Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Stromer huolto

Smyygari
23.10.2022, 17.10
Tervehdys uudelta foorumilaiselta ja kiitos mukaan pääsystä.
Missä pks seudulla olisi paras huolto tuntemus ja osaaminen Stromer ST1 sähköpyörään.
Huoltoa vaatisi ohjauksen ja takanavan pieni välys, vaihteiden säätö, jarrupalojen vaihto ja lievä kokoajan päällä oleva veto.
Taitaa veto aiheutua takanavan lievästä väljyydestä.

Travelkicking
26.10.2022, 18.24
Missä pks seudulla olisi paras huolto tuntemus ja osaaminen Stromer ST1 sähköpyörään.
Sitä tässä on useampi ihmetellyt. Jälleenmyyjiähän on tietääkseni 2.
Itse en ole tehnyt takanavan pienelle välykselle mitään (fillarin valmistusvuosi on 2017 ja käyttöönotto 2019) Vaihteet säätää ja jarrupalat vaihtaa jokainen pyöräliike. Lievä päällejäävä veto on iskenyt muutaman kerran. Itse buuttaan järjestelmän virrat päällä - toimii. Siis akku ulos muina miehinä. Vian alkulähde voisi olla vasemmalle puolelle takanavan läheisyyteen asennetussa momenttianturissa. Irroitin oman ja karistelin hiekanjyviä pois. Vika alkoi nimittäin, kun olin paikannut takarenkaan hiekkatiellä kääntäen pyörän ylösalaisin.
PS. Taka-akselin mutterin kireys ja aluslevyjen oikea sijainti saattavat myös olla asiaan liittyviä parametrejä. Pitääkin tsekata joltain stromer- tai e-bikefoorumilta.
Stromerforum.ch tiesi kertoa, että anturilevyn ruuviliitos pitäisi rasvata kevyesti ennen asennusta. Pitääpä tehdä. Taka-akselin kiristys 25 nm (?). TTM-sensorin firmwaren päivitys.
Tuossa ao. keskustelu (nimimerkki ST2-jsg) https://www.stromerforum.ch/archive/index.php?thread-3115-2.html

Travelkicking
27.10.2022, 10.12
Marginaalisen pyörämerkin ostamisessa on omat riskinsä. Omalta kohdalta varaosien saanti ST1:een on osoittautunut täysin käsittämättömäksi sopaksi. Terveisiä on mennyt myös Oberwangeniin. Itse pyörähän on yksinkertaista ja kestävää tekniikkaa.

Smyygari
28.10.2022, 06.44
”Vian alkulähde voisi olla vasemmalle puolelle takanavan läheisyyteen asennetussa momenttianturissa. Irroitin oman ja karistelin hiekanjyviä pois”
…………..
Sekin on putsattu ja sen jälkeen tullut ajatus josko akselin pieni välys aiheuttaa vedon.
Vetoa kun ilmenee usein pyörän lievässä ”vääntö” tilanteessa.
Siis tarkoitan momentintunnistin / akselin lievä liike????
Tuo perus huolto toki onnistuu osaavalta liikkeeltä helposti.
Tähän muuhun perehtymiseen kun löytäisikin osaavan tekijän.
Luulisi että suomen sähköpyörä piireistä alkaisi löytyä alaan vihkiytynyt ”kyläseppä” ????
Jatketaan huollon ja sepän etsintää.

Travelkicking
28.10.2022, 09.58
Momentintunnistajan softan päivityksen tarkoituksena on vähentää tunnistajan herkkyyttä.
Stromerin softa taitaa löytyä vain merkin jälleenmyyjiltä, joten pääset vähällä etsimisellä.
PS. Uudemmissa vuosimalleissa on OMNI-softa. Fillari hakee tarpeelliset päivitykset tarvittaessa itse verkosta.
https://www.stromerbike.com/en/support/software

Santtu75
28.10.2022, 13.08
”Vian alkulähde voisi olla vasemmalle puolelle takanavan läheisyyteen asennetussa momenttianturissa. Irroitin oman ja karistelin hiekanjyviä pois”
…………..
Sekin on putsattu ja sen jälkeen tullut ajatus josko akselin pieni välys aiheuttaa vedon.
Vetoa kun ilmenee usein pyörän lievässä ”vääntö” tilanteessa.
Siis tarkoitan momentintunnistin / akselin lievä liike????
Tuo perus huolto toki onnistuu osaavalta liikkeeltä helposti.
Tähän muuhun perehtymiseen kun löytäisikin osaavan tekijän.
Luulisi että suomen sähköpyörä piireistä alkaisi löytyä alaan vihkiytynyt ”kyläseppä” ????
Jatketaan huollon ja sepän etsintää.

Itse löysin kaksi tahoa, Lucky Birds bikes sekä Classic Bike jotka nimenomaisesti kyseiseistä(kin) merkkiä mainitsevat huoltavansa (ja myös myyvät), eli luulisi että jompi kumpi paikka olisi se oikea osoite tässä tapauksessa, vai onko sitten jokin syy ettei näistä kumpikaan käy? Tosiaan merkkinä edustaa senverran pyöntä pyöräkantaa, että ei ole kauhean realististä odottaa että kovinkaan moni paikka kyseisen merkin tekniikkaan olisi kauheasti paneutunut (ja hommannut mahdollisia merkkikohtaisia työkaluja, ohjelmistoja yms.)

Travelkicking
28.10.2022, 19.51
Yli-innokas momenttianturi ei liene kovin kummoinen vika. Täällä on pärjätty parilla buuttauskerralla kolmen vuoden ajan. Itsellä sensorin herkkyysarvo on 50. Käsikirja vihjaa arvoa 70, mutta en aio nostaa sitä. Sen voi itse säätää käyttöpaneelista ('Interfacesta').
PS. Taka-akselin mutterin kireydestä löytyi ST1 X:n arvo, joka on 20 NM. Moottorin suoritusarvot ovat samat kuin ST1:llä.
https://www.stromerbike.com/sites/default/files/pdfs/stromer-manual-spedelc-2016-en-3-0-web.pdf

Smyygari
28.10.2022, 23.07
Ei oo bootaukset mulla auttanut koskaan.

Travelkicking
29.10.2022, 13.28
Ei oo bootaukset mulla auttanut koskaan.
Entä herkkyyden säätö ? Ohje on pyörän mukana tulevassa käsikirjassa. Kyllä ne 2 aiemmin mainittua pyöräliikettä laittavat sun pyörän kuntoon.

Smyygari
30.10.2022, 17.58
Kiitos kaikille neuvoista