Näytä tavallinen näkymä : < 1000€, työmatka/asfaltti
Sleeper1928
07.08.2022, 11.43
Voro kävi ja vei Tunturi X320 54/28 fillarin. Olin pitänyt kaveria hyvästä kunnossa, mutta ikävähennykset söi koko pyörän arvon.
Olen tippunut kyydistä, mitä tulee osiin/runkoihin ym.
Vaihtoehdot tätä foorumia selattuani ovat mm. Kona Dew plus, Tunturi RX700. Tunturissa olisi valmiiksi lokarit ja tarakka, jotka tarvitsen. Mutta en oikein osaa verrata vaihtajien tai jarrujen speksejä.
Tuntuu vieraalta tuo 1x10 vaihteisto Konassa, onko kokemuksia? Ja mikä tuo rengaskoko 650x47c on verrattuna 28"?
Saa ehdottaa muitakin malleja.
Plussat ja miinukset olisivat kivoja.
Marsusram
07.08.2022, 23.28
Hybridejä on monenlaisia, molemmat ovat ihan asialliselta vaikuttavia, jarrut samaa perustasoa.
Tunturia on myynnissä listattu eri vuosimalleja, joten eroja osissa saattaa olla, tarakka saattaa olla kaupan lisäämä kun ei näy kuvissa.
Kona on näppärämpi kaupungissa, renkaat ja maastopyörämäisempi geometria ovat ketterämmät kurvailla.
Vaihteistossa 1x10 on riittävä välitysalue, vaikkakin harvemmat välit. Pitkäpiikkinen eturatas pitää ketjun hyvin rattaalla.
Tunturissa on mielestäni välityksiltään parempi kokoonpano retkille kuormattuna.
584x47 on vähän pienempi halkaisijaltaan kuin 622x37 , mutta isompi ilmatilaltaan. Molempiin rengaskokoihin löytyy nykyisin jo hyviä talvirenkaita, Tunturissa pitää tarkistaa tila.
Pari makuasiaa:
-säädettävä ohjainkannatin yleensä säädetään kerran ja unohdetaan, kunnes alkaa narista (kevyempi kiinteä sovitetaan kerran ja unohdetaan, harvemmin narisee).
-seisontatuki on minulle pyörissä turhaa painolastia, koska pyörän lukitseminen rungosta johonkin kiinteään tukee pyörän riittävästi. Hetkelliseen pyörän seisottamiseen yleensä löytyy joku nojauspaikka.
Striimaaja
08.08.2022, 08.25
Jos työmatkasi asfaltti ei ole poikkeuksellisen sileää, niin välttäisin alumiinista etuhaarukkaa ja pienen ilmatilavuuden renkaita. Noissa on molemmissa Al-haarukat, mutta Kona täristää renkaiden ansiosta vähemmän käsille.
Jos pystyt kasvattamaan budjettia hieman, niin valikoima laajenee pyöriin, joissa on Al-runko ja hiilikuituhaarukka tai kaikki osat terästä.
^&^^ Eiköhän kahden herran vastauksissa tuli kaikki olennainen. Varsinkin allekirjoitan tuon alumiinihaarukka näkemyksen, saattaa olla tosi kovakin, tietenkin rengaskoolla voi hieman auttaa ongelmaa.
Sleeper1928
08.08.2022, 10.21
Kiitos konsultoinnista! Tsekkaan vielä josko löydän mallin, jossa ei Al-haarukkaa. Muuten ehkä kallistun Konaan.
K.Kuronen
08.08.2022, 12.09
^ei haarukan materiaalin kannata antaa vaikuttaa muutoin sopivan pyörän hankintaan, ainakaan tuossa hintaluokassa. Itse olen ajanut ikäni työmatkaa sellaisilla pyörillä, joissa haarukka on muuta, kuin kuitua. Nytkin käytössä Stevensin krossari aluhaarukalla: pyörä on palvellut ensin lenkkikäytössä ja viettää nyt eläkepäiviä työmatkoilla.
Tärkeintä mielestäni hieman edullisemmissa pyörissä on asialinen ja osaava kasaaminen ja hyvin valitut komponentit. Se, mitä materiaalia joku osa on, on vähemmän tärkeää. Ajattelen niin, että pyörä voi olla enemmän, kuin osiensa summa.
Kollinjoki
08.08.2022, 12.34
Juu, jos työmatka on esim. max 10 km ja se ajetaan normaalia kaupunkialueen pyörätietä, niin tuskinpa alumiinihaarukan välittämiin tärinöihin työlääntyy jos niitä edes panee merkille. Ehkä sitten jos ajelee työmatkansa maantien reunaa ruvelle kuluneella asfaltilla. Toisaalta jos työmatkaa on reilumminkin niin saattaisin toki katsella jotain kevyempää ja nopeampaa pyörää, esim. gravel-tarjonnasta. Sitten kyllä hinta nousee muutaman satasen.
^Joillakin hyvinkin herkät ranteet, aivan turha sada paikkoja kipeiksi jos vaihtoehtoja löytyy.
Meinaatteko tosissaan että työmatkakelvirassissa kannattaa specsata 27.5 kiekot koska 47mm on jotenkin erityisesti pehmeämpi ajettava kuin joku perus hybridin 28' x 40-42mm? Juu aivan varmasti tosi paljon SUPPLEMPI kyyti:D
Ja meinaatteko myös tosiaan että noissa kumien kokoluokissa on hiilari ja alukeulalla iso ero täristysten suodatuksessa?
Striimaaja
08.08.2022, 13.53
Meinaatteko tosissaan että työmatkakelvirassissa kannattaa specsata 27.5 kiekot koska 47mm on jotenkin erityisesti pehmeämpi ajettava kuin joku perus hybridin 28' x 40-42mm? Juu aivan varmasti tosi paljon SUPPLEMPI kyyti:D
Ja meinaatteko myös tosiaan että noissa kumien kokoluokissa on hiilari ja alukeulalla iso ero täristysten suodatuksessa?
Kyllä minä ainakin meinaan. Tunturin vakiorenkaat ovat Mitas Flash 37x622:
https://tunturi.fi/product/tunturi-polkupyorat/hybridipyorat/rx700-matalarunkoinen/
Ja Konassa WTB Horizon 47x584:
https://konaworld.com/dew_plus.cfm
Mutta kuten Kollinjoki yllä kirjoitti, jos työmatka on melko lyhyt, niin asialla ei ole niin suurta merkitystä.
Näissä olisi teräskeula
Cannondale quick 4 esim https://www.bike24.com/p2575505.html?sku=1970512
Marin Kentfield 2 https://www.simplebikestore.eu/en/marin-kentfield-2-2022.html
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.