Näytä tavallinen näkymä : Mikä 12-speed ketju maastopyörään?
Deoren ketjulla on ajettu vasta alle 1000km ja nyt on kahdessa päätypalassa halkeama, eli pitäisi löytää uusi ketju, mutta mikä? Pakka on Deore.
Onko KMC, YBN tai Shimanon ketjuissa eroa toimivuudessa Shimanon pakalla?
Tämän kokemuksen perusteella ainakaan Deoren ketjun laatu ei vakuuta, joten ostanko XT:n tilanne, vai jonkun muun?
Kuminauha
18.07.2022, 10.43
M9100 XTR ketju. Itellä on esim yhdessä 9100 ketjussa ~1000km maastosähköpyörässä (Spectral:ON) eikä oo vielä edes 0,5 kohdalla kulunuus.
maalinni
18.07.2022, 10.44
Ottaisin xt:n
Toimikos 12s Sramin ketjut moitteetta Shimpan pakan kanssa? XX1/X01 Eagle on meinaan aika ylivoimainen.
maalinni
18.07.2022, 11.53
Käsittääkseni ei toimi sram ja shimano enää 12sp keskenään(?)
Travelkicking
18.07.2022, 12.31
Täällä YBN:ää, tosin sähköhybridissä. Simpan 12s-kilkkeet.
YBN ainaki 11 versiona kului nopeammin kuin KCM SL versio jota omia luottoketjujani olleet. XX1 iha ok, ne nyt testissä kun koko voimansiirto samaa.
Ostaisin xtr-ketjun jos pakka shimanon.
https://cyclingtips.com/2019/12/the-best-bicycle-chain-durability-and-efficiency-tested/#most-durable-12-speed
maalinni
18.07.2022, 14.08
Puoli offarina mainitsen, että itse siirryn 9-vaihteiseen kun tuo 12-pykäläinen kulahtaa vaihtokuntoon. Ei tarvitse ihmetellä kaikkea.
Vähän samat suunnitelmat, mutta 10-vaihteiseen.
^ & ^^Tottahan tuo että kun ketjut ohuemmiksi niin kuluu nopeammin, kutosilla ja seiskoilla ajettiin aivan eri kilometrimääriä kuin nyt mutta maailma vaan muuttuu.
^ & ^^Tottahan tuo että kun ketjut ohuemmiksi niin kuluu nopeammin, kutosilla ja seiskoilla ajettiin aivan eri kilometrimääriä kuin nyt mutta maailma vaan muuttuu.
Paljonko niillä sitten ajeltiin?
Omilla XX1 Eagleilla ajettu ripauksen alta 5000 km kipale eikä ole vielä puolessa rosentissa. Kestänyt ihan älyttömän hyvin. Maastoajoa. Eli omassa tapauksessani XC:tä.
En ihan varma ole, mutta kärsiikö tuo Shimanon Hyperglide+ ominaisuus, jos laittaa jonkun toisen valmistajan ketjut? Olen vähän siinä käsityksessä, että näin mahdollisesti kävisi. Itse laittaisi Shimanon 12 järjestelmässä ehdottomasti Shimppaa ja varmaan xt-tasoa.
https://bike.shimano.com/en-US/information/news/shimano-hyperglide-.html
Sramin XO1-ketjusta jäi kyllä hyvät mielikuvat keston suhteen. Oli puolitoista vuotta käytössä maasturissa kaikenmoisissa olosuhteissa ja kilsojakin tuli ihan kohtuudella.
Viime vuonna oli yksi ysillä varustettu fillari ja se oli 1000km ja ketju yli 0,5 kulunut.
Ensin meni KMC, ajattelin vaan piruuttaan kokeilla mittaria ja se holahti kuin ties mikä ja minne. Sitten ostin sramin ketjun ja sama homma. Kolmas oli sitten shimano, mutta sillä ei kerenny ihan tonnia tulla kun vaihdoin sitten 10 voimansiirron.
Kanuuna, silloin (eikä nykyäänkään) mittailtu mutta jos miettii että ekalla Rossinin maastopyörällä taisin kolme vuotta ympäri vuoden työmatkat 10km siivu ja hupiajelut, 3x8 tais olla voimansiirto, osasarja oli Deore DX muistaakseni... Siitä helppo laskea...
maalinni
19.07.2022, 15.43
Just mittasin nx iiglen. Vaihtokunnossa reilusti alle 1000km ja kova ketju ruostumaan. Gx huomattavasti parempi.
Kirjoitin aiemmin muuallekin, mutta omien Eaglejen testidata sanoo seuraavaa. Samalla huollolla, käytöllä, pyörällä ja puoleen prosenttiin asti. Kaikkia muita parit ketjut paitsi NX, jota oli yksi.
NX 700-800 km
GX napsun yli 1000 km
X01 testi vielä vaiheessa, tällä hetkellä ripauksen alta 4000 km.
XX1 >5000 km, ei vielä 0,5 %.
Tosta kun laskee vielä pitkän ajan käyttökustannukset, näkee aika nopeasti, ettei halvin olekaan halvin.
Ja x01 ja xx1 on samat ketjut. Xx1 kalliimpi väristä riippuen. Eli X01 on perus hopea, xx1 saa mustana ja oil slick värisenä ja hinta n. 15-20 euroa kalliimpi.
Itse ostin XX1 ketjuni noin 46€ hintaan. Oli aika hyvä tarjous. Nykyään joissain paikoissa tuplahintainen.
^Ja ainakin talvella saatavuus oli vaikeaa ja mustat 73€.
maalinni
20.07.2022, 16.24
Itse ostin XX1 ketjuni noin 46€ hintaan. Oli aika hyvä tarjous. Nykyään joissain paikoissa tuplahintainen.
No oli. Gx:t maksaa 39€ melkein kaikkialla.
Itse jouduin pelkästään saatavuuden vuoksi moisen hinnan maksamaan, onneksi ei ollut viimeiset menossa.
X01 tai XX1, itsellä kestänyt 9000km kaikkea mahdollista seka-ajoa. Saatavuus hiukan heikko. YBN saatavuus hyvä, shimanoa en enää laita.
F. Kotlerburg
21.07.2022, 09.52
Joo Sramin ketjuista kannattaa ehdottomasti investoida se X01. GX on ihan tinaa enkä edes viitsi kuvitella kuinka huono NX on. Omat GX:t napsahti kevyeen vetoon poikki 800km paikkeilla ja oli jo silloin lähellä 0.5mm rajaa.
maalinni
21.07.2022, 15.38
X01 tai XX1, itsellä kestänyt 9000km kaikkea mahdollista seka-ajoa. Saatavuus hiukan heikko. YBN saatavuus hyvä, shimanoa en enää laita.
Mutta kävikö se Sramin ketju Shimanon pakalle? Mielestäni ei.
Jos haluaa korostaa kestävyyttä, niin oma kokemus Shimanon sähköpyörän ketjuista on, että ne kestää ja kestää.
Ei se takapakka tiedä ketjun merkkiä, 11vaihteisella ajellut useiden valmistajien ketjuilla paitsi Shimanon, pakat olleet Ultegraa ja SRAM:a. Kaikki toimineet.
maalinni
21.07.2022, 18.08
Jostain muistan lukeneeni, että rullien väli olisi hieman eri shimanon ja sramin välillä(?)
edit: Sramin kommentti: SRAM: EAGLE chains are not perfectly compatible with Shimano drivetrains. It might physically fit and fundamentally make your bike go forwards, but it will also lead to long term performance and security issues such as chain breakages and chain sucking etc.
F. Kotlerburg
21.07.2022, 18.12
Ei se takapakka tiedä ketjun merkkiä, 11vaihteisella ajellut useiden valmistajien ketjuilla paitsi Shimanon, pakat olleet Ultegraa ja SRAM:a. Kaikki toimineet.
Mee nyt roskiin siitä. 11spd on joo ristiin yhteensopiva. 12spd ei ole.
Niihän nuo sanoo, että 12spd Shimanolla pitäis olla Hyperglide Plussalle optimoitu eturataskin, että toimii täysin.
Aiemmassa linkissäni on Shimanon esitelmä ketjun erosta eli sisempi linkki on pidempi ja muotoilu sisältä kapeampi. Muuten fyysiset mitat samat kuin muissa.
https://bike.shimano.com/content/productsite/en-US/information/news/shimano-hyperglide-/_jcr_content/productsite_newsarticle/body_parsys/multicolumn_2col/par2/image.img.jpg/1558563043755.jpg
jame1967
24.02.2023, 17.38
Dudessa alkuperäiset sramin eagle ketjut ( täytyy vielä tarkistaa mitkä ) tonni takana ja kuluma 0,5 prosentin luokkaa . Pakka Shimanon slx eli ainakin mulla sramia ja Shimanoa ristiin vaikka alkuperäiset , seuraavaksi campaa joka todettu 10 ja 11 kestäväksi saa nähdä miten 12 speed .
Ihmettelin kun autotallin lattialle vedin vanhan ja uuden rinnakkain mitatakseni uuden , se onkin valmiiksi yhden linkin lyhempi kuin vanha srami SaaS nähdä riittääkö mitta .
Oman kokemuksen mukaan GX kestää myös sen luokkaa 1000 km tai vähän reipas.
Ilman muuta kannattaa ostaa X01 tai XX1. Maksaa ittensä takaisin aika haipakkaan, jos pyörällä tulee kilometrejä.
jame1967
25.02.2023, 09.38
Juu lukaisin aiemmista viesteistä saman tiedon , oli vaan tuo campa jo odottamassa niin laitoin sen ja mitta riitti .
Nyt vaan ajoa ja mittausta huomattavasti aiemmin , olin vaan tottunut vaihtaan ketjut tonnin välein .
Jos campassa kesto yhtä kehno niin tilalle XX1 , keväällä tai alkukesästä tiedän kilsoja takana riittävästi .
XX1 toimii ja kestää vaikka pikkuisen kalliimpi.
Äkkiä katsoen xo1 ketju maksaa tuplasti ja xx1 melkein kolme kertaa niin paljon kuin GX Eagle ketju. Kestääkö noin paljon pidempään?
Äkkiä katsoen xo1 ketju maksaa tuplasti ja xx1 melkein kolme kertaa niin paljon kuin GX Eagle ketju. Kestääkö noin paljon pidempään?
Kaikki ketkä on sellaisen ostaneet isolla rahalla, vannovat sen nimeen. Itse taas olen niin huoleton ketjujen käyttäjä, että en kirjaa ajettuja kilometrejä, vaihdan jos venynyt tai aina kauden alussa. Käytän siis noita SLX ja GX-tason vitjoja.
On niitä ketjuja muistaakseni ihan testattukin, ja kyllä noi X01 ja XX1 taisi olla kestävyydessä ihan ylivoimaisia. Jopa niin, että noilla kustannus per kilsa oli GX ketjua halvempi.
On niitä ketjuja muistaakseni ihan testattukin, ja kyllä noi X01 ja XX1 taisi olla kestävyydessä ihan ylivoimaisia. Jopa niin, että noilla kustannus per kilsa oli GX ketjua halvempi.
jaaaa, hitaampia, mutta niinhän koko sramin voimansiirto muutenkin maantiepyörissä.
joo, ei kestä tuplasti enemmän xo1 vs. gx (jos gx n.1000km) vaan monin verroin enemmän. Oli niitä taulukoita linkattu tänne palstallekin, mutta en nyt löydä.
Oma pyörä tuli xo1 osilla vuosia sitten ja niillä ketjuilla on menty. Ajan vain n.2500km/vuosi ja vaihtanu ketjut aina talvella. XO1 ketjuissa ei havaittavaa (mitalla) kulumaa joten tulevana kesänä ne lähtee uudelle kierrokselle ja katotaan mitä ne oikeesti kestää (pakka ajettu nyt 7500km)
Eli kyllä tulee kallis paljon halvemmaksi...ja xo1 kokolailla sama xx1:n kanssa joten xo1 on valinta!
jaaaa, hitaampia, mutta niinhän koko sramin voimansiirto muutenkin maantiepyörissä.Miten noi ketjut liittyy maantiepyörään? Maantiepyörässä käytetään tietenkin Campan ketjuja [emoji846].
Loppupeleissä kun miettii niin ketjujen hinta per kilometri ei ole kummoinenkaan.
Miksi ihmeessä ajattelisi ja laskisi hintaa per kilometri? Hinta per avg lenkki, per ajokuukausi tai per vuosi voisi olla jo jollain tapaa mielekäs laskutapa.
PS Maantiemiehenä voisi pitää semmoista mittatikkua että jos laskennalliset ketju- ja rengaskulut jäävät 100-150 km lenkillä alle kahvitauolla menneen rahasumman, niin silloin on niin kuin kuuluukin:cool:
PS Graafisia esityksiä ketjujen kulumisesta löytyy ainakin haulla "zero friction cycling chain longevity".
Siksi ihmeessä, jos haluaa verrata onko ketju halpa vai kallis elinkaarensa osalta eli kannattaako investoida enemmän vai ei.
Jos yksi ketju maksaa 24€ ja kestää 1000km ajoa, ja toinen 47€ ja kestää 5000km ajoa, niin voi pohtia kumpi kannattaa hankkia? Lisäksi halpa ja nopeasti kuluva ketju ei ole mikään ekoteko.
" Kustannusten vertailun ketjujen välillä ymmärrän täysin. Nure kuitenkin ymmärtääkseni halusi sanoa että kustannusten vertailu on jokseenkin yhdentekevää, koska loppupeleissä jne.
Omat Eagle-ketjujen testit, jotka kirjuutin varmaan johonkin toiseen ketjuun aiemmin. 0,5 % venymään.
NX 700 km
GX 1100 km
X01, tällä hetkellä edelleen ajossa, testi käynnissä, 4000 km
XX1, tällä hetkellä edelleen ajossa, testi käynnissä, 5500 km
X01/XX1-ketjuilla on tiettävästi ajettu lähelle 10 000 km, että siitä voinee laskea kannattavuuksia.
^ Kymppitonni kesä olosuhteissa ei ole kummoinenkaan saavutus.
Opulus, parikymppiä hinnassa ei paljoakaan vaikuta joten moinen jaarittelu suht tyhjän päiväistä.
Jos parikymppiä hinnassa ei paljonkaan vaikuta, voisi ketjunsa ja muut tarvitsemansa hankkia kotimaastakin (mlllä olisi omalta pieneltä osuudeltaan positiivisia vaikutuksia niin pyöräilyskenessä kuin koko yhteiskunnassakin)?:cool:
Mutta joo, en ole ihan varma tarkoititko tyhjänpäiväisellä jaarittelulla kommentiani - mikä tietysti olisi täysin sallittua - vaiko tämän keskustelun yhtenä aiheena ollutta erihintaisten ketjujen vertailua käytössä muodostuvien kokonaiskustannusten osalta.
Voi tietysti ajatella - etenkin jos on siinä onnellisessa tilanteessa ettei ylipäätään tarvitse miettiä käyttääkö jonkun rahasumman tähän tai tuohon tarkoitukseen - että valitsee parhaan, kun se ei maksa kuin parikymppiä enemmän. Mutta jos sattuu ajamaan enemmän ja ketjuja joutuu hankkimaan useampia vuodessa, niin tulee kenties muistaneeksi vanhan opetuksen siitä miten pieneltä tuntuvista menoeristä voi kertyä isokin lasku...
...ja ehkä vielä ajatelleeksi että ketjujen lisäksi pyöräilyä harrastavan hankintalistalla on muitakin kuluvia osia jarrupaloista renkaisiin. Jos niistä jokaisen kohdalla sanoo itselleen, ettei parikymppiä hinnassa vaikuta paljonkaan, niin laskutoimitukset ja niiden tulos alkavat ehkä kiinnostaa.
PS Olen oikeasti hieman tympääntynyt siihen että pyöräilystä on tullut sellainen hyvin toimeentulevien keski-ikäisten (ja vanhempienkin) miesten laji ja että pyörä- ja osavalmistajat ovat tietoisia siitä ettei tämän asiakassegmentin ykkösprioriteetti ole edullisuus tai kestävyys. Eihän mikään tietysti estä harrastamasta pyöräilyä alumiinirunkoisella pyörällä, painaviksi haukuttavilla kiekoilla ja halvemman pään osasarjoilla, mutta mielikuvissani ennen oli paremmin: ero halvan ja hyvän välillä ei ollut niin suuri kuin nykyään ja edullinenkin oli kestävä.
jame1967
26.02.2023, 11.10
Eihän kyse ole pelkästä ketjusta , jos ajaa liian venyneeksi täytyy vaihtaa koko voimansiirto ja se jo maksaa .
Nyt cyklossa noin 11000 kahdella ketjulla eikä vielä ongelmia .
Täytyy tosiaan hommata varastoon toi XX1 .
^Puhutaan mielummin vaan ketjuista. Kotimaastakin voisi hankkia mutta ei aina löydy haluamaa ja jos muutakin tilattavaa maailmalta niin menee siinä samalla.
KMC:n 11 ketjut olleet myös suosikkejani, uuteen prjektiin kylläkin tulee XTR:n ketjut, Shimanon ketjut kyllä jääneet vähälle käytölle vuosien aikana mutta katsotaan miten kestää.
^^ Ei tietenkään - siksihän tässä on puhuttu kustannuksista, kun ajetaan (kalliilta tai edullisilta vaikuttavilla) ketjuilla sama määrä kilometrejä.
Yhtälöön voisi lisätä myös voiteluaineen, sillä ainakin Zero Friction Cyclingin testien mukaan niillä on aivan keskeinen merkitys kestävyyteen eli siihen kuinka paljon kilometrejä voidaan ajaa ennen kuin ketjut on vaihdettava uusiin. (Ja siksi kalliimman voiteluaineenkin valinta voi osoittautua edullisimmaksi ratkaisuksi.)
^ Muusta ei ole puhuttukaan kuin ketjuista.
Saksanmaalta tilaamisen voi perustella itselleen monin eri tavoin:rolleyes:
Ja se pointti vähän suorasanaisemmin ilmaistuna oli se ettei ainakaan minulla riittäisi kanttia tulla sanomaan kenellekään että kokonaiskustannusten vertailu on tyhjänpäiväistä tai että valintojen tekeminen sen perusteella on tarpeetonta, koska kysymys on loppupeleissä vain pikkusummista.
Ketjujen osuus pyörän hinnasta aika pientä ja itsella ainakin tärkeää että sopivat tyyliin, FBG:ssä mustat XX1:set.
Eihän kyse ole pelkästä ketjusta , jos ajaa liian venyneeksi täytyy vaihtaa koko voimansiirto ja se jo maksaa .
Nyt cyklossa noin 11000 kahdella ketjulla eikä vielä ongelmia .
Täytyy tosiaan hommata varastoon toi XX1 .
X01 riittää jos ketjun värillä ei ole väliä. X01 on sama ketju kuin xx1 mutta x01 on vain hopeisena. Kymppi-pari lisää niin saa valita mustan, kultaisen tai rainbow-värisen xx1 mallistosta.
https://www.bike24.com/p2174896.html
https://www.bike24.com/p2172001.html
https://www.bike24.com/p2333113.html
https://www.bike24.com/p2172015.html
Huhut kertovat, että lähipäivinä julkaistaan uusi maastoketju, jossa ketjun yläpinta on tasainen. Vastaavia on ilmeisesti jo maantiepuolella. Kestävyyden sanotaan olevan entistä parempi.
Tässä sneak shot pinkbikesta
https://m.pinkbike.com/photo/24176154/
Joo, Rival, Force ja Red 12spd ketjut ovat tasasella hatulla. Veikeen näköiset oli, kun ensimmäisen kerran näki :D
^Flattop, aika oudoilta näyttivät.
Mikä siitä tekee kestävemmän?
Olisko siinä jotkut muut uudet ominaisuudet se osuus, joka siitä kestävämmän tekee. En tosiaan tiedä enkä ole noihin maantiepuolen ketjuihin tutustunut lainkaan. Tuo kuva oli pinkbiken artikkelissa, jossa sen toimittajat esittelivät omien maastopyöriensä painot. Joku kommenttikentässä sitten huomasi, että Mike K:n pyörässä oli julkaisemattomat ketjut ja joku toinen osasi kertoa jotain näistä väitetyistä uuden ketjun ominaisuuksista. Varmaan peilaten maantiepuolen vastaaviin.
https://www.pinkbike.com/news/the-good-the-bad-and-the-ugly-why-tech-editors-bikes-are-heavier-than-youd-think.html
Alkuperäiseen kysymykseen Shimanon ketjuista
M6100 vs M7100 (https://youtu.be/6Irb_BQl97w)
M7100 vs M8100 (https://youtu.be/ZrCp52b34Uk)
M8100 vs M9100 (https://youtu.be/INMZqAICQWU)
^Viitsi edes katsella mutta miksi Shimanon ketjut, on niitä muitakin. Toisaaltaan projektiin tuli XTR:n ketjut joten en ole edes asenteellinen (Toisaaltaan ne saattaa vaihtua johonkin tyylikkäämpiin).
Siksi ihmeessä, jos haluaa verrata onko ketju halpa vai kallis elinkaarensa osalta eli kannattaako investoida enemmän vai ei.
Jos yksi ketju maksaa 24€ ja kestää 1000km ajoa, ja toinen 47€ ja kestää 5000km ajoa, niin voi pohtia kumpi kannattaa hankkia? Lisäksi halpa ja nopeasti kuluva ketju ei ole mikään ekoteko.
Olen tuupannut ajamaan talvet halvemman pään ketjuilla, jonka voi sit raiskata suolalla ja kuralla. Kierrätetyissä myös lähempänä vaihtokuntoa olevat ovat olleet oiva valinta teurastamiseen. Suolan loputtua voi sit sitkuttaa sillä paremman pään blingillä.
^ Täytyy sanoa että työmatkapyörässä mentiin tuolla linjalla, vaihto kerran vuodessa, halvimman pään ketjuja. Senkun vaan lisäsi rasvaa kun kitinä kasvoi...
Nyt ajettu reilu kymppitonni ympäri vuoden niin maastossa kuin gräveliä ja asfalttia. XX1 toimii vieläkin samoilla ketjuilla ja takapakalla.
MTB Engineer
22.03.2023, 13.25
Tuo, että edelleen "toimii" on siinä mielessä harhaanjohtavaa, että nyt jos sulla menee 10tkm ajettu ketju poikki ja vaihtoon niin uusiksi menee koko voimansiirto. Olen itse tykännyt ajaa kahta tai kolmea ketjua kierrättäen juuri sen takia, että se yksi KUN katkeaa on jäljellä vielä toinen vastaava, joka varmasti toimii.
Eturattaat tuntuu kestävän 1000-5000km. Eaglet parhaiten ja toistaiseksi OneUp huonoiten.
Shimanon 12-speed ketjuja en ole vielä saanut ajettua kuluman takia loppuun. Paras oli XTR CN-M9100, jolla ajoin 3500km ennen kuin meni poikki kiveen ajamisen jälkeen ja oli edelleen <0.5 kulumassa.
Usea seikka on olosuhteista ja huollostakin kiinni, en tuollainen 10tonnia ratailla/ketjuilla ja pakalla kummoisenakaan pidä ainakaan ympärivuotisessa työmatka ajossa. Tietenkin jos maastossa rymistelee niin ko. osat herkkiä myös muullekin kuin kulumiselle. Toisaaltaan varsinkin kun ajaa jollakin halpis voimansiirrolla +10tonnin niin ketjujen kuluman mittailu on, sanonko mitä, hommia. Vaihdetaan sitten kun ei toimi ja kyllä huomaa olman mittailujakin.
jame1967
13.10.2024, 20.14
Nyt tuli gravelin ketjutestin paremmuus selville campan ja xx1 välillä , parktoolin mitta näytti xx1:lle 0,5% kulumaa 4000 kohdalla campa pelittää vielä .
Gravelin tosin 11 speed , läskin 12 speed ei paremmuus vielä selvillä kun vähän jäljessä kilometreistä , muistaakseni 2000 kummallakin .
Katotaan myöhemmin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.