Näytä tavallinen näkymä : Navan vaihto vanteeseen?
Kuvitellaan että on tilanne, että haluan vaihtaa laadukkaamman etuhaarukan, mutta etuvanteen kiinnitys on 9mm pikalinkulla. Vanne kun on todella vähän ajettu ja haluaisin käyttää sitä jatkossakin, niin kävi mielessä ajatus että vaihtaisi navan mikä tukee läpiakselia. Onko tuo mahdoton ajatus?
maalinni
25.09.2022, 12.37
Ei ollenkaan mahdoton ajatus. Mutta saattaa vaatia myös uudet pinnat. Itse hommaisin suosiolla uuden etuvanteen ja vanha myyntiin (koska en osaa itse vaihtaa napaa)
Tuossa on kyllä toisaalta sellanen etuvanne, mikä ensiasennusvanne joka toisessa fillarissa. Luulis että noita sais jonkun harrastajan hyllystä huokeastikin oikealla navalla.
Santtu75
25.09.2022, 12.58
Kuvitellaan että on tilanne, että haluan vaihtaa laadukkaamman etuhaarukan, mutta etuvanteen kiinnitys on 9mm pikalinkulla. Vanne kun on todella vähän ajettu ja haluaisin käyttää sitä jatkossakin, niin kävi mielessä ajatus että vaihtaisi navan mikä tukee läpiakselia. Onko tuo mahdoton ajatus?
Vaihto on mahdollinen, mutta kun kyselet asiaa täältä, niin käytännössä tilanne on se että joudut teettämän tuon navan vaihdon jossain pyöräliikkeessä, ja tuo työ kun vertautuu hyvin pitkälti uuden kiekon kasaamiseen, niin hintaa tulee työlle 60-100€ ja sen päälle uuden keskiön ja hyvin mahdollisesti uusien pinnojen hinta. Niin pitää laskea kannattaako tuo kuvio vaiko kannattaako kyseinen vanha kiekko myydä pois ja ostaa tulille uusi sopivalla navalla varustettu. Tässä myös tietysti paljon näyttelee asiaa se minkälainen kiekko sinulla on ennestään tuo vanha, ja kuinka hyvin sitten löytyy sopiva vastine uudella navalla.
Ja myös se asia kannaattaa miettiä minkä tasoinen on se "laadukkaampi" uusi etuhaarukka, koska joistain malleista löytyy vieläkin myös tuolle pikalinkulle olevia versioita uutenakin (siis nyt puhutaan joistan RockShox Judy tasoisistakeuloista, mutta jos siitä ylöspäin mennään, niin sitten nuo pikalinkku kiinnitykset uusissa alkaa menemään harvinaisemmiksi).
^ Judy olisi ajatus vaihtaa laadukkaampaan. Sen takia siitä pikalinkusta pitäs päästä eroon. Eli järkevin ratkaisu on siis vaihtaa koko vanne. Tuo vanne on WTB i27 , noita varmasti löytyy useammankin harrastajan varastoista, niin saa ulkonäöltään identtisen vanteen kuin takana.
Jos samaa kehää löytyy, rakennuttaisin haluttuun napaan uuden vanteen, pinnat kun luultavasti menee kuitenkin uusiksi. Siinä jää purkamisduuni pois, fillarin saa samantien ajoon ja vanhan vanteen myyntihinta on varmaan lähellä uuden kehän ostohintaa.
Jos samaa kehää löytyy, rakennuttaisin haluttuun napaan uuden vanteen, pinnat kun luultavasti menee kuitenkin uusiksi. Siinä jää purkamisduuni pois, fillarin saa samantien ajoon ja vanhan vanteen myyntihinta on varmaan lähellä uuden kehän ostohintaa.
180€:llä saisi torilta ajamattomana sarjan noita samoja kiekkoja oikealla navalla.. tosin hieman tarpeettomasti takakiekko mukana..
maalinni
25.09.2022, 17.04
Pikalinkku on kyllä aika persiistä, kun pääsee läpiakselin makuun. Jos eron huomaa maantiellä, niin maastossa varmaan vielä selvemmin.
Pikalinkku on kyllä aika persiistä, kun pääsee läpiakselin makuun. Jos eron huomaa maantiellä, niin maastossa varmaan vielä selvemmin.
Mulla on tossa kaksi ajokuntoista, hyvin erihintaista pyörää ja en kyllä akseleiden puoleen niissä itse isoa eroa äkkiseltään huomaa.
Keskiöt, vaihteistot ja tubeless vs. sisurit tekee enemmän eroa. Identtisissä huomais varmasti eroa enemmän, läpiakseli vs. linkut.
Mitkä ovat päätekijät jotta noinkin vahvasti liputat läpiakseliin (erityisesti maantiekäyttöön?)?
^ Oikeastaan ainoa asia miksi kaipaan tähän fillariin tuota läpiakselia edes eteen, on tuo haarukanvaihto. Pikalinkut on kaikkinensa kätevät juuri siksi, miksi ne on suunniteltu. Nopeaan renkaanirroitukseen. Esim. kun fillarin pakkaa autoon, ei tartte harmitella että työkalut onkin kotona.. :)
maalinni
25.09.2022, 20.43
Mitkä ovat päätekijät jotta noinkin vahvasti liputat läpiakseliin (erityisesti maantiekäyttöön?)?
Itellä ainakin pikalinkullisissa alkoi jarru laahaamaan lähes aina kiekon irroituksen jälkeen. Läpiakseleilla ei ikinä. Ja myös kaarteessa pikalinkullinen alkoi laahata jarrua, kun painat venyi. Läpiakselilla ei ikinä.
Minulla ole jousitusta maasturissa, mutta voisin kuvitella läpiakselin tukevoittavan keulaa aika lailla.
maalinni
25.09.2022, 20.44
^ paikat venyi (kännykällä ei voi muokata viestiä :(
Juhosson
25.09.2022, 21.52
... Pikalinkut on kaikkinensa kätevät juuri siksi, miksi ne on suunniteltu. Nopeaan renkaanirroitukseen. Esim. kun fillarin pakkaa autoon, ei tartte harmitella että työkalut onkin kotona.. :)
Yhtä nopeasti ja ilman työkaluja irtoaa moni läpiakselikin. Ainakin minulla Trekissä on 12 mm:n läpiakselit joissa on samanlaiset pikalinkut kuin 5 mm:n "puikkoakseleissa".
"Puikkoakselit" on kylläkin edessä 9 ja takana 10mm. Edessä varmasti huomaa jäykkyydessä eron 9 vs 15mm, mutta 10 vs 12mm mitä läpiakselit on takana.. Sillä ei ole käytännön merkitystä. Pikalinkkujen tilalle saa taakse halutessaan toki kelluvia akseleita, jotka on keskeltä 12mm ja päistä 10mm.
^Millainen on kelluva akseli?
Mikä napa on kyseessä? Mitäpä jos siinä on vaihdettavat päätykorkit. Pikalinkkuadapterit pois ja tilalle sellaiset kuin tarvitsee.
Mikä napa on kyseessä? Mitäpä jos siinä on vaihdettavat päätykorkit. Pikalinkkuadapterit pois ja tilalle sellaiset kuin tarvitsee.
Formula 100x9mm. Voiskohan tuossa olla irtoavat päädyt?
^Millainen on kelluva akseli?
Näitä ainakin myydään nimellä "floating axle". Varmaan myös muunnosakseli-nimellä tms. tunnetaan:
https://www.bol.com/nl/nl/p/reverse-floating-axle-12-10mm-aluminium/9200000036115457/
Formula 100x9mm. Voiskohan tuossa olla irtoavat päädyt?
Kokeile vetää pihdeillä lähteekö tämäntapainen korkki irti
https://media.s-bol.com/q6KjrDnMXqLG/Y7y9ZoY/97x210.jpg
Jos lähtee, olet voiton puolella. Sitten pitää vain selvittää mikä kiinanapa formula on ja metsästää palikat.
^Voi lähteä vetämisen sijasta myös 5mm kuusioavaimilla pyörittelemällä.
^joo takapäässä tyypillisesti, mutta edessä yleensä plop plop.
Pikaisesti katselin, että ulkosesti joktkut Formulan navat näyttää hyvin paljon samalta kuin esim. NoTubesin navat, jotka taas ovat jotain perus kiinanapoja (Joytech? Chosen? Novatec?). Hyvät mahdollisuudet olisi sellaiseen, että napa on konvertoitavissa. Yleensä jos napa ei ole shimanoa niin elämä hymyilee.
JoniHolma
28.09.2022, 09.37
^ Oikeastaan ainoa asia miksi kaipaan tähän fillariin tuota läpiakselia edes eteen, on tuo haarukanvaihto. Pikalinkut on kaikkinensa kätevät juuri siksi, miksi ne on suunniteltu. Nopeaan renkaanirroitukseen. Esim. kun fillarin pakkaa autoon, ei tartte harmitella että työkalut onkin kotona.. :)
Mulla on edessä pikalinkku, mutta navassa on 27mm laipat. "Kiristysruuvi" on kahvallinen 10mm ja samanlainen kuin läpiakseleissa. Mielestäni vähintään yhtä tukeva kuin läpiakseli noiden laippojen halkaisijan takia, irrotus on vaan helpompaa.
maalinni
28.09.2022, 15.02
Pikalinkkuja on minulla mennyt poikki kolme kpl. arviolta 5v sisään. En oikein usko, että läpiakselia saisin poikki. Etenkin lenkillä katkeava pikalinkku voisi olla aika veemäinen homma. (se pikalinkkuhan on 5mm paksu vrt. läpiakseli 12mm)
Itse koen myös, että läpiakseli on helpompi irroittaa ja kiinnittää, kun se menee aina samaan kohtaan. Eikä tarvitse ähertää sopivan tiukalle. Mutta tuskin se käytön helppous on kummassakaan mikään kynnyskysymys.
Miten pikalinkku on mennyt poikki? Viimeksi ajoin 8 vuotta (ja ehkä 20tkm) samoilla...
^Ei ole itsellänikään tullut moista eteen, aika kireälle on saanut 5mm terästangon vetää? Painohan ei ole pikalinkun päällä, vaan akselilla.
maalinni
28.09.2022, 15.48
Kiristysvaiheessa naps. Kaksi kuusiokolollista ja yksi taisi olla perinteinen. Oma moka, kun vetää liian tiukalle, mutta silti.
maalinni
28.09.2022, 15.49
Se kuusiokolollinen vääntää akselia, perinteinen vetää. Eli varmaan vääntäessä katkeaa helpommin. Onneksi oli kotipihassa joka kerta.
maalinni
28.09.2022, 15.51
Eikun oli ne kaikki kuusiokolollisia. Yksi katkesi 20 asteen pakkasella, rengas puhkesi ja töissä paikkasin ja kiristelin.
Ok, Olen kyllä miettinyt, että koskakohan linkun tangon tai mutterin kierre korkkaa mutta sitä päivää ei ehditty näkemään, kun runko korkkasi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.