Näytä tavallinen näkymä : White GX LTD 2x10 päivitys 1x10
 
 
Hei
Kyseinen pyörä tuntuisi muuten passelilta, nyt onkin alkanut tuo kahden eturattaan systeemi harmittamaan.
Onko porukka toteuttanut tämmöistä muutosta?
Minkä kokoinen eturatas olisi järkevä? 90% maantietä, loput polkuja ja kuntopolkuja.
Tietysti, olisihan 1x11 setti parempi vaihtaa mutta silloin menee jo reippaammin osia vaihtoon.0
Osat pyörässä grx 400 sarjaa.
^Riippuu kuskista ja takapakastakin,  veikkaan että välillä 38-44 mennään.
Lisätietona, emännän ajossa. Keskinopeudet pyörii siinä 25-28 paikkeilla maantiellä.
Ketjun linjaus, tuleeko siinä ongelmaa? Täytyneen keskittää jollain ilveellä?
Firlefanz
31.07.2022, 12.37
Katsot ensin millä välityksellä ajat tasaista hyvään myötätuuleen ja sitten millä välityksellä nouset jyrkimmän yleensä ajamasi polun. Siinä sinulla on suurin ja pienin tarvittava välitys. Sitten vain hakemaan sopiva eturatas + takapakka -pari (ja tarkistamaan varmuuden vuoksi riittääkö takavaihtajan kapasiteetti).
PS Koska tämäkin on keskustelufoorumi, jolla paitsi vastataan kysymykseen myös kommentoidaan sen pohjalta ja joskus ohikin. Vaikka ymmärrän miksi niin monet tykkäävät 1x -vaihteista - ja tekevät fillarivalintansa usein pitkälti sen perusteella - en aina oikein käsitä mikä 2x -vaihteissa oikein tökkii. Jos ne kerran fillarissa on ja ne ovat kunnossa ja kohdalleen säädetyt, niin ovathan ne kätevät ja ihan riittävän yksinkertaiset ja sen lisäksi mahdollistavat tietyissä tilanteissa sujuvammat hyppäykset.
PPS Ja koska tämä on keskustelufoorumi, pitää kai erikseen lisätä etten pidä 2x -vaihteensa vaihtamaan haluavia osaamattomina tai huonoina pyöräilijöinä. En ainkaan sen enempää kuin pyöräilijöitä jotka eivät tykkää siitä että ajopaidan taskuissa on tavaraa.:cool:
PPPS Nyt arvaan ennakkoluuloisesti että se tökkiminen on etupäässä sitä että kun ollaan isolla eturattaalla vaihdetaan pienempään kunnes ollaan suurimmalla takarattaalla ja sitten yritetään vaihtaa vielä pienempään - eikä mitään tapahdu! Ja vastaavasti pienellä eturattaalla ollaan vaihdettu suurempaan kunnes ollaan pienimmällä eturattaalla  - ja sama juttu! Näin  ehkä siksi että etuvaihtajan käyttö on koettu jotenkin hankalaksi? Ja kun käsitys on muodostunut, on vaikea enää asennoitua uudelleen ja opetella 2x -vaihteiden käyttö ikään kuin alusta pitäen...
Kiitti,
Tosiaan ei olla kumpikaan tykätty tuosta 2x setistä, ärsyttävän usein sattuu vauhti semmoiseen kohtaan että joutuu pelaamaan etuvaihtajalla ja samalla takasella, jolloin tulee mieleen miten nätisti caprassa, levossa tai grailissa tuo yhden rattaan setti rokkaa.. välitys skaalan pitäisi aika passelisti yhdellä etusellakin passata, aika harvoin ääripäitä käyttänyt.
Kaikki omat maastopyörät ja ajamani gravelit ollut 1x11 tai 1x12 seteillä ja ollaan emännän kanssa niistä tykätty paljon enemmän. 
Onhan ne vähän tottumis- ja maku-asioita.
 :)
Käviskö ehdotus isomman rattaan vaihto pienemmäksi kooltaan, tuo 16 piikin ero rattaiden koossa on huono kotimaan teille, joko 44 tai 42 piikkinen ja jättää pienemmän rattaan käytön erikoistilanteisiin? 
Pidän optimina kahta ratasta kammissa ja tää on sitte mielipide...
Tuohan kuulostaisi fiksulle. Kokeillaanpas tommosta.
Taisi olla liian fiksu, eihän noihin kampiin taida saadakaan niinku komppiskampiin...
Kuminauha
31.07.2022, 17.58
Ite oon tehny tuon muutoksen ja laitoin 40T etuleivän. Riittää hyvin mielestäni metsään ja teille. Jos olisi joku pitkä ja jyrkkä polkunousu missä ei pidon takia vois runttaa putkelta ni sitten vois mennä kantohommiks.
Piti laittaa 4 millin spacerit että sai vähän ketjulinjaa sisäänpäin.
Toimi se ilmankin mutta piti ärsyttävää ääntä isoimmilla takarattailla. Nytten ketju on täysin suorassa varmaan jossain 3. tai 4. rattaan kohdalla. Hyvin on ketju pysyny kovassakin menossa.
Tommosen laitoin https://www.bike24.com/p2443774.html
l (https://www.bike24.com/p2317096.html)https://pic.useful.fi/Ky8vAkzQx.jpg
https://pic.useful.fi/-fHLb5cB7.jpg
https://pic.useful.fi/tMTMd42K7.jpg
Sama 2x10 -> 1x10 operaatio on itselläkin käynyt GX LTD:iin mielessä nyt kun ei kovin nätisti enää nouse isommalle eturattaalle kolmen vuoden ajojen jälkeen, ja varmaan jossain vaiheessa tarve uusia voimansiirtoa kuitenkin. Käyttö enimmäkseen työmatka-ajoa, jossa myös esillä olevan isompi eturatas on välillä lahkeiden kanssa ongelmallinen.
Kuinka vasen kahva toimii ilman etuvaihtajaa? Meneekö häiritsevän löysäksi, vai pitääkö sinne joku vaijerin pätkä virittää? Ilmeisesti GRX812 "1x11" takavaihtaja olisi sama vetosuhteeltaan, jolloin voisi vaihtaa myös 11-42 10s pakan.
Kalle salonen
29.11.2024, 11.49
Itsellä meni kans hermo White gx:n kanssa etuvaihtajaan jo useampi vuosi sitten (jostain syystä muiden pyörien kanssa ei vastaavaa ole käynyt) ja laitoin wolftoothin valikoimasta vastaavan eturattaaksi ja olen ollut tyytyväinen, ketjulinjakin ihan passeli suoriltaan ilman mitään kikkailuja. Koska vedän paljon lapsia kärryssä kyseisellä pyörällä (ja nuo penteleet kasvaa ja painaa joka vuosi enemmän) vaihdoin viime kesänä alkuperäisen (tiagra 4700) takavaihtakankin grx400:ksi niin saa laajemman pakan käyttöön. Toimii hyvin tiagran kahvan kanssa, eikä vasemman kahvan kanssakaan ole ollut mitään probleemia, ihan yhtä hyvin toimii pelkkänä jarrukahvana
Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
Kuminauha
29.11.2024, 17.39
Jos kyseessä on GRX400 vasen kahva ni ei se vaihdevaijerin poisto vaikuta sen jarrun toimintaan millään tavalla.
Kiitos kommenteista, hyvä tietää ettei vasen kahva vaadi erikoistoimia etuvaihtajaa poistettaessa. Laskeskelin että 46T->40T käytännössä tiputtaa isoimman vaihteen pois käytöstä, mikä ei sinällään haittaa kun ei juuri koskaan tule sitä käytettyä. Toki 40-11 -välityksellä tuo 11 ei ihan optimi ole ja hyppy toiseksi isoimmalta 13 -rattaalta aika iso. Ilman pakan vaihtoa häviää kaksi keveintä välitystä (30-36 ja 30-32), mikä ei myöskään tiekäytössä lumettomaan aikaan haittaa. Vaihtamalla pakan 11-42 ja GTX812 takavaihtajan, saisi yhden pykälän keveään päähän lisää. Pitää vielä fiilistellä mitä vaihteita käyttää, ja varmaan kokeilla tuolla 40T rattaalla kun tuo helposti onnistuu.
Jos kyseessä on GRX400 vasen kahva ni ei se vaihdevaijerin poisto vaikuta sen jarrun toimintaan millään tavalla.
Ei vaikuta ei ja esim. Grx 600 1x kahvassa heiluu se vaihdekahva silti jonkin verran eikä ole kiinteä joten asialla ei ole paljoa väliä.
Grx400 takavaihtaja toimii 11-40t pakan kanssa hyvin ja ja joissakin rungoissa menee 42t pakka. Tämä johtuu siitä että korvakkeiden pituudessa on runko kohtaisia eroja. Eteen 40-42t ratas niin eihän siinä muuta tarvitse?
Kuminauha
05.12.2024, 10.33
Itsekin aikoinaan tuon konversion samaan pöyrään tein ja jätin etuvaihtajan vaijerin kuorineen pyörään paikalleen, sen saa siististi nipparilla jemmaan sinne keskiön alle/taakse.
^Kun ekan maantiepyörän muutin 1x systeemiin niin vaihtaja ja vaijeri vaan pois, ei se vasemman puolen vipu siinä kummoisesti häirinnyt.
Hyviä neuvoja senkun satelee :) 40T on tulossa, ja kaveriksi uusi 11-36 pakka sekä ketju. Mutta pitää kokeilla pelkällä eturattaan vaihdolla (ja vaijerin jemmauksella) ensin riittääko 36 ykkönen, tuolle pakalle kyllä löytyy muutakin käyttöä.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.