Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Maasto vai gravel?



Ledi
27.09.2022, 16.33
Hei, aloittelen pyöräilyharrastusta lähinnä kuntoilumerkeissä, mutta tulevaisuudessa kiinnostais myös pyörämatkailu. Alustana tulisi olemaan varmaankin enimmäkseen hiekkatiet ja asfalttisiirtymät, ehkä helpot metsätiet/polut. Kokeilin maastopyöräilyä mutta se on ehkä turhan rynkytystä meikälle ja nautin enemmän vauhdista tasailella alustalla. Etsinnässä siis pyörä vauhdikkaampaan kuntoiluun sekä retkeilyyn, jossa ajoasento saisi olla melko rento kuitenkin. Maastopyörällä pääsisi myös hankalammassa maastossa, mikäli sellaista sattuisi eteen omalla reitillä, mutta onko se sitten liian raskas tuollaiseen nopeaan kuntoajoon? Gravel olisi varmaan sitten siinä ketterä, mutta onko niissä turhan agressiivinen ajoasento? En ole oikein löytäny aiheesta keskustelua joten auttakaa vähän. Pohdintaa ja mielipiteitä kiitos!:)

nure
27.09.2022, 17.00
Määritä ensin mikä on se alusta jolla eniten ajat ja sitten pyörän tyyppi sen mukaan. Gravel ei yleensä ole niin agressiivinen kuin oikea maantiepyörä ja melkein jokaisen pyörän voi säätää kuskille/kuskin makuun sopivaksi. Täytyy vain arpoa gravelin ja cyclon väliltä.

Firlefanz
27.09.2022, 17.08
Heti alkuun se että jos käsitykset siitä mikä on rento ja mukava ja mikä turhan aggressiivinen ajoasento perustuvat pelkästään ohiajavia pyöräilijöitä katsellessa saatuihin vaikutelmiin tai lyhyisiin istumisiin ja parkkipaikan ympäriajoon jonkun kaverin pyörällä, niin ne kannattaa heti alkuunsa unohtaa. Kallistuipa pyörävalinnassaan kummalle puolelle tahansa, ajoasennon perusteela niitä ei kannata tehdä.

Tai, no, lievennyksenä: joidenkin käsille suora tai sopivasti taivutettu tanko kädensijoineen on sopiva ja joillekin toisille droppitanko tarjoaa luontevimmat ja rennoimmat otteet.

Brocol
27.09.2022, 17.37
Heti alkuun se että jos käsitykset siitä mikä on rento ja mukava ja mikä turhan aggressiivinen ajoasento perustuvat pelkästään ohiajavia pyöräilijöitä katsellessa saatuihin vaikutelmiin tai lyhyisiin istumisiin ja parkkipaikan ympäriajoon jonkun kaverin pyörällä, niin ne kannattaa heti alkuunsa unohtaa. Kallistuipa pyörävalinnassaan kummalle puolelle tahansa, ajoasennon perusteela niitä ei kannata tehdä.

Tai, no, lievennyksenä: joidenkin käsille suora tai sopivasti taivutettu tanko kädensijoineen on sopiva ja joillekin toisille droppitanko tarjoaa luontevimmat ja rennoimmat otteet.

Lainausta hyödyntäen toteaisin että kun gravel alkoi kiinnostaa, koeajon ensimetrit kippurasarvisella Kallion kaduilla tuntui todella omituiselle maastopyörän jälkeen. Huteraa, kiikkerää ja kumarassa. Kiinnosti kuitenkin edelleen, niin etsin vuokrapyörän päiväksi (lopulta sain pitää sen koko viikonlopun) ja kävin pari kunnon lenkkiä ajamassa, joiden aikana gravelointi avautui ihan eri tavalla. Tuli hankittua, ja ajopäiviä tullut sillä paljon maastopyörää enemmän. Suosittelen siis vuokraamista ja kunnon koeajoa.

hitlike
27.09.2022, 18.22
Määritä ensin mikä on se alusta jolla eniten ajat ja sitten pyörän tyyppi sen mukaan. Gravel ei yleensä ole niin agressiivinen kuin oikea maantiepyörä ja melkein jokaisen pyörän voi säätää kuskille/kuskin makuun sopivaksi. Täytyy vain arpoa gravelin ja cyclon väliltä.

Eikös pyörä pitäisi määrittää vaativimman maaston mihin on päästävä ajamaan mukaan eikä sen mitä eniten ajaa? Jos poluille on päästävä niin XC jäykkäperä on kevyin ja nopein vaihtoehto. Jos jonkinlainen tie on aina alla niin gravelien joukosta katselemaan.

Firlefanz
27.09.2022, 18.53
Hyvä kysymys, johon ei voi vastata kysymättä jatkokysymyksenä paljonko sitä vaativinta maastoa on? Viisi, kymmenen vai 0,5 % ajokilometreistä? Pätkiä jotka on ajettava tai jotka haluaa ajaa miltei joka lenkillä vai joitain aivan satunnaisia pätkiä niillä kauden eeppisillä pitkillä lenkeillä?

En tiedä mitään siitä millaista on ajaa XC jäykkäperällä pitkiä pätkiä hyviä hiekkateitä tai asfalttisiirtymiä, mutta tiedän jotain siitä millaista on ajaa metsäteitä ja polkuja cyclolla tai gravelilla (ja olemattomalla maastoajotaidolla) eikä se niin kauheaa ole, kunhan pätkät eivät ole kauhean pitkiä eikä niitä ihan joka lenkillä ole.

Oikeastaan gravelin suola on se että välillä tie on epämukava tai polku ihan väärä - tai, kuten minulle, välillä jalkautumistakin vaativa - sillä seuraavat paremmin ja vauhdikkaammin ajettavat kilometrit ovat sitten taas pelkkää juhlaa.

Mutta ymmärrän senkin että XC jäykkäperällä voi kokea ihan saman tunteen, kun pääsee asfaltilta tai siihen verrattavissa olevalta hiekkastradalta pomppuisemmalle tielle tai oikealle polulle.

K.Kuronen
27.09.2022, 20.01
Jos valitsee gravelin, niin 28-tuumaisten kiekkojen lisäksi mahdollisuus laittaa alle leveämmillä renkailla 650b-kokoiset on etu: keula kääntyy helpommin poluille ja vastaaville. Vastavasti taas 28-tuumaiset vähän kapeammat ovat paremmin kotona asfaltilla.

Yksi pyörä+kahdet eri kokoiset kiekot=puolitoista pyörää.

nure
27.09.2022, 21.00
On sääli ettei XC tyyppisiä pyöriä olemattomasti saatavilla täysjäykkinä, toimii sekä että olosuhteissa ja rengastuksella tai kaksilla kiekoilla käyttö laajenee.

Hääppönen
27.09.2022, 21.05
Kiitos taas kerran topiikin avaamisesta!

kh74
27.09.2022, 22.39
Mites fitnesspyörä?

Eikä tää oo läppä menneiltä vuosikymmeniltä vaan oikeesti. Esim tommonen:
https://www.bike-discount.de/en/cube-hyde-pro-deepblue-n-silver-1?number=20104871-40274235&__delivery=8&__currency=1&gclid=CjwKCAjwvsqZBhAlEiwAqAHElTje3vfH8AVhoXOo2M21 nkogSVw6sg3M-iDjOdUsFyNQs5twjziK8xoCffsQAvD_BwE

Ei tommonenkaan väärin olis kuvattuun tarpeeseen jos tykkää semmosesta.

Vaikka race king racesportit litkutettuna renkaiksi niin rullaa tautisen kevyesti ja ominaisuudet riittää polullakin ajaa. Kiinnityspisteet aika monenlaisiin tavaratelineisiinkin taitaa olla sekä edessä että takana tuossa.

Ledi
28.09.2022, 12.46
Itse oon miettinyt gravelia, kun kuitenkin eniten tulis ajeltua kuntolenkkejä hiekkateillä, jonkin verran asfaltilla. Olen käsittänyt että gravel olisi muutenkin vähän jokapaikan pyörä monipuolisille alustoille?

nure
28.09.2022, 17.44
^Jos ajat asvaltilla enemmän niin maantie/cyclo ja jos enemmän hiekalla niin gravel. Monasti lenkkiajossa hiekkateillä maantiepyörää rajoittaa rengaskoko/tyyppi, harvoihin saa paljoa yli 30millistä mahtumaan.