PDA

Näytä tavallinen näkymä : Garmin Edgen GPS signaalin sekoilu

VesaP
11.07.2022, 11.17
Onko raati huomannut omissa laitteissaan GPS sijainnin kanssa ihme sekoilua viime aikoina? Itsellä toiminut kuin junan vessa toi aikaisemmin mutta nyt parilla kolmella viime lenkillä GPS on menettänyt sijaintinsa kesken lenkin. Tuossa alkuvuodestahan oli juttua että itäsuomessa veli *utin harrastaa GPS häirintää ja paikallisten hiihtolenkit olivat gepsin mukaan jossain Laatokan jäällä vaikka hiihtivät tyyliin Imatralla. Onko nyt häirintä ulotettu pääkaupunkiseudullekin asti?

Muutin Garminin asetuksista lenkin aikana GPS+GLONASS --> GPS + GALILEO. Katotaan toimiiko paremmin tulevilla lenkeillä.

maalinni
11.07.2022, 13.29
En ole huomannut, itsekin ajan Lappeenrannassa.

callahan
11.07.2022, 13.45
Onko raati huomannut omissa laitteissaan GPS sijainnin kanssa ihme sekoilua viime aikoina?

Eilen ekan kerran. Ei meinannu löytää satelliittia millään. Aiemmin kun fillarin työntää rappusia ylös pihalle ja laite päälle niin toiminnasa. Eilen jokusen metrin ajettuani aloin räpeltämään eri näkymiä, kartan tullessa esiin siitä yläreunasta "etsii satelliittia" tyhmänä vasta hoksasin miksei näytä metrejä...rupes sit förkkii muutaman sadan metrin ajon jälkeen.

Paikka siis lempäälä tampereen kupeessa.

kojak
11.07.2022, 14.50
Määrätyt mallit ovat kärsineet kummallisista häiriöistä gps:n kanssa ja siihen on tulossa korjaus piakkoin.

https://www.dcrainmaker.com/2022/07/gps-accuracy-issue-impacted-garmin-suunto-and-polar-watches-over-past-week.html

VesaP
11.07.2022, 16.46
^Eli softalla korjattava ongelma siis. Ja itsellä nuo ongelmat juurikin DCR:n listalla olevalla 1030 plussalla. Odottelemme siis Garminin korjausfirmistä aiheeseen! :)

Pate@
11.07.2022, 17.50
Joo, korkeuden mittauksen osalta. Liekö tuolla suurta väliä, mutta nousumetreissä on välillä kovaakin heittoa.

Eilen oli ajokaverilla ja mulla Garmin mittari kummallakin. Mulle tuli tuplasti nousumetrejä samalla reitillä.

Talvella huomasin saman hiihtäessä. Tutulla ladulla nousun määrä vaihteli aika paljonkin.

Kollinjoki
12.07.2022, 15.00
Joo, korkeuden mittauksen osalta. Liekö tuolla suurta väliä, mutta nousumetreissä on välillä kovaakin heittoa.

Eilen oli ajokaverilla ja mulla Garmin mittari kummallakin. Mulle tuli tuplasti nousumetrejä samalla reitillä.

Talvella huomasin saman hiihtäessä. Tutulla ladulla nousun määrä vaihteli aika paljonkin.

Eihän kaverilla ole vaan Connectin puolella laitettuna korkeuskorjaukset käyttöön? Tuntuu leikkaavan just noin puolet nousumetreistä pois. En ole koskaan oppinut, mikä pointti koko toiminnolla on.

Jneed
12.07.2022, 16.16
Täälläkin signaalihäröilyä 520:n kanssa. Erikoista.

Föhn
12.07.2022, 16.53
Mulla sekoili tuossa muuan viikko siten. En tiedä liittyykö edes koko keissiin mutta ensimmäiset pari kilsaa näytti liian pientä nopeutta ja 60 metrin korkeutta. Tiedän tasanvarmasti että noin korkealla en merenrannalla asuvana ole.

Homelite
12.07.2022, 17.14
Samat sanat, sekoilu alkoi toissaviikolla, mutta Fenix kutosella ja juostessa. Ekat kaksi kilometriä oli fenixin mukaan yksi
,sitten se alkoi kiriä ja lopuksi todellisen kympin lenkin pituus oli muka yli kolmetoista.

Ajattelin silloin että kaksivuotias Fenix vetää viimeisiä henkosiaan ja kattelin jo seiskoja tilalle mutta testattiin vielä koiralenkillä rouvan kanssa, jolla on myös kutonen, kävellessä että mistä kana kusee. Lopputulos oli se että molemmilla lenkki näytti raakasti liian pitkältä ja ensimmäinen kilometri tuli kummankin laitteessa täyteen jo ensimmäisen kahdensadan metrin aikana. Lisäksi paikallaan seistessä matka senkun karttui ja toinen kilometri meni Garminien mukaan jo kohtuullisen railakkaa 2.45 min\km vauhtia.

Eli vika ei siis olekaan kellossani, päätteli nopeahoksottiminen Homelite. Seuraavan päivän lenkille vaihdoin pelkän GPSn GPS+GLONASS- yhdistelmän sijaan ja kaikki toimi taas normaalisti. Samoin GPS+GALILEO- yhdistelmällä kun olen sitäkin testannut.

Itse ajattelin että syy olisi joku häikkä GLONASSissa koska se tulee ja sitä hallinnoidaan maasta joka yleisesti ottaen omaa käänteisen Midaksen kosketuksen, mutta tämä on varmaan nyt vaan omaa russofobiaa taas kerran. Luin kyllä jotain nettijuttuja jostain Sonyn chipsetistä jne jne mutta omaan yksinkertaiseen älyyni ei mahdu miksi se toimisi kaksi vuotta kuin junan vessa ja sitten alkaisi sekoilla yhtäkkiä, semminkin kun siihen ei ole tullut edes päivitystä ennen tätä sekoilua. Kun taas suuri ja mahtava naapurissa alkaa olla siinä tilassa että toisaalta ihmeenä pitäisin mikäli sen ylläpitämä paikannusjärjestelmä toimisi kuten pitää.

Toisaalta ei kai edes heikäläiset pysty niitä satelliittejä sieltä kiertoradalta vauhdista varastamaan ja myymään? Mene ja tiedä.

jalkkis
13.07.2022, 08.15
Mites muiden valmistajien Glonass? Mulla ainakin Polar (Grit X) piirtää ihan normaalia gps käyrää Glonassilla. Tai itse asiassa, aloituskorkeus on seilannut aikaisempaa enemmän. Mutta sen kun on korjannut käsin niin mittaus on ollut normaali.

Miksi muuten käyttää Glonassia? Mikä tekee siitä paremman kuin Galileo?

Perjantaina olisi tarkoitus pyöräillä vähän pidempi siivu ja stemmissä on 530, niin funtsin pitäiskö vaihtaa glonassista galileoon...

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

SvaR
13.07.2022, 09.03
^Ryzzän glonazz vähän enempi satelliitteja.

Aikoinaanhan siviili gps oli melkoinen arpa laatikko, kun signaalia häirittiin tarkoituksella ettei se olisi niin tarkka.
Nyt siviili gepsit pääsee ihan "hyvään" tarkkuuteen...paitsi mitä nyt nuo iivanat leikkii ainakin tuolla rajan pinnassa.

VesaP
13.07.2022, 14.19
GPS tarkkuus ilmaisessa käytössä on 3 metriä ja Galileon tarkkuus 1 metri. Siis peruspertin käytössä, jälkimmäinen ainakin kykenee 1cm tarkkuuteen maksullisessa military jne käytössä. Eikä ole kytköksissä jenkkilään eikä venäjälle vaan EU itse päättää suljetaanko signaali vai ei vai mitä sille tehdään. Eli itse ainakin käytän tästä lähtien GPS + Galileo ja annan venäläisten leikkiä itse Glonassillaan. Ja Garminia ei ilman GPS:sää pysty edes käyttämään eli se on ainakin oltava päällä jos paikkasignaalia haluaa välittää liveträkkiin jne. Softa ei tue pelkkää Galileoa.

Singer
14.07.2022, 07.31
yritti viime viikolla auto-garmin väittää ajavani väärään suuntaan, siis joku jekkuilee tarkkuuksien kanssa...en tiedä vain kuka ja täyttä selkoa tulekaan.
onneksi ajankin järjelläni enkä vain navin mukaan.

SvaR
14.07.2022, 13.27
Osassa laitteita huono kun ei näe mitä sateliitteja vempain käyttää tai että niihin ei pysty vaikuttamaan...sonyn luurista en äkkiseltään löytänyt valikkoa. Polarissa näemmä voi käyttää gps&glonass tai gps&galileo tai gps&qzss
Garminin Montana 680 joko pelkkä gps tai gps&glonass plus siinä voi ottaa käyttöön myös waas/egnos korjauksen joka parantaa tarkkuutta...jos nyt aina saa yhteyden.