PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörän valinnan tuska



MarikaB
16.09.2022, 21.44
Mikä pyörä näillä spekseillä?
Hinta max. 1000e
Työmatka-ajoon, 7km suunta asfaltilla
Pidempiä hiekkatiepolkaisuja vapaa-ajalla, ehkä joskus maastoon poluille, todennäköisesti kuitenkaan ei ????
Siinäpä ne olennaisimmat speksit pyörän hankinnalle. Valikoima on aivan jäätävä, enkä yhtään tiedä mistä edes aloittaa kahlaamaan...

Firlefanz
16.09.2022, 22.03
Peruskysymykset:

Aiotko ajaa myös lumen, jään, loskan ja sepelin peittämien teiden kaudella?

Tykkäätkö ajaa suoratankoisella fillarilla vai miellyttäisikö käyräsarvinen sittenkin enemmän?

Riittääkö työmatkoilla reppu tavaroiden ym kuljetukseen vai tarvitaanko tarakkaa tai laukkuja?

Mitä tarkoitetaan pidemmillä, muutaman tunnin lenkkejä vai sitä pitempiä?

Minkä värisen pyörän haluaisit tai onko värillä tai värittömyydellä ylipäätään mitään väliä?

MarikaB
16.09.2022, 22.42
Todennäköisesti ajoa vain lumettomaan aikaan, kun osa työmatkasta aurataan tuskaisen hitaasti.

Käyräsarvinen on ruma :D

Reppu riittää tavaroiden kuljetukseen.

Max. muutaman tunnin reissut.

Värillä ei muuten väliä kunhan ei ole pinkki tai vastaava "hempeä" väri :D

SuccessFactor
16.09.2022, 22.59
Siitä hyvä ja budjettiin just sopiva

https://www.canyon.com/en-fi/hybrid-bikes/pathlite/pathlite-5-wmn/2791.html?dwvar_2791_pv_rahmenfarbe=BU

Edit: eikä tarvitse koeajaa ennen ostoa. Syötä mitat laskuriin ja pulautettu koko toimii varmasti.

Laroute
16.09.2022, 23.05
Valitse mikä tahansa mieleisesi pyörä, johonka miellyt koeajon jälkeen, koska vaatimuksesi pyörälle eivät ole suuria. Älä kuitenkaan kokeile rumaa käyräsarvista, joka tarjoaa eniten ajoasentoja.

MarikaB
16.09.2022, 23.18
Koeajomahdollisuuksia on tällä kylällä hyvin rajallisesti, joten kiva olisi saada täsmävinkkejä todennäköisesti passeleista pyöristä.
Canyon menee tarkempaan syyniin, kiitos :)

nure
17.09.2022, 00.33
Tuon Pathliten jousto/pomppukeula täysin tarpeeton rasite moisessa ajossa, tuossa paljon parempi vaihtoehto jos saksanmaalta hakee https://www.canyon.com/en-fi/hybrid-bikes/roadlite/roadlite-5-wmn/2781.html?dwvar_2781_pv_rahmenfarbe=RD
Kannattaa kuitenkin tarkkaan miettiä tuota koko juttua, palautus kuitenkin fyysinen juttu.

SuccessFactor
17.09.2022, 01.15
Höpöhöpö. Leveämmät renkaat ja pystympi ajoasento tuo mukavuutta, eikä tarvitse pelätä että eturengas lähtee alta jos sattuu olemaan hiekoitushiekkaa mutkassa. Setämiesten pelottelut nettitilauksista voi kanssa unohtaa, ei se nykypäivänä paljoa eroa vaatteiden tilaamisesta ja palautuksesta. Että ihan fyysistä :D Sanoisiko joku näin jos joku miesoletettu kysyisi neuvoja?

nure
17.09.2022, 09.05
^Ei tähän päivään mennessä ole eturengas alta lähtenyt, takarengas joskus ja sekin omaa huolimattomuutta ja ihan turhaa asvalttiajeluun hankkia sen leveämpiä renkaita. Lisäksi tuo turhanpäiväinen pomppukeppi ei tuo pyörään tuonkaltaisesa ajossa muuta kuin ylimääräistä painoa.
Harhakuvitelma tuo pystyasento, paino vaan siirtyy selälle.
Palautuksista sen verran kun ensin kasaat ja säädät itselle sopivaksi ja sen jälkeen toteat vääränkokoiseksi m´niin sitten taas purat ja pakkaat sekä roudaat postiin. En tietenkään tarkkaan tiedä mikä on kunkin protokola mutta kannattaa mietiiä mitoitus niin että moista voi välttää. Ja kyllä sanoisin, kumpaakin sukupuolta monenlaista ja huomaan ettei kaikilla miesoletetuillakaan ole hommat hanskassa...

Firlefanz
17.09.2022, 09.12
Nure tuskin viittasi palautuksen fyysisyydellä pyöräpaketin painoon. Luulen hänen tarkoittaneen yksinkertaisesti että palautus ei onnistu yhtä vähällä vaivalla kuin tilausnapin painaminen, olipa mies tai nainen.

Muuten sanoisin höpöhöpo, sikäli että droppitanko ei nykymaailmassa tarkoita samaa kuin epämukavan kapeita renkaita. Pystympää ajoasentoa voi toki itse pitää mukavampana, mutta sitä ei kenties pidä tyrkyttää kaikille muillekin mukavampana. koska se ei sitä kaikille ole.


Siitä missä vaiheessa pyörästä tulee potentiaalisesti vaarallinen hiekoitetuissa mutkissa, kun siinä on droppitanko ja kaksituumaisia kapeammat renkaat, voisi ehkä olla ihan mielenkiintoista keskustella, vaikka se otsikon aiheesta vähän karkaakin.

Yksinkertaistetaan tilannetta hiukan: kaksi fillaria, molemmissa 40-milliset renkaat, toisessa droppitanko ja toisessa "pystympi ajoasento". Mutkassa yllättäen hiekkaa: kummalla kaatuu ja kun kaatuu, johtuuko se ajoasennosta vai ajotavasta?

Asd13
17.09.2022, 09.35
Tuon Pathliten jousto/pomppukeula täysin tarpeeton rasite moisessa ajossa, tuossa paljon parempi vaihtoehto jos saksanmaalta hakee https://www.canyon.com/en-fi/hybrid-bikes/roadlite/roadlite-5-wmn/2781.html?dwvar_2781_pv_rahmenfarbe=RD
Kannattaa kuitenkin tarkkaan miettiä tuota koko juttua, palautus kuitenkin fyysinen juttu.

Mulla on tuollainen roadlite. On hyvä

nure
17.09.2022, 12.11
^^Teoriassa voisin kuvitella dropilla paino edessä ja parempi pito mutta ihan mutua kun ei ole hiekasta kokemusta, jäästä kylläkin.

^Itsekin jopa harkitsin Roadliten lippulaivaa, hyviä yleispyöriä mielestäni.

Benny
17.09.2022, 14.40
Kyllä itse ajan liukkaalla kelillä mielummin suoratankoisella, vaikka kippuralla ympärivuoden ajankin. Oman empiirisen tutkimuksen mukaan kippuratangolla laskeutuu naamalleen ja suoratankoisella kyljelleen :D

Ja nure on oikeassa. Tonnin pyörä mielummin jäykällä keulalla.

nure
17.09.2022, 17.49
^Joustokeula vain siinä tapauksessa että sille todellista tarvetta eikä vain siksi että myyntimies päättänyt että tarvita moista. Ja lisäksi sellainen missä ei lue SunTour.

MarikaB
17.09.2022, 18.52
Sitä tässä ihmettelen, että mikä pakottava tarve pyörävalmistajilla on sille, että naisten pyörät ovan väriltään pinkkiäpersikkaalilaa...
Onko Canonin pyörissä miesten ja naisten mallien välillä muuta eroa kuin rungon malli/muoto/mikäsennimion?

nure
17.09.2022, 19.15
Loppupeleissä "naistenmallit" tulleet myöhään markkinoille ja kaikki tuntemani naiskuskit ajaa aivan normimalleilla. Usein joutuu pyörää muutenkin säätämään, vaihtamaan esim. satulaa ja stemmiä niin jos muuten pyörä sopiva niin ihan turha tuota miettiä.

K.Kuronen
17.09.2022, 20.03
Mä en tunne yhtäkään naiskuskia, joka ajaisi miesten mallilla.

Jpkainulainen
17.09.2022, 20.48
Toivottavasti ovat ostovaiheessa kuitenkin vertailleet geometriataulukoita eikä mallinimiä. Monella merkillä ihan turhia "naisten mallit", kun eroa normaalimalliin on joko tyyliin väritys tai sitten naisten mallista löytyy se xs koko jos muussa mallistossa loppuu kokoon s. Ihan turhaa olla mitään naistenmalleja, sama olisi lisätä vaan malliston runkokokoja.

Toki jos tuolla saadaan myytyä naisille vaikka jonkun prosentin kalliimmalla pyöriä niin varmaan valmistajan näkökulmasta se on hyvä juttu.

MarikaB
17.09.2022, 21.03
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, niin käytännössä siis näillä mun spekseillä kannattaa valita jompikumpi Canyon? Ei Trekkiä tai muuta merkkiä? Olen siis oikeasti ihan pihalla näistä :D Käytössä lähemmäs 20v vanha käytettynä ostettu Tunturin H300, ollut ihan kiva, mutta alkaa tulla tiensä päähän. (Mihin muuten loppuunajetut pyörät hävitetään?)

nure
17.09.2022, 21.34
Merkkejä pilvin pimein mutta jos aletaan niitä selaamaan olet vielä enemmän sekaisin. Trek on mielestäni hieman ylihinnoiteltu nykyiseen laatuun verrattuna tuossa hintaluokassa. Canyonissa (ja muissakin saksalaisissa postimyyntipyörissä) saa eniten pyörää rahalla.
Kuronen, jos ajattelee ilman sovinismia niin ei ole miesten pyöriä vaan aivan vaan pyöriä.

Leewi
17.09.2022, 22.26
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, niin käytännössä siis näillä mun spekseillä kannattaa valita jompikumpi Canyon? Ei Trekkiä tai muuta merkkiä? Olen siis oikeasti ihan pihalla näistä :D Käytössä lähemmäs 20v vanha käytettynä ostettu Tunturin H300, ollut ihan kiva, mutta alkaa tulla tiensä päähän. (Mihin muuten loppuunajetut pyörät hävitetään?)

Ei noissa merkeissä eroa ole. Malli ja osat määrää. Samat ajot voit aivan hyvin ajaa kona dew plussalla tai deluxella, tai lukuisilla muilla vastaavilla.

timoht
18.09.2022, 00.20
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, niin käytännössä siis näillä mun spekseillä kannattaa valita jompikumpi Canyon? Ei Trekkiä tai muuta merkkiä? Olen siis oikeasti ihan pihalla näistä :D Käytössä lähemmäs 20v vanha käytettynä ostettu Tunturin H300, ollut ihan kiva, mutta alkaa tulla tiensä päähän. (Mihin muuten loppuunajetut pyörät hävitetään?)

Ei sitä Tunturiakaan kannata hävittää, jos ei enää käyttöä, vie vaikka kierrätyskeskukseen.
Vaimolla samanlainen asiontipyöränä, hyvin vielä palvelee, nexave-vaihteetkin toimii vielä ihan hyvin vaikka jotkut niitä paskoiks arvosteleekin. Toki löytyy myös harrastepyörät, cx ja läski.

TERU
18.09.2022, 08.07
Mikä pyörä näillä spekseillä?
Hinta max. 1000e
Työmatka-ajoon, 7km suunta asfaltilla
Pidempiä hiekkatiepolkaisuja vapaa-ajalla, ehkä joskus maastoon poluille, todennäköisesti kuitenkaan ei ????
Siinäpä ne olennaisimmat speksit pyörän hankinnalle. Valikoima on aivan jäätävä, enkä yhtään tiedä mistä edes aloittaa kahlaamaan...
Vanhan runkosarjahan on ihan kelvollinen tuollaiseen ajoon. Omahuolto vaihtamaan kuluneita osia, vaijereita, jotain uutta putkiosien osaltakin...ei noista hirveätä synny, jos saksankaupasta osat. Varkaatkaan eivä ole niin kiinnostuneita.

Omassa tallissakin yksi pyöristä paljon vanhempi, moneen kertaan muunneltu ja palvelee edelleen.

nure
18.09.2022, 09.54
^Noinkin voi homman hoitaa mutta kyllä jokainen tietää että uusi on aina uusi ja saattaa innostaa ajamaan enemmänkin.

Aakoo
18.09.2022, 10.54
Tämän tarpeen todennäköisesti täyttäisi tämä: https://www.xxl.fi/white-ax-290-ff-21-miesten-hybridipyora-sininen/p/1179888_1_style?page=1. Tämä on ollut nyt pitkin syksyä 300€ hintaan tarjolla, eli kannattaa hetki katsoa tuleeko taas kohta alennukseen.

Vastaavaan käyttöön kävin siskon kanssa hakemassa paikallisesta XXL:stä tuon, ja kun laittelin lokarit ja tarakan kiinni niin ihan kelpo fillarilta vaikutti. Kaupasta kun osti, niin kiekoissa oli Shimanon navat, lisäksi löytyi Shimanon levarit ja WTB Riddler renkaat. Omistaja ajelee kovinkin tyytyväisenä.

TERU
18.09.2022, 11.56
^Noinkin voi homman hoitaa mutta kyllä jokainen tietää että uusi on aina uusi ja saattaa innostaa ajamaan enemmänkin.
Tai jos työ ja osat joutuu hankkimaan huoltoliikkeestä, on uuden hankinta hyvin järkevää.

nure
18.09.2022, 13.25
^^Tietenkin tuolla Whitellä pärjää mutta jos meinaa panostaa max tonnin niin ottaa mielummin neljä kiloa kevyemmän.

hitlike
18.09.2022, 14.44
^^Tietenkin tuolla Whitellä pärjää mutta jos meinaa panostaa max tonnin niin ottaa mielummin neljä kiloa kevyemmän.

Eikös joku toisessa ketjussa punninnut ton ja oli selvästi kevyempi kuin mitä tiedoissa lukee?

MarikaB
18.09.2022, 18.17
Ei sen pyörän ole pakko tonnia maksaa, jos halvemmallakin saa spekseihin sopivan laadukkaan pelin.
Ja minkäänlaista mielenkiintoa ei ole vanhan Tunturin kunnostamiseen, ja juuri siksi uusi pyörä ostoslistalla. Tuon vanhan huoltoon liikkeessä kun menisi useampi satanen.
Eikä kiinnostusta ole myöskään pyörän tuunaamiseen, eli valmiina hyvä hakusessa.

nure
18.09.2022, 18.48
Kannattaa kuitenkin alkaa katselemaan saatavuutta, muuten loppuvat määrätyt koot aika äkkiä.

Kun Konakin mainittu https://www.bikeshop.fi/Kona-Dew-DL/ekauppa/pKODWD/ niin tuossakin yksi vaihtoehto ja lokasuojatkin valmiina, kaikkia kokojakin löytyy.

TERU
19.09.2022, 14.01
Näppärä pyörä, mutta takarataspakkaa on taittu täällä jo aiemminkin kauhistella, kauhistellaanpa jälleen. Tarvitseeko pyörä tuollaista ryömintävaihdetta 38/51?
Vaihtaisikohan myyjä tielle sopivamman pakan ennen kaupan päätöstä?
Saa sen tietenkin vaihdettua myöhemminkin omaan laskuun.

MarikaB
19.09.2022, 15.36
Millaiset lokasuojat noihin Canyoneihin on hyvät? Tekeekö noilla olemattoman näköisillä Canyonin muovilippasilla mitään?

Arosusi
19.09.2022, 15.52
Tarvitseeko pyörä tuollaista ryömintävaihdetta 38/51?

Tarvitsee! Minulla on kauppapyörässä pienin 22/32 eli suunnillen yhtä lyhyt. Kiva sillä on tulla ryömimisvauhtia hikoilematta vika mäki kotiin. Samoin jos työmatkalla on vastaava tilanne niin ei tarvitse vaihtaa vaatteita. Kaikki eivät ole yhtä vahvoja. Lenkkipyörät sitten erikseen.

TERU
19.09.2022, 19.14
Ok, jos on tuollainen rinne säännöllisesti noustava, niin sitten tarvitsee.

MarikaB
20.09.2022, 15.42
Dämn, Canyoneiden alennushinnat menneet ohi. No, onneksi pyörällä ei ole niin kiire, kunhan tässä ennen lumia saisi uuden alle ja testiin.

Leewi
20.09.2022, 15.58
Millaiset lokasuojat noihin Canyoneihin on hyvät? Tekeekö noilla olemattoman näköisillä Canyonin muovilippasilla mitään?
Eiköhän noi ole ihan hyvät lippaset https://www.canyon.com/en-fi/gear/accessories/bike-accessories/fenders-and-mudguards/canyon-roadlite-fender-set/9100990.html?dwvar_9100990_pv_farbe=BK

Asd13
20.09.2022, 16.38
Eiköhän noi ole ihan hyvät lippaset https://www.canyon.com/en-fi/gear/accessories/bike-accessories/fenders-and-mudguards/canyon-roadlite-fender-set/9100990.html?dwvar_9100990_pv_farbe=BK
Minulla on tuollaiset. Ajavat asiansa. Ei mitkään silmänilot. Otin pois ja ajan ilman

nure
20.09.2022, 17.05
Vuosien aikana vain ympärivuotisessa työmatkapyörässäni ollut lokasuojat, kummassakin päässä mallia Biltsu, takana kinteä ja edessä MTB tyyppinen, toimivat loistavasti ja kokonais hinta tais olla kympin.

MarikaB
20.09.2022, 22.16
Tämä on kyllä sinällään hauska ketju, että luulin saavani ison pinon suosituksia alle tonnin pyöristä, mutta varteenotettavia vaihtoehtoja tulikin vain 2 :D
Toisaalta hyvä näin, vähemmän arvottavaa sen suhteen minkä ostan :)

MarikaB
28.09.2022, 17.57
Palataanpa vielä tähän :D
Roadlite 6 maksaa n. 250e enemmän kuin 5, kannattaako maksaa vai saako Vitosessa jo ihan riittävästi kaikkea?

miz
28.09.2022, 18.20
^
Haluatko 1 vai 2 eturatasta? Se lienee suurin ero. Tuo 46 piikkinen on kyllä melko tymäkkä (iso) ratas päivittäiseen ajoon.

Eri kiekot näkyy olevan myös, tietoa noiden eroista ei ole, mutta kalliimmassa lienee kevyemmät / paremmat kun kokonaispaino on osapuilleen sama yhdellä ja kahdella eturattaalla.

K.Kuronen
28.09.2022, 19.03
^yhdellä eturattaalla 46-piikkinen on tosiaan aika erikoinen valinta, vaikka toisaalta pyörä on suoratankoinen maantiepyörä, että siinä mielessä ymmärrettävä.

jalkkis
28.09.2022, 20.41
Kuinkas paljon kyselijällä tulisi "pidempää soratieajoa?" Ainakin vakiovarustuksena Roadlitessä tulee 30mm renkaat ja itse valitsisin reippaasti leveämmät sorateille. Leveämmillä kumeilla ajaisi mukavasti 7km työmatkat.

Kuinkas leveät renkaat Roadliteen mahtuu?

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

MarikaB
28.09.2022, 23.09
Soratieajo lähinnä viikonloppuisin satunnaisesti, enimmäkseen tulee lenkit tehtyä jalan kävellen tai juosten. Tai mistä sitä tietää miten sitä vielä innostuu hiekkateilla ajelemaan :D Nuo renkaat on itseänikin mietityttäneet, kun ovat niin kapeat ja sileät. Kun ei yhtään kyllä napostele sekään, että ostan tonnin pyörän ja heti laitan siihen lisää rahaa esim. uusien renkaiden muodossa...

nure
28.09.2022, 23.50
Sorateitäkin on monenmoisia, kapeillakin kyllä ajaa. Luulisi kyllä ettei Roadliteenkään ole laitettu mitään maksimikokoisia ensiasennus renkaita. Toisaaltaan usein pyöriin joutuu vaihtamaan aina jotain ja ajamattomat renkaat saa helposti kaupan.

miz
29.09.2022, 00.09
Tämän mukaan 32 on maksimi.

https://www.canyon.com/en-fi/support-articles/max-tire-size-for-canyon-frames.html

Jotkut tykkää ajaa tosiaan kapeillakin sorapätkiä, enkäitsekään yleensä 36 leveämpiä kaipaa soralenkeillä.
Mutta 30millisillä jäisi kyllä pakollisiin siirtymiin sora-ajot omalla kohdalla.

MarikaB
29.09.2022, 00.16
Onko se sitten kuitenkin ostettava Pathlite... ja melkein kun olin jo ratkaisun tehnyt :D

jone1
29.09.2022, 06.12
Mulla kuitusessa roadlitessä on ollut alla 35mm leveet renkaat. 44ovaali edessä , pelkkää asfalttia ajan.

nure
29.09.2022, 09.01
Älä ainakaan Pathliteä hanki, saat riesaksesi täysin turhan joustokeulan. Kannattaa tsekata jos Whyte Shoreditchiä tai vastaavaa löytyy, ainakin jossain vaiheessa hyvinkin kehuttu oli.

MarikaB
29.09.2022, 15.08
Tässä käy vielä niin, että jatkan ajelua tuolla vanhalla Tunturijärkäleellä, kun ei tule valmista :D

Ohiampuja
29.09.2022, 15.35
Minusta kumpikin ehdotettu Canyon on ihan hyviä. Nyt vaan pitää itse puntaroida, että kumpi niistä vastaa paremmin omia tarpeita.
Tuossa Roadlitessä tuo eturatas (46 piikkinen) on kyllä aika iso. Eli välitykset voi olla aika raskaat jos ajelee mäkisillä teillä. Minusta joku 32-36 piikkinen ratas voisi olla parempi.

F. Kotlerburg
29.09.2022, 15.38
No on tossa 42 piikkinen isoin takana ja melko liukas liikkeinen laite, että en usko tulevan ongelmia. 40-42 vois olla tietenkin parempi. 32-36 jää äkkiä pieneksi tuollaisessa.

nure
29.09.2022, 17.12
Ohiampuja, eturatas vaihdettavissa, pikku homma ja edellinen myyntiin.

Marika, kannattaa ottaa se mikä saatavissa, menee helposti ensi kevääseen jos aikailee. Tietenkin nyt tulee eräältä piikkejä mutta itse ajellut Varsinais-Suomen kovapohjaisia hiekkateitä ihan suht hyvällä menestyksellä 28mm:n 4Seasoneilla ja koska suurin osa ajosta asvaltilla ei ole pienintäkään tarvetta leveämpien hankintaan. Joten Roadlite ehdottomasti olsi oma valintani.

Asd13
29.09.2022, 17.22
Roadlitelle täältäkin suositus. Hyvin on toiminut yleiskäyttiksenä niin asvaltilla kuin sorallakin. Minulla vitonen kahdella eturattaalla

K.Kuronen
29.09.2022, 17.35
Ohiampuja, eturatas vaihdettavissa, pikku homma ja edellinen myyntiin.

...

Kannattaa kuitenkin ennen tämän varaan laskemista selvittää, mistä Canyonissa oleviin kampiin saa pienemmän rattaan.

nure
29.09.2022, 18.01
^Vahva veikkaus että SRAM:n kolmipulttiset DM rattaat käy...

Ohiampuja
29.09.2022, 18.19
Mutta jos halutaan pyörä mitä ei joudu heti säätämään. Esim renkaiden vaihtoon alkuperäinen kysyjä ei halunnut lähteä.

K.Kuronen
29.09.2022, 18.43
^Vahva veikkaus että SRAM:n kolmipulttiset DM rattaat käy...

Jos tämä pitäisi paikkansa, niin mistä löytyisi esimerkiksi 42- tai 44-hampaisia?

Pyöräilevä Hullu
29.09.2022, 19.28
Tästä liikkeestä mulla ei oo mitään kokemusta, mutta hinnaltaan varmaan tämäkin ihan hyvä vaihtoehto jos koko ja ulkonäkö sopii.

(https://www.veloplus.ee/fi/tuote/bike-cube-sl-road-pro-lunar-n-green-53-cm-s-62040)

Postikuluiksi näytti 40e Suomeen, mutta en tiedä tosiaan liikkeen luotettavuudesta, ehkä on luotettava...

nure
29.09.2022, 19.29
^ https://r2-bike.com/Chainrings-for-Direct-Mount__42-Teeth_1__Direct-Mount-SRAM-3-Bolt_5 No vaikka tuolta!

Kepsu
29.09.2022, 19.50
Kyllähän totuus niin ettei tuollainen 28mm rengas ole mukava oikein missään Suomen teillä ja turuilla, kyllähän niillä monet entiset ajoihmiset on ajelleet ja luulevat hyviksi. Varmaan ovatkin mukavammat kuin 23mm renkaat 8 barin painella, mutta eivät kyllä enää nykypäivän juttu. Tuossa Cubessa olisi valmiiksi mukavampi rengastus joka myös rullaa hyvin = jaksaa ja viitsii ajella pidempiäkin lenkkejä. Ja jos joskus kuitenkin esim. nastarengasta haluaa laittaa alle niin on jopa valikoitavaksi asti vaihtoehtoja. Eli paljon mieluummin tuo Cube kuin kumpikaan Canyon.

MarikaB
29.09.2022, 20.45
Tarkennan taas kerran:
EN osta pyörää, johon pitää heti vaihtaa renkaatkampijarrutihanmitätahansa.
Pyörän pitää sellaisenaan täyttää speksit kokonaisuutena.

Kepsu
29.09.2022, 21.02
Senpä takia juuri tuo Cube.

nure
29.09.2022, 21.30
Marika, pituutesi? Pyörät harvoin sellaisia ettei mitään tarvi vaihtaa jos haluaa itselleen täysin sopivaa.

miz
29.09.2022, 21.34
Tarkennan taas kerran:
EN osta pyörää, johon pitää heti vaihtaa renkaatkampijarrutihanmitätahansa.
Pyörän pitää sellaisenaan täyttää speksit kokonaisuutena.

Eihän niitä speksejä voi määritellä kuin sinä itse kun tiedät missä ja miten haluat ajaa.
Kaikki tässä mainitut pyörät on varmasti ihan hyviä, jos ne omiin spekseihisi sopii. Otat sen mikä ilman muutoksia parhaiten palvelee omia tarpeitasi.

MarikaB
29.09.2022, 21.39
Speksit määrittelin aloituksessa ja tarkensin vähän matkalla.
Itse kun en noiden pyörien ominaisuuksista juuri mitään ymmärrä, niin siksipä kysyin täältä vinkkejä.
Ja kun toinen kumoaa suosituksen minkä edellinen on sanonut, niin hirveän vaikea on tietää, mikä noista sattuisi omiin spekseihin parhaiten :D
Jotenkin tuntuu älyttömältä, että kun en tässä nyt mitään super erikoista pyörää hevikäyttöön ole hankkimassa, niin siltikin pitäisi osia heti alkuun vaihtaa :D
Pituutta 178cm.

Hower
29.09.2022, 21.44
Marika, pituutesi? Pyörät harvoin sellaisia ettei mitään tarvi vaihtaa jos haluaa itselleen täysin sopivaa.
Siis mitä? Ei minun pyörääni ole mitään vaihdettu. Fillareilla on suosituskoot (XS,S,M,L) ajajan pituuden mukaan. Mitähän osia nuren mielestä pitäisi vaihtaa jos fillari oman pituuden ja suositusten mukaan valitaan? Ohjainkannatin jossain tapauksessa, sitäkään en ole vaihtanut.

Ohiampuja
29.09.2022, 21.52
Marika, pituutesi? Pyörät harvoin sellaisia ettei mitään tarvi vaihtaa jos haluaa itselleen täysin sopivaa.
Eiköhän se ole päinvastoin. Suurin osa ajaa pyörällä siinä kunnossa missä se on kaupasta ulos kannettu. Ei mun uuteen Neuroniinkaan mitään pitänyt vaihtaa. :)

Brocol
29.09.2022, 21.55
Speksit määrittelin aloituksessa ja tarkensin vähän matkalla.
Itse kun en noiden pyörien ominaisuuksista juuri mitään ymmärrä, niin siksipä kysyin täältä vinkkejä.
Ja kun toinen kumoaa suosituksen minkä edellinen on sanonut, niin hirveän vaikea on tietää, mikä noista sattuisi omiin spekseihin parhaiten :D
Jotenkin tuntuu älyttömältä, että kun en tässä nyt mitään super erikoista pyörää hevikäyttöön ole hankkimassa, niin siltikin pitäisi osia heti alkuun vaihtaa :D
Pituutta 178cm.

Luulen että eri pyöräehdotuksia ei ole montaa tullut, koska hintaluokka on sellainen, ettei suuri osa harrastajista ole kiinnostunut eikä tunne ko. hintaluokan pyöriä niin hyvin että uskaltaisi varauksetta suositella. Ko. hintaluokassa valmistajat joutuu tekemään paljon kompromisseja (verrattuna ns. harrastajan pyöriin), joista heikoista ratkaisuista tai tarpeisiisi sopimattomista sitten osa täällä bongataan ja ehdotetaan kyseinen osa vaihdettavaksi.

Missäpäin asut? Olen käsittänyt että esim Larun pyörän oma Active-merkki olisi melko hyvä hinta/laadultaan, ja niitä todnäk pääsisi itse koeajamaan vs postimyyntipyörät

Ohiampuja
29.09.2022, 21.57
Tarkennan taas kerran:
EN osta pyörää, johon pitää heti vaihtaa...
Mites se kauppa ylipäätään? Netti vai kivijalka? Perinteisestä kivijalkaliikkeestä pyörän saa oikeasti valmiina. Renkaat pumpattuna ja satula oikeaan korkeuteen säädettynä.

Canyon tulee aika valmiina, mutta kyllä se vähän asennustyötä vaatii…

Leewi
29.09.2022, 22.01
Senpä takia juuri tuo Cube.

Tai mikä vaan perushybridi kuten kona dew, canyon commuter, white, whyte, ym ym

MarikaB
29.09.2022, 22.17
Netistä tilaaminen/ kokoaminen ei ole ongelma, vilkaisin jo Canyonin ohjevideota eikä tuossa tarvitse kauaa jumpata.
Lähinnä hain siis n. tonnin hintaluokassa järkevintä ostosta. Esim Trekeissä ymmärtääkseni merkki maksaa suhteessa enemmän kuin Canyonissa?
Lappeenrannassa asun, muutama liike täältä löytyy mutta kiva olisi saada jokin ajatus ennen kuin lähtee sokkona liikkeisiin.
Olidin todnäk tilannut jo, jos Roadlitessa olisi Pathliten renkaat :D

K.Kuronen
29.09.2022, 22.30
^kait jotain jo on tullut: mieti välityksiä, katso millainen tila on renkaille; jos lokareita ei ole, niin onnistuuko asennus helposti; joustokeula on vähän epäilyttävä, jos pyörä on edullinen.

Ohiampuja
29.09.2022, 22.38
Toinen ehkä konkreettisempi lähestymiskulma asiaan olisi se että MarikaB käy katsomassa muutamia pyöriä, ja sitten kysyy täällä niiden pyörien hyvät ja huonot puolet. :)

nure
29.09.2022, 23.39
No, itse tietenkin jäävi koska sen verran ronkeli etten osta valmiita pyöriä. Kun pyörää myydään tietyllä koko haitarilla niin ei silloin oteta huomioon henkilökohtaisia mittoja tai tottumuksia, on vain joku esim. 170-180cm tyypin standardi. Jokainen kuski joka hiemankin kokenut muokkaa pyörän oman tottumuksen mukaiseksi joten esim. Marikan tapauksessa voisi ehkä parasta että menisi kivijalkaan, valitsisi esim. Kona Dew:n paremman version, tekisi kauppaa ja optiona vaihtaisi satulan, stemmin ja polkimet mieleisekseen kaupan yhteydessä.
Ja jos kokemusta vain yhdestä Tunturista niin kannattaa olla tarkkana koon suhteen (Mikähän Tunturin koko oli?), jos mittaa 178cm niin S kokoiset tod.näk. liian pieniä ja M/52-54 voi olla passeli riippuen geometrista. Ainoa hyvä ohje on kuitenkin että ÄLÄ missään nimessä osta liian suurta!

Ande749
30.09.2022, 00.59
Itse hankin muutama viikko sitten Konan Dew Plussan yleiskulkupeliksi ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Itse asensin kunnolliset, aisalliset lokarit ja kyllä kelpaa ajella työmatkoja ja muita arkiajoja. Molempia värejä näytti olleen kaikkia kokoja, joten vaikein valinta lienee juuri se väri, itselleni ainakin. Toisin kuin täältä helposti saattaa päätellä, tuollaisessa arkipyörässä koko ei ole ihan millin päälle. Valitsee sen, joka kokotaulukon mukaan vaikuttaisi olevan lähimpänä oikeaa, jättää enimmät speksailut siihen ja lähtee ajelemaan. Ei helposta asiasta turhaan kannata vaikeaa tehdä.

tinke77
30.09.2022, 07.23
Netistä tilaaminen/ kokoaminen ei ole ongelma, vilkaisin jo Canyonin ohjevideota eikä tuossa tarvitse kauaa jumpata.
Lähinnä hain siis n. tonnin hintaluokassa järkevintä ostosta. Esim Trekeissä ymmärtääkseni merkki maksaa suhteessa enemmän kuin Canyonissa?
Lappeenrannassa asun, muutama liike täältä löytyy mutta kiva olisi saada jokin ajatus ennen kuin lähtee sokkona liikkeisiin.
Olidin todnäk tilannut jo, jos Roadlitessa olisi Pathliten renkaat :D

Täällä Lappeenrannassa on vaan yksi pyöräliike, muut tuppaa myymään sen mitä lattialla on, oli koko ja halut sitten mitä vaan asiakkaalla. Jos pathlite miellyttää, niin osta se. Varmasti ajat mutkaista tietä näkymättömiin silläkin, kuten millä tahansa muullakin tarjotuista vaihtoehdoista.

nure
30.09.2022, 09.02
^^Olen kaksi Kona Dew:tä modifoinut ja vaikka onkin painava niin geometrialtaan "helppo", luotettava yleispyörä ja säilyttää hintansakin suht ok. Eikä pahemmin " merkkilisää" kuten muutamassa perinteisessä pyörämerkissä.

M A
30.09.2022, 10.50
Oma valinta olisi tämä, koska teräsrunko ja näyttää hyvältä :D
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/polkupyorat/hybridi/kona-dr-dew/

Vähän maksaa yli tonnin, mutta teräsrunko on kaunis ja "ikuinen". Ja mahtuu nastat alle.

Tuo tonnin alurunkoinen ajaa ihan saman asian, mutta teräksessä on sitä jotain :p

nure
30.09.2022, 12.18
^Ainoa "vika" on että ovat vajaakokoisilla kiekoilla, teräksinen hieman modernimpi 12vaihteisena ja läpiakseleilla. Itse maantiepainotteisen ottaisin 700cc kiekoilla.

TERU
30.09.2022, 14.15
Tässä käy vielä niin, että jatkan ajelua tuolla vanhalla Tunturijärkäleellä, kun ei tule valmista :D
Viisasta kunnes kypsyy itselle täysin.
Meidän ohjeilla valinnan tuska jää pintaan :)

nure
30.09.2022, 16.08
^ Jep, parhaat päätökset tekee itse muilta kysymättä. Siinä kokee tiettyä riemua (tai pettymystä).

MarikaB
30.09.2022, 22.36
Kiitos kaikille, pyörä tilattu.
Ja jotta ette pääse tyrmäämään valintaa ja pahoittamaan mun mieltä, jätän kertomatta mihin päädyin :D

Hower
30.09.2022, 22.54
Minkä värisen??
Oman pyörän ostin värin (oranssi) perusteella!

TERU
01.10.2022, 06.50
Kaapista ulos vaan kertomaan meille valinta, kyllä me kestetään...

On meitä joilta saat kannustusta tehdystä valinnasta.

MarikaB
12.10.2022, 11.58
Paljastettakoon nyt pyörän tultua ja kun se on koottukin jo, että Canyon Pathlite 5 oli lopullinen valinta. Arvoin pitkään Roadliten ja Pathliten välillä, ja Pathlite voitti, koska siinä paremmin tilaa myös vähän leveämmille renkaille. Nyt pitäisi vaan löytää siihen sopivat kunnolliset lokasuojat....
Pathlite oli vähän kompromissivalinta tähän väliin, kun sitä täydellistä sopivassa hintaluokassa ei löytynyt. Aika näyttää, miten tuo täyttää tehtävänsä ja iskeekö jatkossa himo päivittää parempaan ja kalliimpaan ja... :D

Ohiampuja
12.10.2022, 12.02
Hmm... eli kumpi siis? :)

MarikaB
12.10.2022, 12.19
Kiireessä kun kirjoittaa niin...
Eli Pathlite 5 voitti tämän kierroksen.

SuccessFactor
12.10.2022, 12.50
Called it. Tolla sit kun tarpeeksi kilsoja alla ja tietää mistä tykkää niin voikin hypätä random fitness-filojen kuten roadliten ohi suoraan graveliin.

nure
12.10.2022, 13.45
^^Onnea vaan, jostainhan se aloitettava.

TERU
13.10.2022, 07.50
Onea vaan täältäkin uudesta pyörästä!

Itselle kun valitsee, on valinta oikea, valitsipa minkä tahansa, mitä täällä ehdotetaan - tai ihan muun itse löytämänsä.

Ohiampuja
13.10.2022, 11.46
Kiireessä kun kirjoittaa niin...
Eli Pathlite 5 voitti tämän kierroksen.
Varmaan oikein hyvä valinta. Nyt ei tarvitse muuta kuin ajella. :)

Padex
13.10.2022, 18.30
Eih, Trekiltä olisit saanut FX3:n halvemmalla, vaikka siinä on merkkilisääkin mukana. :)

Vitsi vitsi.

nure
13.10.2022, 21.39
^Trekissä olis ollut parempi haarukka... Vitsi ja jälkiviisastelua!

MarikaB
14.10.2022, 11.42
Eih, Trekiltä olisit saanut FX3:n halvemmalla, vaikka siinä on merkkilisääkin mukana. :)


Ime parsaa!

Jännästi ekan työmatkalenkin jälkeen iskee jo himo päivittää taas parempaan, vaikka tasonnoutsu 20v vanhasta Tunturista on huima :D
Ja kun tiesin ostavani kompromissiversion, niin toki heti löytyy kehityskohteita:
- Satula on KA-MA-LA, heti uuden ostoon
- Vaihteissa saisi olla 1-2 pykälää lisää raskaampia vaihteita, nyt loppuu vähän veto kesken loivissa alamäissä, mitä toki huikean hyvä rullaavuus kompensoi
- Vaihteet menee lähes pamahtamalla kohdilleen, säädön paikka? Eli pääsee opettelemaan tätäkin...
- Kokoamisohjeet ei kohdanneet pyörän kanssa, ei mukana tullut paperinen eikä Canyonin sivustojen videot. Mutta suunnilleen kaikki osat tuli käytettyä... :D

nure
14.10.2022, 11.56
^Tuossa oli juuri se pointti ettet koskaan saa täydellistä pyörää liikkeestä. Aivan yleistä että satula vaihtuu ja voimansiirtoa saa helposti muokattua. Vaikka pyörä on lähinnä kategoriassa "hybridit" niin voimansiirto kuin maastopyörässä. Helpointa on vaihtaa eteen esim. 38-42 hampainen ratas.
Jos vaihteen menee napakasti kohdilleen niin silloinhan homma toimii ja niitäkään kannata aivan ekan lenkin jälkeen säädellä...

Padex
14.10.2022, 11.59
Tuossa Pathlitessa on maastoon sopiva Deore-osasarja. Kampisarja mahdollistaa kyllä 38 piikkisen eturattaan vaihdon, niin olisi sopivampi työmatkoille. Eli joudut ostamaan esim. tämän isomman eturattaat + uudet ketjut.

https://www.wolftoothcomponents.com/products/96-mm-bcd-chainrings-for-shimano-xt-m8000?variant=30847173125

Acunus
14.10.2022, 13.10
[QUOTE=Padex;3179478]Tuossa Pathlitessa on maastoon sopiva Deore-osasarja. Kampisarja mahdollistaa kyllä 38 piikkisen eturattaan vaihdon, niin olisi sopivampi työmatkoille. Eli joudut ostamaan esim. tämän isomman eturattaat + uudet ketjut.

Ei ehkä hinnaltaan ihan sopivin tonnin pyörään ja ketjua voi myös jatkaa!

nure
14.10.2022, 13.29
^^Rattaita löytyy halvempiakin, vaikkapa Deoren omia. Täytyy vain määrittää pulttijako.

Padex
14.10.2022, 13.38
Joo 96 bcd 4 arm asymmetrical nw-ratas, löytyy varmaan halvemmalla Kiinasta muttei Deorelta. Ja ketjua voi jatkaa, tarvitaan vaan toinen ketju josta jatko katkaistaan. Mielestäni turha ketjureaktio, ostaa vaan uuden ketjun. :)

Tuo Pathlite on polkupyörä, ja ehkä semmonen flatbar gravelpyörä ois ollut ihan ideaali tähän tarkotukseen? Paksut renkaat ja hyvät välitykset ja tietennii hiilarikeula.

Tai jo suositeltu Kona Dew, siinä on 38t eturatas :)

Mutta oikeesti, jos 32t + 11-51 välitykset tuntuu turhan kevyeltä, niin Pathliteen kannattaa vaan päivittää isompi eturatas. 38-hampainen taitaa olla maksimi, mitä tuohon Deoren 5100:aan saa.

Hakusanoiksi "96 bcd 4 arm asymmetrical nw 38t m5100". Voin olla väärässä ja joku löytääkin 40-hampaisen, semmonen voi olla vielä parempi. Ite löysin heti 50 euroa + postit, käynee?
https://r2-bike.com/GARBARUK-Chainring-Melon-oval-1-fach-narrow-wide-LK-96-Shimano-XT-M-8000-Kurbel

Tai ei se ilman viilausta käy ehkä, hankalaa on.

https://bicycles.stackexchange.com/questions/73069/compatibility-of-38t-chainrings-to-deore-crank

https://www.reddit.com/r/bikewrench/comments/iur3db/replacing_chainring_with_a_bigger_one_which_model/

Ohiampuja
14.10.2022, 15.02
- Satula on KA-MA-LA, heti uuden ostoon
- Vaihteissa saisi olla 1-2 pykälää lisää raskaampia vaihteita, nyt loppuu vähän veto kesken loivissa alamäissä.
Nuo nyt ovat aika helppoja vaihdettavia. Vaikka tuollainen ratas nyt kalliilta kuulostaa, niin kyllä tuollainen kannattaa vaihtaa jos sen jälkeen ajaminen on mukavempaa. Voi olla että joku 36 piikkinenkin riittää ihan hyvin. Eikä noita osia ja niiden hintoja kannata peilata sen pyörän ostohintaan. Vaan siihen parannukseen mitä sillä saa.

Normaalisti ensiasennusketjut on sen verran pitkiä, että voi vaikka pärjätä sillä vanhalla ketjulla...

https://www.bike-components.de/en/Wolf-Tooth-Components/96-BCD-Chainring-for-Shimano-XT-M8000-SLX-M7000-p63953/

miz
14.10.2022, 16.03
Täältä suositus Padexin linkkaamalle garbarukin rattaalle, varmista vaan (vaikka sieltä kaupasta) että menee suoraan kampiin ja pultit on sopivat uuden rattaan kanssa.

Mulla on noita ovaaleita käytössä ja on hyviä. Veikkaan että esim 38 piikkinen riittää mainiosti, saa enemmän käyttökelpoisia vaihteita ja vauhtia tuollakin saa kelattua varmasti 50 paikkeille.

Ketju tarvii vaihtaa jos nykyinen on liian lyhyt, eli vaihtaja kiristyy liian pitkälle eteen ja liikevara loppuu isoimmalle rattaalle vaihtaessa.
Jos taas liike riittää, niin ei tarvi ketjuakaan vaihtaa.

Jos on liikaa kevyitä vaihteita joita et koskaan tarvitse, niin tuon takapakan voi vaihtaa pienempään (vaikka 11-42) ja myydä nuo melkein käyttämättömät osat eteenpäin.

Joskus voi tuntua tyhmältä että uutta pyörää roplataan heti, mutta pienellä lisäsijoituksella saa itselleen paljon paremman vehkeen. Kuten sen satulan kanssa, jos se omalle perälle ei sovi!

MarikaB
14.10.2022, 16.09
Rattaiden vaihto tuntuu vaan tällaiselle täysnoviisille ihan liian suurta perehtymistä vaativalta, kun jo tuo kokoaminen nosti hikikarpaloita...

Leewi
14.10.2022, 17.39
Rattaiden vaihto tuntuu vaan tällaiselle täysnoviisille ihan liian suurta perehtymistä vaativalta, kun jo tuo kokoaminen nosti hikikarpaloita...

Ehkä ois sitten kannattanut jättää maastovälityksillä oleva joustokeulainen fillari ostamatta, aivan kuten neuvottiinkin?

Ohiampuja
14.10.2022, 17.45
Kannattaa lopettaa kaikenlainen säätäminen ennenkuin tulee vaan paha mieli ja ahdistus.

Ajelet vaan sillä uudella pyörällä, se on ihan hyvä. Ja kun talvi tulee niin ne välityksetkin on ihan ok. :)

Itse ajan täysjäykällä 29”:llä missä on tällä hetkellä 32 eturatas ja minusta se on ihan OK. Hyllystä löytyy 34, mutta en ole viitsinyt vaihtaa. Se vaihto on tosin helppo homma, kun ei tarvi kampia ottaa pois.

MarikaB
14.10.2022, 18.52
Ehkä ois sitten kannattanut jättää maastovälityksillä oleva joustokeulainen fillari ostamatta, aivan kuten neuvottiinkin?

Ja ehkä sä voit hypätä takaisin sinne kaivoon mistä nousitkin?

Todennäköisesti ihan tottumiskysymys tuo raskaampien vaihteiden puuttuminen, opeteltava vaan polkemaan vähän nopeampaan tahtiin. Ja aina saa tarvittaessa uusia pyöriä!

miz
14.10.2022, 20.11
Juu ajoa vaan, jos tottuu niin sittenhän se on hyvä.

Jos et totu ja vielä myöhemmin ärsyttää niin vaihdat isomman eturattaan. Ei tarvi avata kuin 4 pulttia ja laittaa takas kiinni.

Jollet itse halua tehdä niin joku kaveri tai lähin kauppias auttanee.

K.Kuronen
14.10.2022, 20.28
Ja ehkä sä voit hypätä takaisin sinne kaivoon mistä nousitkin?

Todennäköisesti ihan tottumiskysymys tuo raskaampien vaihteiden puuttuminen, opeteltava vaan polkemaan vähän nopeampaan tahtiin. Ja aina saa tarvittaessa uusia pyöriä!

Ajat nyt ja arvioit sitten, kun on aika vaihtaa uudet ketjut. Välitykset on asia, jonka selvität vain ajamalla.

Leewi
14.10.2022, 20.35
opeteltava vaan polkemaan vähän nopeampaan tahtiin.
Onnea yritykseen :)

blues
14.10.2022, 20.39
Vaihda kuitenkin se satula, mukavuuskerroin nousee paljon enempi kuin joku rattaan vaihto:)

MarikaB
14.10.2022, 20.51
Vaihda kuitenkin se satula, mukavuuskerroin nousee paljon enempi kuin joku rattaan vaihto:)

Juu, justiinsa olohuoneessa työn alla samoin kuin lokareiden kiinnitys.

Koheltaja
14.10.2022, 20.55
- Vaihteet menee lähes pamahtamalla kohdilleen, säädön paikka?

Deore 12 kilkkeet omassa säkärissä ja aika usein on ollut vähän vetoa päällä kun on pamahtanut isolle vaihtaessa, säätäminen ei vähentänyt pamausta joten lakkasin välittämästä ja vaihdan miten milloinkin sattuu vedolla ja ilman.

MarikaB
14.10.2022, 21.11
Vähän veikkaan, että tuossa vaihteiden vaihdossakin kummittelee vanha Tunturi, jossa vaihdevivun painallusta seurasi rallatirallatiRAKS, jos ei malttanut riittävän rauhassa vaihtaa. Canyonissa vaihde vaihtuu ilman mitään viivettä ja napakasti.
Nyt on uusi satula, valot ja lokarit kiinni. Sunnuntaina testiin vähän pidempi hiekkatiepätkä.

nure
14.10.2022, 21.26
Joskus vain kannattaa miettiä ennen kuin ostaa pyörän mihin ei mitään tarvi vaihtaa mitään. Kuuntele ja mieti, kun kysyy neuvoja niin niistä kannattaa ottaa onkeensa.
Kantapään kautta usein oppii mutta monasti saattaa olla kallista opettelua!

MarikaB
14.10.2022, 21.52
Joskus vain kannattaa miettiä ennen kuin ostaa pyörän mihin ei mitään tarvi vaihtaa mitään. Kuuntele ja mieti, kun kysyy neuvoja niin niistä kannattaa ottaa onkeensa.
Kantapään kautta usein oppii mutta monasti saattaa olla kallista opettelua!

Ja kuten itse taisin mainita, tiesin päätyneeni kompromissipyörään, koska tonnilla ei saa täydellistä. Vaihteiden keveys tuli yllärinä, sitä ei tainnut täälläkään kukaan osata sanoa ainakaan sellaisella maallikon ymmärtämällä kielellä. Ja satula oletuksena usein menee vaihtoon.
Tämän keskustelun olennaisin pointti oli nimenomaan se, että jostain pitää tinkiä joka tapauksessa. Itse painotin valinnassa pyörän monipuolisuutta, jos vaikka nuo hiekkatiet kutsuu jatkossa enemmän. Toki valinnassa vaikutti myös se, että Canyoneista löytyi netin uumenista paljon posiviista. Ja Konan Dew on susiruma.
Ja aiemmin luulin pyörän ostamisen olevan äärimmäisen yksinkertainen toimenpide, kun aiemmat olleet käytettyjä ja/tai markettipyöriä, jotka ostettu sen kummemmin yhtään mitään miettimättä. Seuraava pyörä saattas sitten vasta ollakin työn ja tuskan takana nyt kun on jo pieni aavistus siitä, minkä kaiken kanssa voi hifistellä....

Padex
14.10.2022, 22.13
Hyvä pyörähän tuo on. Rattaan vaihto on tosiaan helppo juttu, kuusiokoloavaimella vaan pultit auki ja uusi ratas tilalle. Itse vaihdoin tyttären pyörään toisinpäin kun halusi keveämmät vaihteet. Takana ei tosin ole kuin 34:een asti keveyttä. Ja jopa vaimon 3 vaihteiseen piti taakse isompi ratas veivata, että pääsee ylämäkiä ylös. Maaninen välittäjä..