PDA

Näytä tavallinen näkymä : Salasana

Cybbe
06.10.2022, 09.04
Miten saisin salasani tietooni?

TERU
06.10.2022, 09.07
Pistä sähköpostia fillarin toimitukseen, sieltä muinoin sain unohtamani salasanan tänne.

Ps. Katsos olen niin luotettavan oloinen kaikissa suhteissa. Kaupassakin yritän kassalle esittää retkireppuni sisältöä, mutta kassa sanoo, ei tuon näköisten tarvitse!

Jagge_
06.10.2022, 09.56
Foorumin salasana? Täytyyhän sen olla tiedossa kun on onnistuttu kirjautumaan ja täältä sitä kysymään. Jos selain muistaa sen mutta ei ole tietoa mikä se on, niin selain kyllä näyttää ne, esim Firefoxissa lyö osoitteeksi about:logins ja Chromessa chrome://settings/passwords

JackOja
06.10.2022, 10.03
Jos haluaa tietää oman salasanansa siten, että vaihtaa sen uuteen sellaiseen jonka muistaa, voi esim:

1) kirjautua ulos
2) kirjautumisikkunassa klikkaa unohdin salasanan -linkkiä

https://pic.useful.fi/0J6uAuFcu.jpg

F. Kotlerburg
06.10.2022, 10.09
Pistä sähköpostia fillarin toimitukseen, sieltä muinoin sain unohtamani salasanan tänne.
Siis mitä helvettiä? Onko foorumin tietoturva sillä tasolla, että joku pystyy selväkieliset salasanat jostain lukemaan?

JackOja
06.10.2022, 10.13
Siis mitä helvettiä? Onko foorumin tietoturva sillä tasolla, että joku pystyy selväkieliset salasanat jostain lukemaan?

Tuossa juuri tuumailtiin yksityisviestein erään nicin kanssa, että luetaankohan yksityisviestejä :rolleyes:

F. Kotlerburg
06.10.2022, 10.29
Tuossa juuri tuumailtiin yksityisviestein erään nicin kanssa, että luetaankohan yksityisviestejä :rolleyes:
Ei ole vBulletinissa suoraan mahdollista. Tietokannasta suoraan voi toki kaivaa vaikka mitä, jos on siihen pääsy ja osaaminen.

maalinni
06.10.2022, 10.46
Jos olet päässyt sisään, niin eikö se muka näy tietokoneen/kännykän asetuksissa?

F. Kotlerburg
06.10.2022, 11.01
^niin jos on tallentanut salasanan. Jos kyse on vanhasta sessiosta, joka sattuu vielä olemaan aktiivinen niin ei.

MV
06.10.2022, 11.08
"kuva salasanastasi post-it -lapulla" -topic?

Cybbe
07.10.2022, 10.00
Vieläkään ei salasanaa tiedä, pitää kirjautuneena

Kaneli
07.10.2022, 10.08
Tähän ketjuunhan voisi jokainen laittaa salasanansa, niin olisi helppo tarkistaa :D

Minulla olisi myytävänä vähän käytettyja mutta lähes uutta vastaavia salasanoja. Euron kappale / kympillä seitsemän.

Kihti
07.10.2022, 11.11
^En tarvi. Mulle riittää ne "password" ja "qwerty"

Oikeesti törmäsin kerran tyyppiin jolla oli ihan ihme salasanat, tyyliin irILG/&¤&/333320<ijkd , se toki tarvi isoo vihkoa missä ne oli kaikki ja minkä tahansa tietokonetta vaativan jutun tekeminen alkoi tälläsellä "eiku.... ei vieläkä" ainakin 10 min jumpalla.

Jos haluaisi yksinkertaistaa elämää, onko mitään helppoa, turvallista salasana-appia tms.?

Bitwarden esimerkiksi

K.Kuronen
07.10.2022, 11.11
...
Jos haluaisi yksinkertaistaa elämää, onko mitään helppoa, turvallista salasana-appia tms.?

Ei ole.

Ainoa toimiva tapa on elää siten, että kassakaapissa ei ole aarteita (Matthew 6:21).

huotah
07.10.2022, 11.46
Tähän ketjuunhan voisi jokainen laittaa salasanansa, niin olisi helppo tarkistaa :D

3waNb%$A2&uerPCBH!n7#bstWyzEa01N&Mv3l9wzLbpN@hSfC!gBnfULTyp9$qf2i0!4nV1wCt9AIj9b$9A %fnb%W32N!rNoRBJ

fiber
07.10.2022, 11.47
^En tarvi. Mulle riittää ne "password" ja "qwerty"
Tarvittaisiin siis korkeintaan kaksi yritystä kirjautumaan tänne tommi2-tunnareilla ;)

Minulla on joka ikiseen palveluun eri salasanat eikä mikään niistä ole selväkielinen. Tärkeimmät noin 70 on kirjattu salasanasuojattuun paikalliseen Excel-tiedostoon. Aika usein pitää silti klikkailla painiketta Unohdin salasanani.

tronK
07.10.2022, 12.03
Tarvittaisiin siis korkeintaan kaksi yritystä kirjautumaan tänne tommi2-tunnareilla ;)

Minulla on joka ikiseen palveluun eri salasanat eikä mikään niistä ole selväkielinen. Tärkeimmät noin 70 on kirjattu salasanasuojattuun paikalliseen Excel-tiedostoon. Aika usein pitää silti klikkailla painiketta Unohdin salasanani.

Aika paljon helpommalla ja turvallisemmin pääsee mielestäni jollain salasanamanagerilla, esim. Bitwarden käsittääkseni peruskäytössä ilmainen ja hyvä (itse käytän Keepass, mutta se ei ole ihan niin suoraviivainen käyttää kuin kaupallisemmat).

MRe
07.10.2022, 12.09
Mulla on kaikkiin foorumeihin sama salasana, muihin palveluihin sitten palvelukohtaiset joiden vahvuus riippuu sitten pitkälti ko. palvelusta. Esimerkiksi PayPalin salasana on muodostettu hieman eri pieteetillä kuin jonkun Apu-lehden.

VesaP
07.10.2022, 12.24

Vähänkään hyvissä tai hyväksyttävissä olevissa systeemeissä salasanat eivät ole missään selväkielisessä muodossa ja edes järjestelmän pääkäyttäjät eivät niitä mistään näe. Näkee vain jollain algorytmillä sekoitetun version, millä itse käyttäjä ei tee mitään. Ilmeisesti tämä foorumisofta ei ole silläkään saralla sit tältä vuosituhannelta kotoisin.

VesaP
07.10.2022, 12.28
salasanasuojattuun paikalliseen Excel-tiedostoon.

Muistaakseni Exceliin löysi joskus jo 20 vuotta sitten silloisella hakukoneella cräkkejä parilla hiirenklikkauksella millä Excelin "salasanan" sai auki. En toki tiedä onko nyky-Exceleissä jotenkin vähän paremmin jo salasanajuttukin toteutettu ja menisi muutama klikkaus enemmän googlen kanssa ennenkuin tiedoston saisi auki. Ja "paikallinen" ei ole niin pitkään paikallinen jos koneesta on edes joku yhteys auki internettiin.

Kaneli
07.10.2022, 12.32
3waNb%$A2&uerPCBH!n7#bstWyzEa01N&Mv3l9wzLbpN@hSfC!gBnfULTyp9$qf2i0!4nV1wCt9AIj9b$9A %fnb%W32N!rNoRBJ

Aikamoinen sattuma mutta mulla on tuo sama salasana.

MRe
07.10.2022, 12.39
Muistaakseni Exceliin löysi joskus jo 20 vuotta sitten silloisella hakukoneella cräkkejä parilla hiirenklikkauksella millä Excelin "salasanan" sai auki. En toki tiedä onko nyky-Exceleissä jotenkin vähän paremmin jo salasanajuttukin toteutettu ja menisi muutama klikkaus enemmän googlen kanssa ennenkuin tiedoston saisi auki. Ja "paikallinen" ei ole niin pitkään paikallinen jos koneesta on edes joku yhteys auki internettiin.

Excelin ja vastaavien ongelma on se, ettei sitä juurikaan voi suojata brute-force -hyökkäystä vastaan. Eli jos sen excelin joku saa käsiinsä, sitä voi alkaa pommittamaan salasanan purkuohjelmalla vapaasti.

Mulla on käytössä LastPass ja se löytyy sekä tietokoneista, että puhelimesta. Se myös osaa luoda salasanoja, mistä on ollut duunissa hyötyä, kun meidän määrättyihin järjestelmiin on luotava salasana, joka täyttää seuraavat ehdot:

Minimum password length is 30 characters.
Contain at least one uppercase letter (A to Z).
Contain at least one lowercase letter (a to z).
Contain at least one numerical value (0 to 9).
Contain special characters (i.e.: ~!@#$%^&_-+=`|\(){}[]:;"<>',.?/).
NOT contain the employees name or user name, in full or in part.
NOT contain repetitive strings (e.g.: abc123abc123)

TERU
07.10.2022, 12.42
Vähänkään hyvissä tai hyväksyttävissä olevissa systeemeissä salasanat eivät ole missään selväkielisessä muodossa ja edes järjestelmän pääkäyttäjät eivät niitä mistään näe. Näkee vain jollain algorytmillä sekoitetun version, millä itse käyttäjä ei tee mitään. Ilmeisesti tämä foorumisofta ei ole silläkään saralla sit tältä vuosituhannelta kotoisin.
Näin hyväntahtoiselle palstalle pääsyyn rittää matalatasoinen salasana!

Sambolo
07.10.2022, 12.48
Kännykässä itsessään salasanasofta, voi käyttää sen ehdottamia vahvoja salasanoja.

pturunen
07.10.2022, 13.39
Saahan salasanan vaihdettua ihan itsekin. Poistat ensin selaimen historian ja cachen, jolloin kirjautuneena pysyminen lakkaa. Sitten "unohditko salasanan" -toiminnolla vaan uusi omaan s-postiin.

fiber
07.10.2022, 13.44
Joo, oli hyvä vaikkakin vainoharhainen pointti :) Poistin sen nyt. Itse en sitä edes tarvitse, mutta olen laatinut sitä varten, että jos minulta menee äly tai henki, niin omaiset pääsee noihin sisään.

Koko salasanamenetelmä on kaiken kaikkiaan ihan toope. Jollei ole kaksivaiheinen, se on murtoaltis. Tosin ei ole minulle koitunut harmia, vaikka käyttäjänimi+salasana on hakkeroitu useammassakin palvelumurrossa. Toki salasanoja tulee vaihdettua aika ahkeraan.

Luottokorttitiedoillani on kyllä joskus mellastettu, ja käyttäjäprofiilini data imuroitu palvelusta toiseen (minusta tehtiin miesseuraa hakeva heebo, joka asuu Malediiveilla). Fillarifoorumissa olen mellastanut tunnuksellani vain ihan itse.

F. Kotlerburg
07.10.2022, 13.47
Saahan salasanan vaihdettua ihan itsekin. Poistat ensin selaimen historian ja cachen, jolloin kirjautuneena pysyminen lakkaa. Sitten "unohditko salasanan" -toiminnolla vaan uusi omaan s-postiin.
Eikö ole helpompaa painaa vain tuota "kirjaudu ulos" namiskaa?

pturunen
07.10.2022, 13.47
Se ei välttämättä toimi, jos selain silti muistaa kirjautumistiedot.

F. Kotlerburg
07.10.2022, 13.49
No höpö höpö. Jos selain muistaa kirjautumistiedot niin silloin ne on tallennettuna sinne selaimen salasanamanageriin josta ne saa ulos. Historian ja cachen poistaminen ei niitä poista.

pturunen
07.10.2022, 13.51
Jos cachen tyhjää, niin ei se selain osaa niitä yhdistää suoraan - ainakaan Safarissa ei. Windowskoneista en tiedä mitään.

TERU
08.10.2022, 09.53
Onko jotain riskejä palstan salasanan joutumisesta ilkeälle hakkerille?
Pääseekö melskaamaan tuon kautta muuallekin?

huotah
08.10.2022, 10.07

Vain jos sama salasana on käytössä muuallakin.

fiber
08.10.2022, 10.15
Vain jos sama salasana on käytössä muuallakin.
Vain, jos sama salasana ja sama käyttäjätunnus on käytössä muuallakin.

TERU
08.10.2022, 10.17
Kiitos, eipä sitten tarvi olla yhtään huolissaan!

TERU
08.10.2022, 10.34
Tabletissa sitten olisi jotain vikaa, kun täällä toiminnossa outoa. Chromea oon uusannu ja putsaillu ilman korjaantumusta, välimuistit ja semmoista.
Kännyllä ja pöytäpömpelillä toimii entiseen malliin. Linuxia ja Adroidia kaikissa.

Ps. Tabletti tallettaa herkästi juttuja, joita ei tarvitsisi ja oma pää jo aikoja nuo unohtanut niinku parasta onkin, tabletin boottaus ei tunnu auttavan ja voi noita olla googlen muistissakin, kukapa noista mitään...hävitä saisivat...

Votkins
08.10.2022, 12.25

Omistajan ja ylläpidon panos tähän forumiin on niin laihantuntuista (ajoittaiset yhden viestin kilarit ja mielivaltaiset deletoinnit), että mikään tänne tallennettu tieto ei saisi paljastuessaan aiheuttaa mitään ongelmaa.

TERU
09.10.2022, 07.33
Vieläkään ei salasanaa tiedä, pitää kirjautuneena
Palstan käyttäytymisessä on jotain outoa, kirjautunut tai ei niin toimii.
Kirjautuminen myös poistuu toisuvasti itsekseen. Salasanana tänne palstalle ikivanha lehden lahjoittama, ei tuota tietenkään muualla käytetä.

Oma väline sattaa olla syyllinen mutta vikaa ei löydy vajavaisella osaamisella.

Sambolo
09.10.2022, 14.16
Mä en muista turvasanaa..

huotah
09.10.2022, 15.12

Vaaleanpunainen

pturunen
09.10.2022, 22.04

Nyt taitaa olla väärä foorumi...

K.Kuronen