Näytä tavallinen näkymä : Bosch Dual Battery
Santtu75
15.07.2022, 14.17
Tuli sitten heräteostoksena ostettua poliisin löytötavarahuutokaupan peruja (eli oletuksellisesti alunperin varastettu, mutta poliisin huutokaupan myötä taas "lailliseksi" palautunut) oleva Cuben Reaction Hybrid Performance 2021 pyörä (ostohetkellä puuttui akku+laturi+avaimia ei ole) jolla ajettuna hyvin vähän.
Samalla onnistuin hankkimaan yhden 625Wh Powertuben pyörään, kokonaiskustannukset uuden lukkopesän kanssa (tänäin tilattuna Saksasta) reilu 1100€, eli ei kauhean paha vaikka kyseessä onkin tuo "hinnat alkaen" malli tuolla Gen3 moottorilla.
Taidan tuota hieman alkaa rakenteemaan aikani kuluksi (ihan kun noita pyöriä ei olisi ihan liika jo nytkin...) ja mietin että olisi kiva rakantaa tuosta hieman pidemmän toimintasäteen omaava "maastoretkeilypyörä" ja haluttaisi asentaa tuohon tuo Dual Battery systeemi ( https://www.ebike24.com/blog/bosch-dualbattery-compatibility-installation ) eli tuon 625Wh powertuben lisäksi sitten tuollainen 500 Powerpack (mikä löytyykin itseltä jo valmiina) eli pääsisi yhteensä tuonne 1125Wh akkukapasiteettiin tarvittaessa.
Onko ketään joka olisi tuon DualBattery systeemin rakentanut ja onko sen toteutukseen jollain hyviä vinkkejä olemassa?
Santtu75
24.07.2022, 15.43
Tästä aiheesta ei ilmeisesti ole kokemusta?
Törmäsin netissä tälläiseen sarjaan, olisi oletuksellisesti helpompi liittää kuin ihan puhtaista irto-osista koostuva sarja. Mutta tietysti väliin tulee tuo runkokiinnike joka hieman nostaa akkua irti rungosta, mutta voisi silti olla tälläiselle harrasteasentajalle se lopputuloksen kannata varmempi vaihtoehto.
Kommenttia saa antaa...
https://www.pro-cycling-golla.de/Akku_Halterung_komplett_f%C3%BCr_Dualbetrieb.html
Travelkicking
24.07.2022, 16.45
Sisältää kaikki osat. 'Pitää mitata, että akun saa asennettua vinosti paikoilleen. Pelkkä 33 cm ei riitä.'
Santtu75
24.07.2022, 23.03
Sisältää kaikki osat. 'Pitää mitata, että akun saa asennettua vinosti paikoilleen. Pelkkä 33 cm ei riitä.'
Kyllä sen pitäisi tuohon sopia ihan hyvin.
Tuli tuo paketti nyt sitten tilattua.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220724/d9c3b681f745a69edfb97ec3aa38358a.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Santtu75
04.08.2022, 02.03
Ensimmäinen testisovitus, ulkonäöllisesti ainakin näyttäisi istuvan oikeinkin hyvin.
Johdon tosin joutunen ottamaan tuosta toisen sivun moottorin kiinnityspultin reijästä, kun hieman mietityttää alkaa lisää isoja reikiä poraamaan… (päissä isot liittimet juuri menee tuosta pultin reijästä liitin läpi).
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220803/1555e598084569f634af3bbc094f625b.jpg
Hieman joutunee tuon telineen alapäästä ottamaan pois, kun pyörän runko kaareutuu alhaalta ja akun kiinnitysalusta jää hieman mutkalle (joku 4-6mm materiaalin kulman poistoa vaikuttaisi että riittää parempaan kiinnityksen lopputulokseen).
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220803/e12900c0d66fd7dab32adbfb1f94b85c.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Santtu75
11.08.2022, 15.09
Päivitetään taas tätäkin josko jotakuta sattuisi kiinnostamaan myös.
Eilennä tuli sitten lopulta tuo lisäakku/johdotus asennus tehtyä, 2h. koitin keksiä miten kaksi isoa sähköliitospalaa (eli molemmat akut liitetään Y-kaapelilla ja näiden liitospalikoiden koko on suhteellisen iso https://www.tradeinn.com/bikeinn/fi/bosch-adapterisarja-515-430-mm/139041755/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=16607619&country=fi&gclid=CjwKCAjw0dKXBhBPEiwA2bmObYzCM3dfHuLahSBDms-p80dPVYKgvaI8CXzQVH3J-mlHaZ7QYgFpdxoCUZkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds ) sekä puolisen metriä sähkökaapelia saa mahtumaan tuonne "moottoritilan" sisään kun kahta isohkoa tyhjää tilaa ei sieltä tuntunut löytyvän mihin saisi johdot vedettyä. Lopulta oli pakko päätyä ratkaisuun missä Powerpack:lta tuleva johtoliitos tapahtuu rungon ulkopuolella, pienessä Evoc:n runkopussukassa joka tuli akkukiinnikkeen takapuolelle (laitan kuvaa kun ehdin), ei ehkä ihan kaikesta hiemoin ratkaisu, mutta ei loppujenlopuksi ihan kauhean pahakaan.
Samalla tuli asennettua uusi Nyon:in näyttö ja vaikuttaisi että ainakin sähköiset osat olisivat ok. (Nyon löytää kaksi akkua ja antaa täyteen ladatuilla akuilla Ecolla 221km:n toimintamatka-arvion).
Testaamaan en ole vielä päässyt kun jarruasennuksen jäljiltä pitää vielä jarrujen ilmaus tehdä ja uuden takavaihtajan säätö.
Santtu75
06.05.2023, 22.53
Otin eilen taasen ajoon tuon viimevuonna rakentelemani DualBatteryllä (625Wh+500Wh) olevan Cuben Reaction Hybridin
https://img.aijaa.com/t/00344/15148776.t.jpg (https://aijaa.com/s4zKkn)
Ja tein sillä alkuun aivan kevyen noin 2,5km. ajon pienimmällä avustuksella (siis Eco:lla) mahdollisimma taloudellisella ajolla niin Nyon.n ajotietokone heitti sitten tauluun aika kunnioitettavan melkein 500km:n Rangen... (todellisuus nyt ei varmasti ihan noin kunnioitettava lukema olisi, mutta omilla kokemuksilla optimiolosuhteissa varmaankin mentäisiin silti jonnekkin 350km. tienoille kun oikein "pihistelisi").
https://img.aijaa.com/t/00046/15148781.t.jpg (https://aijaa.com/x4OWWG)
Oliko vielä muita palstalaisia jotka ovat tuohon tupla-akkuun päätyneet, joko suoraan uuden pyörän oston yhteydessä, taikka sitten jälkiasennuksen kautta?
Orbea wild fs:ään tuli lisäiltyä tupla-akun tavarat. Siinä homma on varsin yksinkertainen, kun se on siihen suunniteltu jo Orbean toimesta.
Kyllähän tuolla setillä range -ahdistus pienenee aika mukavasti. Kesällä pääsee heittämään jo melkoisen pitkää lenkkiä.
Santtu75
07.05.2023, 13.44
Juu, tuon DualBattery:n asennus sinänsä on kohtuullisen yksinkertaista ja se onnistuu käsittääkseni kaikkiin Bosch:n tekniikkaa käyttäviin pyöriin (Smart System:lle on ilmeisesti omansa?), ongelmaksi tulee monasti fyysinen tila tai oikeammin sen puute.
Itselläni ongelma tuli lähinnä siitä että järjestelmän vaatima Y-kaapeli (ja etenkin siinä olevat isohkot liittimet) jolla akut yhdistetään toisiinsa ei millään mahtunut rungon ja moottorin suojakuorien väliin vaan jouduin tuomaan osan kaapelia ja toisen liitännän rungon ulkopuolelle sijoitettuun pieneen pussiin ja tuon ulosvedon jouduin ottamaan yhdestä moottorin kiinnityspulttien avausreijästä ulos, kun en halunnut alkaa runkoon ylimääräisiä reikiä porailemaan.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230507/fa8458cb0c59b498d7b52e178d115e40.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Santtu75
08.07.2023, 00.35
Reissukäytössä tuo tupla-akku on kyllä hyvä kun voi pidempääkin päiväreissua heittää ilman että tarvitsee ihan jokaista kilometriä laskea.
Mutta sen kyllä opin että tuota pientä 2A laturia ei kannata ottaa reissuun mukaan vaikka vähän pienempään tilaan mahtuukin, jos akkuja meinaa lyhyeässa ajassa ladata tyhjästä täyteen, Tuolla 2A laturilla 15%->100%:a lataus kesti luokkaa +12h...
Teinkin sitä että kun palasin ajoreissusta hotellille ja lähdin hotellilta kaupungille syömään niin nappasin toisen akun pyörästä pois ja jätin sen lataamaan (joo tiedän etteis saisi ladata valvomatta...) muutamaksi tunniksi omanaan ja näin sitten "kokonaislataus" nopeutuu kun palaa hotellille kaupunkikierrokselta ja laittaa molemmat akut pyörässä latautumaan.
Ahvenaanmaalla "reissukamelilla":
https://img.aijaa.com/m/00070/15160946.jpg (https://aijaa.com/2CcsIM)
hphuhtin
08.07.2023, 10.16
Jotenkin itse keksityn ongelman ratkaisulta tämä kuulostaa - kaikin puolin parempi vaihtoehto on hankkia pyörä missä on vaihdettava akku, ja pakata mukaan haluamansa määrän akkuja. Mutta toki jos lähtötilanne on runkoakullinen niin sitten tällaisella saa rangea. Ihan näppärä toteutus!
Santtu75
08.07.2023, 13.44
Jotenkin itse keksityn ongelman ratkaisulta tämä kuulostaa - kaikin puolin parempi vaihtoehto on hankkia pyörä missä on vaihdettava akku, ja pakata mukaan haluamansa määrän akkuja. Mutta toki jos lähtötilanne on runkoakullinen niin sitten tällaisella saa rangea. Ihan näppärä toteutus!
Siis tuossa(kin) pyörässä on ihan normaali Bosch:n Powertube 625Wh. akku runkoputken sisässä joka on aivan normaalisti vaihdettavissa muutamassa kymmenessä sekunnissa, kuten lähes kaikissa muissakin Bosch:n tekniikkaa käyttävissä pyörissä (eli tuohonkin voisi tarvittaessa ottaa lisäksi vaikka reppuun toiset 625Wh+500Wh akut ja vaihtaa ne tilalle jos vielä lisää akkukapasitettia tarvitsee...).
En tosiaan mitenkään väitä että kyseessä olisi mitenkään ylivertainen ratkaisu verrattuna mukana pidettävään toiseen akkuun joka olisi repussa/runkolaukussa mukana (ja täysjoustolla Lapin tuntureissa ajaessani on muutamaan otteeseen ollutkin juuri taas tämän pyörän tuo 625Wh Powertube akku repussa mukana toisena akkuna), mutta joitakin hyviä puolia asiassa keksin:
-Akun lukon takana oleva runkokiinnitys vähentää todennäköisyyttä akun varastamiseen jos/kun pyörän jättää vartioimatta parkkiin, suhteessa siihen että akku olisi vaikka runkolaukussa mukana ja muutenkin kyseinen kiinnityskohta suhteellisen optimaalisin paikka mikä akun sijoituspaikaksi saatavissa pyörään.
-Pyörän sähköjärjestelmä käsittelee akkuja "yhtänä" akkuna rangen yms. osalta, ja kun pyörässä tuo uudempi Bosch Nyon ajotietokone jossa navigaattori niin suoraan kertoo arvioidun rangen näytöllä ja kertoo navigoitaessa mihin asti avustus olisi riittämässä yms.
-Molempia akkuja voi ladata yhtäaikaa pyörässä kiinni ollessaan, eli reissussa jos on ja jos saa pyörän suoraan lataukseen, niin ei tarvitse huolehtia kahden erillisen akun lataamisesta (esmi. herätä keskellä yötä ja vaihtaa laturi täyteen ladatusta akusta tyhjään akkuun), mutta akut voi tietysti ottaa pyörästä pois ja ladata molemmat akut omanaan niin haluttaessa, ja pyörä toimii myös vaikka ottaa toisen akun (kumman tahansa) irti pyörästä ja ajaa vain toinen akku pyörässä kiinni (ja jos isommalle toimintasäteelle ei ole tarvetta, niin ei tarvitse ylimääärisen akun painoa pitää ajossa mukana).
Tuo Bosch:n Dual battery system on ollut markkinoilla useita vuosia ja muutama pyörävalmistaja tarjoaa malleja joissa tuo tupla-akku systeemi on jo valmiina ja osalla malleja joissa toisen akun jälkikäteen asentaminen on otettu huomioon ja asennus on helpohko suorittaa. Lähes kaikkiin Bosch:n tekniikkaa käyttäviin pyöriin tuo on kuitenkin jälkikäteen asennettavissa jos vain saa sähkövedot asennettua ja toisen akun runkoon kiinnitettyä. Ainoa tekninen rajoite taitaa olla, että jostain syystä pienimmät powertube 400 ja powerpack 300 akut eivät ole yhteensopivia kyseisen järjestelmän suhteen.
^ löysin mielestäni hyvän ratkaisun toisen akun kuljettamiseen(500Wh/2.6kg), deuterin e-pocket jonka voi laittaa minkä tahansa repun sisään, itsellä käytössä evocin 6L reppu joka on pieni eikä paina mitään. Toisena reppuna Uswen nordic 9L
https://www.bike24.com/p2350307.html
Santtu75
09.07.2023, 13.43
^ löysin mielestäni hyvän ratkaisun toisen akun kuljettamiseen(500Wh/2.6kg), deuterin e-pocket jonka voi laittaa minkä tahansa repun sisään, itsellä käytössä evocin 6L reppu joka on pieni eikä paina mitään. Toisena reppuna Uswen nordic 9L
https://www.bike24.com/p2350307.html
Itse tuota Deuterin e-pocket:a myös katsellut "sillä sillmällä", varsinaisena "akkureppuna" itselläni tuo akun mukana pitämiseen tarkoitettu EVOC:n eRide20 reppu https://www.evocsports.com/FR-TRAIL-E-RIDE-20/100114607-M-L erinomainen reppu jossain reissuissa missa pitää olla hieman muutakin mukana (vaihtovaatetta yms.) mutta sitten hieman iso jos tarkoituksena on vain ja ainoastaan kantaa toista akkua mukana.
Monasti toinen akku mukana vain pienempään repuun laitettuna, siihen tuo Deuterin "akkupussi" voisi olla hyvä.
Rungossa toista akkua (powerpack:a, powertubeen soveltuvaa ei itselläni ole) kuljettaessani käytän Topeak:n Midloaderia (mikä sen litrakoko nyt sitten onkaan johon tuo Pewerpack menee aivan juuri kuin mittatilauksena tehtynä).
https://img.aijaa.com/m/00701/15120310.jpg (https://aijaa.com/EDyKMQ)
^ löysin mielestäni hyvän ratkaisun toisen akun kuljettamiseen(500Wh/2.6kg), deuterin e-pocket jonka voi laittaa minkä tahansa repun sisään, itsellä käytössä evocin 6L reppu joka on pieni eikä paina mitään. Toisena reppuna Uswen nordic 9L
https://www.bike24.com/p2350307.html
Tämähän olisi hieno, mutta akun maksimipituus 380, kun Shimanon runkoakku on 420. Ja noitakin tuolla kolmea eri hintaista, mikähän niissäkin on erona?
Deuterin mukaan mahtuisi 420 pitkä akku, mutta onkohan malli muuttunut. B-C:llä olisi tämä, lieneekö sama?
https://www.bike-components.de/en/deuter/E-Pocket-Battery-Case-p86791/
No, tilasin tuon bike-componentsin…
Santtu75
09.07.2023, 21.51
Tämähän olisi hieno, mutta akun maksimipituus 380, kun Shimanon runkoakku on 420. Ja noitakin tuolla kolmea eri hintaista, mikähän niissäkin on erona?
Deuterin mukaan mahtuisi 420 pitkä akku, mutta onkohan malli muuttunut. B-C:llä olisi tämä, lieneekö sama?
https://www.bike-components.de/en/deuter/E-Pocket-Battery-Case-p86791/
Mennään hieman aiheesta ohi, mutta niinhän monasti tapahtuu.
Heitän muutaman veikkauksen jotka voivat olla oikein tai sitten eivät.
Tuo lego:n linkin takana oleva tuote Bike24:lla näyttäisi selitteen mukaan olevan vm.2020 mallisarjaa ja jos sitä vertaa toisiin, niin pieniä eroja läytyy, eli varmaankin kyse uudemmasta/vanhemmasta versioista samasta tuotteesta.
Tuotteen ulkomitoiksi ilmoitetaan molemmissa versioissa 380mm*210mm*110mm (koko tulee tuon "akkupussin" taustalevyn koosta), mutta Bike24:n version maks. akkukooksi ilmoitetaan 380mm*100mm*100mm kun BC:n version akkukooksi ilmoitetaan 420mm*85mm*65mm, niin tuo johtuu erimallisista "akkupussista" joissa tuossa BC:n versioissa on huomattavasti pidempi velcro-osuus tuossa läpässä ja sen saanee säädettyä pidemmällä vaihteluvälillä pienemmästä isompaan aina tuon 420mm akkupituuteen asti, kun tuossa Bike24:n vanhemmassa versiossa tuossa läpässä ei vaikuttaisi juurikaan säätövaraa olevan suuntaan taikka toiseen.
Edit:
Mittasin vielä noiden omien akkujen kokoja, niin tuo BC:n tuotteen ilmoittama maksimikokomitat osuvat juuri suht hyvin Bosch:n Powertube 625Wh. akun mittojen kanssa ja sitten taas tuo Bike24:n tuotteen akun maksimi mitat leveystietojen osalta kertoisivat että tarkoitettu Bosch:n (tai vaikka varmaankin shimanon yms. vastaavan akkumallin) Powerpack akun (tai vastaavan) kuljettamiseen.
hphuhtin
13.07.2023, 00.58
..mutta joitakin hyviä puolia asiassa keksin..
Mainitsit ihan hyviä pointteja, onhan noista etua riippuen tilanteesta. Itsellä on Bosch-pyörässä vain perinteisiä Power Packeja enkä ikinä lataa pyörässä kiinni olevia, joten oli vähän ajatukset eri linjoilla.
Tosin sen verran nopeasti 4A laturilla noi Boschin 500Wh akut latautuu että ei ole ollut ongelma tänä kesänä paitsi sinä päivänä kun meni kolme akkua tyhjäksi, ei saanut yhdessä yössä kaikkia täyteen kun ei ollut aamuyöllä vaihtamassa akkua. Illalla ehti yhden ja yön aikana toisen. 6A laturikin olisi olemassa tietty, se voisi olla hyvä tuollaisen tupla-akutetun lataamiseen.
Santtu75
13.07.2023, 18.36
Ei nuo "pointtini" mitään niin erikoisia ole, että niistä nyt mitään ehdotonta perustetta saisi sen puolesta että tuo Dual battery olisi jotenkin yhdottomasti mukana kuljettetavia lisäakkuja parempi, mutta ehkä sellaista pientä "erikoisuutta" mitä ei kauhean monessa pyörässä ole vastaan tullut.
Muutama henkilö onkoin käynyt "ihmettelemässä" pyörää että miksi Powerpack, kun eikö pyörässä pitäisi olla Powertube rungon sisässä ja sitten ovat ihan positiivisella tavalla yllättyneet kun kertoo että pyörässä molemmat kiinni ja ihan Bosch:n omilla osille tehtynä (eli kauhean monet ei kyseisestä vaihtoehdosta taida tietää).
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.