Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Singlespeed-jeesiä



maaco
11.10.2022, 14.27
Heipä hei. Mulla on ikuisuuden ollut vaihteettomia / 3-vaihteisia konkeleita. Nyt kun on syksyn ajellut 10-11-vaihteisilla fillareilla, on alkanut kaipailla yksinkertaisempaa systeemiä, eli sinkulaan siirtymistä. Selittäkääs tietämättömälle, mitä kaikkea menisi hankintalistalle.

Nyt on sramin kammet (gpx) ja advent x vaihteistona. Eturatas on 32T, ilmeisesti eteen optimia olisi laittaa +40T ja taakse +20T? Runkona Honzo ESD, eli sopisi singleksi aika hyvin.

Marsusram
11.10.2022, 14.50
Tuohon samaan 1:2 suhteeseen pääsee 16T:32T rattailla. Eli jos on Shimano vapaaratas, niin alkuun voi helposti kokeilla 16T single speed kitillä ja sitten vaihtaa rattaita tuntemuksen mukaan.

Kuminauha
11.10.2022, 15.02
Eihän ton rungon kanssa oikee muuta tarvii kun hommaa esim shimanon irtoratas 11s pakoille ja spacerieitä tai prikkoja vaparattaan runkoon, että se yksittäinen irtoratas saadaa oikeaan kohtaan ja koko pino kiristettyä orkkis lukkomutterilla. Ketju pitää toki lyhentää sitten sopivaan mittaan.

Ei kai noi irtorattaan vaihtorampit mitään haittaa jos vaan ketjulinja on suorassa? Ja ehkä kysyjän nykysestä pakassa olis sopiva irtoratas?

Spacer kit: https://www.bike24.com/p2364083.html?menu=1000,1868,1869,2437
11s irtorattaita: https://www.bike24.com/p2177495.html?menu=1000,1868,1869,2437

Puskis
11.10.2022, 15.03
Voipi olla, että 40t ei mahdu eteen pyörimään ja nykyisiin kampiin ei myöskään löytyne noin isoja rattaita?

Muutenhan tuossa ei tarvita kuin single speed -kitti.
https://www.bikeshop.fi/SSK-2-sinkulakitti-16T-rattaal/ekauppa/pFW4599/ Tuommoinen ratas kylläkin syö herkästi vapaaratasrunkoon kolot, joten suosittelisin jotain leveäkantaisempaa ja laadukkaampaa takaratasta. Linkin kitti myös muutenkin ihan törkyhintainen.

Konalta saa varmaan sinkulaspesifiä korvaketta, mutta sehän ei oo välttämätön.

stenu
11.10.2022, 15.18
40/20 (tai 32/16) on aika taaki välitys tuon tyyppiseen pyörään, jos sillä on tarkoitus ajaa maastossa. Muutenkaan eturattaan koon kasvattamisessa ei ole järkeä, kun se vaan pienentää maavaraa. Sinkulaspeiserit ja 18-piikkinen takaratas olisi se setti, millä lähtisin kokeilemaan.

Sinällään tuollainen pitkäjoustoinen ja jyrkällä satulakulmalla varustettu maasturi ei ole mielestäni ihan omimmillaan sinkulana, koska edessä oleva satula tulee putkelle noustessa tielle ja hissitolpan kanssa joutuu pelaamaan koko ajan tai sitten suosiolla pitää tolppa alhaalla koko ajan ja polkea vaan putkelta. Mutta makuasioita toki ja edelleen siis, jos puhutaan maastoajosta.

maaco
11.10.2022, 15.21
Olisiko tuo Reversen spacer-kitti ja saman valmistajan 16T-ratas sitten hyvä lähtökohta kokeiluun? Voinko käyttää noiden kanssa nykyistä, lähes uutta 10spd-ketjua, vai pitääkö se vaihtaa 1spd-malliseen?

Kuminauha
11.10.2022, 15.23
No jos vaihdat 1s ketjun, ni sitten taas eturatas ei sitä huoli käsittääkseni.

Puskis
11.10.2022, 16.10
Olisiko tuo Reversen spacer-kitti ja saman valmistajan 16T-ratas sitten hyvä lähtökohta kokeiluun? Voinko käyttää noiden kanssa nykyistä, lähes uutta 10spd-ketjua, vai pitääkö se vaihtaa 1spd-malliseen?

10-ketjun pitäisi toimia. En usko, että nuo rattaat on leveälle 1 1/8'' -ketjulle.


No jos vaihdat 1s ketjun, ni sitten taas eturatas ei sitä huoli käsittääkseni.

Ei pitäisi olla tässäkään ongelmaa.

Teemu
11.10.2022, 19.38
Kuten stenu totesi, 32x16 on 29" sinkulaan aika häijy välitys, jos yhtäänkään on mäkisempää tai teknisempää maastoa. Suosittelen ihan sovinnolla laittamaan 18t-rattaan taakse tai jos on oikein jumalaton parrureisi, niin ehkä sitten 17t. Liian kevyt välitys on parempi vaihtoehto kuin liian raskas.

nure
11.10.2022, 19.47
Välitysten hakeminen helppoa kun testaa ihan normipakalla ja esim. 32:lla eturattaalla. Yhden Konan sinkuloinut normipakan rattaalla ja alumiiniputkesta työstetyillä spacerilla, ihan hyvin toimi vaikken millaistakaan pointtia näe evoluution takapakille.
Kannattaa miettiä myös ketjunkiristintä takavaihtajan sijaan varsinkin jos maastossa ajelee, riippuu tietenkin haarukanpäistä...

Teemu
11.10.2022, 20.08
Kannattaa miettiä myös ketjunkiristintä takavaihtajan sijaan varsinkin jos maastossa ajelee, riippuu tietenkin haarukanpäistä...

Jos olisi lukenut alusta asti, niin olisi selvinnyt, että kyseessä on Honzo ESD, missä on sliderit.

nure
11.10.2022, 20.58
^ Luin kyllä alusta asti mutten ottanut selvää rungon ominaisuuksista. Huomasit varmaa myös tekstissäni "riippuu tietenkin haarukanpäistä"?

maaco
11.10.2022, 21.19
Kuten stenu totesi, 32x16 on 29" sinkulaan aika häijy välitys, jos yhtäänkään on mäkisempää tai teknisempää maastoa. Suosittelen ihan sovinnolla laittamaan 18t-rattaan taakse tai jos on oikein jumalaton parrureisi, niin ehkä sitten 17t. Liian kevyt välitys on parempi vaihtoehto kuin liian raskas.

Spacerisetti ja 18T-ratas tilattu. Kiitän vinkeistä.

nure
13.12.2023, 01.28
^ Sinkulavälitykset löytyy kyllä noista välitysohjelmista kun valitsee sopivat, itse en nyt muista mitä itse käyttänyt. Toimii hyvin yksinkertaisesti kun vain blokkaa sopivat rattaat.

Mutta voi noita kehittää taulukoita omaksi ja joskus muidenkin iloksi vaikka ajankuluksikin.

Ps. Linkkisi ei ainakaan tabletilla aukea...

Nikolas Ojala
13.12.2023, 03.09
Ps. Linkkisi ei ainakaan tabletilla aukea...

Kumma juttu. Tablettisi on jollain tapaa nirso. Muokkasin linkkiä. Kokeilepa toimiiko.

nure
13.12.2023, 10.19
^ Nyt näkyy.

Nikolas Ojala
19.03.2024, 21.29
Aiemmin minulla oli täällä linkki dokumenttiin, jonka tarkoitus oli auttaa sinkulan voimansiirron suunnittelussa. Harmi vaan että siinä oli mukana ajatusvirhe, joka oikeastaan teki dokumentista arvottoman.

Mutta, korjasin virheen ja laadin paremman dokumentin.

https://www.iki.fi/no/kirjoitelmat/2024-03-15_Sinkulan_voimansiirto.pdf

Nikolas Ojala
16.06.2024, 17.20
Ehkä tuota edellistä huomiota pitää hieman tarkentaa.

Jos välitys olisi suoraan kahden hammaspyörän välinen, mitä se ei polkupyörän tapauksessa koskaan ole, silloin riittäisi kun tarkastelisi molempien hammaspyörien hampaiden lukumääriä.

Polkupyörän voimansiirrossa on mukana myös ketju, jossa tavallisesti on parillinen määrä lenkkejä. Ketjun vuoksi tulee ensiksi tarkastella eturattaan hampaiden ja ketjun lenkkien lukumäärää. Toiseksi tulee tarkastella ketjun lenkkien ja takarattaan hampaiden lukumäärää. Jos johonkin näistä kolmesta voimansiirron komponentista tulee jokin mekaaninen virhe, virheen siirtyminen komponentista toiseen riippuu rattaiden hampaiden ja ketjun lenkkien lukumääristä. Suurin yhteinen tekijä on oleellinen. Jos SYT = 1, siinä tapauksessa virhe siirtyy komponentista toiseen mahdollisimman tasaisesti.