Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kiekot ei pyöri täysin vapaasti

Takku
14.07.2022, 17.03
Katupyörä oli eilen huoltotelineessä, ihan perushuoltoa ketjut ja vähän puunailua. Huomasin että kiekot ei oikein pyöri niin vapaasti kuin ehkä pitäisi. Jos pyöräyttää kädellä reippaan vauhdin niin noin 10-15 sek päästä kiekko on taas paikallaan. Ei väliä kumpaan suuntaan pyöräyttää. Edessä ehkä ihan hitusen paremmin mutta ei sekään hyvä ole. Uskoisin että ainakin minuutin pitäisi helposti pyöriä jos kaikki kunnossa. Tämähän varmasti vaikuttaa jo ajamiseenkin.

Aloitin siis purkamaan napaa josko laakereiden rasvat kaipaa vaihtoa ja muutenkin tarkistan paikat. Laakerit vaikutti olevan täysin kunnossa, samoin muut osat. Putsaus ja uudet vaseliinit tilalle ja homma takaisin pakettiin. Ennen kiekon kiinnitystä kokeilin miten kiekko pyörii ja hienostihan se menee pienelläkin pyöräytyksellä toista minuuttia helposti, joten ei muuta kuin kiekko paikoilleen fillariin.

Sitten uudestaan pyöräytyskokeilu, mutta lopputulos on lähes sama kuin aloittessa, eli pyöriminen lakkaa 10-15 sek jälkeen. Mikä tässä menee pieleen? Mikään osa kiekosta ei laahaa eikä osu mihinkään. Hiukan saa lisää pyörimistä kun löysää pikalinkkua, mutta se vaikuttaa jo vaarallisen löysältä ennen kuin pyöriminen vapautuu tarpeeksi. Enkä ymmärrä miten tuo edes vaikuttaa pyörimiseen kun pyörän runko puristuu akselilla oleviin lukkopultteihin, eikä niihin laakerinkiristysjuttuihin.

Ja samalla kysynkin että voiko laakerikiristys olla sopiva jo ihan sormikiristyksellä, ilman työkaluja? Kaikki välykset katoaa jo pelkällä sormikiristyksellä, ja kun kokeilin kiristää työkalulla enemmän niin alkoi jo vääntämään akselia, eli selvästi liian tiukalla. Ja onko normaalia että kun asettaa laakerit takaisin paikoilleen että ennen kiristystä niiden väliin jää ylimääräistä tilaa?

maalinni
14.07.2022, 17.12
Itse jätän kartiokuulalaakeriin ihan seitinohuen klapin, joka sitten kiristyy pois pikalinkulla.

edit: ja joo ihan sormikiristys, tietysti se lukkomutteri kiristetään työkalulla kartiomutterin kanssa.

nure
14.07.2022, 18.33
Joskus oli noille sääntö että ensin kireäksi ja sitten puoli kierrosta löysää. Pultti akseilla ainakin toimii.

rymy
14.07.2022, 23.21
"Ja onko normaalia että kun asettaa laakerit takaisin paikoilleen että ennen kiristystä niiden väliin jää ylimääräistä tilaa?"

Nyt ei riitä mielikuvitus ymmärtää, mitä tämä lause tarkoittaa. Saisko jotain selvennystä.

Jostain syystä se pikalukitus kiristää laakerit liian kireälle.

Takku
14.07.2022, 23.30
Niin jäi tosiaan sanomatta alussa että lukkomutterin olen toki kiristänyt työkaluilla kartiomutteria vasten.

Tuo seitinohut klapi helpotti hiukan kiekon pyörimistä, mutta edelleen se tuntuu omaan järkeen hidastuvan liian nopeasti. Kokeilin myös niin että jätin hiukan enemmän klapia, niin että pikalinkun kiristyksen jälkeenkin on vielä pientä välystä ja silti se kiekko hidastuu paljon nopeammin kuin ennen pyörään kiinnitystä. Mikä ihme tän voi aiheuttaa? Moneen kertaan olen tarkistanut että mikään osa kiekosta tai jarrulevystä ei laahaa, eikä mitään ääniäkään kuulu.

Nyt ei riitä mielikuvitus ymmärtää, mitä tämä lause tarkoittaa. Saisko jotain selvennystä.

Aivan joo, siis laakerinkuulat (irtokuulat tässä mallissa) kun asettaa takaisin sinne kehälleen niin onko normaalia että niiden väleissä on aika isostikin tilaa ennen sen kartiomutterin paikalleen laittamista? Ei niissä osissa ainakaan mitään kulumaa näy mutta voiko ne itse kuulat kulua ja pienentyä niin paljon vai onko se ihan normaalia?

Puskis
14.07.2022, 23.37
Jos pyöräyttää kädellä reippaan vauhdin niin noin 10-15 sek päästä kiekko on taas paikallaan.

Maalinnilta jo ekassa vastauksessa hyvät ohjeet. Jos kiekko ei kumminkaan pyöri tuon paremmin, vaikka kuinka yrittää säätää, niin lohdutuksena voi sanoa, että ajossa tuolla ei ole minkäänlaista käytännön merkitystä. Tehohäviöt ovat aivan mitättömät. Esim. dynamonapa takkuaa aivan eri tavalla, eikä sekään kovin paljon menoa hidasta.

rymy
14.07.2022, 23.52
Kyllä niissä irtokuulanavoissa, mitä itse olen kähjännyt ne kuulat aika tarkkaan ovat täyttäneet "pesäpaikansa". Ja ei ne kuulat varmaankaan mitään kulu. Noista levyjarrunavoista mulla ei ole mitään kokemusta.

Benny
14.07.2022, 23.56
Jos preload on ollut tehtaalta asti liian tiukka (niin kuin käytännössä kaikissa irtokuulanavoissani on ollut) ja kiekoilla on ajettu paljon, voi kuulat syödä laakeripesän pilalle, tai kuulatkin voivat olla kuluneet. Jos laakeripesä on kulunut, sitä välystä on mahdoton saada kohilleen (kuulia pystyy ostamaan uusia). On liian löysä jolloin klappaa, tai on liian kireä jolloin ei pyöri vapaasti.

Tälläisessä tapauksessa itse jättäisin snadisti liian löysälle ja ajaisin kunnes kuolevat :)

Kanuuna
14.07.2022, 23.58
Puskis,
Mutta tieto hidastamisesta lisää tuskaa. [emoji6]

Puskis
15.07.2022, 00.33
Puskis,
Mutta tieto hidastamisesta lisää tuskaa. [emoji6]

Heh. Kannattaa silti ensin tuskastua esim. lepattavista vaatteista, rengaspaineista ja voimansiirron likaantumisesta.

Hyvä teksti:
https://ridefar.info/bike/cycling-speed/mechanical-resistance/

Olli L
15.07.2022, 07.29
Kyllä niissä irtokuulanavoissa, mitä itse olen kähjännyt ne kuulat aika tarkkaan ovat täyttäneet "pesäpaikansa". Ja ei ne kuulat varmaankaan mitään kulu. Noista levyjarrunavoista mulla ei ole mitään kokemusta.

Minulla on se käsitys, että oikealla kuulien määrällä ja koolla kuulakuppiin jää vielä tilaa noin yhdelle kuulalle.

nure
15.07.2022, 09.25
^ Juuri noin, jos lataa kehän täyteen niin ei toimi. Kiekko pyörii hyvin sillon kun telineessä pyöräyttää niin venttiili jää ala asentoon, siihen pyrittävä.

Takku
15.07.2022, 09.40
Minulla on se käsitys, että oikealla kuulien määrällä ja koolla kuulakuppiin jää vielä tilaa noin yhdelle kuulalle.

Melkein yksi kuula sinne mahtuisikin, ei ihan mutta melkein. Kuitenkin räjäytyskuvan mukainen määrä kuulia on molemmilla puolilla.

maalinni
15.07.2022, 11.08
heh. Kannattaa silti ensin tuskastua esim. Lepattavista vaatteista, rengaspaineista ja voimansiirron likaantumisesta.

Hyvä teksti:
https://ridefar.info/bike/cycling-speed/mechanical-resistance/

eeeiiiihh!!!

rymy
15.07.2022, 14.05
Siis, jotain se pikalukituksen kiristys mekaanisesti muuttaa. Eikös se levykin aavistuksen voi sivusuunnassa liikua kiristyksessä? Mitäs jos koittais ilman levyä. Muuttuuko?

maalinni
15.07.2022, 17.02
Väitetään, että akseli puristuu kasaan kiristettäessä. En tiedä onko näin.

Takku
16.07.2022, 09.58
Siis, jotain se pikalukituksen kiristys mekaanisesti muuttaa. Eikös se levykin aavistuksen voi sivusuunnassa liikua kiristyksessä? Mitäs jos koittais ilman levyä. Muuttuuko?

Jarrulevyäkö tarkoitat? Se ei osu mihinkään niin en tiedä miten se vaikuttais, en ehkä jaksa sitä lähteä irrottelemaan ihan vain kokeilun vuoksi.

Ja tosiaan kokeilin jo sitäkin että jätin laakerikiristyksen huomattavan löysälle, niin löysälle että oli vielä selvästi välystä kun pikalinkku oli kiristetty, ja silti se pyöriminen lakkasi lähes yhtä nopeasti.

Kokeilin myös että voisiko vapaaratas olla niin tahmainen että raksuttaessaan se hidastais pyörimistä, mutta ei ollut sekään; kun kiekko on irti pyörästä niin sekä pelkästä akselista että rattaista kiinnipitäen kiekko pyrkii pysähtymään niin että ilmaventtiili on alimmaisena.

Jos kiekko ei kumminkaan pyöri tuon paremmin, vaikka kuinka yrittää säätää, niin lohdutuksena voi sanoa, että ajossa tuolla ei ole minkäänlaista käytännön merkitystä. Tehohäviöt ovat aivan mitättömät. Esim. dynamonapa takkuaa aivan eri tavalla, eikä sekään kovin paljon menoa hidasta.

Eilen kävin lenkillä ja täytynee todeta ettei sillä tosiaan ihan hirveän suurta vaikutusta tuntunut olevan. Fillari rullasi hyvin ja oli kivaa. Ehkä mä vaan tyydyn tappiooni ja jatkan ajelua.

Nixuu
17.07.2022, 17.40
Katupyörä oli eilen huoltotelineessä, ihan perushuoltoa ketjut ja vähän puunailua. Huomasin että kiekot ei oikein pyöri niin vapaasti kuin ehkä pitäisi. Jos pyöräyttää kädellä reippaan vauhdin niin noin 10-15 sek päästä kiekko on taas paikallaan. Ei väliä kumpaan suuntaan pyöräyttää. Edessä ehkä ihan hitusen paremmin mutta ei sekään hyvä ole. Uskoisin että ainakin minuutin pitäisi helposti pyöriä jos kaikki kunnossa. Tämähän varmasti vaikuttaa jo ajamiseenkin.

Itsellä pyörii läskissä etukiekko 3 minuuttia 20 sekuntia kun pyöräyttää kädellä sille vauhdin. Eli tuollainen 10-15 sek on mielestäni täysin luokaton tulos.

Kanuuna
17.07.2022, 18.32
^Ja kyllä niitä hattiwattejakin sinne hukkuu.