PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörä retkeilyyn



Grand
19.10.2022, 21.32
Mikähän pyörä sopisi retkipyöräksi ns.maastopyöräreiteille. Etuhaarukassa saisi olla jousto ja retkivarusteitakin pitäisi saada kyytiin ( tarakka, teltta jne. ) Nykyinen Trekin Gravel olisi muuten hyvä, mutta edessä ei ole joustoa, voi täräyttää liikaa pitkällä matkalla. Hintaluokka saisi olla 1000-2000€
En ihan ole vielä hurahtanut bikebackinmoodiin, joten perinteisillä sivulaukuilla olisi tarkoitus mennä. Onko tuhoon tuomittu ajatus.

Hokku
19.10.2022, 21.57
Eiköhän suurin osa jäykkäperäisistä maastooyöristä käy. Ostin itse käytettynä Spessun Chiselin ja sillä olisi tarkoitus lähteä marraskuussa Espanjaan retkeilemään lyhennettyä Altravesur reittiä.

Pyörään mulla on Tailfinin tarakka, joka ei tarvitse kiinnikkeitä. Sivuille Tailfinin 10l pussukat, tarakan päälle teltta kuivapussissa ja ohjaustankoon Ortliebien handlebar bag QR. Pussukat tuli tänään joten en ole testannut.

Olen gravelin kanssa ajellut sivulaukuilla ja kyllähän ne vähän esim. Tubuksen tarakan kanssa hakkaa huonommassa maastossa, joten en välttämättä itse lähtis niillä. Siinäkin tosin tuo Tailfin parempi, että sivulaukut ei pääse heilumaan kovin helposti.

Eli tsekkaa Tailfin, niin voit valita pyörän muilla perusteilla kuin sillä että onko kiinnikkeet. Kallishan se on, mutta on kiva myös työmatkoilla kun saa irti alle 10s ja kiinni 15s.

nure
20.10.2022, 09.55
Riippunee paljon kuormauksesta mutta itsellä ainakin huonoja kokemuksia jos suurinosa lastataan taakse, keulasta tulee epämiellyttävän kevyt .

uljaa
21.10.2022, 10.52
Mikä tahansa hintaluokkaan sopiva muuten polkuajoon hyvä täpäri ja sen kaveriksi Topeak tetrarack M1 etutarakka.

Kuten jo edellä sanottiin, takakuormaus tekee maastoajosta tympeää, kun pyörä keulii, eikä mäen nousemisesta tule mitään.
Jos haluaa enemmän lastia, eikä bikebackin peräporkkana kelpaa taakse, laittaa Topeak tetrarack M2 tatakarakan kaveriksi.

Jousitus edessä ja takana jouhevoittaa menoa myös retkimoodissa.

Itsellä Radon slide 130 29er. Enimmäkseen sillä ajelee ihan muuta maastoajoa poluilla ja parkissakin, mutta reissussakin olen käynynnä. Yksin reissatessa bikebackin kamoilla ilman tarakkaa, mutta lasten kanssa joutuu ottamaan isomman majoitteen ja osan lasten kamoista sekä enemmän evästä, niin on ollut tuo Topeakin etutarakka ja siinä sivulaukut sekä tarakan päällä teltta.
Niissä maastoissa ja niillä nopeuksilla, mitä alle 10v muksujen kanssa ajetaan, ei ainakaan ole mitään heilumisongelmia ollut. Laukkuina carradice super c front panniers.

nure
21.10.2022, 11.16
^Vanhanliiton kuskina sitä mieltä että retkiajossa jousitus syö energiaa mutta se on vain oma näkemys. Joskus tuollaisen reilun satasen mökkireissun täpärillä ajanut pikkurepulla ja satulaan kiinnitetylla telineellä ja auringonpaisteesta huolimatta ei ollut kovin kivaa.

JackOja
21.10.2022, 11.18
^Vanhanliiton kuskina sitä mieltä että retkiajossa jousitus syö energiaa mutta se on vain oma näkemys. Joskus tuollaisen reilun satasen mökkireissun täpärillä ajanut pikkurepulla ja satulaan kiinnitetylla telineellä ja auringonpaisteesta huolimatta ei ollut kovin kivaa.

Noh, kysyjä kuitenkin puhui retkeilystä maastopyöräreiteillä eikä teillä. Jousitus on ollut ihan kelpo lisä vaikka Kaldoaivissa tai Pöyriksellä.

uljaa
21.10.2022, 12.57
Aika vähän nykypyörissä polkemisesta notkuu. Ja jos siltä tuntuu niin on iskareita, missä onnpikasäätö, jopa lukitus.
Enemmän se polulla mielestäni säästää energiaa ja alaselkää, että takapääkin joustaa.

Lähetetty minun SM-A525F laitteesta Tapatalkilla

hitlike
21.10.2022, 14.22
Semikallis tuo Tailfin räkki, liki 300€ alumiinisena. Ihan fiksun oloinen kyllä ei siinä.

Esuli
21.10.2022, 17.27
https://www.xxl.fi/white-8fat-lite-1x10-20-unisex-fatbike-musta/p/1178086_1_style?page=1
Tämäkin olisi yksi vaihtoehto jos lapset määrää vauhdin.
Voisi retkuajoon laittaa 4 tuuman renkaat.
Välityksiä riittää ja runkolaukun saa hyvin.
Eteen joku halpa täräkkä ja taakse, esim motonetin blacburn.
Itse en syty satojen eurojen telinkeihin.
Ajelin parillakin xxl läskillä retkiä kunnes siirryin 27+ pyöriin.
Edessä ja takana pienet Bilteman laukut tai sitten ortliebit varsinkin talvella.
Ohjaustanko rullan voi tehdä Bilteman leikkuulaudasta, on parempi kuin Ortlieb.
100m renkuli joustaa aivan saman kuin ponppukeppi.
Hyvät joustot sitten erikseen.

Pyhä Risti
21.10.2022, 17.46
Konstit on monet sanoi kissa kun mummolla pöytää pyyhki...
Pääasia on että lähtee, eikä jää kotia hifistelemään.

Mutta joo, jos ei halua huoltaa/huollattaa iskareita tulevaisuudessa, niin sitten vaan muhkeampaa rengasta jousituksen korvaajaksi.
Läskipyörä tai 2,6 - 3,0 tuuman renkailla oleva +-pyörä toimii mainiosti maastoretkiajossa.
Pitkälle/isolle kaverille jo hiukan paitsioon joutunut 29+ formaatti jopa erittäin hyvin sekalaisessa retkiajossa.
Sivulaukut toimii hyvin kun satsaa laatuun, mutta jos pitää kuljettaa paljon varustetta niin runkolaukku on ehdoton ainakin isossa runkokoossa.

Bikepacking.com sivuilta löytää tietoa eri konsepteista maastoretkille.
Välillä on kiva rauhoittua kahvikupposen äärellä ja katsella Halttusen Jaskan Fillaripäiväkirjan videoita, sieltä saa kotimaisia vinkkejä.

Istumatyöläinen
21.10.2022, 18.00
Tästäpä poimimaan ideoita omaan projektiin:

https://bikepacking.com/bikes/2022-silk-road-mountain-race-rigs/

JohnnyBuzz
21.10.2022, 19.46
Mulla on tulossa Trekin Full Stache 8 XL-koossa myyntiin parin viikon-kuukauden sisällä. Hinta tulee osumaan tuohon haarukkaan. Sitä on suositeltu myös otsikon käyttöön sopivaksi. Täysjousto (130 mm molemmissa päissä) 3” plussarenkailla ja siihen löytyy sopivia kuormatelineitäkin.

Grand
22.10.2022, 10.31
Mulla on tulossa Trekin Full Stache 8 XL-koossa myyntiin parin viikon-kuukauden sisällä. Hinta tulee osumaan tuohon haarukkaan. Sitä on suositeltu myös otsikon käyttöön sopivaksi. Täysjousto (130 mm molemmissa päissä) 3” plussarenkailla ja siihen löytyy sopivia kuormatelineitäkin.

Mitenköhän nämä kokoluokitukset menevät näissä pyörissä. Olen 182cm inseam 85cm

Grand
22.10.2022, 10.32
Ja kiitokset kaikille asiallisista vastauksista. Eiköhän se pyörä kesään mennessä löydy.

JohnnyBuzz
22.10.2022, 11.29
Mitenköhän nämä kokoluokitukset menevät näissä pyörissä. Olen 182cm inseam 85cm

Sitten toi XL taitaa olla vähän iso. Siinä suositeltu pituus 186-196 cm ja inseam 87-92 cm.

Hokku
22.10.2022, 13.25
Tästäpä poimimaan ideoita omaan projektiin:

https://bikepacking.com/bikes/2022-silk-road-mountain-race-rigs/

Tuolla SMR:ssä oli useamnalla Tailfin, joten en sitä nyt maastokäyyössä lähtisi tyrmäämään. Ei toki varsinaisia sivulaukkuja juurikaan.

Ostin itse tuon Tailfinin että saa työmatkoilla läppärin kuljetettua. Kalliimmaksi olisi tullut uuden pyörän osto. Hyvänä puolena tuossa on modulaarinen taka-akseli, joka toimii lähes minkä taka-akselisen pyörän kanssa. Nopea homma vaihtaa akseli gravelista maastopyörään. Tailfin on kallis, mutta kyllä rahalleen saa myös vastinetta.

Grand
22.10.2022, 15.08
Tuolla SMR:ssä oli useamnalla Tailfin, joten en sitä nyt maastokäyyössä lähtisi tyrmäämään. Ei toki varsinaisia sivulaukkuja juurikaan.

Ostin itse tuon Tailfinin että saa työmatkoilla läppärin kuljetettua. Kalliimmaksi olisi tullut uuden pyörän osto. Hyvänä puolena tuossa on modulaarinen taka-akseli, joka toimii lähes minkä taka-akselisen pyörän kanssa. Nopea homma vaihtaa akseli gravelista maastopyörään. Tailfin on kallis, mutta kyllä rahalleen saa myös vastinetta.

On kyllä hienoja virityksiä.

Grand
11.11.2022, 19.52
Mitäs raati on mieltä näistä kahdesta? Molempiin saa tavaratelineen.

Orbea Onna
https://www.bikeplanet.fi/orbea-onna-40-29-22 (https://www.bikeplanet.fi/orbea-onna-40-29-22)

Focus
https://larunpyora.com/tuote/2022-focus-whistler-3-7-29-red/

Sitten olisi vielä KonaKahuna

hcf
12.11.2022, 20.50
Kyllähän se läski on paras retkipyörä ku maastoon mennään. Sillä on niin rentoa ajella.
Tässä vain esimerkki https://foxcomp.fi/surly-ice-cream-truck-safety-mask-blue Varmasti etsivä löytää alle 2k
On kiinnikkeitä telineille

Grand
12.11.2022, 22.43
Joo, pitää alkaa tutkia myös niitä.

nure
12.11.2022, 23.18
Jos retkeilee niin unohda nuo luokattomat pomppukepit, metsään voi kyllä mennä ilman moisiakin. Läski varmaan hyvä jos rämmit jossain suossa tai hangessa mutta yleisajossa aika paska, jos haluaa renkaista joustoa niin joku plussa 3" renkailla parempi vaihtoehto yleispyöränä.

jame1967
13.11.2022, 16.57
Läski ollut alla vasta elokuusta , ei mikään paska . Tosi hyvä poluille maastoon , kestopäällyste ja pahimmat juurakot kannattaa välttää .

Kepsu
13.11.2022, 17.47
^^Kuinkas paljon sulla Nure on niinkuin esim. kilsoja ajettuna läskillä, kun noin voimakkaasti pystyt tuomitsemaan?

nure
13.11.2022, 18.18
^Sen verran että tosi inhoittava ajettava asvaltilla ja kyse siis omasta mausta. Ja en tuominnut, enkä edes voimakkaasti.

Kepsu
13.11.2022, 18.41
mutta yleisajossa aika paska
Mitäs tämä sitten tarkoittaa?

nure
13.11.2022, 19.54
^Lue edellinen vastaus, jos kuitenkin suurin osa tasaisella ajoa...

Grand
13.11.2022, 20.10
Tarkoitus olisi siis ajella ns. vaellusreiteillä, jotka eivät ole välttämättä suunniteltu fillarointiin, mutta niillä saa pyörällä kulkea. Esim. Lapissa on tällaisia reittejä. Jotkut ovat hyväkuntoisia hiekkateitä/polkuja mutta sitten on juurakkoista ja kivikkoistakin maastoa. Sen takia ajattelin, että se etujousto olis hyvä juttu. Mutta voi olla, että onnistuu hieman paksummilla renkailla. Minulla on toinen pyörä, jossa on 60-622 renkaat. Siinä on myös tavarateline ja sillä ajelen yleensä työmatkat talven huonoilla keleillä.

nure
13.11.2022, 21.04
Jos ajat pelkillä poluilla niin sitten jopa läskikin käy mutta mieti kuinka suuri osuus ajosta esim. asvaltilla tai vastaavalla. Jollain 3" renkailla tulee hyvin toimeen ja kuitenkin saa hieman joustoakin.

Kepsu
13.11.2022, 21.19
Tuolla pyörämatkailu osiossa on tokalla sivulla sellainen Läskillä läpi Suomen topic joka kannattaa lukaista läpi. Ei nuo Nuren ihan kaikki jutut ole tätä päivää. Kyllä hcf tuolla aiemmin oli ihan oikeassa, läskipyörä on ehdottoman paras juuri tarkoittamaasi käyttöön. Jos tulee pidempi asfaltti- tai muuten kovempi pintainen tie siirtymä niin hiukan lisää painetta ja kulkee kevyesti. Ja siis tubeless on läskissä ehdoton edellytys mukavuuteen sekä hyvään rullaavuuteen.
Älä Nure pahastu mutta aivan kaikkeen ei kannata antaa "neuvoja".

nure
13.11.2022, 23.09
^En kaikkeen, heitän vaan vaihtoehtoja mitä sä et tee. Älä sinäkään pahastu, et itsekään mikään guru ole.

Teemu H
13.11.2022, 23.34
Läskipyörään rakentelin 29-plussakiekot, ja kyllähän siitä kaikin puolin paljon parempi pyörä tuli. Tuntuu kuin ajaisi pyörällä, eikä ilmatyynyaluksella.

Tämäkin on toki vain oma mielipiteeni, sitä kun näillä foorumeilla on vissiin tarkoitus ilmaista :o

nure
14.11.2022, 08.51
^Juuri tuota ajan takaa, myös oma mielipide.

F. Kotlerburg
14.11.2022, 09.52
Niin no riippuu millä perustein paljon parempi pyörä. Täysjäykkäläski 29+ kiekoin on varsin tyly peli ajaa maastossa, jos ei ole ihan sileää neulaspolkua. 3" renkaan jousto on kuitenkin varsin rajattu. Kyllähän se etenee, mutta joutuu siinä töitä tekemään. Siinä mielessä retkeilyyn läski läskirenkailla on leppoisampi ajaa.

nure
14.11.2022, 10.28
^Mitenhän homma ennen toimi kun renkaat oli maksimissaan 1.9"? Ja täytyykö kaiken olla niin helppoa ja leppoisaa, itsestä mukavaa kun joskus täytyy työtäkin tehdä jonkin eteen. Toisaaltaan itse en pidä täysjäykkää normi maastopyörääkään 2.2" renkailla kovin "tylynä" tuollaisessa peruspolkuajossa ja tuskin retkiajossa mihinkään umpiryteikköön tai kivikkoon lähtisin...

F. Kotlerburg
14.11.2022, 10.31
Elä sinä 1990-lukua jos haluat.

nure
14.11.2022, 11.24
^Ei sekään aina ole huono vaihtoehto...

Antsa41
14.11.2022, 15.02
Itse pidän perus läskipyörää maastokelpoisempana kuin tuollaisia edellisellä sivulla linkattuja alle tonnin etujousitettuja 29"-perusmaastureita. Itselläni on kokemusta maastopyöräretkeilystä sekä sellaisella perus tonnin läskillä että täysjäykällä 27,5+ maasturilla. Jälkimmäisestä tykkään enemmän silloin, kun alustana on helpot neulaspolut ja soratiet. Kivikkoisempaan ja juurakkoisempaan maastoon valitsisin läskin. Itse olen kokenut, että siinä vaiheessa, kun läskipyörään alkaa kaipaamaan jousitusta, aletaan olla jo sen verran haastavassa maastossa, ettei kuormattuna pyöräily useinkaan ole kovinkaan mielekästä millään kalustolla. Jossakin Lapin tunturimaisemissa sellaiselle pyörälle löytyisi varmaan itsellänikin käyttöä, mutta eteläisemmässä Suomessa ainakin omasta mielestäni parhaat maastopyöräretkikohteet koostuvat lähinnä tekniseltä haastavuudeltaan helpohkoista harjuista, kuivista kangasmetsistä ja sorateistä. Täysjäykällä 27,5+ maasturilla on tullut ajeltua myös melko puhdasta asfalttiretkeilyä ja kyllä se siinäkin jotenkuten asiansa ajaa - toki gravel-pyörä on tuollaisilla retkillä jonkin verran mukavampi.

Mielestäni hyvä painopiste on pyörän hallittavuuden näkökulmasta maastossa retkeillessä selvästi tärkeämpää kuin maantiellä. Jäykällä etuhaarukalla on tässä mielessä selkeä etunsa varsinkin, jos lastia on enemmän. Tankolaukut sopivat toki etujousitettuihinkin pyöriin ja mitä kevyempänä lastin pystyy pitämään, sen haastavammista reiteistä on mahdollista nauttia.

Padex
14.11.2022, 15.25
^ Jep, mulla on 4.8 ja 4- tuuman rengastuksella pari läskipyörää ja se 4.8 on kivempi ajaa kaikinpuolin. Leppoisaa.

Toisaalta 29 -jäykkäperä olisi myös kiva, jos haluaa vauhdikkaammin edetä hiekkateitä ym. Heitän lisänä vielä soppaan Trekin 920:n, pitemmällä matkalla kippurasarvinen on armollisempi ranteille. Trekejä näkyi Ruotsin Lapissa pari vuotta sitten useita telttailijoilla. Olis varmaan kiva ajella teltta mukana..

Grand
14.11.2022, 18.14
Tässäpä riittääkin nyt pohdittavaa. Hienoja näkökulmia, arvostan.
Tutkailen nyt noita läskipyöriä ja tuo Trek alkoi myös kiinnostaa.

petev
14.11.2022, 20.02
Tähän iskis aika hyvin Surly krampus, mun mielestä. 29+ kumit ja kiinnityspaikkoja kaikkeen tarpeeseen, menee mukavasti maastossakin.

Malamuutti
14.11.2022, 20.24
Tässäpä riittääkin nyt pohdittavaa. Hienoja näkökulmia, arvostan.
Tutkailen nyt noita läskipyöriä ja tuo Trek alkoi myös kiinnostaa.

Jos kippurasarvinen kiinnostaa, niin tuon Trekin lisäksi Konan eri Sutra-inkarnaatiot ovat varsin maastopyörämäisiä, ja taitavat järkejään syödä hiukan suurempaa rengasta kuin Trek 920.

Antsa41
14.11.2022, 20.37
Grand mainitsi aiemmin ajavansa talvella 60-622 -rengastuksella varustetulla pyörällä työmatkat. Mikä pyörä on kyseessä ja mikä siitä tekee sopimattoman maastopyöräreiteillä retkeilyyn? Tietämättä tarkemmin kyseisestä pyörästä, voisin joka tapauksessa veikata että esim. tuo Trek 920 tuskin tarjoaa yhtään enempää maasto-ominaisuuksia.

Surly Krampus tarjoaa kieltämättä asiallisen paketin maastoretkeilyyn ja tuota saa mieltymyksensä mukaan sekä etujousituksella että ilman. Hinta tosin menee hieman yli kahden tonnin.

Grand
14.11.2022, 21.12
Pyörä on Nishiki Backroads. Ja nyt kun tätä keskustelua on seurannut, saattaa olla, että se soveltuu varsin hyvin tulevaan retkeen. Tosin siinä ei ole sitä keulajoustoa, mutta mahtaakohan sitä edes tarvita.
Siirtymiä kovalla alustalla tullee eteen jonkin verran.

Leewi
14.11.2022, 21.45
Pyörä on Nishiki Backroads. Ja nyt kun tätä keskustelua on seurannut, saattaa olla, että se soveltuu varsin hyvin tulevaan retkeen. Tosin siinä ei ole sitä keulajoustoa, mutta mahtaakohan sitä edes tarvita.
Siirtymiä kovalla alustalla tullee eteen jonkin verran.

Nyt ollaan forumpyöräilyn ytimessä. Aivan käypänen peli löytyy jo, ei muuta kuin matkaan.

Antsa41
14.11.2022, 21.56
Pyörä on Nishiki Backroads. Ja nyt kun tätä keskustelua on seurannut, saattaa olla, että se soveltuu varsin hyvin tulevaan retkeen. Tosin siinä ei ole sitä keulajoustoa, mutta mahtaakohan sitä edes tarvita.
Siirtymiä kovalla alustalla tullee eteen jonkin verran.

Tuo vaikuttaa pyörältä, jolla on kuormattuna mukava ajaa sekä asfalttia, soratietä että helppoja polkuja. Kovin haastavaan maastoon, esim. Kaldoaivin mönkijäurille en tuollaisella kuitenkaan lähtisi. Ehdottomasti suosittelen tuolla kokeilemaan retkeilyä ensin ja jos lopulta toteat tuon tarkoitukseen sopimattomaksi, siirtäisin siinä tapauksessa katseeni läskipyöriin ja jousitettuihin 27,5+/29+ maastureihin.

Joka tapauksessa suosittelen hankkimaan eteen sen verran laukkukapasiteettia, että pyörän painopistettä saa siirrettyä keskemmälle pyörää. Esim. laadukas tankolaukku tuskin menee hukkaan, vaikka myöhemmin päätyisitkin ostamaan järeämmän maastopyörän.

nure
14.11.2022, 23.32
^ Tasapainoinen kuormaus on tärkeää, paljon kyllä riippuu tavaran määrästä mitä aikomus kuljettaa mukana. Nuorena hölmönä liikaa tavaraa ja suurin osa takalaukuissa ja ei ollut mukavaa. Vanhana hölmönä menee minimivarustuksella, ihanne olisi luottokorttimatkailu jolloin mikään ylimääräinen ei rajoittaisi ajamisen iloa.

Santtu75
15.11.2022, 00.16
Tiedän että nure ainakin ”toivottaa” kysymykseni toiselle palstalle, kun kuvaan ilmestyy sähköavusteinen pyörä.
Mutta kysytään nyt täältä puolen, kun aiheeseen vihkiytyneitä tuntuu täältä löytyvän enemmän.

Itselläni kun löytyy useampikin pyörä (ja yksi projekti taas työn alla), niin ehdotuksia miten kuvan pyörästä (unohtaa että siinä on sähköä kiinni jos helpottaa vastaamista) saisi hieman retkeily/maastoretkeily ystävällisemmän, eli lähinnä jotain sivulaukkua yms. varmaan voisi sopivilla kiinnityksillä miettiä, mutta mitä sopivia vaihtoehtoja kuvan pyörään voisi olla? Lähinnä saisi parin-kolmen päivän reissulla tarvittavat kamat mahtumaan ilman ison repun mukana pitämistä (siis yöpymisvälineistöä ei tarvitsisi, kun mukavuuden haluisena yöpymiset neljän Seinen sisällä maksullisissa paikoissa).

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221114/584825e0293ee0a0e28445494a2d1e6d.png


Sent from my iPhone using Tapatalk

Grand
15.11.2022, 07.27
Noniin,
Nishikillä siis mennään. Säästyypähän rahaa varusteisiin. Pakkaaminen onkin sitten oma juttunsa. Kiitos Vinkeistä.

nure
15.11.2022, 09.19
Santtu, iso satulalaukku, about 14litraa, laukku tankoon ja joku alle kymmenen litran (juoma)reppu selkään. Kesäkeleillä ainkin sen kolme päivää pärjää.

Antsa41
15.11.2022, 12.42
Itselläni kun löytyy useampikin pyörä (ja yksi projekti taas työn alla), niin ehdotuksia miten kuvan pyörästä (unohtaa että siinä on sähköä kiinni jos helpottaa vastaamista) saisi hieman retkeily/maastoretkeily ystävällisemmän, eli lähinnä jotain sivulaukkua yms. varmaan voisi sopivilla kiinnityksillä miettiä, mutta mitä sopivia vaihtoehtoja kuvan pyörään voisi olla? Lähinnä saisi parin-kolmen päivän reissulla tarvittavat kamat mahtumaan ilman ison repun mukana pitämistä (siis yöpymisvälineistöä ei tarvitsisi, kun mukavuuden haluisena yöpymiset neljän Seinen sisällä maksullisissa paikoissa).

Jos tarkoitus on ajaa maastossa, hylkäisin tuon pyörän kanssa tarakkalaukkuvaihtoehdot suosiolla ja lähtisin rakentamaan settiä satulalaukku+tankolaukku -yhdistelmästä, jolloin saat paremmin käsiteltävän pyörän samaan hintaan. Tuollaisessa pyörässä noin vähäisellä kuormatarpeella tarakka ei oikein tarjoa mitään etuja satulalaukkuun ja tankolaukkuun verrattuna.

Sopivien tanko- ja satulalaukkujen valinta riippuu siitä, paljonko tavaraa pitää saada kyytiin, kuinka helposti niiden on oltava saatavilla ja paljonko laukkuihin on valmis laittamaan rahaa. Litroissa mitaten puhutaan lähtökohtaisesti 15-30 litran kapasiteetista eikä useimmilla ole mitään ongelmia pakata kaikkea 25 litraan. Kapasiteettitarvetta voi haarukoida esim. repun avulla, jos tietää sen kapasiteetin.

Tankolaukkuja on karkeasti kahdenlaisia: rullattavia pötköjä ja päältä avattavia. Päältä avattavia on helpompi käyttää pysähtyessä, mutta niihin mahtuu vähemmän kamaa. Osassa laukuista on valmius kasata tavaroita myös laukun päälle. Esim. sandaalit ja sadetakki on ihan kätevä kuskata tuolla tavalla.

Valmistajista esim. Ortlieb tarjoaa laadukkaamman pään laukkuja, joita on saatavilla isoimmista suomalaiskaupungeista. Hieman edullisempi valikoima on esim. Alpkitilla ja jos oikein pienellä budjetilla haluaa mennä, voi laukkuina käyttää halpoja kuivasäkkejä, jotka sitoo remmeillä tankoon ja satulan taakse.

Selkään en laittaisi mitään ellei tykkää retkeillä selkä märkänä. Mieluummin kaikki pyörään kiinni. Koska pyörässä ei ole tilaa tavalliselle juomapullotelineelle, suosittelen sitä varten pönttöpussia (Stem bag), joka kiinnittyy tankoon kuskin puolelle. Esim: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/738202/Birzman-Packman-Travel-Bottle-Pack-pullopussi

Santtu75
15.11.2022, 14.29
Jos tarkoitus on ajaa maastossa, hylkäisin tuon pyörän kanssa tarakkalaukkuvaihtoehdot suosiolla ja lähtisin rakentamaan settiä satulalaukku+tankolaukku -yhdistelmästä, jolloin saat paremmin käsiteltävän pyörän samaan hintaan. Tuollaisessa pyörässä noin vähäisellä kuormatarpeella tarakka ei oikein tarjoa mitään etuja satulalaukkuun ja tankolaukkuun verrattuna.

Sopivien tanko- ja satulalaukkujen valinta riippuu siitä, paljonko tavaraa pitää saada kyytiin, kuinka helposti niiden on oltava saatavilla ja paljonko laukkuihin on valmis laittamaan rahaa. Litroissa mitaten puhutaan lähtökohtaisesti 15-30 litran kapasiteetista eikä useimmilla ole mitään ongelmia pakata kaikkea 25 litraan. Kapasiteettitarvetta voi haarukoida esim. repun avulla, jos tietää sen kapasiteetin.

Tankolaukkuja on karkeasti kahdenlaisia: rullattavia pötköjä ja päältä avattavia. Päältä avattavia on helpompi käyttää pysähtyessä, mutta niihin mahtuu vähemmän kamaa. Osassa laukuista on valmius kasata tavaroita myös laukun päälle. Esim. sandaalit ja sadetakki on ihan kätevä kuskata tuolla tavalla.

Valmistajista esim. Ortlieb tarjoaa laadukkaamman pään laukkuja, joita on saatavilla isoimmista suomalaiskaupungeista. Hieman edullisempi valikoima on esim. Alpkitilla ja jos oikein pienellä budjetilla haluaa mennä, voi laukkuina käyttää halpoja kuivasäkkejä, jotka sitoo remmeillä tankoon ja satulan taakse.

Selkään en laittaisi mitään ellei tykkää retkeillä selkä märkänä. Mieluummin kaikki pyörään kiinni. Koska pyörässä ei ole tilaa tavalliselle juomapullotelineelle, suosittelen sitä varten pönttöpussia (Stem bag), joka kiinnittyy tankoon kuskin puolelle. Esim: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/738202/Birzman-Packman-Travel-Bottle-Pack-pullopussi


Kuulostaa kyllä järkevältä. Pitänee alkaa kiinnittää huomio sopiviin satula+tankolaukkuihin (esim. jos Black Friday tarjouksista löytyisi sopivat...) ja unohtaa nuo tarakat/sivulaukut suosialla, ja noissa satula+tankolaukuissa se hyvä puoli että käsittääkseni nopeat kiinnittää ja ottaa pois kun niitä tarvitsee/ei tarvitse.
Kesällä tuli ajettua pyörällä kahdet ensimmiset yönyli reissuni (saariston rengastie asfaltilla ja toinen aavistuksen maastomaisempi reitti itäsuomen suunnalla), mutta molemmissa majoitukset "mökkimajoituksena" johon tuskin tulee muutosta, eli mitään ulko-yöpymistarpeistoa ei tarvitse mukana saada kuljetettua. Mutta vaihtovaatetta, sadeasua, eväitä, juotavaa sekä pyörän laturi yms. pitäisi tietysti saada mukana kulkemaan. Menneen kesän reissuilla tavarat kulki selässä 20Litran Evoc:n pyörärepussa, mutta ei tuo tietysti mikään optimi ollut kuljetuksen kannalta (isompikin 30Litran Evoc:n reppu löytyy, mutta koepakkasin sen täyteen ja totesin että alkaa olemaan jo hieman epämukava jos pidempään joutuisi se selässä ajamaan). Kyvyt juomareppu kyllä myös löytyy ja se voisi tietysti olla vielä ajossa mukana.

nure
15.11.2022, 18.48
https://www.ospreyeurope.com/shop/fi_en/katari-1-5-2021 selässä ja https://www.veloshop.fi/products/restrap-saddle-holster-dry-bag-satulalaukku tuollainen satulassa, tarjouksessakin vielä, kaksi pullotelinettä ja rakko repussa tarvittaessa. Kahden päivän lenkit menneet minimivarustuksella ihan mainiosti. Reppu ei pahemmin hiosta ja kuormaus ei pahemmin vaikuta ajo-ominaisuuksiin. Mutta jokainen tavallaan...

Teemu
15.11.2022, 22.17
Itsehän en retkeile, mutta reppu selässä on tullut ajettua ihan liikaa työmatkaa. Kyllä hiostaa ja varsinkin isompana ja pakattuna (>25l) alkaa varmasti pidempänä päivänä painaa ja haittaa myös liikkumista pyörän päällä (maastopyöräretkeilystä kun oli kyse). Itse panostaisin edellä mainittuihin satula- sekä tankolaukkuun ja jos runko antaa myöden, niin myös täyskokoiseen runkolaukkuun. Jos ei vieläkään kuljetuskapasiteetti riitä, niin sitten vielä anythingcageilla/-cradleilla nyssykät keulaan.

Niinku tälleen
https://www.geosminacomponents.com/wp-content/uploads/2022/06/Old_bags_SNY03432-min-1536x864.jpg

nure
15.11.2022, 23.35
^Kokeile joskus tuollaista Ospreytä tai vastaavaa, eihän sitä edes huomaa selässä ja kun pysähtyy vaikka syömään saa kaiken tärkeän mukaan. En itsekään millään parikymmentä litraisella retkeilisi.

Antsa41
16.11.2022, 10.51
Ainoa reppu, mikä ei hiosta on sellainen, joka ei ole selässä lainkaan. Osaa hiki ei haittaa ja osa hikoilee vähemmän. Sopivan pienen juomarepun voi myös kuljettaa monien tankolaukkujen päällä esim. juomarakko sisässään, jos on valinnut laukkunsa sopivasti. Painopisteen kannalta se on kaukana optimaalisesti, ja paras paikka veden kuljettamiseen on mahdollisimman keskellä ja alhaalla. Kieltämättä selässä olevasta juomarepusta on selvää hyötyä tunkattavassa maastossa tai pakkaskelissä retkeillessä, mutta tuolla tavalla retkeileviä tältäkään palstalta tuskin kovin monia löytyy.

Tällä sivulla pakkaamisesta kyselleellä oli käytössään sähköinen jäykkäperä, jonka rungossa ei ole tilaa runkolaukulle tai pulloille eikä koko pyörässä ole yhtäkään valmista paikkaa juomapullotelineelle. Tällaisessa tapauksessa helppoja vaihtoehtoja juomarepulle on aika vähän ja nekin vaativat askartelua. Käytännössä vaihtoehdoiksi jää enää haarukka, rungon takaosa ja tanko eli painopisteen kannalta huonoimmat vaihtoehdot. Täällä esimerkkejä, miten niitä voisi hyödyntää: https://exploringwild.com/bikepacking-how-to-carry-water/

nure
16.11.2022, 11.25
Itse olen pientä hikoilua tavallaan pitänyt yleisenä ilmiönä pyöräilyssä, kai olen (taas) väärässä. Nuo pienet reput omasta mielestä hyvin hengittäviä ja ergonomisesti hyvin istuvia mutta tietenkin maku- ja tottumusasia.
Aika kaukaa haettua että jokin selässä kulkeva 1.5litran vesimäärä vaikuttaa painopisteeseen. Myönnän kyllä että aikoinaan nuorena tehty eka +500km retki oli jälkeen ajateltuna pelkkää tuskaa täyteen lastattujen, perinteiseen telineeseen kiinnitettynä korkealla ovevien takalaukkujen ansiosta, niiden lisäksi oli ainoastaan kevyt tankolaukku.
Tietenkin tuollainen edellä esitetty Bikepacking kuormauskaan ei aina toimi varsinkaan jos yöpyy muualla kuin hotellissa tms. Lähtökohtaisesti on myös suht suuri investointi hankkia kaikki mahdolliset pyörään kiinnitettävät laukut ja telineet varsinkin jos retkeily ei ole säännöllistä.
Mutta jokainen tyylillään, itse rajoittanut "retkeilyn" lähinnä yönyli reissuihin jolloin tulee toimeen hyvin pienellä tavaran määrällä kauniillla/lämpimällä säällä.

JackOja
16.11.2022, 12.26
...Tietenkin tuollainen edellä esitetty Bikepacking kuormauskaan ei aina toimi varsinkaan jos yöpyy muualla kuin hotellissa tms.

Kertoisitko tästä lisää, miten niin? Mainittu tapa toimii erinomaisesti kaikenmuotoisessa pyöräretkeilyssä.

nure
16.11.2022, 13.57
^ Jos ei panosta ultrakeveisiin telttoihin, makuupusseihin, alustoihin ja keittimiin niin taitaa tulla ahdasta esim. Teemun kuvan pyörässä. Tietenkin rahalla saa ja hevosella pääsee...

JackOja
16.11.2022, 14.04
^ Jos ei panosta ultrakeveisiin telttoihin, makuupusseihin, alustoihin ja keittimiin niin taitaa tulla ahdasta

Aina kannattaa panostaa keveyteen! :rolleyes: Kevyistä ja pienistä kamoista on iloa muutenkin kuin pyöräillessä. Painava roina painaa rinkassakin.


Tietenkin rahalla saa ja hevosella pääsee...


...Lähtökohtaisesti on myös suht suuri investointi hankkia kaikki ...

Kovasti tunnut olevan huolissaan kustannuksista. Ei kaikille ole tuollaisilla asioilla väliä. Mm. Wahlroosilla tai heillä ketkä haluavat panostaa.

Vivve
16.11.2022, 14.42
Ei nyt tartte olla mitään ultrakeyitä varusteita, riittää kun on kevyitä. Ne ei maksa sen enempää ku painavatkaan varusteet.

Santtu75
16.11.2022, 14.51
Ainoa reppu, mikä ei hiosta on sellainen, joka ei ole selässä lainkaan. Osaa hiki ei haittaa ja osa hikoilee vähemmän. Sopivan pienen juomarepun voi myös kuljettaa monien tankolaukkujen päällä esim. juomarakko sisässään, jos on valinnut laukkunsa sopivasti. Painopisteen kannalta se on kaukana optimaalisesti, ja paras paikka veden kuljettamiseen on mahdollisimman keskellä ja alhaalla. Kieltämättä selässä olevasta juomarepusta on selvää hyötyä tunkattavassa maastossa tai pakkaskelissä retkeillessä, mutta tuolla tavalla retkeileviä tältäkään palstalta tuskin kovin monia löytyy.

Tällä sivulla pakkaamisesta kyselleellä oli käytössään sähköinen jäykkäperä, jonka rungossa ei ole tilaa runkolaukulle tai pulloille eikä koko pyörässä ole yhtäkään valmista paikkaa juomapullotelineelle. Tällaisessa tapauksessa helppoja vaihtoehtoja juomarepulle on aika vähän ja nekin vaativat askartelua. Käytännössä vaihtoehdoiksi jää enää haarukka, rungon takaosa ja tanko eli painopisteen kannalta huonoimmat vaihtoehdot. Täällä esimerkkejä, miten niitä voisi hyödyntää: https://exploringwild.com/bikepacking-how-to-carry-water/

Juu, tuo kyseiseen pyörääni tuli rakenneltua tuo kaksiakkuinen Bosch:n DualBattery, system jossa tuon lisäakun kiinnitysteline kiinnittyi juurikin noihin rungon ainoisiin "juomapullo kiinnikkeisiin" ja samalla tuo lisäakku teki tuosta runkokolmiosta aika täyden ja siihen ei sitten juuri mitään muuta (no lukko ehkä yms.) mahdukkaan. Mutta sitten plussapuolella tuo kasvanut akkukapasiteetti (625Wh+500Wh=1125Wh) antaa mahdollisuuden pidempiinkin lenkkeihin ilman että avustuksen kantamaa pitää alkaa ihan kokoajan miettimään/laskemaan (ja pyörällä mahdollista ajaa vain yhdellakin akulla jos haluaa muutaman kilon tiputtaa pyörän painoa eikä tarvitse kaikkea akkukapasitettia).
Tuolla pyörällä tuli tosiaan pari "yli yön" reissu tehtyä menneenä kesänä ja ensikesälle varmasti niitä tulee lisää, niin voisi alkaa oikeasti hieman miettimään miten tavarat kulkee mukana, kun tosiaan 20L reppu oli se menneen kesän kuljetusmuoto, eikä se välttämättä ole se optimi.

Itselläni tuo pääasiallinen kiinnostus ollut (ja varmasti jatkossakin) tuolla maastoajon puolella ja siellä olen kyllä tuon pienen jumarepun kokenut erittäin hyväksi apuvälineeksi. 2L juomarakko on yleensä itselläni normi maastolenkille riittävä juomamäärä ja samalla repussa kulkee mukana avaimet, kännykkä, lompakko, mahdollinen varavirtalähde, ehkä jokunen työkalu ja varasisuri. Ja repussa se hyvä puoli että jos pysähtyy johonkin kahvilaan yms. tauolle, niin ei tarvitse miettiä mitä jostain satulalaukusta pitää otta sisälle mukaan ja mitä voi jäädä pyörään.
Samoin maastossa tuo juomarakko on kätevä kun yhdellä kädenliikkeellä nostaa letkunpään suuhun ja pystyy juomaan ajaessa, kun jumapullon kanssa pitäisi joko pysyhtyä taikka valita sopivat kohdet maastossa että voi helposti ajaa yhdellä kädellä. Eli itseni olen kyllä hyvin totuttanut itseni tuollaisen juomarakollisen repun käyttöön ja hyvin mahdollista että vaikka pyörää tulisi varusteltua tuon tavaroiden kuljetuskyvyn paarntamiseen, niin silti isompi reppu vain vaihtusi tuolaliseen pieneen juomarakolliseen reppuun.
Itselläni useampikin kappale, mutta tuon pienen Evoc:n 3CC olen havainnut itselleni sopivaksi "pikkurepuksi" jonka olemassaoloa ei selässä oikein edes huomaa.

https://data.evocsports.com/component/k2/cc-3l-race



https://img.aijaa.com/m/00820/15104527.jpg (https://aijaa.com/Rl2JC6)

Kepsu
16.11.2022, 17.11
^Vielä kun jätät ne akut ja moottorin pois niin lenkit voivat jatkua loputtomiin. Ihan vain vinkkinä.

Santtu75
16.11.2022, 18.40
^Vielä kun jätät ne akut ja moottorin pois niin lenkit voivat jatkua loputtomiin. Ihan vain vinkkinä.

Ehkä tämän aiheen voi pitää pois tästä ihan asiallisena pysyneenä keskustelusta, ja ainakin tuon oman pyöräni kohdalla (jos siihen joku vielä jotain ehdottaa) ihan vain unohtaa että siinä on sähköä mukana, ja pitää sitä ihan "normaalina"jäykkäperänä, missä on vain ahdas runkokolmio mihin ei saa mitään mahtumaan (kuten on tilanne vaikkapa isossa osassa tämän päivän täysjousto maastureita).

Kepsu
16.11.2022, 21.17
Alunperinhän kysymys kuului että maastopyörä retkeilyyn. Eikös näille moottoroiduille ole ihan oma osastonsa?

kaakku
16.11.2022, 21.56
Ei nyt tartte olla mitään ultrakeyitä varusteita, riittää kun on kevyitä. Ne ei maksa sen enempää ku painavatkaan varusteet.
Itseasiassa pieneen tilaan pakkautuminen on painoa tärkeämpi ominaisuus.

Santtu75
20.11.2022, 17.00
Alunperinhän kysymys kuului että maastopyörä retkeilyyn. Eikös näille moottoroiduille ole ihan oma osastonsa?

Kun puhe hieman kääntyi noihin varusteisiin mitä tuossa retkeilykäyttöön olevaan maastopyörään tulisi asentaa niin sillä onko pyörässä sähköä avustamassa ei juuri ole väliä (paitsi mahdollisesti tuon runkokolmion suhteen).

Nyt on tarjouksista 6L etulaukku hommattuna ja tuo isompi satulalaukku on seuraavana ostoslistalla ja nyt näistä BlackWeek terjouksista se oletuksellisesti tulee ostettua.
Ioslla osalla valmistajista näyttäisi olevan tajolla hieman pienempiä 10-12Litran ja sitten hieman suurempia 15-18Litran satulalaukkuja.
Riittääköhän tuollainen 10Litran laukku tuon 6Litran tankolaukun kanssa yön-yli reissuihin mihin ei varsinaista majoitustarpeistoa tarvitse ottaa mukaan (eli yöpyminen maksullisissa majoituksissa), vai kannattaako varmuuden vuoksi hankkia tuollainen isompi +15Litran laukku?
Hinta-eroahan ei isommalla ja pienemmällä laukulla saman valmistajan mallistossa yleensä kauhean paljoa ole. Kyse siis enemmän käytettävyydestä

nure
20.11.2022, 21.13
^ Itsellä Restrapin satulalaukku, muistaakseni 14litraa mutta koostuu kuivapussista ja laukkuosasta joten saa kyllä pienemmäksikin jos koko haittaa. Pienemmälläkin tietty pärjää jos ei tanssikenkiä tai vastaavia tarvi mukana kuljettaa.

jalkkis
21.11.2022, 10.05
Riittääköhän tuollainen 10Litran laukku tuon 6Litran tankolaukun kanssa yön-yli reissuihin mihin ei varsinaista majoitustarpeistoa tarvitse ottaa mukaan (eli yöpyminen maksullisissa majoituksissa), vai kannattaako varmuuden vuoksi hankkia tuollainen isompi +15Litran laukku?

Eikö tämä ole omista mieltymyksistä kiinni? Meneekö mahdollisimman vähällä (=pelkällä luottokortilla) ja vain hyvällä kelillä vai haluaako varautua kaikkeen?

Tee koepakkaus. Kerää kaikki kaikki kamat mitä haluat saada kyytiin ja katso millainen kasa on.

Itse en ottaisi isoa "varmuudeksi." Silloin vaan kerää turhaa tavaraa matkaan.

Hokku
21.11.2022, 14.38
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221121/9216a78e58becac44f0581b1c6420208.jpg

Tällaisella setillä tuli kierrettyä Andaluciaa. Helpossa maastossa missä pääsääntöisesti ajoin oli ihan hyvä ajettava, mutta ylimääräinen paino teki kyllä jyrkistä gravelpintaisista nousuista itselke liian raskaita.

Seuraavalle kerralle jättäisin leirikamat pois, jolloin muutakin tavaraa tarvitsisi vähemmän kun ei tarvitsisi olka varustautunut nukkumaan 2000m korkeudessa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ohiampuja
23.11.2022, 13.21
Itse olen kokenut, että siinä vaiheessa, kun läskipyörään alkaa kaipaamaan jousitusta, aletaan olla jo sen verran haastavassa maastossa, ettei kuormattuna pyöräily useinkaan ole kovinkaan mielekästä millään kalustolla.
Omaa kokemusta ei juurikaan ole, mutta tätä olen itsekin pohdiskellut. Siis tuota reittien vaativuutta ja sopivuutta retkeilyyn, on se pyörätyyppi sitten mitä tahansa. Itse olen kokenut että varusteilla lastulla pyörällä meno menee helposti tunkkaamiseksi. Ainakin omilla ajotaidoilla se retkeily olisi syytä pitää helpoilla neulaspoluilla. Vaikka sitten läskipyörällä olisinkin liikenteessä.