Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Canyon Neuron akku



McMake
29.07.2022, 01.05
Olen mahdollisesti ostamassa Canyon Neuron ON pyörää itselle uutena. Mietin kovia pakkasia ja sitä, että ilmeisesti akku kannattaa ottaa sisätiloihin pakkasella ajon jälkeen? Miten noissa uusissa malleissa on akku irroitettavissa? Lähteekö se avaimella vai pitääkö ruuvailla irti? Tuo ruuvaus lisäisi kyllä epäkäytännöllisyyttä huomattavasti. Onko tietoa/kokemuksia asiasta?

Kuminauha
29.07.2022, 07.57
Lähtee avaimella irti, ei tarvi ruuvata.

JormaKaleviKaikentietää
29.07.2022, 23.51
Kannattaa tutkia myös ettei ole sitä vanhan mallista virtanappia mikä ei anna käynnistää pyörää pakkasilla. Siinä nimittäin akun irroitus on murheista pienin.

Koni79
30.07.2022, 20.31
Toi perusajatus avaimesta ton virheellinen, yhtä kauan aikaa menee A) jos seisot pyörän vieressä, irrotat akunsuojan, kaivat avaimen taskusta, työnnät sen lukkoon, käännät, otat akun irti!
B) jos seisot pyörän vieressä, irrotat akunsuojan, kaivat kuuskulman taskusta, repusta, satulalaukusta.., työnnät koloon ja käännät, irrotat akun.

Paljon olennaisempi asia on minkälainen akun suoja siinä on.Katoin nopeasti canyon neuronin sivuja ja ainakin omaan silmään näyttäis olevan perus shimanon Ep8 630wh akunsuoja joka irrotetaan neljällä ruuvilla jos mainoskuva on oikeassa ja ne ei ole tehnyt mitään pikairtotettavaa suojaa omaan malliin joudut siis ruuvaan suojan auki ja tässä tapauksesa kun sulla on se Kuuskolo kädessä niin sinulla menee luultavasti 5sek. pidempään jos joudut vielä kaivaa erillisen avaimen taskusta.

En siis omista kyseistä pyörää ja tulkinta perustuu canyonin sivuilla kuvissa näkyviin akunsuojan ruuvinkantoihin.. =) ja kokemukseen oman 630wh akun suojan ruuvaillusta

Kuminauha
31.07.2022, 08.37
Höpöpö, akunsuojan irti ruuvauksen jälkeen pitää silti irroittaa akku sillä avaimella. Miksi sitä akun suojaa pitäisi irroittaa kun se ei liity mitenkään akun irroitukseen?

Ju_ke
31.07.2022, 09.08
Suojahan on kiinni akussa. Ei sitä tarvitse erikseen irrottaan. Neuronista akku irtoaa muutamassa sekunnissa ja yhtä nopea laittaa takaisin paikalleen.

Tace87
31.07.2022, 09.22
Juuri näin. Avaimella lähtee irti akku nopeasti. Suoja on kiinni akussa, ei sitä tarvitse irrotella erikseen.
Muutama tapaus (oma mukaan lukien) on ollut, että akun vastakappale akkupesän yläpäässä on säädetty liian sisään, jolloin akkua ei saa kunnolla painettua kiinni. Hommaan oli ratkaisu: Avataan neljä 3mm kuusiokoloruuvia ja hieman säädetään vastakappaletta ulospäin. (Säädettävä on siis)
Ilmeisesti tehtaalla jäänyt tarkastamatta oikea kohta.

Masba
31.07.2022, 12.50
Pyörän omistavansa voi sanoa että akku lähtee juuri noin helposti kuin on sanottu.
Käynnistysnapin pakkaskestävyydestä, omassa vm-21 ei ole kertaakaan temppuillut vaikka pyörä säilytetty kylmässä varastossa (akku sisällä). Kollegalla taas ollut saman pyörän kanssa pari kertaa ongelma ettei käynnisty. Canyon Suomen asiakaspalvelu lähetti hänelle palan telttapatjan näköistä solumuovia ja ohjeet napin eristämiseen… Ei on sitä tehnyt joten toimivuudesta ei tietoa. Onko siis tämän vuoden mallissa eri osa?

Kuminauha
31.07.2022, 17.50
En usko että noissa on eroja. Ainakin satelliittinapin malli on sama. Veikkaan et käyttäjillä on eroa siinä, miten kauna pöyrä on esim kovassa pakkasessa ilman että pyörää käytetään ja tästä syystä joskus tulee ongelmia ton napin kanssa. Itselläkään ei ole ton shimanon napin kanssa ollut talvella ongelmaa. Tosin pyörää käytetty aika tiheästi.

Kyseessä siis shimanon "satelite button". Napissa on siis oma "akku" (voi olla myös kondensaattori), jonka avulla nappi pystyy lähettämään käynnistyskäskyn moottorin kautta akulle. Tämä akku lataantuu silloin kun pöyrä on kytkettynä laturiin tai kun akku on kiinni pyörässä ja pyörä on päällä. Jos pyörä on kylmässä pitkän ajan ilman että sitä käynnistetään tai akku on irti, voi pakkanen heikentää napin akkua niin paljon että virta ei riitä käynnistysviestin lähettämiseen.

Bizline
07.08.2022, 09.15
Tuon satelliittinapin pakkasraja on aika tarkalleen -20ast, jos pakkanen menee tuon alle niin ilman napin lämmitystä et saa pyörää käyntiin.
1 talven kokemuksella vaikka joka päivä pyörällä ajettiin ja arkipäivät oli töissä sisällä lämpissä, mutta kotona pyörä ulkona ja akku sisällä lämpimässä.