647.jpg (https://aijaa.com/OI3o9v)

https://img.aijaa.com/m/00123/15288682.jpg (https://aijaa.com/FUoI9G)



Moottorista tosiaan oli laakerit hieman päässyt jo heikkoon kuntoon joten sai uutta korjausosaa itseensä

https://img.aijaa.com/m/00238/15279338.jpg (https://aijaa.com/DYL60P)

Pyörä meni purkuun ja lopulta käyttöön jäi pyörästä, runko, kunnostetu moottori sekä akun kiinnikkeet ja virtakaapeli.
Runko tuli höyripestyö purun jälkeen

https://img.aijaa.com/m/00504/15283469.jpg (https://aijaa.com/ICqsKA)

Autojen yliteippauksessa käytetyillä teipeilla ja eBayn logo taroilla muutettu värimaailma, nuo autoteipit yllättävän käteviä kun niiden kanssa pääsi hieman sinuiksi.
https://img.aijaa.com/m/00338/15283819.jpg (https://aijaa.com/1qLVc9)

Pyörän osat tosiaan lähes kokonaan uusiksi.
Kiekoiksi jo kuvatut Crankbrothers:n Litium 27.5" ja niille 2.8" Nobby Nickit
Keula tosiaan Fox:n AWL 27,5"
Jarrut ja levyt (203/180) Shimanon XT:a samoin vaihteisto 11s. XT
Akku tuli "lainaksi" toisesta pyörästäni ja sähköjen "hallinta" päivittyi Purionista Kiox:n (Kiox tuli "luovutuksena toisen pyörän Nyon päivityksestä).
Kammet eThirteen:ltä ja polkimet Crankbrothersin Stamp2
Satulatolppa kuituinen toseek ja Selle italian satulalla.

hartsu
18.06.2025, 15.32
Aika hiljaista on täällä joten laitetaan nyt jotain päivitystä.
Eli tuollainen pikku projekti tuli ajankohtaiseksi kun halusin kokeilla että miltä se tuntuu jos on jousitusta pyörässä.
Piti kaivaa Inbredin runko kellarista kun se nyt sattui olemaan ainoa mihin joustokeulan sai ympättyä.

Samalla rakensin tuon patterin tuohon Zefalin runkolaukkuun, siihen sai sopivasti mahtumaan 20kpl 21700 kennoja. Nkonilta tilasin, Samsung INR21700-58E 5330mAh 10.7A on tyyppi. Se ei roiku pelkillä hihnoilla vaan siellä on ällän muotoinen alumiinilevy joka on ruuvattu pullotelineen paikalle

Satulan ostin samalla mutta se oli pienoinen pettymys eli ei ole c17 ihan yhtä mukava kuin b17, ehkä se on vaan tottumiskysymys.

Keula on Rock Shox Recon Silver RL, ja kun ei ole aiempaa kokemusta joustokeuloista niin paha sanoa siitä oikeastaan mitään. Mutta kyllä se menoa tasoittaa, säädöt on vielä hakusessa.

Kuvan liittäminen ei nyt kyllä mitenkään näköjään onnistu, kokeillaan linkillä (https://img.aijaa.com/b/00287/15359459.jpg)sitten.