Näytä tavallinen näkymä : Pyörän säilytys
Mönkiäinen
09.10.2022, 14.34
Miten talvipyöräilijät olette ratkaisseet pyörän säilytyksen talvella? Jotkut pitävät jopa asunnoissa sisällä pyöriä ja minä mietin miten säilyttää autotallissa. Alkaa jo sadekelien jälkeen olemaan lattia liukas, märkä ja kurassa. Ei löydy tarpeeksi isoja kurakaukaloitakaan jonka voisi laittaa alle ja kurat ja lumet saisi valua siihen. Käynyt mielessä jos rakentaisi vanerista alustan jossa kumimatto ja pienet reunat. Tekisi vielä telineen johon saisi renkaan työntää ja pysyisi pystyssä keskellä lattiaakin. Ja ehkä jopa pienet pyörät alle niin voisi siirrellä pois tieltä tarvittaessa.
Mä oon pitänyt kylmässä pihavarastossa ihan sellasenaan. Pesut puutarhaletkulla niin pitkään kuin kelit sallii, kunnon talvella pyörä pysyykin puhtaana.
maalinni
09.10.2022, 15.53
Taloyhtiön pyörävarastossa
^työvuosina verkkokopissa, pahvia lattialla pahimmat kurat imemään.
Kolme kappaletta Ikean Baggmuck-kenkämattoja teipattuna peräkkäin muodostaa hyvän kourun. Paketin voi tarvittaessa taittaa kasaan. Itselläni oli vielä kuramatto noiden alla asunnon eteisessä. Suurin osa loskasta ja hiekasta putosi kenkämatoille.
Minä käytän kaupan lihatiskiltä saamiani hieman A-nelosta isompia muovialtaita pyörähuoneessa peräkkäin aseteltuna, erityisesti voimansiirron alla. Hieman tippuu ohi, mutta noista on helppo kaataa kuravesi ulos, ja menevät pieneen pinoon. Joskus vettä tulee harjauksesta huolimatta paljonkin, eipä jää huoneilmaan haihdutettavaksi.
Lisäys: Tuo yllä mainittu Ikean Baggmuck (https://www.ikea.com/fi/fi/p/baggmuck-kenkaematto-sisae-ulkokaeyttoeoen-harmaa-60329711/)-matto näyttää mainiolta, tehnee paremmin näiden minun virityksieni työn. Reunallinen allas pitää vedet sisällään eikä ole hinnalla pilattu (3 x 2,99 e).
Jämäpala lattiavinyyliä pyörän alla. Samanlainen ratkaisu mulla trainer-setupin osalta, tosin siihen ostin pätkän tiettyä oikeansävyistä mattoa.
Töissä saa onneksi lämpimään pyöräkellariin päivän ajaksi ja kotona varastossa. Harjalla vaan ylimääräiset sotkut pois niin aika vähän tulee lattialle.
Jos ongelma on, että autotallin lattia menee likaiseksi, niin en näe ongelmaa :D Eikö auton mukana tule kuraa? Pesu ja ennen säilömistä?
Mönkiäinen
13.10.2022, 17.29
Ei ole tallissa käynyt kuin kerran auto sisällä. Järjestystaso ja siisteys on sellainen että voisi tehdä vaikka avosydänleikkauksen. No ei se kura haittaa mutta lattia on ihan per.. liukas kun on vettä saatikka lunta lattialla. Lattiakaivoa ei ole eikä talvella pesumahdollisuutta. Kaikilla tosin ei ole edes tätä talli mahdollisuuttakaan.
arctic biker
18.10.2022, 19.00
Kylmässä tallissa vuoden ympäri, ei oo käynyt mielessäkään jotta pitäis alle jotain laittaa. Jos jotain värkätä tarviin niin sitten pottukellarin viereiseen talliin jossa luontojaan pakkasillakin plussan puolella. Auton sisätilalämppärillä sitten lisää jota nykyisillä sähkönhinnoilla en taija enää tehdä.
Kotona olkkarissa molemmat pyörät. Bauhausissta mattoa joka kestää rapaa ja kosteutta eikä aiheita parketille ongelmia. Paskojem kuivuttua imuroi maton ettei leviää koko huoneistoon. Täällä pyörävarkaiden paratiisissa on parempi fillareiden olla sisällä kuin taloyhtiön varastossa. Jopa vakuutusyhtiö noteerasi sisällä säilytyksen edut alentamalla vuosittaista maksua.
Autotallissa. Semikylmä. Ei sinne autoa mahdu, eli pyörätalli.
Santtu75
22.10.2022, 21.41
Ensin ulkona suurpiirteinen putsaus / kuivaus sitten eteisen laattalattian päälle kuivumaan ja kuivuttua olohuoneen puolelle.
ja koska oma pyöräily lähinnä harrasteluonteista, niin pahimmilla paskakeleillä jättää vain ajamatta.
Ja kun asuinpaikka kerrostalo ja taloyhtiön pyörävarastoon en sähkiksiäni jätä, niin vaihtoehdot on aika vähissä.
Itselläni pyörät ovat pääosin autotallissa +15 lämmössä. Osa on talon kuntosalissa eri trainereilla (3 kpl) ja loput ovat kylmävarastossa.
Autotalliin ei autot mahdu, joten se on varattu pyörätoimintoihin.
Autotallissa ja ulkovarastossa hyvät huoltovalmiudet pyörille.
Travelkicking
25.01.2023, 20.25
Lämmin talli fillareille, auto on kylmässä tallissa. Jätän lumisen fillarin sisääntullessani lattiakaivon tuntumaan, niin voi vetää lastalla jonkin ajan kuluttua vedet kaivoon. Nastarenkaallinen fillari tulee ison pahvin päälle. Säilön suurimmat pakkauspahvit mm. remontteja varten, joten fillarin kokoinenkin löytyi. Joo ja ok-talo kyseessä.
Jos nyt sattuu todella luminen olemaan niin nostan fillarisäätämön pesualtaaseen, muuten etuvanteesta kattokoukkuun ja valukoon siitä lattiakaivoon vedet.
Sattumalta hokattua; oli joskus paikkausta odottava uimapatja tallin lattialla ja laitoin fillarin siihen päälle. En oo sittemmin osannu parempaa kaivata, kaikki pyörästä tippuva jää siihen, helppo ravistella hiekat pihalle ja rutata kesäks pois jaloista. Eihän se kaunis oo, mut semmonen toimiva. Varmaan mikä tahansa ohkanen muovinpala ajaa saman asian, kunhan siitä saa taiteltua reunat ylös.
Meillä auto on ulkona katoksessa ja minun fillarit ja mopot tallissa (14 astetta).
Pyörä tulee kurakeleillä (ei talvella) huuhdeltua joka kerta puutarhaletkulla. Kyllhän siihen talven aikana loskakeleillä kuraa tarttuu ja kesälläkin siihen jää kuraa mutta mitäpä siitä. Se on ajoa varten eikä näyttelyesine.
Minulla on talissa betonipinta lattiassa. Ei ole liukas. Liippausvaiheessa siihen levietettiin jotain ainetta Mastertopin valikoimasta mikä estää betonipölyä irtoamasta. Maalitahrat ja öljytipat tietty imeityy ja näkyy mutta jälkeen sama kuin fillarien kanssa, se tallin lattia on käyttöä varten ei koriste.
maustevoi
11.07.2023, 23.21
Moro,
Millainen pyöräteline sähkömaastopyörälle? Siis että sais joskus vaikka seinälle tai kattoon tai muuten vaan pois "lattiapinta-alaa viemästä"? https://www.amazon.de/-/en/Bicycle-Adjustable-Apartment-Vertical-Mountain/dp/B07WXRMBGM/ref=sr_1_101?crid=1YQKJBV80TQN&keywords=garden%2Bhook&psr=PDAY&qid=1689102757&s=prime-day&sprefix=garden%2Bhoo%2Cprime-day%2C167&sr=1-101&th=1
Kattelin tällästä. Et sais vaik keulan nostettua seinälle, niin tulis lisää tilaa?
Kolme kappaletta Ikean Baggmuck-kenkämattoja teipattuna peräkkäin muodostaa hyvän kourun. Paketin voi tarvittaessa taittaa kasaan. Itselläni oli vielä kuramatto noiden alla asunnon eteisessä. Suurin osa loskasta ja hiekasta putosi kenkämatoille.
Hyvä vinkki, kiitos "pienellä" viiveellä. Noita löytyy monesta kaupasta, "kurakaukalo" on hyvä hakusana. Minä erehdyin Ikean sokkeloon, kun en tajunnut katsoa Jyskin hintaa. Olisin ilomielin maksanut ylimääräiset 3 x 0,01 e välttääkseni Ikean pakkokiertelyn.
Nykyään 25m2 harrastustila taloyhtiön alakerrassa jossa hiekanerotuskaivo pesumahdollisuudella. Jos oikein kurainen pyörä niin sinne heti ajosta valumaan. Sieltähän se kätevästi lähtee sitten ajoonkin.
Takakeno
22.02.2024, 22.27
Nykyään 25m2 harrastustila taloyhtiön alakerrassa jossa hiekanerotuskaivo pesumahdollisuudella. Jos oikein kurainen pyörä niin sinne heti ajosta valumaan. Sieltähän se kätevästi lähtee sitten ajoonkin.
Onnekasta. Meillä ei ole mitään tilaa pyörän huoltoon tai pesuun pyörävaraston lisäksi. Siellä on ahdasta ja pakkasella ihan hemmetin kylmä, kun ei siellä ole mitään lämmitystä.
trallalaalaakso
22.02.2024, 22.43
Lämmin talli vesipisteellä kaivotta. Ahdas, auto ja pari fillaria plus roinaa. Hyvä huuhtaista pyörä tallin edessä ajon jälkeen, ja akutkin saa ladattua. Aivan luxusta jonotuksen jälkeen kerrostalossa.
WarElephantSixSixSix
23.02.2024, 08.14
Tuollaiset katon ja lattian väliin työkaluitta asennettavat telineet on kyllä parhautta. Silti olisi kiva, että pyörille olisi joku muu tila kuin olohuone.
https://i.ibb.co/41sNHkh/IMG20240220171354.jpg
Onnekasta. Meillä ei ole mitään tilaa pyörän huoltoon tai pesuun pyörävaraston lisäksi. Siellä on ahdasta ja pakkasella ihan hemmetin kylmä, kun ei siellä ole mitään lämmitystä.
Niin minä siis vuokrasin tuon tilan taloyhtiöltä joka on siis erään liikehuoneiston alapuolella jäänyt ylimääräinen tila. Siksi siellä on hyvä valaistus, vesipiste lattiakaivolla. Sopiva miesluola siis. Pikkasen vähän remppasin sitä omaan piikkiin jolloin päästiin taloyhtiön kanssa hyvään yhteisymmärrykseen vuokrasta. Ajatus tuosta on tehdä myös osittain etätyötila. Vähä akustiikkalevyä, sohvaa, verhoa, stereot, olutkaappi ja fillarit tykötarpeineen sinne niin jospa siellä alkaisi viihtymään.
Omat fillarit olen ripustanut…
https://www.stasdock.com/cdn/shop/products/IMG4202_1557170392848_1dc53e9e-8c27-4152-bc07-9e62c213d843_700x.jpg?v=1623943038
xc-pyöräilijä
23.02.2024, 17.58
^^^ Jos seinä näyttää tuolta niin kai sitä on oravannahkoja rakenuttaa lisäsiipi tai vuokrata viereinen kämppä harrastetilaksi :rolleyes:
Monelle naisoletetulle voi olla vaikea perustella useampaa pyörää niissä tiloissa joissa saattaa olla jopa vieraitakin. Meillä ei varsinaisesti ollut ehtoja mutta fillarisälä pitää olla siinä kuosissa että vieraat jäävät niitä kattelemaan ellei peräti hiplaamaan. Niitä saa olla seinät väärällään kunhan eivät ole juurikaan tiellä, eikä aiheuta sen kummempaa jeesustelua. Anoppihan joskus nyrpisteli nokkaansa närkästyneenä kunnes kuuli paljonko niihin on rahaa laitettu. Kaiken kruunasi vähintään puoliammatilaisten tekemä kellarikeikka jossa hävisi yhtä ja toista ihmisten varastoista.
Minä kirjoitin kuramatoista, 2,99 e ....
WarElephantSixSixSix
24.02.2024, 10.17
^^^ Jos seinä näyttää tuolta niin kai sitä on oravannahkoja rakenuttaa lisäsiipi tai vuokrata viereinen kämppä harrastetilaksi :rolleyes:
Seinä näyttää tuolta, koska vyötä kiristetään kaikesta muusta, mutta liikuntaharrasteista ei. Tänään taas katsomaan uutta potentiaalista tilavampaa kotia, kun edelliset viritykset meni mönkään. Tuosta on muutenkin lähdössä tuo vihreä spessu todennäköisesti myyntiin, kun vaan saisi luovutettua loput vaihdettavat osat s-worksiin ja sitten jollain myyntiosilla kasaisi sen fillaritorille.
Olikos joku rakennellut itse kiskoilla kulkevia säilytysratkaisuja pyörille, kuten Stashed products.
https://stashed-products.myshopify.com/products/bike-storage-ceiling-mounted-kit?variant=40563817513157
Oliko tuolle itse pyörästölle (trolley?) hyviä vaihtoehtoja tai vinkkejä? Ameriikan maalla tarjoajia on jonkun verran, Euroopasta en liiemmin löytänyt. Joitain ovipyörästöjä kyllä. Koukut voisi olla ihan perus mutterillisia Park tooleja ja kiskon saa rautakaupasta.
Itsellä on noita omia maastopyöriä 7 kpl ja kävi aikanaan autotalli pieneksi kun siellä säilytetään moottoripyöriäkin. Auto on aina kadulla. Nykyään kaikki omat pyörät + vaimon maastopyörä ja muutamat moottoripyörätkin on sellaisessa työmaakopissa joka on noin 7 metriä pitkä ja 3 metriä leveä. Siinä on sähkölämmitys ja se on oma miesluolani. Kaikki siellä oleva on vanhaa. Minä itse (1975), pyöräni (2001-2013) ja ne pari vanhempaa crossipyörääni (1992) sekä kunnolla viritetty pappatunturi (1977). Uudemmat crossit jne. on autotallissa.
Hankin hyvällä -70% alennuksella useampia varikkomattoja työmaakopin lattialle pyörien alle. Lisäksi 4 kpl lattiatelineitä joihin pyörän saa laitettua keskiön/kammen reiästä ja 4 kpl seinätelineitä jotka saa tarvittaessa helposti käännettyä pois tieltä. Ei ne kyllä tiellä ole nytkään ja on asennettu sopivalle korkeudelle eli riittävän ylös ja kuitenkin niin että pyörän saa sinne nostettua kätevästi. Kaikkia pyöriä säilytän vaakatasossa enkä pystyssä. Sitten on se pyörien korjausteline kanssa työmaakopissa. Tuolla on mukava rakennella pyöriä. Kylmempinä vuodenaikoina pidän sen noin +15 asteen lämmössä.
Meillä on myös kylmä ulkovarasto kaikelle muulle esim. ruohonleikkuri, autojen renkaat, lasten pyörät, pulkat ja Stigat jne. joten autotalli ja työmaakoppi on ”pyhitetty” kokonaan harrastuskäyttöön.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.