PDA

Näytä tavallinen näkymä : Polar Vantagesta Garminin Epix 2:een?!?

Ile72
08.09.2022, 12.34
Tuli vertailua yhden triathlonistin kanssa mitä dataa ja kuinka Garmin esittää. Alkoi polttelee merkin vaihto ja kun ikänäkö myös vähän ongelma, etenkään Nokian pimeässä uimahallissa ei tahdo nähä Vantagen ruutua. Onko miten kokemuksia Polar vs. Garmin? Kauanko pitäis venailla Polarilta seuraavaa lippulaivaa, olisko tuossa jo parempaa näyttöä?

maalinni
08.09.2022, 14.04
En jäisi odottelemaan Polarilta amoled huippumallia.

jalkkis
08.09.2022, 17.05
Nyt ei käy ilmi kumpi versio kysyjällä on mutta m2 versiossa taitaa olla vähän ykkösversiota kirkkaampi näyttö? Amoledin tasolle sekään ei nouse. Eli jos näytön kirkkaus on oleellinen kriteeri ja ekosysteemin vaihto ei ahista niin en jäisi odottelemaan Polarin tuotteita.

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Ile72
08.09.2022, 17.40
Ykkösversio on nyt ranteessa. Joo ei ekosysteemin vaihto ahista, päinvastoin alkoi kiinnostaa voisiko se ruoho olla vihreämpää. Tuo isompi näyttö houkuttelee kun uinti on tällä hetkellä se ykköslaji. Tarvii kattoo jos sais kaverilta Venua hetkeksi testiin, miltä se systeemi tuntuu.

Polarilla kovat alet menossa, sillä vähän aattelin voisko olla jotain uutta kohta saatavilla.

hcf
08.09.2022, 17.47
Eikö siinä se valo toimi? Joka syttyy aina automaattisesti ku rannetta kääntää katsetta kohti

Misukka
08.09.2022, 18.48
Mulla ainakin M2:ssa voi kirkkautta säätää. Ei se nyt mikään aurinko ole kirkkaimmallakaan, mutta näen sen kyllä ihan hyvin matalalla kirkkaudellakin.

maalinni
08.09.2022, 20.53
Itse vauhdoin kesällä Polarista Garminiin. Ja välillä on kyllä ikävä Polarin helppoutta ja flow appia.

Toisaalta tässä Garminin Fenix 6:ssa on paaaaljon enemmän ominaisuuksia kuin Polarissa ja kellon voi muokata monipuolisesti näköisekseen. Välillä vaan se monipuolisuus näkyy vaikeutena, etenkin Garminin appiä käytettäessä. Kaikkea ei ole ihan selitetty, esim. kelloon saa erilaisia symboleita ja kuvaajia, joiden tarkoitusta en ymmärrä enkä ole löytänyt niitä ohjeista. Hiton hankala googletta,
mitä joku merkki tarkoittaa, kun ei sitä saa sinne googleen.

Mutta kaikenkaikkiaan olen kyllä erittäin tyytyväinen. Etenkin kellotaulun kustomointi on todella iso plussa. Ja bodybattery toinen.

Ile72
09.09.2022, 06.46
Mulla ainakin M2:ssa voi kirkkautta säätää. Ei se nyt mikään aurinko ole kirkkaimmallakaan, mutta näen sen kyllä ihan hyvin matalalla kirkkaudellakin.
Ei voi säätää tässä, eikä kirkkaus riitä pimeässä hallissa uimalasien kaa.

Ile72
09.09.2022, 06.56
Itse vauhdoin kesällä Polarista Garminiin. Ja välillä on kyllä ikävä Polarin helppoutta ja flow appia.

Toisaalta tässä Garminin Fenix 6:ssa on paaaaljon enemmän ominaisuuksia kuin Polarissa ja kellon voi muokata monipuolisesti näköisekseen. Välillä vaan se monipuolisuus näkyy vaikeutena, etenkin Garminin appiä käytettäessä. Kaikkea ei ole ihan selitetty, esim. kelloon saa erilaisia symboleita ja kuvaajia, joiden tarkoitusta en ymmärrä enkä ole löytänyt niitä ohjeista. Hiton hankala googletta,
mitä joku merkki tarkoittaa, kun ei sitä saa sinne googleen.

Mutta kaikenkaikkiaan olen kyllä erittäin tyytyväinen. Etenkin kellotaulun kustomointi on todella iso plussa. Ja bodybattery toinen.
Kiitos tästä! Tosta bodybatterysta ja mittauksista pitikin kysyä kun nyt teen ortostaattisen testin aamuisin. Onko Garminilla jotain vastaavaa palautumisen seurantaan?

Niin ja kyllä kuvalla voi hakea. Ei välttämättä kovin hyvin pelitä, mutta ihan kokeilemisen arvoinen:
https://support.google.com/websearch/answer/1325808?hl=fi&co=GENIE.Platform%3DDesktop

Kuminauha
09.09.2022, 08.09
Garminissa on harjoittelun tila ja palautumisaika jotka vastaavat käsittääkseni tota

https://support.garmin.com/fi-FI/?faq=VxKazDQ2mkAmDoQbJriEBA

paaton
09.09.2022, 10.08
Ja uudet mittaa yön aikana sykevälivaihtelun ja antavat siitä keskiarvon? automaattisesti. Tuo on mielestäni tosi toimiva systeemi.

Kuminauha
09.09.2022, 11.17
Myös 6-sarjan fenixit sai ton SV vaihtelun päivityksenä. Omassakin ilmaantu reilu viikko sitten.

TemMeke
09.09.2022, 12.21
"mittaa yön aikana sykevälivaihtelun ja antavat siitä keskiarvon? automaattisesti"

Joo, näyttää yön keskiarvon, yön parhaan 5-min keskiarvon ja näyttää koko yön graafinakin. Arvot jää myös talteen Garminin pilveen, jos niitä haluaa selailla taaksepäin pidemmältä ajalta.
Liukuva 7 päivän keskiarvo (yön keskiarvoista) on se mihin edellistä yötä verrataan ja minkä perusteella Garmin ohjeistaa treenikuormaa.

Onko miten kokemuksia Polar vs. Garmin?

Polarista Garminiin vaihtaneena (molemmilta tosin eri mallit, kuin otsikossa) uskaltanen sanoa, että olihan siinä jonkinmoinen alkukynnys, kun kaikki oli erilaista. Hankala vieläkään sanoa onko jompikumpi varmasti toista parempi, mut ihan tyytyväinen olen Garminiin ollut. Maailma on vähän erilainen Garminin kanssa, mutta ihan hyvin siinäkin kaikki toimii.

Kannattaa lueskella (tai katsoa Tubesta) näitä Rainmakerin juttuja, kaveri käy aika perusteellisesti malleja toimintoineen läpi. Vastaa ehkä kysymyksiin, joita ei edes osannut kysyä.

https://www.dcrainmaker.com/2022/01/garmin-epix-in-depth-review.html

paaton
09.09.2022, 14.06
No tuohan ihan hyvä. Voi katsella yön tarkemmin.

Mietinkin jo, ettei yön keskiarvo oikein kerro kaikkea. Kova treeni illalla, niin esimerkiksi joskus aamuyöllä saisi vasta fiksumpaa arvoa, josta näkisi miten on palauduttu.

paaton
09.09.2022, 14.07
Onkohan tuo hrv ominausuus tulossa venu2 päivityksen mukana?

Ile72
09.09.2022, 14.29
Pystyykö polarin treenidataa siirtämään Garmin Connectiin?

jalkkis
09.09.2022, 14.42
No tuohan ihan hyvä. Voi katsella yön tarkemmin.

Mietinkin jo, ettei yön keskiarvo oikein kerro kaikkea. Kova treeni illalla, niin esimerkiksi joskus aamuyöllä saisi vasta fiksumpaa arvoa, josta näkisi miten on palauduttu.

Mietin palautumisen mittaamista Garmin vs. Polar. Polar on tätä mieltä:

"The first hours of sleep are more sensitive to reflect recovery than measurements averaged from a whole night's sleep. The first hours of sleep are also important for physical recovery as most of your deep sleep occurs then."

Firstbeat, jota Garmin käyttää, sanoo Recovery indexistään:

"Recovery Index: sensitive measure of recovery A specific index (Recovery Index) is calculated by Firstbeat to describe the intensity of an athletes’ recovery reactions. Recovery Index is calculated from HR level, HRV (low and high frequency power) and HRV-based respiration rate. The HRV measures are calculated second-by-second using the shorttime Fourier Transform (STFT) method. Also data filtering is used to select the representative data periods to best describe the recovery status. The values are then individually scaled based on user’s measurement history and therefore the intensity of recovery is compared to the highest measurement in record. By this way, the results are highly individualized. For the sleep time, the method uses a 4-hour window starting 30 minutes after going to bed for determining the Recovery Index."

Eli samoilla linjoilla ovat. Että tekeekö koko yön tiedolla lopulta mitään, jos palautumisen kannalta oleellisempaa on ne levon ensimmäiset tunnit.

jalkkis
09.09.2022, 14.44
Pystyykö polarin treenidataa siirtämään Garmin Connectiin?

Android-puhelimella SyncMyTracsilla pystyy.

paaton
09.09.2022, 14.51
No joo. Tuo yönaikainen hrv on kuitenkin se juttu. Itse en oikein luota aamumittaukseen, koska aamut eroavat.

En oikein pidä tuota polarinkaan kantaa fiksuna. Epäilen sen liittyvän normi sohvaperunan elämään. Jos treenaa illalla, niin ensimmäiset tunnit ovat väkisinkin huonoja. Ero tulee sitten siitä, pystyykö kroppa käsittelemään treenin ja palaudut aamuyöllä. Eli garminin nykyinen tapa näyttää molemmat on toimiva.

Toki tuosta jatkuvasta seurantakäyrästä tyhmempikin myös tajuaa, miten idioottimaista on treenata joskus klo18 jälkeen.

Hower
09.09.2022, 15.18
Palautin just Oura-sormuksen kun se antoi mulle kaiken aikaa HRV-arvoiksi jotain 8-15ms arvoja. Ei sillä etteikö se kai oikein mittaisi, mutta tieto lisää tuskaa...
Ehkä mä kokeilen tätä Polarin kelloa pitää yöt ranteessa jos saisi paremmat pisteet :)

Ile72
09.09.2022, 17.09
Nopeet liikkeet on näyttäviä. Kattelin päivällä juutuubista kaikkea asiaan liittyvää ja yhden kaverin selostuksen miksi hän luopui Epixistä. No keksin kurkata mitä torissa on tarjolla ja hain äsken kellon assalta. :-D

Vantage V1 + H10 ja V650 parilla telineellä kohta myynnissä

chris
14.09.2022, 15.28
Itse siirryin Vantage V2:sta Epix 2:een. Toistaiseksi kokemus on positiiviseen puoleen kallellaan.

Korkeusmittaus on tarkka, minkä kanssa minulla oli ongelmia erityisesti Grit X:n, mutta hiukan myös V2:n kanssa. Lisäksi GPS on selkeästi tarkempi metsässä juostessa. Ja kyllähän se näyttö on selkeästi parempi ja nyt siitä saa jopa alkavalla ikänäölläkin selvää, Polarin kanssa oli vähän siinä ja siinä.

Dataa on nyt paljon enemmän tarjolla mikä on hyvä ja huono asia. Polarissa oli suurinpiirtein kaikki tarvittava ja se oli selkeästi esitetty. Nyt dataa on jos jonkinlaista ja sen oleellisen löytäminen on välillä hiukan haastavaa ja joutuu katsomaan useasta paikasta. Toisaalta hyvää on se, että dataa voi myös muokata. Esim. nukkumisajat voi jälkikäteen korjata oikeaksi ja Garmin laskee muut datat sen myötä uudelleen. Myös harjoituksen voi trimmata oikeaan mittaan, jos se jäi vahingossa päälle lopussa.

Yksi selkeyteen liittyvä kysymyskin on noussut:

Näkeekö Garminissa mistään harjoituksen alussa, että kumpaa sykemittausta se käyttää (ranne vs. sykevyö)? Polarissa sen näki sykeikonin väristä harjoituksen alussa. Nyt on koko ajan epäilys, että onko se yhdistänyt H10:een vai ei, kun en mistään näe kumpi on käytössä. Näkyisikö se eri lailla Garminin sykevyötä käytettäessä?

Kuminauha
14.09.2022, 15.52
Omaan fenixiin tulee ainakin ilmoitus, kun ulkoinen anturi on liitetty, mutta siitä anturien ikonista ei sitten enää pysty päättelemään, kumpaa anturia se käyttää. Garmin HRM Dual vyö mulla.

Asetuksiin menemällä näkee toki mitkä anturit on yhdistetty.

maalinni
14.09.2022, 17.24
^^ tota itsekin mietin alussa. Laitoin kellon hihan päälle, jolloin syke tuli varmasti sykevyöstä. Nyt luotan, että pannasta nappaa.

hcf
14.09.2022, 17.30
Palautin just Oura-sormuksen kun se antoi mulle kaiken aikaa HRV-arvoiksi jotain 8-15ms arvoja. Ei sillä etteikö se kai oikein mittaisi, mutta tieto lisää tuskaa...
Ehkä mä kokeilen tätä Polarin kelloa pitää yöt ranteessa jos saisi paremmat pisteet :)Sitä pitäs pitää aina käessä että se oppii mikä sun normaalitila ja mikä rasitusta

maalinni
14.09.2022, 18.44
Sitä pitäs pitää aina käessä että se oppii mikä sun normaalitila ja mikä rasitusta

Joo Fenix6:kin vaatii että kello on ranteessa neljä viikkoa että voi määrittää perustason.

Ile72
17.09.2022, 09.35
Samoin mietin tuota sykevyötä(HR10) ja tulin juuri tuohon tulokseen, että kello irti ranteesta niin tietää varmasti vyön mittaavan tai kello hihan päällä.

Ei tarvii katua vaihtoa. On tää niin selkeesti tarkempi etenkin uinnissa, ei yhtään käännöstä oo jättäny huomaamatta. ja just tuo, että voi muokata jälkeen päin. Salitreenistä kiva huomio, että näyttää lihasryhmät mihin treeni osuu. Erittäin tyytyväinen vkon käytön jälkeen. Garmin pay olis kiva saada käyttöön, mutta tuetut kortit on aika vähissä. OP ja S-pankki vois yrittää...

maalinni
17.09.2022, 09.42
Minulla ei kello tunnista juurikaan yhtään liikettä salilla oikein. Mutta eipä tuo haittaa. Polarin sykevyön vaihdoin äskettäin Garminin hrm prohon, että voi treenata ilman kelloa.