PDA

Näytä tavallinen näkymä : Apua, mikä näistä kolmesta ekaksi maastopyöräkseni

Pyöräilemään
04.08.2022, 15.52
Olen hankkimassa ekaa n. 1000e:n maastopyörää luonnossa kuntoiluun ja lisäksi 3 km työmatka menee sillä myös.
Oulun liikkeet kiersin ja nämä kolme koeajoin polulla ja tiellä, mutta hankala oli tehdä eroa.
Onko suosituksia, mikä näistä: Orbea Alma, Whyte 429, Trek 8.
Enkä halua tilata mistään mitään pyörää, jota en voi kokeilla ensin.
En myöskään ole innokas värkkääjä, joten sellainen joka kestää - eikä tarvitse heti korjailla/päivittää :-)
184 cm lähes 60v entinen kilpaurheilija (ei tosin pyöräilyssä), vieläkin ok tikissä; onko L vai XL koko parempi
Kiitos avusta
https://www.jussinpyora.fi/tuotteet/pyorat/maastopyorat/orbea-alma-h20-black-green/
https://www.pyorasuvala.fi/xc-hardtail-29/trek-marlin-8-2022
https://www.mustosenpyora.fi/whyte-429-v2.html

Sambolo
04.08.2022, 17.09
Orbeassa läpiakselit ja ihan fiksut osat, omaa makuu liia xc, ni ottaisin ite whyten vaikka onki takana pikalinkku, siinä ehkä paras keula myös.

nure
04.08.2022, 18.46
Orbea, modernein ja vaikka keula onkin SunTour mutta kuitenkin paremman pään Raidon. Trek ylihinnoitelut. Ei tuon pituinen XL kokoa tarvi jos raajojen suhde normaali.

Bndit
04.08.2022, 22.22
Kaikki on hyviä, osta se mistä tykkäät eniten.

nure
05.08.2022, 00.01
^Trekin pikalinkut ja SX tasoinen osasarja ei kyllä kiehdo. Orbea niin olet vielä vuodenkin päästä tyytyväinen. Ehkä ainoa mikä mietityttää on keulan huolto.

Pyöräilemään
05.08.2022, 00.29
Kiitos tähän astisista :)
Hylkään siis Trekin. Ihan täytenä amatöörinä kysyn vielä, että Whyten keula siis parempi/kestävämpi vai helpompi huoltaa?
Entä mitä tarkoittaa käytännössä tuo läpiakseli vai pikalinkku?

Sambolo
05.08.2022, 11.16
Perun puheeni, ei tuosta whytestä tiedä kun niin epämääräiset tiedot, luin alkuun hieman liian nopeasti. Ei tuollaista pelkkä”silver tk” keulaa ole olemassakaan joten paha sanoa onko se judy, recon vai mikä ja ilma vai jousi.. veikkaan että jousi, joten säädettävyyttä ei käytännössä ole.

Bndit
05.08.2022, 12.05
Englannin media voi toki aina vetää kotiin päin näissä, mutta kyllähän Whyte tekee hyviä pyöriä: https://www.mbr.co.uk/reviews/hardtail/whyte-429-review

Bndit
05.08.2022, 12.15
Tuosta listalta löytyy myös Trek Marlin 8 ja kun otsikko on parhaat maastopyörät niin ei sekään varmaan huono ole: https://www.mbr.co.uk/buyers_guide/best-mountain-bikes-under-1000-394580

nure
05.08.2022, 12.32
^Ei otsikko silti mitään muuta, Orbea kuitenkin noista paras valinta. Kaikillahan noilla ajaa mutta voi valita moderneimman.

Sambolo
05.08.2022, 12.49
Mikä tekee orbeasta moderneimman? Muu kuin boost perä? 68 keulakulma?

Tuossa whyten testissä eri geo lukemat kuin whyten sivulla. Keula myös ilmakeula, näiden perusteella vaikuttaa paremmalta, mut kummassa lie oikeet tiedot :D whytee saa halutessa myös dropperin.

nure
05.08.2022, 21.04
^ Taitaa olla 1x12 ja läpiakselit, kumpikaan ei välttämätön mutta ovat vaan tätä päivää. Whytehän merkkinä ihan hieno pyörä ja jokaiselta löytyy mutta nyt kyse noista ehdotetuista.

F. Kotlerburg
05.08.2022, 21.50
Ei tuon pituinen XL kokoa tarvi jos raajojen suhde normaali.
Taas todellinen asiantuntijalausunto. Asia on täysin pyörävalmistajasta kiinni. Osalta menee L, osalta XL on parempi.

nure
06.08.2022, 00.20
Kotler, jos itse usealla malilla ajanut M kokoisella rungolla 180/83cm mitalla niin hullu olisin jos pahimmalle vihamiehelle suosittaisin XL kokoa...

SvaR
06.08.2022, 07.59
Tuo koko politiikka nykyään ihmetyttää itseä suuresti. Itsekin näköjään 1:1 Nuren mitoissa niin perinteisesti M/L, 18"/19" tai 54/56 välimaastossa.
Nykyään kun täältäkin lukee niin tyyliin jo viimestään 185 jantterit ajaa XL pyörillä jotka heille ainakin heidän puheiden mukaan sopivia niin milläs ne oikeesti pitkät ihmiset eli +190cm tai lähempänä 200cm ajaa? Joutuvatko he tyytymään aivan liian pieniin pyöriin vai lopettamaan harrastuksen, kun ei enää ole sopivia välineitä?

nure
06.08.2022, 09.34
^Juuri tuohon suuntaan mietin. Myyntipalstoilla yllättävän paljon X(X)L/58-60 kokoisia pyöriä kaupan maassa jossa miesten keskipituus alle 180cm.

Omat pyörät M752/54 ja 18/19" kokoisia olleet ja aivan hyvin sopinut mittoihin.

F. Kotlerburg
06.08.2022, 10.04
Kotler, jos itse usealla malilla ajanut M kokoisella rungolla 180/83cm mitalla niin hullu olisin jos pahimmalle vihamiehelle suosittaisin XL kokoa...
Se ei sulle sitten auennut, että kyseessä on täysin pyöräkohtainen asia eikä mikään yksittäinen totuus.

Minä oon puolustusvoimien mukaan 186cm ja mulla on sekä L että XL kokoisia pyöriä. Nuo Canyonin kippurasarvet, mitkä itsellä on L, on niin isoja, että 184 senttiselle saattasin suositella M-kokoista eikä se menisi pieleen. Toisaalta esim. Santa Cruzin ja YT Industriesin maasturit on sellaisella geometrialla, että XL on itselle ihan päivän selvä valinta ja 184 senttiselle tuskin myöskään isoja. Osaltaan kyse on myös makuasioista, kun nykyään maasturien stand overit on järkiään sen verran matalia, että ne ei rajoita. FB on itsellä L/20".

Tietenkin jos edelleen haluaa ajaa 130mm stemmillä niin sitten ei kannata kovin isoa pyörää ostaa.

Nykyään kun täältäkin lukee niin tyyliin jo viimestään 185 jantterit ajaa XL pyörillä jotka heille ainakin heidän puheiden mukaan sopivia niin milläs ne oikeesti pitkät ihmiset eli +190cm tai lähempänä 200cm ajaa? Joutuvatko he tyytymään aivan liian pieniin pyöriin vai lopettamaan harrastuksen, kun ei enää ole sopivia välineitä?
XXL kokoisilla tai sitten ne valkkaa pyörän sellaiselta valmistajalta, jonka koot on isoja.

Ei näihin runkokokojuttuihin ole mitään standardeja.

Bndit
06.08.2022, 10.09
Jotenkin luulisin että kun ketjun aloittaja on oikein pyöräliikkeessä käynyt koeajamassa näitä niin siellä tiedetään oikea koko hänelle, näin ainakin täällä pääkaupunkiseudulla.

F. Kotlerburg
06.08.2022, 10.14
Itse en kyllä olisi niinkään varma, että pyöräliikkeessä tiedetään muuta kuin että mitä kokoja sattuu olemaan hyllyssä.

SvaR
06.08.2022, 12.06
Varmaan on liikkeitä jotka myy oikean kokoisia, mutta tietämättömälle helppo edelleen myydä se koko mitä varastossa on "oikeana" kokona.

Ja juu ei ole standarteja koko politiikkaan, joskus vaan katselin että monella merkillä isoin koko oli XL...nyt vielä jotkut hämmentää kuluttajaa lisää näillä p1, p2, p3... k1, k2, k3 jne. merkinnöillä.

jame1967
06.08.2022, 20.19
Tekisi mieleni käydä joskus ammattilaiselle mittauttamassa oma ajoasento ja selvittää oikea koko . Olen mieltynyt ehkä runko koossa vähän ylärajoilla , nykyinen CC 54
Omat mitat 172 / 87 eli pitkäkoipinen olen , maasturit olleet m kokoa .