PDA

Näytä tavallinen näkymä : 2023 uutuuksia



Sivut : 1 2 [3]

K.Kuronen
11.05.2023, 10.14
Velogi esitteli mielenkiintoisen fillarin,,
https://www.youtube.com/watch?v=8NO1T7C-Q5Q

Löytyykös joukosta jo jollain käyttökokemusta ko laitteesta ,,
https://www.serial1.fi/rushcty/

Kokemusta ei ole, mutta oikeastaan valmistajan musta Mosh Gen2 voisi teoriassa olla sellainen, jolla kaltaiseni herrasmies voisi rennosti ajella katsastamassa rantabulevardia, tai miksei vaikka vähän pidemmällekin.

Juha Lehtinen
11.05.2023, 11.17
Ihan mielenkiintoinen tapaus tuo Serial1 Rush. Paino taitaa olla aika linjassa muiden valmistajien sähköavusteisten ns. Mummopyörien kanssa. Tosin aika paljon enemmän tekniikkaa sisällytettynä. Kuinkahan automaattivaihteisto korjataan jos siihen jotain tulee. Meneekö koko takakiekko vaihtoon varsinkin takuuaikana?. Työmatkapyöränä olisi varmaankin aika hieno, siinä kun on etälamautinkin varusteena.


Sent from my iPad using Tapatalk

Hower
11.05.2023, 11.28
Edistystä on tapahtunut!
Joskus ennen kun joku erehtyi postaamaan tänne s ä h k ö pyöräuuutuuden niin nousi hlvetinmoinen pskamyrsky.
Kiitos suvaitsevaisuudesta.

nure
11.05.2023, 17.49
Chat poju, suvaitsevaisuus on sitä että suvaitsee muidenkin mielipiteet. Itse vain esitin faktoja ja toinen niistä oli jopa positiivinen. Ja käsittääkseni ainakin omat pyöräni edustaa tätä vuosikymmentä ja olen useasti sanonut että harkitsen sähköä kun painot kymmenen kilon nurkilla.

Chat GPT
11.05.2023, 19.56
Eihän mielipiteesi väärä ole. Totesin vain että Nure on aina Nure. Ehkei mikään edistyksen airut :)

jalkkis
11.05.2023, 20.40
Tosta hd:sta kun sais 10kg pois niin avot.

Oma sähkövehje painaa ajokunnossa 24kg ja se on tankkeri. Oma vikahan se tietty on ajaa aina yli rajoittimen, niin se massa tuntuukin. Siksi se onkin jäänyt lähinnä talviajoon, kesällä mennään kevyemmillä vehkeillä.

nure
11.05.2023, 21.46
Chat, jos pyörät viimeistä tekniikkaa niin miten edistystä hidastan? Ei kannata höpöttää kun ei ole parempaa tietoa.

Jalkkis, moni sähköinen olisi kiinnostava jos painoa putoaisi reilu 10kg. Pyörä voi olla teknisesti ok mutta tuo paino! Jään odottamaan sitä siedettävän hintaista about kymmenkiloista, toivottavasti toteutuu kun olen potentiaalinen hankkija.

Ohiampuja
11.05.2023, 22.51
Koetin netistä etsiä niitä ns kevyt sähkiksiä mutta enpä löytänyt. Jossain pyörälehdessä joskus esiteltiin maantiepyöriä joissa oli sellainen kevyt sähköinen avustus, ne ei edes ulkonäöltään juuri poikennut perinteisestä maantiepyörästä.

Onko sellaisten markkina sulanut täysin pois?

Ohiampuja
11.05.2023, 22.59
Tässä 12 kg. :)
https://road.cc/content/review/bmc-roadmachine-amp-one-299309

nure
11.05.2023, 23.02
https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/urbaanit-sahkopyorat/roadlite-on/roadlite-on-cf-9-ltd/3214.html?dwvar_3214_pv_rahmenfarbe=GY

Mielestäni tuossa on jo yritystä vaikka vielä muutama kilo pitäisi saada pois painosta vaikkakin kuuluu hybridikategoriaan.

https://www.specialized.com/fi/fi/turbo-creo-sl Tuo voisi olla jo siinä kategoriassa mitä etsii... Tuo huippumalli kallis mutta halvemmallakin saa...

Ohiampuja
11.05.2023, 23.06
No niin!
Kuka vielä kehtaa väittää että Nure on 1700 luvulla. :)

Santtu75
11.05.2023, 23.28
Velogi esitteli mielenkiintoisen fillarin,,
https://www.youtube.com/watch?v=8NO1T7C-Q5Q

Löytyykös joukosta jo jollain käyttökokemusta ko laitteesta ,,
https://www.serial1.fi/rushcty/

Itse tuon videon myös katsoin. Aikaisemmin mitä noita Serial1 pyöriä nopeasti kuvasta vilkaissut, niin ollut jotenkin negatiivinen suhtautuminen niihin, mutta kun Velogin videon katsoi, niin hieman kyllä mieli muuttui. Sopivalle henkilölle varmasti erittäinkin hyvä pyörä.

Chat GPT
12.05.2023, 08.41
No niin!
Kuka vielä kehtaa väittää että Nure on 1700 luvulla. :)


Olinko sittenkin väärässä :) Eikä tuossa ole edes virvelifirman komponentteja niin kelpaa Nurellekin :)

El-Carpaso
12.05.2023, 10.00
Mä en ehkä ihan käsitä, mitä uutta nuo HD-pyörät tuo markkinoille. Nuo on tommosia painavia spessun turbo vadoja. Mutta lisää kilpailua ja valikoimaa on aina hyvä juttu, joten plussaa siitä.

Mutta on noi painavia tuolla 27 kilollaan. Oma sähkörahti painaa 40kg, mutta se kantaakin 200kg ja vetää peräkärryä samassa.

K.Kuronen
12.05.2023, 10.30
Mä en ehkä ihan käsitä, mitä uutta nuo HD-pyörät tuo markkinoille...

Itse silmäilin mallia Mosh/Cty, joka on yksivaihteinen: yksinkertainen, vaikka toki painava. Tollasella mustalla saattaisin kurvailla katsastamassa.

nure
12.05.2023, 10.55
Ohiampuja, jos vaihteet sähköllä ja jarrut hydrauliset sekä materiaalina hiilikuitua niin silloin olet 1700-luvulla Da Vincin kehittämällä pyörällä liikkeellä...

Chat, viimeisessä pojektissa osa voimansiirtoa XT/XTR:ää ja FTB:stä löytyy XTR:n jarrut joten en ole niinkään rajoittautunut kun kuvittelet. Toisaaltaan koen toisen valmistajan osat mieleisimmiksi joten kuka sitä voittavaa joukkuetta vaihtaa.

El C, jokainen haluaa saada markkinoista oman osansa ja syytää kaikkea mahdollista liikkeelle, olisi mielenkiintoista tietää onko muutaman vuoden kulutta vielä mukana kuvioissa.
Rahtipyörät on aivan eri luku, niiden käyttötarkoitus ohittaa painon merkityksen ja tuskin kantavuuden juoksi ei kauheasti kannata keventää.

Santtu75
12.05.2023, 11.36
Jos nyt mietitään vaikkapa tuollaisen Serial 1 Rush/CTY pyörän todennäköistä käyttäjää ja käyttöympäristöä, niin jos totta puhutaan, niin onko tuolla 27kg. painolla todellista isoa eroa jos ajatellaan että pyörä painaisi vaikka sen 20kg.
Ja jos ajatellaan että pyörä jossa on "täysitehoinen" keskiömoottori, iso +700Wh akku, enviolon tasoinen automaattivaihteisto (tuo pelkkä enviolon takanapavaihteisto painaa sen 2,5kg) hihnaveto, lokasuojat, etu- ja takatarakka, valot, leveät renkaat yms. niin mikä olisi edes teoriassa se taso mihin painoon tuollaisen pyöränn voisi "keventelemällä" tehdä ja olisiko siitä kevennyksestä mitä hyötyä pyörän oletuksellisessa käytössä ja käyttöympäristössä?

Kaikki pyörät eivän vain ole kaikille, se on aika selvä (ja en kuitenkaan usko että nuo Serial1 pyörät olisivat itselleni, mutta silti tajuan sen miksi joku saattaa kyseiseen pyörään päätyä, etenkin tuo moottori/vaihteisto yhdistelmä saattaa kiinnostaa useita).

Bndit
12.05.2023, 11.43
Jos nyt mietitään vaikkapa tuollaisen Serial 1 Rush/CTY pyörän todennäköistä käyttäjää ja käyttöympäristöä, niin jos totta puhutaan, niin onko tuolla 27kg. painolla todellista isoa eroa jos ajatellaan että pyörä painaisi vaikka sen 20kg.
Ja jos ajatellaan että pyörä jossa on "täysitehoinen" keskiömoottori, iso +700Wh akku, enviolon tasoinen automaattivaihteisto (tuo pelkkä enviolon takanapavaihteisto painaa sen 2,5kg) hihnaveto, lokasuojat, etu- ja takatarakka, valot, leveät renkaat yms. niin mikä olisi edes teoriassa se taso mihin painoon tuollaisen pyöränn voisi "keventelemällä" tehdä ja olisiko siitä kevennyksestä mitä hyötyä pyörän oletuksellisessa käytössä ja käyttöympäristössä?

Kaikki pyörät eivän vain ole kaikille, se on aika selvä (ja en kuitenkaan usko että nuo Serial1 pyörät olisivat itselleni, mutta silti tajuan sen miksi joku saattaa kyseiseen pyörään päätyä, etenkin tuo moottori/vaihteisto yhdistelmä saattaa kiinnostaa useita).


Erittäin hyvin sanottu. Täällä usein, sukkismiehet etenkin ovat kiinnostuneet pelkästä painosta, vaikka sillä on eniten merkitystä nimenomaan vain sukkishommissa. Maastopyörä ja työmatka/hybridihommissa on muilla asioilla enemmän painoarvoa.

Santtu75
12.05.2023, 11.56
Pyörän paino on tietysti yksi asia polkupyörässä, mutta se pitää tajuta että missä tapauksissa/käytössä sillä painolla on oikeasti merkitystä ja missä ei niinkään. Pitää tajuta että joku Helkaman perinteinen Iso-Jopo painaa lähemmäs 17kg ja silti sillä tuhannet ja tuhannet ihmiset hyvin hoitavat pyöräilytarpeensa. Eli painoa ja käyttötarkoitusta pitää miettiä missä tapauksissa sillä painolla on merkitystä ja missä sen merkitys ei oikeasti ole ratkaisevaa.
Itse en näe että tuollaisen Rush/CTY pyörän tapauksessa paino olisi se tärkein valintakriteeri, poislukien jos tilanne on se että pyörää joudutaan säilyttämään kotona kerrostalossa ja se kannetaan aina ylös/alas rappusia, silloin pyörän painolla on taas toinen merkitys.

nure
12.05.2023, 14.07
^Lähtökohtaisesti juuri noin, nuo pyörät tehty lähinnä rattoisaan terassi/näyttäytymis ajeluun kauniina kesäpäivänä jolloin paino huomattavasti epäolennaisempaa kuin ulkonäkö. Ja onhan fakta että saahan tuolla rahalla monta kiloa tavaraa!

tchegge_
12.05.2023, 15.19
Mistä tuommoisen paino noin yleensä koostuu?
-Runko+haarukka varmaan nyt pitäisi olla alle 5kg
-Kiekot ja renkaat 5kg
-moottori 3kg
-akku on mitä, 5kg?
-perusosat 5kg

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

maalinni
12.05.2023, 16.01
On sillä painolla merkitystä viimeistään siinä vaiheessa kun sitä taittelee työpaikan kellariin ahtaasta portaikosta. Myös perheen kaksi sähköpyörää on aina yhtä kiva nostaa huoltotelineeseen ja pelätä että se hajoaa.

maalinni
12.05.2023, 16.01
^^ ei taida mitkään kiekot+renkaat painaa sentäs 5kg

tchegge_
12.05.2023, 16.10
^^ ei taida mitkään kiekot+renkaat painaa sentäs 5kgEi noista ikinä tiedä, keväällä huolsin vaimon fillaria ja ajattelin vaihtaa siihen nurkissa lojuvat Gravel Kingit. Alla oli olleet sähköversiot Schwalben Marathon plus renkaista 700c/35 koossa painoi kilon kappale...

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Santtu75
12.05.2023, 16.16
^^ ei taida mitkään kiekot+renkaat painaa sentäs 5kg

Ei se varmaan kaukana ole, nuo Rush / CTY:n Moto-x:t painaa 1125gr/kpl, siihen perus-sisäkumi joku 225gr. niin renkaat+sisurit 2,7kg ja tuollainen 35mm leveä perusvannesatsi on helposti sen +2.2kg eli ei se siitä 5kg. kaukana ole. Jarrulevyjen kanssa jo varmastikkin menee yli 5kg:n

Niin joo, tuossahan on sitten vielä se Envielon autonaatti, jonka pelkän napavaihteiston paino on se 2,5kg.

Sambolo
12.05.2023, 16.18
Mun setti kumeinee on ainaki 5kg hujakoilla, siihe viel insertit, 200mm jarrulevyt ja pakka.

jalkkis
12.05.2023, 16.34
Erittäin hyvin sanottu. Täällä usein, sukkismiehet etenkin ovat kiinnostuneet pelkästä painosta, vaikka sillä on eniten merkitystä nimenomaan vain sukkishommissa. Maastopyörä ja työmatka/hybridihommissa on muilla asioilla enemmän painoarvoa.Jep. Alunperin hankin sähkiksen työmatkakulkineeksi korvaamaan autoilua. Ei siinä painoa mietitty. Sitten tuli korona ja sen aikana konttori muutti. Siinä yhteydessä työmatkapyöräilyn edellytykset heikkenivät sen verran, että ei viitti säätää pyörällä duuniin.

Talvellahan massa ei ahista niin paljon, kun ajetaan nastoilla lumihangessa. Ajanhan minä sähkärillä ilman akkua näin kesäisin mutta onhan se 21kg ilman patteriakin tankkeri.

Santtu75
12.05.2023, 16.44
Mistä tuommoisen paino noin yleensä koostuu?
-Runko+haarukka varmaan nyt pitäisi olla alle 5kg
-Kiekot ja renkaat 5kg
-moottori 3kg
-akku on mitä, 5kg?
-perusosat 5kg

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Kammet + polkimet + hihnapyörä + hihna joku 1,0-1,5kg välillä.
Lokasuojat + etu ja takatarakka + kiinteät valot joku 2,0kg
Sähköosien johtosarjat, akun kiinitykseen tarvittavat osat, latausportti sekä näytöt/kytkimet joku +0,5kg

nure
12.05.2023, 16.57
Joka tapauksessa painavia.

Smooth
12.05.2023, 18.16
Samaa mieltä, painavia on. Mutta sillä ei ole mitään merkitystä näissä pyörissä. Aivan loistavia arkikulkineita.

Leewi
12.05.2023, 19.21
Samaa mieltä, painavia on. Mutta sillä ei ole mitään merkitystä näissä pyörissä. Aivan loistavia arkikulkineita.
Painoa voi verrata kilpailijoihin, otetaan vaikka canyon pathlite On, samanlaisella isolla akulla, 28 kiloa. En näe suurta eroa.

Santtu75
12.05.2023, 19.25
Joka tapauksessa painavia.

Samaa mieltä kyllä että ei nuo mitään kevyemmän pään pyöriä ole, mutta kerrotko oman mielipiteesi minkä painoinen tuollainen pyörä mielestäsi pitäisi/voisi olla, jos reunaehtoina on ”täysitehoinen” keskiö moottori isolla akkukapasitetillä, automaattivaihteilla ja hammashihnalla Sekä lokasuojilla, etu- ja takatarakoilla ja kiinteillä valoilla, sekä leveähköillä pistusuojatuilla renkailla.
Olisiko 20kg jo tarpeeksi kevyt tuolle yhdistelmälle vai pitäisikö sen olla vielä kevyempi ja jos pitäisi niin kuinka paljon kevyempi sen pitäisi olla ja kuinka kevyenä tuo yhdistelmä olisi mielestäsi rakennettavissa kohtuulliseen jälleenmyynitihintaan?

Bndit
12.05.2023, 19.59
Vastaan nuren puolesta: 10kg ja se on hänen mielestään noilla spekseillä realistista.

maalinni
12.05.2023, 20.50
Varmaan jo löytyy tästä ketjusta aiemmin, mutta Scottin eepyörä 10,5kg

https://bikerumor.com/scott-addict-eride-is-worlds-lightest-e-bike-mahle-x20/

tchegge_
13.05.2023, 10.45
Mielenkiinnosta katsoin montako sataa kiloa tuo harrikan kuljetuskapasiteetti on.

Max yhdistelmän paino 128kg, pyörä+kuski+kamat. Olisin kyllä kuvitellut isommaksi. Eikä näköjään lapsiakaan kuskata tarakalla kun niissä 10kg painoraja.

Selkeästi perinteinen amerikkalainen bulevardisportti. [emoji23]



Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

El-Carpaso
13.05.2023, 12.35
Ai saakeli enhän mä sais ees ajaa tommosella!

Bndit
13.05.2023, 13.05
Mielenkiinnosta katsoin montako sataa kiloa tuo harrikan kuljetuskapasiteetti on.

Max yhdistelmän paino 128kg, pyörä+kuski+kamat. Olisin kyllä kuvitellut isommaksi. Eikä näköjään lapsiakaan kuskata tarakalla kun niissä 10kg painoraja.

Selkeästi perinteinen amerikkalainen bulevardisportti. [emoji23]

Ilmeisesti ei ole suunnattu kotimaan markkinoille...



Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

nure
13.05.2023, 15.07
^^ Sama juttu, ihan utopiaa.

Jeltsar
13.05.2023, 23.19
Kaitpa tämäkin 2023 uutuuksia, maantiepyörävalmistaja Cervelon "täysjoustopyörä":

https://m.pinkbike.com/photo/24761177/
:D

stenu
14.05.2023, 08.08
^ Niin tai se on siis Cervelon uuden XC-täysjouston ”jäykkäperäistin” XCC-kisoihin. Evät näe itsekään, että pulikalla olisi kaupallista potentiaalia.

https://bikerumor.com/cervelo-linklock-converts-xco-zfs-5-full-suspension-xc-mtb-bike-into-xcc-hardtail/

https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2023/05/Cervelo-ZFS-5-carbon-full-suspension-XC-mountain-bike_XCO-MTB_complete.jpg

nure
14.05.2023, 10.09
^Mikähän tuossa pointtina että pyörän ulkonäkö täytyy pilata noilla paskanruskeilla renkailla. Eivät olleet nuoruudessakaan tyylikkäitä saati sitten nyt.

stenu
14.05.2023, 10.50
^ Makuasioista jne.. mutta kaipa ne voi olla marginaalisesti kevyempiä ja paremmin rullaavia, kun ei ole mustaa vulkanointikerrosta kylkien päällä.

maalinni
14.05.2023, 12.17
^ Makuasioista jne.. mutta kaipa ne voi olla marginaalisesti kevyempiä ja paremmin rullaavia, kun ei ole mustaa vulkanointikerrosta kylkien päällä.

GCN:ssä Pirellin insinööri sanoi, että mustat renkaat ovat nopeimpia.

Santtu75
14.05.2023, 13.17
Erittäin hyvin sanottu. Täällä usein, sukkismiehet etenkin ovat kiinnostuneet pelkästä painosta, vaikka sillä on eniten merkitystä nimenomaan vain sukkishommissa. Maastopyörä ja työmatka/hybridihommissa on muilla asioilla enemmän painoarvoa.

Palaan nyt kuitenkin vielä tähän painokeskusteluun.

Minulla oli tämä keskustelu eilennä mielessä kun kävin ajamassa reilun 60km. ajolenkin Lahti - Orimattila - Lahti hieman kiertoteitä ajaen niin että noin reitti muodostui noin 35%:sti sorateitä noin 10%:sti metsäautoteistä/poluista ja loput asfaltilla valtatietä vältellen.

Ajokkina tuo viimevuonna rakentamani ja tänä vuonna hieman lisää modaamani Cuben reaction hybrid Performancen sähkis (poliisihuutokauppa löytö) jonka olen koittanut rakennella vähän samalla idealla kuin nuo moottoripyöräpuolen matkaendurot ovat, eli että ei ole varsinaisesti "hyvä missään" mutta "toimii kaikissa ajoympäristöissä", eli pystyy ajamaan niin asfaltilla pidempääkin matkaa, eikä kavahda niin sorateitä kuin metsäpolkujakaan (tuolla pyörällä ajanut niin saariston rengastien kuin reitti 2000:n virallisen reitin jossa pahimmat paikat meni talutukseen ja parin viikon päästä åitäisi käydä ahvenanmaalla tuolla kääntymässä ja South By Cyclen osa-eteppeja pitäisi myös kesän aikana ehtiä ajamaan), mutta varsinaisessa maastoajossa sen rajat sitten tulevat nopeasti vastaan ja siihen touhuun sitten itseltäni löytyykin soveltuvampaa kalustoa.

Eilisellä ajolenkillä sitten mietin mitä olisi ajossa muuttunut jos pyöräni olisi vaikkapa 10kg. kevyempi ja rehellisyyden nimissä en oli ollenkaan varma olisiko siinä muuttunut juuri mikään.
Pyörän painohan on kova 26.8kg (johtuen mm. tupla-akku systeemistä jolla akkukapasiteetti nostettu 1125Wh:n ja näin mahdollistaen hyvinkin pitkät ajomatkat sähköavusteisena), mutta kyseisellä lenkillä painosta en juuri haittaa kokenut juuri millään tasolla. Olisi kiva tietää mikä tuossa nyt sitten meni "väärin" kun paino ei ajossa pahemmin haitannut, vaan katson että pyörän muut ominaisuudet ovat tuossa käytössä tähdellisempiä kuin mahdollisimman alhainen paino (tai haittaa se aina lenkin jälkeen kun pyörän kannan sisälle ensimmäiseen kerrokseen rappuja pitkin).

Eli oma mielipiteeni että kyllä pyörän painolla väliä tietysti on, mutta ei kaikissa tilanteissa ja ajoympäristöissä ja tuo sähköavustus vähentää omalta osaltaan painon merkitystä. Ja kevyt paino ei sitten saa omalta osaltaan liikaa vaikuttaa negatiivisesti muihin ominaisuuksiin (noissa sähköavusteisissa kevyt paino yleensä myös meinaa esimerkiksi pienempää akkukapasitettiä).

https://img.aijaa.com/t/00294/15148778.t.jpg (https://aijaa.com/sqlupz)

https://img.aijaa.com/t/00525/15150974.t.jpg (https://aijaa.com/mAxy5D)

F. Kotlerburg
14.05.2023, 13.20
Ei varmaan noissa invamopoissa väliä, että kyllähän se luomussa huomaa, että kevyt pyörä on herkempi käsitellä jne.

Santtu75
14.05.2023, 13.24
Ei varmaan noissa invamopoissa väliä, että kyllähän se luomussa huomaa, että kevyt pyörä on herkempi käsitellä jne.

Kerrotko missä tuota "herkempää käsittelyä" tarvitsee? Maastossa ainakin, se on täysin selvä kun itse maastossa (ainaki XC-tyyppisesti) isolta osalta ajan, mutta tuo pyörä ei varsinaiseen maastoajoon ole nyt itselläni tarkoitettukkaan. Jos nyt puhutaan vaikka soratiellä taikka metsäautotiellä ajosta, kuinka "herkkä" pyörän tulee siinä ympäristössä olla? Sanoisin että suuntavakaus soratiellä on tärkempää kuin "herkkyys".
Eri mieltä saa ja pitääkin olla, mutta kuten sanoin, välillä eri ominaisuudet ovat tärkemmässä roolissa kuin pelkkä pyörän keveys.

F. Kotlerburg
14.05.2023, 14.39
Eihän tiellä ajaessa tarvitse kuin Jopon. Kaikki muu turhaa hifistelyä.

stenu
14.05.2023, 18.53
GCN:ssä Pirellin insinööri sanoi, että mustat renkaat ovat nopeimpia.

BRR uumoilee vähän toisin, mutta toistaiseksi otos (Terraspeed (https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/continental-terra-speed-45)) on niin pieni, että en yleistäisi. Siksi se ”kaipa voi” siellä.

Vanha totuus sanoo myös, että punaiset pyörät on nopeimpia :)

maalinni
14.05.2023, 20.08
Pirellin insinööri tietty voi sanoa vain heidän renkaistaan, selitti asian kemiallisella koostumuksella.

Sambolo
14.05.2023, 21.45
GCN:ssä Pirellin insinööri sanoi, että mustat renkaat ovat nopeimpia.
Kiitos, taas yksi syy millä voin perustella omaa hitautta :)

stenu
14.05.2023, 23.20
Pirellin insinööri tietty voi sanoa vain heidän renkaistaan, selitti asian kemiallisella koostumuksella.

Puhuiko varmasti kyljistä eikä kulutuspinnasta? Cinturato Gravelit ainakin näyttää siltä, että tanwalleissa ei ole muuta eroa kuin, että se ulommainen musta kerros ei ulotu kylkiin asti.


Ihan näyttävä maailmancupdebyytti Pinarello-uutuudella.

https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2023/05/Pinarello-Dogma-XC-full-bike-.jpeg

maalinni
15.05.2023, 10.55
Mielestäni puhui myös kyljistä, muistaakseni muun väriset saadaan jollain väriaineella mikä vähentää joustavuutta tms.

maalinni
15.05.2023, 10.59
Tässä video https://youtu.be/vMTH1IhqSb0

Kohdalla 7:45, itse muistin väärin.

Ohiampuja
15.05.2023, 11.39
Nythän on liikkeellä aitoja tan-wall renkaita ja sitten vaan ruskeaksi värjättyjä.

S_tara
24.05.2023, 21.10
Ilta-Sanomissa oli lyhyt juttu Harrikka-pyöristä;

https://www.is.fi/autot/art-2000009542549.html



Velogi esitteli mielenkiintoisen fillarin,,
https://www.youtube.com/watch?v=8NO1T7C-Q5Q

Löytyykös joukosta jo jollain käyttökokemusta ko laitteesta ,,
https://www.serial1.fi/rushcty/

nure
24.05.2023, 23.53
^On jo oma ketju tuolla sähkö osiossa...

marco1
30.05.2023, 23.27
Campan Super Record Wireless:

https://www.cyclingweekly.com/products/campagnolos-new-super-record-wireless-is-the-most-expensive-groupset-ever-and-you-dont-even-get-thumb-shifters

https://www.cyclingnews.com/news/new-campagnolo-super-record-wireless/

nure
31.05.2023, 00.11
^Toinenkin langaton markkinoilla!

Aakoo
31.05.2023, 08.18
Campan Super Record Wireless:

https://www.cyclingweekly.com/products/campagnolos-new-super-record-wireless-is-the-most-expensive-groupset-ever-and-you-dont-even-get-thumb-shifters

https://www.cyclingnews.com/news/new-campagnolo-super-record-wireless/

Plussaa Campalle siitä, että lähtivät miettimään välityksiä uudella tavalla, esim. 45/29 -kampisetti. Miinusta peukkuvaihtajan puuttumisesta, aika rumasta ulkonäöstä (takavaihtaja) ja viiden tonnin hinnasta [emoji1].

Taitaa omaan pyörään sähkövaihteet, jos sellaisille on tarvetta tulevaisuudessa, tulla Shimanolta.

navajokoira
31.05.2023, 08.51
Jos olisin eläkeikää lähestyvä amerikkalainen hammaslääkäri ja ostamassa pyörää tässä mainitussa sport luxury segmentissä, niin kiinnostaisi kyllä.

Jos taas olisin oikeasti rikas, laittaisin tällaisen harmaaseen saksalaiseen postimyyntipyörään.

TERU
31.05.2023, 08.57
amerikkalaisista puheenollen, he tutkivat monia asioita huolellisesti. Tutkivat mikä erottaa viisaamman ja vähemmän viisaan henkilön toisisitaan; huolellisesti tutkittuaan totesivat ainoaksi eroksi, että viisaammat ajoivat vanhemmalla ja huonokuntoisemmalla autolla!
Mitenkähän kävisi jos otettais pyörät tutkimuksen kohteeksi suomalaisilla?

marco1
31.05.2023, 20.44
Campan Super Record Wireless:

https://www.cyclingweekly.com/products/campagnolos-new-super-record-wireless-is-the-most-expensive-groupset-ever-and-you-dont-even-get-thumb-shifters

https://www.cyclingnews.com/news/new-campagnolo-super-record-wireless/

GCN:n videota en katsonut kovin tarkkaan mutta takavaihtaja näytti melko massiiviselta paketilta. Miten lie ottaa osumia elävässä elämässä.

https://youtu.be/EM8QIeBy-Z0

plr
03.06.2023, 18.54
Unboundissa havaittu mekaaninen 12-vauhtinen Shimano GRX:

https://www.youtube.com/watch?v=TIBLTumsxQM

JKO17
04.06.2023, 19.15
Bmc Timemachine road prototyyppi. Parempi olla nopea tuolla ulkonäöllä
https://www.matosvelo.fr/index.php?post/4391/un-nouveau-bmc-create-speed-vu-sur-le-dauphine-2023-futur-timemachine-road

Uutta Grailia ja Stigmataa tarkemmin sekä unbound tunnelmia Ben Delanay youtube
https://www.youtube.com/watch?v=-k4EgtyVCzE

paaton
05.06.2023, 00.20
Bmc Timemachine road prototyyppi. Parempi olla nopea tuolla ulkonäöllä
https://www.matosvelo.fr/index.php?post/4391/un-nouveau-bmc-create-speed-vu-sur-le-dauphine-2023-futur-timemachine-road

Uutta Grailia ja Stigmataa tarkemmin sekä unbound tunnelmia Ben Delanay youtube
https://www.youtube.com/watch?v=-k4EgtyVCzE

Siis mitä httoa. Ei kai tuo oikeasti ole tuleva bmc? Tuohan on aivan jäätävän ruma pyörä. Ymmärrän kyllä, että uutta ja erinäköistä pitää keksiä, mutta tuo on vaan ruma. Esim se bh:n uusi aeroligt on myös aivan erinäköinen mitä muut, mutta se näyttää ihan siistiltä. Tuo on vaan ruma.

Tuossa on niin monta eripari osaa, ettei oikein osaa edes luetella. Mikään ei istu keskenään toisen silmään iskevän kohdan kanssa.

huotah
15.06.2023, 20.24
SRAM Apex 1x12 AXS ja mekaaninen osasarjat julkaistu.

https://bikerumor.com/sram-apex-is-now-1x12-with-eagle-xplr-axs-mechanical-options/

https://www.sram.com/en/sram/road/series/apex-d1

Nostona XPLR PG-1231 -kasetti, mikä avaa mahdollisuuksia myös rankingissa ylempiin osasarjoihin niille kuskeille jotka eivät halua 10t ratasta.



12-speed
400% range gives the coverage 1x riders want
Cog sizes: 11, 12, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 38, 44
For use with XPLR 1x rear derailleurs
Compatible with Flattop chains
For 11-speed road driver bodies

JackOja
15.06.2023, 20.27
Compatible with Flattop chains



Compatible. Ei siis pakko, vai? Jos ei halua flattoppia.

huotah
16.06.2023, 00.00
Compatible. Ei siis pakko, vai? Jos ei halua flattoppia.

Kyllä se taitaa olla pakko.

maalinni
16.06.2023, 10.08
Ei ainakaan youtube videolla ollut flattop

https://youtu.be/R0JdvGZ3af4

huotah
16.06.2023, 11.52
Ei ainakaan youtube videolla ollut flattop

https://youtu.be/R0JdvGZ3af4

Totta, 11-50t + Eagle vaihtaja mulletilla käytetään tavallista ketjua. Yllä mainittu 11-44t pakka on XPLR -sarjaa ja se syö flattopia ainakin speksin mukaan.

maalinni
16.06.2023, 14.02
On eka sähkösarja mikä semisti kiinnostaa. Saispa vaan 11-40 tai 11-38 takapakalla. Maantiegravelissa on nyt 46t edessä ja takapakka 11-42 tuntuu liian ”löysältä”.

paaton
16.06.2023, 14.49
Aika tasamaata ajelet. 1:1 on kyllä ihan kiva olla olemassa.

nure
16.06.2023, 15.18
^^Itse tuossa suoratankoisessa päädyin mekaaniseen 11-40 pakan vuoksi, edessä tällä hetkellä 40piikkinen ja tuntuu ihan ok muutaman lenkin jälkeen. Olisi hienoa kun saisi HG vaparille vastaavan kevyen pakan mutta jokin 50-52 hampainen hillitön kuten tuossa FBG:ssä on.

^Paraisten mäissä huomasin kyllä kyllä ihan mainioksi moisen.

Föhn
16.06.2023, 15.20
On eka sähkösarja mikä semisti kiinnostaa. Saispa vaan 11-40 tai 11-38 takapakalla. Maantiegravelissa on nyt 46t edessä ja takapakka 11-42 tuntuu liian ”löysältä”.
Pidemmällä häkillä eli XPLR AXS : lle kelpaa myös 10-36 pakka. Eli käytänössä Rival tai Force. Eturieskaa optimoimalla saa reisille sopivaa pakotetta suhteessa takapakkaan jos vaan jaksaa pähkäillä. Ajattelin Grizlissä pärjätä ensiksi 10-33. Jos alkaa ukolla jalka painaa niin laitetaan sitten isompaa. Kuusta puuhun pakkaa en ajatellut näillä lakeuksilla tarvitsevani.

misopa
16.06.2023, 17.14
Minäkin todennäköisesti laitan 10-36t Force pakan tämän 46t ovaalin pariksi. 10-44t siirrän (+xdr-vapari) läskiin, se on sinne hyvä. Näytti Eagle-vaihtaja toimivan flatop-ketjun kanssa.

Katselin tuosta Sramin AXS-apista, että kahdella suurimmalla rattaalla (38 ja 44t) ei tule ajettua ollenkaan. Sitten jos lähtee jonnekin vuorille, niin sitten nakkaa takaisin tuon 10-44t pakan.

maalinni
16.06.2023, 17.56
Aika tasamaata ajelet. 1:1 on kyllä ihan kiva olla olemassa.


Ei ole täällä itärajan vuoristoissa vielä tullut sellaita mäkeä vastaan, ettei ylös pääsisi. Tuolla pyörällä siis käytännössä vain maantietä.

nure
17.06.2023, 00.21
^Itärajasta tiedä mutta vanha väsyy määrätyn tyyppisissä ihan riittämiin ja nauttii helpommistakin välityksistä.

TERU
17.06.2023, 09.06
Itärajaa kannattaa käydä kokeilemassa Sallan ja Värtsilän välillä, joutuu siellä rumpaamaan vaihteita pienistä suureen koko ajan. Laaja välitysala ehdoton.
Ihan erilaiset välitykset tarvii Liminganlahden ympäristöiden teillä arkilenkeillään.

nure
17.06.2023, 09.13
Joskus Posio-Kemijärvi-Rovaniemi nurkilla tuli ajeltua ja siellä olis nykyaikaisia välityksiä kaivannut.

JKO17
21.06.2023, 16.58
https://road.cc/content/tech-news/look-unveils-lightened-795-blade-rs-road-bike-302003
Look Blade 795 RS.
Sivuprofiilissa yhtäläisyyksiä Propel ja Cannondale. Taitaa olla vähän paksumpi satulaputki ja tolppa. Noista edellä mainituista, ainakin Cannondalessa satulatolpan leveys 1,5 cm ja satulaputken 2 cm oli ilmeisesti yksi lähtökohtia jolla yhdistettiin aeroutta ja keveyttä.
Ilmoitettu paino rungolla 905 g koko S

lisäys: tai kaikki näyttää vähän samalta noin äkkiseltään, mutta erojakin löytyy
lisäys: minusta sittenkin tuo propel on lähinnä

https://www.lookcycle.com/media/cache/product_large_thumbnail/products-bikes-2023/new-795-blade-rs/795-Blade-Rs-chameleon-thunder-blue.jpg

JKO17
21.06.2023, 17.01
https://embed.widencdn.net/img/dorelrl/uhpy14jwd3/800px@1x/C23_C11202U_SuperSix_EVO_HM_2_SNB_PD.jpg?color=F6F 6F6&q=90

https://images2.giant-bicycles.com/b_white,c_pad,h_333,q_80,w_500/ntifijxzfdunt9ypdmha/MY23PropelAdvancedSL0_ColorAStardust.jpg

maalinni
26.06.2023, 09.50
Mekaaninen 105: https://youtu.be/6j9TnzTcR8g

Tuli sentäs mekaaninen 12sp

kauris
26.06.2023, 15.09
Jännän ja hieman erilaisen mutta ihan ok tyylikkään näköinen tuo takavaihtajan kaareva kiiltävä muoto.

maalinni
26.06.2023, 16.42
Jännän ja hieman erilaisen mutta ihan ok tyylikkään näköinen tuo takavaihtajan kaareva kiiltävä muoto.

Ite tykkään kanssa. Kammet on aika tylsän samanlaiset kuin vanhat.

MRe
29.06.2023, 11.24
Ibikseltä pukkaa uutta.

https://www.ibiscycles.com/bikes/hd6

Ohiampuja
29.06.2023, 17.14
Nyt vasta tajusin yhden itsestään selvyyden, mikä varmaan vaikuttaa mielipiteisiin näistä uusista vempeleistä.

Eli pyörän suunniteltu käyttöikä. Itse kun lähtökohtaisesti ajattelen että pyörällä ajetaan 5-10 vuotta tai vaikka hautaan asti. Niin arvostaa kestävyyttä ja helppoa varaosien saatavuutta. Mutta tilanne on toinen, jos jo ostohetkellä ajattelee ettei sillä ajeta kuin vuosi tai maksimissan kaksi.

Näin sitä ne omat speksit blokkaa ajattelua. :)

JKO17
01.07.2023, 10.18
Trekiltä tullut ProjectOneen (Trekin kustoimointiohjelma) pari uutta väriä.
Hinta 4.200 eur ja kysymys siitä onkohan noille oikeasti tarvetta ja kysyntää, vai onko pelkkä markkinointikeino ylitti julkaisukynnyksen, joka kylläkin matala.
Näitä pohdittiin myös gc performance youtubekanavalla
Tavallaan hienoja bling-värityksiä, mutta nämä on kuitenkin pyöriä/käyttöesineitä.

Alemmalla "kehtaisin" ajaa, ylempi tuntuisi aika vieraalta











https://media.trekbikes.com/image/upload/l_mad24_slr_frame_signature_icon_chroma_oil_slick/l_mad23_slr_brakes_sram_red_axs_hydro_r/l_mad23_slr_tires_r4_320/l_mad23_slr_wheelset_aeolus_rsl_51/l_mad23_slr_tape_superperf_black/l_mad23_slr_saddle_aeolus_rsl/l_mad23_slr_components_sram_red_etap_axs_quarq/fl_layer_apply/p1_base.png






T






https://media.trekbikes.com/image/upload/l_mad24_slr_frame_signature_icon_chroma_diamond_fl ake/l_mad23_slr_brakes_sram_red_axs_hydro_r/l_mad23_slr_tires_r4_320/l_mad23_slr_wheelset_aeolus_rsl_51/l_mad23_slr_tape_superperf_black/l_mad23_slr_saddle_aeolus_rsl/l_mad23_slr_components_sram_red_etap_axs_quarq/fl_layer_apply/p1_base.png

JKO17
13.07.2023, 21.20
Uusi Tarmac SL8 tai Roubaix.
Headtuben uloke ei minun makuun, samansuuntainen kuin 3t:ssä
https://road.cc/content/tech-news/new-specialized-road-bike-leaked-302533



https://cdn.road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/screenshot-2023-07-13-160950.png

huotah
13.07.2023, 21.31
Uusi Tarmac SL8 tai Roubaix.
Headtuben uloke ei minun makuun, samansuuntainen kuin 3t:ssä
https://road.cc/content/tech-news/new-specialized-road-bike-leaked-302533


Sama. Tuon yo. Trekin muhkura on toteutettu toisin ja se miellyttää silmää.

paaton
14.07.2023, 00.00
Uusi Madone on kyllä tosi komea. Äkkiä tottui silmä tuohon koloon. Nyt vanha madone näyttää jo huonommalta ja just satulatolpan kohdalta.

navajokoira
14.07.2023, 10.13
Pakko myöntyä sen verran, että toi muotoilu ja noi uudet blingivärit jotka Mads Pedersenilläkin on toimii yhteen. Ajaisin tyytyväisenä kohti auringonlaskua pahaa maailmaa pakoon synthwavea luukuttaen.

JKO17
14.07.2023, 10.58
Madone on oikein hyvin onnistunut, ottaen vielä huomioon että muotoilu on noin radikaali. Huonona puolena on, että ei sovi tällaiselle "mondeomiehelle"

Trekin väreistä oli bikerumorissa juttua.

https://bikerumor.com/trek-limited-project-one-icon-paint-schemes/

maalinni
25.07.2023, 18.14
Mekaaninen osasarja Microshiftiltä

https://www.microshift.com/products/groups/sword/

Ohiampuja
25.07.2023, 19.32
Mekaaninen osasarja Microshiftiltä
Hienoa! :)

JKO17
26.07.2023, 21.19
Weight weeniesin sivuilla Tarmac SL8:n headtube. Ei tuosta kuvakulmasta oikein osaa sanoa onko se ruma vai susiruma, vai jopa siedettävä.

https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=172467&start=810

JKO17
26.07.2023, 22.01
samoilla sivuilla pyörii myös sellainen väite, että spessulta tulisi myös Project Black malliston huipulle
perus Tarmac-Sworks- Project Black, vähän kuin Cannondale perus-himod-Lab71

maalinni
27.07.2023, 10.37
Paras uutuus ois, että hinnat tulis vähän alas. Ggn:ssä oltiin huolissaan siitä, että vaikka kalliiden pyörien myynti on pysynyt hyvänä, niin entry-level mallien myynti sakkaa. Ei tiedä hyvää lajille.

huotah
07.08.2023, 18.41
Sama. Tuon yo. Trekin muhkura on toteutettu toisin ja se miellyttää silmää.

Nyt kun on nähnyt SL8:n videoilta niin pakko kääntää takkia, keulan muhkura ei ole ollenkaan niin paha miltä se näytti kuvissa aiemmin.

huotah
14.08.2023, 16.33
GRX 12sp uutispimento päättyy 31.8. klo 19 EET. Mekaanisen osasarjan kuvat ym. on vuotanut nettiin jo ajat sitten, mutta di2:sta ei ole näkynyt vuotoja. Toivottavasti di2 julkaistaan samalla ja niitä tulee myös saataville heti.

MRe
24.08.2023, 10.31
Uusi kiekkokoko gräveliin: 750d... juuri tätä tarvittiin. Peräpukamien lisäksi.

https://www.cyclingnews.com/news/could-750d-be-the-new-standard-prototype-wtb-tyres-and-wheels-trial-larger-gravel-wheel-size/

F. Kotlerburg
24.08.2023, 10.34
Alkaa markkina vissiin olla kuolemassa.

JackOja
24.08.2023, 10.43
Kauankohan menee siihen, että kaikilla on nuo? Ensin dumataan ja sitten muutuvat "pakko-saadaksi". Vähän niinkuin kävi 29erien kanssa :rolleyes:

Chat GPT
24.08.2023, 10.46
Heti perään tuleekin sitten 725d. Best of both worlds.

F. Kotlerburg
24.08.2023, 10.50
Nyt varmaan 700C kumien ja vanteiden valmistus lopetetaan välittömästi.

JackOja
24.08.2023, 10.53
Paljonko haarukoihin tarvitaan lisää tilaa? Menen heti mittaamaan.

MRe
24.08.2023, 11.23
Paljonko haarukoihin tarvitaan lisää tilaa? Menen heti mittaamaan.

Kaipa sitä voi paikallisessa amiksessa teettää jatkopalat, niin mahtuu.

Mut on se hyvä, että tulee lisää innovatiivistä pöhinää. Lisäksi muutenkin liian standardoitu fillariskene kyllästyttää tällaista boomeria.

Ohiampuja
24.08.2023, 11.23
Mut on se hyvä, että tulee lisää innovatiivistä pöhinää. Lisäksi muutenkin liian standardoitu fillariskene kyllästyttää tällaista boomeria.
:cool::cool::cool:

maalinni
24.08.2023, 11.53
Noiden kaveriksi on ehdottomasti saatava uusi bb standardi.

Aakoo
24.08.2023, 12.18
Mun mielestä ketjut ja rattaat voisi siirtää fillareissa vaihteeksi vasemmalle puolelle, lisäksi pari uutta läpiakseli/napastandardia tekisi kanssa hyvää.

MRe
24.08.2023, 12.34
Mun mielestä ketjut ja rattaat voisi siirtää fillareissa vaihteeksi vasemmalle puolelle, lisäksi pari uutta läpiakseli/napastandardia tekisi kanssa hyvää.

Tämä. Miksi voimansiirto on oikealla puolella? Äärioikeiston salajuoni? Vasemmalla oleva voimansiirto olisi kaikinpuolin tasa-arvoisempaa ja huomioisi myös yhteiskunnan vähäosaisimmat. Lisäksi minua on syvästi häirinnyt, että poljinkierteissä on käytännössä vain yksi standardi. Tähän olisi saatava joku pikakiinnitys-systeemi.

Ohiampuja
24.08.2023, 13.31
Lisäksi minua on syvästi häirinnyt, että poljinkierteissä on käytännössä vain yksi standardi. Tähän olisi saatava joku pikakiinnitys-systeemi.
Totta, nyt vasta hoksasin että joku vanha jumitus on vieläkin korjaamatta. Ehdottomasti watti-polkimille pitää saada uudet merkkikohtaiset kiinnitykset.

nure
24.08.2023, 14.34
Ei-Standardit kunniaan standardien sijaan. Nimim. "Työkalupakissa on tilaa".

PMoi
24.08.2023, 18.33
Lisäksi minua on syvästi häirinnyt, että poljinkierteissä on käytännössä vain yksi standardi. Tähän olisi saatava joku pikakiinnitys-systeemi.

Olenkin muutamalla kaverilla arvuutellut mikä osa on pysynyt ennallaan pisimpään polkupyörässä. Kukaan ei ole keksinyt pidempään yleisessä käytössä olevaa osaa kuin polkimenkierre.

marco1
24.08.2023, 18.46
Olenkin muutamalla kaverilla arvuutellut mikä osa on pysynyt ennallaan pisimpään polkupyörässä. Kukaan ei ole keksinyt pidempään yleisessä käytössä olevaa osaa kuin polkimenkierre.

https://www.sheldonbrown.com/pedals.html#threading On tuossakin ollut yritystä uudistua mm. Shimanolla.

El-Carpaso
24.08.2023, 19.11
Mutta millaisia jäykkyysetuja ja painosäästöjä saavutettaisiinkaan, jos poljinakselia paksunnettaisiin, tehtäisiin siitä ontto ja kiinnitys kampeen pressfittinä.

Ohiampuja
24.08.2023, 19.22
Ei kun Octalink. Ja sitten Cännärin oma Coda-versio siitäkin. :)

MRe
24.08.2023, 19.41
Olenkin muutamalla kaverilla arvuutellut mikä osa on pysynyt ennallaan pisimpään polkupyörässä. Kukaan ei ole keksinyt pidempään yleisessä käytössä olevaa osaa kuin polkimenkierre.

Mitäs ohjaustangon halkaisija tupin kohdalla?

marco1
24.08.2023, 21.06
Mitäs ohjaustangon halkaisija tupin kohdalla?

Halkaisija pysynyt mutta WTB:n Padloc toi vähän lisämausteita: https://www.wtb.com/pages/wtb-introduces-padloc-grips
Aika pöhkö systeemi mutta sopi hyvin itselleni käsivammasta johtuen. Harkitsin että nykyisenkin pyörän tangon olisi sahauttanut tuolle systeemille mutta tulin järkiini.

PMoi
24.08.2023, 22.04
Mitäs ohjaustangon halkaisija tupin kohdalla?

Yleisessä käytössä voi vielä tarkentaa osan yleisyyden läpi pyörägenren. Mummis, maasto, maantie jne...

nure
25.08.2023, 00.17
Siis muistaakseni Shimano 600AX vai mikä se Aerosarja niin sen polkimissa oli jokin v:n paksu akseli vai heittääkös muisti taas?

Hääppönen
25.08.2023, 17.23
Paksumpi kuin 9/16?

vihtis83
25.08.2023, 19.31
https://www.sheldonbrown.com/pedals.html#threading On tuossakin ollut yritystä uudistua mm. Shimanolla.


Siis muistaakseni Shimano 600AX vai mikä se Aerosarja niin sen polkimissa oli jokin v:n paksu akseli vai heittääkös muisti taas?


Paksumpi kuin 9/16?

Shimano Dyna Drive siis kyseessä, kierre 1”.

navajokoira
26.08.2023, 09.37
Väittäisin että olen ihan pari vuotta sitten ostanut heräteostoksena kivijalkakaupasta ihanat pinkit polkimet, joissa olikin joku hassu pienempi akseli. Joku lastenpyörien juttu? Ikävästi muistuttaa epäonnistumisesta aina kun avaan sen miljoonalaatikon.

vihtis83
26.08.2023, 09.39
Joissain lastenpyörissä tosiaan on 1/2” kierteellä polkimet.

maalinni
26.08.2023, 10.15
Väittäisin että olen ihan pari vuotta sitten ostanut heräteostoksena kivijalkakaupasta ihanat pinkit polkimet, joissa olikin joku hassu pienempi akseli. Joku lastenpyörien juttu? Ikävästi muistuttaa epäonnistumisesta aina kun avaan sen miljoonalaatikon.

Olohuoneen seinälle kehyksiin, ettei pääse ylpistymään :)

navajokoira
31.08.2023, 20.46
No nysse (https://www.bikeradar.com/news/shimano-grx-rx820-gravel-groupset/) 12-vaihteinen GRX sitten olisi. 10-51 kasettia ja sen semmoista

F. Kotlerburg
31.08.2023, 20.51
Tjoo, 1x setuppeihin tarkoitetut isot kasetit on suoraan maastopuolelta. Microsplineä huutaa ja sen sellaista. Sähköä ei vielä tarjolla.

F. Kotlerburg
01.09.2023, 09.13
https://r2-bike.com/SHIMANO-GRX-820-Complete-Group-1x12-Crank-1725-mm-42-Teeth

Melko arvokas näin alkuun.

JKO17
01.09.2023, 09.40
Kattelin just maantiepyörän osasarjoja, noin pyöreästi nykyiset myyntihinnat
105 , 11 750 eur
105 di2 1100 eur
ultegra di2 1700 eur

105, mekaanisen 12 :n lähtöhinta 1200 myös aika arvokas.

Carolus
01.09.2023, 10.36
Olin odottanut että olisivat julkaisseet GRX Di2:n langattomana myös. Lienee vaan ajan kysymys. En oikein ymmärrä mitä tuolla uudella 2x GRX:llä ajetaan takaa...

F. Kotlerburg
01.09.2023, 10.40
Tarjotaan 2x vaihtoehto niille jotka sen katsoo tarvitsevansa. Jos ei katso niin ei kannata ostaa, mutta tuskin siitä haittaakaan on, että optioita on. Shimanon linja on ollut tarjota myös 2x:ää jopa maastopuolella.

stenu
01.09.2023, 11.25
Melko arvokas näin alkuun.

Inflaatio ym vaikuttaa toki myös, mutta on se aika hurjaa, että muutamia vuosia takaperin tuohon rahaan sai kansalliselle tasolle kisakelpoisen kokonaisen vannejarrukrossarin 105-osilla. Tekniikan kehittymisen myötä pyöräily harrastuksena elitisoituu, enkä ole yhtään varma, että se on lajin kehityksen kannalta hyvä suunta.

navajokoira
01.09.2023, 11.28
En ole jaksanut lukea kaikkia speksejä läpi, mut ihan alkuun on aivan hemmetin vaikea ymmärtää noita 1x takavaihtajien speksejä. Yhdessä suurin ratas saa olla minimissään ja maksimissaan 45t, ja toisessa minimissään ja maksimissaan 51t. Eli kumpikin takavaihtaja toimii speksien mukaan tasan yhden kasetin kanssa.

Olen siis ihan tottunut olemaan välittämättä Shimanon spekseistä kun shoppailen kasetteja, mutta jotenkin tämä tuntuu jo ihan kuin Shimano parodioisi itseään.

stenu
01.09.2023, 11.52
^ Olisko haettu sitä, että tietyn mittainen vaihtajan häkki on optimimittainen tietyn kokoisen kasetin kanssa. Tämän (https://theradavist.com/shimano-grx-12-speed-gravel-group-review/) mukaan häkki on vaihdettavissa, joten koko vaihtajaa ei tarvitse vaihtaa, mutta tiedä sitten jos esimerkiksi haluaisi käyttää erikokoisia pakkoja vaikkapa maantierenkaille ja gg-renkaille.

huotah
01.09.2023, 12.27
https://r2-bike.com/SHIMANO-GRX-820-Complete-Group-1x12-Crank-1725-mm-42-Teeth

Melko arvokas näin alkuun.

Vertailun vuoksi, samasta kaupasta SRAM Force AXS XPLR -osasarja 1500 euroa ja risat. Jos haluaisin päivittää osasarjan 11-vaihteisesta GRX:stä uuteen niin leiri vaihtuisi SRAMiin sen suuremmin miettimättä. GRX di2 tulee maksamaan 2000 euroa tjsp.? Toivottavasti katuhinnat laskevat nopeasti realistisemmalle tasolle.

maalinni
01.09.2023, 12.34
Näillä hinnoilla se Microshiftin Sword on ihan kiinnostava. Milloinkohan Tiagra päivittyy tai tulee Cues maantiesarja. Ei oikein 105 ole enää perustason sarja noilla hinnoilla.

JKO17
01.09.2023, 13.49
Ostin juuri shimanon maantiepuolen osasarjan, ja jonkin verran se vaati pähkäilyä kun ajatus hinnasta oli tuhannen euron molemmin puolin, niin mukaan mahtui 350 euron hintaerolla mekaaniset 11 vaihteiset 105 :n 750, ultegra 11 v 1000 eur, , ultegra di2 11 v noin 1000 euroa , 105 di2 12 v 1100 euroa.

Tuo uusi mekaaninen 12 vaihdetta 1200 euroa ei minusta ole linjassa. mutta voihan se olla että kysymys on siitä haluaako asiakas mekaanisen vai sähköisen, eikä niin että mekaanisen pitäisi olla merkittävästi halvempi kuin sähköinen että sen ostaa

F. Kotlerburg
01.09.2023, 13.57
Eiköhän tuo hinta siitä laske. Ainahan nuo on alkuvaiheessa hintavia.

JKO17
01.09.2023, 14.27
Juu.
-duraace di2 -30 % lähdöstä ja taitaa 105:n di2 olla -30-40 % tjsp

stenu
01.09.2023, 15.27
Tuo uusi mekaaninen 12 vaihdetta 1200 euroa ei minusta ole linjassa. mutta voihan se olla että kysymys on siitä haluaako asiakas mekaanisen vai sähköisen, eikä niin että mekaanisen pitäisi olla merkittävästi halvempi kuin sähköinen että sen ostaa

Mitään mistään oikeasti tietämättä voisin kuvitella, että mekaanisten vaihteistojen valmistuskustannukset on sähköisiä suuremmat, joten jossain vaiheessa vaaka voi kääntyä niin päin, että jos syystä tai toisesta haluaa mekaaniset, joutuu niistä aina maksamaan sähköisiä enemmän.

JKO17
01.09.2023, 16.15
^ jeps

Muutenkin näyttäisi maantiepuolella vähän siltä että pyörät, kiekot ja voimansiirrot saavuttaneet sen tason, jossa muutokset ja uutuudet on oikeastaan aika pieniä.

Itse en oikein nähnyt mitään syytä ostaa di12:sta varsinkin kun toisessa pyörässä on 11. Lähdin haalimaan ultegran 11 v sähköistä kasaan. Tuttu, turvallinen valinta jne..
Luovaa ja itselle edullista laskutapaa käyttäen hinta jäänee 1000 euroon. Tavallaan järkevämpi olisi ollut ostaa 105:n samalla rahalla

Nytkin jo huomaa, että monet yksittäiset osat oli kalliimpia vanhassa kuin uudessa sarjassa. Kun tähän lisätään saatavuusongelmat, yhteensopimattomuudet vanhojen ja uusien komponenttien välillä , niin tällä tavalla jossain vaiheessa "pakotetaan" uusimaan koko sarja.

En nyt muista mihin asti valmistajat on sitoutuneet varaosien tekemiseen mallisarjan loppumisen jälkeen, todennäköisesti 5 vuotta

MRe
01.09.2023, 16.34
Toisaalta moniko ostaa kokonaista osasarjaa, paitsi ihan uutta kasatessa? Ainakin kun mä vaihdoin Rivalit GRX:ään, niin mulla vaihtui vain se minimi: kahvat ja takavaihtaja. Ja letkut ja vaijerit, ennen kuin joku ehtii noista viisastella. Pyörään jäi edelleen täysin toimivat kammet, keskiö, eturatas, takapakka ja jarrulevyt. Mitä noita turhaan vaihtamaan.

JKO17
01.09.2023, 18.28
Mulla oli valmiina vain keskiö, di2 johtoja ja boxit sekä kulutusosia ketjuja, takapakkoja sekä eturattaat. Muut löytyivät jo mutta takavaihtaja on vielä hakusessa, ultegra di2:sta ei löydy mistään, mutta grx di2 lyhyenä taitaa sopia tuohon settiin.

Jossain oli shimanoltakin myynnissä päivityssarjoja, joissa oli otettu pois kammet, keskiö ja jarrulevyt. Voi olla että niitä on ollut aiemminkin, mutta en ole huomioinut

mehukatti
01.09.2023, 19.54
Jotenkin outoa, että vielä 2023 valmistajat julkaisee uusia mekaanisia groupsetteja.

El-Carpaso
01.09.2023, 20.06
On se ihan kiva, että pyöriin saa vielä osia, joita ei ole pakko pitää ladattuina. Pääsee ajamaan ihan miten itseä huvittaa ilman että vaihteistosta onkin yllättäen akku loppu

F. Kotlerburg
01.09.2023, 21.11
Joo ei se sähkö mikään autuaaksi tekevä asia ole. Voisi kuvitella, että randonneurs-kaverit ei todellakaan välitä sähkövaihteista pyörässään.

Itsellä ollut nyt Sramin sähköt maasturissa kolme vuotta ja ihan hyvin voisin luopua. Akun kanssa pelaaminen ärsyttää.

kauris
01.09.2023, 23.12
Joo ei se sähkö mikään autuaaksi tekevä asia ole. Voisi kuvitella, että randonneurs-kaverit ei todellakaan välitä sähkövaihteista pyörässään.

Itsellä ollut nyt Sramin sähköt maasturissa kolme vuotta ja ihan hyvin voisin luopua. Akun kanssa pelaaminen ärsyttää.

Kiva lukea välillä tuollainenkin kommentti. Yleensä jengi sanoo ettei koskaan palaa mekaanisiin kun on sähköjä kokeillut. Mulla eibole ollut hinkua edes kokeilla.

Ohiampuja
01.09.2023, 23.22
Tekniikan kehittymisen myötä pyöräily harrastuksena elitisoituu, enkä ole yhtään varma, että se on lajin kehityksen kannalta hyvä suunta.
Tästä olen samaa mieltä.

Mutta jos takavaihtajan toimintaa pohdiskelee, parashan se olisi, jos se toimisi vain yhdellä pakkakonstruktiolla. Eli kun se pakan ”kartiomaisuus” olisi vakio, niin vaihtaja voitaisiin tehdä seuraamaan sitä tosi täsmällisesti. Eli vaihtajan rissa olisi aina samalla etäisyydellä rattaista.

kaakku
02.09.2023, 00.58
Mullakin on Di2 sähkövaihteet mutta mielummin ottaisin kunnon mekaanisen, vaikka ensimmäistäkään vikaa ei ole ollut. Nämä nyt vaan sattuivat olemaan kiinni siinä pyörässä mikä "kannatti" valita. 5 ja puolen vuoden ajojen jälkeen tosin akun toiminta-aika on laskenut jonkin verran, eli se pitänee jossain kohtaa uusia. Mutta ei ihan heti, sillä kyllä se vielä useamman satasen kestää.

stenu
02.09.2023, 09.39
Jotenkin outoa, että vielä 2023 valmistajat julkaisee uusia mekaanisia groupsetteja.


On se ihan kiva, että pyöriin saa vielä osia, joita ei ole pakko pitää ladattuina. Pääsee ajamaan ihan miten itseä huvittaa ilman että vaihteistosta onkin yllättäen akku loppu

Fillarifoorumilla voi helposti hämärtyä se, että kaikille hi-tech ei olekaan se pyöräilyssä se juttu. Minäkin luulen, että Shimppa on kyllä iskenyt ihan oikeasti olemassa olevaan markkinarakoon. Sram taisi jo ennättää ilmoittaa, että niiltä ei enää uusia mekaanisia tule, joten ei ole kuin Campa (ja Microshift) kilpailemassa samoista ostajista. Radavistin arvostelussa vähän moitittiin sitä, että GRX:ää ei edelleenkään saa kuin hydraulisena: ”Of course, I must relate my disappointment for lacking support of a mechanical brake option with this groupset. While I have never experienced a problem with any of Shimano’s hydro brakes in the past, mechanical brakes matched with a mechanical drivetrain is a priority for a lot of riders, particularly those that spend a lot of time in the backcountry”. Minäkin uskoisin, että kokonaan mekaanisellekin GRX:lle olisi ostajia sekä mekaanisia levareita preferoivien että vannejarruhenkilöiden joukossa.

Mutta tulevaisuudessa tosiaan mekaaniset vaihteistot saattaa olla tosientusiastien juttuja ja läpi linjan sähköisiä kalliimpia. Sähköisissä vaihteistossa puolestaan pikkuhiljaa ollaan siinä pisteessä, että mekaanisteknisesti niitä on enää aika vaikea vanhentaa esim. vaihteiden määrää kasvattamalla, joten seuraavaksi niihin aletaan yhdistämään älyä. Esimerkiksi se Sramin hanskavaihdekytkinpatentti on sen verran utopistinen, että tuskin tulee toteutumaan. Oppivaa automaattivaihteistoa odotellessa..

F. Kotlerburg
02.09.2023, 09.51
^varsinkin maantiepuolella sähkön uutuusarvo alkaa olla jo mennyttä ja siitä on tullut standardi niin helposti se noin kääntyy. Maastossa SRAMilla on käytännössä monopoli sähkölelujen kanssa, että siellä varmasti mekaaniset säilyy pidempään edullisimpana vaihtoehtona.

nure
02.09.2023, 10.32
Itsellä mekaaniset XT/XTR ja langattomat XX1 komponentit käytössä ja annan kyllä ääneni molemmille, kummatkin toimii mainiosti mutta jos täysin uutta alkaisin kokoamaan niin ilman muuta seuraavassakin olisi langattomat jo pelkästään helpon asentamisen vuoksi.

JKO17
02.09.2023, 10.38
Shimanon gravelsarjojen myynnistä 75 % on mekaanisia. Luku on käsittääkseni shimanon myynnit pyöränvalmistajille ja muu myynti yhteensä. Tämä oli esillä escapen podcastissa jossa haastateltiin shimanon kavereita näihin uutuuksiin liittyen.

Voi osoittaa omalta osaltaan myös tuota Sramin vahvuutta sähköissä ja/tai Shimanon vahvuutta mekaanisissa/heikkoutta sähköissä ja/tai markkinaa ylipäätään.

maalinni
02.09.2023, 19.17
Jotenkin outoa, että vielä 2023 valmistajat julkaisee uusia mekaanisia groupsetteja.

Mitähän osia niihin noin 1000€-2000€ pyöriin sitten laitettaisiin?

bike futurist
03.09.2023, 00.07
Maastossa kun ajaa ja pääsääntöisesti alamäkivoittoisesti tai hyppyreillä, ei vaihteet ole hirveän iso juttu omissa speksailuissa. Ja sähkövaihteet olis vaan kallis riesa. Trailipyörässä microshiftin advent x ja freeride laitoksessa kybä deore :-)

Ohiampuja
03.09.2023, 10.46
Mitähän osia niihin noin 1000€-2000€ pyöriin sitten laitettaisiin?
Juuri niin, tuo on se minunkin pyörä-segmentti.

F. Kotlerburg
03.09.2023, 10.47
Mitähän osia niihin noin 1000€-2000€ pyöriin sitten laitettaisiin?
No niitä vanhoja mekaanisia sarjoja. 11spd jne.

nure
03.09.2023, 11.04
Varsinkaan 1x systeemeissä mekaaninen toimii aivan hyvin vaikkakin sähköinen bonusta ja kun 11vaihteisiin langattomia ei saa niin tyydyttävä mekaanisiin.

Aakoo
03.09.2023, 11.07
Kallis on uusi GRX, tosin veikkaan että puolen vuoden päästä hinta on tippunut tonnin tasolle. Suora kilpailijahan on Campan Ekar, mitä saa siihen tonnin-ja-risat -hintaluokkaan. Epäilen ettei sähköistä GRX:ää tule ennen kuin Shimanolta tulee sähköiset 12s maastovaihteet, takavaihtaja kun tulee olemaan sama (kun pakatkin on samat?).

F. Kotlerburg
03.09.2023, 11.29
Hyvä pointti. Noin se varmasti on. Ja täytyy muistaa, että toi on se RX820 eli huippumalli. Saapa nähdä mihin RX620 oli ruisleipämalli asettuu. Sen tullee saamaan 600-700 euron paikkeille keväällä.

mehukatti
03.09.2023, 12.19
Mitähän osia niihin noin 1000€-2000€ pyöriin sitten laitettaisiin?

No SRAM:lta tuli kesällä ulos sähköinen Apex, joka varmaan istuis ainakin 2000€ pyöriin kun ottaa huomioon, ettei valmistajat maksa lähellekään kuluttajahintaa: https://www.bike-components.de/en/SRAM/Apex-1-Wide-XPLR-AXS-1x12-speed-Groupset-p92310/

JKO17
03.09.2023, 12.22
Maantiepuolella varmaan vanne-levyjarru sekä mekaaninen-sähkö ja 11-> 12 tehneet sen että aika suuressa muutoksessa Shimanon sarjat ovat/ovat olleet. Gravelit ja mtb vielä tuohon lisää. Lisätään tähän, että shimanollaon tässä kestänyt vähän enemmän aikaa
Ylemmät 105-Dura-ace 12 speed voisi olla valmiit vähäksi aikaa, tuohon optiona vielä jokin dura-acen mekaaninen jos sellaista tarvetta löytyy. 105:sta painoa pois, vähän hiilikuitua jne.
Vannejarrujen uuteen tulemiseen vaikea uskoa, mekaanisten kyllä. Tässä tarkoitan high-end mekaanista ala dura-ace

Tiagrat ja muut Cuessin alle.

F. Kotlerburg
03.09.2023, 13.00
No SRAM:lta tuli kesällä ulos sähköinen Apex, joka varmaan istuis ainakin 2000€ pyöriin kun ottaa huomioon, ettei valmistajat maksa lähellekään kuluttajahintaa: https://www.bike-components.de/en/SRAM/Apex-1-Wide-XPLR-AXS-1x12-speed-Groupset-p92310/
No maantielle ei vieläkään moni halua 1x:ää.

Ohiampuja
03.09.2023, 13.05
No niitä vanhoja mekaanisia sarjoja. 11spd jne.
Totta, ne riittää aivan hyvin kunhan vaan niiden valmistus jatkuu…

mehukatti
03.09.2023, 13.05
No maantielle ei vieläkään moni halua 1x:ää.

GRX:stähän tämä keskustelu lähti liikkeelle.

maalinni
03.09.2023, 13.09
No niitä vanhoja mekaanisia sarjoja. 11spd jne.

Eli lopetettaisiin kehitys ikuisiksi ajoiksi? Hyvä idea.

F. Kotlerburg
03.09.2023, 13.20
GRX:stähän tämä keskustelu lähti liikkeelle.Mekaanisesta 105:sta keskusteltiin myös.

F. Kotlerburg
03.09.2023, 13.39
Eli lopetettaisiin kehitys ikuisiksi ajoiksi? Hyvä idea.Kyllä näin se vaan maailmassa on tapahtunut aina, että vanhentuvien tekniikoiden kehitys loppuu, mutta se ei tarkoita, että kehitys loppuu.

Oikeastaan Sramin AXS Transmission on tästä hyvä esimerkki, että kehitys jatkuu sähkövaihteiden osalta, mutta mekaanista vastaavaa ei ole tulossa.

maalinni
03.09.2023, 14.03
Ei tarviikaan olla vastaava, kunhan vaan mekaaniset kehittyy. Kun parannettavaa varmasti on ja uusi 105 sen myös taas osoitti.

Kyllähän noita mekaanisia varmaan suurin osa pyöräilijöistä käyttää todella pitkään. Perusjamppa ostaa sen 399 hybridin ja säilyttää sitä ulkona, aika hankala sellaiselle on myydä ideaa vaihteiden lataamisesta.

Varmaan jossain vaiheessa nuo sähköiset tulee myös sinne 1000€ hintaluokan pyöriin, mutta ei varmaan ihan pariin vuoteen.

JackOja
03.09.2023, 14.03
Olisko jotain syytä miksei tuo 12-lehtinen GRX toimisi Sramin 10-44 XPLR-pakan kaverina?

F. Kotlerburg
03.09.2023, 14.15
Onko rattaiden välit samat?

maalinni
03.09.2023, 14.18
Veikkaan ettei toimi, kun maastopuolellakaan ne ei ole 100% yhteensopivia.

JackOja
03.09.2023, 14.45
Veikkaan ettei toimi, kun maastopuolellakaan ne ei ole 100% yhteensopivia.

Mulle riittäisi joku 80-90%.

Sramin 11-spd Forcen kanssa XT-kasetti toimii mulla hyvin vaikkei kai pitäisi.

pturunen
03.09.2023, 17.25
Vaikuttaa erittäin asialliselta tuotteelta: https://eu.restrap.com/products/utility-hip-pack

stenu
03.09.2023, 17.35
Olisko jotain syytä miksei tuo 12-lehtinen GRX toimisi Sramin 10-44 XPLR-pakan kaverina?

Kiinnostelee myös minua tämä jossain määrin. Enven g-kiekkoihin ei ainakaan vielä näyttäisi olevan Microspline-vaparia tarjolla eikä myöskään mun kakkoskiekkoihin.

nure
04.09.2023, 00.45
^Kun taas pudotuskilpaa leikitään niin en tuohon Microsplineen panostaisi...

Gambinamiäs
04.09.2023, 14.04
Joo ei se sähkö mikään autuaaksi tekevä asia ole. Voisi kuvitella, että randonneurs-kaverit ei todellakaan välitä sähkövaihteista pyörässään.

Itsellä ollut nyt Sramin sähköt maasturissa kolme vuotta ja ihan hyvin voisin luopua. Akun kanssa pelaaminen ärsyttää.
Samaa mieltä. Ostin täksi kaudeksi uuden maantiepyörän ja ideana olisi vetää jotain pidempiä brevettejä lähivuosina. Tähän asti pisimmät päivämatkat jääneet vielä alle 300km, mutta jos noitakin vetää useamman päivän putkeen, niin olisi ihan kiva, ettei tarvitse latailla vaihtajan akkuja välillä. Puhumattakaan jostain 600km tai 1000km breveteistä. Shimano 105di2 kesti ekalla latauksella vähän alle 500km ja nyt on toisella latauksella ajettu vähän reilu 500km ja merkkivalon mukaan akkua 25-50% on jäljellä. Kivahan tuo on ja ehkä on tullut uututtaan opeteltua ja vaihdettua turhan aktiivisesti, mutta jos tuo omassa käytössä ei tule edes tonnia kestämään, niin harkitsen mekaaniseen vaihtamista.

nure
04.09.2023, 15.43
^SRAM ja muutama akku taskuun...

Gambinamiäs
04.09.2023, 16.09
^SRAM ja muutama akku taskuun...
Jollain 150e saisi tuohonkin vara-akun. Katsotaan nyt mihin asti tuo toisella latauksella jaksaa. Ajan nyt tuon tyhjäksi, että saan tarkat kilsat talteen. Kylänmiesten puheiden perusteella oletin, että sellasiet 1500km menisi, mutta nämä toki perustui muihin vaihtajiin, Ultergraan ja Sramiin. Jos ei tonniakaan kestä niin olen kyllä helvetin pettynyt. Eka lataus ei tosiaan kestänyt edes 500km matkaa, mutta tässä voi olla joku latauksen ongelma.

Muutenkin tuntuu, että omassa ajossa alaa rämisemään tuo vaihtaja kun tärinä avaa pultteja. Sellainen muovinen härpäkehän tuo kahva on.

Teemu
04.09.2023, 16.17
^SRAM ja muutama akku taskuun...

Shimanon sähköillä en ole ajanut, mutta Sramilla ei tosiaan akunkestosta kannata tehdä ongelmaa. Lisäakut on kevyitä, halpoja ja vaihtaminen kestää 30 sekuntia, joten vara-akkujen hankkiminen ja mukana kuljettaminen ei muodostu pitkälläkään reissulla mielestäni rajoittavaksi tekijäksi.

plr
04.09.2023, 17.05
Shimano Ultegra 12:lla tuntuu akku kestävän omalla käytöllä noin 1000-1500 km / lataus, kun kahvat on kytketty langattomasti. Netti kertoo, että käyttöaika suunnilleen tuplaantuu, kun kahvat on kytketty johdoilla.

JKO17
04.09.2023, 17.54
Shimano tosiaan lupailee uudelle di12:lle /akulle 1000 km kestoa, mutta ilmeisesti tuo on konservatiivinen luku.
105:ssa on se huono puoli että sitä ei pysty johdottamaan, jos haluaisi sen tehdä esim. akun keston takia

Aakoo
04.09.2023, 18.02
Eikös Shimanoa voi pidemmällä reissulla ladata vaikka powerbankilla?

navajokoira
04.09.2023, 18.13
Voi. Ja voi ajaa samalla kun lataa.

Pakkasella ja/tai sateella varmaan nihkeämpää.

nure
04.09.2023, 18.29
Kaikki valmistajan ilmoittamat yleensä optimaalisia poutasään lukuja. Todellisuus saattaa olla aivan toista.

navajokoira
04.09.2023, 18.42
Lähinnä se että litiumakut tyypillisesti ei ota virtaa vastaan kylminä, ja saattaa hyvinkin mennä oikosulkuun.

Ohiampuja
05.09.2023, 11.15
Lisäakut on kevyitä, halpoja ja vaihtaminen kestää 30 sekuntia, joten vara-akkujen hankkiminen ja mukana kuljettaminen ei muodostu pitkälläkään reissulla mielestäni rajoittavaksi tekijäksi.
Minä taas en tykkää kun se koko akkuleikki tuntuu eskaloituvan. Eihän yksi laite mitään, mutta kun niiden määrä kasvaa kokoajan.

YocceT
05.09.2023, 11.24
Asiaa toki helpottaisi hieman että olisi yksi latauslaite kaikille mukana kulkeville akuille. Mutta nyt Garmin ladataan yhdellä laturilla, vaihteiden akut toisella ja muu elektroniikka kenties kolmannella ja neljännellä.

Gambinamiäs
05.09.2023, 12.05
Joo, sama molempiin ylläoleviin. Nyt tarttisi kellolle yhden, garminille toisen ja vaihteille kolmannen piuhan. Ja jos vaikka tonnin brevettiä lähtisi jossain vaiheessa vetämään, niin ei haluaisi noiden taki tuhlata aikaa. Pitää tosiaan ostaa se vaihtoakku, mutta vähän kaduttaa, ettei vaan ottanut pyörää mekaanisilla 105.lla tai Ultegralla. Oikeastaan ainoat syyt sähkövaihtajiin oli, ettei parin vuoden päästä harmita ajaa mekaanisilla, kun kaikilla muilla on jo sähköiset ja sitten dropeilla ajaessa vaihtaminen menee sormenpäillä kevyesti painaessa.

F. Kotlerburg
05.09.2023, 12.11
Vaikka olisi kuinka helppoa vaihdella akkuja tai ladata ajaessa niin se on kaikesta huolimatta sitä ylimääräistä säätöä ja huolehtimista jonka kuvittelisi jollain Ruskan tyylisellä reissulla haluttavan monen toimesta minimiin.

JKO17
05.09.2023, 12.19
Shimanon ilmoittama 1000 km sellainen, että pääosa mennee sen yli jopa sinne 1500 km asti. Jos kokonaan piuhoitettu niin 2000-3000 km lienee yleinen latausväli. Itsellä oli nyt jotain 1500 km takana ja akun tila 26-50 %.
Kannattaa tsekata että resetoiko akun vaihto joitain asetuksia. Sellainen mielikuva itsellä että ainakin kun vaihtaa osasarjan pyörästä toiseen ja kaikki johdot on otettu irti, niin asetukset jotenkin muuttuivat.


Aika kaukana puhtaasta mekaanisesta pyörästä on oma systeemi. Tyytyväinen kaikkiin noihin ja ei asiassa ei mitään ongelmaa, toki tilanne voisi olla toinen jos pitäisi ajaa xkymmentä tuntia putkeen ilman latausmahdollisuutta


di2, latausväli 2000-3000 km (johdotettu)
assioma duo, latausväli 40-50 h
garmin 530, latausväli 15 h
valot, latausväli muutama tunti
sykevyöhön patteri
ai niin ja vielä puhelin ja kello

5 erilaista johtoa ja sykevyön patterit.

F. Kotlerburg
05.09.2023, 12.23
Eihän noissa peruslenkkikäytössä mitään ongelmaa olekaan. Sramin irtoakkujen kesto ainakin maastossa on sen verran lyhyt, että sitä pitää koittaa muistaa tarkkailla ja se vähän tympäisee.

Brocol
05.09.2023, 12.37
En ole sähköisiä osia juurikaan seurannut, mutta sähköpyörien myynnin ollessa aika kovaa, täytyy toivoa että virranantoa/latausta integroidaan ajoakkuun. Vaihtajat, dropperit, valot ja garminit, aika monta laitetta hoituisi helposti eikä ne paljoakaan veisi ajoakun kapasiteetista. Toki langattomuuden menettäisi, mutta ite ottaisin mieluummin piuhat pyörään jos sillä saisi unohtaa laitteiden erikseen latailun.

JKO17
05.09.2023, 12.41
Garmin ( 530) on siitä hyvä että se ilmoittaa hyvissä ajoin kun akku alkaa käydä vähiin, ainakin tehomittari, sykevyön patteri, puhelin ja itse laite itse kuuluu tähän rinkiin. Riippuu tietenkin mitä laitteita on liitetty keskenään


^ cannondalen synapsessa on jotain integraatiota tuohon suuntaan, mutta tarkemmin en ole siihen tutustunut

F. Kotlerburg
05.09.2023, 12.43
En ole sähköisiä osia juurikaan seurannut, mutta sähköpyörien myynnin ollessa aika kovaa, täytyy toivoa että virranantoa/latausta integroidaan ajoakkuun. Vaihtajat, dropperit, valot ja garminit, aika monta laitetta hoituisi helposti eikä ne paljoakaan veisi ajoakun kapasiteetista. Toki langattomuuden menettäisi, mutta ite ottaisin mieluummin piuhat pyörään jos sillä saisi unohtaa laitteiden erikseen latailun.
Kyllähän esim. XT Di2 osaa ottaa virtansa ajoakusta ja valot on käsittääkseni myös ihan basic-kamaa. Monessa sähköpyörässä on USB-liitinkin josta saa Garminille virtaa. Niissä kyllä kestää akut sen verran kauan, että ei ole ongelma ladata erikseen.

Brocol
05.09.2023, 12.45
Kyllähän esim. XT Di2 osaa ottaa virtansa ajoakusta ja valot on käsittääkseni myös ihan basic-kamaa. Monessa sähköpyörässä on USB-liitinkin josta saa Garminille virtaa. Niissä kyllä kestää akut sen verran kauan, että ei ole ongelma ladata erikseen.

Hyvä juttu. Jokunen vuosi sitten kun tuota valoasiaa selvittelin, tilanne oli että integroidut valot oli tehoonsa nähden poskettoman kalliita ja ei riittävän tehokkaita maastoon. Todnäk tässäkin on kehitystä tapahtunut.

Gambinamiäs
05.09.2023, 12.56
Shimanon ilmoittama 1000 km sellainen, että pääosa mennee sen yli jopa sinne 1500 km asti. Jos kokonaan piuhoitettu niin 2000-3000 km lienee yleinen latausväli. Itsellä oli nyt jotain 1500 km takana ja akun tila 26-50 %.

Mitä tämä kokonaan piuhoitettu tarkoittaa? Joku 1500-3000km kuulostaa jo ihan loistavalta, mutta itsellä 105di vilkuttaa jo 500km kohdalla akun tilaksi 26-50% ja eka lataus kesti vähän alle 500km.

F. Kotlerburg
05.09.2023, 12.59
Mitä tämä kokonaan piuhoitettu tarkoittaa? Joku 1500-3000km kuulostaa jo ihan loistavalta, mutta itsellä 105di vilkuttaa jo 500km kohdalla akun tilaksi 26-50% ja eka lataus kesti vähän alle 500km.Tarkoittaa, että kahvatkin on piuhalla eikä langattomasti. 105 di ei muistaakseni moista ominaisuutta tue. Ultegralla ja D-A:lla 12spd systeemeistä onnistuu. 11spd on muutenkin piuhalla kokonaan.

plr
05.09.2023, 14.59
Tarkoittaa, että kahvatkin on piuhalla eikä langattomasti. 105 di ei muistaakseni moista ominaisuutta tue. Ultegralla ja D-A:lla 12spd systeemeistä onnistuu. 11spd on muutenkin piuhalla kokonaan.

Noin taitaa olla. Osaako joku sanoa voiko 105 Di2-kahvoihin päivittää firmwaren? Muistelen, että Dura-Ace/Ultegra Di2 12:ssa firmiksen päivityksessä pitää kahva kiinnittää piuhalla takavaihtajaan/akkuun tms. Tuohan ei onnistu, jos ei ole piuhalle paikkaa.

JKO17
05.09.2023, 16.05
105:n kahvojen sivussa on erilliset portit päivityksiin.
https://bettershifting.com/installation-guide/update-the-firmware-on-12-speed-hydraulic-shift-levers/

Posti toi just vanhan mallisen ultegra di2:n, ja kokeilin sen toiminnan. Johdotuksesta ohessa kuva, uudessa varmaan samantapainen poislukien että tuota latausporttia/junction box ei ole (kuvassa oikean kahvan alapuolella johdon päässä). Kahvojen välisen johdotuksen voi tehdä myös kahva-kahva-junction box ja siitä tuolle 4 jakajalle , samoin jos junction box on rungossa. 4 jakaja on yleensä keskiön tienoilla. Se on tuo pieni musta etuvaihtajan ja akun välissä.

Tuo mun johdotus on yksi vaihtoehto. Pääasia että kaikki laitteet on sarjassa/johdon päässä. Tuohon tulee vielä takavaihtaja eli johto pienestä 4 johdon rasiasta takavaihtajaan.
edit: lisätään vielä että nuo aiemmin esitetyt kahvojen ja junction boxin johdotukset sekä että käyttää sellaista Y-mallista jaettua johtoa kahvojen välissä on ne aidot vaihtoehdot

Tämä nyt vain tiedoksi jos järjestelmä ei ole tuttu.





https://i.postimg.cc/0ycyxb04/ultegrajohdotus.jpg

JackOja
06.09.2023, 09.19
Olisko jotain syytä miksei tuo 12-lehtinen GRX toimisi Sramin 10-44 XPLR-pakan kaverina?

Voisin olla innokas kokeilemaan, mutta onpa tehty kuluttajalle vaikeaksi taas. Ei löydy yhtä -tai edes kahta- kioskia, josta löytyisi 1) takavaihtaja 2) vasen kahva ilman vaihde/hissi -vipua 3) oikea kahva 4) XPLR -pakka 5) passelit jarrusatulat (eteen FM, taakse PM).

No jos muutaman kuukauden päästä katselisi uudestaan.

EDIT: jaa miksei Shimanon kasetti kelpaa? No siksi, ettei kiinnosta ostella uutta vaparia kun XDR olisi ennestään. Muuten kiinnostaisi siirtyä Shimanoon hydraulinesteen vaihtamiseksi, vaikka onhan se vaihteiden vaihtaminen vähän dorkaa Shimanon meksuilla.

Aakoo
06.09.2023, 09.43
^Ehkä näillä uutuushinnoilla ei kannata alkaa vaihtamaankaan, näytti suh tyyriiltä päivitykseltä.

JackOja
06.09.2023, 09.45
^Ehkä näillä uutuushinnoilla ei kannata alkaa vaihtamaankaan, näytti suh tyyriiltä päivitykseltä.

Vähän riippuu. Ei kokonaista settiä kannata varmaankaan ostaa, mutta ei noi löytämäni palikat erikseen mitenkään ihmeelliset hintaisia olleet... takavaihtajakin vain 130€.

Aakoo
06.09.2023, 10.31
^Katsoin että kahvat jarruineen 700€ yms., saa tuohon tonnin tuhrittua helposti.

Bndit
07.09.2023, 21.23
Uusi Slash, erittäin seksikäs https://off.road.cc/content/news/all-new-trek-slash-gains-high-pivot-suspension-layout-13365 en tiedä kuka tuollaisella haluaisi polkea, mutta hissi-enskaan varmaan erittäin soiva peli.

kauris
08.09.2023, 16.18
Hinnat vain tosi hurjia. Tässä toinen arvostelu https://www.pinkbike.com/news/first-ride-2024-trek-slash.html

F. Kotlerburg
13.09.2023, 11.30
https://www.bikeradar.com/news/specialized-roubaix-sl8/

Spessun uus Roubaix.

Pumafi
17.09.2023, 19.17
Uusi SL8 Roubaix kyllä kiinnostaisi, mutta alkoi tuo hintalappu hirvittämään. Päätin jatkaa 2017 mallilla vielä muutaman kesän.

JKO17
26.09.2023, 15.48
Eiköhän tuo hinta siitä laske. Ainahan nuo on alkuvaiheessa hintavia.



En tiedä oliko tästä jo muualla, mutta 105 12 s. täysi sarja, hinta nyt 755 eur.
https://r2-bike.com/SHIMANO-105-R7120-Complete-Group-2x12-Crank-Lenght-170-mm-SPECIAL-OFFER

edit. liittyy vähän yli 3 viikkoa takaiseen keskusteluun kun tuo julkaistiin noin 1200 euron hintalapun kera, eli kyllähän se siitä laski

plr
26.09.2023, 16.15
En tiedä oliko tästä jo muualla, mutta 105 12 s. täysi sarja, hinta nyt 755 eur.

Tämä on jo ihan järkevällä tasolla. Sen verran kannattaa katsoa mitä näissä täysissä sarjoissa on mukana, että vertailee suunnilleen samanlaisia paketteja. Esim. tästä puuttuu akku, latausjohto ja kaapelit verrattuna johonkin toiseen pakettiin. Noihin saa äkkiä pari sataa kulumaan ja pakko ne on jostakin hommata.

F. Kotlerburg
26.09.2023, 16.24
Tämä on jo ihan järkevällä tasolla. Sen verran kannattaa katsoa mitä näissä täysissä sarjoissa on mukana, että vertailee suunnilleen samanlaisia paketteja. Esim. tästä puuttuu akku, latausjohto ja kaapelit verrattuna johonkin toiseen pakettiin. Noihin saa äkkiä pari sataa kulumaan ja pakko ne on jostakin hommata.
Niin toi on mekaaninen satsi vaikka parissa kohtaa virheellisesti Di2 vilahtaakin.

Aakoo
26.09.2023, 16.25
^En tiedä mitä sillä akulla ja johdoilla yms. tekisi mekaanisen osasarjan kanssa?

Edit. Kotler ehtikin jo ensin.

plr
26.09.2023, 16.40
Niin toi on mekaaninen satsi vaikka parissa kohtaa virheellisesti Di2 vilahtaakin.

Kappas. Sekaannuin siitä Di2-tekstistä, kun en katsonut kuvaa kovin tarkasti. Mekaaniselle sarjalle tuo on jo hyvinkin kilpailukykyinen hinta. Samalla hehtaarilla kuin R7000 11-s.

F. Kotlerburg
26.09.2023, 17.20
GRX 820 groupsetin hintakin on laskenut suunnilleen sen 500€ siitä mitä alussa oli.

maalinni
26.09.2023, 17.21
37% ale, aika hyvä. Ja euroinahan tuo on ihan siedettävä.

PMoi
26.09.2023, 21.20
En tiedä oliko tästä jo muualla, mutta 105 12 s. täysi sarja, hinta nyt 755 eur.
https://r2-bike.com/SHIMANO-105-R7120-Complete-Group-2x12-Crank-Lenght-170-mm-SPECIAL-OFFER

edit. liittyy vähän yli 3 viikkoa takaiseen keskusteluun kun tuo julkaistiin noin 1200 euron hintalapun kera, eli kyllähän se siitä laski

En ole nyt ostamassa, mutta minulla näyttää ettei ole toimitetavissa valitsemaani maahan (joka on suomi). eli näin:

We can't deliver this item to your chosen country.

Ohiampuja
28.09.2023, 14.42
Enpä ole ennen nähnyt ohjaustankoa joka on tehty kolmesta osasta...

Uusi Inflite CFR.

https://www.canyon.com/fi-fi/maantiepyorat/cyclocrosspyorat/inflite/?prefn1=pc_rahmen_modifikation_werkstoff&prefv1=CFR&utm_medium=email&utm_source=row-newsletter&utm_campaign=row-bike_launch_road_inflite_my24#section-product-grid

Aakoo
28.09.2023, 15.25
Enpä ole ennen nähnyt ohjaustankoa joka on tehty kolmesta osasta...

Uusi Inflite CFR.

https://www.canyon.com/fi-fi/maantiepyorat/cyclocrosspyorat/inflite/?prefn1=pc_rahmen_modifikation_werkstoff&prefv1=CFR&utm_medium=email&utm_source=row-newsletter&utm_campaign=row-bike_launch_road_inflite_my24#section-product-grid

Eikös Canyonin Aeroadissa ole samantyylinen tanko?

F. Kotlerburg
28.09.2023, 15.32
Eikös Canyonin Aeroadissa ole samantyylinen tanko?
CFR-versiossa ainakin.

plr
28.09.2023, 18.13
CFR-versiossa ainakin.

Myös CF SLX -mallissa on. Kesällä matkaillessa tanko osoittautui toimivaksi.

navajokoira
08.11.2023, 02.20
Kutkutteleva satulauutuus (https://road.cc/content/tech-news/saddlespur-bike-seat-has-patented-backrest-304951).

maalinni
08.11.2023, 08.55
Kutkutteleva satulauutuus (https://road.cc/content/tech-news/saddlespur-bike-seat-has-patented-backrest-304951).

aprillipäivä?

MRe
08.11.2023, 09.47
Kutkutteleva satulauutuus (https://road.cc/content/tech-news/saddlespur-bike-seat-has-patented-backrest-304951).
Ennenhän oli ns. rodeo-satuloita, jotka olivat vähän samanlaisia. Ne menivät niin taakse, että ne tuettiin takaa tarakan kiinnikkeisiin. Tarakkaa ei silloin voinut olla.

pturunen
08.11.2023, 11.12
Jollain lailla rivon näköinen. Ehkä se on vaan oma mielikuvitus.

Pepe Y
08.11.2023, 12.45
Kahdenistuttava?

johan_fors
08.11.2023, 21.34
Ennenhän oli ns. rodeo-satuloita, jotka olivat vähän samanlaisia. Ne menivät niin taakse, että ne tuettiin takaa tarakan kiinnikkeisiin. Tarakkaa ei silloin voinut olla.
Meilläpäin niitä sanottiin ”jappisatuloiksi”. Yhtään en muista miksi, tunnistaako joku muu termin? Kovasti ois skidinä semmoista halunnut, mutta ei isäukko ostanut.

zort
11.11.2023, 09.35
Kyllä, mulla oli Tunturi Speedway jossa oli jappisatula. Oli ihan OEM. Oli myös jappisarvia mutta Speedwayssa oli nykytermein ihan vaan raiseri. Oli hyvä pyörä rossailla.


Sent from my iPhone using Tapatalk

MRe
11.11.2023, 09.45
Meilläpäin niitä sanottiin ”jappisatuloiksi”. Yhtään en muista miksi, tunnistaako joku muu termin? Kovasti ois skidinä semmoista halunnut, mutta ei isäukko ostanut.

Joo, jappisatula :D mä ostin mun 3v tunturiin. Naapurin Jarmolla oli sitten sellainen fillari, missä se vaihteenvalitsin oli vaakaputkessa. Ja jappisatula. Ne yleensä porsi niistä takakiinnikkeistä alhaalta.

Volvospede
16.11.2023, 16.25
Omassa nuoruudessa tuo oli vaan "pitkä penkki" ja sitten se superkorkea ohjaustanko oli "rodeostonga".

Marsusram
16.11.2023, 19.10
^Pukkisatula ja rodeostonga ne meillä päin oli.

HXX1100H
16.11.2023, 21.03
Jappisatula nimitys "periytyy" J.A.P merkkisestä speedway - moottoripyörästä.

jame1967
17.11.2023, 07.52
Hippisarvet ja hippisatula muistaakseni meilläpäin sanottiin .

pturunen
04.12.2023, 21.41
Tässä oikeasti huikea uutuus. Ainoastaan dynamovalon kiinnitys uupuu:

https://www.wolftoothcomponents.com/collections/gifts-for-bikepackers/products/lithic-carbon-mountain-fork?utm_source=Klaviyo&utm_medium=campaign&utm_campaign=Holiday%20Gift%20Guide%20Reminder&_kx=rvBYGQUzCTU2yFCR6kDIvJPosOQNP17MhOKZ-JXb-5Y%3D.UyKAxr

Boost ja non-boost adaptereilla
Post/Flat mount adaptereilla
Lokarikiinnitys
Säädettavä offset Flip chipillä
Järkevästi kiinnityspaikkoa
29x3.0 gumes mahtuu

Pakko-ostos lähes

Ohiampuja
04.12.2023, 22.25
Piti oikein opiskella että mikä on tuo flip chip. :)

pturunen
05.12.2023, 09.04
Samaa on harrastettu useamman vuoden täysjoustojen linkuissa säätämään geometriaa. Idea on hieno ja oletettavasti kestää siinä käytössä, mihin keula on suunniteltu.