Näytä tavallinen näkymä : mikä pyörä alkajalle
olen ajatellut e-biken hankkimista. Mutta mistä olisi paras aloittaa. 1000 euron bilttemasta tai vastaavasta vai 3400 ekun crescentistä.
Mikä logiikka avusteisessa on, maisemien katselu vai kunnon kohennus. Toisaalta ajattelen että kun väännän vanhalla vaihdepöyörällä kaikki sortatien mäet ylös kunnon täytyy kohentua ja taas sähköpyärällä taitaisin lykätä avut päälle ja päästä vähemmällä läähätyyksellä.
Aika kerettiläisiä ajatuksia. ? Auttakaa ihmeessä epäuskoista.
Sanoo kuka mitä tahansa niin kolmella tonnilla saat loistavan maantiepyörän ihan luomuna.
Mikä logiikka avusteisessa on, maisemien katselu vai kunnon kohennus.
Eiköhän tuon määritä jokainen itse. Mikä logiikka on auton omistamisessa? Veneen vetäminen trailerilla vai töissäkäynti?
Noin yleisesti ottaen, jollei ole kyse 100% hyötypyöräilystä, kai näillä tavoitellaan hyvää oloa ja mieltä. Siis kaikilla harrastusvälineillä SUP-laudoista laskuvarjoihin. Kummallakaan ei kauheasti ole hyötykulmaa ja silti niitä ostetaan.
Yleisesti ottaen näihin nuren trolleihin ei kannataisi lähteä ollenkaan.
Travelkicking
05.08.2022, 10.18
Sun pitää ihan itse muodostaa oma harrastusvälinesuhteesi. Noin aluksi voisit vuokrata muutaman kerran sähköpyörän, niin ehkä luovut koko ajatuksesta. Tai sitten kipinä roihahtaa.
Travelkicking
05.08.2022, 10.20
Yleisesti ottaen näihin nuren trolleihin ei kannataisi lähteä ollenkaan.
Mainuttu herra lienee päätoiminen sähköpyöräilyn vastustaja ja itse nimetty palstapoliisi.
Sun pitää ihan itse muodostaa oma harrastusvälinesuhteesi. Noin aluksi voisit vuokrata muutaman kerran sähköpyörän, niin ehkä luovut koko ajatuksesta. Tai sitten kipinä roihahtaa.
Tämä vois olla hyvä.
Ihmettelen kyllä miksi edes miettiä sähköpyörää, jos ei tiedä sille käyttötarkoitusta. Jos luomulla menee hiekkatiemäet ylös ja pointti siinäkin on kunnon kohotus, niin sähköpyörällä se toki myös onnistuu mutta kiusaus on suuri painaa avustusta isommalle.
Ja sen verran nuretan, että jos tarkoitus on ajaa kesäkeleillä tieverkostolla ja kunnon kohottaminen on yksi pointti, niin katsoisin mieluummin hyvää luomua maantie/endurance/gravelia tai sitten ko. ajoon sopivaa suoratankoista, jos käppyrätanko ahistaa.
Joo mäkin ihmettelen että miksi ihmeessä sähköpyörä jos ei keksi sille käyttö.
Yleisesti ottaen näihin nuren trolleihin ei kannataisi lähteä ollenkaan.Turkulainen perseenreikä vielä kaiken lisäksi
Marsusram
05.08.2022, 11.46
Kuntoilumielessä voi miettiä parantaako sähkäri liikkeellelähtökynnyksestä selviämistä ja jaksamista niin paljon, että tulee liikuttua enemmän.
Ja se maisemien katseluhan tekee pollalle hyvää, niitä voi löytää läheltä tai sitten on pitkät siirtymät.
Minä hankin sähköpyörän kuntoutukseen. Iso leikkaus ja sitä edeltänyt muutaman vuoden velttoilu olivat saaneet aikaan sen, että aluksi oli opeteltava nousemaan satulaan kaatumatta.
Kunnon kohennuksen tehokkuus sähköpyörällä riippuu täysin omista valinnoista. Voihan sitä pyyhältää isotkin ylämäet isolla välityksellä, kovimmalla avustuksella ja 30 kadenssilla. Pulssi ei juurikaan nouse tai kunto kohene mutta kivaa se varmasti on, sillä niin monen sitä näkee tekevän.
Tai sitten voi ajaa vanhan oppisuunnan mukaisesti korkealla kadenssilla ja pienemmillä välityksillä, jolloin syke nousee ja kunto kohenee ihan kuten luomupyörälläkin. Minä vanhana pieruna ajan sillä tavalla ja keskisyke huitelee tunnin lenkillä PolarBeatin mukaan vihreällä ja keltaisella alueella, piipahtaapa välillä lyhyeksi toviksi punaisellekin. Läähätystä en kuule, mutta oikein, oikein hyvää kuntoilua se on.
Sähkärissä on paksummat kumit ja etujousitus, joten uusia maisemia on auennut sorateiden varsilla. Ei niissä juuri kehumista ole, täällä itäisellä Uudellamaalla on niin paljon kiehtovia vanhoja asvalttiteitä, että parhaat maisemat ovat niiden varrella. (Maantiepyörälläni en ole viitsinyt juurikaan sorateille lähteä.)
Pikemminkin hyötyä tulee valokuvauksessa, sillä nyt on tavoitettavissa uusia, kaukaisia pusikoita joihin kuskata kamerat ja jalustat. Ja huom! marjastamisessa ja sienestämisessä apu on huomattava.
Varjopuoli on sitten se, että onhan tuo painava rohjo - akkuineen melkein 24 kg - joten sellaista perinteistä kevyellä pyörällä kiitämisen tunnetta se ei anna, vaikka nopeus nousee tasaisella helposti 30-40 kmh:iin. Ja se on kyllä menetys.
Oma kokemukseni mukaan sähköpyörällä voin ajaa pidempiä lenkkejä ja tulee lähdettyä lenkille useammin. Vertaisin sähköpyörää ja luomua kävelyyn ja juoksuun. Tunnin kavelylenkillä tulee hiki ja kunto kasvaa, mutta en jaksa juosta tuntia.
Oma kokemukseni mukaan sähköpyörällä voin ajaa pidempiä lenkkejä ja tulee lähdettyä lenkille useammin. Vertaisin sähköpyörää ja luomua kävelyyn ja juoksuun. Tunnin kavelylenkillä tulee hiki ja kunto kasvaa, mutta en jaksa juosta tuntia.No se riippuu lähtötasosta. Mun sähköpyörän toimintasäde (kesällä 120-140km) ei riitä pisimmille luomulenkeille. Lisäksi se on karsean raskaan tuntuinen ajettava kesäajossa eikä motivoi ajamiseen. Mutta tämä siis verrattuna luomumaantiepyörään, joka painaa 16kg sähkäriä vähemmän.
Talvi on sitten ihan eri juttu.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Turo poju, persereikä ainakin jaksaa ajaa ihan luomunakin.
Ketjun aloittaja on varmaan erittäin tyytyväinen saamiinsa vastauksiin. Varmaan helpottaa valinnan tekemistä. Tai sitten jatkossa kyselee muualta
Hääppönen
06.08.2022, 16.23
Tai sitten vaan lukee muutaman ketjun tuhannesta trollipajan "pyörähankintatopiikista".
harrastelija
06.08.2022, 17.11
Kyllä tällainen ei niin hyväkuntoinen pystyy Mäkisessä ja tuulisessa säässä sähköpyörällä pitämään sykkeet peruskunto lukemissa ja lenkitkin nykyään yli tunnin. Tavallisella ei tahdo onnistua mutta liikuntaan varmasti hyviä vaihtoehtoja 300 € biltema luomusta 10 k€ sähkömaasturiin
Ketjun aloittaja on varmaan erittäin tyytyväinen saamiinsa vastauksiin. Varmaan helpottaa valinnan tekemistä. Tai sitten jatkossa kyselee muualta
No hei. Koko ketjuhan on täyttä trollia ja menee läpi kuin väärä raha. Nurella ei nyt vaan ole muuta tekemistä.
^Onhan mulla paljonkin, mietin projektia miten saan muutaman gramman pois painosta pikkurahalla...
^Onhan mulla paljonkin, mietin projektia miten saan muutaman gramman pois painosta pikkurahalla...
Helpointa on pudottaa omaa painoa pari gramma ja siitä ei synny kuluja vaan säästöä.
^Ei siinä ole mitään hauskaa ja kilot hankittu kovalla vaivalla!
Ketjun aloittajalle sanoisin sen, että sähköpyörässä on se hauska puoli, että se ei sulje mitään vaihtoehtoa pois akun toimintakapasiteetin puitteissa. Käytännössä voit itse valita mieleisen rasitustason tai jopa sammuttaa avustuksen pois, jos haluat luomuilla astetta raskaammalla pyörällä.
Olen töissä havainnut sähköisten työsuhdepyörien invaasion ja sen mitä sivusta seurannut se saa monet rapakuntoisetkin pyöräilemään satoja kilometrejä kuukaudessa, kovimmat taitavat lähes tonnia sähkötäpäreillä ajella. Toinen kiva puoli on, se, että nykyään on kahvipöydässä enemmän yhteisiä keskustelunaiheita.
Mitä kuntoon tulee niin kyllä se 3 kilon käsipainonkin pumppaaminen kuntoa kehittää, vaikkei ehkä ihan samalla tavalla mitä progressiivinen harjoittelu, näin epämääräisenä esimerkkinä. Toisaalta olemassa oleva kuntokaan tuskin häviää, vaikka tovin pyöräilisit sähköllä, jalat kyllä nopeasti adaptoituvat uuteen rasitukseen.
Ehdottomasti huippu hankinta luomupyörän kaveriksi ja olenpahan jollain tuubi videolla nähnyt ihan ammattimaisen mtb-kuskin käyttävän näitä palautuskäytössä, vaikka wanna be-pyöräilijät eivät koske tikullakaan näihin.
laretski
29.08.2022, 16.13
Täällä myös ensimmäinen ebike hakusessa, bongasin Verkkokauppa.comista Giantin sähköpyörän tolkun hintaan 2290€ (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/770950/Giant-Talon-E-X-29-3-maastopyora-XL-sininen), onko tästä merkistä kokemuksia/kommentteja? Ilmeisesti Yamahan valmistama kyseisen pyörän moottori eli ymmärtääkseni ihan laatumoottori mahtaa olla? Tarkoituksena ois talviajoon hankkia pyörä työmatkoille ja muuhun kulkemiseen, maastossa ei ole tarkoitus ajaa vaan ihan kevyeen kulkemiseen talvikeleillä kaduilla.
KalleHermanni
29.08.2022, 17.03
Hinta voi olla kohtuullinen, mutta saatavuus on olematon.
Santtu75
31.08.2022, 23.48
Täällä myös ensimmäinen ebike hakusessa, bongasin Verkkokauppa.comista Giantin sähköpyörän tolkun hintaan 2290€ (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/770950/Giant-Talon-E-X-29-3-maastopyora-XL-sininen), onko tästä merkistä kokemuksia/kommentteja? Ilmeisesti Yamahan valmistama kyseisen pyörän moottori eli ymmärtääkseni ihan laatumoottori mahtaa olla? Tarkoituksena ois talviajoon hankkia pyörä työmatkoille ja muuhun kulkemiseen, maastossa ei ole tarkoitus ajaa vaan ihan kevyeen kulkemiseen talvikeleillä kaduilla.
Jos koko sattuu olemaan oikea, niin tuossa suht hyvällä hinta-laatu suhteella aloittelijalle sopiva pyörä:
https://www.bikester.fi/haibike-hardseven-4-M950781.html?vgid=G1376787&cgid=b2409
juu, on vain 400Wh akulla,yms. hinnat alkaen osilla, mutta tuo 1999€ hinta Haibikesta on kuitenkin suhteellisen edullinen, jos olisin itse harrastusta aloittamassa ja ensimmäistä pyörää ostamassa, niin olisi hyvinkin mahdollisesti ainakin omalla harkintalistalla.
harrastelija
03.09.2022, 00.41
Itse päädyin tuollaiseen crussis bafang tekniikalla. Tais hinta olla 1990 juurikin 468 akulla. Varmaan ihan kilpailu kelpoinen ja toimii jopa helpossa maastossa. Vaihteitten välitykset ei kyllä ole hyvät tuohon hommaan. https://www.xn--shkfillarit-l8a0v.fi/crussis-e-largo-5-7/#:~:text=Crussis%20e-Largo%205.7%20Monik%C3%A4ytt%C3%B6inen%20maastopy% C3%B6r%C3%A4%2C%20jossa%20on%20Bafang,py%C3%B6rill e.%20Kantama%20jopa%20115%20km.%20Suunniteltu%20ka ikenlaisille%20retkille.
Jos koko sattuu olemaan oikea, niin tuossa suht hyvällä hinta-laatu suhteella aloittelijalle sopiva pyörä:
https://www.bikester.fi/haibike-hardseven-4-M950781.html?vgid=G1376787&cgid=b2409
juu, on vain 400Wh akulla,yms. hinnat alkaen osilla, mutta tuo 1999€ hinta Haibikesta on kuitenkin suhteellisen edullinen, jos olisin itse harrastusta aloittamassa ja ensimmäistä pyörää ostamassa, niin olisi hyvinkin mahdollisesti ainakin omalla harkintalistalla.
Tuon isoin ongelma olis itselle ulkonäkö. Muotoilu omaan silmään aivan karsea.
Santtu75
03.09.2022, 11.20
Tuon isoin ongelma olis itselle ulkonäkö. Muotoilu omaan silmään aivan karsea.
Nämä ulkonäköasiat ovat välillä hyvin haasteellisia. Olen aikaisemminkin kuullut saman kommentin kyseisestä Haibikestä taikka siis sen ulkonäöstä, kun taasen omaan silmääni nimenomaan kyseisen mallin ulkonäössä on jotain sellaisia piirteitä että pidän mallin ulkonäöstä hyvinkin paljon.
Kun taasen sitten taas ketjussa mainituista pyöristä niin Giantin Talon on niin ruma että jäisi ihan ulkonäön takia ostamatta (tuntuu siltä että tuo massiivinen akun sisältävä runko-osuus ei istu muotoilultaan millään samaan muottiin pyörän muiden runko-osien kanssa) Mutta se on hyvä että on erilaisia makuja ulkonäönkin suhteen ja olisi tylsää jos kaikki pyörät näyttäisivät aivan samalta toistensa kanssa.
Mikä pyörä alkajalle?
Jos ihan tavallista pyörää, niin esim. Helkama e kulkuri. Sitä saa vielä Prismoista eli yksittäisiä eri runkokoon pyöriä näytti eilen vielä olevan. Pyörähän on aika lailla sama kuin SE8.
https://www.prisma.fi/fi/prisma/helkama-sahkopyora-e-kulkuri-28-8-v-58-cm
^voisi kuvitella että ihan käypäinen asiointi/työmatkapyöränä. Toimistolle ajellessa ei kaipaa hikeä pintaan, eikä sen puoleen kauppareissuillakaan.
Voisin hyvin kuvitella ajavani pikkuasiat tuollaisella.
Muistuttaisin kaikille että tämä on fillarifoorumi eikä urheilu tai varsinkaan kilpaurheilufoorumi vaikka niitäkin asioita käsitellään.
Lisäksi asiasta kiinnostuneilla on kovin erilaiset tarpeet ja lähtökohdat.
Santtu75
07.09.2022, 11.46
Muistuttaisin kaikille että tämä on fillarifoorumi eikä urheilu tai varsinkaan kilpaurheilufoorumi vaikka niitäkin asioita käsitellään.
Lisäksi asiasta kiinnostuneilla on kovin erilaiset tarpeet ja lähtökohdat.
Toisaalta, iso osa palstan kirjoittajista (eivät tietysti kaikki) suhtautuu pyöräilyy (on se sitten sähköavusteista taikka ei) enemmän taikka vähemmän harrastuksen omaisesti.
Ja mikäli aloittaja ei osaa kuvailla omia tarpeitaan juuri yhtään (kuten tämän ketjun aloittajan kohdalla on asia), niin silloin vastaukset ovat enemmän taikka vähemmän kunkin kirjoittajan mieltymysten mukaan tarjottuja.
Eli mahdolliselta pyöräehdotustenkin kyselijältä vaaditaan edes jonkin asteista omien tarpeittensa ja ajoympäristönsä määrittelyä että hänelle voidaan neuvoja antaa.
Ymmärsin, että aloittaja oli etsimässä perus sähköpyörää. Koska hintahaitari alkoi 1000-
No niin, nyt olisi kaikki pyörät siellä -20%. Mutta, niin taitaa näin syksyllä olla muuallakin.
Hei sellaista, kun olen tässä ideapäissäni katellut netistä ensimmäistä sähköpyörää, ja kun on ennestään tuo 48v 12ah hailong-tyyppinen akku edellisestä mopoprojektista. Niin näissä mitä olen googletellut on järkeään 36v-systeemit tai sitten joku ihmeellinen runkoakku tai lituska akku tarakan alla. Olis mukava hyödyntää näitä olemassaolevia vehkeitä siihen sähköpyöräänkin. Tulis heti vara-akku ja vanhasta 26" jäykkismaasturista jäis hyvät nastatkin talvea varten siihen uuteen sähkikseen. Tuntuu vaan hankalalta löytää. Voisko joku vinkata 26" budjettiluokan fillaria mihin tollanen mun akku menisi. Ei tarvi jousia ja isolle pojalle tässäkin pyörää haetaan, soratietä ja polkuja mutta ei sen syvemmälle mettään. Rapakuntoilijalle.
jaa.. ehkä jättäsin sen kolmen tonnin maantiepyörän kauppaan kun tuskin sillä huvittais ajaa mutta ehkä en itte kattoisi tonnin sähkö pyörää vaan luokassa kolme tonnia niin saa jo parempaa laatua
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.