Näytä tavallinen näkymä : Maastopakka gravelissa jees vai nou
Kannattaako ostaa gravel jossa maastopakka takana (deore xt 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42 T), muuten grx osat.
Jos ajelee asfaltilla ja hiekkateillä suurimmaksi osaksi.
Onko noissa välityksissä minkälaisia eroja tommosessa perus ajossa.
Takakeno
04.07.2022, 18.11
Kannattaako ostaa gravel jossa maastopakka takana (deore xt 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42 T), muuten grx osat.
Jos ajelee asfaltilla ja hiekkateillä suurimmaksi osaksi.
Onko noissa välityksissä minkälaisia eroja tommosessa perus ajossa.
Kokeile Sheldon brownin gear calculaattoria. Sillä niitä voi vähän mietiskellä. Jos pyörittelee 80 kierrosta minuutissa, niin 42 eturattaan kanssa 25 menee 17.5kmh, 28 15.5kmh, 32 13.6kmh ja 42 10.3kmh. Siitä voi alkaa haarukoida sopivaa kevyintä mäkivaihdetta.
https://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html
jame1967
04.07.2022, 19.19
Mulla on käytössä juuri tuo 42 edessä 11-42 11 pykäläinen mielestäni hyvä , meinaan seuraavaksi 38/11-40
maalinni
04.07.2022, 19.22
Itsellä gravelissa 42 edessä ja takana 11-42. Hyvin kulkee myös maantietä.
SamiMerilohi
04.07.2022, 19.42
Mulla on myös gravelissa 11-42 takapakka ja 40 tai 42-hampainen eturatas, en muista. Mutta hyvin toimii ja vaihteiden väliset erot eivät tunnu liian isoilta edes maantiellä. Mieluummin tällainen setti kuin etuvaihtaja.
Minulla on 11-40 XTR takapakka ja 46 ovaali. Hyvä setti soralle ja kestopäällysteelle. Toimii hyvin sinne n. 55-60km/h saakka. Jos haluaa yhden hampaan nousut sinne missä ne merkkaa (minulle) eniten, niin Shimanon 11-v leirissä pitäisi ottaa 11-30 pakka. Mutta sillon kuviohin astuu myös etuvaihtaja ja kaksi ratasta eteen. Monesti näkee 11-34 pakkaa kahden rattaan kanssa ja yhtä suuret loikat on nopeassa päässä, mitä 11-40 pakalla.
Jos on tarvetta kevyille välityksille niin se maastopakka on varmaan hyvä kuten tuossa monet jo onkin todenneet. Omia ajoja ja mahdollisia mukana kulkevia lisäpainoja vasten kannattaa peilata tarvetta.
Itsellä on suurimmaksi osaksi käytössä edessä 42 ja takana 11-32. Tuossa on ihan ok hypyt välityksissä ja keveinkin välitys on ok esim reitti 2000:lla kun jätän sen pahimman metsäpätkän välistä joka tapauksessa. Ylimääräisiä kamoja itse en kuskaa mukana.
Sorateillä ja varsinkaan asfaltilla harvemmin kaipaan kevyempää, ja mieluummin otan muuten toimivammat välitykset kuin pidän varmuuden vuoksi paria käyttämätöntä ratasta matkassa.
Joo, itsekin olen miettinyt, että monesti riittäisi täällä tuo 11-30 pakkakin. Ei vaan taida olla tuo GRX-817 Di2 takavaihtaja yhteensopiva tuon pienemmän pakan kanssa? Pakka löytyisi kyllä varastosta. Pitäisi melkein testata jossain välissä.
K.Kuronen
04.07.2022, 22.21
^toimisko ultegra rx di2. Saatavillakin taitaa olla.
^Todennäköisesti toimii. Tuohan pitää laittaa katseluun, jos jostain vaikka käytettynä löytyisi sopuhintaan.
Omassa gravelissa on Deore 11-36t takana ja 34t edessä. Käytännössä kaikki vaihteet on aktiivisessa käytössä. Pyörällä ajan ympäri vuoden, talvisin lumessa ja kesäisin asfalttia, sorateitä ja single trackia. Kevyempää välitystä en koe tarvitsevani ja 95rpm kadenssilla tuolla pääsee ~40km/h mikä riittää minulle ihan hyvin.
Ainakin 11-36t 10spd pakassa välitysten erot voisivat olla pienempiä ja tuossa linkatussa Xt:n 11-42t pakassa on myös aika reiluja hyppäyksiä.
Itse ottaisin gravelin 1x systeemiin max 40t takapakan ja pelaisin sitten eturattaalla riippuen siitä minkälaisilla nopeuksilla/kadenssilla pyörällä ajetaan.
FlatBarGravel, 11-50 ja 34 edessä kun ei mihinkään kiire.
Kannattaako ostaa gravel jossa maastopakka takana (deore xt 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42 T), muuten grx osat.
Jos ajelee asfaltilla ja hiekkateillä suurimmaksi osaksi.
Onko noissa välityksissä minkälaisia eroja tommosessa perus ajossa.
TL;DR Se on tosi jees, osta pois.
Näissä on niin monta muuttujaa että jokaisen pitää viime kädessä kokeilemalla löytää juuri omaan käyttöön sopivimmat välitykset. Grx:n 40t tai 42t eturattaan kanssa 11-42 antaa mäkiin 1:1 tai kevyemmän välityksen ja riittää kuitenkin noin 50km/h vauhtiin vielä ihan käyttökelpoisella kadenssilla. Jos 42/11t välitys ei riitä niin esim. Wolf toothilta löytyy Grx:lle 44t ja 46t rattaat.
Itse vaihdoin juuri 2x 11-34 --> 1x 11-40 systeemiin ja parin lenkin perusteella olen hyvin tyytyväinen muutokseen. Päädyin 11-40 pakkaan lähinnä siksi että 11-42 olisi edellyttänyt myös takavaihtajan vaihtamista, muutoin olisin varmaan tehnyt valinnan kolikkoa heittämällä, niin lähellä nuo ovat toisiaan.
11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40
11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42
Joo, itsekin olen miettinyt, että monesti riittäisi täällä tuo 11-30 pakkakin. Ei vaan taida olla tuo GRX-817 Di2 takavaihtaja yhteensopiva tuon pienemmän pakan kanssa? Pakka löytyisi kyllä varastosta. Pitäisi melkein testata jossain välissä.
GRX Di2 RD-RX815-GS
Ultegra RX Di2 RD-RX805-GS
Noi kävisi molemmat kävisi 11-30 pakan kanssa mutta käytettynä en ole Suomessa muistaakseni nähnyt olevan myynnissä joten menisi uuden ostamiseksi.
Shimano on hyvin tarkka millaiset yhdistelmät toimii. Todellisuus on sitten toinen. Keväällä kokeilin XT DI2 takavaihtajaa (11-40/42) ja 14-28 pakkaa huoltotelineessä. Vaihtaa. Samoin ajanut monta vuotta Ultegran Di2 etuvaihtajalla 36/26 eturattaita. Vaihtaa. Vähän viivettä niissä todennäköisesti on ja siksi Shimano ilmoittaa ettei toimi.
Eli laittaisin sen 11-30 pakan kiinni, vaihtaja mahdollisimman lähelle pienintä ratasta ja testasin onko vaihtaminen riittävän hyvää. Suurimmat vaihteet pitäisi toimia hyvin ja viive voi esiintyä pienimpien vaihteiden kohdalla kun vaihtaja on normaalia kauempana rattaista.
Aikaa testissä menettää vähän mutta voi säästää pari sataa euroa.
TL;DR Se on tosi jees, osta pois.
Näissä on niin monta muuttujaa että jokaisen pitää viime kädessä kokeilemalla löytää juuri omaan käyttöön sopivimmat välitykset. Grx:n 40t tai 42t eturattaan kanssa 11-42 antaa mäkiin 1:1 tai kevyemmän välityksen ja riittää kuitenkin noin 50km/h vauhtiin vielä ihan käyttökelpoisella kadenssilla. Jos 42/11t välitys ei riitä niin esim. Wolf toothilta löytyy Grx:lle 44t ja 46t rattaat.
Itse vaihdoin juuri 2x 11-34 --> 1x 11-40 systeemiin ja parin lenkin perusteella olen hyvin tyytyväinen muutokseen. Päädyin 11-40 pakkaan lähinnä siksi että 11-42 olisi edellyttänyt myös takavaihtajan vaihtamista, muutoin olisin varmaan tehnyt valinnan kolikkoa heittämällä, niin lähellä nuo ovat toisiaan.
11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40
11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42
Mikä takavaihtaja siulla on ? Itellä Shimano GRX RX810 ja mielessä juurikin tuo 11-40 tuon alkuperäisen 11-34 tilalle.
Mikä takavaihtaja siulla on ? Itellä Shimano GRX RX810 ja mielessä juurikin tuo 11-40 tuon alkuperäisen 11-34 tilalle.
Juuri tuo sama vaihtaja kuin sulla. 11-40 asentui helposti pelkällä b-ruuvin säädöllä ja vaihtaa ilman rutinoita tms. En tiedä että voiko näissä olla pieniä pyöräkohtaisia eroja vaihtajankorvakkeesta riippuen, joku viisaampi voi kommentoida.
Kiitos tiedosta, minkä pakan laitoit, shimanon mikä malli ? Vois tilaa saman kun kerran toimivaksi todettu. [emoji16]
Kiitos tiedosta, minkä pakan laitoit, shimanon mikä malli ? Vois tilaa saman kun kerran toimivaksi todettu. [emoji16]
Shimano CS-M8000
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deorext-m8000/CS-M8000.html
Eli laittaisin sen 11-30 pakan kiinni, vaihtaja mahdollisimman lähelle pienintä ratasta ja testasin onko vaihtaminen riittävän hyvää. Suurimmat vaihteet pitäisi toimia hyvin ja viive voi esiintyä pienimpien vaihteiden kohdalla kun vaihtaja on normaalia kauempana rattaista.
Aikaa testissä menettää vähän mutta voi säästää pari sataa euroa.
Tämä nyt testattu ja hyvin toimii sekä vaihtaa GRX-817 vaihtajalla. B-tension ruuvia hiukan säädin, niin mielestäni en huomaa eroa vaihdoissa 11-40 pakkaan. Tämä hyvä, sillä tuon pakan vaihdon ja ruuvin säädön tekee tarvittaessa suht nopeaan. Jätin paikoilleen tuon 11-30 pakan ja jos täältä tasamaalta joskus lähtee sinne missä on oikeasti mäkeä, niin sitten 11-40 tilalle.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.