Näytä tavallinen näkymä : Kona Scrap keulan päivitys ilmakeulaan
Terve,
Oli otsikon mukainen toimenpide harkinnassa vanhaan Konaan.
Ehdotuksia sopivaksi ilmakeulaksi maastoajoa ajatellen?
Ja ylipäätään mitä speksejä on katsottava uutta keulaa hankittaessa että soveltuu ko. pyörään?
Itse olen aika aloittelija pyörien teknisten ominaisuuksien kanssa.
-rettee-
Sen kummemmin tuntematta tuota kyseistä pyörää, mutta perusasiat ovat tässä.
1. Oikea rengaskoko
2. Ohjainputken halkaisia, eli onko suora 1 1/8" vai tapered 1 1/8" - 1.5".
3. Joustomatkan pituus. Tai aikakin A-C (axle - crown), jota ei hirveästi yli 2cm kannata kasvattaa.
4. Etunavan akseli (jos käytät vanhaa etukiekkoa). Yleisimmät on QR = pikalinkku, läpiakseli 15x100 tai 15x110 boost läpiakseli. Alamäkivehkeissä on paksumpaakin akselia, mutta tuo kona ei taida sellainen olla.
Rokkarin alkupään ilmakeulat on kohtuuhintaisia ja toimivat kevyessä käytössä ihan hyvin.
Marsusram
14.08.2022, 23.55
^Scrap mallivuodet ovat yli 15 vuoden takaa, jolloin esim. 2007 DJ3 keulaa oli QR ja 20mm akselilla.
15mm akseli tuli vasta myöhemmin markkinoille.
Noissa dirttipyörissä on lyhyt perä ketteryyden takia, joten isompi keulan pidennys tekee pyörästä jo vikurin.
Terve,
Sillä lähdinkin kyselemään kun vanha pyörä kyseessä.
Tuota mitä tarkoittaa vikuri? Hankalan käsitellä vrt. vikuroiva hevonen?
Sitten noihin perusasioihin mistä ne tunnistaa? Onko saatavilla jotakin yksinkertaistettua, kuvin varustettua perusopasta em. FAG:ia?
1. Oikea rengaskoko Tämä on helppo. Nyt 26"x2,4" Mutta kai tätä voi vähän kasvattaa (etenkin näin keulan vaihdon yhteydessä, ainakin vanteet vaihtamalla) em. 26x2,6"? Tai em. 27,5x2,8" Tai jopa 29xX,X"?
2. Ohjainputken halkaisia, eli onko suora 1 1/8" vai tapered 1 1/8" - 1.5". Mistä nämä tunnistaa?
3. Joustomatkan pituus. Tai aikakin A-C (axle - crown), jota ei hirveästi yli 2cm kannata kasvattaa. Miksei? Omasta puolestani ei haittaisi vaikka jousto vähän kasvaisikin.
ö
4. Etunavan akseli (jos käytät vanhaa etukiekkoa). Yleisimmät on QR = pikalinkku, läpiakseli 15x100 tai 15x110 boost läpiakseli. Alamäkivehkeissä on paksumpaakin akselia, mutta tuo kona ei taida sellainen olla Tämä tietenkin pitää katsoa keulan kanssa yhteensopivaksi.
-rettee-
Runko on suunniteltu 26" renkaille, eli taakse ei välttämättä mahdu isompaa kiekkoa. 27.5" voi olla mahdollista, jos takakolmiossa on riittävästi tilaa. Toki voit tehdä pyörästä "mulletin" jolloin edessä on 27.5" ja takana 26". Kumin maksimileveyden/halkaisijan määrittää rungon/keulan rengastila, eli sinne voi luonnollisesti laittaa vain sen kokoisen renkaan kuin siellä mahtuu pyörimään.
Suora 1 1/8" ohjainputki on ylä ja alapäästään samankokoinen, Tapered 1 1/8" - 1.5" on alapäästään paksumpi.
Jos keula nousee merkittävästi alkuperäisestään joustomatkaa pidentämällä (a-c mitta kasvaa) tai eturenkaan kokoa kasvattamalla pyörän ajettavuus heikkenee. Keulakulma/istuinkulma loivenee ja pyörästä tulee takapainoinen. Voit vaikka kuvitella millaiselta Chopper moottoripyörä näyttää. Parin sentin lisäys onnistuu varmasti, mutta hirveästi tuosta en itse menisi yli.
Jos tuossa on nyt qr akseli edessä niin katsoisin itse vastaavankeulan tilalle. Qr 26" keuloja on hyvin tarjolla. Keulan joustomatkan voit mitata ihan mittanauhalla. Se alajalkoihin sisälle uppoava osuus on joustomatka.
Pikaisella selailulla 26" keulat näyttäisi pääosin olevan 80-120mm joustolla.
Edit:
Ja jarrut on tietenkin hyvä huomioida. Eli onko vanne vai levyjarrut.
Marsusram
15.08.2022, 23.26
Vuonna 2003 Scrap (https://products.mtbr.com/product/older-categories-bikes/2003-hardtail/kona/scrap.html) oli vielä myös vannejarruilla (jarrutapit).
Rinnakkaismalli Shred koki vielä uuden rungon 2010 -luvulla. mutta Scrap (https://www.pinkbike.com/forum/listcomments/?threadid=16448&pagenum=1)oli vain (n. 2003-2007) litistetyillä kartioputkilla toteutettu, jossa suora 1 1/8" ohjainputki.
Jos ei halua ajaa vain alamäkeä ja dirttiä, on keula hyvä pitää kohtuu pituudessa.
Taakse tosiaan mahtuu max. 26x2,6"
Keulan päivityksen yhteydessä oli ajatuksena jos saisi mahtumaan 27,5" tai 26" pluskoon renkaan / vanteen. em. 27,5x2,8" tai 27,5x3,0", tästä ajatuksesta kommentteja?
Keula on Marzocchi Dirtjumper 3 levyjarruilla.
Mistä erottaa onko Suoralla vai tapered ohjainputkella ilman purkamista?
Tietty jos tykkää puuhastella, mut omasta 26 projektista opin et fiksumpaa oli säästää uutee pyörään. Yllättävän paljon saa rahaa uppoamaan suht pieneltä vaikuttaviin muutoksiin, eikä ne välttämättä siltikään tyydytä lopulta tarpeita.
Mutta eiköhän se suora putki ole tuon ikäisessä. Tosin jos sen tarkistaminen purkamalla tuntuu haasteelliselta niin kannattaako projektiinkaan ryhtyä. Kannattaa miettiä myös mihin pyrkii muutoksilla. Dirttipyörä ei plussakumeja tarvitse ja maastopyöräksi se ei niillä myöskään muutu.
Tiettyyn rajaan puuhastelu on ihan mukavaa eikä rahallisestikaan kovin kallista em. ilmakeuloja näyttää löytyvän käytettynä 200€ luokkaan.
Toki jos pitää etujarru, kiekko, rengas yms. laittaa uusiksi niin tuleehan tuolle jo hintaa.
Hyviä käytettyjä pyöriä löytää hintaluokkaan 1000€ tai yli. Em. Trek Roscoehan on ihan ok semifat.
Ja firmalla tullut juuri pyöräetu käyttöön niin on noita uusiakin tullut katseltua...:)
Mutta sitä ei nyt tässä kysyttykään vaan sitä mikä keula tuohon Scrapiin sopisi nykyisen Marcozzin tilalle???
Itse kun en pyörien tekniikkaan ole juurikaan perehtynyt.
Kaikkea muuta on kyllä tullut ruuvattua pieni ikä.
Ja siitä kokemuksesta kumpuaa näkemys että vanhoja laitteita em. pyörät ei kannata mennä purkamaan kuin pakon edessä jos ei uusia osia ole heti laittaa tilalle, usein jotakin hajoaa purkaessa.
Joten onko mahdollista selvittää onko keula tapered vai suora keulaa irrottamatta???
Mitä tällä haetaan?
Pehmeyttä ajoon ja toimivaa keulavaimennusta. Nykyinen keula kolisee eikä vaimenna kovinkaan hyvin.
Onko mahdollista huoltaa nykyistä keulaa itse ja jos on mitä osia siihen tarvitsee ja mistä ne saa tilattua?
Jos on viisainta viedä jollekin huollettavaksi niin minne ja mitä yleensä maksaa?
Renkaiden päivitys ainakin keulan osalta pluskokoon oli lähinnä sellainen extra ajatus joka saattaa jäädä muutenkin toteuttamatta lähinnä huonon €/hyöty-suhteen takia.
Pehmeyttä ajoon (isompi rengas pehmentää iskuja) ja parempaa kantavuutta pehmeiden paikkojen osalta haetaan.
Tosin hyöty voi olla marginaalinen 2,4" vs. 2,8" osalta.
Pyörä on vanha mutta muuten itseäni miellyttävä ja ajooni sopiva keulaa lukuunottamatta.
Muitakin kommentteja / kehitysehdotuksia saa laittaa.
Ja tarkennuksena:
Hydrauliset levyjarrut tässä on.
https://aijaa.com/h21Lomhttps://aijaa.com/h21Lom
https://pic.useful.fi/gallery/WyJCWi1KSmJWemsuanBnIiwiaHh2SHQyc0hyci5qcGciLCJOMU 84Mms0ZUZqLmpwZyIsIm4yRUxjdjhheTUuanBnIiwiTG9Fd2p0 Z2U4VS5qcGciLCJ2eklKSVpLbDVHLmpwZyIsIkh4ZV9rMDZnNE cuanBnIiwiV3ZJWGo3ZUk1Wi5qcGciLCJUTGdCUW91bmVmLmpw ZyIsIkVSZVlnazctR0UuanBnIiwibUtRcnNxM3E4dC5qcGciXQ ==
Ei ole mahdollista varmuudella nähdä onko ohjainputki tapered vai ei, ilman että ottaa ohjainputkea hieman ulos emäputkesta. Yritin kuvia katsoa tuosta mallista ja niistä ei ainakaan minun silmillä nähnyt onko nykyinen keula pikalinkulla vai ei. 100mm siinä on ilmeisesti joustoa?
Eli mahdollisesti vaika tämä keula.
https://www.bike24.com/p2214976.html
Vanha keula on mahdollista ainakin tiettyyn rajaan saakka huoltaa. YouTuben ihmeellisestä maailmasta katsot vain marzocchin vanhojen vieterikeulojen huolto-ohjeita. Todennäköisesti toimintaperiaate on niissä sama, vaikka video ei juuri kyseisestä keulasta olisikaan.
Jos tuo on tosiaan 20v vanha dirttijousikeula, niin tuskin se on uutenakaan ollut kovin smootti ajettava. Uusi ilmakeula on varmasti pehmeämpi ajaa.
Ainakin fillariosa huoltaa jousituksen komponentteja ja sinne voi sen lähettää, jos ei satu sijaitsemaan sinua lähellä. Hinta huollolle on varmaan 100-150€ väliltä.
Varaosia saattaa olla hankala noin vanhaan löytää, mutta netti on pullollaan sivustoja, joten itse varmaan yrittäisin googlen kautta lähteä selvittelemään.
Rengastuksen pitäisin alkuperäisen kokoisena. Leveimmät kumit vain alle mitä runko ja keula syövät.
Periaatteessa tuon keulaputken mallin voi toki selvittää kaivamalla netistä valmistusvuoden Marsun kataloogin, mutta nuo tapered-keulat tuli muistini ja googlen mukaan 2012-13 joten henk.koht. olen 100% varma että suoralla putkella se on. Mutta ei sitä ulkopuolelta näe joten ite varmistaisin sen silti irrottamalla stemmin ja mittaamalla sen putken alapään. On sitä joskus tullut huteja noissa 100% varmoissakin tapauksissa. Tuo Recon on ihan kelpo keula, laitoin sellaisen itse keväällä 2006 malliseen Jamis Dakariin, Bike-Discount.de:ltä saat sen vielä vähän halvemmalla. Ja 100mm hyvin toimivaa joustoa pitäis kyllä tehdä tuosta pyörästä paremman kuin se oli uutena, oli ainakin omassa tapauksessa kannattava päivitys. Stemmi tuossa Scrapissa taitaa jo alunperinkin olla aika lyhyt, mites tangon leveys, onko leventämisen varaa? Oman Jamiksen ohjaamoa tuunasin laittamalla nykymalliin leveän tangon, lyhyen stemmin ja ohjainlaakeriksi angle setin (https://www.workscomponents.co.uk/) joka loivensi ohjauskulmaa asteen verran. 2006 Scrapissa näyttäis olevan 69 asteen kulma eli kyllähän siinä loiventamisen varaa on.
Jos samanlaine dj3 kuin itellä oli niin jousi elastomeeri, aivan karsea. 20mm akselikin voi olla kuten itsellä, tekee keulan löytämisestä todella vaikeeta.
Koetinkin lisätä ko. keulasta kuvia tuon UKK:ssa olevan ohjeen mukaisesti lisäämällä http://pic.useful.fi/ sivustolle kuvat ja linkkaamalla ohjeen mukaisesti mutta ei tainnut toimia oikein, siitä nuo tyhjät viestit.
Mutta googlailun ja keulan mittailun perusteella aika varmasti on suoralla putkella (pitänee vielä varovasti purkaa) ja mittanauha mittailulla joustoa tuo 100mm.
Tuo Recon olikin aikalailla se mitä olin itse ajatellut, halusin toki muitakin näkökulmia.
Tuohon kävisi suoraan nähdäkseni tuo nykyinen 26" kiekko levyjarruineen.
Ainoa mikä mietityttää on tuon Reconin leveys jota en ainakaan pikaisella googlailulla löytänyt.
Mitenkähän leveä kumi siihen mahtuu?
Ainakaan tuo nykyinen Marzocchi ei pikalinkulla ole, onkohan sitten tuo QR? Aika tukevaa tekoa ainakin.
QR = quick release = pikalinkku. Eli kuullostaa siltä että Marsu on läpiakselilla ja homma menee vähän hankalammaksi jollei sulta sitten löydy kiekkoa pikalinkkukiinnityksellä.
Koetinkin lisätä ko. keulasta kuvia tuon UKK:ssa olevan ohjeen mukaisesti lisäämällä http://pic.useful.fi/ sivustolle kuvat ja linkkaamalla ohjeen mukaisesti mutta ei tainnut toimia oikein, siitä nuo tyhjät viestit.
Mutta googlailun ja keulan mittailun perusteella aika varmasti on suoralla putkella (pitänee vielä varovasti purkaa) ja mittanauha mittailulla joustoa tuo 100mm.
Tuo Recon olikin aikalailla se mitä olin itse ajatellut, halusin toki muitakin näkökulmia.
Tuohon kävisi suoraan nähdäkseni tuo nykyinen 26" kiekko levyjarruineen.
Ainoa mikä mietityttää on tuon Reconin leveys jota en ainakaan pikaisella googlailulla löytänyt.
Mitenkähän leveä kumi siihen mahtuu?
Ainakaan tuo nykyinen Marzocchi ei pikalinkulla ole, onkohan sitten tuo QR? Aika tukevaa tekoa ainakin.
Koetinkin lisätä ko. keulasta kuvia tuon UKK:ssa olevan ohjeen mukaisesti lisäämällä http://pic.useful.fi/ sivustolle kuvat ja linkkaamalla ohjeen mukaisesti mutta ei tainnut toimia oikein, siitä nuo tyhjät viestit.
Mutta googlailun ja keulan mittailun perusteella aika varmasti on suoralla putkella (pitänee vielä varovasti purkaa) ja mittanauha mittailulla joustoa tuo 100mm.
Tuo Recon olikin aikalailla se mitä olin itse ajatellut, halusin toki muitakin näkökulmia.
Tuohon kävisi suoraan nähdäkseni tuo nykyinen 26" kiekko levyjarruineen.
Ainoa mikä mietityttää on tuon Reconin leveys jota en ainakaan pikaisella googlailulla löytänyt.
Mitenkähän leveä kumi siihen mahtuu?
Ainakaan tuo nykyinen Marzocchi ei pikalinkulla ole, onkohan sitten tuo QR? Aika tukevaa tekoa ainakin.
Tuossa linkkaamassani Reconissa on sitten levy, sekä vannejarruoptio. Eli siinä tönöttää sellaiset jarrutapit alajaloissa, mitä ei kuvassa näy. Toimintaan ei vaikuta, mutta esteettisesti ei ole niin siisti.
62mm = 2.4" on levein suositeltu kumi reconiin.
Todellisuudessa saattaa mahtua snadisti leveämpikin.
Se on sitten tuo 20mm akseli, mistä Sambolokin mainitsi. Helpoin varmaan ostaa 26" Qr kiekko vanhan tilalle, tai sitten 15mm läpiakselikiekko ja siihen sopiva keula. RS Judya taitaa saada läpiakselilla, hinta on hieman kalliimpi kuin tuolla Reconilla.
Varmista vielä vanhan jarrulevyn kiinnitys, jos käytät sitä uudessakin. Todennäköisesti on 6 pultti. Vanhan crown racen (ohjainlaakerin alakooli) saat vanhasta keulasta, jos lähtee vain irti :D
Tää ainoa 26 suora putki 20mm akselilla minkä löytäny uutena. Käytettynä samoilla spekseillä etin vuode päivät. https://www.starbike.com/en/manitou-circus-comp-suspension-fork-26-20mm-thru-axle-100mm-black-1-1-8/?country=FI¤cy=EUR&gclid=CjwKCAjwnPOEBhA0EiwA609RefDt7e1tWS0gvITf0So6 eSZnuz3I76q_BW_eMyKKtRFk8qMVFKPGQxoCKYEQAvD_BwE
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.