kauris
13.09.2022, 14.01
Nyt kun offtopic aiheet joissa ei puhuta tarpeeksi pyöräilystä on hämmentävästi kiellettyjen listalla ylläpidon mielestä, niin jos koittaisi ihan näitä pyöräilyaiheita :)
Takavaihtajissa on ollut useamman vuoden mahtavan hieno keksintö eli ns. kytkin estämässä alimpien rissojen liikettä ja siten ns. chain slap efektiä eli sitä, että röykyissä ketju hakkaa ketjun alla kulkevaa runkoputkea (chain stay, mikä hitto se nyt oli suomeksi).
Kytkin auttaa myös siihen ettei ketju tipu eturattailta, kun pyörässä ei ole etuvaihtajaa. Toki lisäapuna nämä nykyiset levee-kapee (narrow wide) rattaat edessä.
Jonkin verran ketju silti varsinkin bikepark alamäkiajossa pääsee heilumaan ja ilmeisesti ongelmaa on varsinkin niillä joilla on sramin axs sähkövaihtaja. Sen kytkin on kuulemma löysempi kuin mekaanisissa vaihtajissa.
Nyt törmäsin Pinkbike foorumin keskustelualueita lukiessani tällaiseen youtube-videolinkkiin: https://youtu.be/IChC4h8WDkA
Siinä kaveri on poistanut vaihtajan korvakkeen ja vaihtajan välistä vaihtajan kiinnityspultin ympärillä olevat pari aalto-/halkio- prikkaa (riippuen vähän onko shimano vai sram) ja asentanut tilalle ohuen mutta alkuperäisiä vähän paksumman alumiinisen prikan. Shimanon vaihtajasta videon alussa ja sramin taitaa olla kohdasta 9.35. Hän on ottanut sopivan prikan tilalle takaiskarin kiinnitysprikoista joita hänellä oli ylimääräisiä mutta tilalle voisi käydä vaikka auton öljytulpan prikka (youtube videon kommenttikentästä bongasin). Esim tämä Motonetin valikoimasta saattais olla sopiva.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/273320/Alumiinitiiviste-o16x22x15mm
Mitä olette mieltä? Vaikuttaa kiinnostavalta ja olisi helppo kokeilla. Onko joku peräti testannut?
Videon perusteella ei vaikuta sisältävän huonoja puolia. Kun B-tensionin on vain ensin säätänyt kohdilleen omaan pakkaan ja vaihtajaan (etäisyys vaihtajan rissojen ja takapakan isoimman rattaan välin) voisi systeemin lukita tuolla tavalla mitä videossa esitetään. Vaihtaja ei pääsisi enää kiertymään kiinnityspisteestään yhtä helposti ja ketju pysyisi koko ajan kireämpänä röykyissäkin.
Takavaihtajissa on ollut useamman vuoden mahtavan hieno keksintö eli ns. kytkin estämässä alimpien rissojen liikettä ja siten ns. chain slap efektiä eli sitä, että röykyissä ketju hakkaa ketjun alla kulkevaa runkoputkea (chain stay, mikä hitto se nyt oli suomeksi).
Kytkin auttaa myös siihen ettei ketju tipu eturattailta, kun pyörässä ei ole etuvaihtajaa. Toki lisäapuna nämä nykyiset levee-kapee (narrow wide) rattaat edessä.
Jonkin verran ketju silti varsinkin bikepark alamäkiajossa pääsee heilumaan ja ilmeisesti ongelmaa on varsinkin niillä joilla on sramin axs sähkövaihtaja. Sen kytkin on kuulemma löysempi kuin mekaanisissa vaihtajissa.
Nyt törmäsin Pinkbike foorumin keskustelualueita lukiessani tällaiseen youtube-videolinkkiin: https://youtu.be/IChC4h8WDkA
Siinä kaveri on poistanut vaihtajan korvakkeen ja vaihtajan välistä vaihtajan kiinnityspultin ympärillä olevat pari aalto-/halkio- prikkaa (riippuen vähän onko shimano vai sram) ja asentanut tilalle ohuen mutta alkuperäisiä vähän paksumman alumiinisen prikan. Shimanon vaihtajasta videon alussa ja sramin taitaa olla kohdasta 9.35. Hän on ottanut sopivan prikan tilalle takaiskarin kiinnitysprikoista joita hänellä oli ylimääräisiä mutta tilalle voisi käydä vaikka auton öljytulpan prikka (youtube videon kommenttikentästä bongasin). Esim tämä Motonetin valikoimasta saattais olla sopiva.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/273320/Alumiinitiiviste-o16x22x15mm
Mitä olette mieltä? Vaikuttaa kiinnostavalta ja olisi helppo kokeilla. Onko joku peräti testannut?
Videon perusteella ei vaikuta sisältävän huonoja puolia. Kun B-tensionin on vain ensin säätänyt kohdilleen omaan pakkaan ja vaihtajaan (etäisyys vaihtajan rissojen ja takapakan isoimman rattaan välin) voisi systeemin lukita tuolla tavalla mitä videossa esitetään. Vaihtaja ei pääsisi enää kiertymään kiinnityspisteestään yhtä helposti ja ketju pysyisi koko ajan kireämpänä röykyissäkin.