Näytä tavallinen näkymä : Onko fillarin keväthuolto pelkkää huijausta ja rahastusta?
Huuruhippi
05.08.2022, 12.34
Olen jo kauan ihmetellyt, että miksi fillareille pitää aina tehdä "keväthuolto". Kevään tullen tätä rummutetaan joka paikassa ja pyöräkorjaamot ovat auliisti rahastamassa...eikun tarjoamassa palveluitaan. Miksei se pieni huoltaminen ole jatkuvaa?
On nimittäin niin, että minulla ei yksikään fillari ole koskaan talven aikana hajonnut itsestään varastossa. Se on täysin samassa kunnossa kuin syksyllä. Pikainen ketjujen puhdistus ja öljyäminen, rengaspaineet kuntoon ja menoksi. Kaikki toimii moitteetta. Pätee sekä maantie-, että maastopyöriini. Levyjarruille ei tarvitse tehdä koskaan mitään eivätkä vaihdevaijeritkaan löysty itsestään.
En tiedä sitten onko sellaisia ihmisiä, jotka katsovat paineet ja huoltavat ketjut vain kerran vuodessa "keväthuollon" yhteydessä ja syksyllä ketjut ovat ruosteessa vanteiden kolistessa asfalttiin. Talven jälkeen tämä asia sitten korjataan.
Kyllähän se sitä rahastusta / valohoitoa aika pitkälti on... mutta jos ja kun siitä ollaan valmiita maksamaan niin olisihan se hölmöä olla ottamatta rahoja pois.
maalinni
05.08.2022, 13.17
Kaikki eivät osaa mm. renkaita pumpata. Heille ihan hyvä tsekkauttaa fillari keväisin.
En tiedä sitten onko sellaisia ihmisiä, jotka katsovat paineet ja huoltavat ketjut vain kerran vuodessa "keväthuollon" yhteydessä ja syksyllä ketjut ovat ruosteessa vanteiden kolistessa asfalttiin. Talven jälkeen tämä asia sitten korjataan.
Just näitähän ne on. Muuten, kyllä niitä vaijereitakin tarttee säätää joskus ja jopa vaihtaa kuoriakin. Samalla voi katsoa, että että vaihtajan korvake on suorassa. Tai jos on vaikka Nexus, niin sekin tarttee joskus säätää. Ja joskus pitää tarkistaa ja säätää vanteiden napojen laakerit ja uusia rasvatkin. Ohjauslaakerikin kaipaa tarkistusta aina silloin tällöin. Muuten, stemmin pultitkin on hyvä tsekata. Se on hyvä, että sinulla levyjarruille ei tartte tehdä mitään. Mulla on vissiin vialliset levyjarrut, kun levyjä vasten hinkkaa 2kpl paloja sekä edessä että takana ja ne palat kuluvat. Vannejarruissakin on vastaavat palat ja nekin kuluvat. Jne.
Onneksi nuo kaikki on sellaisia töitä, että sellaiselle, jota ei ropaaminen kiinnosta pätkän vertaa, ne on kivoja ja helppoja hommia tehdä itse ja vieläpä oikein.
Se huolto on juurikin tarkoitettu ihmisille, jotka kauden päätteeksi laittavat pyörän varastoon sen kummemmin asiaa miettimättä. Sitten kun kevät koittaa, herätään, että Joku Muu vois vois korjata sen rahinan pois pyörästä ja samalla tarkistaa miksi ketjut tippuvat aina silloin tällöin...
Kollinjoki
05.08.2022, 13.48
Tässähän pitää muistaa, että pyöräilyä harrastaa vain osa pyöräilijöistä. Loput vaan kulkee pyörällä mutta ei harrasta sitä, eikä niitä kaikkia kiinnosta ropata pyörää itse, hankkia työkaluvalikoimaa ja opetella korjausta jne. Varmaan monelle peruspyöräilijälle se keväthuolto saattaa olla ainoa huolto joka fillarille vuodessa tehdään, mitä nyt ilmaa pumppaillaan tarvittaessa renkaisiin ja joskus laitetaan vähän öljyä ketjuihin. Jos keväthuolto on sisällöltään sitä mitä monessa aivan hyvässä pyörähuollossa saa muutamalla kympillä, niin ei kai tuo huono vaihtoehto ole jos ei itse osaa / halua tehdä. Tuommoista kiekkojen rihtausta, pulttien kiristelyä, vaihteiden säätöä, kuluneiden jarrupalojen ja ketjujen ym. vaihtamista, vaijereiden öljyämistä jne. Monelle pyöräilijällehän pyöräilykausi ei ole aina pelkästään se kiva sulan tien aika, vaan moni saattaa polkea ympäri vuoden kelissä kuin kelissä peruspyörillään ymmärtämättä itse kuitenkaan paljon mitään pyörän huollosta.
eli just noin ^
Tarviiko se huolto juuri keväällä tehdä tai edes joka kevät, se on oma juttunsa. Jos vuoden ympäri pyöräilee niin ehkä siinä "vuosikellossa" kevääseen jotenkin luontevasti sijoittuu huollon teettäminen. Vain kesällä pyöräilevä ei taas ehkä sitten ajokauden päätteeksi kiinnostu huollosta joten keväällä huollon teetto tulee helpommin mieleen.
maalinni
05.08.2022, 16.21
Ainakin tyttären sähköpyörässä myös levyjarrujen palat on vaihtokunnossa vuoden välein. Sitä ei moni perusajelija itse varmaan tajua.
JoniHolma
09.08.2022, 08.14
Kanattaisi napojen laakeritkin edes kerran vuodessa käydä läpi. ns. "tiivistetyt" laakerit ei nekään huoltovapaita ole, vesi kun pääsee sisään niin ei tule sieltä pois. Sama keskiölaakereissa. Oikeastaan jos ajaa ympäri vuoden kelistä riippumatta niin huonommit tiivistetty irtokuulillla on jopa kivempi kun sen voi helpommin huoltaa ja säätää kireyden samalla. Kun olen kaikki perheen pyörät melko lailla itse kasannut niin ei tuo huoltaminen niin iso juttu ole, ajokaudesta riippuu milloin pyörää huollellaan, siihen kuuluu mm. kaikki laakerit. Myös rissat kannattaa pitää puhtaana, aika surkeita tapauksia tullut vastaan huollossa kun vaan rasvataan ketjuja eikä mitään muuta ole tehty.
^ei vaan liikkeiden valohoito taida laakereihin asti ylettää. Jos vain kammet ja kiekko pyörii edes jotenkin.
^ei vaan liikkeiden valohoito taida laakereihin asti ylettää. Jos vain kammet ja kiekko pyörii edes jotenkin.
Ei varmastikkaan. Konelaakereiden puhdistaminen vie aikaa. Ei noita huollossa kannata puhdistaa, vaan vaihtaa aina uuteen, joka tietysti maksaa, eikä onnistu perushinnalla.
Media uutisoi aina välillä huoltojen hinnoista, kuten tässä jutussa:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yllattava-vertailutulos-taalla-pyoran-kevathuolto-on-suomen-kalleinta/3201816#gs.8o002i
Harvemmin ollaan kiinnostuneita siitä, mitä huollossa oikeasti tehdään tai ollaan tekevinään.
https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu-paakaupunkiseudun-polkupyorahuollot/
Harvemmin ollaan kiinnostuneita siitä, mitä huollossa oikeasti tehdään tai ollaan tekevinään.
https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu-paakaupunkiseudun-polkupyorahuollot/
14 vuotta vanha testi, veikkaan että hyvin kirjavaa olisi tänä päivänäkin huoltojen taso.
Ite huollatan tiettyjä kohteita ja ne kyllä hoidettu kunnialla aina. Esim kiekkotyöt, jousitushuollot ja jarrujen nesteiden vaihdon/ilmauksen kun niin harvoin huollettavia eikä löydy välineitä tai mielekkäitä tiloja niiden itse hoitamiseen. Kulutusosat vaihtaa helposti itse sekä paikkoja rasvailee.
Ite voin ainakin bikeworxia suositella.
Tuttuun foorumitapaan kauppa/kauppias kusettaa aina, ja huollot on kusetusta ja valohoitoa koska itsekin voi tehdä. Mutta tosissaan kuten yllä sanottukin, on aloittajan tulokulma asiaan hyvin harrastajakeskeinen. Todellisuudessa suurinosa pyörien omistajista ei huolla laisinkaan pyöriään, ja jos "huoltaa" rajoittuu se renkaiden pumppaamiseen ja ketjun rasvaukseen vanhan rasvan päälle. Esimerkiksi aika harva koskaan pesee pyöräänsä. Ehkä 1%:lle tulee mieleen oma-aloitteisesti esim tarkastaa pinnojen kireys. Olin joskus apupoikana huoltoliikkeessä ja sitä ei uskoisikaan millaisia pyöriä noihin keväthuoltoihin roudattiin, saattoi olla kampi kokonaan irti mutta ei ollut ajoa haitannut, kehät kierot kun raffelsipsi, ja sitten vakio oli joko umpiruosteinen kuiva voimansiirto tai litralla jäteöljyä sivellyn näköinen mustaan öljyhiekkatahnaan kuorruttunut voimansiirto. 24/7 ulkona ilman katosta säilytettävät pyörät tunnisti heti koska kaikki mikä voi ruostua oli ruosteessa ja märkää, esim vaijerit kuorien sisältä. Levaripaloja näki joskus ajetun niin että jarrupala oli ajettu loppuun ja siihen päälle vielä se teräksinen palan "taustalevu" oli kulunut puhki jarrutellessa. Asiakkaiden kommentit tyyliin "jotain outoa ääntä pitää" tai "jarrut ei oikein toimi" mutta harvalla on hajuakaan että mistä voisi johtua tai että joku osa on kuluva eikä ikuinen.
Summa summarum, pyörät kaipaa joskus hoivaa ja huoltoa ja suurinosa ei niitä itse tee tai edes tajua huollon tarvetta, joten kyllä noilla kausittaisilla huoltopalveluilla on iso kysyntä ja hyvä että porukka käyttää niitä.
Totta kai niille on tarve ja hyvä että tarjontaa on. Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että osa huolloista on valohoitoa. Samoin pyörien alkukasaukset on joskus laittoman huonoja.
Totta kai niille on tarve ja hyvä että tarjontaa on. Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että osa huolloista on valohoitoa. Samoin pyörien alkukasaukset on joskus laittoman huonoja.
Niin jos sitä tarkoitetaan että osa ihmisistä tuo hyväkuntoisia ja toimiivia pyöriä huoltoon joita ei tarvitsisi edes vielä huoltaa, olet siinä varmasti oikeassa että sitäkin tapahtuu. Liike varmasti mielummin ottaa helpon huollon vastaan ja rahat talteen kuin käännyttää ovelta pois. Veikkaan tosin että tuo on kuitenkin suht harvinaista koska yleensä ihmiset kitsastelevat markkojensa kanssa jolloin huoltoja mielummin laiminlyödään.
Sama homma kuin kenkienkin kanssa. Miksi aina pitäisi ostaa uudet kengät kun vanhatkin voisi korjata ITSE?
Jos henkilö harrastaa ja pitää hommasta niin myös huoltaa pyöränsä itse. Perus työkaluilla pärjää pitkään ja niitä sitten hankkii tarpeeseen lisää. Tietää ainakin mitä pyörälle tehdään
Tietenkin laakerityöyt ja kiekot voi hoidattaa ammattilaisella jos oma kapasiteetti riitä.
Koheltaja
10.08.2022, 06.16
kiekot voi hoidattaa ammattilaisella jos oma kapasiteetti riitä.
Krossin ja enskojen vanteita on vaihdeltu ja rihtailtu mutta fillarin kiekon kanssa loppuu päästä kapasiteetti välittömästi jos pinnat kiertyy nipan mukana. Siksi teetän tämän homman mielelläni fillariliikkeessä.
Jos henkilö harrastaa ja pitää hommasta niin myös huoltaa pyöränsä itse...
...Tai sitten toimii kuten kaverini, joka pitää pyöräilystä mutta ei tykkää yhtään ropaamisesta. Hän haluaa käyttää aikaansa ajamiseen eikä ropaamiseen. Eli, hän ostaa huoltohommat liikkeistä. Renkaat toki osaa vaihtaa / korjata tarvittaessa..
Harrastaa voi monella tavalla.
...Tai sitten toimii kuten kaverini, joka pitää pyöräilystä mutta ei tykkää yhtään ropaamisesta. Hän haluaa käyttää aikaansa ajamiseen eikä ropaamiseen. Eli, hän ostaa huoltohommat liikkeistä. Renkaat toki osaa vaihtaa / korjata tarvittaessa..
Onko paha jos ropaaminen tuntuu välillä mukavammalta kuin ajaminen?
Firlefanz
10.08.2022, 09.34
Suoraan kysymykseen suora vastaus:
On. Ehdottomasti.
Poikkeustilanteiksi voidaan katsoa ne, joissa vamma tai sairaus tekee ajamisesta kivuliasta tai vie siitä muuten ilon pois ja ne, joissa sää- tai muut olosuhteet tekevät ajamisesta hankalaa suorittamista tai pelkkää selviytymistä.
Juha Lehtinen
10.08.2022, 10.20
Kotona tulee tehtyä fillariin suurin piirtein kaikki muut hommat paitsi kiekon rihtaamiset jätän sellaiselle joka sen osaa. Antaa jonkin asteen tyydytyksen kun huollot ja osien vaihdot pystyy tekemään itse.
Sent from my iPad using Tapatalk
Firlefanz
10.08.2022, 10.42
^ Sitä tyydytystähän ei kukaan ollut viemässä keneltäkään pois - toisin kuin nöösi tuossa ylempänä kenties kuvitteli:cool:
Aivan samoin on jos huoltohommat eivät kiinnosta pätkääkään eivätkä anna minkäänlaista tyydytystä, niin on ihan oikein viedä fillari huoltoliikkeeseen. Sen mitkä kuuluvat töihin, jotka jokaisen itseään kunnioittavan fillaristin on osattava ja tehtävä itse saa jokainen määritellä omalla kohdallaan.
Joskus entisaikoina saattoi oikeaan pyöräilyeetokseen kuulua että jos harrastaa, niin myös huoltaa, ropaa ja kenties kasaakin, mutta onneksi nykyään on jo toisin.
PS Minun on ollut helppo päätyä tällaiseen näkemykseen ja pysyä siinä, koska renkaiden ja jarrupalojen vaihtoa kummempiin huoltosuorituksiin en juuri kykene. Tai rupesinhan minä vaihtamaan ketjutki siinä vaiheessa kun minulle kerrottiin että pikaliitin on keksitty. Mutta en katso nenänvarttani alaspäin edes sellaista fillaristia, joka jättää nuokin hommat huoltoliikkeen tehtäväksi - ja pidän häntä aivan yhtä lailla pyöräilyn harrastajana kuin itseänikin. Siis sillä edellytyksellä että hän ylipäätään ajaa ja haluaa ajaa niin paljon kuin katsoo mahdolliseksi tai kokee viisaaksi.
Juha Lehtinen
10.08.2022, 11.02
Kaikki tavat huoltaa fillaria on oikeaa toimintaa, joko itse tai huoltoliike, pääasia on että se jollain tapaa tehdään.
Aivan samoin on jos huoltohommat eivät kiinnosta pätkääkään eivätkä anna minkäänlaista tyydytystä, niin on ihan oikein viedä fillari huoltoliikkeeseen. Sen mitkä kuuluvat töihin, jotka jokaisen itseään kunnioittavan fillaristin on osattava ja tehtävä itse saa jokainen määritellä omalla kohdallaan.
Kyllä, juuri näin. Mulla on ex-kilpapyöräilijäkaveri, joka ei huolla itse mitään. Liekkö tottunut huoltoautoon, mutta mitäpä sillä on väliä. Hän harrastaa pyöräilyä, ei pyöriä.
Eikä se itse huoltaminen tai huoltamattomuus korreloi sen pyörän kunnon kanssa mitenkään. Hyviä ja huonoja on molemmissa.
Itse tykkään noita huoltaa ja kasailla. Siinä pää lepää jopa enemmän kuin ajaessa. Ja onhan siitä välillä aitoa tai kuviteltua hyötyä. Kuten nyt kun sunnuntaina meni takavaihtaja pinnojen väliin. Oli se vielä ajettavassa kunnossa, mutta hieman ”epämääräinen”. Maanantaina tilaus sisään uudesta vaihtajasta, tänään paketti postista ja asennus & säätö 30 min. Ehkä sen olisi saanut huollosta samaan aikaan tai nopeammin, mutta ei ainakaan samaan hintaan.
Itse ajattelen, että pidemmillä lenkeillä tai retkillä on hyvä tuntea ainakin oman pyörän tekniikka. Jos jotain hajoaa, on helpompi virittää paketti kasaan ainakin siihen saakka, että pääsee kotiin. Tai muuten vain ihmisten ilmoille.
Koheltaja
11.08.2022, 06.04
Ai niinku jos käy vaikka näin? Hetken askartelun jälkeen tälläkin kertaa ajettiin pyörällä takaisin kotiin. Kuusiokolosarjan lisäksi mukana on aina Leatherman Wave ja Knipex Cobra 125mm näiden sattumien varalta. Nuo Knipexin pienimmät pihdit ei paina paljoa mutta niistä on välillä uskomaton apu.
https://img.aijaa.com/m/00031/15058841.jpg (https://aijaa.com/InIUSp)
Vaihtaja pois ja ketjun lyhennys, ajaa vaikka miten pitkälle.
Mullakin on kyllä pihtifetissi. Knipexit ovat ihania. En kyllä ole vielä keksinyt mihin noita pyörälenkillä tarvitsee, mutta ehkä täytyy kuitenkin ottaa laukkuun mukaan :)
Edit: Tai no joo, kyllähän tuo ketju on joskus niitttautunut niin tiukkaan keskiön alle, että pihdeille olisi ollut käyttöä. Varmaan monessa muussakin kohdassa, mutkun ei ole ollut.
Paitsi täpäril…
^Riippuu linkustosta, mutta osassa toteutuksia ketjun pitää päästä kiristymään/löystymään. Ketjulinjan pituus siis muuttuu. Siitähän se kick-back:kin tulee.
^Lie jotain tekemistäketjun pituuden kanssa? Mutta jos perä lukkoon niin toimisko sitten?
^Mulla ei takaiskari mene niin lukkoon, etteikö se satakiloisen alla jousta edes hieman. Mutta jotainhan olisi toki yritettävä, jos kotiin korvesta on 10 km.
Takamisakari
11.08.2022, 12.56
Minä teetän tarvittavat keväthuoltohommat syksyllä. Kun kuitenkin käy niin että homma jää hoitamatta maaliskuussa, ainakin kehien sisällä liikkeillä on on luonnollisesti kiire. Syksyllä kun hoitaa hommat valmiiksi niin keväällä on kiva lähteä liikkeelle ensimmäisenä aurinkoisena päivänä kunnossa olevalla fillarilla.
Koheltaja
11.08.2022, 16.00
Mullakin on kyllä pihtifetissi. Knipexit ovat ihania. En kyllä ole vielä keksinyt mihin noita pyörälenkillä tarvitsee, mutta ehkä täytyy kuitenkin ottaa laukkuun mukaan :)
Kun on jonkinlainen mekaanikon tausta niin työkaluja tulee pidettyä mukana mielummin liikaa kun liian vähän, harvoin noita Knipexejä tarvii mutta kun ne otetaan esiin niin tietää että tarpeeseen menee. Ogio 450 enduroon tarkoitetussa vyölaukussa ei ole niin justiinsa onko siellä puoli kiloa enemmän vai vähemmän työkaluja. On muutenkin osoittautunut mainioksi vyölaukuksi myös pyöräilyssä vaikka on tehty työkalulaukuksi enduroon.
Ja Knipexit on kyllä ihanat:)
Keväthuolto -termi tarkoittaa minulle sitä, että "huolla nyt se pyöräs edes kerran kymmeneen vuoteen". "Keväthuolto" ei kuulosta niin loukkaavalta.
No joo, Knipexit on kuin raivaussaha vesuriin/skramaan verrattuna (on kyllä kotona katkontaan ja sitten kunnon isompaa siirtoleukaa).
Mutta Nahkamiehen Charge Ti kärkineen/jatkoineen on on edelleen se IHQ!
Sitten Topeakin Survival Gear Box pikkuruisessa runkolaukussa/satulalaukussa.
Mulla näyttäis tossa Orbean Risessa iskarien lukitus pitävän mun massan alla, että ketjun typistyksellä pääsis eteenpäin.
arctic biker
11.08.2022, 19.14
Leatherman Rebar pelasti tänään. Takakiekolta oli ilmat vähissä eikä auennut tubeleksen sielu kuin pihdeillä vääntämällä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.