Näytä tavallinen näkymä : Kampi/eturatas (Bosch Performance CX)
Talouteen tuli tuommoinen 2020 vuoden Trek Powerfly 5 FS ja ihmettelin hiukan sen voimalinjaa. Moottorina siis ilmeisesti 4. sukupolven Bosch Performance CX. Kammet ovat todella väkevät rautaiset köntit ja eturatas on harmillisesti piilossa kammen ja eräänlaisen suojuksen takana niin, että sitä on vaikea edes puhdistaa ottamatta kampea ja suojaa ensin irti. Onko tähän olemassa jotain ratkaisua, esim jokin adapteri millä saisi "normaalin" eturattaan kiinni moottoriin? Sopivia kampiakin oli pikaisen googletuksen perusteella aika hintsusti saatavilla, mistähän tämä johtuu? Kun on tottunut luomupyöriin ja helppoon voimansiirron puhtaanapitoon (ja tietäen sen tärkeyden) niin kurjaa että tuota eturatasta ei fiksusti pääse putsaamaan.
Voisin samalla kysyä myös yleisesti miten hyvä idea oli ostaa käytettynä näin paljon ajettu (lähes 7k), tosin hyvin pidetty ja huollettu sähköpyörä, sillä takuuhan moottorista on jo aikoja sitten umpeutunut. Kuinka yleistä on, että tulee tilanne eteen, jossa moottori vain sanoo itsensä irti ja Bosch-valtuutettu huoltokaan ei pysty tekemään sille mitään? Sanottakoon nyt kuitenkin että hinta oli varsin kohtuullinen, olettaen että moottorilla on vielä elinkaarta jäljellä. :cool:
Eikös noissa oo tapana olla tietylle moottorivalmistajalle aina omat kampimallinsa ja kammissa on direct mount -rattaat? Saatavuus ja valikoima pitäisi olla ihan hyvä ja varmaan kampiin saa myös jonkinlaisen spiderin, jotta voi hommata tavallisia pulttikiinnitteisiä rattaita?
En tiiä miksi vastasin, kun ei omakohtaista kokemusta mistään tämmösestä ja vähän arvaillen menee.
Kuminauha
21.10.2022, 11.30
Rattaat on yleensä kiinni moottorissa, ei kammissa. Moottori antaa voimansa suoraan eturattaaseen, ei kampiin. Se eturatas/spideri on lukkomutterilla yleensä kiinni akselin ulkokehän "hampaissa".
Bosh käyttää ns ISIS kammen kiinnitys standardia, joita käyttää myös Yamaha ja Brose. Ainakin r2-bike.de on useempi boschiin sopiva kampisarja tarjolla.
Kmapia boschin koneisiin valmistaa ainakin:
Ethirteen
Raceface
Hope
Miranda
Rotor
https://r2-bike.com/E-Bike-Drive-Train__MTB-Cranks
Tästä syystä sähköfillareissa on omat kammet jotka ei oo yhteensopivia vastaavien luomukampisarjojen kanssa.
Eikös noissa oo tapana olla tietylle moottorivalmistajalle aina omat kampimallinsa ja kammissa on direct mount -rattaat? Saatavuus ja valikoima pitäisi olla ihan hyvä ja varmaan kampiin saa myös jonkinlaisen spiderin, jotta voi hommata tavallisia pulttikiinnitteisiä rattaita?
Näin olen itsekin ymmärtänyt, mutta esim. Bosch Gen4 Armset haulla löytyy vain muutama malli ja useimmissa paikoissa out of stock/discontinued. Tuo spider-ratkaisu kiinnostaa paljonkin.
En tiiä miksi vastasin, kun ei omakohtaista kokemusta mistään tämmösestä ja vähän arvaillen menee.
Ei haittaa!
Rattaat on yleensä kiinni moottorissa, ei kammissa. Moottori antaa voimansa suoraan eturattaaseen, ei kampiin.
Aivan joo! Siksihän noissa on yleensä niin älyttömän pienet eturattaat, eli ilmeisesti pyörivät yhdellä kampipyöräytyksellä useamman kierroksen?
Santtu75
21.10.2022, 12.08
Aivan joo! Siksihän noissa on yleensä niin älyttömän pienet eturattaat, eli ilmeisesti pyörivät yhdellä kampipyöräytyksellä useamman kierroksen?
Tuo pieni eturatas (14-18 piikkinen) taitaa olla vain tuon Bosch:n Gen2 sarjan ”erikoisuus”. Siinä tosiaan ”kampinopeus” ja eturattaan pyörimisnopeus ovat erillään toisistaan (eturatas pyörähtää 2,5 kierrosta yhden kampikierroksen aikana).
Kuminauha
21.10.2022, 12.36
Aivan joo! Siksihän noissa on yleensä niin älyttömän pienet eturattaat, eli ilmeisesti pyörivät yhdellä kampipyöräytyksellä useamman kierroksen?
Kyllä näissä moderneissa moottoreissa ne pyörii ihan samaa vauhtia eikä niissä mitenkään erityisen pieniä MTB:n näkökulmasta noi eturattaat ole (yleensä 34T).
Lähinnä noissa kampien ja rattaiden irrallaan olossa on se etu, että kun kampia pyörittää taaksepäin, niin ei pakota moottoria pyörimään väärään suuntaan.
Yleisesti ottaen sähkiksissä on liian pienet eturattaat jolloin käytössä on pakan pienimmät rissat lähes aina. Joku 38 tai 40 hampainen eteen olisi passeli.
mehukatti
21.10.2022, 13.30
Yleisesti ottaen sähkiksissä on liian pienet eturattaat jolloin käytössä on pakan pienimmät rissat lähes aina. Joku 38 tai 40 hampainen eteen olisi passeli.
Sit vaan maavara pienenee ikävän paljon ja ei kestää kauaa kun se iso eturatas ottaa kunnon hittiä. Useimpiin moottoreihin ei taida ees ilman takuun menetystä saada kiinni alapuolista bash guardia?
Kuminauha
21.10.2022, 13.59
Sit vaan maavara pienenee ikävän paljon ja ei kestää kauaa kun se iso eturatas ottaa kunnon hittiä. Useimpiin moottoreihin ei taida ees ilman takuun menetystä saada kiinni alapuolista bash guardia?
Shimanon ep8 motissa on isg05 kierteet.
Santtu75
22.10.2022, 13.56
Kyselin asiaa jo aikaisemmin (ilman vastausta).
Onko tietoa onko Kammissa (siis miiden kiinnityksessä) mitään eroja.
Osassa kampien tiedoissa lukee että sopii Bosch Gen 1/2/4 (tuossa gen3 on eri kiinnitys, se tiedossa), mutta osassa lukee sitten pelkkä Bosch Gen4. Sopiiko tuollainen kampi (missä siis ilmoitetaan pelkkä Gen4 sopivuus) kuitenkin sitten myös Gen2 moottoriin?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.