PDA

Näytä tavallinen näkymä : SRAM SX Eagle - isommalle rattaalle vaihdettaessa jättää välistä



polarbeer
10.09.2022, 18.01
Hei!

Tuli ostettu pojalle käytetty Cube Analog (vm. 2021) maastopyörä jossa edessä 1 ratas ja takana 12-lehtinen pakka. Takavaihtajana ja vaihdevipuina SRAM SX Eagle. Jostain syystä en saa vaihtajaa säädettyä niin, että siirryttäessä kooltaan isommille rattaille joku rattaista ei jäisi väliin. Olen katsonut SRAMin ohjevideon vaihtajan säätämisestä.

https://www.youtube.com/watch?v=LQXZiUShErU

En näe silmämääräisesti järjestelmässäni mekaanisia vikoja, vääntynyttä takavaihtajaa, sen kannaketta tms.

Olen saanut säädettyä vaihtajan nyt niin, että pyörätelineessä roikkuessaan ketju kulkee kohtuu nätisti rattaalta 1 (isoin, 50 hammasta) rattaalle 12 (pienin). Kuitenkin lähdettäessä siirtymään pienemmiltä rattailta isompien suuntaa, vaihtaja jättää n. puolivälissä pakkaa aina jonkin rattaan väliin. Ts. vaihde ei vaihdu kevyemmälle vaihteelle jokaisella vaihdevivun napsautuksella vaan jää joskus alkuperäiselle vaihteelle. Seuraavilla vaihteille vaihdevivun napsaus hyppääkin sitten jossain kohtaa 2 ratasta kerralla, koska vaihteelle 1 tultaessa on taas kaikki "jiirissä".

Molempien rajojen (high speed ruuvi eli ISEMPI ja low speed ruuvi eli ULOMPI) pitäisi kaiken järjen mukaan olla kohdillaan, koska ketju hakeutuu sekä rattaalle 1 että rattaalle 12 aina luotettavasti, eikä pyri kummallakaan rajalla tippumaan takapakalta pois.

Kertokaas nyt kokeneemmat pyörän rassaajat rau-ta-lan-gas-ta, onko jotain selkeää keinoa, jolla noiden keskivaihteiden toiminnan saisi luotettavammaksi siirryttäessä kooltaan isommille rattaille?? :seko::seko::seko:

nure
10.09.2022, 21.59
Vaijerin kireys? B ruuvin säätö? Säätäminen hieman teletappi meininkiä, uudestaan ja uudestaan.

paaton
10.09.2022, 22.13
Tarkistat vaihtajan korvakkeen suoruuden työkalulla ja vaihdat uudet vaijerit.

Kannattaa myös tarkistaa se vaihtaja. Noissa 12sp srameissa taisi olla välystä siiinä main boltissa, eli minkä varassa vaihtaja kääntyilee.

nure
10.09.2022, 22.59
^Ainakin SX hieman huonomainen toiminnaltaan, itsellä oli jossain vaiheessa GX jonka kanssa ei sen kummempia ongelmia. Vaihtajankorvan suoruutta ei aina pysty silmämääräisesti tarkistamaan kuten Paatonkin totesi ja usein kuluneet vaijerit/kuoret saattaa tuottaa ongelmia.

polarbeer
11.09.2022, 00.07
Tarkistat vaihtajan korvakkeen suoruuden työkalulla ja vaihdat uudet vaijerit.

Kannattaa myös tarkistaa se vaihtaja. Noissa 12sp srameissa taisi olla välystä siiinä main boltissa, eli minkä varassa vaihtaja kääntyilee.

Tarkoittaako tämä kalliin työkalun ostamista tähän suoruuden tarkastamiseen? Täytynee viedä pyörähuoltoon katsottavaksi. Itsellä ei tuollaisia työkaluja ole ja vaihdevaijerin vaihdostakaan ei vielä kokemusta.

paaton
11.09.2022, 07.57
Tarkoittaako tämä kalliin työkalun ostamista tähän suoruuden tarkastamiseen? Täytynee viedä pyörähuoltoon katsottavaksi. Itsellä ei tuollaisia työkaluja ole ja vaihdevaijerin vaihdostakaan ei vielä kokemusta.

No sitten huoltoon vaan. Vaijerihan se todennäköisin syy on.

nure
11.09.2022, 09.07
Vaijereiden ja kuorien vaihto ei ole ydinfysiikkaa, ekalla kertaa hieman miettii ja kärsivällisesti niin kyllä homman itsekin hoitaa. Mutta jos korvan suoruuden joutuu tarkistamaan niin samalla sitten vaan huoltoon.

Suiza
18.09.2022, 09.35
Tarkoittaako tämä kalliin työkalun ostamista tähän suoruuden tarkastamiseen? Täytynee viedä pyörähuoltoon katsottavaksi. Itsellä ei tuollaisia työkaluja ole ja vaihdevaijerin vaihdostakaan ei vielä kokemusta.

Käy ostamassa uusi korvake ja asenna se. Tarkista samalla B säätö. Varakorvake maksaa 15-20€ ja sellainen kannattaa muutenkin kuljetella mukana.