Näytä tavallinen näkymä : Teräsrunkoa maantielle
Olen katsellut vähän runkoa maantielle, teräs kiinnostaisi lähtökohtaisesti mukavuus aspektien takia mutta monet tuntuu olevan aika painavia ja mainostetaan että kestää työmatkakäyttöä isältä pojalle. Ankkuria ei kuitenkaan nyt haeta.
Mitä runkoja suosittelisitte kun toiveissa olisi nopea, mukava ja suhteellisen kevyt runko. Mitään isompia tarakkahommia tai laukkujen kiinnikkeitä en kaipaa.
- Levyjarrut flatmount
- 12mm 100/142 läpiakselit
- Rengastilaa voisi olla tuonne 37-38mm asti, suurin osa ajoista varmasti kuitenkin 32mm sliksillä.
- Etuvaihtajalle ei tarvi paikkaa, AXS 1X linjalla mennään
Ei taida yhteenkään puhtaaseen maantiepyörän mahtua 38milinen rengas... Itsellä oli Cinelli Vigorelli ja muistaakseni reilu 8kg oli paino, muut speksit täyttyy.
Mulla on genesis croix de fer, siihen menee lokasuojien kanssa 38 rengas ja ilman 42. Ei puhdas maantiepyörä, mutta moni käyttää brevetti ajoissa 32 maantierenkaalla. Genesiksen kuituhaarukalla painaa 1*11 sram rivalilla 9.5 kg.
Joo se on selvä kyllä että kunnon maantierungot on 28 tai 32mm max tilavuudella. Gravel/Allroad/Road Plus puolelle siis mennään, mutta sieltä olisi mieli löytää nyt sitä kevyempää ja maantiemäisempää suuntimaa.
Croix de fer 853 painoksi ilmoitetaan 3.99kg kun esim Volare 853 Disc painaa 2.48kg, pelkällä tire clearancella tuota 1.5kg eroa ei voi syntyä, tämä on juuri se ihmetys mitä tässä pyörittelen että onko nuo kaikki isommalle renkaalle mitoitetut rungot tehty vesijohtoputkesta kun ovat noin painavia. :rolleyes: Tietysti jotain pitää tehdä että voi tarjota "Warranty: Lifetime for Frame and Fork, Frame Weight Limit: No Weight Limit".
Kerään tähän vähän painoja vertailun vuoksi: (sis rungon ja keulan, pultteja, akselit jne)
Fairlight Strael 3.0 54cm= 2,62kg
Surly Straggler 54cm = 3,32kg
Surly Midnight Special 54cm = 3,68kg
Pelago Stavanger 54cm = 3,84kg
Genesis Croix De Fer 853 = 3,99kg
Edit: Tuo Fairlight Strael 3.0 voisi olla sitä suuntaa mitä haetaan? Tosin hintakin alkaa karkaamaan kohti paria tonnia. Siinä alkaa tulla kuitupyörätkin sitten jo vastaan.
Joo se on selvä kyllä että kunnon maantierungot on 28 tai 32mm max tilavuudella. Gravel/Allroad/Road Plus puolelle siis mennään, mutta sieltä olisi mieli löytää nyt sitä kevyempää ja maantiemäisempää suuntimaa.
Croix de fer 853 painoksi ilmoitetaan 3.99kg kun esim Volare 853 Disc painaa 2.48kg, pelkällä tire clearancella tuota 1.5kg eroa ei voi syntyä, tämä on juuri se ihmetys mitä tässä pyörittelen että onko nuo kaikki isommalle renkaalle mitoitetut rungot tehty vesijohtoputkesta kun ovat noin painavia. :rolleyes: Tietysti jotain pitää tehdä että voi tarjota "Warranty: Lifetime for Frame and Fork, Frame Weight Limit: No Weight Limit".
Kerään tähän vähän painoja vertailun vuoksi: (sis rungon ja keulan, pultteja, akselit jne)
Fairlight Strael 3.0 54cm= 2,62kg
Surly Straggler 54cm = 3,32kg
Surly Midnight Special 54cm = 3,68kg
Pelago Stavanger 54cm = 3,84kg
Genesis Croix De Fer 853 = 3,99kg
Edit: Tuo Fairlight Strael 3.0 voisi olla sitä suuntaa mitä haetaan? Tosin hintakin alkaa karkaamaan kohti paria tonnia. Siinä alkaa tulla kuitupyörätkin sitten jo vastaan.
Tuo ero volaren ja croix de ferin välille tulee siitä, että rautaristi on vakiona teräshaarukalla. Siitä tulee ainakin yhden kilon painoero.
Mulla on noi molemmat ja hirveän suurta painoeroa ei ole itse rungossa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Fairlightia uskallan minäkin suositella. Jos Straelin rengastila ei riitä, niin Secan malliin menee 47 mm 28'' renkaat ja painoa muistaakseni vain n. 100 grammaa Straelia enemmän. Sacanilla itse ajanut kohta 20 tkm, mutta puhtaaseen maantie käyttöön ehkä kumminkin Strael. Secan näyttää vähän hassulta alle 30 mm renkailla, kun tilaa jää valtavasti ympärille.
buffon.bj
08.07.2022, 16.20
Standertin Pfadfinder olisi myös hyvä vaihtoehto, runkoja tulossa taas syksymmällä.
Kerrohan ensin mikä on tavoitepaino?
Kerrohan ensin mikä on tavoitepaino?
Kohta tulee vinkkejä 25mm 4seasoneista että heilahtaa.
^Juu, perus 4130 teräsrungolla pääsee reiluun 8kiloon ja jos 4seasonit kaveriksi niin paino tippuu.
^Juu, perus 4130 teräsrungolla pääsee reiluun 8kiloon ja jos 4seasonit kaveriksi niin paino tippuu.
Koetas tavata tuo eka viesti taas alusta asti ja ehdota sitten kevyttä runkosettiä spekseihin. Siitä se lähtee.
Tavoitepaino on 89kg, mutta se ei ole nyt tämän topin asia. :)
Fairlight on kyllä todella kiinnostava, muutamat revikat kahlasin läpi ja aikalailla pelkkää ylistystä oli tarjolla.
Tuo T geometria on myös ihan mainio vaihtoehto, luulen että saisi kerrankin asennon kohdilleen ilman hirmuista spacer stackia.
58T:tä näyttää valmistajakin suosittavan mulle.
http://imgur.com/YKwloY1.jpg
Brother Stroma taitaisi mennä kevyempien vaihtoehtojen joukkoon. 35mm rengastila tosin vaan luvataan.
Päätön, jos kevyttä hakee niin noilla rungoilla se keveys haettava muualta kuin rungosta, siksi kiinnostaa kiinnostaa kysyjän tavoite. Oma MachoMan painoi valmiina alle 8.5kg ja runkon osuus 2270g, haarukka oli vaihdettu kuituiseksi, Cinelli Vigorellin runko 2200g ja kuituhaarukka 432g. Valmis muutaman grammaa alle 8kg.
https://www.wingedstore.com/bikes/nemo-gravel-2022-1127.html Tuossa olis valmis setti, taidetaan myydä pelkkää runkoakin.
Ritcheyn road logic lupaa takahaarukkaan max. spacing 39mm ja etuhaarukkaan 40mm. / 30mm rengaskokoa. 55cm runkokin kohtuulliset 1,8kg ilman taka-akselia.
https://ritcheylogic.com/bike/frames/road-logic-disc-frameset
Croix de fer 853 painoksi ilmoitetaan 3.99kg kun esim Volare 853 Disc painaa 2.48kg, pelkällä tire clearancella tuota 1.5kg eroa ei voi syntyä...
CDF on luultavimmin EU-normitettu mtb-kategoriaan ja Volare road, jolloin n. 500 g painoerosta selittynee putkipaksuuksien eroilla.
Mutta jos sulla ”mukavuus” on ainoa syy teräksen preferointiin, niin modernien standardien tehdastekoiset ja normitetut teräsrungot ei taida olla sen mukavampia kuin kuiturungotkaan. Ennemmin päin vastoin. Teräsrunko on parhaimmillaan vannejarruisena ja teräskeulaisena. Tämä parin vannejarruisen custom-teräsrungon ja yhden kuiturungon kokemuksella.
^Tuokin pitkälti makukysymys mutta kahden "tehdasrungon", All-City MachoManin ja Cinelli Vigorellin omistaneena mielestäni teräsrungon mukavuudessa ei suurta eroa haarukan materiaalissa ainakaan kun vertasin MachoManin suorajalkaista Ritcheyn "perinteiseen" taivutettuun kuitukeulaan, mielestäni keulan muoto ja paino teki sen jao miellyttävämmäksi. Teräsrunkoihiin liittyy paljon seikkoja myös mitä ei suoranaisesti insinöörikään pysty teorioilla ja mittauksilla todistamaan.
Tosiaaltaan itse tällä hetkellä alkaisin etsimään titaanirunkoa ja unohtaisin teräksen.
Firlefanz
11.07.2022, 09.55
Ylläolevat viestit luettuaan saattaa herätä kysymys milloin nykyiset EU-standardit ovat astuneet voimaan ja muuttuivatko ne kenties selvästi aikaisemmista - ja olivatko nuren MachoMan ja Vignorelli kenties ajalta ennen niitä?
^Mistä standardeista kyse?
Firlefanz
11.07.2022, 12.45
Elintarvikkeina myytävien voileipien viipalepaksuutta koskevista.
The European CEN Standard For Bicycles
^Kun ei harrasta kilpailua niin moisista paljoa kiinnosta ja mitähän tuo muutenkaan asiaan kuuluu?
Firlefanz
11.07.2022, 14.26
Onko sinulla tavallista vaikeampi päivä? Niitähän tulee meistä jokaiselle joskus, milloin mistäkin syystä.
Taitaa itse asiassa minullakin olla sellainen, sillä en millään jaksa ruveta selittämään selvää asiaa, jonka pitäisi olla täysin selvä sinullekin, kun olet stenulle vastannut...
Firle, ihan normi maanantai, en vain ymmärtänyt mitä hait standardeilla? Tavallaan aika vaikea nykyään määritellä pyörien tyyppejä tai sitten niitä tulisi sata.
Ylläolevat viestit luettuaan saattaa herätä kysymys milloin nykyiset EU-standardit ovat astuneet voimaan ja muuttuivatko ne kenties selvästi aikaisemmista - ja olivatko nuren MachoMan ja Vignorelli kenties ajalta ennen niitä?
Ainakin ne on molemmat levyjarrullisia eli niitä on ihan turha verrata vanhaan tai customina tehtyyn uuteen vannejarrukeulaan. EU-standardit tarkoittaa esim. etuhaarukan suhteen sitä, että ne on tehty kestämään 130-kiloisen kuskin alla normitetun kategorian mukainen käyttö. Levyjarruhaarukoiden (ja -runkojen) jäykkyysvaatimukset on myös osittain suuremmat kuin vastaavien vannejarrullisten. EU-standardit tuli voimaan joskus 2010 paikkeilla. Kaljatölkkialumiinirunkojen valmistus loppui siihen, mikä oli ehkä ihan hyvä, mutta teräsrungoille se teki hallaa, koska molempia koskee samat jäykkyysvaatimukset.
Jos kiinnostaa, niin n. 30:30 eteenpäin tuolla (https://www.youtube.com/watch?v=V-gGIqfVB2Y) Tomppa jutustelee haarukoista ja ihan kiva pätkä kuunneltavaksi se on kokonaankin.
CDF on luultavimmin EU-normitettu mtb-kategoriaan ja Volare road, jolloin n. 500 g painoerosta selittynee putkipaksuuksien eroilla.
Mutta jos sulla ”mukavuus” on ainoa syy teräksen preferointiin, niin modernien standardien tehdastekoiset ja normitetut teräsrungot ei taida olla sen mukavampia kuin kuiturungotkaan. Ennemmin päin vastoin. Teräsrunko on parhaimmillaan vannejarruisena ja teräskeulaisena. Tämä parin vannejarruisen custom-teräsrungon ja yhden kuiturungon kokemuksella.
Minulla oli vanhan mallineen Genesiksen Vagabond, joka painoi runkona saman piirun vajaan 4kg kuin Croix de Ferrari vaikka otti paljon isompaa kumia. Nykyinen kuitu Grizl on kyllä paljon mukavempi runko kuin mitä tuo Vagabond oli. Vagabond oli myös jostain syystä harvinaisen hidas polkea maantiellä. Maastoss meni kyllä vakaasti ja oli ihan hauskakin.
Uskon siis Stenua, enkä ainakaan itse lähtisi hakemaan mukavuutta massatuotetusta teräsrungosta.
Neljän kilon runko? Mitä kaikkea tuo paino pitää sisällään, ei voi olla vaikka olisi valurautaa.
Kuntoilija
11.07.2022, 21.50
Kyseessä lienee runkosetti. 2,5 + 1,5
^&^^ M-koko 3,92 kg settinä.
HarryDunne
11.07.2022, 23.08
Vaikka meneekin ehkä vähän sivuraiteille, niin pitää vähän kyseenalaistaa noita alkuperäisiä speksejä jos on tosiaan tarkoitus hakea kevyehköä maantiepyörää..
Teräsrungossa on joka tapauksessa vähän retromeininkiä, joten miksi haetaan levyjarrua ja hillittömän paksuja renkaita? Miksi ei vaihtoehtona ole kevyemmät vannejarrut (Suomessa on muutenkin niin pieniä mäkiä ettei levyistä juuri iloa ole), ja kevyet mutta äärettömän mukavat tuubirenkaat? Teräsrungon kanssa erinomaisen toimiva (=mukava) kombo huonollakin teillä.
Jos ostaa customrungon, levyillä tai ilman niin mistä tietää että se on "parempi" kuin jokin Reynoldsin tai Columbuksen putkista tehty perusrunko?
Ovatko nämä taas seikkoja että kun se vaan maksaa enemmän ja kun se on custom?
HarryDunne
12.07.2022, 00.16
Taitaa aika moni customrunko olla tehty nimenomaan reynoldsin tai Columbuksen putkista. Eiköhän näissä pääasiassa ole kyse siitä että saa rungon omalla geolla, mahdollisuuden vaikuttaa millaista putkea käytetään missäkin yms.
^Mikä ei tee customista sen parempaa muuta kuin hankkijalle, ei mahdollisesti seuraavalle kuskille. Hienoja tietysti ovat jos pitää vannejarru retroilusta, itse ohitin sen vaiheen maantiellä jo vuosikymmeniä sitten. Ja en ole edes kateellinen jos joku moiseen viittaa...
Firlefanz
12.07.2022, 10.12
Kateellisuutta eivät ole tainneet nostaa esille mahdollisena motiivina muut kuin sinä itse?:D
Customipyörissä on - jos olen stenun kertomasta aisian oikein ymmärtänyt - se etu, että niiden putkien paksuudessa tai lujuudessa voidaan olla noudattamatta niitä sinun ihmettelemiäsi ja mielestäsi asiaan mitenkään kuulumattomia EU-standardeja.
Ja sitten menee jo sitken uskomuksen tai vankan luuloon perustuvan tiedon puolelle, jos sanoo ettei moisella pikkuseikalla voi olla mainittavaa vaikutusta fillarin ajo-ominaisuuksiin, mukavuuteen tai yhtään mihinkään muuhun minkä käyttäjä voisi huomata...
Firle, en ole ihmetellyt vaan kysynyt mikä standardi. Lähinnä kysyin sitä että jos otetaan jollekin rakennettu custompyörä ja esim. jokin Columbus runkoinen tuotantopyörä niin huomaako eroa muu kuin customin omistaja?
Todella karkeasti yleistäen: mitä painavampi kuski, sitä lähempänä kyseiselle kuskille optimoitu custom-runko ja tehdasrunko todennäköisesti on, koska ne tehdasrungot on tehty kestämään painavimmankin potentiaalisen kuskin käyttöä. Toinen ääripää on tietenkin kuskit, jotka ovat niin painavia, että tehdasrungot eivät kestä heidän allansa.
Protojen valmistaminen ja testauttaminen on kallista ja se saattaa valmistajan kiusaukseen tehdä kerralla varmasti riittävän kestävää. Fairlight varmaan hieroo protojansa pisimpään ja pyrkii hipomaan direktiivirajoja kaikkein tarkimmin näistä tunnetummista tämän hetken terästehtailijoista, mutta siltikin niissä esim. viistoputket on järeämpää tavaraa kuin, mitä tarvitsisi olla ilman direktiiviejä.
All City yritti alunperin tehdä Macho Kinginsä Columbuksen Lifestä, mutta he luopuivat yrityksestä parin proton jälkeen, kun totesivat että eivät saa niistä direktiiveille riittävän jäykkiä siten ja vaihtoivat putkispeksin 853:seen. Silti maailma on täynnä Lifestä tehtyjä custom-runkoja eikä nekään keskimäärin ratkeile käyttäjiensä alla.
Se ”paremmuus” on sitten varsin subjektiivinen käsite enkä siihen ota kantaa sen enempää.
Pompino v4 mulla on ollu viimeksi, sehän toki on aika järeä ja jäykkä, eikä maantiepyörä ensinkään mutta mielestäni siinä silti oli huomattava ero alumiinipyöriin. Keulana kokeilin siinä vakiota teräskeppiä sekä ritcheyn kuitukeulaa joista jälkimmäinen tuntui kuitenkin paremmalta ajossa, luulen että keveyden vuoksi? Pompinon teräshaarukka painoi varmaan yhtä paljon kun ite runko. Mun kokemus asvaltilta rajoittuu kuitenkin suurinpiirtein tuohon, siksi mä täälä olenkin kyselemässä. :)
Titaania ja hiilikuitua vastaan mulla ei oo mitään, ne kelpaa kyllä myös mutta hinnan vuoksi tuota terästä olen miettinyt tähän pyörään. Jos Fairlightin hinta lähentelee kahta tonnia niin ei siihen rahaan kyllä vielä mitään kovin erityistä titaani tai hiilikuiturunkoakaan saa. Maastopyöränä on Pässilän Rämäkkä, ja todellakin titaani olisi ihanteellinen materiaali myös maantielle mukavuuden puolesta. Murskan geo ei vaan ole yhtään sitä mitä mä nyt etsin, ja ulkomaisten titaanirunkojen hinnat on aika rajuja. Ribble taitaa olla veroineen lähemmäs 4 tonnia.
edit: ja tosiaan kuski on lähellä direktiivipainoja, 70 kiloiselle teetetyllä custom rungolla en uskalla ajaa. ;) Tässä valossa tuommonen Fairlight vois olla mulle yllättävänkin hyvä?
Vaikka meneekin ehkä vähän sivuraiteille, niin pitää vähän kyseenalaistaa noita alkuperäisiä speksejä jos on tosiaan tarkoitus hakea kevyehköä maantiepyörää..
Teräsrungossa on joka tapauksessa vähän retromeininkiä, joten miksi haetaan levyjarrua ja hillittömän paksuja renkaita? Miksi ei vaihtoehtona ole kevyemmät vannejarrut (Suomessa on muutenkin niin pieniä mäkiä ettei levyistä juuri iloa ole), ja kevyet mutta äärettömän mukavat tuubirenkaat? Teräsrungon kanssa erinomaisen toimiva (=mukava) kombo huonollakin teillä.
Tarkoitus ajaa joka kelissä myös työmatkaa. Levyjarruista ja tubelessista en luovu.
JohannesP
12.07.2022, 19.57
Jos nyt vähän jatkaa HarryDunnen tavoin ihmettelyä niin en ihan hahmota miksi terästä näillä hakuehdoilla. Vaatimus edullisesta kevyestä rungosta, joka kelin työmatkakäyttö (ruoste) ja kestävyys isältä pojalle ei ainakaan itselleni ole kovin hyviä perusteita miksi hankkisin teräsrunkoa. Kaikki nämä toteutuu paremmin kuiturungossa eikä hinnoissakaan paljoa eroa.
Ei siinä etteikö teräs voisi toimia tässä käytössä. Materiaalina kiinnostaa itseänikin, mutta perusteet enemmänkin ajofiilis, kauneus ja ekologisuus.
Lisäksi esiin tulleesta kuskinkin painosta sen verran, että kevyt teräsrunko voi olla jopa liian lötkö ajettava vaikka sinällään pyörä on speksattu putkien puolesta kestäväksi.
Olisi mielenkiintoista tietää millainen kysyjän budjetti on?
Oatmeal Stout
12.07.2022, 20.51
aatimus edullisesta kevyestä rungosta, joka kelin työmatkakäyttö (ruoste) ja kestävyys isältä pojalle ei ainakaan itselleni ole kovin hyviä perusteita miksi hankkisin teräsrunkoa. Kaikki nämä toteutuu paremmin kuiturungossa eikä hinnoissakaan paljoa eroa.
Rosterirunko kestää pidempään, ei kuitu kestä isältä pojalle, ellei hanki kuiturukoa korkeassa iässä.
Joo kuitu vanhenee kyllä nopeammin kuin teräsrunko ehtii ruostua puhki asti. Mutta kuten sanottua ei se kuitukaan pois suljettu ole. 3T:n Ultra on ollut yks vaihtoehto alusta asti mutta siitä on vaikea ajamatta hahmottaa tuota mukavuus puolta. Gravel revikoissa sitä nimenomaan haukutaan epämukavaksi, mutta maantiepyöriin verrattuna se voisi ollakkin mukava? Mene ja tiedä. Kestävyys isältä pojalle ei ole mikään kriteeri, vaan se oli kommentti noista halvemman pään teräsrungoista. Semmoista en hae.
Ja jos pyörällä ajaa työmatkaa niin silloinko ajofiilis, kauneus ja ekologisuus ei tule kysymykseen?
Budjetti on vapaa mutta pakollinen. Pyörä maksaa mitä maksaa mutta on niille rahoille muutakin käyttöä, eli sille pitää saada vastinetta. :)
tchegge_
12.07.2022, 22.43
Mulla ollut toi Salsan Vaya nyt kai kahdeksatta vuotta käytössä, sillä ajetaan lenkit ja hyötyajot ympäri vuoden eikä se ole mihinkään ruostumassa. En tosin aja missään keskustojen suolapaskassa
Jos se nyt vielä kestäisi sen toiset 8 vuotta niin voisi sitten korvata titaanilla keski-iän kriisiytyessä pidemmälle.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
JohannesP
12.07.2022, 22.54
Rosterirunko kestää pidempään, ei kuitu kestä isältä pojalle, ellei hanki kuiturukoa korkeassa iässä.
Rosterirunko kestää pidempään, mutta ei taida saada nykyään (kevyttä) lähellekkään paria tonnia mitä tässä topikissa lähinnä speksattu? Rajattomalla budjetilla mikä ettei, muttei niistäkään kevyttä saa levyjarruilla.
Työmatka "joka kelissä" peruste laittoi automaattisesti mieleen myös ajot varmuuden vuoksi suolatuilla alkutalven kelveillä. Ehkä leveärenkainen maantiepyörä pääsee silloin jo talviteloille niin ruostuminen ei ole suuri ongelma.
Ja jos pyörällä ajaa työmatkaa niin silloinko ajofiilis, kauneus ja ekologisuus ei tule kysymykseen?
Tietenkin jos näin on ja ne on loistavia perusteita. Tässä topikissa näitä ei suoranaisesti ole tullut esiin ja siksi toin esiin nämä täysin omana valintakriteerinä teräkselle.
Kertokaa vähän tarkemmin mihin ne (laadukkaat) kuiturungot on hajoamassa?
------------------------------------
Standert Triebwerk (https://standert.de/collections/triebwerk-disc) olisi kuitenkin aika lähelle speksejä maantiepyöränä ja vakiona mukana CK keskiö. Max 32 mm ja kohtalaisen kevyt. Väri natsaa ainakin omaan makuun, kuva alla. 54 kokoa tosin vain jäljellä.
Pfadfinderia (https://standert.de/products/pfadfinder-emerald-rush-frameset) tullut itse katsottua aina sillioin tällöin emerald greeninä gg/allroad pyöräksi. Tällänen koossa 54 kokoinen olisi fillaritorissakin myynnissä.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0830/1771/files/Triebwerk-All-Green-Disc-Frameset_1296x.jpg?v=2759628503067885645
Rosterirunko kestää pidempään, mutta ei taida saada nykyään (kevyttä) lähellekkään paria tonnia mitä tässä topikissa speksattu?
Kertokaa vähän tarkemmin mihin ne (laadukkaat) kuiturungot on hajoamassa?
https://youtu.be/ZeNX9QqN6B8?t=901
Tuolta löytyy aika paljon tietoa. Tässä topikissa ei tarvi tuohon kuitenkaan mennä sen syvemmälti. Kaikki nuo kestää kymmeniä vuosia oikein säilytettynä ja kolaroimatta.
Ja vielä neljännen(?) kerran:
Mutta kuten sanottua ei se kuitukaan pois suljettu ole.
JohannesP
12.07.2022, 23.39
Kerran tämä paisu jo 'ehdottakaa mitä vain pyörää' topikiksi niin tässä ihan hyvin vastinetta rahalle jos miettii laatua ja valmistusmaata. Ympäristökin otettu huomioon edes jotenkin vähentämällä jätettä ja käyttämällä mukana bio-dyneemaa. Ei ole maantiepyörä, mutta aika lähelle geon ja max 38 mm perusteella:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0531/2331/7913/products/MY22_ADHX_Forest_4_1800x1800.jpg?v=1647374687
Eiks CdF:stä löydy titaani ja rosteriversio?
Eiks CdF:stä löydy titaani ja rosteriversio?
Joo, Ti malli on nelisen tonnia
Fairlightin laskuri tosiaan listaa että mun mitoilla niiden 58 Tall geo olis ajoasennon puolesta Mid tai Mid-Low, ja edellisiin gravel pyöriin peilaten se kuullostaisi oikealta suunnalta. 58R geo olis Mid-Low tai jopa kisasen matala (ekalla sivulla viestissä #13).
Standert 58 on kovasti samoilla linjoilla tuon Fairlightin regular geon kanssa, ehkä mulle liian matala?
Xplörö Ultra 58 ois inasen Fairlightia matalampi mutta ihan säädettävissä samaan asentoon vielä.
http://imgur.com/ja1CWDJ.jpg
HarryDunne
13.07.2022, 00.16
Tuo Time on kyllä hieno, ja olisi korkealla omalla listalla.
Jos nyt kuitenkin sitä terästä halutaan, niin Stelbel Ninan saa istumaan spekseihin kutakuinkin täydellisesti. Tuostahan saa just niin maantiepyörämäisen kuin ite haluaa.
https://stelbel.it/en/model/stelbel-nina/
Ei taida edes kovin pahasti karata ”parin tonnin” rungon yli..
JohannesP
13.07.2022, 00.34
https://stelbel.it/en/model/stelbel-nina/
Ei taida edes kovin pahasti karata ”parin tonnin” rungon yli..
Stelbel oli ainakin ennen koronaa ihan kilpailukykyisen hintainen customvalmistaja, juurikin parin tonnin luokkaa. Mielikuva kuitenkin, että koronan aikana kysynnän kasvaessa hinnat lähti voimakkaaseen nousuun tilausjonon kasvaessa. Tämän päivän hinnat ja jonotusajat saa tietenkin kysymällä, mutta ei yllättäisi jos puhuttaisiin jo kolmen tonnin rungosta.
HarryDunne
13.07.2022, 00.36
Juu, voipi olla. 2020 tuon listahinta oli~2400€
Jono voi toki olla pitkä.. omaakin stelbeliä odottelin vuoden verran
Työmatka "joka kelissä" peruste laittoi automaattisesti mieleen myös ajot varmuuden vuoksi suolatuilla alkutalven kelveillä. Ehkä leveärenkainen maantiepyörä pääsee silloin jo talviteloille niin ruostuminen ei ole suuri ongelma.
Eipä taida Suomessa suolaa olla pyöräteillä kehäkolmosen ulkopuolella, joten tämä argumentti ei ole isolle osalle työmatkapyöräilijöistä relevantti.
Isoon osaan nykyaikaista maantiepyöristä saa yli 38 millaiset renkaat, jos on valmis hankkimaan toiset kiekot 650b-koossa. Tässä mielestäni hyvää tietoa, mitä ottaa huomioon, jos sellaiseen aikoo ryhtyä: https://bikepacking.com/gear/700c-to-650b/
JohannesP
13.07.2022, 13.15
Eipä taida Suomessa suolaa olla pyöräteillä kehäkolmosen ulkopuolella, joten tämä argumentti ei ole isolle osalle työmatkapyöräilijöistä relevantti.
Kyllä näissä Etelä-Suomen kehä kolmosen ulkopuolellakin olevissa suurimmissa kaupungeissa, ainakin keskusta-alueilla, käytetään suolaa pyöräteillä. Ainakin itse ajan suolalitkussa 4-5 kk vuodessa enkä asu kehä3.
Tietenkin Suomeen mahtuu myös paljon niitä ei suolaamattomiakin paikkakuntia ja kysyjä varmasti tietää onko millainen ongelma. Jos ajaa suolapaskassa niin en ainakaan itse ostaisi ei-rosteri teräsrunkoista työmatka-ajoon pitkäikäiseksi pyöräksi. Ei suolauksesta enempää offtopikkia omasta puolesta...
Rengastilavaatimus johdattaa vastauksen hiilaripyörissä tuonne maantieomaiset gravelit osastolle.
3T, Aspero ja Scott Addict
Kaikki pyörät joita olen ajanut 28 mm tai suuremmalla rengaskoolla, ovat omaan makuuni olleet mukavia maanteillä.
Kun noiden runkojen hinnat liikkuu muistaakseni siellä 3 teurissa, niin itse ostaisin esim. 3T Exploro Pro Rivalin 3.300 eurolla tjsp. ja vaihtaisin ne osat mitä itsellä jo on siihen.
Mites Trek Domane SL? Kokemuksia?
Geon puolesta näyttäisi oikein sopivalta, rengastilaa 38c saakka. SL6 eTap olis osiltaan aika hyvän oloinen, ja aika lähellä Fairlightia hinnan puolesta.
Hankala homma näitä kyllä speksata kun ei ole mitään mahdollisuutta koeajaa suurinta osaa vaihtoehdoista, eikä varsinkaan edes suurinpiirtein samanlaisella osavalikoimalla.
Username.
13.07.2022, 14.57
https://www.shandcycles.com/shop/bikes/rizello-disc/
Shandyllä muutama ihan mielenkiintoinen vaihtoehto
^^ Hyvä huomio, eli tuossa ja saattaa joissain muissakin endurance-tyyppisissä pyörissä rengastila olla 35 tai enemmän. Canyonin endurace ainakin 35.
Kannattaa kysäistä liikkeestä toimitustilannetta ellei lattialta löydy, Trekin Emonda menee ensi kesäksi ja varmaan uusi Madonekin.
Domanesta tulossa uusi malli, ajankohta ei tiedossa mutta kisoja sillä on jo ajettu
lisäys: vanha juttu mutta nuo kaikki Trekin nimet on anagrammeja, eli samat kirjaimet toisessa järjestyksessä
Canyonissa tosin tuo 35mm vain alumiinipyörässä. SL ja SLX rungoissa 30mm.
elämäntapapyöräilijä
14.07.2022, 07.39
Endurace CF 7 All-Road malliin menee 35mm rengas. Geometria ei eroa normimalliin muuten kuin reilu sentin korkeampi stack (pidempi emäputki): https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/cf/endurace-cf-7-all-road/3086.html
Ai kappas, katsoin että Allroad mallissa vaan eri osasetti. Hassu valinta että samalla Endurace nimellä on ainakin kolmea varsin erilaista runkoa erilaisilla ominaisuuksilla.
Geo on kyllä paperilla hyvän oloinen, ja hinta tietysti canyonimaisesti todella kohdallaan. Tykkään myös kun on normi stemmi ilman letkujen läpivientejä toisin kuin Trekissä.
Canyon uudisti keväällä Endurace malliston alkaen CF:stä ja AL:stä. Kaikissa CF ja AL malleissa 35 mm.
Myynnissä edelleen CF SL sekä CF SLX jossa vanhat speksit
Tykkään myös kun on normi stemmi ilman letkujen läpivientejä toisin kuin Trekissä.
Tosin toisella tapaa epänormi Canyonin tyyliin:
Steerer tube diameter 1 1/4''
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.