Näytä tavallinen näkymä : Hel CX Cup 2022-2023
https://helcx.com/wp-content/uploads/2022/05/FB_2022_2023.png
https://helcx.com/
Alle kaksi viikkoa kauden alkuun, joten topicci tulille ja spekulaatiot käyntiin!
Mulla jää ainakin Kerava väliin. Rikoin lauantaina juoksulenkillä nilkan sen verran pahasti, että piti käydä eilen kuvauttamassa se. Ei ollut onneksi mitään murtunut, mutta tuskin ehtii tulla krossikuntoon 10.9. mennessä. Melkolailla ottaa pattiin.
Harrasteluokka näköjään puuttuu jostain syystä. No, vien sitten pelkät lapset kärsimään ja pysyn itse katsojana :D
Moi, nopea huomio, instan @hel_cx ei toiminut, mutta @hel.cx sen sijaan toimii. Helcx.com sivulla oleva insta-linkki vie siis myös väärään paikkaan.
Firlefanz
30.08.2022, 12.51
Harrasteluokka näköjään puuttuu jostain syystä. No, vien sitten pelkät lapset kärsimään ja pysyn itse katsojana :D
Eikö se ole vain nimetty uudelleen eli nyt se on Cat.3?
Missä muuten tuo CCH:n järjestämä cupin päättävä kisa ajetaan? Viime vuonna se ajettiin Kivikossa, mutta sen jälkeenhän frisbeegolfpuisto peruskorjattiin ja uudistettiin (ja mieleeni juolahti että vaikka pyöräilijät päästettäisiin alueelle, niin viimevuotinen rata ei enää onnistuisi).
Onko cat3 luokassa nyt vapaa rengassääntö, kuten harrasteessa aiemmin?
Harrasteluokka näköjään puuttuu jostain syystä. No, vien sitten pelkät lapset kärsimään ja pysyn itse katsojana :D
Se Cat3 + Harraste -startti varmaan alkoi paisua liian suureksi, kun tason kasvaessa ja kisojen kovetessa monet meistä vanhoista pieruista on pikkuhiljaa tiputellut itseään kakkosesta kolmoseen ja samaan aikaan suurin osa uusista tulokkaista tulee myös kolmoseen. Kilpailukutsusta jäi tosiaan vähän epäselväksi se, että saako M cat 3:seen osallistua myös muilla kuin säännöt täyttävillä CX-pyörillä, kuten naisten cat 3:ssa vaiko eikö. Viime vuonna Cat 3 edellytti CX-pyörää, mutta onkohan tosiaan nyt idea se, että vanha harraste on cat 3 ja sieltä yritetään tuuppia porukkaa takaisin kakkoseen..
E: naisille voisin kuvitella olevan kiva, että kaikki naiset ajaa samassa startissa samaan aikaan.
Firlefanz
30.08.2022, 13.04
N Cat 3 sekä Juniorisarjoissa U9–U15 ei ole muita kalustorajoitteita.
/.../
Muissa sarjoissa (ml. U17) noudatetaan UCI:n Cyclocross-kalustomääritelmiä.
Renkaan maksimileveys on 33 mm (valmistajan merkinnän mukaan renkaan kyljessä).
^ Kiitos. Eli miehiltä edellytetään sääntöjen mukaista pyörää, jotta pääsee edes kokeilemaan. Ehkä aika raju linjanveto, mutta en ota sen enempää kantaa, kun en tiedä syitä sille, että miksi tuohon on päädytty. Jos on yhtään leveämpi flare-tanko gravelissa menee droppien leveys helposti yli sen UCI-sääntöjen 50 sentin.
Rhintintin
08.09.2022, 16.07
Olisikohan jossain tietoa, että suurin piirtein mihin aikaan mikäkin kategoria pääsee radalle myllyttämään? Ei tekisi mieli hengailla ihan koko lauantaita Keravalla.
10:00 Kisakanslia auki. Kilpailunumeron ja ajanottosirun nouto.
10:00 Rata avoinna harjoittelulle 10:45 asti.
10:45 Lähtö 1 ryhmittyminen.
10:50 Lähtö 1, Juniorit U13, helpotettu rata (n. 15 min).
11:25 Lähtö 2 ryhmittyminen.
11:30 Lähtö 2, Juniorit U17 (n. 30 min).
n. 12:10 Rata avoinna harjoittelulle.
n 12.10 lähtöjen 1 & 2 palkintojen jako.
12:35 Lähtö 3 ryhmittyminen.
12:45 Lähtö 3, M Cat 3, (n. 40–45 min)
n. 13:35 Rata avoinna harjoittelulle.
n. 13.35 Lähdön 3 palkintojen jako.
14:00 Lähtö 4 ryhmittyminen.
14:05 Lähtö 4, N Elite, N Cat 2 ja Ncat3 (n. 50 min).
n. 15:15 Rata avoinna harjoittelulle.
n 15:15 Lähtö 4 palkintojen jako.
15.40 Lähtö 5 ryhmittyminen.
15.50 Lähtö 5, Yleinen, M Cat 2 (n. 60 min)
n. 17:00 Lähdön 5 palkintojen jako
^ Tämä löytyy kilpailukutsusta.
Mitä eikö kahvelo tarjoa enää ihania palveluitaan HelCX kisoissa!? Ainakin kisakutsun mukaan kahvilapalvelut: ei ole.
Sotanorsu666
08.09.2022, 22.57
Mitä eikö kahvelo tarjoa enää ihania palveluitaan HelCX kisoissa!? Ainakin kisakutsun mukaan kahvilapalvelut: ei ole.
Kahvelo lopetti toiminnan.
Joo se on tosi harmillista. Joku kahviauto, kaljateltta tms. pitäisi saada tilalle. Kahvelolle iso kiitos kaikista vuosista. Kahvelon panos Hel CX:n fiilikselle ja yhteisöllisyydelle oli iso.
Voi rähmä! ! ! Jos joku voi viestittää Kahvelon henkilökunnalle täältäkin isot kiitokset kaikista vuosista! Toivottavasti HELCX saisi sovittua yhteistyökuviot jonkun kahviauton tms foodtruckin kanssa.
Ainakin toinen Kahvelottarista someili jotain sen tapaista, että enpä yllättyisi, vaikka hänet nähtäisiin viivalla jossain vaiheessa syksyä :)
Mäkin laitoin nyt sitten kuitenkin ilmon sisään. Nilkka teipattuna meinaan yrittää. Kunhan pääsen maalin asti, niin saanpa sen yhden pisteen ainakin.
Olipa huikean hauskaksi väännetty Keinukallion rata. Kiitos Hel CX ja IBD cycling!
Jätin ennen cat 3 -starttia Isadoren aluspaidan lähtöaluelle nauhatolppaan roikkumaan. Tolpassa oli myös Craft-liivi tms. Joku keräsi varmaankin vahingossa myös sen mun aluspaidan talteen eli jos pyykistä löytyy vieraan näköinen vaatekappale, se voi olla mun.
Muutama kuva naisten lähdöstä: https://www.flickr.com/photos/helsingin_katse/albums/72177720301997689
Kuvia saa vapaasti hyödyntää ei kaupalliseen some yms. käyttöön. Kiva, jos mainitset kuvaajan (@mikkosten)
Huudellaas tänne kun ei oikeen muuallekkaan keksi. Kiinnostaisi lähtä ajamaan Poriin ja Lappeenrantaan kisoja mutta junat eivät auta kun pyöräpaikkoja ei ole tai aikataulut / hinnat on älyttömiä ja omaa autoa ei ole, joten onko joku ajamassa noihin kisoihin ja olisi mahdollista hypätä auton kyytiin Helsingistä? Muutenkin kun näitä HELCX osakilpailuja alkaa olemaan hiemän ympäri eteläsuomea niin jonkinsortin kimppakyyteily olisi varmaan monelle muullekkin tervetullutta.
Pete Riemu
09.10.2022, 09.35
Kategorian kolme innokas penkkiurheilija ihmetteli eilen, että mitä tapahtui cat3-lähdölle? Vai oliko vain livetulosongelmia hipaisuvehkeiden kanssa?
Taisi olla kolmosen lähdössä isompia ongelmia chippien aikojen kanssa. Piekiäisen kuvista selvinnee ainakin top3.
https://photoantzu.kuvat.fi/kuvat/HelCX+-+Pori+8.10.2022/
Pete Riemu
10.10.2022, 15.06
Kiitos, hyviä kuvia kerrassaan. Liukasta oli laatoilla ja vähän näköjään muuallakin. Sarjakuvaajan unelmatilanteita:) ja onneksi vielä turvallisia liukupaikkoja...
esaspede
15.10.2022, 13.28
Juuri nyt HEL CX CUP – 5. osakilpailu Lappeenrannassa 15.10.2022 epävirallinen harrastelijan striimi löytyy osoitteesta https://www.twitch.tv/felttie Hän tekee myös talvikaudella sisäpyöräily/sisäsoutu striimejä melkein joka arkipäivä. Käykäähän tsekkaamassa!
Pete Riemu
16.10.2022, 12.40
Hyvä, että kuvaajia oli paikalla! Itsekin otin kolme kameraa mukaan ajatuksena kuvata filmi tubeen. Oma ajo haittasi keskittymistä kuvauksiin ja suurimpana haittana lähtöjen pitkät välit. Maaliintulomme jälkeen olisi pitänyt vielä pari tuntia kylmässä odotella yleistä sarjaa ja naisiakin jonkin aikaa. Kuvaajien ja yleisön kannalta olisi ihanteellista, jos reittiin tutustuminen olisi kaikilla pitkän radan luokilla yhtä aikaa. Heti pikkujunnujen kisan jälkeen siis ja tutustumisen jälkeen kisastartit pötkössä muutaman minuutin edellisen luokan päätyttyä aina seuraava luokka liikkeelle. Pötkön viimeiset luokat voisivat pitää itseään lämpimänä sille varatulla vierusalueella. Jokatapauksessa hienoa oli jälleen kerran ja uudistettu reitti oli Lappeenrannassa ehdottomasti parempaan päin entisestä, vaikka ei sekään huono ollut. Toivottavasti lukuisat kuvaajat saavat tuotoksensa kaikkien nähtäville! Itse ehdin nyt siis vain kännykällä kuvaamaan pienen pätkän U15/U17-lähtöä. Julkaisen sen, jos ammattikuvaajat eivät saa jakoon videoita ja valokuvia:)
Kuvaajien ja yleisön kannalta olisi ihanteellista, jos reittiin tutustuminen olisi kaikilla pitkän radan luokilla yhtä aikaa. Heti pikkujunnujen kisan jälkeen siis ja tutustumisen jälkeen kisastartit pötkössä muutaman minuutin edellisen luokan päätyttyä aina seuraava luokka liikkeelle.
Onko rataan tutustuminen aina ennen jokaista lähtöä? Jos on niin pieni lisäys yllä olevaan. Kun seuraava lähtö starttaa muutaman minuutin edellisen jälkeen niin eka kierros on uusintatutustumiskierros, jotta näkee mitä muutoksia rataan on tullut. Ratahan kaiketi kuluu/muuttuu lähtöjen aikana ja edellä mainittu uusitatutustuminen saattaisi tuoda uudet riskipaikat ajajien tietoisuuteen.
Pete Riemu
16.10.2022, 16.20
Juu, jokaista starttia ennen on ns. vapaa harjoitteluaika, joka kestää n. puolituntia riippuen aikataulussa pysymisestä. Sen aikana saa tutustua rataan jos haluaa. Yhdellä tutustumiskierroksella lähtöjen välissä saattaa silläkin pystyä kuromaan päivää tiiviimmäksi toki. Kärki saattaa tarvita tarkat viimehetken ratatiedot, mutta meikäläinen ehtii ne todeta kisan aikanakin:)
Kiitoksia Lappeenrannan järkkääjille ja HELCX kisasta. Uus rata oli vielä viimevuotta parempi, joskin oisin melkeen kaivannu hieman enemmän nurmikolla pyörimistä ennen nousua ja sen jälkeen. Tää rata oli sinkulalle jälleen sopiva ja jyrkän mäenkin sai ajettua joka kierroksella ekalle tasanteelle asti vasemmasta reunasta jossa säästi aikaa ja jalkoja hyvin.
Tää on omia suokkariratoja nykyään. Sopivan tekninen ja ei liikaa suoria pätkiä jossa sinkulalla jää jalkoihin liikaa.
Pete Riemu
16.10.2022, 18.30
https://youtu.be/5V_Owv5d-0o Laitoin kuvia odotellessa kuitenkin jo tämän kännykkäversion, jonka kuvasin verryttelyni yhteydessä edellisestä luokasta.
https://bluetechfinland-my.sharepoint.com/:i:/p/juho_ala-peijari/EQkmuWBCTCNBtac0qrQZA38BdGjtRIt1WzPStnnl7DqFcg?e=u hLmrP
CCH järjestää HelCX cupin viimeisen osakilpailun sunnuntaina 20.11.2022 Kivikon urheilupuistossa. Osakilpailu tunnetaan laadullisesti kaikista kovatasoisimpana cx-kilpailuna Suomessa, säännöllisesti ylittäen kokonaisvaltaisella tasollaan jopa kansalliset mestaruuskilpailut.
Tervetuloa Kivikko (super)Prestigeen!
Linkki (https://www.cch.fi/events/hel-cx-cup-helsinki-cch) tapahtuman kotisivulle.
Linkki (https://www.youtube.com/watch?v=JNtEL-erFgc) Pauluksen videoon 2021 tapahtumasta.
Linkki (https://photoantzu.kuvat.fi/kuvat/HelCX%20Kivikko%202021%20-%20Unedited%20jpg/) Antero Piekiäisen laajaan kuvakollaasiin 2021 tapahtumasta.
https://drive.google.com/file/d/1ZiECsVmNXgbAURmMoWMU51S2XZWTfGNA/view?usp=sharinghttps://drive.google.com/file/d/1ZiECsVmNXgbAURmMoWMU51S2XZWTfGNA/view?usp=sharing
Pete Riemu
05.11.2022, 19.59
Mitä piditte tämän päivän Porvoon radasta? ...verrattuna viime vuoden rataan.
Pete Riemu
06.11.2022, 09.48
Jotkut pojat olivat kuvanneet filmin näköjään: https://youtu.be/4PzZjhk38nw
Hoo x Hoo
18.11.2022, 12.06
Kivikon kisassa näköjään ilmoittautuneita Yleisessä 14, M Cat 2:ssa 7 ja M Cat 3:ssa 57. Kolmoskategoriassa on tällä hetkellä aika isot erot kärjen ja peräpään välillä ja perässä saa harvoin ajaa kaikkia kierroksia, kun tulee yleensä kierroksella ohitetuksi. Olisiko seuraavalle kaudelle kategoria kolmosen parikymmentä kovinta kuskia pakkosiirrolla kategoria kakkoseen?
Pete Riemu
19.11.2022, 09.00
Onpa hiljaista...no kommentoin sen verran, että ehdotus kuulostaa hyvältä. Itse olen parhaita asiantuntijoita hännillä ajamisesta. Minulle se on vain hyvä, ettei tarvitse kaikkia kierroksia ajaa täyteen. Mutta kyllähän cat kakkonen tarvitsee ajajia lisää, joten ehdottamasi toimi olisi juuri sopiva. Jäisihän siihen kolmoseenkin vielä kivasti kuskeja, jotka voisivat ajaa meikäläisen kierroksella kiinni:) Aikoinaan muuten C-luokkakin oli kaikista suurin, muistaakseni. Vaikka A- ja B-luokat olivat usein yhdistetty yleiseksi sarjaksi.
Kivikon kisassa näköjään ilmoittautuneita Yleisessä 14, M Cat 2:ssa 7 ja M Cat 3:ssa 57. Kolmoskategoriassa on tällä hetkellä aika isot erot kärjen ja peräpään välillä ja perässä saa harvoin ajaa kaikkia kierroksia, kun tulee yleensä kierroksella ohitetuksi. Olisiko seuraavalle kaudelle kategoria kolmosen parikymmentä kovinta kuskia pakkosiirrolla kategoria kakkoseen?
"pakkosiirto" käytäntöhän tuli toteen nyt tälle kaudelle, tosin ei noin rankalla kädellä. Olisko ollu 5 vai 6 parasta kokonaispisteissä jotka siirtyy CAT2 mikäli ajojaan jatkaa.
Onko Kivikossa kukaan käynyt tällä viikolla. Kuinka kosteana mahtaa olla?
Jos sauvakävely frisbeegolfkentän kautta mitään kertoo, niin melko kuivaahan siellä on ollut - ja pakkasta sen verran että pinta on kova. Eli sen puoleen ei ollenkaan verrattavissa viimevuotisiin oloihin.
Katsojana Kivikon kisansa kokeneena jännitänkin enemmän sitä miten aamuyöllä uudestaan alkava ja kisaa kohti tihenevä lumisade ja kova puuskittainen tuuli vaikuttavat.
Nostan ajajille hattua jo etukäteen - ja tietysti myös järjestäjille!
Hyvältähän se näyttikin ja rata oli kova.
Katsojia ei kovin kauheasti näkynyt, mutta ajajille kyllä annettiin kannustusta ja taisinpa kuulla lehmänkelloakin soitettavan.
Huonoja kuvia parempia odotellessa:
https://i.servimg.com/u/f94/20/45/78/02/20221115.jpg
Cat 3:ssa oli runsaasti osanottajia, jotka sitten venyivät pitkäksi harvaksi nauhaksi. Täyttömäen entiseen lumilautarinteeseen rata oli vedetty vähintäänkin mielenkiintoisesti ja vaativaksikin, teknisesti taitavat ajajat muista erottaviksi. Off-camberia oli paikoin niin paljon että niissä ja parissa tiukassa paikassa monet joutuivat jalkautumaan - ja sitten saattoikin olla olla vaikeuksia lumen tukkiman klossin kanssa.
Kuvan oikeassa laidassa jää piiloon lasku, joka ei aluksi ollut paha - tai ei ollut paha niin kauan kuin se tultiin ajamalla eikä liukumalla - mutta Cat 3:n jälkeisissä lähdöissä se oli jo kiillottunut varottavan liukkaaksi ja naisten lähdossä sattuikin kaksi ikävän näköistä kaatumista. Muutenhan lumiolosuhteet taisivat olla vain "keskieurooppalaiset" eli nastarenkaita ei kaivattu.
https://i.servimg.com/u/f94/20/45/78/02/20221116.jpg
Sanoisin silti että mukaan lähteminen ja maaliin ajaminen vaikka kierroksia jääneenä oli saavutus. Sanonta siitä miten häviäjiä ovat vain ne jotka eivät starttaa piti varmasti taas paikkansa!
https://i.servimg.com/u/f94/20/45/78/02/20221118.jpg
Naisten kisassa kärkikolmikko oli täysin omaa luokkaansa ja erkani muista jo ensimmäisellä kierroksella, mutta heidän osaltaan jännitys säilyikin viimeiselle kierrokselle saakka. Kuvassa kakkonen ja kolmonen, Restore Cyclingin Heidi Antikainen ja Rajamäen Kehityksen Lotte Borremans.
https://i.servimg.com/u/f94/20/45/78/02/20221119.jpg
Päivän viimeisessä lähdössä, Yleinen ja Cat 2, ei siinäkään ajajien nauha kestänyt katkeamattomana ensimmäistä nousua pitemmälle ja jo näissä alun kiemuroissa oli omat tekniset haasteensa.
Aikasyistä en voinut jäädä seuraamaan enempää, vaikka kiinnostusta olisikin riittänyt eikä sää oikeastaan koko päivänä eikä etenkään enää miesten päälähdön aikana ollut ollenkaan niin ikävä kuin sääennustuksesta olisi voinut päätellä).
Lähtöjen välillä oli tilaisuus tsekata ja ihaillakin monenmerkkisiä fillareita ja aika moni niistä olisi kelvannut minullekin (vaikkei niillä enää sen jälkeen olisi cyclocrossia ajettukaan). Omissa silmeisää hienoin tai nätein oli Antti Kuiton Orbea (josta harmikseni unohdin ottaa kuvan).
Hoo x Hoo
21.11.2022, 10.10
Haastava rata ja keli tosiaan, mutta olihan myös hauskaa. Kiitos järjestäjille menneestä kaudesta!
Hyvä raportti. Kyllähän tuolla katsojanakin vaadittiin suurenmoista omistautumista ja karaistunutta mieltä, sen verran vilpoinen keli oli ;)
Olen poikasia kierrättänyt kisoissa, ja hauskaa on ollut. HelCX on mielestäni Suomen hienoin kisakokonaisuus, siinä on hyvä ammattimainen ote. Toki sitä voi aikuisten osallistumismaksun perusteella odottaakin. Lapsillehan tuo on käytännössä ilmainen. Kaikki junnut on myös muistettu palkita (paitsi yhdessä kisassa, tehkää parannus ensi vuodelle...).
Muutenhan junnulähdöt ovat melko pieniä osanottajamääriltään. Jotain Suomessa pitäisi tälle pyöräilyn suosiolle keksiä. Aikuisten kuntotapahtumissa riittää osallistujia, miksi ette ota mukuloita harrastukseen mukaan?
Hienoja Kivikon kuvia löytyy jo järjestäjän mediasivun kautta: https://helcx.com/media/
...
Hienoja Kivikon kuvia löytyy jo järjestäjän mediasivun kautta: https://helcx.com/media/
Näyttävän näköistä kaatuilua, toivottavasti joku näitä yleensäkin videoiva saa tuotosta Youtubeen tästäkin. Yksi kyllä näytti seisoskelevan yleisössä.
…eli nastarenkaita ei kaivattu.
Nastat on kielletty cyclocrossissa, mikä valitettavasti vähän lyhentää potentiaalista krossikautta Suomessa. Muutamia vuosia takaperin, kun HelCX:ää ajettiin tammikuulle tai vuodenvaihteeseen asti, yllättäen muuttuvat olosuhteet aiheutti ”hieman” haasteita sekä järjestäjille että kuskeille joissain kisoissa.
Muutenhan junnulähdöt ovat melko pieniä osanottajamääriltään.
Jos vertaa kymmenen vuoden takaiseen äijäpainotteiseen lähtötilanteeseen, kehitys on kuitenkin ollut varsin positiivista. Samoin naisten osallistujamäärän kasvamista vuosi vuodelta on ollut ilo seurata. Meidän Alvar taisi olla ensimmäisiä ellei ihan ensimmäinen HelCX-junnu joskus kymmenen vuotta sitten epävirallisen sarjan aikoihin ja silloin oli melkolailla poikkeuksellista, että me oltiin koko perheen voimin liikenteessä.
Mä olin jostain syystä vähän laiska osallistumaan tänä syksynä ja jäi esim. eilinen ajamatta. Muut lähikisat sentään ajoin. Ratoja oli muokattu viime vuodesta ja omasta mielestäni kaikki ajamani olivat viime vuotta hauskempia. Harrastajakrossaajalle (jolla ei ole vaihtopyörää ja varikkohenkilökuntaa) oli tietty ihan kiva syksy siinä mielessä, että parista viime vuodesta poiketen supermutaisia kisoja ei oikeastaan ollut ainakaan noissa, jotka ehdin ajaa. Vaikka oma outo viehätyksensä niissä mutakisoissakin on. Kiitos kaudesta!
Pete Riemu
22.11.2022, 11.28
Olen samaa mieltä, että Suomen paras pyöräilytapahtuma on kyseessä. Toivotan voimia järjestäjille jatkoon! Jos hieman rikastuisin, niin voisin vakavasti harkita maksavani tuen osoituksena koko cupin kausimaksun, vaikka vain Helsingin itäpuolen kisoihin osallistunkin. Ja niihinkin terveenä jne. Keli ei ole ollut rajoittava tekijä milloinkaan, ellei tsunami tms. henkeä uhkaava sääilmiö ole kyseessä.
Oli kyllä mahtava kausi taas, mukavan erilaisia ratoja ja tänä vuonna tulikin kierrettyä kaikki osakilpailut (ei ole näköjään muuta elämää pyöräilyn lisäksi... :p). Hienosti järjestettyjä tapahtumia, jossa ainakin tämmöinen keskitason harrastaja kokee saaneensa rahoilleen vastinetta. Tiedottaminen, sekä ajanotto- ja tulospalvelut ovat todella hyvällä tasolla, eri radat tarjoavat erilaisille ajajille sopivia haasteita. Kiitos Hel CX, sekä kisoja järjestävät seurat! Harvassa tapahtumassa on vielä lisäksi mukana Antero Piekiäisen tasoinen valokuvaaja tallentamassa parhaimmat onnistumiset ja haasteet kuviin. Lisäksi kun kisaajilla on hyvä yhteishenki ja porukka on pitämässä hauskaa itsensä (ja toistensa) haastamisen lisäksi, niin näissä tapahtumissa on helppo viihtyä.
Pääsemmekö tänä vuonna nauttimaan tästä erittäin mukavasta ja viihdyttävästä tapahtumasarjasta?
^ En tiedä kuinka julkista tietoa vielä, mutta juuri alkuviikosta kyselin Tuomakselta, että mikä on tilanne ensi kauden suhteen ja sain kuulla, että muutoksia on tulossa. Varmaan virallisempaa tiedotusta asiasta tulee jossain vaiheessa. Sen verran ehkä kehtaan laverrella, että kisat tulevat siirtymään Suomen Pyöräilyn sateenvarjon alle. Ensi syksyksi taisi olla tiedossa 4 kisaa PK-seudulla. Tuusula ja SM:t näkyy jo kilpailukalenterissa. https://pyoraily.fi/kalenteri/
Noita huhuja liikkui monenmoisia, kiva saada hiukan varmuutta että ainakin joitain tapahtumia tulossa.
Superflyer
05.08.2023, 15.02
Joo eilen tuli vahvistus ainakin instassa. Todella harmi että kausi supistuu vain neljään kisaan. En myöskään tykkää että mennään pyöräilyn alle, HelCX oli aika renegade meininkiä ja mukavan rento. Samaa kokemusta ei ole liiton tapahtumista. Ymmärrän tietenkin jos on vaikea järjestää pienellä porukalla.
Pete Riemu
06.08.2023, 07.22
Pysyyhän sarja lisenssivapaana edelleen liitosta huolimatta? Ja onko tietoa missä nuo kaksi muuta ajetaan Tuusulan ja Helsingin lisäksi?
Pete Riemu
11.08.2023, 10.09
Sain vihiä, että Porvoo ja Lappeenranta jäisivät pois. Pitääkö paikkansa?
Siltä näyttää
Tiedote syksyn 2023 HEL CX CUP cyclocross-osakilpailuista ja HEL CX ry:n valmistautumisesta UEC/UCI kilpailun järjestämiseen (https://helcx.com/2023/08/04/tiedote-syksyn-2023-hel-cx-cup-cyclocross-osakilpailuista-ja-hel-cx-ryn-valmistautumisesta-uec-uci-kilpailuun-jarjestamiseen/)
Pete Riemu
12.08.2023, 10.44
Jep, kiitti! Aika näyttää millaiseksi cup kehittyy käytännössä. Hyvältä kuulostaa sikäli, että HelCX jatkaa tukipylväänä jatkossakin.
Superflyer
25.08.2023, 09.43
Mitenköhän muuten Seinäjoen ja Oulun alueelliset kisat tänä vuonna? Viime vuonna ainakin Seinäjoella oli useampi kisa, Oulun krossikommuunista en löytänyt tietoja. Mielellään kyllä lähtisin sinnekin maakunnan miesten ja naisten koulutettavaksi.
F. Kotlerburg
25.08.2023, 10.28
^krossikommuunin fb:stä löytyy
Tähän väliin ennakkotietona Oulun seudun Krossisyksyn alustavat päivämäärät tälle vuodelle https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tc/2/16/1f973.png
La 23.9.
La 30.9.
La 21.10.
AnttiWalker
30.08.2023, 12.37
Cyclocross pk-seudulla ja Kouvolassa on vaihtanut käsiä Hel CX:ltä Suomen Pyöräilyn alle. Tälle on varmasti syynsä, mutta näin äkkiseltään muutos vaikuttaa huonontavan Cyclocrossin meininkiä.
Vetoan Suomen Pyöräilyn porukkaan, että ottaa harrastesarjan mukaan kisoihin jatkossakin.
https://youtu.be/tN1D9n3KNwo?si=_fA-d1VX5aHLcxyj
^ Mun tietämyksen perusteella Hel CX:n taustavoimien oma tahtotila on ollut viedä Suomen cx-skeneä virallisempaan suuntaan ja harrastesarjastakin luovuttiin jo viime kaudella. Sitä ihmettelen, että millä perusteella katsot muutosten "huonontavan meininkiä", kun yhtään kisaa ei ole tänä syksynä vielä ollut. (Videota en kyllä katsonut ja minusta olisikin kivempi, jos sanoisit sanottavasi videoiden sijaan suoraan tänne foorumille.)
Ei munkaan mielestä vielä kannata pelätä meningin huonontuvan tämän syksyn kisoissa, ajetaan ensin nämä pois ja katsotaan sitten. Ratojen sijainnit ja järjestävät seurat kumminkin vanhoja tuttuja, joten luulisi tapahtumien olevan samankaltaisia edellisiin verrattuna.
Viime kaudella oli kyllä kiva, kun kisoja oli jopa Porissa asti (8 kisaa viime kaudella), mutta viime kaudella myös huomasi sen, että noissa pidemmällä olevissa kisoissa osallistujia ei ihan liikaa ollut (Pori, Lappeenranta ja Valkeala).
HEL CX:n pari kaveria ovat tehneet todella ison "talkootyön" cyclocrossin tunnettavuuden eteen pyöräilijöiden keskuudessa ja tarjonneet mahtavia kisoja yhdessä järjestävien seurojen kanssa. Eiköhän tämä vuosi ole hieman kokeilu uudesta systeemistä ja toivottavasti ensi kaudelle saadaan lisää järjestäviä seuroja mukaan. Kertyyhän järjestäjille aina myös kuluja ja tunteja kisan aikaansaamiseksi, eikä osallistumismaksuakaan voi liikaa kasvattaa. Eli varmaan moni pidemmällä oleva seura haluaa katsoa, miten nämä kisat toimivat.
Harrastesarjaa ei tosiaan ollut viime vuonnakaan, sitä edellisinä vuosina alkoi Kat3 kasvamaan jo liian isoiksi näille radoille (harrastesarja ajettiin siis aikataulusyistä Kat3-lähdön kanssa samaan aikaan). Ei kannata tehdä tuosta liian isoa kynnystä, vaan jostain vaikka käytetyt 33 renkulat alle ja mukaan haastamaan itsensä. Hauskaa tuolla on kaikilla ollut, ainakin melkein aina ja jälkikäteen muisteltuna.
Se on juuri näin. HelCX ry ja kisoja järjestäneet seurat ovat luoneet hienot puitteet. Kiitos vuosista Rue ja Tuomas, on ollut ilo ja kunnia seurata HelCX:n kehittymistä sekä osallistujana että yhteistyökumppanina.
Hyvästä meiningistä kuuluu kuitenkin kiittää myös kivoja kilpakumppaneita. Paras tapa huolehtia siitä, että meininki säilyy hyvänä jatkossakin, onkin osallistuminen hyvällä fiiliksellä :)
Pete Riemu
30.08.2023, 21.35
Vaikka itse ajaisin kuninkaallisessa cat3:ssa cyclolla (jos Kouvola, Lappeenranta ja Porvoo olisi yhä mukana), niin välitän erään kovan kuskin toiveen harrastesarjan palauttamisesta cupiin. Hän ajattelee asiaa ehkä laajemmalti, että onko pakko omistaa useita pyöriä päästäkseen mukaan. Hän nautti harrastesarjassa todella isosti HelCX:n järjestämistä kisoista kehuen niitä jatkuvasti. Viime vuosi oli jo suuri pettymys hänelle kun maastopyörällä ei päässyt mukaan. Ymmärrän harkkasarjan poisjääntiä maantiepyöräilyn kasvattina paremmin. Kysehän on cyclocrossista pääasiassa kuitenkin. Varsinkin kun järjestelyjen taakka on suuri verrattuna vapaaehtoisten talkoolaisten määrään. Enemmänkin olen huolissani, että aitoja lisenssivapaita CX-kisoja ei ole riittävästi, eikä koko Suomea kattavasti.
Harrastesarja olisi kyllä hyvä testimahdollisuus lajiin, mutta se olisi parempi ajaa omana lähtönään, jolloin varmaan paras aika sille olisi ensimmäisenä lähtönä, kun ratakin on yleensä vielä helpompi ajaa. Mutta tuleeko sinne sitten ajajia tarpeeksi, en tiedä? Viime vuosina tuo Kat3-lähtö on paisunut aika paljon. Toisaalta, mikäli Kat3-lähtö ei ole jatkossa ihan täynnä, niin ei se varmaan ketään haittaa, jos siellä muutama harrastesarjalainen ajaa mukana. Sitten taas Kat2 ja yleisessä sarjassa miehissä kaverit ovat saaneet välillä ajaa tunnin yksistään omassa välissään rataa ympäri. Onko sitten kynnys ollut liian iso siirtyä Kat2:een kun siellä on yleisen kuskit mukana, vai haluaako mielummin "menestystä" alemmasta sarjasta. Naisten sarjassa on onneksi ollut todella hyvin ajajia viimeisen muutaman vuoden aikana.
^^ Tuohon liittyy kyllä sellainenkin näkökulma, että näin 3 kat. kisaajan silmin katsottuna on kivempi, jos ”kovat kuskit” ajaa jatkossakin muiden kovien kuskien kanssa eikä esim. Kat 3 seassa harrastesarajassa maasturilla, koska silloin tulee vähemmän kierroksella ohittelua ja useampi oikeasti 3 kategoriaan kuuluva kuski saa ajaa täysimittaisen kisan.
Sarjajaon tarkoituksena on kuitenkin se, että mahdollisimman tasapäiset kuskit kisaisivat keskenään, koska niin syntyy parasta cyclocrossia. Kuten Jukkakin yllä viittasi, niin vähän sama tosiaan koskee pysyvästi cat 3 kärjessä ajavia kuskeja, mutta siihen muistaakseni joku muutos tulikin tai ainakin oli suunnitteilla, että cat 3 kärkeä työnnettäisiin cat 2:seen.
Pete Riemu
31.08.2023, 13.37
Jep. Ehkä jos harrastesarja tekisi paluun, niin se todellakin kannattaisi ajaa omana lähtönään resurssien salliessa. Voisiko lähdön nimeksi ottaa kyläkisoista tuttu VPCX. Eli kirjaimellisesti lähtöön sallittaisi vain väärät pyörät, kuten MTB, gravel jne. Sikäli ajatuksessa saattaisi olla järkeäkin, kun radan rakentaminen on työlästä, niin samalla vaivalla MTB-harrastajat pääsisivät nykyistä useammin kisailemaan. Olen kuullut purputusta, että MTB-kisoja alkaa olla jo liian vähän ellei harrasta marathoncupin kiertoa, jossa palautusvälit onkin hyvä olla pidemmät.
Ongelmaksi tulee lähtöjen määrä. Nyt käytössä ollut viiden lähdön systeemi on melkolailla maksimi, mitä syksyllä päivän aikana ehtii järkevästi ajaa ja silti työpäivästä tulee järjestäjille tosi pitkä. Siksi on pakko priorisoida. Nyt viimeisimmässä versiossa eri-ikäisille junnuille on ollut omat lähtönsä ja naisille oma. Nykysysteemin pohjana on käsittääkseni parin palvelumuotoilun opiskelijan tuottamaa aineistoa. Naisten osallistujamäärissä ja fiiliksissä erilliseen naisten lähtöön siirtyminen on ainakin näkynyt positiisesti.
Pete Riemu
31.08.2023, 15.30
Kyllä näin taitaa asianlaita olla. Parempi ja selkeämpi on pysyä vain cyclocrossissa nykymuotoisesti!
Niin ehkä ainakin noiden ”virallisten” kisojen kanssa ellei sitten joku innostu järjestämään kaksipäiväisiä kisoja. Viime kädessä se taitaa nyt kuitenkin olla seurojen käsissä, että mihin suuntaan krossia aletaan viemään. Ainakin tänä syksynä, kun kalenteri on väljä, niin sinne jäisi hyvin tilaa vapaampimuotoisillekin tapahtumille, jos löytyy halukkaita järjestämään..
Samaa mieltä siitä, että MTB-kalustolla ajaminen sotkee lajin mukaisella kalustolla ajavien kisaa. Mutta olisiko syytä säilyttää yksi sellainen lähtö, johon ei tarvitse lisenssiä. Tai jos tarvitsee niin on kova hinta maksaa lisenssistä, jos kisailee syys-lokakuun aikana vaikkapa neljä kertaa kat3 -lähdössä.
Joo, ei todellakaan lisää sarjoja. Nyt ollaan jo siinä pisteessä että päivä on järjestäjille ihan riittävän pitkä. Jo tällä nykyisellä lähtölistalla joutui viime vuonnakin aikaistamaan viimeisiä kisoja jottei vikan porukan tarvi hämärässä ajaa.
Kare_Eskola
01.09.2023, 18.18
Jep. Ehkä jos harrastesarja tekisi paluun, niin se todellakin kannattaisi ajaa omana lähtönään resurssien salliessa. Voisiko lähdön nimeksi ottaa kyläkisoista tuttu VPCX. Eli kirjaimellisesti lähtöön sallittaisi vain väärät pyörät, kuten MTB, gravel jne.
Ei voisi. Eihän sillä kirjainyhdistelmällä mitään hemmetin mallisuojaa ole, mutta tarkoitti aikanaan juuri päinvastaista: Sitä että ajetaan nimenomaan cyclocross-pyörällä, mutta pöhkössä maastossa.
Samaa mieltä siitä, että MTB-kalustolla ajaminen sotkee lajin mukaisella kalustolla ajavien kisaa. Mutta olisiko syytä säilyttää yksi sellainen lähtö, johon ei tarvitse lisenssiä. Tai jos tarvitsee niin on kova hinta maksaa lisenssistä, jos kisailee syys-lokakuun aikana vaikkapa neljä kertaa kat3 -lähdössä.Eihän lisenssiä tarvitse mihinkään lähtöön. Ainoastaan SM-kisoihin
Pete Riemu
01.09.2023, 20.43
^^Hyvä oikaisu. Täällä Etelä-Karjalassa kirjainyhdistelmä nimettiin noin kun kukaan ei tuntunut tajuavan mistä se on tullut ja mitä se kirjaimellisesti tarkoitti alunperin.
Eihän lisenssiä tarvitse mihinkään lähtöön. Ainoastaan SM-kisoihin
Juu, näinhän se on tällä hetkellä. Muotoilin huonosti viestini. Mietin lähinnä asiaa siitä näkökulmasta, että kun kisat menevät lajiliiton "sateenvarjon" alle niin ainakin jos maantiepuolelle vertaa niin ainoat kisat mitä voi esim. ajaa Pääkaupunkiseudulla ilman lisenssiä ovat Foxcomp cupin kisat. Erityisesti tarkoitan tässä kat 3 -luokkaa.
Tällä tavalla tänä vuonna. Toivottavasti ensi vuonna muutama tapahtuma enemmän.
https://helcx.com/2023/09/11/cyclocross-cup-2023/
^
Semmosta tällä kertaa. Ei muuta kuin järkkäämään!
Kivikon osakilpailu ajetaan su 19.11.2023 ja tekninen opas löytyy jo tapahtumasivulta (https://www.cch.fi/cxsm). Ilmoittautuminen aukeaa myöhemmin.
Ei taida cupin muutokset näkyä osallistujamäärissä ainakaan negatiivisesti, mikä on kiva. Olari on loppuunmyyty.
Omalta osaltani tuleekin nyt sitten tosi tynkä kausi, kun sitkeä lapavaiva estää osallistumisen huomenna ja Kouvolakin on vähän kysymysmerkki. Lisäksi tuusulan aikaan ollaan pohjoisessa, joten huonolla tuurilla Kivikko jää ainoaksi kisaksi :(
Pete Riemu
06.10.2023, 11.33
Jäipä ilmoittautumatta ainokaiseen osakisaan, johon meinasin ylipäänsä osallistua eli Valkealaan. Illalla myöhään muistin sen torstaiyöhön mennessä olevan ilmoittautumisen, mutta en jaksanut enää pakertaa sitä kun aikainen herätys töihin oli edessä. Aamulla jo harmittelin, että olisi pitänyt kuitenkin vain jaksaa. No, tämä syksy meni sitten ilman HelCX:ää...
Ilmoittautuminen HelCX Kivikkoon ja SM-kisoihin avattu: https://www.cch.fi/cxsm
^ Korjaus edelliseen... kyseessähän ei enää olekaan HelCX, vaan "Cyclocross Cup". Muta on kuitenkin sitä samaa eri nimestä huolimatta :)
Vielä ehdit ilmoittautua tänään pe ennen klo 18 - Cyclocross Cup KIVIKKO PRESTIGE su 19.11. - https://cch.fi/cxsm (https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fcch.fi%2Fcxsm%3Ffbclid%3DIwA R1PtPK-edA8tTiuqkIwLZlO-_GiAz4UYz0KoAZLVDypG2smc8BobjMmPIA&h=AT3sffhzbLxVsvy14DHHqE9aUje8OsNwXZ3lJZYy3h_xZisb 9JwX_UAO6rjGkCKkE3uXWrqqFpX8SDIlIqK2hduHaKbbyXZnFW DEKEmGZc6pYHdxArBa871r0X-5_kToYB4PcZ84yxMaGXueauOOVME&__tn__=-UK-R&c[0]=AT3hUv4zvBvfExZlGRvleKSL9NEHwEnH9xm6wBI6Ig2oV7MbW tws7T1Iq2gIZ3nfT1JNZrBQWR8NiOY0Nzia06D2WP-qk_A4z6h7D6srAomYZi9rt_1VcdMDNp-2z8sM8poT)
Olisihan tuonne Kivikkoon mahtunut enemmänkin katsojia.
Isot erot tuli niissä kolmessa lähdössä mitä tarkenin katsoa.
Kuvia tältä päivältä https://photos.app.goo.gl/3Ezzu1DGZAKqnt4S8
Pete Riemu
25.11.2023, 14.57
Mistä ihmeestä löydän cupin loppupisteet? En useista etsinnöistä huolimatta saa silmään niitä...
Rhintintin
13.08.2024, 11.07
Aloitetaan pienimuotoinen painostus, eli koska uuden kauden kisoista tulee tietoa? Toimiiko Hel CX vielä keskeisenä organisaationa vai onko koordinointi enemmän Suomen Pyöräilyn heiniä? Vaikka Suomen Pyöräilyn sivustolla onkin Cyclocross Cup 2024, niin sen alla ei lue vielä mitään, mutta yleistä kisa- ja tapahtumakalenteria selaamalla voi bongata jo, että Tuusulassa ajettaisiin 12.10.
Eikö näistä saada mitään tietoa? Järjestetäänkö vai ei? Kovin on surkeata toimintaa.
Kuitto perusti faceen crossi ryhmän. Tuonne on kirjattu tulevia kisoja ja lista päivittyy.
https://www.facebook.com/groups/8190016561087219
8.9 Lappeenranta. UGXS höntsäcupin aloitus
10.9 Laukaa, Vihtavuori. Keski-Suomen aluecup. https://www.jyps.fi/…/keski…/vihtavuoren-cyclocross-ja-mtb
12.9 Haaga, Helsinki. Höntsäkisa Haaganpuisto, alkaa klo 17.30. https://www.facebook.com/groups/337360905616609/permalink/530404199645611/
14.9 Lappeenranta. Höntsäkisa Kimpisessä. https://lappeenrannanpyorailijat.fi/cyclocrossia-kimpisessa-la-14-9/
21.9 Rajamäki. Kansallinen (?) CX-kisa Rajamäen uimahallin nurmialueilla. Tulossa lisätietoja
22.9 Turku, höntsäcrossi. Tulossa lisätietoja
29.9 Suomi, Oulu: https://facebook.com/…/krossisyksy-su…/1232573351246988/
5.10 Suomi, Ulvila. Satakunta Cup. Koiviston Isku
13.10 Suomi, Espoo, Olari. Kansallinen CX-kisa. Lisätietoja tulossa
26.10 Suomi, Tuusula. Cyclocrossin SM-kilpailut. https://www.korsonkaiku.fi/pyoraily/41610
27.10 Suomi, Tuusula. Kansallinen CX-kisa SM-radalla
Faceen ja faceen, mutta kun en moista paskaa käytä. Kiitos kuitenkin tästä tiedosta. Arvosteluni koski kuitenkin Suomen pyöräilyä ja cyclocross-cupin tiedotusta joka on vain että:
Cyclocross Cup -kilpailukalenteri
Kauden 2024 kilpailukalenteri julkaistaan myöhemmin.
^ No kannattaisi ehkä harkita käyttämistä, kun se on kuitenkin ihan toimiva alusta tämäntyyppiseen toimintaan. Facebookissa sovituista/ilmoitetuista ”yhteislenkeistä” koko HelCX-toiminta aikoinaan sai alkunsa. Ehkä tästä Kuiton perustamasta ryhmästä kumpuaa jotain vastaavaa joskus. Se vain vaatii, että löytyy joku, joka haluaa uhrata puolet kesästä ja syksynsä kokonaan siihen, että järjestää kivaa muille..
Paatonin infoon vielä sellainen lisäys, että Olarissa on jo/on tulossa pysyvä cx-treenirata, josta voimme kiittää Antti Kuittoa ja Heikki Niskakangasta. Itselläni on lapa/olkapää sellaisessa kunnossa, että pyöräily ei tällä hetkellä onnistu, niin en ole päässyt katsomaan, miltä siellä näyttää. Jos joku käy testaamassa sen, niin olisi kiva saada rapsa tänne. Kiitos etukäteen :)
Ens viikonlopun Rajamäen kisan info löytyy tuolta: https://www.rajamaenkehitys.net/hiihto/joukkueet/13380/uutiset/59897/cyclocrossia-rajamaella-2192024
Juu, ei se ole kovin fiksua, että mollataan vapaaehtoisia järjestäjiä.
Esimerkiksi jo tuo tiedottaminen. Moni moittii, ettei esim Tuomas infoa kunnolla järjestämistään kisoista.
Mutta Tumppi järkkää nuo kisat ihan puhtaasti halusta järjestää kisoja. Ei se niillä kympin ja kahden kisoilla mitään tiliä tee. Tumppi menee menee edellisenä iltanan merkkaamaan rataa ja saapuu vähän ennen starttia paikalle. Se siitä. Kisoja tulee ja kansa saa hubaa.
Se tiedottaminen ja infoaminen ja bannareiden tekeminen ei ole ihan vähän aikaaa ja rahaa vievää. Voi vaikka katsoa minkä verran maksaa nämä ihgut gravell kisat nykyään.
Niin, enhän minä vapaaehtoisia mollaakaan vaan ihan tuota kattojärjestöä joka ei kai toimi vaapaaehtoisvoimin. Voin tässä olla väärässäkin. Nuo höntsä hommat erikseen. En silti aio liittyä facebookiin.
Facebookiin tehtyjä julkaisuja kaiketi näkee kirjautumattakin. Niiden löytäminen esim. googlen avulla vaatii vaan vähän enemmän omaa aktiivisuutta, kun ei ole syötettä, johon ne pompsahtaa automaattisesti.
https://www.facebook.com/share/LrW2NiPCTh1jBQ9S/
https://scontent.fqlf1-2.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/459469295_539059825306684_6744480837281827384_n.jp g?_nc_cat=102&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=PB1VJGYhxiYQ7kNvgHkt1mq&_nc_ht=scontent.fqlf1-2.fna&_nc_gid=A0nMDKDhhTe98XEak2jPhIz&oh=00_AYClEAS_gBQqpzw8sIDHGHsrwWXW7Ys3MPjEJMODLSBm CQ&oe=66EE406E
Jees, ensi lauantaina 21.9. on kilpailu Rajamäellä, tervetuloa!
https://www.rajamaenkehitys.net/hiihto/joukkueet/13380/uutiset/59897/cyclocrossia-rajamaella-2192024
Käsittääkseni nuo muut kisat eivät kaikki ole ihan vielä varmoja.
Nyt muuten Rajamäellä on miesten harrastesarja taas ilman kalustorajoituksia mukana. Sitähän moni on kaivannut.
Tekisi mieli itsekin mennä ajamaan, mutta taitaa löytyä makkaranpaistoa tai muuta yhtä tärkeää tehtävää yhtä aikaa.
Osallistujille on ilmainen pääsy Rajamäen uimahalliin. Sehän on oikeastaan kylpylä, löytyy lämpimät ja kylmät altaat, höyrysaunat ja kaikki :cool:
Saako ajaa kahdessa sarjassa? Eka harrastesarja läskillä ja sitten cat 2.
Saako ajaa kahdessa sarjassa? Eka harrastesarja läskillä ja sitten cat 2.
Jaahas, hauska ajatus. En tiedä onko säännöissä estettä. Kaksi numeroa tarvitset ainakin, jottei ajanotto mene sekaisin, eli kaksi ilmoittautumista sitten myös :o
Tiätty, tiätty. Pitää harkita tosissaan, tulis rataankin tutustuttua samalla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.