PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pistosuojanauhojen eroja?



VesaP
11.07.2022, 11.23
Onko kokemusta vai olisiko jossain jopa tutkittua tietoa miten paljon pistosuojanauhat aiheuttaa lisää vierintävastusta? Nuo oman pyörän Continental SpeedKing 2.2 ulkokumit tuntuvat imevän kiviä ja muuta moskaa aikamoiseen tahtiin ja rikkovat sisureita. Harkinnassa on nyt laittaisiko sinne jotkut pistosuojanauhat sisä- ja ulkokumin väliin mutta paljonkohan se lisää vastusta sitten. Ja onkohan eroa minkämerkin pistosuojanauhaa käyttäs että joku merkki X on huonompaa kuin merkki Y?

Edit: Yksi vaihtoehto olisi laittaa pomminkestävät ulkokumit mutta ne painaa tyyliin >1kg/kpl joten epäilen vahvasti että se on vielä huonompi vaihtoehto mitä suojanauhat kevyen ulkokumin alle.

TERU
11.07.2022, 13.39
En pysty vertailemaan noita, mutta tästä omaan testiin, ei isosta jutusta kyse, jos ei satu tyydytänkkään:
https://www.bike-discount.de/en/zefal-z-liner-puncture-protection-tape-mtb

nure
11.07.2022, 16.13
Onkohan niin että jokin 90g raskaampi rengas voisi olla parempi vaihtoehto? RaceKing ainakin itsellä kestänyt ja suht nopeakin. Itsellä SpeedKingit kyllä odottamassa toisia kiekkoja...

TERU
11.07.2022, 16.28
Kaikki helpot hommat on myös helppo tehdä väärin.

Kapeampaa kuin mitä Vesa tarvitsis olen käyttänyt ilman sisuririkkoja. Kait tuo jotain painaa ja jotain jäykistää rengasta, mutta puhkeamien välttäminen onkin tällä tavoite, jos tuota haluaa, niin kokeilla tuokin kannattaa.

Renkaassa on ollut selvä nastanmentävä reikä ja renkaan on voinut nauhalla ajaa loppuun. Useampiakin noita reikiä tainnut olla joissakin ulkorenkaissa.

Matalan tason hommaa nää omat ajot.

VesaP
11.07.2022, 17.03
Syytän rengasrikoista maanteiden tärinäraitoja. Ne on maailman veemäisimmät asiat about mitä ihminen on keksinyt. Kun yrittää ajaa välillä siinä 5cm leveällä pientareella tärinäraidan ja ojan välissä niin kerää renkaisiin kaiken paskan mitä siinä pientareella on. Autot kun ei siellä koskaan aja tärinöistä johtuen, niin pientareet täynnä kaikenmaailman kivensiruja ja lasinsiruja. Yhtä helvettiä tuo tapa täällä vetää KAIKKI uudet asfaltit piloille tärinäraidoilla.

PAITSI, huomasin että Hämeenlinna-Iittala välille oli vedetty uutta asfalttia niin oli Hämeenlinnan päässä vain tärinäraitaa keskellä, ei reunoilla! Iittalan päässä taas ei ollut vielä keretty mitään viivoja vedellä neitseelliseen asfalttiin niin en tiedä ovatko sielläkin yhtä järkeviä että tärinäraidat vain keskelle, ei piennarviivoille! Toivottavasti ja toivottavasti ko tapa yleistyisi!

Sorry avautuminen, vituttaa vaan ko raidat niiiiiin perkuleesti.

paaton
11.07.2022, 18.38
Mun mielestä tuosta oli juttua jossain. Siis ettei tärinäraitoja enää laiteta pientareelle.

Ja samaa mieltä. Nuo ovat vaarallisia.

Arosusi
11.07.2022, 19.49
"Uuden ohjeen mukaan autoa täristävän jyrsinnän ja sorapientareen väliin on siis jätettävä yhteensä vähintään 75 senttimetriä tilaa, ellei tieosuudella ole kävely- ja pyörätietä."

https://www.is.fi/autot/art-2000008005968.html

+ joitain lisämäärityksiä

VesaP
12.07.2022, 10.41
Tuohan on loistojuttu tuo uudistus! Eivät enää samassa mittakaavassa pilaa noita tien reunustoja mitä aikaisemmin. Sydäntä särkenyt kun neitseelliseen asfalttiin on väkisin kaivettu reikiä täyteen aina. Harmi vain kun yksi omistakin suosikkibaanoista eli väli Klaukkala - Iittalan Shell - Klaukkala (tie 130) on suurimmaksi osaksi jo päällystetty uudelleen tässä lähivuosien aikana --> tärinäraitaa tie täynnä, ja ei todellakaan ole entisen ohjeenkaan mukaista piennarta jätetty useaankaan kohtaan raidan ja hiekan väliin. Eikä oma raihnainen alaselkä tykkää yhtään jos pyörä lipsahtaa tärinäraitojen päälle, on kuin puukkoja alaselkään iskettäs joka tärskyssä.

Noh, mut loistavaa siis kun tulevaisuudessa vähennetään noiden helvetinraitojen tekoa radikaalisti varmaan!

maalinni
12.07.2022, 15.48
Laita sisuriin tiivistyslitkua puoli desiä.

Firlefanz
12.07.2022, 16.26
^ Tätäkö käytät: https://eu.muc-off.com/pages/inner-tube-sealant vai jotain muuta?

nure
12.07.2022, 17.39
^Toimiiko kaikkien sisurien kanssa?

VesaP
13.07.2022, 12.46
En pysty vertailemaan noita, mutta tästä omaan testiin, ei isosta jutusta kyse, jos ei satu tyydytänkkään:
https://www.bike-discount.de/en/zefal-z-liner-puncture-protection-tape-mtb

Pistin tuommoset tulemaan B-D:sta, ja läjän sisureita (Conti MTB 26 Light). Täytynee testata noita jossain välissä. Luotto ei ole kovin kova noiden SpeedKingien kestävyyteen. Hajonnut pari kertaa lyhyen ajan sisällä sisäkumi. Toisella kertaa lenkkien välissä onneksi varastossa yöllä pyörän seistessa seinää vasten.

maalinni
13.07.2022, 16.39
Stanin race litkua laitoin tyttären puhjenneeseen sisuriin, kun en jaksanut paikata. Hyvin on pitänyt jo toista vuotta. Venttiilin kautta pienellä ruiskulla n. 50ml.

maalinni
13.07.2022, 16.41
^Toimiiko kaikkien sisurien kanssa?

Perus sisurilla kokeiltu, en tiedä toimiiko tuboliton tyyppisten kanssa.

Firlefanz
13.07.2022, 19.58
Keen riders will know that Tubolito has pioneered lightweight Thermoplastic Polyurethane (TPU) inner tubes. Lightweight, with lower rolling resistance, they offer real benefits. But the company never found a sealant that could successfully seal punctures in them. Until now...


Following extensive tests, Tubolito has announced OKO Puncture Free as their only approved preventative liquid sealant. We are of course delighted.


So whether you prefer TPU, butyl or latex, the answer is simple - go Puncture Free!

nure
14.07.2022, 08.23
^Kiitos! Miten onnistuu sisurin kanssa josta ei saa sielua irti, aika pieni ruistu täytyy olla että toimii?

Firlefanz
14.07.2022, 10.28
^Kiitos! Miten onnistuu sisurin kanssa josta ei saa sielua irti, aika pieni ruistu täytyy olla että toimii?

Täytyy tunnustaa että lainasin OKO:n tekstiä sen kummemmin ajattelematta. Onhan siinä tosian pieni ristiriita että OKO mainostaa sillä että Tubolito hyväksyy, mutta kertoosamaan aikaan kerrotaan että tuote sopii ainoastaan prestaventtiileille joissa on "removable valve core" - ja toisaalla Tubolitoista kerrotaan kuinka "the valve cores of all our products are glued in and therefore not removable".

Mutta jos käy tsekkaamassa mitä https://www.tubolito.com/faq/ kertoo, näkee selviääkö arvoitus - ja jos selviää, voi kertoa sen meillekin!

nure
14.07.2022, 10.46
^^Ja veikkaan että painava sisuri ei ole yhtään kestävämpi kuin Tubo tms. sisuri.

^Tuohon en äkkiä selaillen löytänyt ratkaisua, valitettavasti, itsellä kolmea sorttia TPU sisureita, Tubo, Revoloop ja Pirelli eikä yhdessäkään irrotettavaa sielua. Toisaaltaan ei noita kyllä helposti rikki saa joten melko hypoteettinen oli kysymys.

jones mäkinen
14.07.2022, 10.54
Mulla Pirellin smarttube gravelissä, joskus varmaan 2 kuukautta sitten ajoin kivistä isoa murkulaista junaradan vartta, siinä sisärengas hajosi, mutta vain sillä seurauksella että se vuotaa hitaasti. Eli olen yhä käyttänyt samaa. 2-3 tunnin lenkillä laskee painetta 1-1.5 baria, ei suuri vaiva kerran tarvittaessa hiukan pumpata. Yön aikana seuraavana aamuna aina rengas sitten huomattavasti tyhjempi, siellä vaan 1-2 baria tallella.

VesaP
14.07.2022, 12.13
Eli olen yhä käyttänyt samaa. 2-3 tunnin lenkillä laskee painetta 1-1.5 baria, ei suuri vaiva kerran tarvittaessa hiukan pumpata.

Tyylejä on näköjään monia, mutta itse en kuulu liittoon joka ajaisi metriäkään (puhjenneella) renkaalla joka laskee painetta 1.5bar/2h tahtiin. :O

paaton
19.08.2022, 00.12
No mutta nyt on tullut oikea testi pistosuojanauhoista. Tuon mukaan on vain yksi merkki, jota kannattaa edes ajatella.

mr. tuffy (http://mrtuffy.com/)

Täysin ylivoimainen. Lisää vastusta vain pari wattia ja pistosuojaa todella reilusti. Ei ollenkaan huono idea sepelikaudelle ja sisureille.

https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/puncture-resistant-tire-liners#rr

Firlefanz
19.08.2022, 08.34
Ellei oli valmis suoralta kädeltä kokonaan mitätöimään testin tuloksia, ei kai löydy ainuttakaan hyvää syytä olla kokeilematta Mr Tuffyja, vaikka ne eivät oman suosikkiverkkokaupan valikoimaan kuuluisikaan.

Silloin joskus kun varhainen sepelöinti ja viivästynyt lumentulo saivat minut kokeilemaan pistosuojanauhoja luin käyttäjäkokemuksia ja Mr Tuffy kuului niihin joiden valitettiin aiheuttavan rengasrikkoja. Mutta ehkä kyse oli siitä että sillä oli sen kotimarkkinoilla enemmän käyttäjiä jotka (1) asensivat nauhan jotenkin huonosti, väärinpäin tai vastoin valmistajan ohjeita lyhensivät ne, ja (2) näkivät huonot kokemuksensa lähtökohtaisesti valittamisen aiheina.


PS En pysty sanomaan juuri mitään käyttämieni Proline Anti Plattien vaikutuksesta rullaavuuteen. Vertailukelpoista dataa ei ole edes lenkkikeskareina samoilla renkailla pistosuojanauhan kanssa ja ilman eikä porukkalenkeillä menty niin kovaa että erot rullaavuudessa olisivat ilmenneet.

Sen voin sanoa että eivät ne silloin käyttämistäni cyclocross-renkaista mitään tuskaisen rullaamattomia Marathon Plussia tehneet. Mutta ainahan omiin renkaisiinsa tottuu, jos ei välillä muunlaisilla aja. Kerran ajoin alkukesän hiekkatielenkit renkailla joita vaihtamaan ruvetessani yllätyin siitä että niiden alta löytyi pistosuojanauhat!

Mr_W
20.11.2022, 15.53
Kävi nyt näinkin: Zefal Z liner -pistosuojausnauhan pää oli hiertänyt rikki sisäkumin.

Olin pyöristänyt ohjeen mukaisesti nauhan päät, mutta olisi pitänyt varmaan vielä hioa hiomapaperilla pyöreämmiksi. Nyt sisäkumissa oli pistosuojanauhan päiden mukaiset kulumat ("viiltohaavat") ja yksi pieni kohta, josta ilma pääsi pakenemaan.

Kesti kuitenkin noin 3 vuotta, joten ihan heti ei tarvinnut olla vaihtamassa.

Mr_W
20.11.2022, 19.34
Edellisestä pistosuojanauhan nirhaamasta sisäkumista vielä kuva havainnollistukseksi. Punaisella pistosuojanauhan pään muodostama kuvio (ohjeiden mukaisesti pätkäisty ja pyöristetty pää) ja vihreällä nuolella reiän kohta. Näin voi käydä.

Hyvä kysymys tosin on, suojasiko pistosuojanauha yhdeltäkään puhkeamiselta, vai oliko siitä vain haittaa? Vaikea sanoa, ilman puhkeamisia kuitenkin noin 3 vuotta ja 2500 km. Laitoin vielä takaisin eli edelleen pistosuojanauhalla mennään.


https://pic.useful.fi/EnNoFyAow.jpg

Opulus
20.11.2022, 20.14
https://www.zefal.com/en/prevent/163-z-liner-road.html neuvoo vain lyhentämään nauhaa saksilla niin että päiden väliin jää 2 cm.


Eri valmistajien nauhat ovat tietysti erilaisia, mutta aika metkaa on miten toiset pitää lyhentää ja toisia ei saa lyhentää,,,

(Omani ovat olleet jälkimmäistä sorttia enkä ole sepelikauden päätteeksi nähnyt sisurissa hiertymä- tai painumajälkiä. Käyttämäni rengaspaineet ovat olleet ehkä turhankin korkeita, jos sillä voisi ajatella olevan merkitystä.)


Pistosuojanauhojen kanssa taitaa olla vähän samoin kuin aeropyörän tai -kiekkojen: ilmankin voi pärjätä, mutta haluaako sen riskin ottaa...:cool:

Mr_W
20.11.2022, 20.31
^ Pakkauksen kuvassa oli muistaakseni ohjeet tuollaisen pyöristyksen tekoon. Voi olla että ei ihan onnistunut täydellisen muodon teko. Tai tosiaan olisi pitänyt hiomapaperilla vielä pyöristellä lisää. Mutta sitä ei ainakaan mainittu ohjeissa, vaikka ehkä olisi syytä.

Mr_W
21.11.2022, 17.13
Yksi kikka, joka tuli mieleen pistosuojanauhojen käytöstä: täytyy viitsiä/muistaa vaihtaa noiden Zefalin nauhojen paikkaa esim. vuoden/parin välein, niin sisäkumit eivät kulu samasta kohtaa.

Nyt kolme vuotta oli kuluttanut reiän sisäkumiin, niin pistosuojanauhan siirto eri kohtaan esim. parin vuoden välein toivottavasti riittäisi. Vähän vaivaahan tuosta on. Ehkä riittäisi vain siirto takakiekkojen kanssa, jonne tulee enemmän rasitusta.

Ja/tai sitten täytyy tosiaan kaivaa viila/hiomapaperia ja pyöristellä nuo päät, niin ei kuluta sisäkumia niin paljon/nopeasti. Saksella kun nuo leikkaa lyhentäen, niin kulmat ovat aika terävät. Muussa osassa nauhaa reunojen pyöristykset ovat tehtaalta valmiina.

TERU
21.11.2022, 18.55
Kävi nyt näinkin: Zefal Z liner -pistosuojausnauhan pää oli hiertänyt rikki sisäkumin.

Olin pyöristänyt ohjeen mukaisesti nauhan päät, mutta olisi pitänyt varmaan vielä hioa hiomapaperilla pyöreämmiksi. Nyt sisäkumissa oli pistosuojanauhan päiden mukaiset kulumat ("viiltohaavat") ja yksi pieni kohta, josta ilma pääsi pakenemaan.

Kesti kuitenkin noin 3 vuotta, joten ihan heti ei tarvinnut olla vaihtamassa.
Voi hyvin olettaa jonkin piikin läpimenon estää noinkin paljon ajetulla matkalla, useammankin, panin tuon nauhan tietenkin lukematta ohjetta samalla tavalla kuin aiemmatkin - ilman katkaisua. Limiin päät jäi, tiedä vaikka kestäisi sisuri tuossa paremminkin? Keväällä tarkistus tuosta, jos ei mitään talven mittaan.

kp63
21.11.2022, 19.23
CC:ssä käyttänyt vuosia nauhoja oisko zefal. x km jälkeen joo rikkoo sisurin, mutta siihen asti kyllä toimii. Näkee nauhasta kun siinä tummia pisteitä, joista tullut paskaa sisään kun ulkorengas rikki. mutuna voisin heittää ettei toi brr piikkitesti oikein kuvaa oikeaa normitilannetta, jossa pikkukivi menee osin läpi ja pieni kulma hiertää sisuria tai nauhaa, joka siis sen kyllä kestää. On mulla kerran mennyt joku piikki ja se meni kyyllä heti läpi kaikesta, mutta lienee harvemmin niin. varmaan jos liikuttelis nauhaa vähän niin estäis ton jatkoskohdan vaurion. mulle lisävastuksella ei ole CC.ssä merkitystä.

TERU
22.11.2022, 09.17
Ei juuri mitään vaikutusta tuolla suojanauhalla ole arkiajossa, mutta renkaaseen laitan vasta, kun sillä on ajettu muutama talvikausi. Nytkin tein vahan tempun, poistin marawintteristä keskeltä nastat ja nauhan lisäsin sisään, takana toimii ihan entiseen malliin. Keskinastat menevät nuriniskoin asfaltilta puuttuvan lumen vähyydestä. Etukiekkoa voi nopsaan vaihtaa, takaa ei viitsi lähtiessään tien päälle.
Riman alitus totta kait, oma rima saa olla matalalla.

Mr_W
03.04.2023, 15.08
Edellisestä pistosuojanauhan nirhaamasta sisäkumista vielä kuva havainnollistukseksi. Punaisella pistosuojanauhan pään muodostama kuvio (ohjeiden mukaisesti pätkäisty ja pyöristetty pää) ja vihreällä nuolella reiän kohta. Näin voi käydä.

Hyvä kysymys tosin on, suojasiko pistosuojanauha yhdeltäkään puhkeamiselta, vai oliko siitä vain haittaa? Vaikea sanoa, ilman puhkeamisia kuitenkin noin 3 vuotta ja 2500 km. Laitoin vielä takaisin eli edelleen pistosuojanauhalla mennään.


https://pic.useful.fi/EnNoFyAow.jpg

Toinen täysin samanlainen raportoitava tapaus tapahtui viikonloppuna.

Tällä kertaa sähköavusteisen pyörän takarenkaan Zefal Z-liner -pistosuojausnauha söi sisäkumiin kuvan kaltaisen kuluman/viillon. Kesti alla noin pari vuotta ennen kuin takakumi tyhjeni itsekseen (vähän käytetty talvikiekko). Näin siis käynyt nyt kaksi kertaa, molemmat takarenkaassa (normaalissa ja sähköavusteisessa pyörässä).

Nyt tein kuitenkin etukäteen eturenkaalle pistosuojausnauhan siirron, eli ei pitäisi syödä kulumaa samaan kohtaan. Täytynee tehdä tuota siirtelyä kerran vuodessa tai parin vuoden välein, varmaankin riippuu ajasta ja/tai kilometreistä.

Lueskelin myös pistosuojausnauhojen arvosteluita ja ehkä ratkaisu tähän päiden epätasaisuuteen voisi olla ilmastointiteippi. Täytyykin kokeilla laittaa sitä pistosuojausnauhojen päiden päälle pehmustukseksi. Ehkä se pehmustaisi tarpeeksi, jotta ei tarvitsisi siirrellä nauhoja ajoittain.

Istumatyöläinen
05.04.2023, 00.09
Omaan maantiepyörääni tein eteen ja taakse kuvan mukaisen pistosuojauksen. Liimattavalla tarranauhalla haarukkaan kiinnitetty (eli säädettävissä oleva ja hieman joustava) peltiläpyskä siis rapsauttaa kivensirut irti ensimmäisellä pyörähdyksellä, jolloin ne eivät pääse tunkeutumaan kumiin yhtään syvemmälle ja siten kairaamaan reikää läpi. Aika monta tuhatta kilometriä ml. P-B-P on tuon jälkeen mennyt ilman yhtäkään rengasrikkoa. Ja siis ihan tavallisilla maantierenkailla. Varsinkin märällä/hiekkaisella asfaltilla sen rapinan oikein kuulee, kun sirut karsiutuvat renkaasta irti. Tän tyyppinen ratkaisu voisi toimia aloittajankin tapauksessa, jossa renkaan pinta on likimain tasainen eli kuviointi on hyvin pientä.

https://pic.useful.fi/bTEPtSSBQ.jpg