Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Moustache Samedi 29 Trail täpärit

Pjuukula
12.07.2022, 11.19
Olen katsellut tästä Trail 6 versiota ja pikaisen koeajon perusteella vaikutti todella ketterältä peliltä 29":ksi. Onko muilla kokemuksia tai ajatuksia?

Koeajoin kylläkin lippulaivamalli Trail 10:n koska siitä oli sopiva koko testattavana. Trail 10 on hiilikuitukiekoilla ja XTR:llä ja olisihan se unelma, mutta täytynee tyytyä tähän Trail 6:een, kun mahtuu budjettiin, vaikka ei tuo Trail 10 olekaan pahanhintainen noihin spekseihin, 7995€.

Halusin myös tuoda tämän pyörän muillekin tietoon, kun törmäsin pyörään vain sattumalta ja yllätyin todella positiivisesti. Trail 8 on saanut Ranskassa 2021 parhaan EMTB-pyörän tittelin ja Trail 10:llä on voitettu kolme perättäistä EMTB maailmanmestaruutta.

Moustache Samedi 29 Trail 6 täysjousto sähkömastopyörä (classicbike.fi) (https://classicbike.fi/tuote/moustache-trail-6/)

Moustache Samedi 29 Trail 10 täysjousto sähkömastopyörä (classicbike.fi) (https://classicbike.fi/tuote/moustache-trail-10/)

Kiituri
12.07.2022, 13.30
Geometrialtaan 20-10v takaisesta maailmasta. Itse katson ensimmäisenä geometriaan ja sitten vasta noita komponentteja suhteessa hintaan.

MRe
12.07.2022, 14.18
^no ehkei nyt sentään 20 vuotta… muutenkin geometriaa pitää miettiä käyttötarkoitusta vasten.

Takamisakari
12.07.2022, 14.48
Geometrialtaan 20-10v takaisesta maailmasta.

Eikä ole.. Mä kävin kanssa ajamassa tuolla Trail 10:llä ja oli kyllä maukas peli. 29" kiekot kuituisena Asseigailla tuntui kyllä ihanalta keskuspuiston poluille

Sambolo
12.07.2022, 23.46
Meh. Kuulostaa mainokselta aloitus. Pyörä tosiaan vanhahtava ja kisat voittaa taitava kuski.

Pjuukula
13.07.2022, 01.56
Niin kokeilemalla ja omaan käyttöön sopivaa geometriaa hakemallahan sen itselle sopivan löytää. Tuohan on trailiajoon tarkoitettu ja kyllä se tuntui siihen oikein hyvältä. Helppo pitää vauhtia yllä ja antoi kuitenkin älyttömästi anteeksi, kun paineli reikä päässä pitkin polkuja.

MRe
13.07.2022, 09.52
Pyörä tosiaan vanhahtava ja kisat voittaa taitava kuski.
Mä olen tästä ehkä edelleen eri mieltä. Tai siitä, että joku Polen geo olisi se ultimaattisin kaikkeen ja kaikille. Mitä tulaa voittamiseen ja kuskiin, niin se varmaan pitää paikkansa kaikkien pyörien kohdalla? Eli pyörällä ei ole väliä?

Bndit
13.07.2022, 11.18
Kannattaa luottaa noihin testeihin enemmän kun näiden ” vanha geometria” löpinöihin. Mullakin on Turbo Levo gen2 mikä on ”vanha” geometrialtaan, mutta helvetin hyvä pyörä. Vaimolla on Moustachen Semedi, ja se on kaikin puolin erittäin hyvä pyörä.

Sambolo
13.07.2022, 15.22
Mä olen tästä ehkä edelleen eri mieltä. Tai siitä, että joku Polen geo olisi se ultimaattisin kaikkeen ja kaikille. Mitä tulaa voittamiseen ja kuskiin, niin se varmaan pitää paikkansa kaikkien pyörien kohdalla? Eli pyörällä ei ole väliä?

Einy välttis mikää pole geometria tarvi olla, mut loivaa satulaputkee eio itellä paluuta, eikä kyllä ”jyrkkään” keulakulmaankaan.

MRe
13.07.2022, 16.01
^juu, ymmärrän kyllä että sun ajoihin Polen kulmat varmaan sopii. En mäkään mihinkään vintage-26” kulmiin halua palata, mutta niiden ja Polen välillä on vielä muitakin astelukuja.

Kuminauha
13.07.2022, 16.03
~66 asteen keulakulma on mielestäni geneeriseen trailiajoon ihan riittävä enkä sitä luonnehtisi "vanhaksi". Esim Orbea Rise 66/65,5 keulakulma.

Sen sijaan istuinputken kulma on ehkä vähän turhan loiva, edustaen jotain 4 vuotta vanhaa trendiä. Silti etenee kyllä ylös iha riittävän hyvin. Tuolla satulaputken kulmallahan ei oikeen muussa oo merkitystä kuin istuen tapahtuvasta ylämäkeen ajamisessa.

F. Kotlerburg
13.07.2022, 16.06
Jyrkemmällä kuin 62 asteen keulakulmalla ei kerta kaikkiaan voi ajaa vaan se otb heti eka juuresta.

Pjuukula
13.07.2022, 17.01
~66 asteen keulakulma on mielestäni geneeriseen trailiajoon ihan riittävä enkä sitä luonnehtisi "vanhaksi". Esim Orbea Rise 66/65,5 keulakulma.

Sen sijaan istuinputken kulma on ehkä vähän turhan loiva, edustaen jotain 4 vuotta vanhaa trendiä. Silti etenee kyllä ylös iha riittävän hyvin. Tuolla satulaputken kulmallahan ei oikeen muussa oo merkitystä kuin istuen tapahtuvasta ylämäkeen ajamisessa.

Jes, kiitos kommentista. Täytyy metsästää jostain verrokki vähän jyrkemällä istuinputken kulmalla ja kokeilla miltä tuntuu. En ainakaan kiinnittänyt huomiota, että olisi lähtenyt keulimaan tai mitään vaikka ylämäkeenkin tuli ajettua. Ja pitoakin riitti. Omissa ajoissa tulee enimmäkseen ajettua putkelta ylämäet, mutta eriasia sitten varmasti, jos lähtee tunturille nousemaan.

Kiituri
13.07.2022, 18.31
Geometrian vanhanaikaisuus näkyy lyhyessä reach-mitassa pitikässä semmissä. Saksalainen kouluntahan noista tykkää.
Oma tuntuma on että pienemmät koot näissä ns. vanhatyylisissä geoissa mitkä siis lyhkäisemille kuskeille on yleensä suhteessa isompia kuin isot koot pitkille kuskeille.

Sitten on tietysti soveltuvuus Suomalaiseen kivikkojuurakkohelvettiin missä korkea keskiö on jutun juuri ja se taas vaatii vähän pidempää mitoitusta.

Mutta joo, makunsa kullakin. Itse kuitenkin arvioin pyörää ensin geon mukaan ja sitten vasta varustuksen. Tämä on tullut kantapäänkautta hyväksi tavaksi todettua. Autossakin ajoasento on aika tärkeä juttu eikä sitä kompesoi kromatut kylkilistat.

Kuminauha
13.07.2022, 18.57
Stemmi on tosiaan vähän pidempi (10-20mm) kuin mitä nykyisissä pyöräissä yleensä.

Toi takaiskari on mielenkiintonen. Joku uudestaan brändätty FOX tai RockShox vai kentien joku niiden oma design? Jos oma niin miten ton huolto ja varaosat?

EDIT: ainakin ridewill.it näyttää myyvän huoltosarjoja tohon...

MRe
13.07.2022, 21.08
Mutta kuinka paljon geoa ja ajo-ominaisuuksia voi arvioida excel-pohjalta? Jos kaikki olisi exceliä, ultimate-rungon tekeminen onnistuisi joka jampalta. Sen kuin kopioi ne ultimate-arvot joltain ja tilaa rungon kiinasta.

Mutta excel-reachin pohjalta mun Ibis Ripley LS gen 3 on silkkaa kuraa, kun M-koon reach on 411.

Kuminauha
13.07.2022, 21.34
Ja niinkuin Hardtail Party Youtube kanava on todistanu, monien valmistajien geo taulukot ei pidä paikkaansa ja voi heittää yllättävän paljon.

Kiituri
14.07.2022, 10.36
Mutta kuinka paljon geoa ja ajo-ominaisuuksia voi arvioida excel-pohjalta? Jos kaikki olisi exceliä, ultimate-rungon tekeminen onnistuisi joka jampalta. Sen kuin kopioi ne ultimate-arvot joltain ja tilaa rungon kiinasta.

Mutta excel-reachin pohjalta mun Ibis Ripley LS gen 3 on silkkaa kuraa, kun M-koon reach on 411.

Ei se noin mene vaan kun tiedät nykyisen pylräsi geon voit verrata mitenkä toinen pyörä eroaa siitä. Kun asiaa tietoisesti pohtii myös eri ajotilanteissa ja kokeilee eri tyyppisiä ajoasentoja, siirtämällä satulaa eteen-taakse ja kokeilemalla erimittaisia semmejä ja tankoa eri korkeudella, saa pikkuhiljaa ymmärrystä. Vain ajamalla sitä ymmärrystä ei synny. Asiaa pitää tietoisesti miettiä eri maastosgmenttien kannalta ja kokeilla.

Reach on kuitenkin Stackin ohelle ne mitat mitkä määrää pyörän koon kuskille. Niillä määräytyy ohjaamo. Stemmit ym. on sitten ongelmien paikkaamista jos pyörän geo ei ole sellaisenaan kunnossa.
Sitten on tietysti ajoasentofilosofiat. Jotkut tykkää ajaa perse pitkällä ja punnertaa jaloilla eteenpäin. Tehon tuoton kannalta se on outo asento.
Toinen asia sitten on painopisteen siirtyminen istualteen versus seisten ajaessa. Painopiste ei saisi siirtyä ylettömästi.
Kolmas asia onhjaamon pituus seisten ajaessa. Teknisessä maastossa polkimien ja tangon x-suuntainen matka määrää pitkälti pyörän seistten ajettavuutta asennon puitteissa. Seisten ajetaan kuitenkin tekniset paikat ja jyrkät tekniset laskut koska seisten pyörän hallittavuus on paljon parempaa. Näin on sekä kannon kierrossa että kovempivauhtisessa ryminässä.
Näiden yhteen sovittaminen johtaa väistämättä vähän pidempään reach-mittaan. Kaikki lähtee keskiöstä. Se asemoi kuskin ei satulatolppa tai ohjausakseli.

MRe
14.07.2022, 10.50
Kaikki lähtee keskiöstä. Se asemoi kuskin ei satulatolppa tai ohjausakseli.

Tämä olikin ensimmäinen järkevä argumentti hetkeen. Reach ei riipu keskiön paikasta. Tai päinvastoin.

Reachia katsottaessa mun Ibis on kuitenkin ilmeisesti ajokelvoton. Tosin en ole mitannut, mikä on todellinen reach, mutta näissä ”piensarjapyörissä” mitat yleensä tuppaa olemaan ilmoitettu oikein.

Ja siis kyllä, samaa olen tehnyt itsekin, kun olen katsellut uusia pyöriä: mulla on kaikkien nykyisten pyörien mitat excelissä, ja katson uuden kandidaatin mittoja niitä vasten. Mutta ei sitä kautta saa kuin kalpean aavistuksen siitä, miten pyörä sopii tai ei sovi. Ajamalla sen havaitsee.

Sitten on vielä se, että kuinka moni meistä todella pystyy puskemaan pyöränsä niin äärirajoille, että geometrian erot alkavat näkymään ajamisessa. Veikkaan, että aika harva. Varsinkin kun placebo-efekti puoltaa sitä juuri hankitun uuden pyörän ihanuutta. Pitäisi olla verrokkipyörät ja kymmeniä toistoja, ennen kuin eroista voisi sanoa mitään. Ja silloinkin keskustelu useimmiten liittyy bike park-juttuihin, jossa on edes teoriassa mahdollisuus tehdä toistoja kontrolloidussa ympäristössä. Metsäpolulla se on vaikeampaa. Vertailua vastaan puhuu lisäksi vielä se, että ainakin mulla menee useampi viikko ennen kuin saan uudesta pyörästä irti sen mihin se aidosti mun ajamana pystyy.

Bndit
14.07.2022, 14.45
Stemmi on tosiaan vähän pidempi (10-20mm) kuin mitä nykyisissä pyöräissä yleensä.

Toi takaiskari on mielenkiintonen. Joku uudestaan brändätty FOX tai RockShox vai kentien joku niiden oma design? Jos oma niin miten ton huolto ja varaosat?

EDIT: ainakin ridewill.it näyttää myyvän huoltosarjoja tohon...

Se on niiden oma ja jokaisessa testissä mainitaan miten hyvin se toimii. Eikä Moustache muutenkaan ole mikään pikkutekijä, Boschin Tour+ oli alun alkaen kehitetty nimenomaan Moustachea varten…ja Trekkiä. Ja sen jälkeen tuli vasta kaikkien muidenkin saataville.

Takamisakari
20.07.2022, 10.51
Itse kanssa aprikoin tuota takaiskaria, samaa mieltä testien kanssa, takajousitus oli kyllä hyvän tuntuinen. Ei kai tuollaisen huoltaminen voi olla mitään rakettitiedettä kunhan vaan saa tiivisteet..