Näytä tavallinen näkymä : Gravelin valinta aloittelijalle
Morjesta
edit. Olisin kysellyt 2-3k hintaluokassa suosituksia mutta se oli täysin väärin. Kysellään muualla.
Kannattaa aloittaa käymään läpi tuo gravel ketju, vajaa 400 sivua asiaa ja sen ulkopuolelta, voi olla että löytyy jotain neuvoja.
Itse sitä mieltä että turha gravelia tietöiden vuoksi hankkia, mielummin sellaiset renkaat jotka kestää. Toisaaltaan jos pyörä väärän kokoinen ja onhan nuo Clarikset aika kuraa joten aina uutta kannattaa katsella. Canyoneista löytyy kyllä varmaan paljon sanottavaa.
Fillarisuositusten etusivulla on kaksi gravelpyöräaiheista keskusteluketjua ja kakkossivulla yksi, jonka otsikkokin on suunnilleen identtinen tämän kanssa. Toki jokaisen yksittäisen foorumilaisen yksittäinen pyörähankintapohdinta ansaitsee aina oman yksittäisen ketjunsa, mutta..
Ymmärrän että näitä paljon, mobiilissa etusivulla kaksi threadia missä etsitään retki-gravelia, yksi missä flatbaria ja yksi missä tonnin hintaluokka. Noh poistetaan tämä sitten ja etsitään muualta tietoa.
Gravelin hankinta sujuu leikiten, kun on oppinut miten Fillarifoorumilla toimitaan.
Joku pyörä alle vaan. Tarvittaessa kokemuksen kartuttua ostat uuden ja mahdollisesti sopivamman. Niin se menee todennäköisesti joka tapauksessa. Sitten et täällä foorumillakaan pätiessäsi enää erotu joukosta.
Ymmärrän että näitä paljon, mobiilissa etusivulla kaksi threadia missä etsitään retki-gravelia, yksi missä flatbaria ja yksi missä tonnin hintaluokka. Noh poistetaan tämä sitten ja etsitään muualta tietoa.
Todennäköisesti vaikkapa ””Gravel Grinding” -fillarit (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48613-quot-Gravel-Grinding-quot-fillarit&p=3169265#post3169265)” -ketjuun postaamalla saat järkevämpiä vastauksia. Sitä luetaan varsin aktiivisesti. Näitä uusia syntyy kuin sieniä märän kesän jälkeen eikä niihin jaksa kovin moni Nuren lisäksi vastailla, kun katsoo noita vastaavia viimeaikaisia. Ja tosiaan kakkossivulta löytyy ”Gravelpyörä aloittelijalle”. (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?63857-Gravelpyörä-aloittajalle)
Montaa ketjua ei kannata pitää vaikkakin jälillä pitkät ketjut meneekin nippelihommiksi mutta löytynee kyllä riitvästi/liikaakin tietoa, jaksa vaan kärsivällisesti tutkia.
Ei ne uudet ketjut tällä foorumilla mitään maksa. On tämä ihme foorumi, kaikki kyselyt pitäisi ahtaa johonkin 400 sivuisiin massaketjuihin ja sieltä etsiä vastausta työviikon verran. Tuossa "Gravel Grinding fillarit" ketjussakin on viime aikoina jauhettu jostain aerobareista, kapeista tangoista ja viimeksi haukuttu Hambinin videot. Sieltäkö sitä pitäisi vastausta etsiä?
Parempi että avaa ketjun, saa haluamansa neuvot ja keskustelu painuu sitten unholaan. Toivottavaa toki on, että jos neuvoa saa niin kertoo sitten mihin päätyi ja laittaa vaikka kuvankin tulemaan uudestä pyörästä.
Eli aloittajalle: ihan oikein teit kun avasit keskustelun. Vaikka en avausviestiä nähnytkään enkä tiedä mitä etsit, niin annetaan nyt vakiovastaus eli Canyon Grizl.
Joo ja tuonne jonnekkin ylös pitäisi saada ohje, että nuren ohjeet tulee sivuuttaa. Hirvee neuvominen ilman mitään kokemusta mistään gravellista.
Suuriin osa näistä uusista "mikäpyörämulle" ketjuistahan on trollien tekemiä. Ilmeisesti nämäkin nurelta.
Niin kova halu neuvoa, että kysytäänkin itse.
Firlefanz
28.08.2022, 23.04
Trolleja olen joskus muutaman kyselyavauksen arvellut olleen, mutta nurea en ole osannut epäillä:cool:
Mutta jos ketjun avaaja on niin herkkäsieluinen että vetää herneen nenäänsä ja lähtee alta tunnin ja jo kahden ensimmäisen saamansa vastauksen jälkeen ovet paikkuen kysymään neuvoa jostain muualta, niin täytyy ihmetelllä mistä niin herkkäsieluisia ihmisiä löytyy ja miksi hän ei alunperin kysellyt sieltä muualta:rolleyes:
PS Siihen en ota kantaa pitäisikö mahdollisuuksien mukaan aina hyödyntää jotain olemassaolevaa ketjua, mutta tosiasia liene että ketjun pituus on jonkinlainen tae siitä että sitä luetaan ja siten useampien hyvien vastauksien saaminen on todennäköisempää kuin uudessa ketjussa suurin piirtein samasta aiheesta.
Samoin on niin että jos näkee vaivaa muotoillakseen kysymystään ja antaakseen taustatietoja ym, niin vastauksien laatu varmasti paranee siitä mitä ne ovat silloin kun annetaan vain budjetti. (Tosin nyt ei voi tietää millainen avaus oli ennen kuin se editoitiin...)
Päättömällä tuollainen asenteellinen perus suomalainen viha asenne jos ei noudata tiettyä näkemystä ja jos ei omaa vuosien kokemusta jostain pyöräilyn pikku nyansseista. Pyörässä on kaksi kiekkoa, satula ja tanko, sen välillä tapahtuu kaikki olennainen. Mutta jos tarkoitus vain mollata perusteettomasti niin voisi luulla että itse hyvinkin epävarma trolli olet.
Jokaisella kyllä mahdollisuus sanoa mielipiteensä, toistaiseksi...
Ps. Firle, anteeksi että nimittelin sua persuksi, luulen että päätön ennemmin sen tittelin ansaitsee rajoituksillaan.
Firlefanz
29.08.2022, 00.21
nure, nyt meni typeräksi nokitteluksi. Voisit hyväksyä vähintäänkin sen että tulkintasi paattoman kommentien laadusta ja sisällöstä ja asenteesta ei ole ainoa mahdollinen.
(Minulle on yhden tekevää pidätkö minua trollina tai millaisena trollina pidät tai mistä syystä arvelet minun trolliksi ruvenneen. Ei siksi etten arvostaisi sinua niin kuin muitakin jotka täällä viitsivät ja osaavat tietojaan ja kokemustaan jakaa, vaan siksi että olet tällä kohtaa jostain käsittämättömästä syystä niin herttaisen ulalla. Mutta ei sen enempää, koska sen keskustelun aloittamiselle tämä on ihan väärä paikka.
Sen voin ilokseni kertoa että jos olet nimittänyt minua persuksi, niin olen kokonaan missannut sen:D
^En pitänyt sinua sen kummemmin trollina joten jatka vaan omalla linjallasi.
penyeach
29.08.2022, 11.35
nure, nyt meni typeräksi nokitteluksi. Voisit hyväksyä vähintäänkin sen että tulkintasi paattoman kommentien laadusta ja sisällöstä ja asenteesta ei ole ainoa mahdollinen.
Olenko ainoa, jota häiritsee oletus että paatonin nimimerkistä vaan puuttuu pisteet ja se taipuu noin? :)
Olenko ainoa, jota häiritsee oletus että paatonin nimimerkistä vaan puuttuu pisteet ja se taipuu noin? :)
Tietty :)
Nimimerkin alla pitäisi lukea ”vanha jaara”.:p Niin ma aina luen sen.
Se on kyllä taivahan tosi, että Fillarifoorumilta saatujen neuvojen osalta vastuu siirtyy usein lukijalle. Ei aina, mutta usein. Syvälliselle nimimerkkituntemukselle on käyttöä.
Näilläkin jaaritteluilla ja "opetuksilla" olisivat nämä forumilegendat voineet kirjoittaa jotain oikeaa vinkkiä. Ei kannata antaa parin elämäntapapostailijan päättää mitä tänne saa kirjoittaa tai mitä ei.
Jaarittelijat kyllä kehoitti tutkimaan aikaisempia sivuja, löytyy jos jaksaa etsiä useasta merkistä ja mallista. Kyllä kolmella tonnilla saa jo kohtalaisen ajokin ja kannattaa miettiä mitä itse haluaa eikä muiden kertoa sitä, eikös olisi mukavampaa että ostaa omanlaisen eikä sellaista mitä muut kehoittaa.
Ainoan hyvän neuvon voin antaa että määritä tarkkaan millaiseen käyttöön tulee ja tärkeintä on että on oikean kokoinen!
Ite jos ostaisin, niin rengastilaa mahdollisimman paljon ja tukeva pyörä (läpiakselit jne.). Italiassa oli vuokrapyöränä Focus Atlas 6.8. Voin suositella!
https://www.bike-discount.de/en/focus-atlas-6.8
Granfondossa on vertailu, kannattaa lukaista.
https://granfondo-cycling.com/the-best-gravel-bike-review/
WECLIMITS
30.08.2022, 11.01
On näistä spesifisistä "pyörä aloittelijalle" ketjuista hyötyä myös muille. Aina tulee esiin uusia nostoja, kuten yllä.
Yo. liittyen huomio painorajoista. 90 kg kaverina tuo pyörän 110 kg kokonaispainoraja tuntuisi ohkaiselta mikäli retkeily oli mukana suunnitelmissa.
^^Ei oikein hintaluokka iske kysyjällä vaikkakin hienoja pyöriä on. Itse kyllä jos puhutaan max. 3000€ hintaluokan pyöristä nin unohtaisin alumiiniset, terästä tai kuitua hakisin. Jopa kokoamista voisi miettiä niin saisi ainakin omannäköisen mieleisen, toisaaltaan syödessä ruokahalu kasvaa, samoin budjetti.
^Itse "aikuisen" kokoisena joutuu aina painorajoja tarkkailemaan niin huomannut sen ellei parempia komponentteja lasketa niin kiekot on seikka mikä asettaa nuo rajat. Yllättävän olematon tuo Focuksen raja edulliseksi pyöräksi on, jos kuski 90kg, pyörä yli 11kg, niin laukuilla, telineillä ja pakattavalla menee reippaasti yli.
^ Laitapas pari teräksistä/kuituista Gravelia suositukseksi tähän?
Kommentoin sitten, että rengastilaa ei ole tarpeeksi ;)
Itse asiassa vanhasta maantiepyörästähän saa gravelin, runkoja saa ilmaiseksi melkein. Rengastila vaan rajoittuu 35mm..
^Konalta, Salsalta, Surlyltä, All-Cityltä löytyy terästä ja kuituista lie joka valmistajalla tuohon kolmen tonnin luokkaan. Monasti tuo 35mm riittää jos pysytään teillä eikä poluille ja metsään mennä, tietenkin monet seikat kuskista kiinni.
Firlefanz
30.08.2022, 16.24
Mainiosti riittää, mutta onko pyörä silloin gravel-fillari eikä vain uudelleen nimetty cyclocross-fillari?
The new standard width is 40mm and that size comes stock on most modern gravel bikes. Riders that tackle especially difficult terrain can choose 42mm or 45mm sizes or install 650b wheels to fit bigger tires.
Muunlaistakin pyörää saa toki suositella, jos se vastaa kysyjän tarkoituksia, mutta jos haetaan nimenomaan gravelia tai gravelia ilman käyttötarkoituksen rajausta, niin on syytä heti alkuunsa selventää millaista pyörää on suosittelemassa.
PS Kun gravel-pyörät ovat nyt selvästikin erilaistuneet, niin on tavallaan hauskaa että 40- millisten renkaiden mahtuminen on sentään yhteinen nimittäjä. (Vähän samaan tapaan kuin cyclocross-fillareita alkoi olla lajispesifisiä ja muunlaisia. niin 35-millisten renkaiden mahtuminen sentään erotti ne kaikki maantiepyöristä...)
^Nykyään on vaikea vetää rajoja mutta myös sitä mihin tarkoitukseen pyörää käyttää. Jos 10% ajosta vain muuta kuin kovalla alustalla niin kannattaa miettiä että onko gravel oikea valinta?
^Onko se gravel huono pyörä kovalla alustalla ajettavaksi?
Ainakin mun reiteillä kova pinta tarkoittaa asfalttia, mutta se kaupungin katujen asfaltti on käytännössä täynnä kuoppia, pomppuja, kanttikiviä, routarailoja, irtosepeliä ja tärinää. Enemmän sitä paksumpaa gravelrengastusta näissä tarvitaan kuin kiinteäpintaisilla ja tasaisilla pääkaupunkiseudun hiekkapoluilla (keskuspuisto ym) jos mukavuutta painottaa.
28mm rengas nyt käytössä, 35mm mahtuisi, mutta lokarit ei niiden kanssa. Lokarit painaa karmeat 400g, mutta olen tiputtanut omaa painoa kesän aikana 2kg.
Kun on olemassa maantiepyörät ja hiekkatiepyörät niin joku markkinamies voisi tietty brändätä katupyörän = paksummat renkaat kantttikivien taltuttamiseen. Mutta siihen kelpaa gravel. Nimi vain on väärä.
^Sanoinko niin? Et sinäkään osta AllMountain pyörää jos kevyillä poluilla vaan ajelet. Itse olen maantiepyörässä tyytynyt 28millin renkaisiin, toimivat soralla ja peltoteillä juuri sen verran kuin tarviikin. Ei ole lokasuojia ja myös 35millinen mahtuisi mutta paino nousisi...
^ sanoit: Jos 10% ajosta vain muuta kuin kovalla alustalla niin kannattaa miettiä että onko gravel oikea valinta?
Itse sanoin, että graveltyyppinen fillari voi olla katupyöräksi parempi valinta kuin maantiepyörä. Vaikka "kovalla alustalla" ajetaankin.
^En sanonut huonoksi, sanoin että kannattaa miettiä. Ja "katu"pyöräksi kumpikaan ole hyvä. Jokainen päättänee mikä paras eikä välttämättä hötkyile muodin mukana. Tavallaan gravel on vain moderni versio vanhoista "retkipyöristä".
Noni, nyt on nure taas osaamisensa ytimessä. Ihan just tulee 4season suositusta gravelliin. Muuta ei kukaan ikinä tartte.
^En sanonut huonoksi, sanoin että kannattaa miettiä. Ja "katu"pyöräksi kumpikaan ole hyvä. Jokainen päättänee mikä paras eikä välttämättä hötkyile muodin mukana. Tavallaan gravel on vain moderni versio vanhoista "retkipyöristä".
Lopetapa nyt typerä en-sanonut-kannattaa-miettiä-venkoilusi.
Miksi se ei olisi hyvä katupyöräksi? Perustele.
Minähän en suoratankoisiin koske, kädet ei tykkää. Siis gravel tai maantie, gravelia puoltaa paksumpi rengaskoko juurikin katujen möykkyisyyden takia, sileällä maantiellä ohuilla renkailla pärjää.
"Tavallaan gravel on vain moderni versio vanhoista "retkipyöristä". - että sillälailla.
Tavallaan gravel on vain moderni versio vanhoista "retkipyöristä".
No niinpä, aivan oikein. Nuren rävelipyörä:
https://i.imgur.com/sJzlmB8.jpg
^ Juuri niin, aivan puhdas jatkumo.
Hower, ehkä jos luetun ymmärrys heikkoja, en kummemmin haukkunut enkä huonoksi leimannut vaan ehdotin että jokainen valitsee pyörän ilman kaltaisiasi agitaatoreita.
Siis, jos sinä etkoske niin et ole koko maailma, et edes oma pikku paikkakuntasi. Suora/riser saattaa olla hyvinkin järkeenkäypä gravel/katu/yleispyörä ja mahtuu kunnon renkaatkin alle, kesällä ja talvellakin.
Päätön, jotenkin jaksat aina yllättää, joku nauha jäi päälle. Pystyt varmasti parempaan jos hieman edes keskityt!
^^ Tunturi Retki ei kelpaa, Professionalista se pitää tehdä.
https://www.flickr.com/photos/jokkea/21468160384
K.Kuronen
31.08.2022, 09.21
Mäkin olen joskus 80-luvun alussa ajanut gravelia retkipyörällä ja oikonut helppoja polkuja pitkin. Mutta ne ajat ovat takana, eivätkä palaa.
^Nuorena oli hankintalistalla tuo, Helkaman Kuningaskulkuri ja joku Cressun vastaava Positron vaihteisen tilalle joka oli kyllä elämäni huonoin pyörä!
Noilla ajettiin lenkit ja retket, hiekka-, sora-, pelto- ja asvalttitietkin niin eikös siis ollut pre gravel? Jonnet ei vaan muista!
Kuronen, ei onneksi palaa mutta tuolta ne juuret tulee.
^
Näilla ajettiin lenkit ja retket, hiekka-, sora-, pelto- ja asvalttitietkin niin eikös siis ole pre gravel? Jonnet ei vaan muista!
https://i.imgur.com/TNOxHLt.jpg
K.Kuronen
31.08.2022, 10.45
^kyllä noita perinteisiä edelleen näkee sorateillä aika-ajoin: vanhempi maamies siirtymätaipaleella. Mutta eivät he ehkä ole ajamassa gravelia.
Mulle graveli on sorateiden ajamista tarkoituksella. Maantiepyöräilyä ei ole se, että ajetaan maantiellä, eikä maastopyöräilyä se, että ajetaan maastossa, eikä gravelia ole se, että renkaiden alla on sorapintaista.
^kyllä noita perinteisiä edelleen näkee sorateillä aika-ajoin: vanhempi maamies siirtymätaipaleella. Mutta eivät he ehkä ole ajamassa gravelia.
Mulle graveli on sorateiden ajamista tarkoituksella. Maantiepyöräilyä ei ole se, että ajetaan maantiellä, eikä maastopyöräilyä se, että ajetaan maastossa, eikä gravelia ole se, että renkaiden alla on sorapintaista.
Ooh, eli motiivi ratkaisee. Maantiepyöräilyä ei todellakaan ole, että vain ajaa maantiellä, kyllähän siinä pitää olla sielu (x2) mukana.
Itse juuri noista "sielukkaista" syistä olen siirtymässä FlatBarGraveliin, on pyörä joka vastaa täydellisesti vammoja ja suo ikämiehelle pyöräilyn iloa ilman sykkeiden mittaamista.
Firlefanz
31.08.2022, 12.26
^ Etenkin tuo nuren huomio miten droppitanko käytännössä pakottaa siihen tai vaatii sen että käyttää sykemittaria ja myös seuraa sen lukemia:cool:
Nautiskelija
31.08.2022, 12.43
Heh, olisiko pöljä idea: talkootyönä tehtävä ja ylläpidettävä (gravel)pyörätaulukko, josta saisi suodatettua omaan tilanteeseen sopivia pyöräehdotuksia spekseineen? Sitten vielä kaveriksi vapaamuotoinen, keskitetty keskustelulanka, jossa saisi kysellä ja josta voitaisiin poimia taulukkoon päivityksiä?
^^
Mutta kyllä sen droppitangon kanssa on noloa ajaa jos ei näytä sporttipyöräilijältä. Suoratangon kanssa ei kiinnitä niin huomiota.
^
Missä saa ajaa ja millä saa ajaa.
Firle, en ole allerginen dropille, tuossa odottaa myyntiä, mutta valitettavasti olkapää ei tykkää lainkaan ja tuollainen kapea(hko) riser sopii paljon paremmin itselle. Kunhan saa vain painon siihen malliin että kilpailee muiden varsinaisten gravelien kanssa.
Hower, kisakiree droppitankoinen ja farkut tms. niin kyllä ei oikein istu!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.