PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maxxis MaxxTerra vs MaxxGrip erot käytännössä

Jusa.L
25.08.2022, 11.09
Nyt pitäisi löytää Nobby Nic:ien tilanne pitävämmät renkaat syksyn ajeluihin ja eteen suunnitelmissa hankkia Maxxis:n Minion DHF EXO ja nyt pohdin että otanko MaxxTerran vai MaxxGripin...

Onko noissa käytännössä selkeää eroa, eli onko grip oikeasti pitävämpi ja näin ollen kuluuko selkeästi nopeammin? Ja rullaako toisaalta sitten taas tuntuvasti heikommin?

marco1
25.08.2022, 11.31
Pakkanen paljastaa erot, pehmeät MaxxGrip-versiot jäätyy koppuraksi. Ja eteen vaihtoehtona voi olla myös DHR2.

kauris
25.08.2022, 12.00
Mutta noi on molemmat pehmeitä ja sama ongelma. Eturenkaaksi yleisesti ottaen dhf max grip olisi valintani (siis verrattuna MaxTerraan). Tai Assegai. Parkkikäytössä tykkäsin kyllä dhrII edessä ja takana yhdistelmästä.
Suomen syksyn ja talven liukkaille kun ilma tosiaan viilenee lähelle +5 astetta en minä silti maxxista ylipäätään suosittele. Kesäksi toki erinomaisia. Syksylle suosittelen ennemmin Continentalin tai Schwalben mallistoa. Vaikka tätä ei kysytty...
Continentalin vuosi sitten poistunut Baron oli ihan ykkössuosikki syksyn liukkaiden eturenkaaksi. Mutta uskon uusienkin olevan hyviä. Argotal esim erityisesti eteen. https://www.bike24.com/p2627590.html?source=SRP&indexName=production_SEARCH_INDEX_EN&objectId=CON598903&queryId=6ba8cd4cc52a1c3a922a0e2afabd4f5d&userToken=c8ac21e8-8431-49cf-aa07-237867c66d13

Tai kryptotal fr https://www.bike-discount.de/en/continental-kryptotal-fr-enduro-29-x-2.4-soft-folding-tire

JohnnyBuzz
25.08.2022, 23.42
Ihan mielenkiinnosta, millä seoksella ketjun avaajalla on Nobby Nicit? Jos softina, niin kyllä niissä pitoa pitäisi olla.

Uuno1
26.08.2022, 13.22
Pakkanen paljastaa erot, pehmeät MaxxGrip-versiot jäätyy koppuraksi. Ja eteen vaihtoehtona voi olla myös DHR2.

Pätee myös MaxxTerraan pakkasilla, jolla en suosittele ajamaan talvisin. MaxxSpeedistä ei tietoa, mutta dual-seoksella vissiin ei ole tätä ongelmaa. DHR:ää en ainakaan itse laittaisi eteen jos ajaa paikassa, missä märkiä juuria, se kuvion poikittaiskanava kun osuu sopivasti suhteessa juureen niin se lähtee paljon DHF:ää helpommin liukumaan sivuttain.

Nobby nic (ainakin se edelleinen sukupolvi ) oli siitä ongelmallinen, että sivuttaispito lähti välillä äkisti ja yllättäen mutta miksi et harkitse syksyn ajoihin Magic Marya? DHF on hyvä mm. kosteilla juurilla mutta kun mutaa on tarpeeksi, niin se rupeaa tukkeutumaan ja pahasti. Itse tosin olen siirtynyt DHF:stä pois tänä kautena, nyt testissä Assegai ja Vittoria Martello eikä DHF:ään taida olla paluuta, sen verran paremmin nämä käyttäytyvät pyörää kallistaessa. DHF:n sivuttaispito muuttuu kallistuskulman mukaan, mikä ainakin itselle rajoittaa linjavalintoja tai nopeutta verrattuna edellä mainittuihin.

MTB Engineer
29.08.2022, 10.05
MaxxSpeed kestää kyllä pakkasta. Ei lähde halkeilemaan kuten pehmeät eikä mene ihan saippuaksi. Toki pito sitten aina huonompi.

marco1
29.08.2022, 11.23
DHR:ää en ainakaan itse laittaisi eteen jos ajaa paikassa, missä märkiä juuria, se kuvion poikittaiskanava kun osuu sopivasti suhteessa juureen niin se lähtee paljon DHF:ää helpommin liukumaan sivuttain.
Pehmeä DHR on ihan kohtuullisen märässä juurakossakin mutta ei parasta mitä on tarjolla. Vigilante, Magic Mary tms pehmeinä ovat parempia ja ainakaan tuo V ei muutu saippuaksi kylmällä.

Jusa.L
31.08.2022, 14.59
Canyonin mukana tulleet OEM SpeedGripit sinisellä raidalla...

Jossain artikkeleissa on taidettu mainita, että OEM-renkaissa voi olla eroja verrattuna retail-malleihin.

Kiituri
07.09.2022, 18.33
Mitenkäs muuten noissa Maxixxeissa (tai miksei muissakin renkaissa) on pyörimissuunnan kanssa. Noissa kun on kyljessä suositelu suunta mutta minusta se on takapyörään väärin. NImittäin kumissa on kesinappuloissa toiseen suuntaan viistous. Kaiken järjen mukaan pidon kannalta se pitäisi olla taka pidon kannalta niin että vetopito maksimoituu. Takapyörä ei ikinä niin paljon jarruta että sillä suurta merkitystä olisi.
Tuo viistous on varmaan tehty pyörimisvastuksen vuoksi.

Siltikin jäin miettimään kummin päin kumin taka pistäisin. MaxGripit on sen verran tahmeat ja kyljet paksut kuin elefantin nahka että pieni vierintävastuksen nousu ei siinä taida juuri tuntua.

Miten olette noissa tukevammissa kumeissa päätyneet takana tuon kuvion suunnan pistämään?

marco1
07.09.2022, 19.37
Takapyörä ei ikinä niin paljon jarruta että sillä suurta merkitystä olisi.

Ei näin, siellä takarenkaasta se suurin osa vierintävastuksesta tulee, alamäessäkin.

Sähköpyörissä ei ehkä sillä ole väliä.

tchegge_
07.09.2022, 21.43
Niinä pehmeinä vuodenaikoina kun mulla Stachessa DHF takana niin mä olen tottunut pitämään vasten pyörimissuuntaan just vetopidon takia. Näillä lähipoluilla rullaavuudella ei ole mulle juuri mitään merkitystä.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Kiituri
08.09.2022, 08.39
Onko tullut kokeiltua onko rullauksessa surta eroa suunnan suhteen?

tchegge_
08.09.2022, 11.14
En ole kokeillut, varmaan jonkinmoinen ero on.
Sitten kun vaihtaa taakse pieninappulaisen Maxxis:n Chroniclen niin rullaavuutta onkin aika paljon enemmän mutta niillä taas ei nousta märällä kelillä näitä polkuja.

Se miten täysjäykän pyörän 3" leveä 29+ rengastus soveltuu kunkin omiin käyttötarkoituksiin on sitten jokaisen itse pääteltävä. [emoji846]

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

PeZu
16.09.2022, 10.35
Ihan mielenkiinnosta vastasiko kukaan alkuperäiseen kysymykseen? Itse ainakin kiinnostaa mikä ero MaxxTerran vs MaxxGrip :)

bike futurist
16.09.2022, 11.05
itse ymmärtänyt, että Maxgripin keskinappulat ovat yhtä pehmeät kuin maxxterran sivunappulat. ja maxxgripin sivunappulat vieläkin pehmeämmät.

Olen itse löytänyt tämmöistä tietoa näiden Maxxiksen kumiseosten pehmeyttä tutkiskellessani. Maxxis ei näitä (enää?) itse julkaise, niin pitää ottaa ns. suolan kanssa. Nämä ovat siis durometer lukuja, joissa pienempi numero tarkoittaa suurempaa pehmeyttä:

MaxxPro ? A 60a rubber predominately used as a long life gravity bike tyre.

Dual Compound? 51a/60a - A 51a rubber compound on the side knobs with a 60a rubber on the centre knobs.

3C Maxx Speed- 72a/60a/62a - These feature 72a rubber at the base of the knobs with 60a on the side knobs and 62a on the centre tread. This offers the lowest rolling resistance for cross-country bikes.
3C Maxx Terra- 70a/42a/50a ? 70a as the base for all the knobs, with 42a rubber on the tops of the side knobs and 50a rubber on the tops of the centre knobs. Designed for trail and all-mountain.
3C Maxx Grip- 70a/40a/42a ? 70a rubber makes up the base of all the knobs with 40a rubber on the side knobs and 42a rubber on the centre tread. The ultimate grip on gravity-focused bikes.
Super Tacky ? 42a rubber all over ? largely found on Downhill and gravity focused bikes. This is a very soft, slow rebounding rubber. While it doesn't provide the precise feel of the 3C Maxx Grip, it is still a very grippy

lähde: https://www.mtbdirect.com.au/blogs/product-guides/maxxis-tyres-everything-you-need-to-know

googlaamalla löytää lisää.

bike futurist
16.09.2022, 11.10
...ja kokonaan oma salatieteensä on se, miten eri kumiseokset reagoivat lämpötilan lähestyessä nollaa. Osa pehmeistä kumiseoksista haurastuu, osa säilyy pehmeinä. Vanha ajohenkilöiden totuus (tm) toki on ollut, että Maxxiksen Dual Compound säilyy pitävämpänä pakkasella kuin maxxterra tai maxxgrip, mutta itsellä ei ole tästä varmaa ensikäden tietoa. Googlailemalla voi upota haluamaansa rengasmielipidesuohon ja testaamalla selviää :)

Kuminauha
16.09.2022, 14.04
Ite nyt ajanu kahtena viime aamuna klo 7 maissa pienen polkupätkän työmatkan yhteydessä täällä Espoossa. Lämpötila ollut siinä 5C tuntumassa ja on satanu myös nämä 2 päivää putkeen enemmän tai vähemmän. Kyseinen pätkä on todella juurakkoinen.

Edessä assegai maxxgrip ja takana dissector maxxgrip eikä kyllä mitää erityistä lipsumista oo havaittu.

Uuno1
19.09.2022, 09.20
^missä lämpötilassa olivat yön yli?

Kuminauha
19.09.2022, 12.21
Ei ne ulkona olleet jos sitä tarkoitat. Varmaan joku 15-20C

Uuno1
19.09.2022, 16.17
Ei ne ulkona olleet jos sitä tarkoitat. Varmaan joku 15-20C

Se saattaa vaikuttaa asiaan ainakin lyhyellä lenkillä. Itsellä pyörä kylmävarastossa (joka tosin lämpimämpi kuin yön alin lämpötila), jossa MaxxTerrat alkavat tuntua oikeasti kovilta vasta pikkupakkasilla.