Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kiekkojen kasaus osista - amatöörin kootut havainnot

Jyrsija
01.09.2022, 22.49
Do diin,

Aihe joka saattaa kiinnostaa harjoittelevia pyöränruuvareita ja vastaavia toivottomia tapauksia, eli kiekkojen kasaus :p

Pari vuotta sitten alkoi kiinnostaa kiekkojen kasaus itse osista, kun oli mukamas tarpeita mitä ei valmispaketit tarjonneet (lue: lompakossa ei tarpeeksi euroja ja vapaa-ajan ruuvaus on kiva harrastus). Tässä muutama matkan varrelta opittu viisaus nyt kun 3 parit on kasattu (kahdet maastokiekkoparit,yhdet maantiekuidut)

1. Hyvän rihtauspukin tekeminen itse ei ole vaikeaa jos on tehtyt aiemmin metallitöitä, jos ei, ehkä kannattaa ostaa joku valmispaketti (rihtauspukin tekeminen esim vanerista myös mahdollista mutta ei ole kokemusta)

2. Nippeliavaimet ja rihtauspukki must, muut työkalut käteviä mutta ei välttämättömiä

3. Kiekkojen kasaus samoista osista mitä on valmiskiekoissa, ei ole yleensä mitään järkeä tai mitään taloutta. Valitse jotain poikkeavaa

4. Samalla hinnalla kuin mitä valmiskiekot maksaa saa kyllä paremman setin JOS on valmis näkemään vaivaa osien tilaamisessa ja valitsemalla vähemmän tunnettuja merkkejä

5. IMO ei ole järkeä maksaa 200-300 euroa jostain merkkinavoista kun nobrand tai vähemmän tunnettuja saa ostettua alle puoleen hintaan kun vähän etsiskelee internetin maailmassa. Navat loppujenlopuksi aika simppeleitä osia ja laakerit yleensä standardeja kaikissa - kaikissa osissa ei tarvitse lukea "DT swiss" tai "indstry nine....". Osa halvemmista navoista taitaa olla aika kuraa kylläkin (itse olen onnistunut ostamaan hinta/laatusuhteeltaan erinomaisia halpisnapoja)

6. Vanteiden tilaaminen euroopan ulkopuolelta ei yleensä kannata, poislukien kuitukiekot (tehtynä nyt kahdet alumiinikiekot ja yhdet kuidut, kaikki omassa ajossa)

7. Pinnojen pituuden laskeminen yllättävän vaikeaa ettei tule tilattua liian pitkiä, millimetripeliä

8. straight-pull vs J bend pinnat/hubit: straight-pull suoravetopinnat aika ärsyttäviä kasata varsinkin jos ovat aerosarjaa, jokaista pinnaa joutuu pitämään kiinni pihdeillä tai hollarilla ettei pyöri ympäri nippeliä kiristettäessä.

9. DT swissin protorxit tms nippelit messingistä parhaimmat nippelit jos ei halua värillisiä, jolloin vaihtoehdoksi jää alumiininippelit (jotka ajan myötä helposti hapettuu kiinni vanteisiin ja pinnoihin)

10. Nippeleihin ei kannata laittaa lukitetta, pikemmiten öljytä ne jotta niitä ehkä pystyy säätämäänkin 2 vuoden kuluttua

11. Korkeaprofiilisten kiekkojen kasaus yllättävän helppoa kun saanut nippelit paikalle, vanne ei kiemurtele kuin lenkkimakkara kun on itsessään niin jäykkä

12. Jotkut niksit sellaiset jotka pitää oppia kantapään kautta, osa jopa luettavissa oppaista

Ja viimeinen

13. Hyvien kiekkojen kasaus harrastekäyttöön ei ole loppujen lopuksi kovin vaikeaa. Lopputulos yleensä jopa hyvä. Kiekkojen kasaukseen ei tartte ammattilaista vaan kärsivällisyyttä ja sorminäppäryyttä

Just my 5 cents,

Sanaa on vapaa :)

marco1
01.09.2022, 23.05
4 ja 5 täysin eri mieltä paitsi etunavassa voi säästää.

Viimeisesta kohdasta samaa mieltä, jos ei ole kiirettä niin kyllä amatöörikin saa hyvät ja kestävät kiekot kasattua.

K.Kuronen
02.09.2022, 08.42
Jos kohdan 5 mukaisesti toimii, niin ainakin vapaaratas kannattanee hankkia hyllyyn odottamaan. Jos navassa on konelaakerit, niin takanavan suhteen ei kannata liikaa luottaa siihen, että kaikkien laakereiden vaihto onnistuisi helposti.

Itse olen sillä kannalla, että napojen hinta-laatusuhde punnitaan silloin, kun jotakin pitäisi korjata ja joku osa uusia.

Jyrsija
02.09.2022, 09.15
Ehkä tarkennusta kohtaan 4 & 5: Maastovanteissa oli kyllä valinnanvaraa halvemmissa hintaluokissa, mutta itse tekemällä saa edelleen sellaisia mitä ei tahdo löytyä kaupasta, esim löysin mieleiset Spanxin vanteet mutta valmispaketit olivat tolkuttoman hintaisia. Pitkälti vaan mustaa eri muodoissa ne valmiskiekot

Kohtaan 5 palaan ehkä muutaman vuoden kuluttua, jos kiekot edelleen käytössä ja laakerienvaihdot edessä

Itsekasatuilla kuituvanteilla ajanut nyt kaksi saimaata ja sitä edeltävät harjoittelulenkit, yksi pinna katkennut todnäk ylikiristyksestä johtuen, ei muita ongelmia

Kohta 7 on ongelmainen: yhteen settiin ostin liian pitkät pinnat (laskurin mukaan kyllä oikein mutta meni joku mitta väärin tms), toisiin taas tuli ostettua ehkä hitusen lyhyet. Jos vanteidenkasausta jatkan, pitää kyllä hankkia Hozanin tai cycletoolsin pinnakierretyökalu

stenu
02.09.2022, 09.21
My five cents: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?38026-Kiekon-rakentaminen/page49 eli vähän foorumia selaamalla tai googlella ainakin olisi tuo jo olemassa ollut kiekonkasausketju löytynyt ja kootut havainnot olisi hyvin sopineet tuon valmiin ketjun jatkoksikin.

(Vaikka tästä ilmeisestikin oli eriäviäkin mielipiteitä ja joku pitempäänkin foorumilla seikkaillut oli toisaalla sitä mieltä, että aina vaan uutta ketjua kehiin, kun joku asia mieleen juolahtaa. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että foorumin luettavuuden kannalta olisi parempi, jos yhden aihealueen keskustelut pysyisivät yhdessä ketjussa eivätkä olisi sillisalaattina siellä, täällä ja tuolla.)

nure
02.09.2022, 09.39
^Yes, toisaaltaan ei aina löydä kuten allekirjoittanutkin syyllistynyt.

El-Carpaso
02.09.2022, 13.13
Toi 5 kohta on vähän niin ja näin. Shimanon navat on pääsääntöisesti luotettavia, mutta niillä on aika paljon historiaa haljenneiden vapaarattaiden kanssa. Vapaarattaan vaihtaminen on Shimanolla aika operaatio, eivätkä vapaarattaat ole järkevästi itse huollettavissa.

Mä olen koittanut valkata navat niin, että niiden huolto (jopa täysi sisukalujen uusinta) olisi riittävän helppoa toteuttaa itse tien päällä.

Etunavoissa ei tosiaan ole niin merkitystä, mutta takanavoissa rakenne vaikuttaa olennaisesti huollettavuuteen. Yleensä noissa hinnakkaammissa navoissa on tietyin poikkeuksin helpommin huollettavat sisuskalut.

Laakerien pitkäikäisyyden kannalta on myös merkitystä miten laakerien preload on järjestetty. Mä en muista kovinkaan tarkkaan miten monissa halpisnavoissa se oli toteutettu, mutta kalliimmissa kuten DT Swiss preload on toteutettu ihan puhtaasti toleransseilla. DT Swissin kanssa se toimii, koska osaavat koneistaa navat riittävän tarkasti. Halvemmalla navalla jos koittavat samaa, niin saattaa tulla aikamoinen laakeriahmatti.

Kalliimmat navat kuten Hope saattavat käyttää aika eksoottisia ja hemmetin kalliita/vaikeasti löydettäviä laakereita.

Mutta tässä nyt joidenkin vuosien (olisinkohan ensimmäiset rakentanut vuosikymmen sitten...) ja aika monien kiekkojen kokemuksella on vähitellen tullut vahvahko mielipide, ettei kannata muuta kuin DT Swissiä. Säästyy pettymyksiltä. Navat on hemmetin helppoja ja hyviä joka suhteessa. Vanteet tulee niin suorina, että käytännössä kokoavat itsensä. Muiden valmistajien pinnoja ei kannata edes katsella. Swissin messinkinippelit ovat yksinkertaisesti parhaita.

Kohtaan 10 ehdottaisin nippeleiden dippaamista keitettyyn pellavansiemenöljyyn. Voitelee kootessa ja kovettuu kevyeksi ruuvilukitteeksi sen jälkeen.

Toisaalta olen itse tupannut kokoamaan kiekot siten, ettei niihin tarvitse ensimmäisen säädön jälkeen koskea. Mutta jos rakentaa oikein todella kevennetyt ns. alimitoitetut, niin säädöltä ei ehkä voi välttyä.

Teemu H
02.09.2022, 13.49
Oma harrastusaikani on kallista. Silloin harvoin kun on aikaa askarrella, pitää saada kunnollista tulosta aikaiseksi. Siksi parhaat mahdolliset osat. Kasaan kiekkoja erikoistarpeen takia, esim. fattirunkoon ei saanut valmiina sopivia ollenkaan. Seuraavaksi on dynamonapa mielessä.

Rihtauspukki ei ole pakollinen. Kiekot voi kasata pyörän haarukassa.

Väärät pinnat on tosiaan helppo tilata, mutta onneksi vahinko ei ole kamalan suuri. Kenties uusia joutuu vähän aikaa odottelemaan. Kokemusta on :D

Kannatan myös jatkokeskustelua tuolla vanhassa ketjussa, vaikka tähän vastasinkin :D

nure
02.09.2022, 16.10
Kiinnostaan paljonko halvemmaksi itse kootut tulee kuin muiden kokoamat laatukiekot?

El-Carpaso
02.09.2022, 16.15
Kiinnostaan paljonko halvemmaksi itse kootut tulee kuin muiden kokoamat laatukiekot?

Meinaakko niinko kauppakiekkoja vai jonkun ammattilaisen kokoamia omien speksien mukaisia?

nure
02.09.2022, 19.21
^Sekä että, ihan uteliaisuutta...

El-Carpaso
02.09.2022, 19.54
Jos hommaa osat itse, niin se kasaaminen ei välttämättä maksa kauheasti. Lähikaupassa on kai 50e kiekkoparin kokoaminen.

Mutta itse kokoamalla saa halvemman hinnan sijaan ominaisuuksia, joita ei valmiskiekoista helpolla löydä.

Esim. Alpine III pinnoilla koottuja valmiskiekkoja tuntuu olevan aika vähän markkinoilla.

arctic biker
04.09.2022, 23.51
Kohtaan 10 ehdottaisin nippeleiden dippaamista keitettyyn pellavansiemenöljyyn. Voitelee kootessa ja kovettuu kevyeksi ruuvilukitteeksi sen jälkeen.

@El-Carpaso Miksi pellavansiemenöljy pitää keittää?

Kuminauha
05.09.2022, 08.15
Yleensä pellavaöljyä myydään valmiiksi keitettynä, "keittäminen" edistää sen käyttöominaisuuksia, lähinnä nopeuttaa kuivumista.

Firlefanz
05.09.2022, 08.31
Ruokakaupasta ostettu pellavansiemenöljy on hyvä terveellisinä pidettyjen rasvahappojen lähde, mutta se kestää ikuisuuden kuivua.

Rautakaupasta tai taitelijatarvikeliikkeestä ostettu keitetty pellavansiemenöljy kuivuu siihen verrattuna hetkessä, koska se on prosessoitu tuote, jossa on kovettumista edistäviä lisäaineita ja nopeasti haihtuvaa liuotinta. (Varsinaista keittämistä ei kai enää tehdä, nimi on enemmänkin historiallinen jäänne.)

Pähkinänkuoressa: älä rupea keittämään pellavansiemenöljyä kotona!:D

arctic biker
05.09.2022, 09.06
Rautakaupasta isävainaa joskus ostanut litran pänikän, on edelleenkin avaamaton! Jos tuosta jotain hyötyä ois. Varsinainen keskivahva Loctite (sininen) pullo onkin aika vähissä.

Täytyy koestaa, läjä pyöränpinnoja onkin ylimääräisenä.

dslcat
05.09.2022, 11.57
Keväällä otin työn alle aiemmin hankkimani läskinraadon muutokset. Halpislötkö, josta rymyvehje piti tehdä koiran kusetukseen..
Ongelmia oli ketjulinjassa (savet hieroi renkaan kyljestä ketjuille), kulunut takarataspakka (kiinteä vapaarataspakka), taipunut taka-akseli kun rattaan puolen laakeri syvällä pinnalinjassa jne.. ajattelin vanhalla kiekolla mennä navanvaihdolla ja kasettiin.
Ajattelin Velogin ja muidenkin videoiden kattelun jälkee, että ei rihlaus ole nöösille insinöörille tekemätön paikka. :cool: Ja siitä mitää muille maksa..

Ongelmia tuotti kasettipakkaan siirtymisessä akselileveys (haarukkaväli 198mm) ja 36p, mistään sellaisia tuntunut löytyvän.. hakusanalla "snowbike" pääsi hieman jäljille, ja kaikki johti kiinaan. Eka ebay-tilaus hyytyi kinukilla covid-rajoituksiin muutaman vkon odottelun jälkeen. Vanhalta mantereelta täys no-way.. toinen kinukki sait toimitettua. Merkkejä ei voinut edes haaveilla.. halpa shimano-yhteensopivuus riitti reilun 30€ osalle, laakerit mitä lie mutta purettavissa, pikalinkkuakseli.
Vähän vanhan kiekon dokumentointia, vanha napa mäkee. Uudessa kaikki mitat natsas vanhaan, vanhat pinnat ja nippelit takas, mutta offsettiin liki 10mm muutos alkup. nippelein ja pinnojen jengoilla. Nuottikorvalla puhtaasti kasaan (alkup. sävelasteikolla :rolleyes:). Omakeksintö penkillä säätäen, 3mm sivuheittoa en yrittänytkään nuijia irtaalla kehästä pois vaikka vetelä onkin. Poikkisauma teki tasapainohäikän, jota ajattelin pinnaheijastimella kompensoida. Priimoja niistä ei kuitenkaan tule. Vannenauhat uusilla teipillä takas vaan.. sisäkumillisen vielä tolkuttoman painava kiekko. Umpihalpana piti pitää ja käyttöön tuli.. muoto säilinyt kesän rytkyksessä. Kynnys kiekkojen kasaamiseen ainakin matalalla..
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AL9nZEWjTijf6ehpQu4A_5lclKDtHCRj3k7yXZ_gQ2zwdhj7q3 fGlnPa9afQ6V78ZelvjqeuvqkfZF9ubzOkoY4PePpk_bPNu-at1tE21KLKGBYLDXKrEYvDq_e08AIjRJ3-LB6C0zbUj4_t_lCVKU8O5KRO=w536-h952-no

arctic biker
05.09.2022, 13.16
@dslcat Kunnioitettava projekti! Ja kekseliäs rihtaustelinekin vielä

Jyrsija
06.09.2022, 11.37
Kyllä kierrätyksestä annetaan aina 5 lisäpistettä, fatbike vanteiden romppaus kyllä ulkopuolisen korviin kuullostaa aika .... masokistiselta :-)

Jukka4130
14.09.2022, 19.12
Hyviä pointteja kaikki ja olen suuren osan kanssa samaa mieltä. Muutamia eriäviä mielipiteitä on kuitenkin, joita onkin jo nostettu esille. Hieman tarkennusta.

5. Napojen kohdalla olen eri mieltä. Hyvät tai todella laadukkaat navat ovat ilo käyttää, yleensä hyvinkin huoltovapaat ja satsaus kirjaimellisesti vuosiksi eteenpäin niin, että ne voi siirtää pyörästä ja/tai kiekosta toiseen. Plussana korkealuokkaisilla navoilla on yleensä lisäksi vapaarattaan korkeampi POE-luku, joka on miellyttävä ominaisuus monen tyyppisessä ajossa – toki makuasia tämäkin.

Sähköpyörien yleistymisen myötä vapaarattaan kytkinmekanismit joutuvat entistä kovemmalle koetukselle, minkä vuoksi edukkaammat navat eivät välttämättä kestä pitkässä juoksussa. Poikkeuksia toki on, mutta valintaan on syytä kiinnittää huomiota.

Lisäksi laadukkailla navoilla on usein enemmän valikoimaa mm. pinnanreikien lukumäärän, jarrulevyn kiinnityksen ja myös värien puolesta. Näin saa juuri sellaiset kiekot, mitä haluaa. Lisäksi modulaarisuutta on viety pidemmälle niin, että esimerkiksi akselityypistä tai vapaarattaan rungosta toiseen vaihtaminen on useammin mahdollista.

8. Komppaan tässä kohdin vahvasti. Suoravetopinnat eivät tarjoa mitään merkittäviä etuja, mutta ovat hankalammat kasata ja myös rihdata. Toki ulkonäkö voi olla joidenkin kirjoissa plussa, mikä riittää perusteeksi valinnalle.

10. Spoke Prepin, DT:n oman aineen tai sopivan lukitteen käyttö on toisinaan perusteltu valinta. Jos kiekkoja ei tulla huoltorihtaamaan paremman tiedon puutteessa, neuvoja vastoin tai muuten huolimattomuutta, sovellukseen sopivan lukiteaineen käyttö ei ole välttämättä huono asia. Esimerkkinä tilanne, jossa kiekonkasaaja haukutaan pataluhaksi, kun kiekot löystyvätkin viikkojen tai kuukausien ajon jälkeen (mikä on enemmän tai vähemmän normaalia). Toisin sanoen, lukitteen käyttö voi olla hyvä ja perusteltu valinta, jos on tiedossa, että kiekkoja ei tulla huoltamaan siinä määrin, mitä suositeltaisiin.

Oikealla lukitteella rihtaustyökin onnistuu hyvin asianmukaisten pinnapihtien kanssa.

maalinni
14.09.2022, 21.48
Semiofftopic: jos osaa kasata kiekot, niin ei ole amatööri ????

Jukka4130
14.09.2022, 22.25
Se, että saa kiekot kasaan ei ole vielä merkki homman taitamisesta tai huippuosaamisesta.