Näytä tavallinen näkymä : Talvipyörä pk-seudulle noin 20 km:n työmatkapyöräilyyn?
Hei
Olen ajellut noin puolitoista vuotta ihanalla ja minulle oikean kokoisella Kona Rove AL DL SE (56 cm) -pyörällä työmatkaa, joka on 11 km suuntaansa. Viime talvi oli jään ja lumen suhteen niin kammottava, etten uskaltanut pitkään aikaan ajaa pyörällä, vaikka minulla oli nastarenkaat. Nyt jännään taas tulevaa, ja olen alkanut miettiä talvipyörää.
Täällä ehkä tietäjät tietävät, kannattaako talvipyörä vai raskinko ajaa tuolla Konalla. Jotenkin minulla on tunne, että sitä ei ole tehty jään ja lumen ratsuksi, vaikka se on muutoin loistotyyppi. Lähinnä olen miettinyt jotain simppeliä maastopyörää tai ihan jotain mummopyörää. Hinta voisi olla tonnin tietämillä. Käytettykin sopisi mainiosti. Läskipyörä ei ole ehkä mun juttu.
Millaisia kokemuksia ja suosituksia talvipyöräilyyn? Malleja, merkkejä, ostopakkoja? Kiitos, jos jaksat vastailla!
Lumi, sohjo ja jääpolanteet on hanurista varsinkin droppitangolla ja kapeilla nastoilla.
Jos konalla ajaminen pelotti, niin älä nyt ainakaan mitään mummopyörää hommaa talviajoon.
Itse jo kertaalleen luovuin maastopyörästä, mutta nyt tuli hommattua jäykkäperäinen maasturi jonka on tarkoitus palvella talvella pääasiallisena pyöränä.
Suora tanko, leveät nastarenkaat ja muutenkin vakaampi ja hallittavampi paketti droppitankoisiin verratuna. Ja talven jäiset poluthan on parhautta maastopyörällä.
Omat tarpeet nyt kannattaa miettiä alkuun, tarviiko joustoa, ja jos, niin miten paljon.
Tuleeko ajettua muuta kuin työmatkaa jne. Täälläkin on monta keskustelua eri hintaisista maastopyöristä.
tchegge_
29.10.2022, 15.55
Konan Unit varmaan toimisi aika hyvin vaihteellisena.
Esim. https://www.fillaritori.com/topic/273699-kona-unit-29quot-medium-kuopio/
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Vastaus on jäykkäperä 29 maasturi, mieluiten sellainen mihin menee esim. 2.6" nastakumit. Itse ajan 2.25" kumeilla koska isompaa ei mahdu, mutta leveämmät olisi kivemmat.
Droppitanko on minustakin surkea talvella. Tollaselle matkalle en kuitenkaan ottais maasturia 2,6 renkailla, vaan suoratankoisen gravelin tai hybridin. Voi sen toki maasturistakin tehdä, geo on vaan parempi noissa muissa.
Droppitanko on minustakin surkea talvella. Tollaselle matkalle en kuitenkaan ottais maasturia 2,6 renkailla, vaan suoratankoisen gravelin tai hybridin. Voi sen toki maasturistakin tehdä, geo on vaan parempi noissa muissa.
Juu, siksi ne omat tarpeet kannattaa kartoittaa eka millaisella pinnalla ja kelillä aikoo ajaa. Ja onko muutakin ajoa kuin pelkkää työmatkaa.
Jollei aio ajaa muita kuin pyöräteitä töihin, niin joustot ainakin on tarpeettomia, mieluummin painottaa kunnollisia lokareita ja muita varusteita.
Maastureissa monesti myös välitykset on huonoja tuohon, esim omassa menee max 32 eturatas joka on hanurista pelkkään tasaisella ajoon.
Henkilökohtaisesti ajan huonolla ja jäisellä pinnalla mieluiten vähintään 2,25" leveillä nastoilla, ja maasturin geo minusta toimii talviajossa yleisesti ottaen (hyväkuntoisia kevlejä lukuunottamatta) paremmin kuin hybridien.
Droppitanko on minustakin surkea talvella. Tollaselle matkalle en kuitenkaan ottais maasturia 2,6 renkailla, vaan suoratankoisen gravelin tai hybridin. Voi sen toki maasturistakin tehdä, geo on vaan parempi noissa muissa.Pk seudulla on yli kymmenen talvea tullut 18km siivun työmatkaa kynnettyä päivittäin. Jos keli on sellainen ettei gravelilla pärjää, niin ei sinne kannata millään suoratankogravelilla tai hybridillä lähteä kiemurtelemaan. Leveää rengasta siinä tarvitaan.
Juu, eikä se etujousituskaan aina ole haitaksi.
^ Tämäkin totta, keula hajosi viime talvena ja jouduin laittamaan jäykän kuitukepin tilalle. Hakkasi välillä käsille ja huolella. Nyt tulee jousto takaisin.
Îtse ajoin täysjäykällä työmatkat ympäri vuoden enkä jäykkää keulaa pitänyt ongelmana. 26" kiekoilla ja ISP:llä homma toimi talvisin hienosti.
Jotta ei nyt menisi ihan omien kokemusten jorinaksi, niin joku tuollainen voisi sopia käyttöön: https://www.xxl.fi/white-xc-290-gx-1x12-ltd-22-miesten-maastopyora-monivarinen/p/1181594_1_style?page=1
Oli viikko sitten myynnissä tonnilla, voi olla että alennukset tulee vielä uudestaan. Tuossa on ihan kelpo osat hintaan nähden.
^
Tuo on varmaan ihan soiva peli. 29" jäykkäperälle itsekin äänen antaisin.
Hi5bikesissä on jotain alepyöriä vielä saatavilla lähelle tonnin hintaluokkaa, ja Velosportissa Marin Team 1 ihan hyvään hintaan vaikka vähän menee yli.
Variston bike-planetista saattaisi löytyä myös, esim. tämä voisi olla ihan passeli: https://bikeplanet.fi/ghost-nirvana-tour-sf-universal-21
Noista kävisin katsomassa ja testaamassa miltä mikäkin tuntuu omaan käteen.
Pk seudulla on yli kymmenen talvea tullut 18km siivun työmatkaa kynnettyä päivittäin. Jos keli on sellainen ettei gravelilla pärjää, niin ei sinne kannata millään suoratankogravelilla tai hybridillä lähteä kiemurtelemaan. Leveää rengasta siinä tarvitaan.
Mulla on reilut 30 vuotta, toki kantakaupungissa. Jos puhe on yleispyörästä koko talven ajoihin, niin noita päiviä on kovin vähän. Kaikilla pärjää, itsekin ajelen tällä hetkellä läpi vuoden täysjäykällä 2.8 renkailla.
Hei
Lämmin kiitos kaikista vastauksista! Arvokkaita kokemuksia ja mielipiteitä minulle!
Nyt arvon vielä pyörän kokoa. Olen 180 cm/ 70 kg, mutta lahkeenmitta on 85 cm, ja haarovälistä maahan on 93 cm. Kummallisten mittasuhteideni takia tämä nykyinen Kona (56 cm) on ensimmäinen aikuisiän pyörä, joka on minulle oikean kokoinen. Minulla on ollut aiemmin liian matalia naistenpyöriä, joten tämän uuden pyörän myötä koko pyöräilyn mielekkyys parani ihan älyttömästi. Hämärästi muistan kuulleeni, että maastopyörä olisi matalampi kuin gravel. Onkohan se näin? En ole koskaan katsellut maastopyöriä sillä enkä millään silmällä. Olen katsonut nyt noita maastureiden kokotaulukoita, ja osassa onkin erikseen pyöräilijän pituus ja lahkeenmitta, mutta pitää kai vaan mennä koeajelemaan.
Hei
Lämmin kiitos kaikista vastauksista! Arvokkaita kokemuksia ja mielipiteitä minulle!
Nyt arvon vielä pyörän kokoa. Olen 180 cm/ 70 kg, mutta lahkeenmitta on 85 cm, ja haarovälistä maahan on 93 cm. Kummallisten mittasuhteideni takia tämä nykyinen Kona (56 cm) on ensimmäinen aikuisiän pyörä, joka on minulle oikean kokoinen. Minulla on ollut aiemmin liian matalia naistenpyöriä, joten tämän uuden pyörän myötä koko pyöräilyn mielekkyys parani ihan älyttömästi. Hämärästi muistan kuulleeni, että maastopyörä olisi matalampi kuin gravel. Onkohan se näin? En ole koskaan katsellut maastopyöriä sillä enkä millään silmällä. Olen katsonut nyt noita maastureiden kokotaulukoita, ja osassa onkin erikseen pyöräilijän pituus ja lahkeenmitta, mutta pitää kai vaan mennä koeajelemaan.
Pitkäraajaiselle koko saattaa mennä helposti taulukon suosituksia isommaksi. Kannattaa koittaa niitä kiinnostavia malleja, vaikkapa kahta kokoa peräkkäin jos on epäilys sopivasta.
Mulla on reilut 30 vuotta, toki kantakaupungissa. Jos puhe on yleispyörästä koko talven ajoihin, niin noita päiviä on kovin vähän. Kaikilla pärjää, itsekin ajelen tällä hetkellä läpi vuoden täysjäykällä 2.8 renkailla.
Aloittaja taisi etsi pyörään siihen tarpeeseen, että pärjää viime talven kaltaisissa lumi- ja jääolosuhteissa. Jos kelit on helpommat niin varmaankin ajelee sitten sillä Konalla. 11km matkalla kun joutuu muutamankin kilsan taluttamaan, niin matka-aika helposti tuplaantuu. Viime talvena oli n. 2kk ajanjakso, jolloin ei muulla kuin maasturilla pärjännyt. Välillä ei meinannut päästä eteenpäin edes sillä.
Onko tuollaiseen täysjäykkään maasturiin mitää muita relevantteja vaihtoehtoja kuin unit tai sitten joku retro 26"?
^Vaihtaa jäykän keulan joustokeulan tilalle?
Onko tuollaiseen täysjäykkään maasturiin mitää muita relevantteja vaihtoehtoja kuin unit tai sitten joku retro 26"?
https://eu.alpkit.com/products/sonder-frontier-sx-eagle-rigid https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOWHSX/on-one-whippet-sram-sx-mountain-bike
^Whippet vois olla hyvä vaihtoehto.
Tohon kun nakkaa risertangon :) https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/kona-sutra-ltd-2022/?fbclid=IwAR0QYRiTtdU6qcaD8k1oCcUi_x1QUqcEsLSXMGJX mwWWuPUFHt_yewFhinM
* Viime talvena oli n. 2kk ajanjakso, jolloin ei muulla kuin maasturilla pärjännyt. Välillä ei meinannut päästä eteenpäin edes sillä.
Voisi luulla että todennäköisyys yhtä lumiselle talvelle ja surkealle tlvikunnossapidolle on aika pieni, mutta voi myös olla että mitän ei opita ja edelleen pitää aurauksesta säästää
^Veikkaisin jälkimmäistä vaihtoehtoa.
Marsusram
01.11.2022, 12.30
Viime talvena tuli lunta kerralla paljon ja sitten satoi vettä ja jäätyi. Kun aurauskalusto oli muualle priorisoitu ja kunnossapito myöhästyi, niin tuloksena oli kamalia polanteita. Alikulkuihin valunut sohjo jäätyi kevätpuolella öisin röykkyiseksi patjaksi.
Talvet ovat erilaisia. Toiseksi pyöräksi joku mihin mahtuu leveät Piikkisiat, näin tulee valtaosa jäisistä ja lumisista talvikeleistä taklattua.
Gambinamiäs
01.11.2022, 15.09
Olen nyt joku 5 talvea ajanut eri fillareilla työmatkaa stadissa. 2 talvea tavallisella hybridillä ja 35mm mara winter plussilla, yhden talven cyclolla ja 35mm mara winter plussilla ja kaksi talvea Kona Sutra LTD.llä ja 50mm Roudilla (tosiasiassa varmaan 46mm). Ison osan ajasta nastarengas on ollut vain edessä ja takana on ollut joku kuviolline sora- tai cyclorengas. Mainittakoon vielä, että ajan ihan merenrantoja pitkin keskustaan ja takaisin, noin 7km suuntaansa. Ihan ok on mennyt, mutta toki ollut välillä vähän tuskaistakin, kkun lunta ollut liikaa tai loska on jäätynyt urahelvetiksi, mutta aina päässyt töihin ja töistä kotiin. Jos olisi mahdollista ottaa yksi dedikoitu talvipyörä, niin se olisi täysjäykkä maastopyörä, jonne sitten riittävän leveää nastarengasta. Iso osa päivistä tulisi varmaan ajettua vielä Sutturalla, mutta lumisimpina päivinä varmasti suoratankoinen, tukeva ja vähän leveämmällä rengastilavuudella oleva maasturi olisi kiva.
Mikä pyörä siis? Kona Unit X olisi varmaan se valintani. Siihen sitten lokarit ja tarakka kiinni (en pidä reppua ajaessa). Jollei kaipaa vaihteita, niin Kona Unit. Surlyn bridge club voisi olla myös hyvä. Varmaan joku käyettynä löytyvä halpa bulkkimaasturikin ajaisi asian.
Tohon kun nakkaa risertangon :) https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/kona-sutra-ltd-2022/?fbclid=IwAR0QYRiTtdU6qcaD8k1oCcUi_x1QUqcEsLSXMGJX mwWWuPUFHt_yewFhinM
Miksei suoraan Unit X? Pääsee helpommalla ja havemmalla.
Unit X oli itsellekin yksi vaihtoehto seuraavaksi talvipyöräksi, mutta lähin kauppa jossa oli hyllyssä (ja jonka löysin) oli Turgus, niin en jakasanut lähteä testailemaan...
Miksei suoraan Unit X? Pääsee helpommalla ja havemmalla.
Unit X oli itsellekin yksi vaihtoehto seuraavaksi talvipyöräksi, mutta lähin kauppa jossa oli hyllyssä (ja jonka löysin) oli Turgus, niin en jakasanut lähteä testailemaan...
Joo tietenkin noista fiksumpi. Toi onone ois aika paljon halvempi rautarunkoinen https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOBZ29SX/on-one-bootzipper-29er-sram-sx-steel-mountain-bike aiemmin linkattu onone whippet ois näköjään 15% alessa.
Henkkoht en ottaisi rautapyörää etelän suolalitkussa uitettavaksi, vaan muovisen tai lelumiinisen.
Gambinamiäs
01.11.2022, 16.22
Henkkoht en ottaisi rautapyörää etelän suolalitkussa uitettavaksi, vaan muovisen tai lelumiinisen.
Hyvä huomio. Itsehän ajelen teräsrunkoisella sutturalla ympäri vuoden, mutta suolaloskapäivinä huuhtelen pyörän ja öljyän ketjut.
Hyvä huomio. Itsehän ajelen teräsrunkoisella sutturalla ympäri vuoden, mutta suolaloskapäivinä huuhtelen pyörän ja öljyän ketjut.
2/3 omista pyöristä on teräsrunkoisia, ja nyt pyöräteiden suolauksen koko ajan lisääntyessä on alkanut asiaa miettimään vähän uudelta kannalta.
Gambinamiäs
01.11.2022, 16.47
Jos jaksaisi, niin kunnostaisin vanhan alumiinirunkoisen hybridin talvipyöräksi. Mutta liikaa hommaa, kun kaikki osat pitäisi vaihtaa, joten saa olla toistaiseksi ja ajellaan Sutturalla ja koitan pitää sen hyvässä kunnossa.
Vuosikymmeniä teräsrunkoisilla väki ajellut ympäri vuoden eikä sen kummemmin alta hajonnut, myös useimmat Edcoatettuja. Enemmän olisin huolissani alumiinisista.
Toisaalta ei Tsadi ole koko maa, ei kaikkialla suolaa teille ajeta.
Gambinamiäs
01.11.2022, 18.42
juu, mutta avaus koski stadia ja toisaalta toi älytön suolalla lotraus on verrattain uusi juttu. Suosittelen kyllä esim ketjut ja rattaat huuhtelemaan täällä päivittäin jos on yhtään sohjoa ja suolaa tiellä, menee nopeasti karmeaan kuntoon.
^Ketjut hyvin rasvattuna syksyllä talvirenkaiden vaihdon yhteydessä ja keväällä seuraavan kerran. Homma toiminut, joskus pikkusen pyyhitty. Työmatkapyörästä kun kyse niin tarvittaessa keväällä uudet ketjut ja rattaat vain tilalle. Kyllä menee neuroottiseksi jos joka päivä noita pesee ja harvoilla edes mahdollisuuttakaan moiseen.
^
En tiedä mikä on Turun ja suolan suhde, mutta Helsinki ja suola on syvässä rakkaussuhteessa.
Täällä jos erehtyy A-luokan kevleille ajamaan niin on ajovaatteet harmaana ja ketjut kohta ruostekalvon peitossa. Sitä litkua nimittäin ammutaan ihan törkeät määrät, on aina pinnat märkinä ja lätäköillä.
Turussa pyöräteiden suolaus alkoi 2017.
3/5 pyöristäni on terästä, pientä ennakkosuunnittelua vaatii jos haluaa välttää suolareitin. En alupyörilläkään halua lähteä suolareitille, voimansiirto ruostuu.
Ykkösprioriteetin suolatietä suurimmaksi osaksi omat matkat, kattoo sitten uutta, jos teräs antautuu. Täyspitkät lokarit ovat aivan ehdottomat näillä hoodein.
^^Keskustassa kokeiltiin jotain suolaus/harjaussysteemiä viime talvena? No, onhan nuo itäsuomalaiset varsinaisia mestareita suolan käytön suhteen, jalkakäytävätkin yhtä mössöä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.