PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ovaali eturatas, kokemuksia?



kosminen
20.10.2022, 14.53
Joskus vuosia sitten ostin ovaalin eturattaan pyörään, mielestäni siinä oli jotain (ainakin placeboa tuohon aikaan) ja sen jälkeen oikeastaan aina ollut pyörissä ovaali eturatas. Nyt sitten tuli uusi fillari taloon ja siihen kampisetin mukana tullut pyöreä eturatas. Minulla on nyt kaksi (jokatien) pyörää missä ajoasento on niin tarkasti sama toisiinsa nähden kuin kotona on mahdollista saada ja penkki, ohjaustanko, kammen pituus, rattaiden hammasluku on samat.

Ajaessa pyöreällä eturattaalla tuntuu että lähellä polkimen ala-asentoa poljin ikäänkuin "putoaa alta" vähäsen, ikäänkuin siellä ei enään ole pitoa samalla tavalla kuin ovaalin kanssa. Kadenssi on pyöreällä vähän korkeampi, mutta tämä selittyy varmaan sillä että ovaalin muotoisessa rattaassa se "isku pituus" on pidempi. Ylämäissä putkelta polkeminen helpompaa (tai helpompi mennä kovempaa, on se sitten myös raskaampaa) ovaalilla, en osaa sanoa varmasti miksi, mutta tulee mentyä ehkä suuremmalla takarattaalla.

Tässähän on varmaan se, että polkutekniikka on mukautunut ovaaliin eturattaaseen ja pyöreä tuntuu siksi oudolta. Mitään mitattavaa hyötyä en ole löytänyt, varmaan se on syy miksi pro pelotonissa ei noita ovaaleja juurikaan näy. Kuitenkin, toiset tykkää pyöreästä, minä ovaalista. :D

Onko muilla kokemuksia?

JackOja
20.10.2022, 14.57
Mulla on yhdessä harrastepyörässä ovaaliratas ja kahdessa pyöreä. En kiinnitä asiaan mitään huomiota.

Kun vaihdoin Wolftoothin ovaalin eturattaan AbsoluteBlackin ovaalirattaaseen olin huomaavinani ekalla lenkillä "jotain erilaista" tuntemusta. Kellotus varmaan pikkusen erilainen.
Sittemmin en ole kiinnittänyt asiaan huomiota.

Aikoinaan vaihdoin tuohon eniten ajamaani ovaalirattaan koska mainosmies sanoi sen mm. säästävän polvia. Ja toden totta, ei ole polvi vaivannut sittemmin! Toisaalta ei myöskään ole sitä vertailudataa samanaikaisesta vertailukelpoisesta pyöreällä rattaalla ajamisesta :rolleyes:

arctic biker
20.10.2022, 15.18
Kahdessa on pyöreä(t), kahdessa 1x pyörässä ovaalit jotka muuten talveksi vaihtuu pyöreisiin. Enpä juuri eroa huomaan. Kun ovaalit kuluu vaihtokuntoon niin kumpaa halvemmalla saan tilalle. Absolut Blackiä ovaalit. Toki mulla ajo pappavauhtia!

Mitä ny mustassa maasturissa Absolut Blackin punainen ovaali on ihan upean näköinen!

velib
20.10.2022, 15.19
Mulla on työmatkapyörässä (gravel) ovaali ratas, muissa pyörissä pyöreät. Alkuun ainakin kuvittelin huomaavaani eron, mutta nyt en ole kyllä kiinnittänyt asiaan huomiota. Jos ajan illalla lenkin toisella gravelilla (pyöreä ratas) ja aamulla työmatkapyörällä töihin, huomaan kyllä pyörien muut erot (keskiön korkeus, keulakulma jne), mutta tuota ratasta en ole huomannut. Kai senkin huomaisi jos sitä erikseen ajattelisi.

paaton
20.10.2022, 15.23
Pro pelotonin kuskit ei ihan herkästi noita varmaan vaihda, jos ei saada selvää mitattua hyötyä. Riski ketjun tippumiseen taitaa kuitenkin olla isompi?

Froomehan ainakin noilla ajoi/ajaa.

maalinni
20.10.2022, 16.43
En huomannut muuta eroa, kuin että absoluteblackin ovaali piti aavistuksen enemmän ääntä.

maalinni
20.10.2022, 16.44
Pro pelotonin kuskit ei ihan herkästi noita varmaan vaihda, jos ei saada selvää mitattua hyötyä. Riski ketjun tippumiseen taitaa kuitenkin olla isompi?

Froomehan ainakin noilla ajoi/ajaa.

Ajaako ne sitten myös osittain niillä millä käsketään ajamaan? Etenkin jos hyöty/haitta on olematon.

StevieRayVehkakoski
20.10.2022, 18.28
Mulla on kaikissa pyörissä ovaalit mutta en kyllä lupaa että sokkotestissä huomaisin eroa pyöreään. Mulla ei ole yhdessäkään pyörässä etuvaihtajaa eikä ole kyllä yhdestäkään pyörästä ketjut tippuneet. Eiköhän noita ovaaleja jokainen pro-kuski käyttäisi jos niistä merkittävä etu olisi mutta toisaalta yksikään pro-kuski ei taida maantietä ajaa 1x12-vaihteistolla joten en tiedä hankaloittaako ovaali etuvaihtajan toimintaa merkittävästi? Käytetäänköhän XC- tai CX-maailmassa enemmän ovaaleja kun näissä tuskin käytetään etuvaihtajia?

kp63
20.10.2022, 19.40
kaikissa ovaalit ja tykkäsin heti kun ekat ostin. tossa linkissä yksinkertaisilla kuvilla selitetty mistä kyse. käsittääkseni pro.t ajaa sopimusten mukaan ja taitaa olla niin ettei näillä sopimuskumppaneilla ole ovaaleja. Oval Chainrings Explained (Why You Need One!) | Worldwide Cyclery (https://www.worldwidecyclery.com/blogs/worldwide-cyclery-blog/oval-chainrings-explained-why-you-need-one)

F. Kotlerburg
20.10.2022, 21.48
Mulla on yhdessä pyörässä ovaali muissa ei. Joskus oli myös toisessa maasturissa. Alussa sen selvästi huomasi ajoiko ovaalilla vai pyöreällä rattaalla. Nykyään ei enää. Laitan sen piikkiin, että olen ovaalin ansiosta oppinut pyörittämään paremmin.

paaton
20.10.2022, 21.52
Ajaako ne sitten myös osittain niillä millä käsketään ajamaan? Etenkin jos hyöty/haitta on olematon.

Jep. Osa käyttää nytkin tt-pyörissä muita kuin Shimanon rattaita. Sitten taas esimerkiksi ganna ajoi Shimanoilla MMssä. Tuossa juurikin riski/hyöty on vähän kyseenalaista.

paaton
20.10.2022, 21.55
Mulla on kaikissa pyörissä ovaalit mutta en kyllä lupaa että sokkotestissä huomaisin eroa pyöreään. Mulla ei ole yhdessäkään pyörässä etuvaihtajaa eikä ole kyllä yhdestäkään pyörästä ketjut tippuneet. Eiköhän noita ovaaleja jokainen pro-kuski käyttäisi jos niistä merkittävä etu olisi mutta toisaalta yksikään pro-kuski ei taida maantietä ajaa 1x12-vaihteistolla joten en tiedä hankaloittaako ovaali etuvaihtajan toimintaa merkittävästi? Käytetäänköhän XC- tai CX-maailmassa enemmän ovaaleja kun näissä tuskin käytetään etuvaihtajia?

Kyllä niitä 1x jo on käytössä. Ainakin aika-ajoissa ja muistaakseni mukulakiviklassikoissa. En kyllä osaa sanoa ajettiinko tuolla ovaalilla.

Goomikko
15.07.2024, 21.38
Onko tullut lisää kokemuksia ovaalista eturattaasta. Kannattaako kokeilla?

nure
15.07.2024, 22.03
Pari vuotta sitten eka ovaali, nyt sekä että. Hauskannäköisesti pyörii mutta tuskin myöskään sokkotestissä erottaisi. Siltikin voin jatkossa hankkia sillä tuskin yhtään huonompi kuin pyöreä.

Situm
16.07.2024, 00.13
Mulla ollu noin 10 vuotta tjsp läskissä ovaali, ja todennäköisesti tulee gräveliinkin.

Copilot
16.07.2024, 08.40
Laitoin vaihteeksi ovaalin maasturiin, kun kammet vaihtui. En huomaa eroa.

Kepsu
16.07.2024, 13.31
On tosiaan kokemuksia tullut. Pelkästään hyviä. Aina kannattaa kokeilla, ainakin kerran. 60% pyöristä ovaalilla eturattaalla ja loput ei.

Goomikko
16.07.2024, 14.28
Innostuin turhaan. Ei Shimano Ultegra R8100:n olekkaan saatavilla AbsoluteBlackin ovaali eturattaita. Kokeillaan mahdollisesti joskus myöhemmin.

Currently we don't have the chainring you are looking for. Good news is that we plan to make it. If you wish to be informed once it's ready, leave us your email below.

kh74
17.07.2024, 16.36
Hyviä kokemuksia ovaalista. Uskon teoriaan hyödyistä. :-)

Aluksi tuntui ovaali hieman paremmalta kuin pyöreä. Nyt kun siihen on tottunut tuntuu normaalilta. Uudessa läskipyörässä kun oli pyöreä ratas tuntui kuin olisi hieman ”polkenut tyhjää” sillä pyöritellessä. Efekti on lievä mutta sen tuntee.

Jostain syystä maantiepyörällä ajaessa pyöreät eturattaat ei tunnu omituisilta. Johtunee jotenkin siitä että siinä pyöritys on aina tasaisempaa. Parin polkaisun spurtit ja neljänneskierroksen polkaisut mitä tulee maastoajossa puuttuu kokonaan.

k2x80w
18.07.2024, 09.30
Itsellä XC ja Enskapyörässä ovaalit ja toimii hyvin...etenkin mitä pienempi kadenssi jyrkässä mäessä.
Maantiepyörässä mennään pyöreillä. Siellä ei kadenssi vaihtele kuten metsässä.

Yedi.
30.07.2024, 19.15
Maasturissa (M730 osasarja) 80-luvun lopussa oli ovaalit Shimanon Biopace eturattaat ja maantiepyörässä pyöreät eturattaat. En noissa ihmeempää eroa huomannut. Sen jälkeen on ollut vain pyöreitä eturattaita.

Ehkä pitäisi taas kokeilla ovaaleja eturattaita :).

janik
30.07.2024, 20.10
Maasturissa on garbarukin ovaali. En osaa sanoa hyödystä, mutta ensimmäisillä lenkeillä tuntui, että tekniset paikat meni helpommin ja paikalleen se on jäänyt. Uskon minimaalisen hyötyyn. Sovitus oli aika tiukka, avaalin suuremman halkaisijan hampaista piti vähän viilata pois, muuten raapi takahaarukkaa. Ratas on 32 piikkinen, eli vastaa 30/34 piikkistä asennosta riippuen.

Yedi.
31.07.2024, 00.11
Biopace ei ollutkaan ihan vain ovaali: https://www.sheldonbrown.com/biopace.html

Ilmeisesti ei tuo niin suurta eroa tuonut tai oli kalliimpi valmistaa, niin Shimanokin siirtyi 90-luvulla takaisin pyöreisiin eturattaisiin.

Situm
31.07.2024, 08.54
Oma kokemus ovaalista läskissä on postiivinen, sillä menty jo varmaan lähemmäs kymmenen vuotta

marco1
31.07.2024, 11.28
Olen varmaan se poikkeus, en tykännyt maasturissa ovaaleista. Oma ajotyyli on ”tehoton surraaja” ja matalammalla kadenssilla ajavat hyötyvät varmasti noista enemmän.

MTB Engineer
01.08.2024, 14.54
Mulla on ollut parissakin pyörässä ovaali. Shimanon vaihtaja esim. ei tunnu pitävän ovaalista vaan kytkin kuluu ja alkaa narista melko tiheään. Seuraava ratas tulee olemaan pyöreä kun en ovaalista mitään suurta hyötyä ole löytänyt. Ehkä jonkinlainen placeboefekti hitaassa pyörityksessä, mutta etenkin graveliin oli melko turha hankinta.

laattamaa
01.08.2024, 15.05
Mulla on ollut parissakin pyörässä ovaali. Shimanon vaihtaja esim. ei tunnu pitävän ovaalista vaan kytkin kuluu ja alkaa narista melko tiheään. Seuraava ratas tulee olemaan pyöreä kun en ovaalista mitään suurta hyötyä ole löytänyt. Ehkä jonkinlainen placeboefekti hitaassa pyörityksessä, mutta etenkin graveliin oli melko turha hankinta.Eikai itellä ainakaan edellisessä läskissä 1.5 vuoden aikana ruennu kytkin narisemaan ovaalin takia[emoji848]

Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla

Janne75
08.08.2024, 10.10
Itselläni on viidessä pyörässä ovaali eturatas ja kahdessa pyöreä. Ovaali sopii minulle paljon paremmin. Kun satulan korkeus on säädetty oikein huomaa eron selvästi ovaalin eduksi. Kun on tottunut ovaaliin eturattaaseen ja ajaa pyöreällä eturattaalla tuntuu kovemmassa vauhdissa (isommalla kadenssilla) kuin alkaisi perse pomppimaan satulassa. Se johtunee juurikin siitä "tyhjän tuntuisesta" kohdasta siellä ala-asennossa kun ovaalilla tulee poljettua erilaisella tehokkaammalla tekniikalla. Jatkossa en osta kuin ovaaleja eturattaita pyöriini.

Fuuga
10.08.2024, 17.53
^Uskaltaisin sanoa että jos arse pomppii voisi pyöritystekniikkaan ja istumistyyliin kiinnittää huomiota. Voisi säästyä energiaakin sillä tavalla.

Sivustakatsoja
05.11.2024, 20.10
Mä vaihdoin graveliin talveksi pyöreän ovaalin tilalle, kun kuitukammet menivät loskakelien ajaksi kaappiin. Kun tänään kävin lenkillä, niin pyöreä tuntui hyvältä, veto tasaiselta ja luonnolliselta.

Keväällä kun vaihdan kuitukammet ja ovaalin takaisin, niin kiva nähdä miltä tuntuu.

Ehkä tuo ovaali on kuitenkin mulle vähän turha hömpötys. Kun nuo vanhat kuluvat niin tuskin tilalle tulee uusia.

MRe
14.06.2025, 09.55
Onko kenelläkään ovaaleja 2x-setupissa? Toimiiko se oikeasti vai haittaako vaihtamista? Mulla on ovaalit nykyään kaikissa 1x- vehkeissä, mutta kahdessa pyörässä on 2x ja niissä pyöreät. Mitään suurta eroa en kyllä ole havainnut ovaalin ja pyöreän välillä. En tehoissa enkä tuntumassa. Eli uskon asia.

Nikolas Ojala
15.06.2025, 00.55
Ei kokemuksia, joten pahoittelen.

Olen päätellyt että suurimman hyödyn ovaalirattaasta saisi yksivaihteisessa polkupyörässä, koska yksivaihteisella ei voi vaihteelta toiselle vaihtamalla säätää kadenssia sopivaksi. Eli toisinaan, joissain tilanteissa ajaminen menee runttaamiseksi hitaalla kadenssilla. Vastaavassa tilanteessa monivaihteisella haetaan sopivan lyhyt vaihde jotta kadenssi pysyy sopivan korkeana, ja se itsessään tasoittaa vetoa.

Jos sinkula on vanha kunnon old school sinkula, siinähän ei tietenkään ole mitään jousitettua ketjunkiristäjää vaan paljon yksinkertaisempi takanavan ja keskiön välisen etäisyyden säätö. Ovaaliratas kuitenkin hieman aiheuttaa ketjun kireyden vaihtelua, joten jousitoiminen ketjunkiristin olisi siinä toivottava. Mutta sellaista ei voikaan kaikkiin sinkuloihin asentaa.

Ovaalirattaan mahdollisista eduista monivaihteisilla polkupyörillä kiistellään yhä, eikä ihme. Pyörällä ajaessa riittävän korkean kadenssin hyödyntäminen laimentaa ovaalirattaan etuja.

MRe
15.06.2025, 09.19
Pyörällä ajaessa riittävän korkean kadenssin hyödyntäminen laimentaa ovaalirattaan etuja.

Tässä on varmaan totuuden siemen. Myös maastossa ovaalin edut tulevat ehkä paremmin ilmi, kun pyöritys ei kuitenkaan ole aina kovin tasaista.

JackOja
15.06.2025, 09.24
.... Ovaaliratas kuitenkin hieman aiheuttaa ketjun kireyden vaihtelua, ....

Itse asiassa aivot nyrjäyttävän vähän.

Sivustakatsoja
15.06.2025, 10.24
Tässä on varmaan totuuden siemen. Myös maastossa ovaalin edut tulevat ehkä paremmin ilmi, kun pyöritys ei kuitenkaan ole aina kovin tasaista.

Jos olisi olemassa mittari, joka mittaa kampikierroksen aikana lihaksen supistumisvoiman, niin ovaalilla pitäisi olla hetkellinen maksimivoima pienempi, vaikka ulkoinen vastus olisi muuttumaton. Lihaksen supistumisvoima kait on kampikierroksen aikana silloin suurin, kun nivelkulmat ovat epäedullisimmat tuottamaan kampea pyörittävää voimaa.

Siksi en oleta kadenssilla olevan vaikutusta, koska voima ei varastoidu, vaan on tuotettava kunakin ajanhetkenä vastusten voittamiseen tarvittava määrä. Jos näin ei tehdä, vauhti hidastuu.

Sivustakatsoja
15.06.2025, 10.36
Itse asiassa aivot nyrjäyttävän vähän.

Mulla on pari ovaalia ja niissä takavaihtajan häkissä näkee jonkun millin liikkeen. Yksivaihteisessa jos haluaa melko tasakireän ketjun, eivätkä etu ja takarattaan hammasluvut ole jaolliset -vaikka 40/17- niin kireä kohta vaihtaa paikkaa kun takarataskaan ei koskaan ole täydellisen pyöreä.

MRe
15.06.2025, 12.33
Jos olisi olemassa mittari, joka mittaa kampikierroksen aikana lihaksen supistumisvoiman, niin ovaalilla pitäisi olla hetkellinen maksimivoima pienempi, vaikka ulkoinen vastus olisi muuttumaton. Lihaksen supistumisvoima kait on kampikierroksen aikana silloin suurin, kun nivelkulmat ovat epäedullisimmat tuottamaan kampea pyörittävää voimaa.
Onko? Nythän ei puhuta koneesta, vaan evoluution hiomasta lihasten ja hermojen yhdistelmästä. Asiaa tuntematta voisi myös ajatella, että voimaa tuotetaan eniten silloin kun sen tuottaminen on taloudellisinta. Tosin evoluutio tuskin on ottanut kauheasti huomioon ylös-alas- ja/tai pyörittävää liikettä. Ehkä miljoonan vuoden päästä Homo Veloensis näkee päivänvalon. Tosin jo kauan sitä ennen olemme onnistuneet poistamaan itsemme ja lajimme täältä. Ja nyt en tarkoita sitä, että olemme menneet Marsiin.

Jollain 30T ovaalilla edessä on lineaarisesti(?, joka tapauksessa jatkuvasti) muuttuva 28-32T välitys. En ole (vielä) analysoinut kovin tarkasti voimantuottoa, kun olosuhteet pitäisi pystyä vakioimaan, mutta nopealla vilkaisulla Assioman antamasta poljindynamiikassa ei ole suurta eroa grävelin (ovaali) ja maantiepyörän (pyöreä) välillä. Toki erot voivat olla niin pieniä, ettei ne tässä tapauksessa näy. Toisaalta sitten voi kyllä miettiä että mitä väliä.

Maastovehkeissä ja teknisessä maastossa tilanne on eri, kun kadenssi on usein hyvinkin pieni. Siellä todennäköisesti pienemmästä välityksestä hetkellisesti on mahdollista saada enemmän irti. Ehkä.


Siksi en oleta kadenssilla olevan vaikutusta, koska voima ei varastoidu, vaan on tuotettava kunakin ajanhetkenä vastusten voittamiseen tarvittava määrä. Jos näin ei tehdä, vauhti hidastuu.
Joo, no toisaalta yhden poljinkierroksen aika koko pyörän ja kuskin hitausmomenttiin on niin lyhyt, ettei siinä ajassa vauhti ehdi muuttua. Vai ymmärsinkö väärin?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sivustakatsoja
15.06.2025, 13.20
Mutta vauhtipyörä yksinään ei kiihdytä eikä ylläpidä nopeutta, se voi vain hidastua.

Ovaalin mahdollinen hyöty tulisi mitata lihaksen hetkellisesti tuottamista voimasta. Polkimesta mitattu on nivelkulmien muuttama.

MRe
15.06.2025, 15.19
Ovaalin mahdollinen hyöty tulisi mitata lihaksen hetkellisesti tuottamista voimasta. Polkimesta mitattu on nivelkulmien muuttama.

No nyt mennään alueelle, että mitä sillä voimalla tarkoitetaan. Pitääkö auton moottorin tuottama voima mitata perän jälkeen, kampiakselin päästä vai jokaisen männän varresta? Mikä sitä autoa loppuviimein kuljettaa?

Jos ovaalin hyötyä ei voi mitata polkimista, niin se lienee sitten se ja sama mitä se on sääriluussa?

Sivustakatsoja
15.06.2025, 15.28
Lihas on se joka väsyy. Polttomoottorin tapauksessa sylinterin palotilan paineet saattavat myös olla kiinnostuksen kohteena.

Marsusram
15.06.2025, 15.50
Polkimista mittaaminen tuo virheen, jos voiman suuntaa kampeen nähden ei huomioida.
-Vääntömomentti on (poljin)voiman kehän suuntaisen komponentin ja vipuvarren tulo
-teho on vääntömomentin ja kulmanopeuden tulo
Anturi voi siis olla polkimessa jos voiman suunta myös on mitattavissa.
Ovaalin hyöty on siinä miten se helpottaa ylä- ja alakuolokohdan ohi pyörähdystä ja suurten lihasryhmien polkaisuvaiheen voimantuotto saadaan optimaalisemmalla kampikulmalla hyödyksi.
Eri polkemistekniikoissa voiman välitysmekaniikka ja lihasryhmien aktiivisuus muuttuu, joten ovaalin hyöty ei ole aina kovin ilmeinen.

usko juntunen
15.06.2025, 15.51
Onko kenelläkään ovaaleja 2x-setupissa? Toimiiko se oikeasti vai haittaako vaihtamista? Mulla on ovaalit nykyään kaikissa 1x- vehkeissä, mutta kahdessa pyörässä on 2x ja niissä pyöreät. Mitään suurta eroa en kyllä ole havainnut ovaalin ja pyöreän välillä. En tehoissa enkä tuntumassa. Eli uskon asia.
Kyllä on. Oli aikoinaan eka pyörä missä Sram vaihteisto kahdella Q-ring eturieskalla. En huomannut vaihteiston toiminnassa mitään eroa aikaisempiin pyöreisiin rattaisiin verrattuna.
Myös kahdessa uudemmassa fillarissa (mtb) yhden eturattaan setupissa on saman merkin soikeat eturattaat.

em. aiheesta löytyi tämä ikivanha ketju.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59449-Kaksi-ovaalia-eturatasta-maastopy%C3%B6r%C3%A4%C3%A4n

Nikolas Ojala
15.06.2025, 16.49
Hurahdin tekoälyn käyttöön sen verran että tässä nyt tulee.

Grok selittää:




Tarkastellaan ja analysoidaan väitettä: "Ovaalirattaasta olisi yksivaihteisessa polkupyörässä enemmän hyötyä kuin monivaihteisessa," pitäen lähtöoletuksena, että yksivaihteisessa hyödynnetään jousitoimista ketjunkiristintä. Vastataksemme tähän kysymykseen, pureudumme ovaalirattaiden toimintaan, niiden hyötyihin sekä siihen, miten ne eroavat yksivaihteisissa ja monivaihteisissa polkupyörissä.

Ovaalirattaiden toimintaperiaate

Ovaalirattaat eroavat perinteisistä pyöreistä rattaista siten, että rattaan säde vaihtelee polkemissyklissä. Tämä muotoilu tasoittaa polkuvoiman jakautumista: se vähentää voimaa polkemisen "kuolleissa kohdissa" (kun polkimet ovat ylhäällä tai alhaalla) ja lisää voimaa tehokkaimmissa kohdissa (kun polkimet ovat vaakatasossa). Tuloksena polkeminen voi tuntua sujuvammalta ja tehokkaammalta, erityisesti tilanteissa, joissa kadenssia (polkimien pyörimisnopeutta) ei voi muuten optimoida.

Yksivaihteiset polkupyörät

Kiinteä välityssuhde

Yksivaihteisessa polkupyörässä on vain yksi vaihde, joten pyöräilijä ei voi säätää välityssuhdetta maaston tai nopeuden mukaan. Esimerkiksi jyrkissä nousuissa kadenssi hidastuu, mikä korostaa polkuvoiman epätasaisuutta. Tämä rajoitus tekee polkemisen tehokkuuden parantamisesta erityisen tärkeää.

Ovaalirattaiden hyödyt

Ovaalirattaat voivat tasoittaa polkuvoimaa ja parantaa tehokkuutta, mikä on arvokasta yksivaihteisissa pyörissä. Kun kadenssia ei voi säätää vaihteilla, ovaalirattaiden kyky vähentää energiankulutusta ja helpottaa polkemista esimerkiksi nousuissa tai pehmeässä maastossa on merkittävä etu. Tutkimukset, kuten Fondan (n.d.), osoittavat, että ovaalirattaat voivat parantaa polkemisen tehokkuutta erityisesti tilanteissa, joissa kadenssi on alhainen.

Jousitoiminen ketjunkiristin

Ovaalirattaan muoto aiheuttaa ketjun kireyden vaihtelua polkemisen aikana. Yksivaihteisessa pyörässä jousitoiminen ketjunkiristin on välttämätön, sillä se kompensoi tätä vaihtelua ja estää ketjua löystymästä tai putoamasta. Tämä mahdollistaa ovaalirattaiden käytön ja varmistaa niiden optimaalisen toiminnan.

Monivaihteiset polkupyörät

Vaihteiden joustavuus

Monivaihteisissa pyörissä pyöräilijä voi säätää välityssuhdetta, esimerkiksi keventää vaihdetta nousuissa ja käyttää raskaampaa vaihdetta tasaisella. Tämä mahdollistaa optimaalisen kadenssin (esim. 70–100 RPM) ylläpitämisen, mikä vähentää polkuvoiman epätasaisuuden vaikutusta.

Ovaalirattaiden hyödyt

Ovaalirattaat voivat parantaa polkemisen tehokkuutta myös monivaihteisissa pyörissä, mutta niiden vaikutus on pienempi. Vaihteiden vaihtaminen auttaa jo itsessään hallitsemaan polkuvoimaa ja kadenssia, joten ovaalirattaiden lisähyöty jää marginaaliseksi. Tutkimukset, kuten Cordova et al. (2014), osoittavat, että ovaalirattaiden edut eivät aina erotu selvästi, erityisesti jos pyöräilijä osaa optimoida ajonsa vaihteilla.

Ketjun kireys

Monivaihteisissa pyörissä takavaihtaja toimii jousitoimisena ketjunkiristimenä, joka automaattisesti säätää ketjun kireyttä ovaalirattaan kanssa. Teknisiä haasteita ei siis ole, mutta ovaalirattaiden hyöty ei korostu yhtä selvästi kuin yksivaihteisissa.

Vertailu: Yksivaihteiset vs. monivaihteiset

Yksivaihteisissa pyörissä: Kiinteän välityssuhteen vuoksi ovaalirattaiden kyky parantaa polkemisen sujuvuutta ja tehokkuutta on erityisen hyödyllinen. Jousitoiminen ketjunkiristin mahdollistaa niiden käytön, ja hyödyt tuntuvat erityisesti vaihtelevissa maastoissa, kuten nousuissa tai epätasaisella alustalla.


Monivaihteisissa pyörissä: Vaihteiden vaihtaminen tarjoaa jo keinon optimoida polkemista, mikä vähentää ovaalirattaiden suhteellista etua. Hyödyt ovat edelleen olemassa, mutta ne ovat vähemmän merkittäviä, etenkin kokeneilla pyöräilijöillä, jotka osaavat hyödyntää vaihteita tehokkaasti.
Johtopäätös

Väite pitää paikkansa: ovaalirattaasta on enemmän hyötyä yksivaihteisessa polkupyörässä kuin monivaihteisessa, kun yksivaihteisessa käytetään jousitoimista ketjunkiristintä. Yksivaihteisissa pyörissä kiinteä välityssuhde rajoittaa kadenssin säätelyä, jolloin ovaalirattaiden kyky tasoittaa polkuvoimaa ja parantaa tehokkuutta korostuu. Monivaihteisissa pyörissä vaihteiden joustavuus vähentää ovaalirattaiden tarvetta ja niiden suhteellista hyötyä. Käytännössä yksivaihteiset pyöräilijät, jotka ajavat vaihtelevissa olosuhteissa, voivat saada ovaalirattaista selvän edun, kun taas monivaihteisissa hyödyt riippuvat enemmän ajotyylistä ja mieltymyksistä.

Tämä analyysi perustuu ovaalirattaiden mekaniikkaan ja niiden vuorovaikutukseen pyörän rakenteen kanssa, huomioiden jousitoimisen ketjunkiristimen rooli yksivaihteisessa setupissa.

Lähteet:


Fonda, n.d.: Cycling performance improvement with non-circular chainrings after 1 year of adaptation (https://www.rasant.ch/resources/cycling_performance_improvement_with_non_circular_ chainrigns.pdf)


Cordova et al., 2014: Physiological Responses during Cycling With Oval Chainrings (Q-Ring) and Circular Chainrings (https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3990898/)



Korjasin tekstiä yhdestä kohtaa. Grok sanoi että rattaan muoto vaihtelee, mutta eihän se tietenkään vaihtele. Säde vaihtelee. Lisäsin lähdeluettelon koska niin kuuluu tehdä.

stenu
15.06.2025, 21.32
Grok selittää: ”Yksivaihteisessa pyörässä jousitoiminen ketjunkiristin on välttämätön, sillä se kompensoi tätä vaihtelua ja estää ketjua löystymästä tai putoamasta. Tämä mahdollistaa ovaalirattaiden käytön ja varmistaa niiden optimaalisen toiminnan.

Tässä tekoäly on väärässä. Kuten Mr. Oja tuossa aikaisemmin jo mainitsikin, ketjun kireyden vaihtelu on niin minimaalista, että sillä ei ole merkitystä.

Nikolas Ojala
15.06.2025, 22.36
Tässä tekoäly on väärässä. Kuten Mr. Oja tuossa aikaisemmin jo mainitsikin, ketjun kireyden vaihtelu on niin minimaalista, että sillä ei ole merkitystä.

Tämä on trigonometriaa.

Jos ovaaliratas on iso, vaihtelu on suurempaa kuin jos ovaaliratas olisi pieni.

Lievästi yksinkertaistaen näin:
Kateetti B on paljon pitempi kuin kateetti A.
Kateetti B pituus on vakio.
Kateetti A pituus on muuttuja.
Näin ollen hypotenuusa C on myös muuttuja.
Mitä suurempi kateetti A on sitä enemmän sen vaihtelu näkyy hypotenuusan C vaihteluna.

Käytin tällaista yksinkertaistettua esitystä, koska se on helppo käsitellä. Tarkempi olisi hieman monimutkaisempi mutta oleellisesti sama johtopäätös siitäkin saataisiin.


Tässä on monimutkaisempi, joka ei sekään aivan tarkasti päde ovaalirattaan tapauksessa:

A on kampirattaan säde.
B on suoraksi kiristetyn yläketjun pituus.
C on takarattaan säde.
D on takahaarukan pituus tai täsmällisemmin keskiön ja takanavan etäisyys.

Yhtälöstä halutaan B selville, siitä tulee tämmöinen:

B = sqrt( D² + 2AC - A² - C² )

Sivustakatsoja
16.06.2025, 10.12
Mulla on pari ovaalia ja niissä takavaihtajan häkissä näkee jonkun millin liikkeen. Yksivaihteisessa jos haluaa melko tasakireän ketjun, eivätkä etu ja takarattaan hammasluvut ole jaolliset -vaikka 40/17- niin kireä kohta vaihtaa paikkaa kun takarataskaan ei koskaan ole täydellisen pyöreä.

Tän vois kait laskea samalla tavalla kuin fiximiehet laskee "skid patch"-jutut, eli 40/17-välityksillä olisi takakiekolla suhteessa kampeen 17 eri asentoa, josta voisi päätellä, että ovaalin kanssa kun on pyörittänyt kampea asennusvaiheessa vähintään tuon määrän, on kirein kohta tullut löydettyä.

Nikolas Ojala
18.07.2025, 22.41
Tän vois kait laskea samalla tavalla kuin fiximiehet laskee "skid patch"-jutut, eli 40/17-välityksillä olisi takakiekolla suhteessa kampeen 17 eri asentoa, josta voisi päätellä, että ovaalin kanssa kun on pyörittänyt kampea asennusvaiheessa vähintään tuon määrän, on kirein kohta tullut löydettyä.




Tämä on vastaus tuohon. Ei varsinaisesti liity ovaalirattaisiin, joten off topic. Pahoittelut siitä.

Tuossa on sinkulan tai fiksin voimansiirron optimointia suunnittelevalle ohje:

https://www.modeemi.fi/~no/kirjoitelmat/2024-03-15_Sinkulan_voimansiirto.pdf

Ei mitenkään sulje pois ovaalirattaita eikä napavaihteitakaan. Ketjuvaihteiston kanssa tuo ohje on enimmäkseen hyödytön.

Sivustakatsoja
23.10.2025, 15.20
Oli aika ottaa härkää sarvista: asensin Alugearin 40-hampaisen ovaalin sinkulaan: aika lailla vaihtelee ketjun kireys, mutta en kuitenkaan onnistu vääntämään ketjua hampaan päälle, eli pitäisi kait pysyä päällä. Jos hifistelisi, niin katsoisi jonkun kiristimen, mutta ajetaan nyt ensin.

Muita valmistajia nyt ei voi kokelilla, kun kammet ovat Shimanon DM, jolle ei ole runsasta rattaiden tarjontaa.

Katsotaan koska ehtii kunnolla ajamaan.

Sivustakatsoja
23.10.2025, 20.33
Vajaan tunnin ehti käväisemään. Aluksi tuntui aika kulmikkaalta, mutta hetken päästä tunne katosi. Mitään erityistä en huomannut, kunhan poljin. Polkimien raportoima tehovaihe näytti olevan ehkä hieman pidempi, huipputehon vaihe vähän lyhempi, mutta tehontuoton alku- ja loppukohdat siirtyivät selvästi myöhemmäksi.

Eipä tuosta sen kummempaa taida irrota. Ajetaan ja katsotaan.

Kesäksi pitää vielä hankkia pykälää isompi ovaali, että pääsee vertaamaan.

Hanski
23.10.2025, 20.41
Tilasin toissakeväänä vahingossa ovaalin rattaan, pyöreän sijaan, täpäriin. Toisissa samanlaisissa kammissa oli saman kokoinen pyöreä ratas, joten oli helppo tehdä vertailua. Enskapyörässä en huomannut mitään eroa, kun alla on varsin pitävä takarengas ja pidon menetys on aina oma moka.
Enemmän XC henkisessä pyörässä käytin pidoltaan paljon kriittisempiä renkaita ja niiden kanssa eron kyllä huomasi. Samaa mäkeä kun polki ties monettako kymmenettä kertaa ylös niin välillä pienet takarenkaan lipsahdukset jäivät alkuun kokonaan pois. Sitten niitä alkoi tulla ja vaihdoin pyöreään - ajotyyliä joutui muuttamaan, jotta pääsi ylös. Ajotyyli muuttui siis mielestäni vähemmän tarkaksi, kun sitenkin pääsi ylös. Paluu ovaaliin ja taas helpottui.
Kun vaihdoin tuohon enemmän XC henkiseen enskarenkaat alle, en em. tutussa mäessä huomannut enää mitään eroa.
Enskapyörään en aio ovaalia laittaa, sen verran naftisti ketjuohjuri rattaan päälle kammet pystysuunnassa yltää, ettei luotto siihen riitä / pitää olla hissimäessäkin luotettava...

nure
23.10.2025, 21.37
Itse muutamia vuosia ovaaleilla ajanut ja en sen kummemmin eroa tuntenut.

kh74
26.10.2025, 11.49
Tämä on trigonometriaa.

Jos ovaaliratas on iso, vaihtelu on suurempaa kuin jos ovaaliratas olisi pieni.

Meinasin ensin vastata että vastaus on täyttä potaskaa mutta luin pari kertaa uudelleen ja tulin johtopäätökseen että tämä homma on ymmärretty ja ajateltu täysin oikein mutta siinä on pari harhaanjohtavaa sanamuotoa ja mielestäni tärkeintä yksityiskohtaa ei mainita, vaikka se kaavoista luettavissa onkin.

On totta että ovaalirattaan koko vaikuttaa mainitulla tavalla, mutta yhtä tärkeää tai tärkeämpää on sen eksentrisyys. Toki se on myytävien rattaiden kohdalla lähes sama kaikilla, ja asia varmaan muutenkin itsestään selvää.

Tärkein asia kuitenkin mielestäni on että ketjunkireyden muutos minimoituu ja muuttuu käytännössä merkityksettömäksi kun ketjun ylä- ja alapuoli ovat silmämääräisesti yhdensuuntaiset. Näin ollen:

Sinkulan tapauksessa:

Mikäli käytetään saman kokoista ratasta edessä ja takana, ei tarvita ketjunkiristintä jos kireyden saa säädettyä portaattomasti vaakasuoralla dropoutilla. Homman voi saada toimimaan vaikka muutama piikki eroa olisikin.

Koska em. välitys ei usein ole kelvollinen tarvitaan ketjunkiristintä mutta sen ei tarvi ”kiristää” ketjua lainkaan. Tärkeintä on että se ohjaa ketjun alapuolen oikeaan suuntaan eli yhdensuuntaiseksi yläpuolen kanssa. Silloin siinä ei tarvi olla jousta vaan se voi möllöttää kiinteänä paikallaan.

Takavaihtajallisen pyörän tapauksessa:

Homma riippuu paitsi rattaiden koosta, myös takavaihtajan geometriasta ja säädöistä. Jälleen vaihtelu on käytännössä merkityksetöntä kun ketjun ylä- ja alapuoli ovat likimain yhdensuuntaiset.

Nykivän vaihtajan ja vaimentimen aiheuttamista tehohäviöistä huolissaan olevien kisakuskien kannalta onnellinen yhteensattuma on että ainakin maastopyöräilyssä tämä alue osuu about niille vaihteille millä reippaasti etenevässä suomimaastoajossa mennään. Vaihtajan nykiminen alkaa olla selvästi havaittavissa vasta isoimmilla takarattailla. Muutenkin se nykiminen kyllä johtuu yleisestä ryskäämisestä ja ovaalirattaan pieni ja hento veto ei isossa kuvassa merkitse mitään.

Sama pitää paikkansa maantiepyöräilyn junnuvälityksistä 1x ovaalirattaalla (tyttären ovaali 36 x 11 välitys). Minkäänlaista nykimistä ei pysty silmällä havaitsemaan yleensä käytössä olevilla välityksillä. Ainoastaan isoimmilla takarattailla hieman nypyttää.

Sivustakatsoja
02.11.2025, 08.47
^mun sinkulassa välityksillä 40x17 tai 42x17 on melkeinpä harkittava jotakin kiristintä.