Näytä tavallinen näkymä : S-Works Tarmac SL7, Roval Rapide CL50 ja natina
Juha Lehtinen
01.08.2022, 17.52
Onko kellään mitään ideaa mistä kannattaisi lähteä syyllistä etsimään. Elikkä Spessuun on ilmaantunut ääni joka ei sinne kuulu, Kiekot on Roval Rapide CL50. Normaalisti poljettaessa natina ei ole jatkuvaa mutta on havaittavissa mutta jos käännyn risteyksestä oikealle reippaasti rullaillen ja pyörää kallistaen niin silloin ääni tulee esiin selvästi, vasemmalle kallistaessa ei ääntä kuulu. Itse epäilen takakiekkoa, kiekko näyttäisi olevan suora kun pyöritin ja puristamalla kokeilin pinnoja ja enkä havainnut löysyyttä. Voisiko olla laakeri?, mitään ajatusta kellään?.
Jossain välissä hiekkaa. Satulaputken ja ohjainlaakerin putsaisin ensimmäisenä.
Polkimet, keskiö, itsellä jopa satulan kiskot liki hermoromahduksen aiheuttaneet.
Juha Lehtinen
01.08.2022, 20.38
Satulatolppa on putsattu ja satulan kiristysklamppi ja hiilikuitugrippiä laitettu, myös keskiölaakeri on katsottu. Suurin epäily on takakiekko, netistä luin että Rovalin takakiekot saattaa aikaa myöden alkaa natisemaan siitä kohtaa jossa pinnat ylittää toisensa eli ovat tuossa kohtaa toisissaan kiinni. Tuli nuo kohdat putsattua ja aika likaiset oli, seuraava lenkki kertoo auttoiko yhtään sivuääneen. Ohjainlaakerin voin toki katsoa mutta ääni tulee enemmänkin fillarin takaosasta ja sopii takakiekon pyörivään liikkeeseen. Toisia polkimiakin testailin vaikka tiesin että ääni tulee silloinkin kun en polje eli silloin kun kaarran oikealla. Eiköhän tuo aikanaan selviä.
^Eräs hankalimmista seikoista nuo natinat!
Saisitko Juha jostakin lainakiekon taakse? Täsmentyisi tuo aiheuttaja
Juha Lehtinen
01.08.2022, 22.42
Saisitko Juha jostakin lainakiekon taakse? Täsmentyisi tuo aiheuttaja
Tuota itsekin olen miettinyt, harmi ettei itselläni ole varakiekkoa. Mutta sellainen mahdollisuus minulla olisi jos saisin Rovalin takakiekon sopimaan toiseen fillariini Cervelo S3. Cervelossa on tosin vannejarrut mutta toisaalta Rovalien mukana tuli tulpat pikalinkkua varten ja jos saisin takakiekon sopimaan Cerveloon jarrulevyllä tai ilman niin voisin toisella fillarilla testata joskos ääntely olisi vielä läsnä. Toivottavasti takanavan leveys sallii tuon testin.
Rovalien pikalinkkuadapterit ovat käsittääkseni 135mm perälle. Kai se maantiepyöräänkin vääntämällä menee, mutta en ehkä lähtisi testailemaan.
Juha Lehtinen
01.08.2022, 23.34
Rovalien pikalinkkuadapterit ovat käsittääkseni 135mm perälle. Kai se maantiepyöräänkin vääntämällä menee, mutta en ehkä lähtisi testailemaan.
No huomenna tuo varmistuu. En toki yritä sitä väkisin jos sen heti huomaa että ei sovi. Jos se olisi tuo 135mm niin sitten se sopisi Cerveloon, rullamitalla näyttäisi tuo 135mm olevan takahaarukan leveys dropouteista mitattuna.
justus6969
01.08.2022, 23.53
Kaikilla narisee vähintään omassa päässä. Itsellä pahin täpärissä korvakkeen ja rungon välissä hiekkaa, täpäri oli lyöty palasiksi. Muuten kannattaa ajella eri asennoissa putkelta jne, selviää josko satulaosissa vikaa. Polkimet ja kiekot selviää vaihto-osilla. Lopuksi keskiö vaihtoon
No huomenna tuo varmistuu. En toki yritä sitä väkisin jos sen heti huomaa että ei sovi. Jos se olisi tuo 135mm niin sitten se sopisi Cerveloon, rullamitalla näyttäisi tuo 135mm olevan takahaarukan leveys dropouteista mitattuna.
130mm se kai vannejarruperä on, mutta menee se sinne paikalleen.
^Tietenkin väärässä mutta eikös 135mm ole nykyään jokseenkin vakio pikalukollinen? "I get my coat"
^Nimenomaan jokseenkin, kyllä 130mm peräisiä löytyy vielä uusistakin vannejarrupyöristä.
^Tietenkin väärässä mutta eikös 135mm ole nykyään jokseenkin vakio pikalukollinen? "I get my coat"
130mm on vannejarru ja 135mm pikalinkullinen levyjarru.
Esimerkiksi kaikki maasturit ja krossarit olivat 135mm vielä vähän aikaa sitten, ennen läpiakseleita.
Ja tosiaan vannejarruilliset roadit ovat 130 edelleen.
Juha Lehtinen
02.08.2022, 16.28
Cervelolla testattu takakiekkoa ja siellä se äänilähde on. Roval meni Cervelon dropouteihin heittämällä kuin mittatilaustyönä. Cervelossa näytti dropoutien väli olevan n.135mm. Täytyypi katsoa vapaaratas uudemman kerran ja takanavan laakerit jos ne saa nätisti takaisin, pois ne saa ilmeisen helposti.
DT Swissin napahan rovalissa oli, eli tuskin on vielä navan laakereissa mitään vikaa. Itse en noita koputtelisi pois turhaan. Vapaaratas tietysti kannatta tarkistaa. Sen laakerit voivat olla jo rikki, mikäli on ajettu sateessa.
Mutta juu, enemmän tosiaan kuulosta tuolta minkä olit googlannut, eli pinnat natisee jostain kohtaa.
Eikös pyörä ollut vielä aika uusi? Takuuhan noilla kiekoillakin on.
Piti googlailla. Tämän ketjun varmaan luit itsekkin?
https://forum.slowtwitch.com/forum/Slowtwitch_Forums_C1/Triathlon_Forum_F1/Roval_CLX64_(50's%2C_and_32's_also)_rear_wheel_cre aking%3F_P6991087/
Tuossa joku guru arvelee pinnojen kuluvan päällekkäin mennessään, josta ääni tulee. Eli rasva ei enää auta, jos siihen tulee kuoppaa. Kuulostaa oudolta.
Tuo kehän halkeilu taas pinnojan kohdalta ei kuulosta ollenkaan hyvältä. Olet varmaankin tarkistellut nuo jo tarkkaan?
Juha Lehtinen
02.08.2022, 18.33
Juu, aika uusi on, viime vuonna Tarmacin mukana tuli. Googlettamalla on tosiaankin löytynyt jonkin verran kohtalotovereita. Kehän ja ja navan olen käynyt läpi pinnojen kohdalta eikä mitään näkynyt. Tuo pinnojen keskenäisestä hinkkaamisesta johtuva ääni lienee noiden kiekkojen ominaisuus joka mitä ilmeisemmin ennemmin tai myöhemmin tulee esiin kyseisellä vannetyypillä.
Raotin myös pinnoja hieman irti toisistaan nähdäkseni onko pintaan tullut merkkejä kulumisesta, en nähnyt mutta toisaalta aika hankala nähdä tuota tarkkaan. Kokeilin tänään myös sellaista testiä että tein sähkärin teipistä pieniä palasia niin että taitoin liimapuolet yhteen ja laitoin driveside puolelle pinnojen väliin jossa pinnat ovat ristissä, ei auttanut mutta tulipahan kokeiltua.
Fillarilla en ole sateessa ajanut, ainoastaan pesussa on fillari kastunut. Ei tietenkään ole mahdotonta etteikö liuotin pesu olisi rasvoja laakereista liuottanut takapakkaa puhdistaessa.
Juha Lehtinen
02.08.2022, 20.25
Näyttäisi vapaaratas olevan äänen takana. Näyttäisi olevan aika tarkka tuo star ratchet systeemi mitä voiteluainetta sinne laittaa että toimii herkästi.
On se. Omat huoltotoimenpiteet suoritan yleensä Swissin omalla rasvalla ja suurinpiirtein pensselillä. Ääntää helevetisti tietty mutta toimii kuin unelma.
En kyllä keksi miten ratchetti voi natista. Itse en ole noita huoltanut juuri ollenkaan. Jotain ohutta öljyä/vassua pintaan kun käytän auki.
Juha Lehtinen
04.08.2022, 12.25
En kyllä keksi miten ratchetti voi natista. Itse en ole noita huoltanut juuri ollenkaan. Jotain ohutta öljyä/vassua pintaan kun käytän auki.
Joo, ihan oikeassa olet. Hetken joo luulin että siitä löytyi syy mutta syylliseksi ilmeni prestaventtiili joka välillä hieman "rämisee". Natina termi oli minulta väärä ilmaisu. Hiilikuturunkoinen fillari on siitä ihmeellinen että se välillä korostaa erilaisia ääniä.
Firlefanz
04.08.2022, 12.44
Olen joskus kuullut prestaventtiilin napsetta kaverin pyörästä, mutta en osannut sitä ehdottaa. Kun kyseessä ei ollut vika vaan ominaisuus, ratkaisuksi riitti äänilähteen hiljentäminen teipinpalalla.
Tapauksesta on sen verran kauan, etten muista sen yksityiskohtia, joten nyt ihmetyttää mistä mahtoi johtua että ääni kuului oikealle, muttei vasemmalle käännyttäessä?
Juha Lehtinen
04.08.2022, 13.00
Mysteerisiä on nämä erilaiset ääni-ilmiöt, jokainen niiden kanssa joutuu taistelemaan ja hakemaan ratkaisua yksinään. Eilen kävin vapaarattaan läpi, puhdistin ja laitoin oikein ohutta voiteluainetta. Jos ääni on vielä olemassa oikealle kaarrettaessa niin nyt se hukkuu vapaarattaan räikän äänen taakse eli ei ole kuultavissa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.