PDA

Näytä tavallinen näkymä : Akun vajaatoiminta.



tonyk
03.08.2022, 12.40
Taustaa.

Hankin XXL:stä joskus vuosia sitten Evolo Sport 8 Unisex sähköfillarin ja se toimi oikein hyvin. 250 W moottori vain oli hieman reppana satakiloiselle miehelle.

Joten hankin tuossa muutama vuosi sitten uuden 36 V - 500 W takamoottori-sarjan siihen. Asennus oli helppo, kun puolet oli jo valmiina. Ja pystyin käyttämään samaa akkua.

Ekalla lenkillä kuitenkin jo noin 10 km päästä akku sammui itsekseen, vaikka ledipylväät vielä näyttivät täyttä akkua. Kun sen laittaa lataukseen niin se taas herää samantien henkiin.

Tuossa nyt sen jälkeen tilanne on koko ajan mennyt huonommaksi. Nyt ei pääse kuin pari kilometriä ja se sammuu. Vaikka siinä mielestäni pitäisi riitttää virtaa lähes 100 %:sesti.

Mittasin sitä jännitettä mitä sieltä tulee ja kun se ns purettuna oli noin 36 V niin lyhyen latauksen jälkeen noin 40 V.


Kysymyksiä.

- Akkuhan on vanha, mutta jos ledit näyttää täyttä akkua, niin eikö sen voisi kuvitella sitten vielä tuottavan sitä tehoa?

- Voiko tuo nopea sammuminen johtua siitä, että nyt on sitten 500 W moottori ja tuo vie niin paljon virtaa, että joku rele sammuttaa sen ennen aikojaan? Voisiko tuolle tehdä mitään?

pahvi
03.08.2022, 12.51
Mites täyteen ladattuna, onko jännite 42 V?

Noissahan on (taitaa olla sekä akun BMS:ssä että kontrollerissa) joku jänniteraja, jonka ali mennessä peli vihelletään poikki.
Jos akun kapasiteetti ei ole enää ennallaan, jännite voinee tipahtaa nopeammin kriittisen rajan alle.

Onko alkuperäinen moottori vielä tallella? Jos on niin sillähän voisi kokeilla, pääseekö pidemmälle.
Mistään mitään tietämättä, akun väsähtämistä veikkaisin.

tonyk
04.08.2022, 12.49
Mites täyteen ladattuna, onko jännite 42 V?

Noissahan on (taitaa olla sekä akun BMS:ssä että kontrollerissa) joku jänniteraja, jonka ali mennessä peli vihelletään poikki.
Jos akun kapasiteetti ei ole enää ennallaan, jännite voinee tipahtaa nopeammin kriittisen rajan alle.

Onko alkuperäinen moottori vielä tallella? Jos on niin sillähän voisi kokeilla, pääseekö pidemmälle.
Mistään mitään tietämättä, akun väsähtämistä veikkaisin.

SIis täyteneä noin 40 V. Ja siltähän se tuntuu, että joku jänniteraja siinä on. Mutta kuten sanoin. Kun se sammuu ja kun siihen kytkee latausjohdon hetkeksi ja se herää, niin siinä tuntuisi vielä olevan noin 36 V. Ja ne latausledit näyttävät täyttä latausta.

Vanha takapyörä, jossa mottori on kyllä vielä jäljellä, mutta en jaksiasi kyllä ihan tuon takia sitä siihen takaisin vaihtaa.

Tämä ei kai kuitenkaan ole kontrollerin aiheuttama, koska se akku sammuu itsestään eikä tokene ilman latausta. Joten tuo BMS on varmaan se syyllinen. Mikä siinä nyt sitten on se ongelma, ettei sitä akkua vois purkaa niin kauan, että se olisi oikeasti tyhjä. Tämä akku kun nyt alkaa muutenkin olla mennyttä kalua, niin saisi siitä edes jotain puristettua.

Mä kyllä purkasin tuon akun sen verran kuin pystyin, se aukesi molemmista päistä, mutta en kyllä löytänyt mitään elektroniikka paitsi tuo valoledi. Akkupaketit näkyy molemmista päistä. Voisiko tuo BMS olla jossain siellä sisällä akkupakettien välissä?

Tomy
04.08.2022, 13.40
Kunnossa olevan 36V nimellistehon akun tulisi olla täyteen ladattuna 41.8-42V. Jos sinun akkusi on latauksen jälkeen vain 40V, on akku jo todella huonossa kunnossa.

Tilanne on todennäköisesti niin, ettei sinun akussasi riitä purkuvirta tehokkaalle 500W moottorille. Eli tarvitset myös uuden ja riittävän tehokkaan akun.

pahvi
05.08.2022, 09.49
Tilanne on todennäköisesti niin, ettei sinun akussasi riitä purkuvirta tehokkaalle 500W moottorille. Eli tarvitset myös uuden ja riittävän tehokkaan akun.

Uudelleenkennotus osaavassa akkuhuollossa voisi olla fiksu veto. Ainakin akkutehdas.com väittää noita tekevänsä (ja osaavat kertoa, millaisen akun tarvitset).

Spekuloinnin vuoksi: se alkuperäinen kontrolleri (siis mikä säätelee akusta moottorille menevää virtaa) ei välttämättä suoriudu tehokkaamman moottorin vaatimista virroista. Ei kyllä ole hajuakaan siitä, miten niukasti valmispyörien kontrollerit on mitoitettu, tai että onko niissä jotain suojauksia ylikuormitusta vastaan.

tonyk
08.08.2022, 17.17
Uudelleenkennotus osaavassa akkuhuollossa voisi olla fiksu veto. Ainakin akkutehdas.com väittää noita tekevänsä (ja osaavat kertoa, millaisen akun tarvitset).

Spekuloinnin vuoksi: se alkuperäinen kontrolleri (siis mikä säätelee akusta moottorille menevää virtaa) ei välttämättä suoriudu tehokkaamman moottorin vaatimista virroista. Ei kyllä ole hajuakaan siitä, miten niukasti valmispyörien kontrollerit on mitoitettu, tai että onko niissä jotain suojauksia ylikuormitusta vastaan.

Ok. No onhan se akku kyllä jo niin vanha, että ei ihme jos on loppu. Kontrolleri on kuitenkin myös uusi, se mikä tuli sen takamoottoripyörän mukana.

Olen tuota uudelleenkennotusta ihmetellyt. On vaan pirun kallista.

tonyk
08.09.2022, 15.34
Noniin, rupesin tuumasta toimeen, eli googlaamaan fillariakkuja. Ruotsista löytyi sellainen pulju kuin boxbike.se. Sieltä bongasin seuraavan akun:

https://boxbike.se/sv/36-volt-batterier/221-batteri-till-elcykel-velectro-36v-12-ah-450-wh.html

Tilasin tuon ja viikossa oli toimitettu perille, ilman mitään toimitusmaksuja. Maksoin vain tuon 346 €.

Se sopi täydellisesti ja toimii kuin unelma. Kunnon stressitestiä en vielä ole tehnyt, mutta nopea 7 km lenkki ainakin antoi hyvän ensivakutelman. Suosittelen tuota puljua, siellä on melkoinen akkuvalikoima ja toimittavat siis ilmaiseksi yli noin 92 € tilauksia. Eli ainakin kaikki akut...