Näytä tavallinen näkymä : Näin ei käy koskaan vannejarrujen kanssa
Tänään lenkillä etulevyjarru jäi kanittamaan siten, että pyörä kyllä pyörii, mutta nihkeästi. Lenkistä tuli näin ollen odottamattoman rankka, kun levyjarrujen huoltaminen tien päällä ei ole mutkatonta.
Tätä ei sattunut koskaan vannejarrupyörällä. Onhan ne levarit kyllä tehokkaan ja mukavat käyttää toimiessaan. Toleranssit vain ovat niin tiukat, että pienikin roska levyn ja palojen välissä saattaa aiheuttaa ison ongelman.
Ongelmia voi syntyä myös ihan ilman ulkoista syytä. Ongelman syntyyn riittää esim. terävään kuoppaan ajaminen, jolloin jarrupala saattaa liikahtaa kiinnityksessään.
Noin ei ole koskaan käynyt levyjarruilla.
"levyjarrujen huoltaminen tien päällä ei ole mutkatonta ...pienikin roska levyn ja palojen välissä saattaa aiheuttaa ison ongelman"
- Iso ongelma? - kiekko irti tarvittaessa, roska pois. Painaa mäntiä vähän sisään ja keskittää jarrukengän. Mutta tuollaista tarvetta ei ole koskaan tullut kesken ajon.
No, tämä nyt vain minun kokemuksesta.
Pieni pyöräkäyttöön suunniteltu monitoimityökalu taskussa tai repussa tai pyörässä kiinni on kyllä hyvä varuste varakumin, pumpun ja rengasrautojen lisäksi. Kuusiokololla olis voinut jarrun tarvittaessa keskittää uudelleen.
Ei ole tosin itsellä koskaan moista käynyt lenkillä. Pientä hankausta joka ei tosiasiassa vaikuta mitään voi joskus ilmetä. Ääni häiritsee muttei se mitään jarruta tosiasiassa. Mutta kai noinkin voi sitten käydä kuten kerroit.
justus6969
09.08.2022, 16.24
en itsekään muista moista. Sen sijaan joskus laskeutunut huonosti maasturilla ja kiekot olleet sen verran soikeana, ettei mikään vannejarru olisi enää toiminut :/
Ei se jarrupala kyllä sieltä minnekkään liiku monttuun ajaessa.
Huolsitko jarruja milloin? Olen itse onnistunut säheltämään palautusjousen toisen sakaran palan väärälle puolelle. Pitää muuten ääntä. En kuitenkaan syyttäisi levyjarruja huonoiksi tuon takia.
Mä olen joskus joutunut oikomaan jarrulevyä kesken lenkin vastaavassa tilanteessa, mutta se onnistuu aika kätevästi esim. Crankbrothersin monitoimityökalulla. Shimanon centerlock-levyjen kanssa ei ole ollut ikinä ongelmia, mutta 6-bolt -levyjen kanssa mitään muuta ei ole ollutkaan kuin ongelmia. Samoin jarrusatulan keskittäminen tien päällä onnistuu. Kerran olen tosin ajanut palat niin loppuun, että jarru alkoi hirttämään kiinni.
maalinni
09.08.2022, 16.35
Ei ole kyllä ikinä sellaista roskaa sinne mennyt mikä ei yhdellä jarrutuksella sieltä katoasi
Mä olen joskus joutunut oikomaan jarrulevyä kesken lenkin vastaavassa tilanteessa, mutta se onnistuu aika kätevästi esim. Crankbrothersin monitoimityökalulla. Shimanon centerlock-levyjen kanssa ei ole ollut ikinä ongelmia, mutta 6-bolt -levyjen kanssa mitään muuta ei ole ollutkaan kuin ongelmia. Samoin jarrusatulan keskittäminen tien päällä onnistuu. Kerran olen tosin ajanut palat niin loppuun, että jarru alkoi hirttämään kiinni.
Antaako haarukan lehdet sitten isomman painon alla periksi ja laikka vääntyy? Uskottavahan se on jos noin sanot.
justus6969
09.08.2022, 16.37
^^^vinoja jarrulevyjä on sattunut kohdalla. Esim. perinteinen pitkospuiden rako renkaan mentävä -> hups komeat otb:t ja jarrulevyt vähän käyrät
Aika perussettiä että kurapaskan mukana joku pikkukivi kiilaa itsensä jarrupalan ja levyn väliin, lähinnä käynyt itselle hiekoitussepelikausina kun ajeli aktiivisesti märkiä ja kivisiä kelvejä levaricrossarilla. Ei ole iso homma saada pois mutta vaatii yleensä pysähtymisen ja matka jatkuu. Nykyään kaikissa paitsi maastopyörässä on vannejarrut mutta ihan muista syistä.
Pikalinkun kanssa on muuten minullekkin käynyt noin.
Ei tähän vuodenaikaan liity, mutta viime talvena mulla jumittui takajarruista männät. Oli semmoinen valkoinen korroosiokerros mäntien ympärilla ja luulen, että liittyi työpaikan teiden voimakkaasen suolan kylvämiseen. Lähti kyllä ihan isopropanolilla ja mikrokuituliinalla putsaamalla pois. Ei varsinaisesti ajossa tämä tilanne syntynyt, mutta oli kuitenkin ulkovarastossa parin päivän seisonnassa tehnyt.
Muutenhan levarit ovat kyllä ihan loistavat käytössä ja jos jotain pientä on ollut, niin yleensä jo aiemmin mainittu monitoimityökalu on ollut riittävä.
Kuuspulttisia levyjä on tullut oiottua. Centerlockeja en taas muista oikoneeni. Kieroja kuuspulttisia on löytynyt ihan kaupan hyllystäkin. Mutta joo eipä tarvi kummoistakaan kurakeliä kun joku jytynen on jarruissa kiilautuneena. Tuommoisen jälkeen yleensä fillari käy pesussa joten ongelma on ratkaistu yleensä,sillä.
Tästä päästäänkin sujuvasti levyjarrujen pskmpaan puoleen. Eli palojen/levyjen kiillottumiseen/kuraantumiseen, jonka seurauksena jarruista katoaa pito ja kovempaa painaessa alkaa eläimellinen huuto.
Millä penteleellä tuosta pääsee eroon? Siis tiedän kyllä kikat putsaukseen. Rasvanpoisto, polttaminen ja karkea santapaperi laikkaan ja paloille. Auttaa lähes aina, mutta vain lähes.
Mutta siis millä pala/levy kombolla tätä saatanallista ilmiötä ei tapahtuisi lainkaan?
^ pitää ajella vain kuivalla kelillä. :)
^ pitää ajella vain kuivalla kelillä. :)
No niin. Jeesus ottaa päähän, kun fiksailet fillarin ja jarrut minttiin ja lähdet pitkälle gravell reissulle. Ensimmäinen mutalammikko keskuspuistossa ja norsu alkaa huutamaan :)
Tiedän tunteen. Tulet töistä. Välillä satanut vettä rankasti. Jarrutat valoissa, lapset vetää rukkaset korvilleen kun levyt kiljuu. :)
F. Kotlerburg
09.08.2022, 20.07
Älkää käyttäkö levyjarruja. Vannejarrut on paljon paremmat kun mutalikkoon ajon jälkeen kuulu vain vitunmoinen rahina ja vauhti ei hidastu ollenkaan.
Älkää käyttäkö levyjarruja. Vannejarrut on paljon paremmat kun mutalikkoon ajon jälkeen kuulu vain vitunmoinen rahina ja vauhti ei hidastu ollenkaan.
Mulla olisi kyllä vannejarrukiekkoja. Nuo jos laittaisi gravelliin, niin ei kuuluisi minkäänlaista rahinaa yhtään mistään.
Mutta siis kellään ei ole mitään ideaa mitkä palat toimisivat parhaiten? Nyt ollut shimanon resiini paloja.
Se pieni kitinä ja vinkuminen ei siis haittaa mitään. Ihan normaalia. Tuo levyjen/palojen kiillottuminen taas poistaa samalla jarrut melkein kokonaan.
Meikäläisen matkantekoa ei ole hidastaneet vanne kuin levyjarrutkaan. Mutta tiedän että joitakin on. Tänäänkin ja perjantain vesisateen aikana sai selkiä ohitella.
Kokeile jotain pehmeämpiä resin paloja? Ebc red stuff tms. Itsellä on maasturissa riittänyt yksi voimakkaampi jarrutus putsaamaan pahimmat kurat levyistä, shimanon levyt (slx) ja resin palat eikä kauaa ulise kerrallaan.
Ja itse valkkasin kiekkoihin nimenomaan 6-pulttinavat kun meni centerlockiin hermo...
Meikäläisen matkantekoa ei ole hidastaneet vanne kuin levyjarrutkaan. ...
Se olisi kuitenkin jarrujen tehtävä.
Kokeile jotain pehmeämpiä resin paloja? Ebc red stuff tms. Itsellä on maasturissa riittänyt yksi voimakkaampi jarrutus putsaamaan pahimmat kurat levyistä, shimanon levyt (slx) ja resin palat eikä kauaa ulise kerrallaan.
Ja itse valkkasin kiekkoihin nimenomaan 6-pulttinavat kun meni centerlockiin hermo...
Jotain tuollaista pitäisi varmaan kokeilla.
Tästä päästäänkin sujuvasti levyjarrujen pskmpaan puoleen. Eli palojen/levyjen kiillottumiseen/kuraantumiseen, jonka seurauksena jarruista katoaa pito ja kovempaa painaessa alkaa eläimellinen huuto.
Millä penteleellä tuosta pääsee eroon? Siis tiedän kyllä kikat putsaukseen. Rasvanpoisto, polttaminen ja karkea santapaperi laikkaan ja paloille. Auttaa lähes aina, mutta vain lähes.
Mutta siis millä pala/levy kombolla tätä saatanallista ilmiötä ei tapahtuisi lainkaan?
Mulla väheni lasittumisongelmat ja parani pito, kun vaihdoin metallisiin jarrupaloihin. Edellyttää myös jarrulevyjä, jotka hyväksyy metallipalat.
Edit. Kokeillut myös ebc punaisia. Lasittuivat
Mulla väheni lasittumisongelmat ja parani pito, kun vaihdoin metallisiin jarrupaloihin. Edellyttää myös jarrulevyjä, jotka hyväksyy metallipalat.
Nyt on molemmissa päissä hopen kelluvat levyt. Tuota voisikin kokeilla.
Tosiaan minustakin kyse on lasittumisesta, joka alkaa tuosta palan likaantumisesta. Se normaali pieni kitinä ei ole ongelma.
F. Kotlerburg
09.08.2022, 22.13
Laahaatteko niitä jarruja vai miten ne saa niin lasitettua ettei enää ole pitoa?
Eikun lähetetään lasipuhaltamoon.
Edit.
Alamäkiajossa alamäkipyörässä tätä ei muuten ole koskaan tapahtunut. Siellä tulee laahailtua vissiin sen verran tehokkaasti ja kuumasti,.että lika ja lasittuminen pysyy loitolla.
Muistan vuonna 1999 viime vuosituhannella kun levyjarrut(Magura) eivät meinanneet toimia eikä pyörää edes edes voinut kallistaa kun sai ilmaa jostain käsittämöstä syystä ja laahas aina... mutta eipäs enään tän päivän levyjarrun kanssa enään niin paljon murheita :eek:
Antaako haarukan lehdet sitten isomman painon alla periksi ja laikka vääntyy? Uskottavahan se on jos noin sanot.
Mä en oikein tiedä, miksi ne menevät kieroon niin helpolla. Varmaan jarruttelen liian kovaa liian kevyillä jarrulevyillä. Haarukka ei kyllä jousta. Voi olla, että jarruttaessa tangosta kääntämällä levy vääntyy.
F. Kotlerburg
09.08.2022, 22.48
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
K.Kuronen
10.08.2022, 08.05
Tänään lenkillä etulevyjarru jäi kanittamaan siten, että pyörä kyllä pyörii, mutta nihkeästi. Lenkistä tuli näin ollen odottamattoman rankka, kun levyjarrujen huoltaminen tien päällä ei ole mutkatonta.
Tätä ei sattunut koskaan vannejarrupyörällä. Onhan ne levarit kyllä tehokkaan ja mukavat käyttää toimiessaan. Toleranssit vain ovat niin tiukat, että pienikin roska levyn ja palojen välissä saattaa aiheuttaa ison ongelman.
Ongelmia voi syntyä myös ihan ilman ulkoista syytä. Ongelman syntyyn riittää esim. terävään kuoppaan ajaminen, jolloin jarrupala saattaa liikahtaa kiinnityksessään.
Mulla kiilautui joskus pieni kivi mekaaniseen takajarrusatulaan (Spyre) satulan ja vivun (actuator arm) väliin ja ihmettelin tovin älyttyäni laahaamisen. Taisin olla väsynyt ja sää syksyinen, niin ajatus toimi vähän verkkaisesti.
Ja muutama kuukausi sitten vuotava jarrusatulan ilmausnippa(t) aiheutti ensin ihmettelyä ja lopulta yhdellä lenkillä takajarrun katoamisen.
Mutta eivät vannejarrutkaan ole täysin vapaat yllätyksistä: kauan sitten vannejarrun jarrupalan kitkapinta murtui edestä ja jäljelle jäänyt metallinen ydin haukkasi alumiinisen vanteen kylkeen äkäiseti: etupyörä lakkasi pyörimästä ja vanteesta ja etuhaarukasta tuli romua. Oma naama säilyi ehjänä.
Laahaatteko niitä jarruja vai miten ne saa niin lasitettua ettei enää ole pitoa?
Edit.
Alamäkiajossa alamäkipyörässä tätä ei muuten ole koskaan tapahtunut. Siellä tulee laahailtua vissiin sen verran tehokkaasti ja kuumasti,.että lika ja lasittuminen pysyy loitolla.
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Mun mielestä sun kysymyksen muotoilu ei ollut sävyltään asiallinen (vaan kettuileva, käyttäjiä syyttävä) niin vastasin huumoriheitolla. Yleensä en jaksa noista kettuiluista innostua niin, että lähtisin vastaamaan mutta joskus näköjään käy näinkin. No yleensä ne kohdistuu toki muihin niin vaikuttanee asiaan.
Mutta lisäsin perään asiaakin.
Firlefanz
10.08.2022, 09.26
Jos palataan pesumanin kokemukseen, jota hän kuvasi etujarrun jäämiseksi kanittamaan, niin kuvausta vastaava tilanne on minullekin tuttu:
Lenkille lähtiessä levyjarru toimiin niin kuin pitääkin, palat eivät hankaa, mutta jossain vaihesssa tapahtuu jotain, jonka tuloksena toinen jarrupala hankaa niin että kiekkoa pyöräyttämällä sen kyllä saa liikkeeseen mutta pyörhdys ei kestä ihan täyttä kierrostakaan.
Osoittautuu ettei jarrumäntä palaudu.
Syyksi on helppo hakea likaantuminen (eli viime kädessä vannejarrufillaristin osaamattomuus ja tarvittavan huollon laiminlyöminen), mutta tunnustan ajatukseni kulkeneen samansuuntaisesti kuin pesumanin.
PS Tulkintakysymykset ovat tunnetusti hankalia. F. Kotlerburg ei ehkä kokenut kettuilevansa eikä tarkoittanut kettuilla eikä hän välttämättä lähtenyt siitä oletuksesta että niiden fillariongelmien joita hänellä itsellään ei ole ollut täytyy olla vääränlaisesta käytöstä tai perustavanlaatuisesta osaamattomuudesta johtuvia.
Lasittuminen on iso ongelma täällä missä meillä ei ole oikein vuoria - normiajelussa ei tule kunnon lämpöjä jarruihin jotka putsaisi pinnat kunnolla. Tähän vielä lisäksi monia Shimanon jarruja vaivaava pieni öljyn tihkuminen satulasta joka lisää lasittumista.
Itsekkin olen alkanut epäilemään tuota tihkumista. Ehkä vaihdan nuo vanhat satulat pois.
F. Kotlerburg
10.08.2022, 10.15
Mun mielestä sun kysymyksen muotoilu ei ollut sävyltään asiallinen (vaan kettuileva, käyttäjiä syyttävä) niin vastasin huumoriheitolla. Yleensä en jaksa noista kettuiluista innostua niin, että lähtisin vastaamaan mutta joskus näköjään käy näinkin. No yleensä ne kohdistuu toki muihin niin vaikuttanee asiaan.
Mutta lisäsin perään asiaakin.
Suosittelen kypärän löysääämistä, jos tuosta piti ottaa itseensä. Minä en ole koskaan saanut paloja lasittumaan kesken ajon, että jarrut katoaisi joten kysyin että miten se onnistuu ja esitin yhden arvion syystä.
Kotlerburgilla on vittuilu niin verissä, ettei huomaa edes tuota tekevänsä.
Ja tuota tapahtuu kyllä tosi useilla. Ajaa vaan märässä ja kurassa tarpeeksi. Sitten ehkä sopivasti lämpöa ja hitaita jarrutuksia. Jotain mutaa siihen varmaan palaa kiinni.
F. Kotlerburg
10.08.2022, 10.20
Höpöhöpö. Siinä ei ollut mitään vittuilua. Löysää sinäkin pipoa.
Kurassa ja mudassa on kyllä maastopyöräilijänä tullut ajettua varmasti enemmän kuin maantiespandexit (tämä oli vittuilua).
Mulla on kyllä huutanut mtb jarrutkin aivan samoin.
Suosittelen kypärän löysääämistä, jos tuosta piti ottaa itseensä. Minä en ole koskaan saanut paloja lasittumaan kesken ajon, että jarrut katoaisi joten kysyin että miten se onnistuu ja esitin yhden arvion syystä.
Asiaa (heh, paitsi toki ettei aloittaja nyt ihan tästä asiasta puhunut): Kesken yhden ajon palat eivät toki varmaan kenelläkään voi lasittua. Se tapahtuu hiljalleen eli lasittuminen etenee ja tehot pienenee. Usein toinen paloista on selvästi toista kiillottuneempi. Tehot vie yhtä kaikki. Sellainen kiiltävä sileä kiillottunut pinta niihin muodostuu. Joskus laitellut kuviakin tänne palstalle. Maasturista / työmatkamaasturista kyse. Maantiepyörä mulla vannejarruilla.
Väärin/oikein ymmärtämisestä. Jos viikoittain eri ihmiset hieman tai osa hieman enemmän harmistuu tai ottaa itseensä jonkun kommenteista tai kysymyksistä niin saattaiskohan syy joidenkin viestin osalta olla viestien kirjoittajassakin. Vaikka välillä tarkoitus ei oikeasti olisi edes puolittainenkaan kettuilu, niin joku siinä lauseiden muotoilussa kyllä on mikä näitä reaktioita verrattain usein aiheuttaa. Ei silleen ettenkö itsekin joskus (ei postaamasi kommentti otsikon alla) sortuisi naljailuun vaikka sitä välttelenkin. Kerran muistan loukanneeni täysin tahattomasti, kun kisu ymmärsi ensin viestini väärin ja haistatteli minulle vastauksessaan. Mutta sekin selvisi ja tapauksesta taitaa olla yli viisi vuotta. Toisaalta osa pitää ehkä sitten minun tyylistä kirjoittelua keskimäärin tylsänä ja värittömänä.
Edit. Siirryn nyt tästä keskustelusta jatkamaan itse levyjarruista keskustelua tuohon naapuriketjuun niin en vahingossa jatka tätä offtopicia :)
Kaikkea merkillistä käynyt jarrujen kanssa mutta ehkä oudoin kun oli aikoinaan lenkillä niin jossain vaiheessa tuntui kuinka vastus vaan kasvoi eikä pyörä meinannut liikkua, V-jarrut silloin ja kun hieman ihmettelin ja tutkin kiin huomasin että Kookan kahvojen säätöruuvi oli itsestään kiristynyt.
Mulla toimii sekä levyt että veet yleensä erinomaisesti, kunhan säädän niitä muutaman lenkin välein ja itse ajossa en koske niihin juuri ollenkaan. Go figure.
Tämän jarrujen käytön opetti mulle yx vanha kisailija aikoinaan maastossa katseltuaan ajoani. Tyyliin: Nyt mä ymmärrän, miks sä oot niin helvetin hidas ajamaan....
Mulla on toiminut Sram Forceilla Swiss Stopin vihreät ja keltaiset hyvin, joskus vinkaisee märkänä mutta lasittumista ei ole juurikaan ollut.
Tuntuvat myös kestävän kilsoja ihan hyvin, luokkaa 4000 km. Sramin orkkikset ja Kool Stopin punaiset kesti noin puolet tuosta.
Jos noin pahasti laahaa kuin aloittajalla niin eikö se kiekko kannat irrottaa ja ottaa köntsät pois välistä?
Ja jos on rengasmuovit mukana niin kampeaa männät sisään ensiavuksi jos on siitä kiinni.
F. Kotlerburg
10.08.2022, 19.46
Asiaa (heh, paitsi toki ettei aloittaja nyt ihan tästä asiasta puhunut): Kesken yhden ajon palat eivät toki varmaan kenelläkään voi lasittua. Se tapahtuu hiljalleen eli lasittuminen etenee ja tehot pienenee. Usein toinen paloista on selvästi toista kiillottuneempi. Tehot vie yhtä kaikki. Sellainen kiiltävä sileä kiillottunut pinta niihin muodostuu. Joskus laitellut kuviakin tänne palstalle. Maasturista / työmatkamaasturista kyse. Maantiepyörä mulla vannejarruilla.
No pahoittelut joka tapauksessa. Ymmärsin että jarrut voi lasittumisen takia hävitä yllättäen lenkillä. Joskus pidemmän käyttämättömyyden jälkeen tuota aikoinaan tapahtui. Hiomapaperilla ja kuumailmapuhaltimella se ratkesi, mutta säännöllisessä ajossa olevissa pyörissä mulla ei ole tuota koskaan sattunut. Eikä noissakaan tapauksissa teho hävinnyt, alkoi pitää kuivanakin vaan pirunmoista ääntä.
usko juntunen
10.08.2022, 20.03
Mulla kerrallisella Länsi-Norjan reissulla suli vanhan liiton 26" maasturista XTR takajarrupalat yhettömiin pelkästä yhden alamäen laskusta. Ylämäessä ei palat pahemmin savunneet :cool:
https://photos.app.goo.gl/vCZux7NBXGGSnZH19
Myöhemmin samaisesta (-nyt kesätyömatkakonkelina) kului takavanne puhki ja sisuri alkoi kuikkimaan ulkoilmaan sieltä kolosta. Levyjarruilla varustettuihin pyöriin en oo uskaltanut laittaa sisureita ollenkaan just tuon ilmiön takia. Joku omavalintainen hymiö tähän.
No pahoittelut joka tapauksessa. Ymmärsin että jarrut voi lasittumisen takia hävitä yllättäen lenkillä. Joskus pidemmän käyttämättömyyden jälkeen tuota aikoinaan tapahtui. Hiomapaperilla ja kuumailmapuhaltimella se ratkesi, mutta säännöllisessä ajossa olevissa pyörissä mulla ei ole tuota koskaan sattunut. Eikä noissakaan tapauksissa teho hävinnyt, alkoi pitää kuivanakin vaan pirunmoista ääntä.
Piti googlailla hyviä paloja ja törmäsin tällaiseen kirjoitukseen WW-foorumilla. Eli lasittuminen johtuisikin lämmöstä, eli kovasta jarrutuksesta. Ehkä pitääkin ostaa noita jäähdytysrivoilla olevia paloja.
Omasta mielestä itse kyllä käytän jarruja suht kovaa, enkä noita laahaile.
Those fins are more important than people give them credit for. Heat is what destroys brake pads, especially organic pads, and without the additional thermal capacity and cooling you run a higher risk of glazing pads like the example above. I've glazed non-finned pads with one max effort stop on a MTB, switched to finned pads and it never happened again.
Shimano has their disk brakes dialed and it all works together as a system, so use them as a system.
F. Kotlerburg
10.08.2022, 20.32
Maastureissa mulla on aina ollut noita jäähdytysrivoilla olevia paloja.
CC:ssä joskus haisi jarru kun tuli Iso-Syötteeltä alas sitä klv:tä. Paikoitellen aika jyrkkä, mutta ei ne silloinkaan tehoja menettäneet.
Eipä saanut GCN lasittumaan tai hajoamaan jarruja laahaamalla, kuumenemaan kyllä:
https://www.youtube.com/watch?v=q3FCLdiVGWc
Marsusram
10.08.2022, 20.58
Yhdet levaripalat sain jarrunesteellä pilattua. Onnistuuko Maguran vannejarrujen kanssa vastaava?
Niin mietin että vaatii varmaan sopivasti kuraa/vettä ja sitten kovaa jarrutusta. Tuo voi tehdä passelin seoksen. Tietysti maantiellähän ajan gravellillakin paljon, eli ehkä jotain suolaa tai bitumiakin sekaan.
Swissstopin keltaiset palat on kyllä olleet hyvät. Pysähtyy hyvin, ei vingu ja kestää pitkään.
F. Kotlerburg
11.08.2022, 08.29
Onhan tuo varmaan totta, että lämpö eli kovat jarrutukset on myrkkyä resin-paloille. Eikö niitä metallisia suositellakin kovempaan menoon.
K.Kuronen
11.08.2022, 09.21
Niin mietin että vaatii varmaan sopivasti kuraa/vettä ja sitten kovaa jarrutusta. Tuo voi tehdä passelin seoksen. Tietysti maantiellähän ajan gravellillakin paljon, eli ehkä jotain suolaa tai bitumiakin sekaan.
Jep. Itse olen sitä mieltä, että erityisesti keväällä teiltä tarttuu kaikenlaista möhjöä, joka helpottaa palojen lasittumista. Että ei se kiiltävä pinta paloissa ehkä ole sulanutta pala-ainesta, vaan jotakin muuta, vaikka autojen renkaista ja asfaltista irronnutta pölyä.
Mulla on pitkään ollut gravelissa käytössä jäähytysrivoilla olevat palat, sekä orgaanisia, että sintrattuja. Itse tykkään sintratuista, ovat mielestäni vähemmän herkkiä kiillottumaan, vaikka ulinaa saakin toisinaan kuunnella.
Nyt ruiskin usein Rexin pesuainetta paloille ja levyille, puristelen hetken kahvoista ja pyöräytän kiekkoja jarruja laahaten. Huuhtelu perään. Bräkleeniä välttelen, en ole ihan vakuuttunut sen tehosta.
Tätä ei ole ikinä tapahtunut levyjarruilla: Vaimon vannejarruihin en tahdo saada tehoa. Se osti sellaisen hinnat alkaen mummopyörän. Kierot vanteet, joissa KAKSI kulumisuraa ja halvimmat jarrut, ei hyvä. Yritin vähän suoristaa vannetta, ja laitoin eteen isommat jarrupalat. No nyt ne sitten vinkuu aina kun jarruttaa. Että ei ole helppoa.
Tänään yllätti kaatosade, niin onhan ne kuitukiekot vannejarruilla jotain aivan uskomattoman surkeaa. No eipä ollu huolta renkaan lukkiutumisesta jarrutuksessa. Yhdellä sanalla kuvaten "vaarallinen"
Nautiskelija
25.08.2022, 14.06
Tätä ei ole ikinä tapahtunut levyjarruilla: Vaimon vannejarruihin en tahdo saada tehoa. Se osti sellaisen hinnat alkaen mummopyörän. Kierot vanteet, joissa KAKSI kulumisuraa ja halvimmat jarrut, ei hyvä. Yritin vähän suoristaa vannetta, ja laitoin eteen isommat jarrupalat. No nyt ne sitten vinkuu aina kun jarruttaa. Että ei ole helppoa.
Onhan palat sellaisessa asennossa, että pyörän etenemissuunnan puoleinen pää jarrupalasta osuu ensin vanteeseen?
Kylläpä on surkeet jarrut, mun kuitukiekot vannejarruilla kyllä lukkiutuu vaikka kuin satais!!
SotkuPekka
25.08.2022, 16.02
Levyjarrujen kanssahan ei tarvi koskaan kuunnella niiden vinkumista.
Firlefanz
25.08.2022, 16.03
Kuituvanne- ja jarrupala-yhdistelmiä on tunnetusti lukuisia. Luulisi että jos haluaa kertoa käsityksiään, viitsisi kertoa myös sen millaisiin kokemuksiin ne pohjautuvat.
Mulla on zipp 303 FC ja jotkut vaalean ruskeat palat Shimanon 105 jarruissa. Jos jollain kokemusta paremmista paloista niin otan tiedon ilolla vastaan
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.