Näytä tavallinen näkymä : Pitäjänmäen baana suljettu Huopalahden kohdalla 18.8. - 15.12.2022
Polkupyöräwiki
13.08.2022, 13.04
Tein nyt tästä aiheesta oman ketjun, kun voipi tulla yllätyksenä monelle työmatkapyöräilijälle PK-seudulla tämä ensi viikolla, oli ainakin täysin yllätys itselleni kun työmatkaa poljin ensimmäistä kertaa kesälomien jälkeen.
Ensi viikolla menee siis PK-seudulla yksi pyöräilyn pääväylä kiinni 4kk ajaksi (18.8.2022 - 15.12.2022) kun Huopalahden kohdalla oleva Pitäjänmäen baana / Rantaradan varsireitti, tai mikä tuon junaradan viereisen pyörätien virallinen nimi nyt onkaan, katkaistaan katutöiden takia. Paikalle oli sentään jo hyvissä ajoin tuotu suht selkeät kiertotie-kartat, itse bongasin nuo eilen:
https://s4.gifyu.com/images/IMG_20220813_004142.th.jpg (https://s4.gifyu.com/images/IMG_20220813_004142.jpg)
Tyypilliseen tapaan ei kyltissä ole kuitenkaan mitään mainintaa miksi katu katkaistaan, ei nimittäin ole ihan selkeää niille, jotka eivät tuossa Haagan suunnalla asu, tämänkin sai itse googletella eikä kovin helposti edes löytynyt mitä tuolla tehdään: https://www.sttinfo.fi/tiedote/haagassa-alkaa-laaja-katu--ja-puistourakka?publisherId=60577852&releaseId=69947789 . Luulisi olevan järkevää laittaa joku plakaatti paikan päälle, joka kertoo syyn niin ihmisiä pännii tuo kiertotie vähemmän kun perustellaan se sillä, että pyörätietä parannetaan tuolla osuudella. Tosin mitään vikaahan ei tuolla pätkällä olevassa tiessä ole ollut, melko leveetä baanaa ollut tuo kohta aikaisemminkin.
Mutta saas nähdä mikä sotku ja valitus tuostakin lopulta tulee, ei nimittäin käsittääkseni ole tuo eteläinen kiertotie edes joka kohdasta asfalttipintaa ja on sen verran tärkeä pääväylä tämä katkaistava katuosuus esim. Pasilaan polkeville, vähän kuin autoilta pistettäisiin Kehä III poikki ja siirrettäisiin autot kiertämään pikkuteitä pitkin. Itse ainakin joudun nyt suunnittelemaan työmatkareittini Myyrmäki - Pasila aika lailla uusiksi, jos maantiepyörällä haluan sen ajaa: todennäköisesti ajan vastaisuudessa Pasilaan Vihdintietä ihan loppuun asti ja siitä Hakamäentietä entiselle Hartwall Areenalle asti, jolloin saa kierrettyä tuon työmaan sekä Pasilan veturitien työmaan, jonka liikennejärjestelyt tuntuvat muuttuvan nekin melkein viikoittain.
nakkalajarvi
13.08.2022, 14.22
Tosi hyvä, että foorumilta löytyy aktiivi joka toi tämän tietoon! Omaakin reittiä hankaloittaa merkittävästi. Todennäköisesti kierrän alueen kauempaa, tai ei ainakaan alustavasti suunniteltu kiertoreitti houkuttele.
Polkupyöräwiki
13.08.2022, 16.09
Kävin äsken ajamassa tuon eteläisen kiertotien ja sen laatu oli yksi iso vitsi, suosittelen välttämään sitä jos vain mahdollista. Ensinnäkin n. puolet siitä on hiekkatietä ja joku parisataa metriä tätä hiekkatietä on niin löysää hiekkaa, että se on käytännössä lähes ajokelvoton maantiepyörällä tai sähköskuuteilla, maastopyörän melkein vaatii. Kapeimmillaan tämä hiekkatie on n. metri puolitoista leveä, eli ei välttämättä mahdu kaksi vastakkaisiin suuntiin menevää samaan aikaan. Eli tuommoiseen kinttupolkuun ängetään suuri massa työmatkapyöräilijöitä, onkohan tämä nyt ihan loppuun asti mietitty. Tästä ei kyllä hyvää seuraa. Lisäksi kiertotiellä ei juuri mitään kovin selkeää viitoitusta vielä näkynyt. Vitsiä parantaa vielä se, että kiertotie ohjaa Huopalahden aseman alle menevälle tielle, joka on liikennemerkein merkitty kävelytieksi ja siellä liikkuu junasta tulevia jalankulkijoita joskus paljonkin, eli siitä ei saisi laillisesti edes pyörällä ajaa ja ei varmasti ole turvallista tuonne paljon pyöräilijöitä ohjata. Noh, onhan tässä vielä jokunen päivä aikaa tuota kiertotietä vielä parannella, mutta pelkään kyllä pahinta että näillä mennään mitä siellä nyt on...
Pohjoista kiertotietä en ajanut, se voi ehkä olla vähän parempi, mutta muistaakseni sekin on hiekkatietä länsipuolella. Suurin osa kuitenkin varmaan valitsee karttaa katsoessaa tuon eteläisen kiertotien, koska se on lyhempi ja käytännössä ainut järkevä vaihtoehto, jos jatkaa Leppävaaran suuntaan, koska pohjoinen kiertotie kiertää silloin vähän liikaa.
Aika vaikea kyllä kiertää tämä tietyömaa. Kävin kokeilemassa äsken Myyrmäki - Pasila työmatkareittivaihtoehdon ajamalla Vihdintietä loppuun asti ja sitten Hakamäentietä Hartwall areenalle asti ja ei hyvä sekään: tulee kilsa lisää matkaa entiselle 10km työmatkalle ja useita huonoja risteyksiä liikennevaloineen. Vaikea siis keksiä hyvää vaihtoehtoa näin keskeiselle baanalle, joka tuosta vain pistetään poikki.
Veikkaisin, että tämänkin tietyömaan olisi voinut tehdä järkevämmin, jos vain halua ja yritystä olisi, mutta kun ei edes yritetä. Mitään tietöistä tietämättä, veikkaisin, että ei olisi ollut mahdotonta tehtä tätä esim. jotenkin näin:
- Pistät nykyisen n. 4-5 metriä leveän pyörätien aidalla puoliksi ja jotkut varotusmerkit kapeasta tiestä teiden molempiin päihin. Kun nykyinen kiertotie on laadultaan kehno niin mieluummin ajan hiljaa kapeaa suoraa asfaltoitua tietä kuin käytän huonoa hiekkapintaista kiertotietä.
- Levennät toisen aidatun puolen tiestä ensin ja uusit sen asfaltin, kun homma on valmis, avaat tämän puolen tiestä käyttöön ja siirryt remppaamaan toista puolta
- Näin yksi puoli pyörätiestä on koko ajan käytössä, kapeana toki, mutta pienempi paha tämä varmaan olisi
Polkupyöräwiki
13.08.2022, 17.05
Piirsin ajamani kiertotien vielä OSM-kartan päälle: https://ridewithgps.com/routes/40571359 . Reitin alku- ja loppupisteiden välillä siis pitäisi tuon paikanpäällä olevan kartan mukaan katu olla poikki. Nyt kun tuota fyysistä kiertotien karttaa katselen tarkemmin niin aika sekavasti sekin on merkitty. Minulle jää ainakin epäselväksi pitääkö tuossa pyörällä mennä Huopalahden aseman itä- vai länsipuoleisten laitureiden kohdalta ali ja pääseekö länsipuolelta edes ali pohjoispuolen kiertotielle, kartan mukaan ei välttämättä riippuen miten sitä tulkitsee. Onkohan tuo idänpuoleinen alitus vain kävelijöille ja läntinen pyöräilijöille? Eipä näitä karttoja ole varmaan testattu kellään tavallisella tallaajalla ymmärtääkö noita kukaan. Veikkaampa että kyllä tuosta aika moni menee pyörällä tuota itäistä reittiä kuten itse menin vaikka siellä onkin jalkakäytävän liikennemerkit.
STT infon nettisivun mukaan "Baanan jalankulku ja pyöräliikenne ohjataan työalueen ohi Eliel Saarisen tien alikulun ja Riistavuorenpuiston kautta." eli mielestäni tuo reitti minkä OSM-karttaan merkitsin on se oikea reitti niin käsittämätöntä kuin se onkin. Jään itse ainakin mielenkiinnolla odottamaan minkälainen kaaos tästä syntyy ensi viikon torstaina...
Polkupyöräwiki
13.08.2022, 17.18
STT infon artikkelissa oli tämän projektin yhteyshenkilöt, sinne vaan palautetta sitten. Itse laitoin jo heikki.kosonen@hel.fi palautetta kiertotiestä ja linkkasin tämän foorumiketjun hänelle:
Yhteyshenkilöt
Urakoitsija:
Mika Nissi
Työnjohtaja
GRK Infra Oyj
0400548927
mika.nissi@grk.fi
Rakennuttaja:
Heikki Kosonen
Projektinjohtaja
Helsingin kaupunki
09 31 0421 58
heikki.kosonen@hel.fi
Polkupyöräwiki
13.08.2022, 23.00
Tsadin ulkopuoliset voisi jättää sitten kommentoimatta tähän ketjuun, jos ei ole mitään järkevää sanottavaa, kukaan jaksa lukea turhia kommentteja asian vierestä. Kyse ei myöskään ole mistään työmatkatempoilusta vaan ihan myös turvallisuudesta. En kovin aktiivisesti fillarifoorumia itse seuraa, mutta toivottavasti tämä foorumi ei ole mennyt sellaiseksi urpoiluksi ja trollailuksi kuin moni muu ja jotain moderointia harrastettaisiin, että ketjut pysyy asiallisina eikä tule turhia aiheen vierestä kommentointia.
KalleHermanni
14.08.2022, 07.26
Itse olen tämän kesää ollut kahden tietyömaan "saartamana", mutta eipä silti ole tullut otettua yhteyttä kaupunkiin tai urakoitsijoihin, että väärin teette nuo hommanne. Positiivisen kautta ajattelen, että hetken kärsimyksestä (sorapintainen kiertotie) seuraa parempi tulevaisuus. Mutta kukin tyylillään: on hepo-tyyli jossa twiittaillaan aggressiivisesti joka kivenmurusta asvaltilla ja sitten niitä muita tyylejä.
Veikkaisin, että tämänkin tietyömaan olisi voinut tehdä järkevämmin, jos vain halua ja yritystä olisi, mutta kun ei edes yritetä. Mitään tietöistä tietämättä, veikkaisin, että ei olisi ollut mahdotonta tehtä tätä esim. jotenkin näin:
- Pistät nykyisen n. 4-5 metriä leveän pyörätien aidalla puoliksi ja jotkut varotusmerkit kapeasta tiestä teiden molempiin päihin. Kun nykyinen kiertotie on laadultaan kehno niin mieluummin ajan hiljaa kapeaa suoraa asfaltoitua tietä kuin käytän huonoa hiekkapintaista kiertotietä.
- Levennät toisen aidatun puolen tiestä ensin ja uusit sen asfaltin, kun homma on valmis, avaat tämän puolen tiestä käyttöön ja siirryt remppaamaan toista puolta
- Näin yksi puoli pyörätiestä on koko ajan käytössä, kapeana toki, mutta pienempi paha tämä varmaan olisi
Mietippä uudestaan.
Nehän repii sen todennäköisesti kokonaan auki ja vaikka ei repisikään mikään työkone&kuormuri ei mahdu operoimaan millään n. 2 metrin kaistaleella, ainiin mutta siinä on vielä se aita joka vie reippa puolmetriä operointi tilaa eli jääkin n.1.5m...saati sitten asfaltointi. Siittä tulis tuolla tyylillä tolkuttoman kallis ja helvetin vaivalloinen/mahdoton operaatio sekä laadultaan varmaan semmonen pottupelto. Kerta leventävät/viemäröinti uusitaan niin luultavasti repiivät sen todella auki niin pohjat tehdään uusiksi ja mielellään varmaan pitäs saada tiivistettyä maa samalla lailla koko leveydeltä, kun muuten tuloksena tuo pottupelto ja taas kansa kitisisi että tämmöstä paskaa taas teitte, miksi ette tehneet kerralla kunnolla.
Sula mahdottomuus.
Polkupyöräwiki
14.08.2022, 12.10
Täähän meni tosi asialliseksi tämäkin keskustelu. Voitte jatkaa sitten tätä asian vierestä "keskusteluanne" keskenänne. Saavutin tällä ketjulla jo oman tavoitteeni, eli jos laittaa googleen hakusanaksi esim. "huopalahti pyörätie poikki", tämä ketju löytyy ensimmäiseltä sivulta niin muutkin pyöräilijät tietävät mikä tämä työmaa oikein on ja jos on jotain palautetta antaa kaupungille niin täältä löytyvät yhteystiedot.
Polkupyöräwiki
14.08.2022, 13.06
Itse olen tämän kesää ollut kahden tietyömaan "saartamana", mutta eipä silti ole tullut otettua yhteyttä kaupunkiin tai urakoitsijoihin, että väärin teette nuo hommanne. Positiivisen kautta ajattelen, että hetken kärsimyksestä (sorapintainen kiertotie) seuraa parempi tulevaisuus. Mutta kukin tyylillään: on hepo-tyyli jossa twiittaillaan aggressiivisesti joka kivenmurusta asvaltilla ja sitten niitä muita tyylejä.
Positiivisen kautta tätä itsekin yritin ajatella. Siksi ihmettelinkin jo ensimmäisessä kommentissa, miksi paikan päällä ei ole mitään infoa miksi reitti menee poikki (parannetaan pyörätietä ja tehdään muita katutöitä). Sen vielä kommentoin tähän ketjuun, että mitä väärää on antaa palautetta huonosti suunnitelluista kiertoteistä? Jos kukaan ei näistä työmaista anna palautetta, sama homma jatkuu tulevaisuudessakin eikä asioihin tule koskaan parannusta. Tuossa kiertotiessä oli mm. nämä ongelmat:
- Kartta on hieman epäselvä mistä pystyy kiertämään. Karttaan olisi ihan hyvin voinut myös merkitä tienpinnan missä on hiekkaa ettei turhaan lähde kiertämään esim. rullaluistimilla tms. hiekkatietä.
- Maastossa ei ole niin hyviä merkintöjä kuin voisi olla, kaikissa risteyksissä ei ole viitoitusta. Olisi tuohon voinut laittaa maastoon ihan selkeät viitoitukset, joissa lukee nuolien alla esim. "Rantaradan baanan kiertotie" tms. Tuolla on kuitenkin lähellä myös raidejokerin työmaa niin mistäpä sitä tietää, mikä kiertotie-merkki kuuluu johonkin raidejokerin työmaahan liittyvään ja mikä rantaradan baanan kiertotiehen.
- Ohjataan pyöräilijät kävelijöiden sekaan ja vieläpä tielle, joka on merkitty liikennemerkillä jalankulkutieksi
- Ohjataan pyöräilijät, sähköskuutit jne. kapealle hiekkatielle, jossa tien pinta on niin löysää hiekkaa, että tankoa kääntämällä voi etupyörä lähteä alta
- Miten mahdetaan talvella hoitaa kiertotien auraus kun siellä on metri puolitoista kapeita osuuksia, josta tuskin aura-autot kovin hyvin mahtuvat. Kiertotie kuitenkin käytössä joulukuulle asti.
Jos näistä palautteen antaminen on jonkun mielestä väärin niin...
Polkupyöräwiki
14.08.2022, 13.46
Mietippä uudestaan.
Nehän repii sen todennäköisesti kokonaan auki ja vaikka ei repisikään mikään työkone&kuormuri ei mahdu operoimaan millään n. 2 metrin kaistaleella, ainiin mutta siinä on vielä se aita joka vie reippa puolmetriä operointi tilaa eli jääkin n.1.5m...saati sitten asfaltointi. Siittä tulis tuolla tyylillä tolkuttoman kallis ja helvetin vaivalloinen/mahdoton operaatio sekä laadultaan varmaan semmonen pottupelto. Kerta leventävät/viemäröinti uusitaan niin luultavasti repiivät sen todella auki niin pohjat tehdään uusiksi ja mielellään varmaan pitäs saada tiivistettyä maa samalla lailla koko leveydeltä, kun muuten tuloksena tuo pottupelto ja taas kansa kitisisi että tämmöstä paskaa taas teitte, miksi ette tehneet kerralla kunnolla.
Sula mahdottomuus.
Se riippuu ihan siitä mitä tuossa työmaassa tehdään, mutta kun sitäkään ei ole kunnolla avattu missään. Ehkä joku paikallinen voisi kommentoida tänne jos tietää paremmin? Paikka on toki hankala kun toisella puolen on paikoin kalliota ja toisella puolen rautatie. Jos alle vedetään esim. viemeräitä tai kaukolämpöputkia niin silloin toki pakko pistää poikki kokonaan. Mutta jos pohja on kunnossa ja vain erotellaan kävelytie ja pyörätie kuten STT infon uutisessa mainittiin niin kyllä mahdollisuuksia varmasti olisi muitakin kuin pistää tie poikki. Ojan puolella on esim. pari metriä lisätilaa jonka voi väliaikaisesti täyttää hiekalla ja asfaltoida se väliaikaisesti. Työkoneita on myös erilaisia, jos sinne jollain normi traktorilla tai kuormurilla menee niin liian leveitähän ne on, mutta esim. joku pieni bobcat on aika kapea. Asiasta mitään tietävä perus pulliainen voisikin ihmetellä, että onko urakoitsijan työkoneet oikeanlaisia tähän urakkaan, jos niillä ei pysty tekemään tällaisia remontteja kapeissa tiloissa? Mutta kun kevyen liikenteen remonteissa tuntuu, että näitä vaihtoehtoja ei pohdita riittävästi vaan heti jo alussa päätetään, että tie laitetaan poikki.
Tie poikki on varmana nopein, turvallisin ja halvin vaihtoehto...ja lopputuloksena paras. Ei vaan omaan ajatuksen juoksuun mahdu, että miten muuten onnistuisi. On toki pieniäkin kaivureita yms. mutta ei ne vaan sovellu tuommoiseen ilmeisen kohtuu mittavaan urakkaan, kun sitä ainakin levennetään, valaistus uusitaan ja hulavesiviemäröinti ainakin uusiksi jos nopeasti oikein luin. Tuo levennys jo äkkiseltään sellainen, että useampaa erillistä maa-ainesta pitää tuoda ja ensin pehmeä tavara viedä pois. Kaivuri joka mahtuu 1.5-2m tilaan ei yksinkertaisesti yletä työskentelemään riittävästi eli esim. mättämään tavaraa kuormurin kyytiin joka vie sen jonnekin kaus kun Helsingistä puhutaan, sitä ei pysty millään pikku dumpperilla sinne kuskaamaan. Pohjien teko jo viisain tehdä kerralla koko leveydelle, että loppu pinnasta saa mahdollisimman hyvän. Asfaltti koneista en tiedä mikä on kapein, mutta itse mieluummin ottaisin pinnan joka on leveydeltään yhtenäinen ettei siinä olisi ainakaan pitkittäis saumaa. Mitä tasaisemman pinnan saa sitä helpompi sitä on talvellakin hoitaa, etenkin lumien auraksen suhteen eli saat lumet minimiin kauttaaltaan.
Kannattaa miettiä kokonaisuutta.
Olkaa onnelisia, että saatte uutta pintaa, kun monessa paikkaa ympäri Suomen kelvit aivan karmeessa kunnossa.
Polkupyöräwiki
14.08.2022, 14.45
Juu, se on hyvä, että saadaan uutta tietä, tosin nykyisessäkään ei mitään vikaa kyllä ollut. Toivottavasti työt tehdään hyvin, eikä tehdä epätasaista pintaa kuten on näkynyt joissain täysin uusissa asfalttipätkissä esim. Espoossa ja Sipoon suunnalla. Positiivista tässä työmaan aikataulussa ainakin on se, että se kestää vain 4kk ja viimeiset 2kk on talvikuukausia, jolloin baanalla on vähemmän liikennettä eikä siihen aikaan siellä kukaan sähköskuuteilla, maantiepyörillä tai rullaluistimilla todennäköisesti ajele. Parastahan olisi ehkä ollut, jos koko homman olisi voinut tehdä talvikuukausina marras-helmikuu, mutta taitaa talven pakkaset estää kaivuu- ja asfaltointihommat tuollaisella aikataululla.
Marsusram
14.08.2022, 14.52
Asfaltoinnista puheen ollen on kausiluontoista hommaa, joten pinta tuohon luultavasti saadaan toukokuussa. Koneilla kuitenkin paskotaan vanha päällyste jota ei pois kaiveta, joten kaikki uusittava.
Maailman toimivimman kaupungin rakentamisen voisi aloittaa toimivimmilla työmailla.
^hyvä huomio, tuosta voisi jopa kysäistä että miten ovat meinanneet tuon toteuttaa. Mutta kuten tuossa muutkin jo mainitsi, on koko pätkän vetäminen poikki ainoa järkevä ratkaisu mutta se ei tarkoita, etteikö väliaikaisia reittejä voisi toteuttaa laadukkaasti. Opastus ja pinnat ovat pyöräreittien tilapäisillä reiteillä lähtökohtaisesti ala-arvoisia Helsingissä. Ja tosiaan tuotakin baanaa pitkin menee melkoisesti liikennettä, ei se ole mikään Kauhavan kirkokylän yhdistetty jkpp.
Yhtään kun en Helsinkiä tunne niin onko vaan etsitty lyhimmät mahdolliset reitit, eikä parhaita ja kuka ne on katsonut niin ymmärtääkö katsoa pyöräilijän näkökulmasta?
Mutta toteutukseen vielä niin mitä nyt uusitaan tai tehdään uutta niin ne pitäs tehdä ihan vimosen päälle, että ne olisi semmosia "kutsuvia" jotka kannustaisi sitä myöten pyörän käyttöön. Eli tosiaan pohjat niin hyvin, että ei tulisi mitään edes painumia/monttuja myöhemminkään joihin sitten jää vesi/ lumi aiheuttamaan ylläri jäätyviä lätäköitä ja sohjoa yms.
Ihteä vituttaa aina kun jotain tehdään vähän sinnepäin eikä kerralla ja kunnolla.
20v sitten tuossa lähellä uusittiin kahden isomman tien välinen oikotie. Alku oli todella verkkanen eli miehiä/koneita oli todella vähän, mutta kun urakan määräaika rupes lähenemään loppua niin oli muuten konetta kuin sieniä sateella...en ole koskaan nähnyt esim. kaivureita niin paljoa kilometriä kohden. Urakka tais valmistua määräajassa, mutta pohjien tiivistämisen kanssa taidettiin pikkasen luistaa/ei jääny aikaa eli ei kasteltu/jyrätty oikeen mitään. Yhden talven jälkeen meni pintaa uusiksi aika pitkät pätkät. Edelleen tiessä on semmosia veikeitä heittoja.
Polkupyöräwiki
14.08.2022, 17.59
Kävin vielä polkemassa myös tuon pohjoisen kiertotien. Puolet siitä on tosiaan myös hiekkatietä, mutta ihan ok hiekkapintaa, kyllä siinä vielä maantiepyörälläkin varmaan menisi hissukseen. Tosin viitoitus tällä reitillä puuttuu kokonaan ainakin vielä, toivottavasti parantavat torstaihin mennessä, tosin vähän epäilen, koska käsittääkseni tämän työmaan piti alkaa jo alunperin maanantaina ja nyt siirretty torstaille. Joitain karttoja pohjoisen kiertotien varrella oli, mutta yhdessäkään risteyksessä ei ollut viitoitusta. Eli jos tuon pohjoisen kiertotien ajattelee nykyisellä viitoituksella niin sinne kyllä eksyy aika helposti jos ei aluetta tunne tai muista mitä kiertotien karttaan oli merkitty.
Otin myös eteläisestä kiertotiestä pari kuvaa, joista näkee kuinka hyvin tämä kiertotie on merkitty nyt ja pari vaaranpaikkaa. Tässä siis kuvia eteläisestä kiertotiestä lännestä itäänpäin kuljettaessa:
Ensimmäinen risteys, ei viitoitusta, vasemmalle vai oikealle? Vastaus: vasemmalle
https://s4.gifyu.com/images/baana_kiertotie_1_risteys.th.jpg (https://gifyu.com/image/ST4l8)
Toinen risteys, ei viitoitusta, vasemmalle vai oikealle? Vastaus: vasemmalle
https://s4.gifyu.com/images/baana_kiertotie_2_risteys.th.jpg (https://gifyu.com/image/ST4lR)
Puska aikamoinen näköeste ja tie varmaan enää noin metrin kapea:
https://s4.gifyu.com/images/baana_kiertotie_3_puska.th.jpg (https://gifyu.com/image/ST4l6)
Mihinkäs tästä? Ei viitoitusta. Vasemmalla olevan liikennemerkin keltainen väri (sama väri kuin kiertotien merkeissä) houkuttelisi vähän ajamaan vasemmalta jos ei merkin tekstiä näe kaukaa lukea, mutta sieltä paljastuukin portaat. Tästä siis oikealle autotietä pitkin.
https://s4.gifyu.com/images/baana_kiertotie_4_portaat.th.jpg (https://gifyu.com/image/ST4lg)
Tässä yksi ihan ok merkitty risteys, mutta parempaakin pystyisi, merkki vähän turhan kaukana risteyksestä ja alla ei mitään tekstiä että kiertotie on baanan kiertotie. Tästä eteenpäin on nimittäin myös raidejokerin työmaa, jossa myös kaikenlaisia kiertotie-merkkejä:
https://s4.gifyu.com/images/baana_kiertotie_5_merkki.th.jpg (https://gifyu.com/image/ST4l4)
Mennäkkö edestä vasemmalle vai oikealle jos haluan takaisin baanalle? Nuolet molempiin suuntiin. Tästä pitää mennä vasemmalle.
https://s4.gifyu.com/images/baana_kiertotie_6_aidat.th.jpg (https://gifyu.com/image/ST4li)
Tuonne radan alle pitää mennä, vaikka vasemmalla olevat liikennemerkit eivät kyllä sinne ohjaa:
https://s4.gifyu.com/images/baana_kiertotie_7_radanalle.th.jpg (https://gifyu.com/image/ST4l0)
Tästä sitten vaan pysäkkien läpi ja sormet samalla ristiin, että oikealta rappusista ei ryysi junasta ihmiset päälle ja bussia odottavat ihmiset eivät astu eteen:
https://s4.gifyu.com/images/baana_kiertotie_8_pysakit.th.jpg (https://gifyu.com/image/ST4lj)
Tätä tietä siis pitäisi ajaa pyörällä radan alle lain vastaisesti kun oikealla on kävelytien liikennemerkki:
https://s4.gifyu.com/images/baana_kiertotie_9_jalankulku.th.jpg (https://gifyu.com/image/ST4lC)
Toivottavasti viitoitusta on parannettu ensi viikkoon mennessä. Itse ainakin tekisin tuohon eteläiseen kiertotiehen vielä seuraavat parannukset ainakin:
- Hiekkatien lanaaminen ja irtohiekan vieminen pois. Nyt siinä on yksi mäennyppylä, jossa on vesisateet syövyttäneet uria ja tuoneet sinne irtohiekkaa.
- Puskan kaataminen reitin varrelta pois, jotta ei ole vaarallista näköestettä ja tiestä tulee leveämpi
- Joka ikiseen risteykseen selkeä viitoitus ja mielellään joku teksti alle tyyliin "Pitäjänmäen baanan kiertotie"
- Selkeästi merkitä, että kiertotie ei mene yhdessä kohtaa rappusiin, joku sähköskuuttaaja sinne kuitenkin ajaa lujaa
- Liikennemerkit kuntoon, jotta ei tarvitse rikkoa lakia kiertotietä käytettäessä
- Jotkut varoitus-liikennemerkit ennen radan alitusta ettei tuonne esim. sähköskuuttaajat aja kahtakymppiä pysäkkien läpi
Polkupyöräwiki
14.08.2022, 18.07
Itse päädyin eri reittivaihtoehtojen tutkiskelun jälkeen siihen, että tätä työmaata on ihan turha yrittää kiertää. Pakko siis vain mennä tuon eteläisen kiertotien kautta vaikka se huono onkin, itse ajan sitten seuraavat 4kk tuota matkaa fatbikella. Kaikki muut reitit ovat vielä huonompia ainakin itselleni: kilsoja tulee lisää työmatkalle ja mikä pahinta tulee useita vaarallisia valoristeyksiä lisää matkan varrelle. Pitäjänmäen baana on kuitenkin siitä hyvä, että se on tämän työmaan kanssakin mielestäni paras reitti Pasilan suuntaan, koska se on enimmäkseen tasaista ja turvallista baanaa ilman vaarallisia risteyksiä.
KalleHermanni
14.08.2022, 18.21
Sehän tuossa kannattaa kanssa muistaa, että vakiokulkijat nuo reitit oppivat varsin nopeaan, ja jopa hakevat kokonaan uusia reitityksiä kauempaakin kuin tuo merkitty kiertotie. Satunnaisille tuo opastus on kaikkein tärkeintä. En tiedä suhdetta vakiokulkijat/satunnaiset kulkijat, mutta veikkaisin 90/10 tai jotain sen suuntaista. Vai laitettaisiinko klassinen Pareton sääntö 80/20.
Kiitos aloittajalle tiedottamisesta ja noiden kiertoteiden tutkimisesta. Itselläni melkein samanlainen työmatka (Malminkartano - Vallila) ja tämä yhdistettynä Pasilan tietöihin ei kyllä innosta käymään toimistolla enempää kuin on pakko.
Marsusram
15.08.2022, 00.08
Karttaa kun katsoo, niin fiksuimmin olisivat selvinneet tekemällä Myyrmäenbaanan risteyksestä sen rakenteilla olevan tontin syrjästä tilapäisen oikosen Orapihlajatielle.
Vaan kun on insinöörit asialla..
KalleHermanni
15.08.2022, 07.52
Itse, jos pohjoisesta olisin tulossa, ajaisin Lassilasta Pohjois-Haagan skeittipuiston vierestä Alppiruusupuiston kulmille, Laajasuontielle ja siitä edelleen aseman kohdilta takas radanvarteen. Mutta elämä on valintoja..
Polkupyöräwiki
15.08.2022, 13.56
Helsingin kaupungilta vastasivat minulle, ripeää toimintaa siitä iso plussa, tässä pääkohdat:
Kiitos aiheellisista havainnosta, pyysin urakoitsijaa ottamaan ne huomioon ja korjaamaan tilannetta, ennen kiertoreitin käyttöönottoa.
Baanan alle tulee 600mm hulevesiputki. Baanan alla on myös kohta, jossa on pilaantuneita maita. Nämä maat poistetaan työn edetessä rakennettavalta alueelta.
Baanan kohdalta selviteltiin, jos siinä voisi ohjata liikenteen työmaan vieressä, mutta valitettavasti siinä on liian vähän tilaa turvalliseen työmaan ohittamiseen.
Urakoitsija asensi viime perjantaina kiertoreitin kylttejä, koska sopimuksessa edellytimme, että opaskyltit pitää olla paikallaan ennakkotietona viikkoa ennen kiertoreitin käyttöönottoa. Varsinaiset työmaan kyltit asennetaan tämän viikon aikana, ennen rakennustöiden aloitusta.
Urakoitsija lisää puuttuvat kiertotien merkit ja he korjaavat puutteita tämän viikon aikana ennen kiertoreitin käyttöön ottoa.
Eli kyllä noista kiertotiestä onneksi tulee vähän parempia tämän viikon aikana.
Kiitos ketjusta, koitin etsiä lisää tietoa aiheesta ja vähän nihkeästi löytyi muualta, mutta tämä ketju jäi haaviin.
Vihdintietä tullessani varauduin jo tänään, että kiertotie olisi käytössä ja kurvasin jo uudelle reitille, mutta näytti olevan kuitenkin vielä auki.
Yhden hengen ohitin Vihdintiellä ja uudestaan Huopalahden jälkeen, varmaan noin minuutin vaikutus kokonaisaikaan vs. vanha reitti, hieman oli toki hakemista alussa. Pitää tässä tulevina päivinä vielä koittaa optimoida nopeinta ohitusta tuosta kohtaa.
Itse otin ao. reitin Vihdintieltä, cyclocrossille/Gravelille ainakin sopiva reitti.
(en osannut onedrivestä kuvaa linkata, mutta linkin takaa aukeaa.)
https://1drv.ms/u/s!Argpu_grhP_4jdVa7l6SktHo-jHazw?e=6cSpCr
nakkalajarvi
18.08.2022, 19.20
Oma reitti Leppävaarasta Helsingin keskustaan muuttui todella erilaiseksi tämän työmaan johdosta. Tänään ensimmäistä kertaa ajaessa tuli todella ikävä "turvallista" reittiä. Väliaikaisesti joutuu autoteille ja ylittämään useita risteyksiä. Toivottavasti ei vaan sattuisi mitään.
^ Leppävaarasta Tarvon kautta? Kiertääkö liikaa?
Lähetetty minun DN2103 laitteesta Tapatalkilla
nakkalajarvi
18.08.2022, 23.15
^ Leppävaarasta Tarvon kautta? Kiertääkö liikaa?
Lähetetty minun DN2103 laitteesta TapatalkillaTällaiseen vaihtoon olen päätynyt ja Munkkiniemeen saakka ihan kiva reitti. Pakko kuitenkin sanoa, että Paciuksenkadusta alkaen reitti ei ole mikään erikoisen kiva. Onhan siinä pyöräteitä tarjolla mutta kuitenkin useampi "vaarallinen" risteys. Ainakin jos vertaa keskuspuistoon ja täydelliseen autojen poissaoloon.
Oma reitti Leppävaarasta Helsingin keskustaan muuttui todella erilaiseksi tämän työmaan johdosta. Tänään ensimmäistä kertaa ajaessa tuli todella ikävä "turvallista" reittiä. Väliaikaisesti joutuu autoteille ja ylittämään useita risteyksiä. Toivottavasti ei vaan sattuisi mitään.
Millaisella pyörällä ajat ja kuinka suora reitti pitää olla? Säteristä keskustaan mulla on ollut reitteinä tuo Tarvo, tai sitten Vermonpuiston, Talin huipun, Munkkivuoren ja Pikku-Huopalahden kautta Keskuspuistoon. Talin suunnalla hiekkatietä.
Tarvo-Munkkiniemen jälkeen on mahdollista ajaa Meilahden rantoja pitkin niin välttää isompia risteyksiä. Rantareitille mahdollista kääntyä jo Tarvon jälkeen
Takamisakari
19.08.2022, 15.26
Itse ajan tuosta päivittäin, turha se varmaan on itkeä mutta eikö olisi voinut tehdä kesäkuukausien aikana..
Siirryn ajamaan Pitäjänmäentie- Haagan liikenneympyrä-Maksu- reittiä, missä on toki omat haasteensa (Takkatien risteysalue ja Pitäjänmentien itäpää)..
Polkupyöräwiki
21.08.2022, 20.12
Selvennyksenä vielä, että ko. baana Huopalahden kohdalla on siis vielä edelleen käytössä (oli ainakin tänään sunnuntaina 21.8), eli ei ole työmaa alkanut ajallaan. Ei kannata siis vielä alkaa tätä paikkaa kiertämään. Paikan päällä ei ole mitään tietoa, milloin reitti oikeasti pistetään poikki, tauluissa on edelleen vanhat päivämäärät. Eteläisellä kiertotiellä ei myöskään ole vielä tehty mitään parannuksia, esim. kiertotien viitoitus puuttuu edelleen täysin. Koska kaupungin puolelta lupailtiin, että kiertotie otetaan käyttöön vasta sitten kun nuo ongelmat on korjattu, voi hyvinkin olla että työmaa ei ala vielä ensi viikollakaan. Tuskimpa sitä kiertotietä laittavat kuntoon ihan yhdessä päivässä.
Nyt on suljettu, kahdeksan jälkeen asensivat aitoja. Tuli testattua eteläinen kiertoreitti, oli todella hyvin merkitty eikä varmasti eksy matkalla. En itse pitänyt mitenkään hankalana ko. reittiä, kyllä siinä ehkä max. minuutin kauemman meni. Mutta kieltämättä matkalla yksi ylämäki missä hieman pehmeää hiekkaa, cyclolla ei ollut ongelmaa, mutta kyllä siinä voi joutua jalkautumaan joillain muilla peleillä. Lisäksi aseman alikulku voi olla hankala ruuhka-aikoina, nyt oli rauhallista, mutta muutama sähköpotkulauta siinä mukavasti hieman poikittain.
Hieman otan takaisin, nyt oli lopulliset järjestelyt saatu tehtyä asemalle ja olihan se sekava ja ahdas. Siellä ne ongelmat tulee, jos on tullakseen. Pohjoisesta tullessa ei onneksi tarvitse mennä asemalle asti vaan voi liittyä baanalle hieman myöhemmin ja vastaavasti poistua aiemmin.
... Mutta kieltämättä matkalla yksi ylämäki missä hieman pehmeää hiekkaa, cyclolla ei ollut ongelmaa, mutta kyllä siinä voi joutua jalkautumaan joillain muilla peleillä. ...
Tuo voi alamäkenä olla jääkeleillä ikävä. Kartasta katsoen näyttäisi jopa, että mäen alla on mutka.
Marsusram
24.08.2022, 12.11
Koitin ensimmäisen kerran ajaa tuosta eteläistä kiertoreittiä opastusten mukaan. Muuten samat toteamukset kuin edellä, mutta tunnelissa ei opastus toiminut 180° käännökseen rampille ja pysäkkien poikki, vaan päädyin pohjoispuolelle, jossa näkyi opasteita. Veivät pohjoiselle kiertotielle..
-Saisi olla eri suunnat merkitty eri nimillä, ettei lähde väärää opastusta.
-Lassilan suunta pitäisi opastaa Aino Actén puiston kautta, eikä kiemurtelevaa mäkistä reittiä. Sightseeing ei anna lisäarvoa työmatkalaisille.
https://lh3.googleusercontent.com/s-BK4udgxZy8vaz8Kl7cJtB58ZMJyMxwrUdQjk8hDhUvHEcJbxtw 0p4BbCIPKLoJGxQ8w9m7P3oZ-Mz43eBekreSdChi1-lgvG7Ltvh4u6qKoe9oRMLjtc81md_dMdDQRo73tXtGSw=w2400
Tuo sekava ja vaarallinen paikka olisi parasta välttää kiertämällä kortteli Artturi Kanniston tien kautta. Nopeampikin niin kuin taluttamalla pysäkkien poikki.
KalleHermanni
24.08.2022, 13.28
-Lassilan suunta pitäisi opastaa Aino Actén puiston kautta, eikä kiemurtelevaa mäkistä reittiä. Sightseeing ei anna lisäarvoa työmatkalaisille.
Vakiokulkijat omaksuvat uusia reittejä ilman opastustakin, itsekin Lassilassa aiemmin asuneena käyttäisin juuri tuota reittiä keskustan suuntaan, eikä siihen mitään opasteita tarvita. Kiertotieopasteet ovat tärkeitä satunnaiskulkijoille.
Marsusram
24.08.2022, 14.32
Niinpä, olisi hyvä että turvallinen ja sujuva liikkuminen opastettaisiin kunnolla.
Enää puuttuu että jokeriratikka pukkaisi tuonne alitussumppuun.
https://raidejokeri.info/raide-jokerin-tekninen-koeliikenne-kaynnistyi/
^ Leppävaarasta Tarvon kautta? Kiertääkö liikaa?
Lähetetty minun DN2103 laitteesta Tapatalkilla
Olen tykännyt käyttää Pitskun baanaa Tarvon sijaan turvallisuuden takia. Muutaman kerran olen lomien jälkeen käyttänyt Tarvon reittiä. Toisella kerralla Tukholmankadulla auton kanssa kontakti. Auto kääntyi eteen. Pitäisi varmaan ottaa vauhtia etelämpää, kun pyrkii Kallioon.
Olen tykännyt käyttää Pitskun baanaa Tarvon sijaan turvallisuuden takia. Muutaman kerran olen lomien jälkeen käyttänyt Tarvon reittiä. Toisella kerralla Tukholmankadulla auton kanssa kontakti. Auto kääntyi eteen. Pitäisi varmaan ottaa vauhtia etelämpää, kun pyrkii Kallioon.
Tai sitten Paciuksenkadulta tunnelin kautta Pikku-Huopalahden puistoon ja siitä Manskun pyörätielle. Tai sitten jatkaa Pikku-Huopalahdesta Keskuspuiston läpi Uimastadikkaa kohti
Tai sitten Paciuksenkadulta tunnelin kautta Pikku-Huopalahden puistoon ja siitä Manskun pyörätielle. Tai sitten jatkaa Pikku-Huopalahdesta Keskuspuiston läpi Uimastadikkaa kohti
Paitsi että tuo osuus tunnelilta kepuun on alkupäästä kiertoreitillä työmaan takia. Siispä tunneli - Paciuksenkaari - kepu. Ei kovin mukava reitti kyllä sekään.
Polkupyöräwiki
27.08.2022, 11.34
Koitin ensimmäisen kerran ajaa tuosta eteläistä kiertoreittiä opastusten mukaan. Muuten samat toteamukset kuin edellä, mutta tunnelissa ei opastus toiminut 180° käännökseen rampille ja pysäkkien poikki, vaan päädyin pohjoispuolelle, jossa näkyi opasteita. Veivät pohjoiselle kiertotielle..
Tuo sekava ja vaarallinen paikka olisi parasta välttää kiertämällä kortteli Artturi Kanniston tien kautta. Nopeampikin niin kuin taluttamalla pysäkkien poikki.
Huomasin saman itse, opasteita sokeasti seuraamalla ei löydä helposti oikealle reitille eteläisellä kiertotiellä junaradan alituksen kohdalla. Paikan päällä olevat opasteet ja kartat ovat lisäksi mukavasti ristiriidassa keskenään junaradan alituksen kohdalla ja maastoon merkitty reitti ei ole edes se järkevin valinta. Eteläisen kiertotien kartta (eli tämä: https://s4.gifyu.com/images/IMG_20220813_004142.jpg ) opastaa tuon junaradan alituksen ihan väärin. Se opastaa siis tätä reittiä: https://ridewithgps.com/routes/40571359, eli junaradan alitus tapahtuisi idänpuoleista tietä eikä lännenpuoleista tietä kuten maastoon on merkitty eikä reitillä ole kartan mukaan edes tuota 180° käännöstä rampille.
Eteläisellä kiertotiellä on parasta tosiaan on mennä Artturi Kanniston tien kautta eli tätä reittiä: https://ridewithgps.com/routes/40732577 . Tällä reitillä ei ole oikeastaan yhtään vaaranpaikkaa eikä juuri tarvitse hidastella. Ei tarvitse varoa junista tulevia jalankulkijoita eikä tehdä 180° käännöstä kapealle rampille raidejokerin tien yli. Artturi Kanniston tie on toki autotietä, mutta ei mikään iso sellainen vaan sellainen, johon kyllä pyöräilijät sopii laittaa hyvin sekaan.
Olivat käyneet eteläiseltä kiertotieltä sentään raivaamassa puolivälissä pahana näköesteenä olleen puskan pois, siitä iso plussa että yritystä ainakin on tehdä kiertotiestä parempi, mutta parannettavaa olisi vieläkin.
tomoslono
25.10.2022, 21.58
Ei mene tämä reitti enää kapean sohjohiekkaisen ylämäen kautta, vaan tasaisempaa hiekkatietä Ruosilankujalle. Kannattaa varoa etenkin illalla nyt jos ajatte kyseistä reittiä itään, Riistavuorenkujan ja Isonnevankujan risteyksessä ei nimittäin autoilijat näe/kunnioita kolmiota, joka on bussipysäkin päälle sijoitettu. Meinattu pari kertaa meikäläinen jyrätä oikealta tulevien toimesta - niin röyhkeästi tulleet molemmilla kerroilla kylkeen, että ihan kuin tappohaluisina puolustaisivat etuajo-oikeuttaan. Saispa lisämerkin..
nakkalajarvi
25.10.2022, 23.50
Voi olla turha kysymys mutta kuinka pitkään Pitskun baana on suljettu? Otsikossa puhutaan joulukuusta 2022 mutta itse työmaa näyttää olevan paikallaan elokuuhun 2023 asti. Aukeaako pyöräväylä jo joulukuussa ja muu työmaa jatkaa siinä vieressä?
Sent from my SM-A528B using Tapatalk
Voi olla turha kysymys mutta kuinka pitkään Pitskun baana on suljettu? Otsikossa puhutaan joulukuusta 2022 mutta itse työmaa näyttää olevan paikallaan elokuuhun 2023 asti. Aukeaako pyöräväylä jo joulukuussa ja muu työmaa jatkaa siinä vieressä?
Sent from my SM-A528B using Tapatalk
Näinhän siitä on viestitty, mutta kyllä tuo ainakin itseä epäilyttää että tekisivät asfaltointeja joulukuussa. Riippuu toki talvesta. Tai sitten se aukeaa gravel-pohjaisena ja asfaltti tehdään kesällä 23...
Edit: tai no jos tuota karttaa katsoo niin siinähän lukee että kiertotie on käytössä 15.12.2022 asti. Sen jälkeen voi olla käytössä joku toisenlainen kiertotie :)
Marsusram
29.11.2022, 09.26
Oli keskentekoinen vielä kun tiirailin tilannetta, mutta ei näkynyt ammottavia kuoppia, pinta murskeella. Pari viikkoa aikaa saada viimeisteltyä, kiirettä pitää.
Mitähän tuolla teltassa tehdään. Ei hyvältä näytä. Ikävähän tuotakin baanaa on ISP:llä ajaa. Vois lopettaa suolaukset kokonaan.
https://i.postimg.cc/7Lvv85nF/Huopalahdenasema-baana.jpg
toke lahti
06.12.2022, 16.29
Mitähän tuolla teltassa tehdään. Ei hyvältä näytä. Ikävähän tuotakin baanaa on ISP:llä ajaa. Vois lopettaa suolaukset kokonaan.
https://i.postimg.cc/7Lvv85nF/Huopalahdenasema-baana.jpg
Olettaisin, että liittyy putki-infran uusimiseen.
Tuossa listassa ei ole oikein muuta sopivaa:
https://www.sttinfo.fi/tiedote/haagassa-alkaa-laaja-katu--ja-puistourakka?publisherId=60577852&releaseId=69947789
Lautakunnan päätöksen mukaan hintalappu on 4M€.
Varmaan 90% tota putki-infran uusintaa.
Baanalle tulee sitten 600m levennystä (ehkä metrin verran?) ja erottelu.
https://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkiymparistolautakunnan_rakennusten_ja_yleist/Suomi/Paatos/2022/Kymp_2022-06-30_Ryja_10_Pk/A3311BB5-1559-C4C4-8619-81C7D4200000/Pitajanmaen_baana_ja_Orapihlajatien_vaihe_1_urakoi .html
Hämmästyttävää kyllä, aikataulu on pitänyt. Tänään pääsi taas radan vartta normaalisti.
Polkupyöräwiki
21.12.2022, 18.19
Auki oli tosiaan pyörätie kun tänään siitä menin. Kaikki kiertotie-kyltit on myös poistettu. Selvennyksenä vielä, että uudet asfaltitkin oli mielestäni vedetty joulukuun aikana, jos oikein tulkitsin kaiken jään ja loskan alta. Tie on myös vähän aikaisempaa leveämpi. Keväällä siis pitäsi tuossa odottaa asfalttipinta. Kyseisen pätkän talvihuolto on ollut kehnoa, ei ole harjasuolattu parin sadan metrin matkalta vaan on sepeliä ja jäätä. Muutoin radan varsi on kuitenkin harjasuolattu lukuun ottamatta tuota pätkää. En huomannut mitään työmaata tms. vieressä mikä haittaisi enää Pitäjänmäen baanalla pyöräilijöitä Huopalahden kohdalla. Yhdessä sillassa oli väliaikaiset kaiteet, eli se voi olla ainut mikä voinee aiheuttaa taas jotain kiertoteitä hetken aikaa.
Marsusram
21.12.2022, 19.24
^Oli siinä alikulkutunnelien kohdalla mielestäni lyhyet pätkät asfaltoimatonta, joskin sileätä pintaa.
On täysin käyttökelpoinen siis. Kulkijoiden erottelua ei vielä huomannut, merkintöjä ei nähnyt.
Poljin tänään töistä kotiin ekaa kertaa rempan jälkeen baanan kautta ja vähän kyllä hämmästelin sitä kiitoradan levyistä pätkää. Mieleen hiipi ajatus siitä, että onkohan koko homman tarkoituksena ollut se, että rakennustyömaan työmaaliikenne alkaa kulkea sitä kelviä pitkin. En oikein muuta järkevää syytä keksi sille levennykselle.
nakkalajarvi
14.04.2023, 19.52
Tällä viikolla Huopalahden aseman kohdalle oli ilmestynyt kyltit kiertotiestä. Pitäjänmäen baana on suurinpiirtein Huopalahden aseman kohdalta suljettu 2.5. - 15.7.2023. Kiertotie taisi ohjata tällä kertaa radan pohjoispuolelle.
Todella mukavaa, että baana oli viime syksynä 4kk suljettuna ja nyt taas 2,5kk suljettuna. En ymmärrä miksei näitä toimenpiteitä olisi voinut suunnitella tehtäväksi samalla kertaa. Olisiko ollut mahdollista selvitä yhdellä 4kk sululla?
Ainakin minua alkavat tällaiset järjestelyt sapettaa melkoisesti. Tulen todennäköisesti polkemaan jatkossa Mannerheimintien vartta, joka ei ole lähelläkään yhtä mukava tai turvallinen reitti kuin Pitäjänmäen baana + Kepu -yhdistelmä, mutta nopeampi.
Tässä on kyltti jossa kerrotaan mistä kävelijät pääsevät, fillareista ei ole tietoa. En minäkään ymmärrä mitä tuossa tehdään se kaksi ja puoli kuukautta. Siinähän on parinkymmen metrin matka asfaltoimatta, tehdääkö siinä jotain kaivauksia vai laajeneeko vaan talonrakennus työmaa taas baanalle.
https://i.postimg.cc/Bn3YdQjD/Pitskun-baanan-kyltti.jpg
Heh joo. Otsikossa puhutaan kevyestäliikenteestä, mutta selitteessä sitten jalankulkijoista. Tuo itäpuolen tiukka mutka ei kyllä vaikuta hyvältä idealta.
Polkupyöräwiki
20.04.2023, 19.43
Kun eivät tyypilliseen tapaan kerro paikan päällä plakaateissa mitä ovat tekemässä niin mutulla veikkaisin, että jotain tekevät sille pätkälle, jossa on ollut pidempään hiekkapinta ja välikaikaiset kaiteet, joku pieni siltahan siinä taitaa olla. Ehkä puretaan ja tehdään uusiksi? Joku voisi kysyä, miksi ei hommaa hoidettu jo viime vuonna kun pätkä oli kiinni ja pitää parhaaseen pyöräilyaikaan näitä reittejä aina sulkea, mutta jätän kysymättä.
Uusi kiertotie ei onneksi niin paha rasti ole kuin se aikaisempi, kierrettävää on melko vähän. Kannattanee varmaankin mennä tuota kyltin ohjaamaa reittiä, mutta jatkaa Orapihjalantietä Artturi Kanniston tielle, josta pääsee takaisin baanalle. Se on ihan hyvä reitti, pääosin leveähköä asuinalueiden autotietä, jossa ei paljoa liikennettä, ei pahoja risteyksiä tai näköesteitä. En ole Orapihjalantien alkua käynyt katsomassa millaiseen kuntoon ovat sen saaneet kun rakennustyömaa vieressä, mutta muutoin käsittääkseni ihan hyvää tietä tuo on. Eli menisin siis jotakuinkin kuten alle piirretty karttaan vakaalla kädellä:
https://i.postimg.cc/zXw59N9X/kiertotie-taas-kerran.png
Polkupyöräwiki
20.04.2023, 20.00
Oli tuosta yksi tiedote: https://www.sttinfo.fi/tiedote/baanan-rakentaminen-jatkuu-haagassa-jalankulku-ja-pyoraily-kiertoreitille?publisherId=60577852&releaseId=69973939&lang=fi . Tiedotteessa myös urakoitsijan ja kaupungin yhteystiedot, jos joku haluaa valittaa.
"Pitäjänmäen baanan rakennustyöt jatkuvat toukokuun alussa. Jalankulku ja pyöräily siirtyvät kiertoreitille Orapihlajapolun ylittävän sillan rakentamisen vuoksi toukokuun alusta heinäkuun puoliväliin saakka."
"Urakan on määrä valmistua kokonaisuudessaan syyskuussa 2023."
Jännä että näitä kiertoteitä ei osata miettiä yhtään etukäteen, sama juttu viime vuonna - tulevat varmaankin korjaamaan ohjattua kiertotietä tuon Artturi Kanniston tien kautta, jos yhtään järkeä on. Kukaan järkevä ihminen ei pyörällä kulje tuota ehdotettua reittiä, jossa on tuo kunnon mutka lopussa. Vaarallinen paikka jopa, muistaakseni siinä on aikamoinen sumppu ja ihan hyviä näköesteitäkin tuossa mutkan kohdalla. Vai kuinka lujaa uskaltaisit itse ajaa tätä alamäkeä ja kääntyä oikealle https://goo.gl/maps/4quP8USVdgc94THs8 ?
Marsusram
21.04.2023, 01.13
Tuota Artturi Kanniston tietä minäkin katsoin, keskustasta päin tullessa tietysti vasta sulkualueen rajalta opastavat kiertämään.
-Maailman toimivinta kaupunkia rakennettaessa pitäisi ensimmäiseksi tavoitteeksi ottaa maailman toimivimmat työmaat.
Kukaan järkevä ihminen ei pyörällä kulje tuota ehdotettua reittiä, jossa on tuo kunnon mutka lopussa. Vaarallinen paikka jopa, muistaakseni siinä on aikamoinen sumppu ja ihan hyviä näköesteitäkin tuossa mutkan kohdalla. Vai kuinka lujaa uskaltaisit itse ajaa tätä alamäkeä ja kääntyä oikealle https://goo.gl/maps/4quP8USVdgc94THs8 ?
No ihan yhtä kovaa kuin mistä tahansa vastaavasta paikasta. Silloin ajetaan hiljaa jos ei näe minne on menossa tai onko joku tulossa pimeän kulman takaa, ihan samoin kuin vaikka ahtaiden alikulkujen kanssa toimitaan?
Polkupyöräwiki
22.04.2023, 12.13
No ihan yhtä kovaa kuin mistä tahansa vastaavasta paikasta. Silloin ajetaan hiljaa jos ei näe minne on menossa tai onko joku tulossa pimeän kulman takaa, ihan samoin kuin vaikka ahtaiden alikulkujen kanssa toimitaan?
No se nyt on päivänselvää, että nopeus sovitetaan tilanteeseen. Mutta väkisinkö änkeät sitten tällaisiin vaarillisiin paikkoihin ja ohjaat vielä pyöräilijät tällaisiin paikkoihin, missä riski onnettomuuteen on suurempi, jos turvallisempia reittejä olisi tarjolla ilman juurikaan ylimääräistä kiertämistä.
No se nyt on päivänselvää, että nopeus sovitetaan tilanteeseen. Mutta väkisinkö änkeät sitten tällaisiin vaarillisiin paikkoihin ja ohjaat vielä pyöräilijät tällaisiin paikkoihin, missä riski onnettomuuteen on suurempi, jos turvallisempia reittejä olisi tarjolla ilman juurikaan ylimääräistä kiertämistä.
Oletko ollut Helsingin kaupunkiin yhteydessä näistä parantamisehdotuksista?
Polkupyöräwiki
23.04.2023, 14.56
Oletko ollut Helsingin kaupunkiin yhteydessä näistä parantamisehdotuksista?
En ole itse ollut yhteydessä. Oletan/toivon, että pyöräilijöitä varten tulee vielä paremmat reittimerkinnät ennen kun tie pistetään poikki, ehkä nykyinen paikan päälle merkitty kiertotie on sitten tosiaan vain jalankulkijoita varten. Viime vuonna tilanne taisi olla samantyylinen: eli kunnolliset kiertotiemerkit tulivat aika viime tipassa paikalle ja taisi tien sulkeminen viivästyä parilla viikolla viime vuonna osittain tämän takia. Reittiä aktiivisesti käyttävät nyt tietänevät parhaan ja turvallisimman kiertotien muutenkin viime vuoden kokemusten pohjalta, eli kiertotie-ohjeet tarkoitettu pääosin tietä harvemmin käyttäville.
Positiivista, että tämäkin avautui n. kolme viikkoa ennen ilmoitettua päivämäärää. Muuta eroa en huomaa, kuin että siihen ennen siltaa olevaan Lassilaan päin menevään käännökseen on laitettu jonkinlainen liikenteenjakaja.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.