Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Suosituksia gravel- & retkipyöräksi



hmielone
31.07.2022, 21.30
Hakusessa olisi uusi gravel/retki/työmatkaratsu, kaikki suositukset ja vinkit ja kommentit uuden pyörän valinnassa otetaan suurella kiitollisuudella vastaan!

Pyörä tulisi
1) päivittäiseen työmatka/kaupunkiajoon
2) pyöräretkille (vuodessa keskimäärin 1-2 n. 1-2vkon retkeä plus lyhyemmät viikonloppuretket, pääsääntöisesti asutuksen ulottuvilla mutta suunnitteilla myös reissuja esim. Lappiin)
3) satunnaisille gravel-lenkeille (toistaiseksi melko vähäistä, sillä löytyy myös maantiepyörä jolla pääsääntöisesti hoituu lenkkeilyt)

Vaatimuksia:
- kohtuu rento ajoasento kaikista ärhäkimpiin graveleihin verrattuna. Retkillä ajopäivät ovat pitkiä ja ajomukavuus on tärkeämpää nopeuden sijaan
- runsaasti kiinnikkeitä erilaisille pyörälaukuille
- alumiini tai teräsrunko *)
- levyjarrut (mekaaniset tai hydrauliset) **)
- osasarja tasoltaan kohtuullisen hyvä, 105/vastaava <
- mekaaniset vaihteet, mielellään etuvaihtaja jotta vaihteiden skaala mahdollisimman laaja

*) molempien materiaalien plussat ja miinukset tiedossa, silti näin "paperilla" vaikea sanoa kumpi parempi :seko: Kun runkokoko on pieni (50) niin painoero ei varmaan ole ihan niin valtaisa materiaalien välillä, että pelkästään se ratkaisisi...?
**) tästäkin molempien vahvuudet ja heikkoudet tiedossa, mutta silti selkeä näkemys puuttuu vielä toistaiseksi...

Budjetti pyörälle olisi ideaalisti max. 2000€.

Mitä pyörämerkkejä ja -malleja suosittelisitte?
Onko jotain speksejä mitä edellä mainittujen lisäksi kannattaisi ottaa huomioon?
Olisiko em. spekseillä jo järkevämpää pistää kasaan oma kokonaisuus sen sijaan että yrittäisi metskata sitä täydellistä pyörää?
Ja entä kun sellainen löytyy paperilla, mutta pyörää ei pääse testaamaan (tällaisia kiinnostavia merkkejä esim. Bombtrack ja Brother, aika vähän taitaa löytyä kivijalkaliikkeistä stadissa) – uskaltaako ostaa ilman koeajoa?

gallodepelea
31.07.2022, 22.40
Voi olla että komponenttien saatavuus on vielä heikkoa joten helpommalla saattaa päästä valitsemalla valmiin pyörän. Toki pyörien saatavuudessa on haasteita. Tässä on yksi mahdollinen teräsrunko joka mahtuu budjettiin (https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-ST-DL/ekauppa/pKOROV/ ), mutta tässä kuten monissa graveleissa ei ole enää etuvaihtajaa. Alumiinissä ei ole mitään vikaa mutta lastattuna teräspyörä lienee vakaampi.

Vivve
01.08.2022, 07.05
Veebikella Tampereella pystyy koeajamaan Bombtrackia. Tosin tilaustavaraa tällä hetkellä ja menee ensi vuodelle monen mallin osalta.

Striimaaja
01.08.2022, 07.57
Tässä on yksi mahdollinen teräsrunko joka mahtuu budjettiin (https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-ST-DL/ekauppa/pKOROV/ ), mutta tässä kuten monissa graveleissa ei ole enää etuvaihtajaa. Alumiinissä ei ole mitään vikaa mutta lastattuna teräspyörä lienee vakaampi.

Teräs-Rove etuvaihtajalla, koko 50 kivijalkaliikkeessä Vantaalla:

https://pyoravarikko.fi/collections/gravel-pyorat/products/kona-rove-2022

petewow
01.08.2022, 08.52
Pelagon Stavanger? Menee vähän yli budjetin, mutta silti halvempi kuin aloituksessa mainittu Brother.

https://pelagobicycles.com/stavanger/?lang=fi

hmielone
01.08.2022, 09.29
Kiitokset kommenteista tähän mennessä!

Totta, komponenttipula tekee tilanteen haasteellisemmaksi... onneksi uuden pyörän hankinnan pystyy tarvittaessa venyttämään ensi vuoteen, eli ehkä tilanne näyttää silloin suotuisammalta osienkin suhteen.

Nuo ilmeisimmät (ja Helsingissä koeajettavat) teräsrunkoiset on tullut suunnilleen tsekattua (Kona Rove, Surly, Genesis Croix de Fer). Konassa ei ole sinällään mitään vikaa, mutta ehkä tässä haen vielä niitä muita vaihtiksia (etenkin alu-puolelta). Pelago miellyttää silmää, mutta siinä tuntuu pelkkä merkki maksavan jo useamman satasen – tuolla hinnalla pitäisi mielestäni saada jo selkeästi parempi kokonaisuus?

Striimaaja
01.08.2022, 09.57
- mekaaniset vaihteet, mielellään etuvaihtaja jotta vaihteiden skaala mahdollisimman laaja


Kommentoin vielä tätä etuvaihtajan tarvetta aiottuun käyttöön. Esim. Konan teräs-Rovet Shimano Sora 2x9 vs. Sram Rival 1x11 menevät näin:

Sora, eturattaat 50/34, pakka 11..34 => välitysalue: 100%...454%
Rival, vakio: eturatas 40, pakka 11..42 => 95%...363%
Rival, eturatas vaihdettu pienempään: 38 +11..42 => 90%...345%


Tässä käy siis niin, että vaikka 2X9 antaa teoriassa laajemman alueen, niin laajennus on tähän aiottuun käyttöön väärässä päässä, etenkin kun kerran maantiepyörä jo on. 1X11 modattuna 38-eturattaalla tarjoaisi mielestäni tuohon käyttöön aika optimaalisen alueen. Ei siis kannata karsia 1X-systeemejä suppean alueen takia, kyllä sen pitäisi riittää, jos alue on säädetty kohdalleen optimaalisella ratas + pakka -kombinaatiolla.

Bombtrackia edustaa Helsingissä Cycland: https://cycland.fi/ ja Turussa Foxcompilta voisi lyötyä myös sopiva pyörä: https://foxcomp.fi/

Leewi
01.08.2022, 11.11
Active Sirocco https://larunpyora.com/tuote/2022-active-sirocco-gravel-560-blue/
Marin Nicasio + https://www.simplebikestore.eu/en/marin-nicasio-2021.html

hmielone
01.08.2022, 20.17
Kommentoin vielä tätä etuvaihtajan tarvetta aiottuun käyttöön. Esim. Konan teräs-Rovet Shimano Sora 2x9 vs. Sram Rival 1x11 menevät näin:

Sora, eturattaat 50/34, pakka 11..34 => välitysalue: 100%...454%
Rival, vakio: eturatas 40, pakka 11..42 => 95%...363%
Rival, eturatas vaihdettu pienempään: 38 +11..42 => 90%...345%


Tässä käy siis niin, että vaikka 2X9 antaa teoriassa laajemman alueen, niin laajennus on tähän aiottuun käyttöön väärässä päässä, etenkin kun kerran maantiepyörä jo on. 1X11 modattuna 38-eturattaalla tarjoaisi mielestäni tuohon käyttöön aika optimaalisen alueen. Ei siis kannata karsia 1X-systeemejä suppean alueen takia, kyllä sen pitäisi riittää, jos alue on säädetty kohdalleen optimaalisella ratas + pakka -kombinaatiolla.

Bombtrackia edustaa Helsingissä Cycland: https://cycland.fi/ ja Turussa Foxcompilta voisi lyötyä myös sopiva pyörä: https://foxcomp.fi/

Erittäin hyvä pointti! Pitääpä tutkia vielä tarkemmin itselle sopivaa välitystä ja että millaisella kombinaatiolla sen saisi aikaiseksi.

nure
01.08.2022, 20.27
^^Marin vajaakokoisilla kiekoilla ja ysillä.

^https://www.bikecalc.com/speed_at_cadence, tuossa yksi laskuri, lisää löytyy. 1x systeemissä olennaista mielestäni että laajuutta haetaan takapakasta eturattaiden sijaan.

pyöräsimo
01.08.2022, 21.00
Paljon ei kokemusta itselläni ole välityksistä, mutta parista erilaisesta kuitenkin. 1x10 (edessä 32t, takana isoin ratas 42t) ja 2x11 edessä isompi 46t, pienempi 30t, takana isoin 34t). Reissukamat (sivulaukut, satulalaukku, tankolaukun > ihan kiitettävästi painoa pyörällä) ja noin viikon reissu molemmilla vaihteistoilla.

Havaintoja: kevyet välityksen loppuvat ylämäissä minun jaloilla, kun pyörä painaa. Tämä varsinkin tuossa 2x11-vaihteistossa. Ongelma ei niinkään ole ollut nopeuden puute tasamaalla tai alamäessä. Pienemmällä kuormalla tilanne voisi olla toinen.

1x-vaihteisto kiinnostaa, vaikka tällä hetkellä onkin 2x11. Ja miksi? Yksinkertaisuuden takia. Vähemmän säätämistä.

Kysymys: Miten pienen rattaan saa Apexin kampiin (esim. Kona Roven 1x-kammet)? Graveleiden 1x-vaihteistoissa on lähes aina kammissa 40t-ratas ja takana isoin ratas 42t > isommalla kuormalla loppuu jalat ylämäessä.

Kiitos, jos joku teistä osaa vastata!

T. Heikkojalkainen ;)

pyöräsimo
01.08.2022, 21.03
Edelliseen viestiin lisäyksenä, että esim Konan Dr Dewssä on edessä 38t ja takana isoin ratas 51t > tämähän kuulostaa ihan eri peliltä kuin useimmat gravelit.

nure
01.08.2022, 21.37
^Absolutelta 38 ovaali Apexiin, perseestä nuo epä symmetriset kammet, onneksi nykyään melkein kaikki 1x ovat DM versioita.

Kona Dew menee lähinnä hybridi kategoriaan kylläkin...

Leewi
01.08.2022, 21.47
^^Marin vajaakokoisilla kiekoilla ja ysillä.

^https://www.bikecalc.com/speed_at_cadence, tuossa yksi laskuri, lisää löytyy. 1x systeemissä olennaista mielestäni että laajuutta haetaan takapakasta eturattaiden sijaan.

No tossa on 11-46 takapakka ja 42 edessä. Ihan tarpeeksi pieni välitys löytyy. Saa myös 700 kiekoin, jos ei moderni vaihtoehto suuremmalla ilmatilalla ja samalla kokonaiskoollla kelpaa.

pyöräsimo
01.08.2022, 21.53
Kiitos, Nure! Saako ovaalista oikeasti hyötyä verrattuna normirattaaseen?

Striimaaja
01.08.2022, 22.02
Jos pyöräretket painottuvat raskaaseen kuormaan ja hankalaan maastoon, ja lisäksi työmatkat on tarkoitus polkea kelissä kuin kelissä myös talvella, niin sitten Kona Unit-X voisi käydä myös:

https://www.bikeshop.fi/Kona-Unit-X/ekauppa/pKOUNX/

Hääppönen
01.08.2022, 22.30
Kiitos taas kerran topiikin avaamisesta!

pyöräsimo
01.08.2022, 22.48
Striimaaja, totta varmasti tuokin. Mutta jos enemmän ajelee sileämmällä tiellä, toimiiko esim. Dr Dew paremmin? Periaatteessa kai Rove ja Dr Dew ovat rungoltaan aika samanlaiset, erona tangot. Vai olenko väärässä?

Leewi
01.08.2022, 23.11
Striimaaja, totta varmasti tuokin. Mutta jos enemmän ajelee sileämmällä tiellä, toimiiko esim. Dr Dew paremmin? Periaatteessa kai Rove ja Dr Dew ovat rungoltaan aika samanlaiset, erona tangot. Vai olenko väärässä?

Tota ei saa sanoa ääneen. Ainakin kymmenen vuotta sitten dew’n ja sutran rungot olivat muuten identtiset, mutta materiaali eri ja sutrassa enemmän kiinnikkeitä.

nure
01.08.2022, 23.43
Simo, varmasti joku insinööri esittää taulukoita mutta itsellä sekä maasto- ja maantiepyörässä ollut ja uskon että tehoa hieman enemmän löytyy mutta ajossa ei tunne mitään eroa. Itse sitä sukupolvea joka joutunut ajamaan virvelitehtaan Biopace rattailla ja ne oli paskoja!
Perus Dew:n runko ainakin melkoinen ankkuri, geometria kyllä ihan ok mutta jos ajattelee hankkia pyörän retkikäyttöön pakattavaksiniin miksi silloin valitsee raskaan. Lisäksi ko. käytössä suora tanko ole kaikkein paras vaihtoehto, IMO.

Striimaaja
02.08.2022, 08.32
Striimaaja, totta varmasti tuokin. Mutta jos enemmän ajelee sileämmällä tiellä, toimiiko esim. Dr Dew paremmin? Periaatteessa kai Rove ja Dr Dew ovat rungoltaan aika samanlaiset, erona tangot. Vai olenko väärässä?

Hyvin mahdollista. En ole Dr. Dew:llä koskaan ajanut, Rove DL 2022 löytyy omasta tallista. Liikkeessä katsoin kyllä 2022 Dr. Dew:tä ja tänä vuonna maalin sävy on mielestäni erityisen onnistunut.

Ketjun aloittajan tarpeisiin jokainen vaihtoehto on kompromissi monipuolisessa käytössä. Kaupunkiin kesällä sopii Dr. Dew, retkeilyyn Rove, Sutra tai Unit-X ja talviajoon Unit-X tai sinkula-Unit.

Omistan itse nyt vain yhden pyörän eli Rove DL:n. En aja talvella ja kaikkeen muuhun käyttöön tuo on sopinut hyvin. Suosittelen teräsrunkoa (edellinen pyöräni oli Al-rungolla).

hmielone
02.08.2022, 09.03
Talvipyörä löytyy erikseen ja retketkin menee pääsääntöisesti joko asfaltilla tai helppokulkuisilla hiekkateillä, eli Unit-X on varmasti liian raskas omiin tarpeisiin, ja hybridi-katerogiaankaan ei kyllä oikein enää pysty lähtemään, droppitanko pitää olla...

Gearin määrän retkillä olen pyrkinyt karsimaan pieneksi niin että kohtuullisella määrällä bikepacking-laukkuja pärjää, ja sen vuoksi myös alu-runkoiset voisi musta olla ihan varteenotettava vaihtoehto. Niiden osalta vain juuri tuntuu että on vaikeampi löytää sopivia vaihtoehtoja, teräksisten kategoriasta on ollut ehkä helpompi bongata nuo ilmeiset vaihtoehdot.

nure
02.08.2022, 10.02
^^Yhden perus Dewin omistanut ja modannut, en suosita retkikäyttöön mutta yleispyöränä toimii.
Rovea ajanut sekä AL ja ST versioita, alumiinista en ainakaan suosita, sama geometria ja kaksi aivan erilaista pyörää.

Malamuutti
02.08.2022, 11.29
Voi olla että komponenttien saatavuus on vielä heikkoa joten helpommalla saattaa päästä valitsemalla valmiin pyörän.

Kokosin loppukeväästä/alkukesästä Kona Sutra Ltd:n runkoon fillarin ja hienoisia vaikeuksia oli löytää osia, suunnitelma oli paras pitää joustavana. Kahvojen ja sopivan takavaihtajan löytäminen oli oikeastaan hankalinta tuolloin. Aiottu Shimano vaihtui Sramiin jne.

nure
02.08.2022, 12.06
^Itsellä projektiin mennyt postikuluihin liian paljon verrattuna johonkin edellisistä kun on suurinpiirtein saanut samasta puodista kaiken. Mutta sellaista se on!

villariveijari
05.08.2022, 00.28
Oon itsekin etsimässä gravel pyörää viimeistään ensi kesäksi ja ajattelin heittää tähän omaksi tämän hetkiseksi ehdokkaaksi etsiytyneen Canyon Grizlin alumiini rungolla. Saatavuudet poistaa pahimpia ostopaineita, mutta mikä siinä on, että Canyon merkkinä herättää luottamusta ja tuo Grizl mallina lupausta kaikkien tarpeitteni täyttymyksestä?

Joko tämä:

https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-bikes/bike-packing/grizl/al/grizl-7/2709.html?dwvar_2709_pv_rahmenfarbe=GN

Tai tämä:

https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-bikes/bike-packing/grizl/al/grizl-7-suspension/2710.html?dwvar_2710_pv_rahmenfarbe=GN

Miten nää teidän mielestä vertautuu esim tuohon Konan Rove DL:ään?

Antsa41
05.08.2022, 02.49
Canyoniin en ota kantaa muuta kuin sen verran, että kyseisen valmistajan pyörissä on tyypillisesti paljon yleisimmistä standardeista poikkeavia osavalintoja, jotka rajoittavat varaosien saatavuutta ja pyörien muunneltavuutta tai vähintäänkin tekevät niistä suhteettoman kalliita. Esim. tuo Grizlen 1 1/4 tuumainen haarukkaputki on yksi tällainen ratkaisu. Tämän takia varsinkin retkipyöränä pidän Canyonia hieman kyseenalaisena valintana, mutta toki on pakko myöntää, että jos pyörä sellaisenaan istuu hyvin, on noissa hintalaatusuhde kunnossa.

Vaihteita sivuttiin hieman jo tuossa aiemmin ja retkipyörän itse aiemmin rakentaneena sanoisin, että voimansiirron osalta tärkeintä on riittävän pienet välitykset. Rehellisesti tuossa käytössä joku 105:n tai Ultegran täydellinen osasarja on mielestäni täysin väärässä paikassa, kun pienemmät välitykset uupuvat täysin. Itse pidän retkikäyttöön (olettaen, että kyse ei ole mistään minimalistisesta Bikepacking -ajelusta) GRX:n 46/30 kampisarjalla varustettuja pyöriä käytännössä ainoina järkevinä pyörinä, jos haluaa hienot maantiekahvat, mutta mielestäni nuokaan eivät moneen tilanteeseen tarjoa riittävän pientä välitystä. Oikeasti suosittelisin ennemmin Shimano Soran 3x9 vaihteistoa, jos haussa on nimenomaan yhdistelmäkahvat. Noissa riittää välitykset ja jos onnistut matkalla tuhoamaan esim. takavaihtajan, löytyy varaosia jokaisesta kylästä. Jos on valmis tangonpäävaihtajiin, niin Shimanon 2-eturattaan maastokampisarjat ovat myös hyvä valinta, mutta noita ei taida juuri valmiissa kompliittipyörissä olla. Tangonpäävaihtajilla avautuu toki myös mahdollisuus käyttää maastokäyttöön tarkoitettuja laajempia 1x11 takavaihtajia ja pakkoja.

Suosituksia Suomessa myytävistä pyöristä, joissa vaihteisto sopii retkikäyttöön:
Stevens Tabor: https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-Tabor/ekauppa/pSTTABOR/
White GX LTD 2x10: https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-2x10-22/p/1179896_1_style?page=1
Genesis Croix De Fer: https://www.velobia.fi/genesis-croix-de-fer-20_2
Kona Sutra 3x9: https://www.bikeshop.fi/Kona-Sutra/ekauppa/pKOSU/
Kona Sutra 2x10: https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/kona-sutra-2022/
Surly Disc Trucker: https://foxcomp.fi/surly-disc-trucker-26-black

Näistä varsinkin Sutra ja Disc Trucker ovat maailmanlaajuisesti hyvässä maineessa pyöräretkeilijöiden keskuudessa.

Itselläni on runkosetistä itse kasattu Salsa Marrakesh aika tarkasti vastaavassa käytössä ja voin kyllä suositella. Foxcompilla näytti olevan nykymarkkina huomioiden edullisesti juuri Marrakeshin 50-koon runkosetti valikoimassa ja 2000 € budjetilla tuosta kyllä kasaisi hyvän retkipyörän - tosin tuossa on hyvä huomioida, että vain maastokampisetit sopivat (esim. GRX 46/30 ei sovi) ja takatarakaksi ei voi valita ihan mitä vain (Salsan oman tarakan lisäksi esim. Atran Velon tarakoista monet sopivat).

Yleisesti sanoisin, että koeajamatta voi pyörän tilata melko turvallisesti, jos on päässyt ajamaan jotain vastaavan tyyppistä pyörää, jonka geometriaan pystyy pyörää vertaamaan.

petewow
05.08.2022, 08.30
^Tyhmänä kysyn, että mihin muuhun se 1 1/4" haarukka vaikuttaa, kuin mahdolliseen stemmin tai ohjainlaakerin vaihtoon? Nopeasti katsottuna molempia on kyllä hyvin saatavilla.

nure
05.08.2022, 08.37
^Ei mihinkään muuhun vaikuta, lienee teoriassa jopa tukevampi (ja parempi).

Puskis
05.08.2022, 10.42
^Tyhmänä kysyn, että mihin muuhun se 1 1/4" haarukka vaikuttaa, kuin mahdolliseen stemmin tai ohjainlaakerin vaihtoon? Nopeasti katsottuna molempia on kyllä hyvin saatavilla.

Jos oisin ekaa pyörääni ostamassa, niin ei tuo varmaan ihan hirveästi haittaisi, mut kun on laatikossa jo kattava kokoelma erimittaisia 1 1/8'' stemmejä, niin harmittaisi ihan suhteettoman paljon.


^Ei mihinkään muuhun vaikuta, lienee teoriassa jopa tukevampi (ja parempi).

No ei varmaan oo mitään notkumisongelmia standardikoon kanssa, että ihan pelkkää kiusantekoa ja ahneutta joku 3mm paksumpi putki.

Takamisakari
05.08.2022, 11.07
Itse kurvailen melkein kaikki ajot (n. 5-6000km/v) Whyte Deanilla. Perusvarma ja vakaa paketti suoraan "pakasta" järkevään (1799€) hintaan.

nure
05.08.2022, 11.28
Puskis, siis lähinnä tarkoitin ettei ainakaan "huonompi" ole. En itsekkään moista hankkisi tieten tahtoen ellei pyörässä joku muu pointti. Nuo standardien viidakot ärsyttää.

SvaR
06.08.2022, 07.44
Antsa41 tyhjenti jo pajatsoa aikas hyvin. Tuommosella viikon/kahden reissulla tuo välitys asia on jo itselle aika merkittävä. Nuissa hommissa en tykkää 1x voimansiirrosta, kun vaikka siinä nyt sen skaalan saat leveäksi niin harppaukset vaihteiden välillä on väkisin liian isoja. Jos kaksi viikkoa ajat niin se tunnista toiseen "junnaaminen" kärsii, kun optimi vauhtia junnatessa ero kahden vaihteen välillä semmoinen, että toinen tuntuu lyhyelle ja toinen pitkälle. 11-34 kymppi pakka on nyt itselle se jolla mennään...vastaava ysin pakka niin siellä oli joku väli liian isolla harppauksella, mutta kyllä sillä pärjää.
Jos ei tykkää tangonpäävaihtajista, mutta käyttää maastosarjaa niin katselisin Gevenallen suuntaan.

Malamuutti
06.08.2022, 08.36
Antsa41Jos ei tykkää tangonpäävaihtajista, mutta käyttää maastosarjaa niin katselisin Gevenallen suuntaan.

Tähän vain se kikka, että Shimanon 9-vaihteiset maastovaihtajat toimivat 10-vaihteisten maantiekahvojen (ei Tiagra 4700) kanssa. Tosin Shimanon 10-vaihteiset 5700-, 6700-ja 4600-kahvat alkavat pikkuhiljaa olla ns. kiven alla. Ja nehän ovat tietysti sitten vaijerijarruille.

TERU
06.08.2022, 08.55
Hyvin raskaassa lastissa ja hyvin vaihtelevassa maastossa, vaikka itäsuomen vaaroilla ja väliin maan tasangoilla ajettaessa, ei kolmatta eturatasta pidä jättää kokonaan ajatuksista. Pakan saa valita vapaammin ja välitykset passaavat kumpaankin maastotyyppiin parhaalla mahdollisella tavalla. Etuvaihtaja on ongelmattomin osa - pienellä totuttelulla sekä ajossa mäkiin ennakoimalla.
Tästä tai joku vastaava suoratankoinen:
https://www.bikeshop.fi/Kona-Sutra/ekauppa/pKOSU/

SvaR
06.08.2022, 09.31
^ Sanottasko että idioottivarma valinta.
3x10 on itseni valinta. Tuolla jaksaa ns. junnata (joka terminä minusta kuvastaa tuota matkantekoa hyvin...kihnuttaa on toinen) tunnista ja päivästä toiseen.

Salmisen ? lähestymis tapa siihen maailman ympäri pyöräilyyn oli minusta hyvinhyvin outo, kun eikös se paahtanu aivan päättömänä menemään? Sittenhän se tais keskeytyä uni ongelmiin, minkä nyt itse aavistelen johtuneen ylikunnosta/ylirasituksesta. Itse jos lähden vaikka parin viikon taipaleelle niin sykkeet pyrin pitämään siellä 110-120max tuolla jaksan ja jaksan ja jaksan. Unetkin pysyy hyvinä, jos ei ole tolkuttomasti mäkiä jolloin sykkeet nousee väkisin. Ilman sykemittaria en voi ajaa, kun ajan muuten liian kovaa.

Pienen kompromissin tuossa nyt joutuu tekemään yhden pyörän taktiikalla ja mitenkä painottaa mitäkin ratkaisee.
Maastossa pärjää 1x vaihteistolla, mutta itse kyllä suosin tielle vähintään 2x, mutta kun se 22 piikkinen siellä ei haittaa ilman lastiakaan 3x systeemissä niin sillä mennään.

TERU
06.08.2022, 09.48
Salmisen retket tuli luetuksi täältä lehdestä ja netistäkin, kiinnostivat siitäkin syystä, että omia vaatimattomia retkiä ajoin noihin aikoihin. Salmisen retket käynnistyivät univaikeuksista eikä teraponeet tuota tai muitakaan hänen ongelmiaan, ongelima ei pääse pakoon, jos ne kulkee kuorman mukana.
Monia retkiä on tullut tehdyksi, tyydytykseen saakka enkä enää aja kuin päivittäin tutuissa maastoissa, mutta vahva kannustus noita pidempiä tekemään.

JackOja
06.08.2022, 10.53
Minäkin jos sanasen välityksistä... Gravel/retkipyörässä 1 eturatas (kuten mulla oli 80/90-luvun vaihteessakin) ja hyvin on toiminut, olen pärjännyt lenkeillä ja retkillä hienosti. Kainuun mäissä ja Pohjanmaan tasaisellakin. Aina on löytynyt sopiva kadenssi ja mäet nousseet sekä tarpeeksi lujaa päässyt.

En juuttuisi liikaa pohtimaan asiaa. Ostaa sen fillarin kun miellyttää silmää, on sopivan kokoinen ja saatavilla.

pyöräsimo
06.08.2022, 11.35
Kiitos ketjun aloittajalle sekä hyviä näkemyksiä tänne kirjoittaneille! Tässä on ollut hyvää pohdintaa pyörätyypeistä ja nimenomaan vaihteista/välityksistä.

nure
06.08.2022, 12.57
Jackin kanssa samaa mieltä, 90luvun lopulla eka 1x modaus ja hyvin tullut toimeen. Kunhan löytää sopivan/mieleisen välityksen niin homma takuulla toimii!

TERU
06.08.2022, 14.45
He, kyllä tänne mielipiteitä mahtuu. Ykskertaasysteemillä, ikiwanhaan hyvään aikaan on tullut kierretyksi norjan, ruotsin ja suomen mäksimmät maat, nykyisin suon itselleni kehittyneemmän vaihteiston, jossa rattaita kammissakin on useampi, taaksehan noita näyttää koko ajan tulevan lisää. Mielipide tämäkin.

villariveijari
06.08.2022, 21.20
Kun ootte saanu oikeean vaihteen silmään ;) niin kommentoikaapas vielä tätä yhtä Grizlin haastajaa, jossa etusijalle nousee ensisijasesti mahdollisuus ostaa paikallisesta liikeestä, mutta mites muilta osin - kumpi voittaa karhu vai...?

https://rtech.fi/tuote/cube_nuroad_ex_2022_gravel_grinder

TERU
07.08.2022, 05.11
Vertailu vaikeaa kahden mainion välillä, Cube on hyvä ja plussaa lähikaupan kanssa kaupanteko ja Cuben standartitkin lähempänä normaalia.

Yksi ratas kammissa johtaa pakkaan, jossa kahden piikin portaat...tuota, keskivaiheille saakka parempi olisi yhden nousu. Kyllä sen tiellä pitkää matkaa ajaessaan hyväksi toteaa ilman kisan häivääkään, tai kadenssia pohtimatta. "Oikea" vaihde on tärkeä ajaessa, samoin oikea ajoasento, osasarjat, materiaalit, renkaat...näitä voi pohtia loputtomiin.

Aakoo
07.08.2022, 15.24
Kun ootte saanu oikeean vaihteen silmään ;) niin kommentoikaapas vielä tätä yhtä Grizlin haastajaa, jossa etusijalle nousee ensisijasesti mahdollisuus ostaa paikallisesta liikeestä, mutta mites muilta osin - kumpi voittaa karhu vai...?

https://rtech.fi/tuote/cube_nuroad_ex_2022_gravel_grinder

Jos tarkoitus on ajella lenkkiä soralla ja silloin tällöin kerran-kaksi kesässä tehdä joku lyhyt pyöräreissu, niin ottaisin itse sen Canyonin. Hyvä kiinnikkeet, saa malliin tehdyt laukut ja lokarit yms. hankittua. Nuo neuvot hankkia joku pataraudasta tehty retkipyörä tangonpäävaihtajilla tai jollain mooseksen aikaisilla ysivaihteilla voi mun mielestä unohtaa. Se Canyonin haarukanputken halkaisija ei ole mikään ongelma, normaali ihminen ei vaihda pyöräänsä stemmiä kuin kerran, jos sitäkään.

Veivaaja
07.08.2022, 22.51
Felt Broam? Olen omaani (malli 30) tyytyväinen. Toki sekin piti varustella, ja moderneita bike packing -kiinnikkeitä ei juurikaan oo, mutta tarakka ja low riderit menee. Olen pitänyt, vaikka retkille ole vielä päässytkään. Löytyy ainakin Lauttasaaresta, Tampesterin tienoosta ei tietoa.

gubatsu
08.08.2022, 12.42
Mitäs mestarit olette mieltä tämmöisestä konkelista?
https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/look_765_gravel_grx_810_gravelpyora-p-89916-11

nure
08.08.2022, 13.19
^Varmaan ihan ok mutta hieman nyppii nuo reilun kolmen sadan kiekot tuon hintaluokan pyörässä.

Antsa41
08.08.2022, 17.51
Sekä tuosta linkatusta Cubesta että Lookista näyttäisi ainakin kuvien perusteella puuttuvan tarakkakiinnikkeet kokonaan, mikä on mielestäni hyvinkin merkittävä puute, jos tarkoitus on hankkia retkipyörä

paaton
08.08.2022, 18.07
Look ei ole kyllä gravell retkipyörää nähnytkään.

paaton
08.08.2022, 18.13
Paha tuota grizliä on sivuuttaa. Todella monipuolinen fillari komealla rengastilalla. Hintakin järkevä.

Mulla itselläni on niner, mutta noidenkaan hinnoissa ei ole enää uusina tolkkua.

villariveijari
14.08.2022, 23.24
Jos se nyt mitään kellekkään merkitsee tai jonkun ostopäätökseen hippuakaan vaikuttaa, niin sanottakoon, että olen henkilökohtaisesti lukinnut vastaukseni ja se on Grizl. Todella hankala löytää lähellekään menevää kilpailijaa ketjun otsikon kategoriassa, kun asiaa tarkastellaa laajasti ja kriittisesti. Erilaisia mielipiteitä tietenkin voi ja pitää olla, mutta ne ovat vääriä :'D Makuasioista jne.. Tiedätte homman juonen. Ihmisen mieli..

Nyt pitää vaan odotella, että työpaikan työmatkapyöräetu tulee voimaan ja pyörät tulee saataville. Kiitos ajatuksien vaihdosta ja ketjusta itse kullekin.

Aakoo
15.08.2022, 16.15
^Itse asiassa se on ihan hyvä tapa sanoa mihin on päätynyt, jos on neuvoa kysellyt ja sellaisia saanut. Sitten vaan vielä kuvaa uudesta fillarista kun sellaisen saat :).

nure
15.08.2022, 18.36
^^Muista että kun tulevat niin menevät myös, nopeat syö tuossa firmassa hitaat.

villariveijari
17.08.2022, 00.34
^^Joo, totta. Se auttaa hahmottaan tuleville lukijoille, että mitä on tapahtunut kysymysten ja ajatusten vaihdon jälkeen. Pistän kuvaa sitten ????

^Hyvä vinkki. Toivottavasti sähköpostiin tilattu saatavuusilmotus pelaa. Toisaalta en tiedä miten toimii homma, kun tulee työmatkapyöräedulla. Ja toisaalta sen näkee kyllä sitten, kun tehdään puolison pyörän tilaus. Hänelle tulee mitä todennäköisimmin myös Grizl. Harmi vaan ettei saa tuota joustokeulallista versioo XS koossa (ilmeisesti pienemmän rengaskoon takia).

nure
17.08.2022, 09.09
^Grizl CF SLX 8 eTap on tuo ihan ok mutta jos jäykällä saa niin hyvä vaihtoehto ja siten ainakin saa helposti kilon pois painosta pienellä vaivalla.

Bomb
17.08.2022, 15.12
^^ Muistelisin jostain viestiketjusta lukeneeni, että Canyon päivittäisi varastosaldoja, tai tilausmahdollisuuksia tiettynä viikonpäivänä ja viesti tulisi reilummalla viiveellä, ehkä jopa seuraavana päivänä tms. Jos tuo pitää paikkansa, niin voi olla pyörät menneet jo siinä vaiheessa, kun saatavuusilmoitus tulee, joten kannattavampaa voi olla kyttäillä tuotesivua tiettynä päivänä. Valitettavasti en muista, mikä viikonpäivä se oli, tai edes, että mistä ketjusta tuon luin, mutta ehkä tuurilla keksit sopivat hakusanat :)

jalkkis
17.08.2022, 15.44
Minusta joku on maininnut maanantain... Mutta siinä vaiheessa, kun kamaa on tilattavana, niin pitää tilata asap, eikä jahkailla vaikka kama odottelee ostoskorissa. Muutoin menee ohi suun. Ai mistäkö tiedän...

villariveijari
17.08.2022, 19.52
Maanantaista olen kans kuullut puhuttavan. Täytyy tsekkailla aina maanantaina ja toivoa ettei mene liian nopeeta.

Hokku
17.08.2022, 21.51
Maanantaista olen kans kuullut puhuttavan. Täytyy tsekkailla aina maanantaina ja toivoa ettei mene liian nopeeta.

Maanantai aamupäivisin tulee uusi saldo pyöriä. Sähköposti saatavuhdesta tulee vasta ti-ke, jos pyörät eivät ole menneet siihen mennessä. Aktiiviset palkitaan.

madias
18.08.2022, 18.30
Itse mietin vuosi sitten syksyllä pyörän hankkimista melko lailla vastaavilla spekseillä ja päädyin lopulta alumiinirunkoiseen Sonder Caminoon 1x Rival-vaihteilla ja flare-tangolla. Tuolloin myivät vielä viime vuoden runkoa, mutta vaihtoivat sen tilausta odotellessa ilman lisämaksua tälle vuodelle päivitettyyn runkoon. Itse siis maksoin tuosta 1449€ viime syksynä ja hinta näyttää nyt olevan varsin paljon korkeampi...

Mutta omaan käyttöön Camino on kyllä ollut varsin nappivalinta ja tilatessaan voi ruksia mieleisensä värin ja komponentit pyörään. Lisäksi uudessa runkoversiossa on haarukassakin molemmin puolin kolme kiinnitysruuvia, joten kiinnikkeitä löytyy retkeilykäyttöön.

Tuolta löytyy lisätietoa: https://eu.alpkit.com/collections/sonder-camino

nure
18.08.2022, 20.45
^FlatBarGravel kunniaan! Muutkin alkaa ymmärtää sen oivallisuuden!