PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maasturin takapää natisee, mikä voisi olla aiheuttaja?

Jusa.L
26.07.2022, 12.09
Minulla on täpärin kanssa hieman haastava ongelma, sillä kun polkee 1-3 vaihteilla niin että pitää käyttää kunnolla voimaa esim tiukoissa ylämäissä, niin takapäästä (kiekosta?) kuuluu natinaa...

Jousituksen linkuston olen sulkenut pois, koska ääni tulee vain kun joutuu käyttämään voimaa polkemiseen noilla pienillä vaihteilla ja muuten "normaalissa" ajossa natinaa ei kuulu.

Onko mahdollista että pakka (Deore 12) tai kiekko voisivat aiheuttaa tämän äänen?

maalinni
26.07.2022, 12.13
Voi kuulua vaikka mistä. Minulla oli Mavicin kiekon kanssa samanlainen ongelma, joka johtui suoravetopinnojen juureen kasautuvasta hiekasta tms. Sen sai parhaiten hiljenemään, kun ruiskutti silikonia pinnojen juureen. Peseminenkin tietty auttoi, kunnes ajoi uudestaan hiekkatiellä.

edit: oiskohan sitten ollut pinnat löysällä?

hcf
26.07.2022, 15.32
Minulla on täpärin kanssa hieman haastava ongelma, sillä kun polkee 1-3 vaihteilla niin että pitää käyttää kunnolla voimaa esim tiukoissa ylämäissä, niin takapäästä (kiekosta?) kuuluu natinaa...

Jousituksen linkuston olen sulkenut pois, koska ääni tulee vain kun joutuu käyttämään voimaa polkemiseen noilla pienillä vaihteilla ja muuten "normaalissa" ajossa natinaa ei kuulu.

Onko mahdollista että pakka (Deore 12) tai kiekko voisivat aiheuttaa tämän äänen?

Mä veikkaan että pinnat natisee. Mullaki yhessä pyörässä natisee. Tosin etukiekko. Huomaa ku putkella ajaa

Sambolo
26.07.2022, 16.27
Huonosti rasvattu ketjukin voi pitää natinaa. Satulatolppa, polkimet, keskie jne :)

SvaR
26.07.2022, 20.17
Tolppa taitaa olla yleisin natisia.

Tolppa natisee rungossa ja satula tolpassa=ihana yhdistelmä, mikä itsellä yhessä pyörässä tällä hetkellä.

M A
26.07.2022, 20.19
Mulla natisee hissitolppa. Rasvaamalla hiljeni hetkeksi.

HarrY61
26.07.2022, 20.48
Samalla tavalla ilmeni vaiva. Ja se oli keskiön yläpuolella oleva linkuston läpivienti (täysin kuiva tehtaan jäljiltä)

Benny
26.07.2022, 22.41
Kuiva läpiakselikin voi natista.

Acunus
27.07.2022, 20.48
Vaimo tai tyttöystäväkin voi natista. Oliko jompikumpi kyydissä?

veke
27.07.2022, 21.21
Itsellä vuosi sitten vastaava tapaus. Voimalla 'runtatessa' natisi. Vasta viimeksi tarkistin takapakan, ja sehä oli hiukka löystynyt. Kiriminen lopetti natinan.

janik
28.07.2022, 09.40
Vaimo tai tyttöystäväkin voi natista. Oliko jompikumpi kyydissä?
Koska ääntelyä kuuluu kovaa polkiessa, niin polje kevyemmin jos pystyt

Suiza
29.07.2022, 10.14
Nuo natinat ja nitinät on tosi v...maisia. Ja paikantaminen se vasta v...maista on. Voi olla ihan varma, että napse kuuluu takaa ja vika onkin keskiössä tms. Ääni johtuu mukavasti runkoa pitkin, varsinkin kuiturunkoa. Eikä sitä yleensä saa kuulumaan millään vääntelyllä paikallaan, että olisi helpompi paikantaa. Kuuluu vain tietyssä vauhdissa, rasituksessa, paikassa jne.

Mi2
29.07.2022, 12.04
Kiristä pakka, kiristä vaihtajan korvake, katso että läpiakseli on kunnolla kiinni. Nämä on tietysti hyvä putsata jos ovat hiekkaisia tai pölyisiä. Eturattaan kiinnitys hyvä myös katsoa.

Plihal
02.08.2022, 09.18
Juuri kyseisen natinan kanssa itekin taistelin piiitkän aikaa, natisi vain jyrkissä ylämäissä 1-2 vaihteella runtatessa.
Takakiekon navan toinen pääty oli osittain irronnut liimauksesta, keskiputki tässätapauksessa kuitua, pääty alumiinia, ei vetopuolen pääty.

Boot
03.08.2022, 07.42
Itsellä natina hävisi läpiakselin irroituksella, puhdistuksella ja pienellä rasvan töräyksellä.

Tommy
04.08.2022, 13.17
Itselläni on Canyon Spectralissa jatkuva natinaongelma takahaarukan perimmäisessä nivelessä, eli taka-akselin kiinnityskohdan vieressä. Olen kerran huoltanut kyseiset laakerointikohdat, mutta natina palasi muutaman lenkin jälkeen takaisin. Ongelmana tuntuisi olevan laakeroinnin irrallinen kiinnityskappale/levy, joka on haarukan sisäsyrjässä kiinni kahdella pienenpienellä pultilla (kiristysmomentti 3Nm). Jos lipareen reunalle tipauttaa pari tippaa öljyä, niin natina pysyy pois ehkä parisen tuntia, jonka jälkeen palaa. Alle siis menee todennäköisesti hiekkaa ja kahden alimittaisen pultin puristuskyky ei riitä pitämään laattaa paikallaan -> natisee. Mitähän sinne väliin voisi laittaa, että ongelma ei toistuisi? Toimisikohan esim. kierrelukite tai hiilikuituasennustahna välissä? Vaseliini toki estäisi paskan tunkeutumisen reunan alle, mutta sen kanssa on jarrulevyn kontaminaatiovaara märillä keleillä.
https://lh3.googleusercontent.com/GjIr8nBeGC55AIf8p4NwBxCBsJimgDMehuSriO3XNA4qv4V_Fr PZnI9TBENMPKHvoDsLZaum8cwz7w5ejKS6AyCcVk5TJPguFVMb 8FJy9r4UWpROC9VRpq1Sy7xo5Y2KGYAoHy6--VLqupBaXkRkBd6Vg9GtnksTn1todmC2kHX2w0WrDrB7M8QBJVi zRS1UvIaZ224hHf_j3819zVC1uJKQbMUp_oaUZvqkkjbhAEQvs 3v19Hn6817H3Y06yEjrxN9n8-_9AVmMQyBSNssvoAu52-CgwULoTbBdtyUq28U83TPRLDtGBqRukddWN_B9YFP1hkfnbpAw OjoiUUa0peHUnuEAQy_4fwKPc57cmLVV2WgSaB1FadCSCsMmEt o0wrcwM1t44LRKqRxzrN7RgGVLWBcHTW0qgkCMz_XFulDs4av_ MQHpTJY7rfnr086Hux2a_O-AZE73TcH4vJyVQfp-z41uD7crHAUaBNKLrNa83i9ACdQmACRxMS5lr1FpW7KVIuyOkS J2XmKy3wZvvev7xPWagHZKWKTgarCt4uoDrEvLFFE876vMp6gr dFryUGlaRISn5Tx6rlhb662U9EJVKztQPLwGhEBl58ctFMslMH wtq8CxD1WCa-PHW6c6cvxnRA_dpMBNXihVGhUdei9YdsFNwYvf0XGRkntswKvE MHoowEhDMrK5-2TSo7R-d2AuPfaset_fjf3FK_Fi28CE6HUq8dKtwvZOASu6mQOz5wRIHL XxHTONavlFwNA=w1410-h1057-no?authuser=0

Marsusram
04.08.2022, 14.06
Luulisin että tiivistyssilikoni täyttäisi raot, eikä haittaisi tuossa.
Peräpäässä ovat kaikki tuollaiset läpiakseliin ja linkustoon liittyvät pikkukappaleet mahdollisia natisijoita, myös korvake.

Tommy
04.08.2022, 14.59
Butyylimassa tuli itselleni mieleen. Sitä olisi varastossa ja on väriltään mustaa. Mietin kyllä, että miksi tuossa kohtaa pitää ylipäätänsä olla ylimääräinen lipare? Rakenteen olisi voinut toteuttaa niinkin, että lipare olisi hitsattu runkoon kiinni jolloin se olisi ollut paljon jäykempi ja todennäköisesti hiljainen.

Nisunen
11.08.2022, 18.23
Huh sainpa paikallistettua ja korjattua omassa pyörässäni aiheuttaneen natinan. Kivasti päässyt repsottamaan tuollanen liuska.https://i.postimg.cc/QCxCRPcL/IMG-20220811-171843.jpg

Tommy
11.08.2022, 21.17
Omaan tapaukseen sen verran jatkoa, että naksuminen taisikin olla oire paskaksi menneestä keskiölaakerista. Työmatkafillarissa alkoi olla samanlaista natinaa, joka poistui laakerikupit irroittamalla, putsaamalla ja kierrelukitteen kanssa kasaamalla kokonaan.

Otin äsken maasturista kammet irti ja kappas, toisen puolen laakeri tuntui karhealta. Canyonissa on tietysti pressfit-laakeri, joten vaihtamiseen tarvitaan muutama työkalu, joita minulla ei tietenkään ole. Onkohan kenelläkään kokemusta tällaisesta satsista? https://www.bike-discount.de/en/radon-pro-assembly-and-disassembly-tool-set-for-press-fit-bottom-brackets