Näytä tavallinen näkymä : Sika säkissä, pyörän osto geometrian perusteella
Tällä hetkellä tuntuu olevan suhteellisen hankala päästä näkemään pyöriä livenä ja kokoni puolesta tuntuu suht haastavalta ostaa verkosta pelkkien numeroiden perusteella, varsinkaan kun ei niistä mitään ymmärrä. Vaihtoehtoja kun ei hirveästi ole, niin katsotaan josko sitä rohkenisi ostaa useamman tonnin pelin kokeilematta.
Ajatuksissa pyörinyt kaksi pyörää, jotka voisi olla ihan saatavillakin. Cube reaction hybrid exc 750 (https://rtech.fi/tuote/cube_reaction_hybrid_exc_750_29_2022_sahkopyora?at tr1_id=78) ja Helkama FE12 (https://www.kuntokauppa.fi/helkama-fe12-sahkofatbike?dfw&gclid=Cj0KCQjwvZCZBhCiARIsAPXbajuZMejhV1TWoYR-cB0vm3-EVi1YroWNFKhAfUpIBalJ--AAjE9yAUYaAlyVEALw_wcB) Cube siis maastopyörä ja Helkama läski. Pyörät valikoituneet kokonsa perusteella, eli molempia saa selvästi suurempina, mitä olen muilta merkeiltä löytänyt. Ajoprofiilini ei varmasti istu maastopyörään, eikä varsinkaan läskiin, mutta näkee sitä Suomessa avoautojakin, vaikkei nekään oikein istu Suomen kesään. Omaa silmää miellyttää kumpikin vaihtoehto.
Olen 2m pitkä, mutta suurin osa pituudesta on vyötärön yläpuolella. Jalan mitta on 87cm mikä taitaa olla verrattavissa 185-190cm pitkään ihmiseen. Jonkun mukaan reach on tärkeä, toisen mielestä stack, kolmas sanoo että niitä pitää puntaroida yhdessä. Kuinka paljon millit näkyvät käytännössä? Milleistähän näissä eroissa pääasiassa puhutaan. Katselin pyörien geometriatiedot läpi ja vertasin jotain mittoja. Alla tiivistelmä:
Reach
Helkama 495 (+17)
Cube 478
Toptube
Helkama 685 (+13)
Cube 672
Wheelbase
Helkama 1247 (+11)
Cube 1236
Chain stays
Helkama 495 (+35)
Cube 460
Stack
Helkama 624
Cube 678 (+54)
Stackia lukuunottamatta Helkama kaikissa suurempi. Jos kuitenkin reachia ja stackia pitää verrata yhdessä, niin mitä se sitten tekee asialle? Kysyn, kun en näistä mitään ymmärrä. Onko Helkama käytännössä selkeästi suurempi, kun kyse milleistä?
En ole eläessäni ajanut läskiä, enkä muista ajaneeni maastopyörääkään. Olen ajellut vanhoilla mummopyörillä ja vanhalla hybridillä. Onko näiden ajoasennossa jotain merkittävää eroa, joka pitkänä ihmisenä tulisi ottaa huomioon.
Kiitos jos joku viisaampi voi vähän auttaa, en haulla löytänyt suoraan näihin geometrioihin mitään selkeää, joka olisi auttanut.
Kannattaa tarkastaa noi systeemipainot, pikaisesti katsoen toi Cube ois 135kg mistä 25kg menee fillariin joten kuskille ja vaatteille ja repulle ja eväille jää 110kg
https://99spokes.com/ on hyvä kokojen vertailuun, joskin sieltäkin ne painot puuttuu.
Kannattaa tarkastaa noi systeemipainot, pikaisesti katsoen toi Cube ois 135kg mistä 25kg menee fillariin joten kuskille ja vaatteille ja repulle ja eväille jää 110kg
Noitakin on tullut katsottua. Joku noista cubeista ilmoitti sen kokonaispainon 165kg ja Helkamalta en löydä lukua mistään. Nuo painorajathan tuntuu olevan melkoinen vitsi. Niiden perusteella yhdenkään yli 100kg ei kannata pyöräillä ja kun taas katukuvaa katsoo, niin ihan laidasta laitaan eri painoluokissa siellä sotketaan. Varmasti tietyt kulutusosat ovat kovemmalla mitä enemmän painoa, mutta rungon nyt luulisi kestävän.
Itseäni kiinnostaa tässä kohtaa enemmän nuo pyörän mitat ja niiden vaikutus kuin painorajat.
Näihin kahdeen kyseiseen pyörään en ole tutustunut, mutta top tuben pituuden ja reachin kohdalla kannattaa huomoida myös istuinputken kulma. Sillä on iso merkitys onko vaikka 500mm reachilla olevassa pyörässä istuinputken kulma 72 vai 78 astetta. Loivempi istuinputken kulma = pidempi ohjaamo, jos reach on siis suunnilleen sama. Stack taas kertoo ohjaustangon korkeudesta suhteessa keskiöön. Käytännössä mitä isompi luku, sitä korkeammalla tanko sijaitsee. Eli ajoasento pystympi. Jonkin verran sitä pystyy kyllä nostamaan stemmin sijainnilla ja nousutangolla.
Joskus törmäännyt "varovaiseen" jalan mittaukseen. En väitä että nyt olisi niin.
Selkä seinää vasten seisoen nostaa pari senttiä paksua kirjaa jalkojen väliin hanuriin niin että ääni nousee falsettiin. Ensin kassit pois välistä, mikäli olet mies..
Sitten mittaa matkan kirjan selästä maahan.
Usein on saattanut jalan pituus kasvaa yllättävän paljon ekaan mittaukseen verrattuna.
Tuolla kirjakonstilla tosiaan mittauksen tein. Aivan falsettiin ei ääninoussut, mutta kyllä tuo lukema mielestäni on aika lähellä totuutta. Jalat ovat lyhyet ja selkä pitkä.
.......Nuo painorajathan tuntuu olevan melkoinen vitsi. Niiden perusteella yhdenkään yli 100kg ei kannata pyöräillä ja kun taas katukuvaa katsoo, niin ihan laidasta laitaan eri painoluokissa siellä sotketaan. Varmasti tietyt kulutusosat ovat kovemmalla mitä enemmän painoa, mutta rungon nyt luulisi kestävän.
Itseäni kiinnostaa tässä kohtaa enemmän nuo pyörän mitat ja niiden vaikutus kuin painorajat.
Noissa painorajoissa kannattaa huomioida myös pyörän kategoria, mihin maastoon se on tehty. Esim oma Focus on 125kg max koko systeemille, mutta se on Focuksen kategoriassa 4, missä maksimi hyppykorkeus on 120cm. Jos ei hypi ollenkaan, kyllä se pyörä kestää paljon enemmän kuin tuo 125kg.
Tuota voi tarkistaa menemällä seisomaan jonnekin missä jotakuinkin 87 korkuinen esine jää haarojen väliin; monesti avattu keittiön alakaappi on siinä korkeudessa että siitä saa osviittaa tai säätämällä pyörän satulan kärjen po. korkeudelle. Itsellä tuo kirjamittaus tuotti liian matalan luvun, myös toistettuna
Hyödynnän tätä viestiketjua samaan aiheeseen. Itsellä ollut muutaman vuoden pyörä (Vitus e-sommet) joka valmistajan mukaan on oikea koko M. Valmistajan mukaan tuo koko lähtee 170cm ylöspäin, itse olen 171 ja risat päälle. Suunnitelmissa olisi ehkä pyörän vaihto jossain tulevaisuudessa, ja nyt olen uuden kokoa miettinyt. En tiedä onko se tottumiskysymys, haluanko vain sellaisen ajoasennon joka ei ole täysjousitetulle maasturille mahdollista, vai onko pyörä väärän kokoinen. Jotenkin vain on ahdistava tuo etukenoinen ajoasento, joka ei kai edes hirveän etukeno ole.
Poika otti pari kuvaa ajoasennostani, ja aika pysty se (ehkä) kuitenkin jo on. Toisaalta testasin puolison s-koon pyörää, (spectral on) eikä sekään nyt ihan oikealta tuntunut, Canyon suosittelee s-kokoa minun pituiselle. Ajaminen ei vaan tunnu hyvältä kun on fiilis että makaa etupyörän päällä, jos vähänkin tökkää niin meno loppuu siihen. Omasta pyörästä olen vaihtanut stemmin lyhyemmäksi ja korottavaksi, sekä tangon lievästi korottavaksi ja kaventanut sitä. Lisäksi satula on niin edessä kuin saa, itseasiassa satulan kiinnitystäkin hieman modasin niin sain satulaa vielä muutaman millin eteenpäin. Tämä toki vie painopistettä hiukan eteenpäin, mutta nostaa myös pystympään. Nämä auttoi sen verran että enää ei niska jumita kun ei tarvitse päätä taivuttaa ylöspäin jotta näkisi muutakin kuin eturenkaan, eikä ihan niin paljon rasita käsiä. Mutta kyllähän tossa tuntee että painoa on käsillä reilusti. Joposta tanko pyörään niin on rento asento ajella... :)
Nykyisessä reach 455. stack 610 ja istuinputken kulma 75, RAD mitta n. 820. Joka on kyllä juuri sama kuin oma RAD. Uudet vaihtoehdot joita olen miettinyt on uusi Vitus e-sommet koossa s, edelleen valmistajan suosituskoko olisi m tai Strive ON valmistajan suosituskoossa S. Mutta onko tuo Strive käytännössä yhtä makaava, kun on vielä "race" pyörä, tosin siinä satulaputki on paljon jyrkempi, 78 astetta, reach ja stack on aika lähellä nykyistä pyörää. E-sommet koossa s olisi sitten reach 430 ja stack 645, eli olisi varmaan pystympi, mutta onko sitten liian pieni jo. M koko olisi sitten reach 450 ja stack 645 sekä jyrkempi satulakulma kuin nykyisessä. Eli on siellä jotain muutettu malliuudistuksessa. Hankalia nää oikeasti on kun ei pääse koeajamaan. Kuva ei jostain syystä suostu tähän latautumaan niin laitan linkin siihen.
Vai onko tässä vain pakolla totuttava tähän.
https://kuvapalvelin.fi/k/fyI0mv
https://kuvapalvelin.fi/k/fyI0mv
https://kuvapalvelin.fi/k/fyI0mv
https://kuvapalvelin.fi/k/fyI0mv
https://kuvapalvelin.fi/k/fyI0mv
Hyödynnän tätä viestiketjua samaan aiheeseen. Itsellä ollut muutaman vuoden pyörä (Vitus e-sommet) joka valmistajan mukaan on oikea koko M. Valmistajan mukaan tuo koko lähtee 170cm ylöspäin, itse olen 171 ja risat päälle. Suunnitelmissa olisi ehkä pyörän vaihto jossain tulevaisuudessa, ja nyt olen uuden kokoa miettinyt. En tiedä onko se tottumiskysymys, haluanko vain sellaisen ajoasennon joka ei ole täysjousitetulle maasturille mahdollista, vai onko pyörä väärän kokoinen. Jotenkin vain on ahdistava tuo etukenoinen ajoasento, joka ei kai edes hirveän etukeno ole.
Poika otti pari kuvaa ajoasennostani, ja aika pysty se (ehkä) kuitenkin jo on. Toisaalta testasin puolison s-koon pyörää, (spectral on) eikä sekään nyt ihan oikealta tuntunut, Canyon suosittelee s-kokoa minun pituiselle. Ajaminen ei vaan tunnu hyvältä kun on fiilis että makaa etupyörän päällä, jos vähänkin tökkää niin meno loppuu siihen. Omasta pyörästä olen vaihtanut stemmin lyhyemmäksi ja korottavaksi, sekä tangon lievästi korottavaksi ja kaventanut sitä. Lisäksi satula on niin edessä kuin saa, itseasiassa satulan kiinnitystäkin hieman modasin niin sain satulaa vielä muutaman millin eteenpäin. Tämä toki vie painopistettä hiukan eteenpäin, mutta nostaa myös pystympään. Nämä auttoi sen verran että enää ei niska jumita kun ei tarvitse päätä taivuttaa ylöspäin jotta näkisi muutakin kuin eturenkaan, eikä ihan niin paljon rasita käsiä. Mutta kyllähän tossa tuntee että painoa on käsillä reilusti. Joposta tanko pyörään niin on rento asento ajella... :)
Nykyisessä reach 455. stack 610 ja istuinputken kulma 75, RAD mitta n. 820. Joka on kyllä juuri sama kuin oma RAD. Uudet vaihtoehdot joita olen miettinyt on uusi Vitus e-sommet koossa s, edelleen valmistajan suosituskoko olisi m tai Strive ON valmistajan suosituskoossa S. Mutta onko tuo Strive käytännössä yhtä makaava, kun on vielä "race" pyörä, tosin siinä satulaputki on paljon jyrkempi, 78 astetta, reach ja stack on aika lähellä nykyistä pyörää. E-sommet koossa s olisi sitten reach 430 ja stack 645, eli olisi varmaan pystympi, mutta onko sitten liian pieni jo. M koko olisi sitten reach 450 ja stack 645 sekä jyrkempi satulakulma kuin nykyisessä. Eli on siellä jotain muutettu malliuudistuksessa. Hankalia nää oikeasti on kun ei pääse koeajamaan. Kuva ei jostain syystä suostu tähän latautumaan niin laitan linkin siihen.
Vai onko tässä vain pakolla totuttava tähän.
https://kuvapalvelin.fi/k/fyI0mv
https://kuvapalvelin.fi/k/fyI0mv
https://kuvapalvelin.fi/k/fyI0mv
Katsoin nopeasti ja pyörässäsi on nyt mahdollisesti 50mm stemmi. Sen vaihtaminen 35-40mm stemmiin muuttaisi ajoasentoa pystymmäksi. Esim. M-WAVE ST-M4.1 Ahead handle stem | Ohjainkannattimet | BAS-Shop Oy (https://bas-shop.fi/p38274/m-wave-st-m4-1-ahead-handle-stem)
Hyödynnän tätä viestiketjua samaan aiheeseen. Itsellä ollut muutaman vuoden pyörä (Vitus e-sommet) joka valmistajan mukaan on oikea koko M. Valmistajan mukaan tuo koko lähtee 170cm ylöspäin, itse olen 171 ja risat päälle. Suunnitelmissa olisi ehkä pyörän vaihto jossain tulevaisuudessa, ja nyt olen uuden kokoa miettinyt. En tiedä onko se tottumiskysymys, haluanko vain sellaisen ajoasennon joka ei ole täysjousitetulle maasturille mahdollista, vai onko pyörä väärän kokoinen. Jotenkin vain on ahdistava tuo etukenoinen ajoasento, joka ei kai edes hirveän etukeno ole.
Poika otti pari kuvaa ajoasennostani, ja aika pysty se (ehkä) kuitenkin jo on. Toisaalta testasin puolison s-koon pyörää, (spectral on) eikä sekään nyt ihan oikealta tuntunut, Canyon suosittelee s-kokoa minun pituiselle. Ajaminen ei vaan tunnu hyvältä kun on fiilis että makaa etupyörän päällä, jos vähänkin tökkää niin meno loppuu siihen. Omasta pyörästä olen vaihtanut stemmin lyhyemmäksi ja korottavaksi, sekä tangon lievästi korottavaksi ja kaventanut sitä. Lisäksi satula on niin edessä kuin saa, itseasiassa satulan kiinnitystäkin hieman modasin niin sain satulaa vielä muutaman millin eteenpäin. Tämä toki vie painopistettä hiukan eteenpäin, mutta nostaa myös pystympään. Nämä auttoi sen verran että enää ei niska jumita kun ei tarvitse päätä taivuttaa ylöspäin jotta näkisi muutakin kuin eturenkaan, eikä ihan niin paljon rasita käsiä. Mutta kyllähän tossa tuntee että painoa on käsillä reilusti. Joposta tanko pyörään niin on rento asento ajella... :)
Nykyisessä reach 455. stack 610 ja istuinputken kulma 75, RAD mitta n. 820. Joka on kyllä juuri sama kuin oma RAD. Uudet vaihtoehdot joita olen miettinyt on uusi Vitus e-sommet koossa s, edelleen valmistajan suosituskoko olisi m tai Strive ON valmistajan suosituskoossa S. Mutta onko tuo Strive käytännössä yhtä makaava, kun on vielä "race" pyörä, tosin siinä satulaputki on paljon jyrkempi, 78 astetta, reach ja stack on aika lähellä nykyistä pyörää. E-sommet koossa s olisi sitten reach 430 ja stack 645, eli olisi varmaan pystympi, mutta onko sitten liian pieni jo. M koko olisi sitten reach 450 ja stack 645 sekä jyrkempi satulakulma kuin nykyisessä. Eli on siellä jotain muutettu malliuudistuksessa. Hankalia nää oikeasti on kun ei pääse koeajamaan. Kuva ei jostain syystä suostu tähän latautumaan niin laitan linkin siihen.
Vai onko tässä vain pakolla totuttava tähän.
https://kuvapalvelin.fi/k/fyI0mv
https://kuvapalvelin.fi/k/fyI0mv
https://kuvapalvelin.fi/k/fyI0mv
https://kuvapalvelin.fi/k/fyI0mv
https://kuvapalvelin.fi/k/fyI0mv
Näistä sun mitoista puuttuu oleellisin mitta istualteen ajeltaessa eli top tube lenght. Reach kertoo lähinnä siitä miten tilava ajoasento on seisovilteen ajaessa. Mitä lähemmäksi stongaa taas siirrät penkkiä, sen enemmän tulee painoa käsille. Stemmin lyhentäminen taas muuttaa ajodnamiikkaa. Itse kokeilsin ensin riseri stongaa, osta vaikka suoraan niin paljon korkeampi että tuntuu, eli joku 40-50mm. Ei maksa paljoa. Eli uuttaa pyörää katsoessa vertailsin enemmän top tuben pituutta kun reachia ja stongalla ensin jos pitää olla pystympi ajoasento.
Hyviä pointteja, stemmi on tosiaan 50mm ja ylöspäin kääntävä. Voisi toki olla vielä lyhyempi. Tangon voisi myös vaihtaa vielä enemmän nostavaan. Nämä varmaan täytyy tehdä jos pyörä ei vaihdu. Näyttäisi siltä että meillä ei ainakaan työsuhdepyörää saa, no ei se ehkä ole este. Tob tube length on nykyisessä 613, strivessä 584, M koon uudessa sommetissa 601 ja S koon 581.
Top tube mittoja jos vertailee, niin kannattaa huomioida istuinputken kulma. Varsinkin, jos satulatolppa tulee olemaan paljon ulkona rungosta.
Lisäksi satula on niin edessä kuin saa.
Kun tekee noin, niin käy
Mutta kyllähän tossa tuntee että painoa on käsillä reilusti.
Kokeilepa laittaa satulaa ihan reilusti taaemmas ja tarvittavilta osin alemmas. Pitäisi yllättäen ollakin paljon helpompi yltää stongaan. Jopoissa on muuten 68-asteinen satulaputki.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.